رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : ورود به تهران ممنوع

ورود به تهران ممنوع

مجادله بر سر خودروهای پلاک شهرستان

گروه اجتماعی:‌ محدودسازی پلاک‌های شهرستان به تهران این روزها محل مناقشه شهرداری و شورای شهر تهران شده است. تا جایی که اسکندر مومنی، وزیر کشور به این مصوبه واکنش تندی نشان دهد. هر ساله شهرداری تهران در ماه‌های پایانی سال لایحه بودجه سال بعد را تحویل شورای شهر می‌دهد که در این لایحه نرخ جدید عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر که طرح ترافیک نامیده می‌شود، عنوان و در کمیسیون تخصصی شورای شهر مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تشکری‌هاشمی،‌ رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفته: «برخی از این خودرو‌ها جهت کسب‌وکار به تهران می‌آیند و محدوده‌های طرح ترافیک را دچار اختلال می‌کنند. بر همین اساس پیش‌بینی شده اگر خودرویی در طول ماه یک الی سه روز در محدوده طرح ترافیک تردد داشته باشد هیچ‌گونه افزایشی نسبت به شهروندان تهرانی نخواهد داشت اما اگر ۴ الی ۷ روز تردد داشته باشند؛ با افزایش یک و دودهم درصد مواجه می‌شوند و اگر بیش از ۷ روز در طول یک ماه در تهران تردد کنند؛ عدد به یک‌ونیم می‌رسد و در صورت تردد بیش از ۱۰ روز ضریب به ۲ برابر می‌رسد و خودرو‌های غیر از تهرانی باید این عدد را پرداخت کنند».
بعد از رای مثبت اعضای شورای شهر تهران به این بخش از لایحه و انتشار خبر در فضای مجازی محدودیت تردد خودرو‌های پلاک شهرستان و اخذ دو برابری عوارض تردد بحث‌برانگیر شد.
وزیر کشور اما اعلام کرد که‌ «‌این مصوبه هیچ‌گونه از مشکلات ترافیکی را حل نمی‌کند زیرا با توجه به عوارض موجود اذهان مردم به سمت درآمدزایی می‌رود و قطعاً مخالف این طرح برای خودرو‌های پلاک شهرستان هستیم و اجازه این کار را نخواهم داد». به گفته او: «ما نمی‌توان قوانین را زود به زود عوض کنیم زیرا شهر محل کار نیست و مردم کارمند ما نیستند که هر موقع خواستیم آیین‌نامه‌ها را تغییر دهیم. مردم می‌خواهند در شهر آرامش داشته باشند و زندگی قابل پیش‌بینی داشته باشند و هر روز تغییرات جدیدی ایجاد نشود». وزیر کشور تاکید کرد که ‌«‌اگر بقیه شهر‌ها همین تصمیم را بگیرند که خودرو‌های پلاک تهران وارد آن شهر‌ها می‌شود عوارض سنگین بر آن ببندند، یک جدایی ایجاد می‌شود و وفاق بین شهر‌ها از بین می‌رود».
بعد از آن مهدی چمران اعلام کرد که وزیر کشور را در این زمینه روشن خواهیم کرد. دیروز در جلسه شورا،محمد آخوندی،‌ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا توضیحاتی ارائه کرد.
محمد آخوندی با بیان اینکه در مورد برخی موارد که به درستی اطلاع‌رسانی نمی شود،باید اطلاع‌رسانی صحیحی داشته باشیم که ابعاد آن گسترش پیدا نکند، گفت که «در مورد اظهارنظری که در رسانه‌ها انجام شد، وزیر کشور مباحث زیادی را مطرح کرد اما به بخش طرح ترافیک پرداخته شد. مباحث درست بود اما سوالی که مجری برنامه مطرح کرد، درست نبود».
او با بیان اینکه ای ‌کاش رسانه‌ها به فیلم‌های منتشر شده از جلسه شورا مراجعه می‌کردند، تاکید کرد که «طرح ترافیک همه ساله در شورا بررسی و تصویب می‌شود و امسال نیز به همان منوال ادامه پیدا کرد. در جلسه شورا و براساس یکی از جداول مطرح شد که خودروهای پلاک شهرستان که بیش از ۷ روز در تهران مستقر هستند به جای ضریب یک ضریب ۱.۵ را خواهند داشت».
آخوندی گفت: «هموطنان برای حضور در تهران برای ورود به محدوده طرح ترافیک پس از ۷ روز به جای نرخ پایه ۱۱۲ هزار تومان ۱۶۰ هزار تومان خواهند پرداخت. هر سال نیز شرایط به این شکل بوده که در کنار شهروندان تهران، مالکان خودروهای با پلاک شهرستان هم عوارض طرح ترافیک را می پرداختند». او ادامه داد که «تقاضای ما از رسانه‌ها این است که این خبر که واکنش‌ها و ناراحتی‌ها و دغدغه‌هایی را برای هموطنان به همراه داشته، اصلاح کنند. آن لایحه تنها عوارض طرح ترافیک بود و هیچ ارتباطی با تردد خودروهوای پلاک شهرستان در تهران ندارد».

باید محدودیت داشته باشند!‌
با این حال، جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران تاکید کرده که این پلاک‌ها باید محدودیت داشته باشند. او گفته که «برای راضی نگه داشتن همه دیگر نیازی به هیچ قانونی نداریم و محدودیت‌هایی که برای کیفیت بخشی به زندگی مردم مطرح می‌شوند، موضوعیت خود را از دست می‌دهند. شورای شهر و شورای ترافیک تنها اجازه دادند ۲ درصد از خودروها وارد طرح ترافیک شود اگر گفته شود خودروهای شهرستان می‌توانند وارد شوند اما خودروی افرادی که محل کارشان، محل زندگی‌شان یا دانشگاه‌شان در آن محدوده است، نمی‌توانند وارد شوند طبیعی است که تبعیض قائل شده‌ایم و باید برای پلاک‌های شهرستان نیز محدودیت‌هایی همچون تهران قائل شویم».
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت که‌ «با تعارف و ابزار رسانه‌ای نمی‌توان همه را راضی نگه داشت، انتظار ما این است که تمام دستگاه‌ها کمک و دقت کنند و بدانند که شورای شهر به هیچ‌وجه نگاه درآمدزایی به آرم ترافیک ندارد بلکه هدف ما این است که نظم، انضباط، آرامش، کاهش مشکلات محیط زیستی و بزه‌هایی که در خلال تراکم ایجاد می‌شود را کاهش دهیم».
تشکری‌هاشمی تاکید کرد که‌ «شورای ترافیک می‌تواند محدودیت‌هایی در رابطه با مکان، زمان، نوع خودرو و تعداد خودرو را اعمال کند، یعنی هم قانون‌گذار نسبت به این موضوع اهتمام داشته و هم به دلیل ضرورت انضباط شهری باید به این موضوع توجه شود همچنین در آیین‌نامه راهنمایی رانندگی و ماده ۶ نیز گفته شده اگر کسی می‌خواهد محیط زندگی خود را تغییر دهد باید این موضوع را به پلیس راهور اعلام کند و پلاک شهری که در آن مستقر است را به پلیس اعلام کند». به گفته او «‌در بسیاری از کشورهای اروپایی اگر کسی می‌خواهد بیش از چند روز شهر محل سکونت خود را تغییر دهد تنها به دو دلیل حضور در بیمارستان یا هتل می‌تواند بدون اطلاع به پلیس این کار انجام دهد در غیر این صورت باید حتماً به پلیس اطلاع دهد».

تنها ۳۰ درصد!
اما امروز شهردار تهران تذکر دیگری هم گرفت. برخلاف ادعای مدیریت شهری ششم مبنی بر تخصص بودجه مفصل به حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو،‌ دیروز رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا اعلام کرد که بودجه محدودی به این حوزه اختصاص داده شده است! او گفت که‌ «‌این روزها در حال بررسی بودجه ۱۴۰۴ هستیم و در خلال این موضوع به اتفاقات ناگواری رسیده‌ایم».
تشکری‌هاشمی گفت که «‌شرکت‌های حمل‌ونقل عمومی تا به امروز اندکی از بودجه را گرفته‌اند و در خلال بررسی اسناد شرکت مترو و داده‌های موجود متوجه شده‌ایم تنها حدود ۳۰ درصد از ۳ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان نقدینگی داده شده است.اینکه برای کمک بخواهیم ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دهیم اما در برج ۱۱ متوجه شویم که کمتر از ۳۰ درصد کل آن بودجه به شرکت‌ها تخصیص یافته به هیچ عنوان پذیرفته شدنی نیست باید به فوریت این عقب‌ماندگی جبران شود».
او به نقل از پیمانکاران تاکید کرد که‌ «‌آنها گفته‌اند اگر ما بخواهیم تمام خسارت را بپردازیم بیش از کار برایمان نفع دارد شهرداری باید هرچه سریع‌تر این موضوع را برطرف کند در غیر این صورت در زمان تصویب بودجه باید کاری کنیم تا دست شهرداری به این صورت باز نباشد که اقدامات خلاف تدابیر شهر تهران انجام دهد».

sazandegi

پست های مرتبط

بازداشت قاتلان

عاملان قتل “امیرمحمد خالقی” دستگیر شدند گروه اجتماعی:‌ قوه قضائیه و پلیس…

۱ اسفند ۱۴۰۳

تشکیل سازمان ملی مهاجرت

پیشنهاد دولت برای ساماندهی “اتباع بیگانه” گروه اجتماعی: معاون امور مجلس رئیس‌جمهور،…

۲۹ بهمن ۱۴۰۳

جشن ایزدبانوی اسفند

به مناسبت “سپندارمذگان”؛ روز عشق ایران باستان سپندارمذگان در تقویم زرتشتی روز…

۲۹ بهمن ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید