رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : پایان اختلافات با دستور از بالا

پایان اختلافات با دستور از بالا

سرانجام به فاصله ۱۲ روز تا جشنواره فیلم فجر، برج میلاد به‌عنوان خانه جشنواره معرفی شد. اما این اتفاق درحالی رخ داد که خبرهای پشت پرده حکایت از اختلاف بالای میان شهرداری و سازمان سینمایی داشت. درحالی که خبر رسمی انتخاب برج میلاد به‌عنوان خانه جشنواره رسانه‌ای نشده بود، فارس نوشت: دستور صریح رئیس‌جمهور و شهردار به میزبانی برج ‌میلاد از چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ختم می‌شود. رئیس‌جمهور در تماس با شهردار تهران، علیرضا زاکانی خواستار همراهی حداکثری این نهاد با جشنواره‌های ملی فجر شد. رئیس‌جمهور پس از شنیدن دغدغه‌های وزیر ارشاد در لزوم همراهی شهرداری تهران همچنین دبیر جشنواره فیلم فجر برای تعیین وضعیت خانه جشنواره، در تماس با شهردار تهران علیرضا زاکانی خواستار همراهی حداکثری این نهاد با جشنواره‌های ملی فجر شد.

در ادامه این خبر آمده بود: پس از صحبت تلفنی رئیس‌جمهور و شهردار تهران، علیرضا زاکانی به مدیر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دستور مستقیم برای همراهی با تمامی جشنواره‌های فجر ازجمله در موضوع تبلیغات محیطی همچنین تعیین تکلیف برج میلاد به‌ عنوان «خانه جشنواره» فیلم فجر را می‌دهد تا گره کور انعقاد قرارداد میزبانی برج میلاد باز شود.

آنچه از اخبار برمی‌آمد امسال این گره کورتر شده بود به طوری که سالن‌هایی نظیر وزارت کشور، پردیس چارسو و حتی هتل اسپیناس هم به‌عنوان جایگزین برج میلاد در نظر گرفته شده بود.

حتی برخی شایعات حکایت از آن داشت که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و موسسه تصویر شوزیرهر که سرمایه‌گذار فیلم «بی‌بدن» هستند تنها به شرط آنکه فیلم در بخش مسابقه پذیرفته شود، اجازه استفاده از برج میلاد و سینما ملت را به مسئولان جشنواره برای سینمای رسانه‌ها خواهند داد و همه اینها درحالی بود که این فیلم برای بخش مسابقه پذیرفته نشده بود و همین اتفاق مایه اختلاف شدید میان سازمان سینمایی و شهرداری شد.

خبرگزاری ایسنا هم ۲۹ دی ‌ماه به انتشار گزارشی مبسوط درباره انتخاب برج میلاد به ‌عنوان خانه جشنواره از مانع اصلی بر سر این انتخاب نوشت و تاکید کرد: اختلافات مربوط به عدم ورود فیلمی به بخش مسابقه سودای سیمرغ باعث شده که تفاهم درباره برج میلاد فعلاً در میانه این اختلاف باقی بماند. همین مانع بزرگ باعث شد که مدیران جشنواره فیلم فجر رایزنی جدی خود را با سالن‌های دیگر ازجمله اسپیناس و وزارت کشور آغاز کنند.

شایعات درباره عدم همکاری شهرداری آنقدر زیاد شده بود که ۳۰ دی ‌ماه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیرامون برگزاری جشنواره‌های فجر اطلاعیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده بود: «درخصوص شایعات اخیر پیرامون برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌افزاییم شهرداری تهران مانند هر سال و مانند همه رویدادهایی که در سال جاری در همکاری و همراهی کامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده است، تمام ظرفیت‌های خود را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد به خدمت گرفته و هماهنگی کاملی با مقامات ارشد وزارتخانه صورت داده اما طبیعی است که در مشغله‌های معمول دبیرخانه جشنواره در فرآیند برگزاری، هنوز جمع‌بندی نیازها و نهایی‌سازی هماهنگی‌ها و اخذ تصمیمات لازم صورت نگرفته است. لازم به ذکر است، شهرداری تهران آمادگی دارد که به محض وصول چارچوب نیازها در سریع‌ترین زمان و در یک جلسه‌ کاری مشترک با عزیزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان دبیرخانه جشنواره فیلم فجر توافق ارائه خدمات را نهایی کند».

بند پایانی اطلاعیه این سازمان نشان از اختلافاتی داشت که میان این دو سازمان به وجود آمده بود که حتی امکان یک جلسه کاری مشترک برای نهایی کردن توافق ارائه خدمات را از بین برده بود.

در نهایت بعدازظهر روز گذشته خبر انتخاب برج میلاد به‌ عنوان خانه جشنواره به رسانه‌ها رسید و این‌طور که از اوضاع برمی‌آید و با توجه به اطلاعیه سازمان فرهنگی هنری شهرداری، دستور رئیس‌جمهور کار را تمام کرد و دوباره برج میلاد میزبان جشنواره فیلم فجر شد. اتفاقی که با دستور مستقیم شکل گرفت و معلوم نبود اگر بالاترین مقام اجرایی وارد این معرکه نمی‌شد، الان کدام یک از سالن‌ها به جشنواره فیلم فجر چهل‌ودوم می‌رسید.

sazandegi

پست های مرتبط

شاعری در دست سانسور

به یاد “شاپور جورکش”   شاپور جورکش ۶ مرداد سال گذشته در…

26 جولای 2024

ممنوع‌الکاری سیستماتیک

برنامه وزارت ارشاد برای ممنوع‌الکارها   وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با…

26 جولای 2024

در کنار فردین

“سعید راد” به خاک سپرده شد   مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد سعید…

24 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید