رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > اقتصاد : چهار چرخ اقتصادی

چهار چرخ اقتصادی

 محمدنوید خدامی، عضو شورای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران

در بازار کتاب که چرخی بزنیم، کتب اقتصادی متفاوتی با عناوین مختلف و موضوعات متنوعی را می‌بینیم.
به‌جز علاقه‌مندان به اقتصاد، عمده جست‌وجوگران برای خرید کتاب اقتصادی با هدف آشنایی با سرمایه‌گذاری در عناوین کتاب‌ها می‌نگرند. اگر شما نیز با هدف آشنایی با حوزه سرمایه‌گذاری قصد مطالعه کتابی دارید، کتاب «هل اول» دکتر صادق‌الحسینی قطعاً یکی از گزینه‌های مناسب است. تحصیلات تخصصی صادق‌الحسینی نویسنده کتاب، کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد در دانشگاه تهران و دکتری روابط بین‌الملل در دانشگاه مکسول نیویورک است. نام او در بین ۲۵ اقتصاددانی که در سال ۱۳۹۹ در رابطه با مخاطرات دخالت دولت در بازار سهام به دولت آقای روحانی نامه ‌نوشتند، بود. او ناراحتی ناشی از گرفتاری مردم در امور سرمایه‌گذاری و سو‌ءاستفاده سوداگران بازار سرمایه را دغدغه خود برای نگارش این کتاب معرفی می‌کند.
علت نام‌گذاری کتاب را خاطره خود از آموزش دوچرخه‌سواری به فرزند دومش عنوان می‌کند. او عنوان می‌کند که فرزند اول و خودش در سن کمتری دوچرخه‌سواری می‌کردند و نگران بوده که چرا فرزند دومش نمی‌تواند دوچرخه‌سواری کند. پس از آنکه با ناراحتی دوچرخه فرزند خود را هل می‌دهد، متوجه می‌شود که او توانست تعادل خود را حفظ کند و دوچرخه‌سواری را می‌آموزد. نتیجه‌گیری او از این واقعه بر آن است که تمامی آموزه‌ها به هل اول نیاز دارند. نویسنده در این کتاب ابتدا به معرفی پول می‌پردازد و می‌گوید، زندگی از سه بعد جسمانی، معنوی و مادی تشکیل می‌شود. هر کدام از این بعدها می‌تواند بر بعد دیگر تاثیر بگذارد پس باید برای هر سه تلاش کنیم.
در ادامه به اهمیت موضوع آموزش می‌پردازد و از وارن‌بافت نقل می‌کند که می‌گوید: سرمایه‌گذاری دو اصل دارد:
هرگز پولی را از دست ندهید.
هرگز قانون شماره یک را فراموش نکنید.
در این راستا، می‌گوید اگر شما پی ببرید که ضعیف هستید، اولین گام را به درستی برداشته‌اید. سپس لازم است، بدانید مسئول این ضعف‌هایمان هستیم. در گام بعد باید ضعف را شناسایی و در گام بعد آن را حل کنیم.
در مرحله‌ بعد به شما می‌گوید که کجای هرم مالی قرار دارید. او با مشخص کردن هزینه‌های اولیه ضروری زندگی ازجمله: اجاره مسکن، هزینه خوراک، حمل‌ونقل، پوشاک، اقساط وام، قبوض و سلامتی به شما می‌گوید اگر تمامی درآمد نقدشونده شما توان پوشش این هزینه‌ها را بدهد، شما در مرحله‌ تعادل مالی قرار دارید و می‌گوید ۲۵ درصد جامعه در این مرحله یا کمتر هستند. اگر درآمد شما ۱۰ برابر این مجموع هزینه‌ ضروری سالانه شما باشد، شما در مرحله‌ استقلال مالی قرار دارید که ۲۰ درصد از جامعه به این مرحله می‌رسند. برای مرحله بعدی که سرزندگی مالی ا‌ست باید علاوه بر میزان هزینه‌ استقلال مالی که برای هزینه‌های غیرضروری ازجمله تفریحات و توسعه‌های فردی هم درآمد داشته باشید که ۱۵ درصد از جامعه به این مرحله دست می‌یابند. اگر به جای ۱۰ برابر ۲۰ برابر مجموع هزینه‌های ضروری و غیرضروری را بتوانید به صورت نقدشونده پوشش دهید در مرحله امنیت مالی هستید. به‌جز شما ۲۵ درصد از جامعه در این مرحله قرار دارند. با ۱۰۰ برابر شدن توان نقدشوندگی شما برای پوشش این هزینه‌ها به مرحله آزادی مالی و پس از آن با تامین هزینه‌ سه آرزوی بزرگ به مرحله رستگاری مالی می‌رسید. مجموع این دو مرحله نیز ۱۵ درصد از جامعه را تشکیل می‌دهند. در هر کدام از این مراحل دارای توصیه‌هایی برای حفظ وضعیت موجود و رسیدن به مرحله‌ بعد انجام می‌دهد. علاوه بر آن، تفاوت سرمایه و درآمد را توضیح می‌دهد که بتوانید برای توسعه بهتر برنامه‌ریزی کنید. به علاوه به شما می‌گوید که جایگاه شما در هرم درآمد و سرمایه در ایران و جهان کجاست که شناخت کاملی از وضعیت خود به دست آورید.
پس از اینکه جایگاه شما مشخص شد برای ساخت خودروی توسعه جنبه‌ مالی زندگی شما، چهارچرخ معرفی می‌کند:
-چرخ اول: سرمایه‌گذاری
-چرخ دوم: پس‌انداز
-چرخ سوم: افزایش درآمد
-چرخ آخر: کاهش هزینه
در پایان با توجه به اینکه شما در ایران زندگی می‌کنید، جایگاه اقتصاد ایران و رازهای اقتصاد و طریقه سرمایه‌گذاری در بازارهایش ازجمله بازار مسکن، سهام، ارز، طلا و خودرو برای شما شرح می‌دهد.
در پایان نیز به شما می‌گوید صرفاً دانستن این مطالب کافی نیست، ذهنتان را هم باید درست کنید.

sazandegi

پست های مرتبط

سنگ‌های بزرگ

بررسی چالش‌های اقتصادی پزشکیان   چهاردهمین دوره انتخابات ریاســت‌جمهوری با پیروزی مسعود…

23 جولای 2024

حلقه امیرآباد

احتمال دارد اقتصاددانانی از دانشگاه تهران مهم‌ترین پست‌های اقتصادی دولت چهاردهم را…

21 جولای 2024

مشکل بازار، مشکل کشور است

دیدار مسعود پزشکیان با فعالان اقتصادی در اتاق ایران   روز گذشته…

20 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید