رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : ترامپ در محکمه

ترامپ در محکمه

در لحظه‌ای منحصربه‌فرد برای تاریخ آمریکا، محاکمه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دوشنبه با انتخاب هیات‌منصفه آغاز شد. اهمیت این دادگاه به این دلیل است که این اولین محاکمه کیفری یک فرمانده سابق کل قوای مسلح و اولین جلسه رسیدگی از چهار کیفرخواست ترامپ به شمار می‌رود. از آنجایی که ترامپ نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری است، این محاکمه همچنین باعث می‌شود که یک کاندیدای ریاست‌جمهوری روزهای خود را در دادگاه سپری کند و به گفته او در طول شب، کمپین تبلیغاتی برگزار کند.‌
فارغ از این مسائل باید دانست که این دادگاه در حقیقت محاکمه ماهیت سیستم قضایی آمریکا هم به‌ شمار می‌رود؛ چراکه آنها با متهمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از شهرت عظیم خود برای حمله به قاضی، دخترش، دادستان منطقه، برخی شاهدان و اتهامات استفاده کرده است و همه این مسائل مشروعیت وی را با مشکل روبه‌رو می‌کند. ترامپ اعتقاد دارد ساختار قانونی و حقوقی آمریکا توسط مخالفان سیاسی وی تصاحب شده است. در مقابل، تعداد زیادی از شهروندان عادی به ‌عنوان هیات‌منصفه در این دادگاه شرکت کردند که این خود یک اصل مهم برای قضاوت بی‌طرفانه است.‌
باید توجه داشت که ترامپ در 34 فقره جرم کیفری که جعل سوابق و اسناد تجاری به ‌عنوان بخشی از آن به حساب می‌آید همچنین پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن به انضمام حواشی انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 در محکمه حضور پیدا کرده است. این اتهامات شامل 130 هزار دلار پرداختی است که شرکت ترامپ به وکیل وقت او یعنی مایکل کوهن پرداخت کرده است. او این مبلغ را از طرف ترامپ پرداخت کرد تا استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های مستهجن اسرار ارتباط با ترامپ را فاش نکند.
دادستان‌ها می‌گویند که پرداخت‌های ترامپ به کوهن به اشتباه به‌ عنوان هزینه‌های قانونی ثبت شده است تا هدف و ریشه واقعی آنها و دلایل پرداخت به وی پنهان شود. در مقابل وکلای ترامپ می‌گویند که پرداخت‌ها در واقع هزینه‌های قانونی بوده و هیچ پنهانکاری در این خصوص از سوی آنها به‌نفع رئیس‌جمهور سابق آمریکا صورت نگرفته است.
ترامپ خود این پرونده و دیگر کیفرخواست‌هایش را در جای دیگری به‌ عنوان «سلاح قانون» توسط دادستان‌ها و مقامات دموکرات معرفی می‌کند. او معتقد است که آنها اتهامات ساختگی را تنظیم می‌کنند؛ به این امید که مانع از حضور وی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شوند. پس از دهه‌ها طرح و شروع پرونده‌های قضایی، این تاجر که حالا تبدیل به سیاستمدار شده است با محاکمه‌ای روبه‌رو می‌شود که در صورت مجرم شناخته شدن، می‌تواند تا چهار سال حبس داشته باشد، هرچند امکان صدور حکم بدون حبس نیز وجود دارد. صرف‌نظر از نتیجه نهایی، محاکمه یک رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی یک لحظه نگران‌کننده فوق‌العاده برای نظام سیاسی آمریکا همچنین برای شخص ترامپ است. چنین سناریویی زمانی برای بسیاری از آمریکایی‌ها غیرقابل تصور به نظر می‌رسید، حتی برای رئیس‌جمهوری که دوره تصدی او ردپایی از هنجارهای درهم شکسته ازجمله دو بار استیضاح و تبرئه شدن توسط سنا را بر جای گذاشت. وکلای ترامپ تلاش خود را برای رد پرونده مربوط به رشوه‌ها همچنین فرارهای مالیاتی را کنار گذاشتند و ناامید شده‌اند و از آن زمان به طور مکرر به دنبال به تعویق انداختن آن بودند که این امر باعث برگزاری انبوهی از جلسات دادگاه تجدیدنظر در آخرین لحظات هفته گذشته شد. وکلای ترامپ معتقدند که هیات‌منصفه در منهتن با اکثریت دموکرات‌ها با تبلیغات منفی درباره ترامپ آلوده شده است و این پرونده باید به دادگاه دیگری منتقل شود.

sazandegi

پست های مرتبط

آشیانه سری

فرشاد گلزاری، گروه بین الملل  آنچه در مورد پاسخ 14 آوریل ایران…

18 آوریل 2024

چه می‌شود؟

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ با صد‌ها پهپاد…

18 آوریل 2024

تعطیلات نابخردانه

حسین سلاح‌ورزی، رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران و رئیس پیشین اتاق ایران…

18 آوریل 2024

دیدگاهتان را بنویسید