رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : لزوم تشکیل وزارت محیط زیست

لزوم تشکیل وزارت محیط زیست

سیدحسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران

آیین گرامیداشت روز درختکاری از سوی معاونت اعضا و هواداران حزب کارگزاران سازندگی ایران و با همکاری سازمان جوانان حزب، پنج‌شنبه، هفدهم اسفند، در خانه‌موزه مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد. در این مراسم که «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت‌ اصلاحات (هفتم و هشتم) و دولت تدبیر و امید (یازدهم) مهمان ویژه بود، اعضای ارشد حزب کارگزاران سازندگی ایران و در رأس آنها، سیدحسین مرعشی، دبیرکل؛ محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورا؛ شهربانو امانی، عضو شورای مرکزی؛ علی‌محمد نمازی، معاون امور استان‌ها و کوروش دست‌پاک، معاون امور اعضا و هواداران و همچنین عفت مرعشی، همسر و فاطمه هاشمی‌رفسنجانی، دختر ارشد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و البته تعدادی از کارشناسان و فعالان محیط زیستی حضور داشتند.
«سیدحسین مرعشی»، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در این مراسم با اشاره به بحران زیست‌محیطی و اتخاذ سیاست‌های افق‌گشا بیان کرد: در دولت آیت‌الله هاشمی کشت فراسرزمینی به‌عنوان یک سیاست در حوزه محیط زیست و مشکلات کشاورزی و آب مطرح بود. هنوز هم این مساله مطرح است که شاید لازم باشد ما به کشت فراسرزمینی روی بیاوریم. به ‌هر حال ایران از حیث مساله بودجه، نفت، گاز و ذخایر زیرزمینی و همه مسائل وارد مرحله بحرانی شده است و سخت‌ترین آن مقوله محیط زیست و آب و خاک است. شاید نفت را بشود با تکنولوژی خرید و جایگزین کرد، شاید بتوان مصرف انرژی را پایین آورد اما بحران آب یا فرونشست زمین را نمی‌شود جایگزین کرد و متاسفانه هیچ‌ یک قابل جبران نیستند. در دولت احتمالی آینده عقلا باید دور هم جمع شوند و نخستین موضوعی که باید به آن پرداخته شود و مورد توجه قرار بگیرد، تشکیل وزارت آب، خاک و محیط زیست است تا بتواند به‌خوبی منابع کشور را حفاظت کند.
در ادامه مراسم، «معصومه ابتکار»، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت‌ اصلاحات (هفتم و هشتم) و دولت تدبیر و امید (یازدهم) در ابتدا با تشکر از سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران و اهمیت پرداخت به موضوع محیط زیست گفت: اگر دو موضوع موجودیت بشر را تهدید کند، یکی جنگ و دیگری محیط زیست است. مساله تغییر اقلیم و جنگ در منطقه نشان می‌دهد که ما همچنان در بحران مانده‌ایم. اگرچه در این شرایط احزاب نباید ناامید شوند، بلکه باید افق‌گشایی کنند. کار سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران افق‌گشایی و ایجاد روزنه‌ای برای توسعه است. نباید گرفتار شرایط کنونی شویم. اگرچه این شرایط همه را ساکن و گرفتار می‌کند اما جوانان باید حرکت داشته باشند و پیش بروند و آینده کشور را بسازند. هرچند بی‌خردی رنج زیادی را به جامعه تحمیل کرده است اما نسبت به آینده ناامید نشویم و در راستای حفظ و نگهداشت محیط زیست، به‌خصوص حل بحران آب و خاک باید گام‌‎های موثری برداریم. او اضافه کرد: متاسفانه بشر در همه‌ چیز و از همه مهم‌‎تر در اقلیم دست برده است. این پدیده عظیمی است که بشر درحال تخریب محیط زندگی خود و منابعی است که بدون آن نمی‌تواند به زیست خود ادامه دهد. این کاری که امروز صورت گرفته است، اگرچه نمادین است اما بسیار باارزش است و در مکان باارزشی هم انجام شده است. پیامی هم که دارد این است که محیط زیست و توجه به محیط زیست عاملی برای سربلندی و نشاط است و یکی از مهم‌ترین مشکلات و بحران‌های پیش‌رو بحث تغییر اقلیم است که خود بر سبک زندگی و سطح کیفیت زندگی جهان تاثیر می‌گذارد. اما چیزی که وضع را بدتر می‌کند سوءمدیریت و فقدان یک راهبرد درست و عدم توجه به توسعه پایدار است. امروز بحث نوین توسعه پایدار را اگر از بعد طبیعت و محیط زیست ببینیم باید توجه کنیم که آخرین رویکرد کنوانسیون تنوع زیستی که با دغدغه از دست نرفتن ژن، گونه و زیستگاه شکل گرفته است، چیست.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در دوره سوم ادامه داد: ما تنوع زیستی را در سه سطح تعریف می‌کنیم؛ ابتدا ژن، که درحال از بین رفتن است، گونه‌ها مثل یوزپلنگ ایرانی که به سرعت درحال از بین رفتن هستند و تخریب زیستگاه که نزدیک به 12 زیستگاه بکر، اکنون دست خورده است. کنوانسیون تنوع زیستی در آخرین نشست خود بیان کرده است نمی‌توانید حرف از توسعه پایدار بزنید، بلکه اول باید تخریب و تهدید محیط زیست متوقف شود. یعنی در گام اول، تخریب زیستگاه را متوقف کنید و این موضوع باید توسط سیاست‌هایی که هم در سطح دولت‌هاست و هم در سطح مردم، پیگیری شود. بها دادن به تشکل‌ها و نهادهای محیط زیستی همگام با اتخاذ سیاست‌گذاری‌های درست می‌تواند راه‌گشا باشد.
ابتکار خاطرنشان کرد: گام دوم، بازسازی و احیا منابع تخریب شده است. مثل احیای دریاچه ارومیه که چیزی از آن باقی نمانده است. پس از این مرحله به بحث توسعه پایدار می‌پردازیم. توسعه پایدار، یعنی سیاست‌هایی که هم وضعیت اکنون را تامین کند و هم برای نسل بعد حفظ و نگهداری کند. باید بدانیم که تا چه اندازه انرژی مصرف می‌کنیم و تا چگونه آن را مدیریت کنیم. امروز ابتدا باید به آگاهی برسیم تا نگاه‌ها تغییر کند و وقتی نگاه و دیدگاه ما تغییر پیدا کرد، باید به سیاست‌هایی برسیم تا بتوانیم بفهمیم چگونه باید مدیریت کنیم تا اثرات مخرب روی کره زمین نگذاریم. این یعنی تغییر و بهبود سبک زندگی برای رسیدن به توسعه پایدار. پس ابتدا روی دیدگاه‌ها و سبک زندگی و بعد پیرامون مطالبه‌گری باید کار کنیم. زیرا مدیریت کشور باید خردمندانه باشد و توسعه پایدار همین را می‌گوید؛ اینکه کشور بتواند درباره پایداری زیست‌محیطی تصمیم درستی بگیرد. همچنین در این برنامه، «شهربانو امانی»، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در مراسم کاشت نهال با بیان انتقاداتی نسبت به شرایط اقتصادی و معیشتی مردم بیان کرد: دوره سختی را پست سر می‌گذرانیم و در حین عبور از پیچ گذار هستیم. دریاچه ارومیه که هزینه‌های زیادی برای آن شد و متخصصان از سراسر کشور با همکاری دولت پیشین سعی در احیای آن کرده بودند، با بی‌تدبیری دولت کنونی از بین رفت. جوانان در این برهه مهم تاریخی می‌توانند تعیین‌کننده باشند و سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران به‌عنوان یک جریان سراسری، به‌ویژه در حوزه محیط زیست می‌تواند موثر عمل کند.

sazandegi

پست های مرتبط

اجرای حکم استاد

صادق زیباکلام، استاد 76 ساله دانشگاه دیروز صادق زیباکلام به دادسرا احضار…

13 می 2024

آب انحرافی

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی سیستان بارندگی سیل‌آسا در حوضه‌های آبریز…

13 می 2024

جهنم بغلان

سیل ویرانگر در شمال و غرب افغانستان، خانه‌ها،‌ باغ‌ها،‌ جاده‌ها و جان‌ها…

13 می 2024

دیدگاهتان را بنویسید