رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : تقابل در شمال

تقابل در شمال

حمله حزب‌الله به اسرائیل

 

پس از هدف قرار گرفتن فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان در ضاحیه جنوبی بیروت توسط جنگنده‌های اسرائیل، مقاومت لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند. بسیاری از تحلیلگران نظامی و امنیتی اسرائیل بر این عقیده بودند که حزب‌الله پاسخ این اقدامات را چندی دیگر خواهد داد اما صبح یک‌شنبه صدای اصابت موشک‌ها به مناطق شمالی اسرائیل نشان داد که حزب‌الله ۴۸ ساعت بعد به اقدامات اسرائیل پاسخ داد. براساس اعلام رسانه‌های اسرائیل، براساس شلیک موشک‌های حزب‌الله لبنان به شهر حیفا در شمال اسرائیل، دست‌کم ۱۳ تن زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده و از سوی دیگر اعلام شده که بیمارستان‌ها در حیفا و شهر عفوله اقدام به پذیرش زخمی‌ها کرده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارش خود اعلام کرده که حزب‌الله لبنان بامداد یک‌شنبه بیش از ۱۰۰ موشک را به منطقه شمال اسرائیل شلیک کرد که برخی از آنها در نزدیکی شهر حیفا فرود آمدند و آژیرهای حمله هوایی بر اثر این حملات در سراسر شمال اسرائیل به صدا درآمد و هزاران نفر را به پناهگاه‌ها فرستاد. این خبرگزاری اعلام کرد که یک راکت در نزدیکی ساختمان مسکونی در کریات بیالیک، منطقه‌ای در نزدیکی حیفا اصابت و حداقل سه نفر را مجروح کرد و ساختمان‌ها و خودروها را به آتش کشید. همچنین گفته شده که شاخص بورس تل‌آویو به دلیل شدت گرفتن درگیری‌ها در شمال اراضی اشغالی کاهشی شده است. شهردار کریات بیالیک نیز در مورد حملات موشکی و راکتی حزب‌الله به رسانه‌های اسرائیل گفته است که در طول یک سال گذشته نگران این بودیم که موشک‌ها به ما برسند و حالا این اتفاق رخ داده و امیدواریم وضعیتی را که دیگر ساکنان شمال با آن مواجه شدند، تحمل نکنیم. براساس اعلام ارتش اسرائیل، حزب‌الله لبنان در این حملات از بیش از ۱۵۰ موشک کروز و موشک‌های دیگر و پهپاد استفاده کرده که همین موضوع رهگیری و برخورد با آنها را با مشکل روبه‌رو کرده است. همچنین اعلام شده که مقاومت اسلامی لبنان برای دومین ‌بار پایگاه و فرودگاه رامات دیوید را هدف حملات موشکی قرار داده و در عملیات مهم دیگر خود مجتمع‌های شرکت صنایع نظامی رافائل را هدف موشک‌های خود قرار داده است.
این عملیات حزب‌الله صرفاً به شلیک موشک ختم نشد بلکه یک عملیات پهپادی جداگانه هم در این راستا علیه مواضع اسرائیل در مناطق شمالی انجام شده است. المیادین در این خصوص اعلام کرد که در پی این حمله صدای انفجارهایی در منطقه بیت هلل همراه با صدای آژیر خطر در منطقه کریات شمونه و اطراف آن شنیده شد و یک پهپاد هم در منطقه اصبع الجلیل منفجر شده است. حزب‌الله لبنان سپس در بیانیه‌ای اعلام کرد که در پاسخ به حملات اسرائیل به روستاهای جنوب لبنان با دو اسکادران، پهپاد رزمی به محل‌های استقرار جدید نظامیان اسرائیل در اطراف مرکز نظامی المناره و مقر نظامی یفتاح حمله کرده است و پهپادها با دقت به اهداف خود اصابت کردند. در این راستا شبکه الجزیره به نقل از وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که در حمله اسرائیل به شهرک المالکیه در جنوب این کشور، سه نفر کشته و سه نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. قبل از این هم منابع خبری لبنان اعلام کرده بودند که در حملات ارتش اسرائیل به شهرک‌های الخیام و عیترون در جنوب لبنان شماری دیگر از شهروندان این کشور زخمی شده‌اند. آسوشیتدپرس به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ۴۸ ساعت گذشته موجی از حملات را در جنوب لبنان انجام داده و مدعی شده که تعداد زیادی از سایت‌های نظامی را هدف قرار داده است.

اصرار کابینه اسرائیل بر چیست؟
آنچه درخصوص درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و لبنان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اساساً ریشه این موضوع و تشدید آن در کابینه‌ای است که بنیامین نتانیاهو آن را مدیریت می‌کند. واقعیت این است که حملات موشکی حزب‌الله لبنان به مناطق شمالی اراضی اشغالی که حیفا را هم در بر می‌گیرد، در نمای اولیه پاسخ به اقدامات و حملات گاه و بیگاه ارتش اسرائیل به مناطق جنوبی لبنان است اما در نمایی دیگر باید به این موضوع توجه شود که اسرائیل از حدود ۳۵۳ روز پیش تاکنون که جنگ در غزه را کلید زده به دنبال آن بوده که هر روز یک جبهه جدید را باز کند و این دقیقاً همان سناریویی است که نتانیاهو به دنبال آن بوده و خواهد بود. اینکه ناداو شوشانی، سخنگوی ارتش اسرائیل صراحتاً اعلام می‌کند که حملات اخیر اسرائیل به لبنان و حزب‌الله موجب شده تا یک حمله بزرگ‌تر خنثی شود به‌ نوعی دقیقاً همان مانور سیاسی و رسانه‌ای قلمداد می‌شود که مورد نظر نتانیاهو است. سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرده که صدها هزار نفر در بسیاری از مناطق شمالی اسرائیل زیر آتش قرار گرفته‌اند و ما آتشی را دیدیم که عمیق‌تر از قبل بوده است.
این مدل از موضع‌گیری از سوی سخنگوی رسمی ارتش اسرائیل به نوعی در حال مخابره این پیام به سمت افکار عمومی اسرائیل است که اگر با حزب‌الله مقابله نکنیم این وضعیت ادامه خواهد داشت. به موازات این روند باید توجه شود که نتانیاهو هم در این شرایط با یک بحران مشخص روبه‌رو است و آن هم جابه‌جایی داخلی در اسرائیل است. آنچه در بطن این رویداد مهم نهفته این است که نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر و یوآو گالانت به ‌عنوان وزیر جنگ اسرائیل به دلیل اینکه نزدیک به یک سال است نیروهای ارتش را در غزه در حالت آماده‌باش قرار داده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند طیف اعظمی از اسرای اسرائیل را آزاد کنند، زیر بار انتقادهای داخلی گسترده هستند. از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان هم با پاسخ دادن به حملات اسرائیل موجب شده تا شهرک‌هایی که در اراضی شمالی ساخته شده، خالی از سکنه شود و هزاران نفر از اسرائیلی‌ها مجبور به کوچ داخلی و اقامت در نقاط دیگر شوند که همین موضوع باز هم فشارهای سیاسی و روانی بیشتری را علیه نتانیاهو به راه انداخت است.
حالا نتانیاهو همین موضوع را به نوک پیکان سناریو خود تبدیل کرده و در این راستا به‌ گونه‌ای حملات ارتش اسرائیل را توجیه می‌کند تا به افکار عمومی در داخل و خارج اسرائیل بفهماند که اقدامات اخیر علیه لبنان اعم از انفجار دستگاه‌های ارتباطی یا حملات هوایی به مناطق جنوبی این کشور برای بازگرداندن ساکنان اراضی شمالی است. او (یک‌شنبه) اعلام کرد که کابینه‌اش مصمم به بازگرداندن ساکنان شمال اراضی اشغالی به منازل‌شان است و مدعی شده که «هیچ دولتی با تیراندازی به سمت شهروندان یا غیرنظامیانش کنار نمی‌آید و ما آن را هرگز قبول نخواهیم کرد و تمامی تلاش خود را برای بازگرداندن آنها در امنیت خواهیم کرد». در همین راستا یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل هم در جریان بازدیدش از مقرهای تسلیحات هوایی ارتش اسرائیل تهدید کرد که ارتش به حملات خود علیه لبنان تا زمان بازگشت ساکنان مناطق شمال به منازل‌شان ادامه خواهد داد. او صراحتاً اعلام کرده تا زمانی که به وضعیتی برسیم که بتوانیم ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگردانیم این تحرکات ادامه خواهد داشت و این یک هدف و یک ماموریت است و ما برای تحقق آن هر کاری که لازم باشد انجام خواهیم داد.
در این خصوص روزنامه گاردین در گزارش خود با محوریت حملات ارتش اسرائیل علیه لبنان به این موضوع اشاره کرده که نتانیاهو در پی شکست در هدف ادعایی خود مبنی بر شکست حماس، حالا به منظور کنترل راست‌گرایان افراطی، ماندن در قدرت و مقابله با فشارهای آمریکا به طولانی‌تر شدن جنگ نیاز دارد که در این میان دولت آمریکا به جای وادار کردن نتانیاهو به اجرای توافقی برای آتش‌بس پایدار در جنگ غزه، اهداف ویرانگرانه نتانیاهو را از ابتدای جنگ غزه تسهیل کرده است. این در حالی است که اسرائیل در کل به دنبال آن است تا با این حملات حزب‌الله را از رودخانه لیتانی دور کند و با انعقاد یک توافق بین‌المللی از کانال کشورهای غربی و سازمان ملل اوضاع را به ‌نفع خود خاتمه دهد.

sazandegi

پست های مرتبط

جبلی در خدمت جلیلی؟

تخریب رئیس‌جمهور در صداوسیما   گروه سیاسی: از عجایب روزگار ماست که…

۲ مهر ۱۴۰۳

شلیک به ضاحیه

شهادت ۱۵ نفر از فرماندهان حزب‌الله   گروه بین‌الملل: عصر جمعه منابع…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

نیازمند تشکیل امت اسلامی هستیم

دیدار مسئولان نظام با رهبر انقلاب   همزمان با سالروز میلاد حضرت…

۳۱ شهریور ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید