رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : حمایت از لبنان

حمایت از لبنان

“سیدعباس عراقچی” در سفر به بیروت بر چه محورهایی متمرکز بود؟

گروه بین‌الملل: سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه کشورمان (جمعه) در رأس هیات دیپلماتیک وارد بیروت شد. در این خصوص، اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت: «هیات ما به ریاست وزیر امور خارجه عراقچی و همراهی دو نماینده مجلس و رئیس جمعیت هلال‌احمر با مقام‌های عالی‌رتبه لبنان دیدار می‌کنند». بقایی افزود: محموله‌ای شامل ۱۰ تن مواد غذایی و دارویی به‌ عنوان بخشی از کمک‌های بشردوستانه ایران، تقدیم لبنان خواهد شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: ایران در همبستگی با مردم شجاع لبنان ثابت‌قدم است. همه منطقه باید وضعیت خطیری که لبنان با آن مواجه است و تبعات آن برای آینده ملت‌هایمان را دریابند.
به گزارش ایرنا، عراقچی بلافاصله بعد از ورود به بیروت با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت. وی در این دیدار ضمن تبریک و تسلیت شهادت سیدمقاومت شهید سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و سردار شهید نیلفروشان و سایر شهدای عزت و مقاومت، از مجاهدت‌ دیپلمات‌های کشورمان در بیروت در این شرایط حساس قدردانی کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین بر اهمیت استفاده از همه ظرفیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت از لبنان و منطقه در برابر شرارت‌های توسعه‌طلبانه و تجاوزکارانه رژیم اشغالگر صهیونیستی تاکید کرد.
عراقچی در این سفر همچنین با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت موقت لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با ابلاغ مراتب تسلیت دولت و ملت ایران به مناسبت شهادت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و دیگر شهروندان بی‌گناه لبنان در نتیجه حملات تروریستی و تجاوزکارانه اسرائیل بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از دولت و ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش‌افروزی رژیم متجاوز اسرائیل تاکید کرد.
عراقچی با اشاره به حجم و شدت جنایات وحشیانه ارتکابی توسط اسرائیل که مصداق‌های آشکار جنایات شدید بین‌المللی است بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه اسرائیل و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز اسرائیل تاکید کرد. در این دیدار، نخست‌وزیر لبنان با تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوزات اسرائیل به ‌عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی و اظهار تاسف از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک اسرائیل، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد. وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در بیروت درخصوص پاسخ ایران به اسرائیل گفت: امروز رایزنی‌ها و تبادل ‌نظر بسیار خوب و مفیدی با جناب آقای میقاتی، نخست‌وزیر محترم و جناب آقای نبیه بری، رئیس مجلس محترم لبنان درخصوص تحولات اخیر لبنان داشتم و تاکید کردم که ایران در کنار لبنان است و در کنار لبنان و مقاومت خواهد ماند و مطمئن هستیم که جنایات رژیم صهیونیستی همچون گذشته شکست خواهد خورد و ملت لبنان پیروز خواهد شد.
وی ادامه داد: برخلاف اسرائیل که اهداف مردمی و خانه‌های مردم و زنان و کودکان را مورد حمله قرار می‌دهد ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی حمله کردیم. عراقچی تاکید کرد: ما قصد ادامه نداریم، مگر اینکه رژیم صهیونیستی بخواهد به حملات خودش ادامه بدهد؛ اگر اسرائیل هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهد، اقدام ما از آن سخت‌تر خواهد بود و ما حتماً پاسخ خواهیم داد؛ پاسخ ما متناسب و کاملاً حساب شده است. وی تصریح کرد: شرایط لبنان یک شرایط عادی نیست که سفر من یک سفر عادی باشد. من با مسئولان لبنانی در مورد آتش‌بس صحبت کردم و با دیگر کشورها در تماس هستیم تا آتش‌بس برقرار شود.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

روحانی پرده‌نشین

“ناطق‌نوری” ۸۰ساله شد از آن عکس تاریخی علی‌اکبر جمشیدی معروف به ناطق‌نوری…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

تداوم حملات به ضاحیه

ادعای ترور “سیدهاشم صفی‌الدین” بامداد جمعه رسانه‌های عربی و غربی از حملات…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

نه تعلل، نه تعجیل

رهبر انقلاب ضمن تمجید از کار نیروهای مسلح، استراتژی دفاعی ایران را…

۱۴ مهر ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید