Page 5 - 13-11-1403-1898 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1898‬‬                                                                  ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫شنبه ‪ 13‬بهمن ‪1403‬‬

       ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬                                                            ‫نتفلیکس خانهای کوچک را میسازد‬                                                                                ‫بهرام رادان دیرتر آمد‬                                           ‫صداهای واقعی در صیاد‬

      ‫شتاب‪،‬شعار و عصبیت‬                                                                   ‫نتفلیکس اقتبــاس تلویزیونی جدیدی از مجموعه کتابهای‬                                                        ‫بهرام رادان‪ ،‬عضو هیــات داوران دیرتر از بقیه به جمع داوران‬      ‫شبیهســازی صداهای شــخصیت واقعی در فیلم ســینمایی‬
                                                                                          ‫«خان ‌های کوچک» نوشــته لورا اینگلز وایلدر را در دســتور‬                                                  ‫پیوست‪ .‬در پی ویدئو منتشر شده از داوری جشنواره فیلم فجر‬          ‫«صیاد» رونمایی میشــود‪ .‬استفاده از تکنولوژی شبی ‌هسازی‬
    ‫چند تجربه از نقدنویسی در روزهای جشنواره‬                                               ‫کار قــرار داد‪ .‬معاون بخش ســریال نتفلیکس با تحســین‬                                                      ‫نشان م ‌یداد که بهرام رادان یکی از اعضا هیات داوران حضور‬        ‫صداهای شخصیت واقعی داستان در این فیلم برای اولین بار‬
                                                                                          ‫ســریال «خانه کوچک» گفت که این ســریال قلب بسیاری‬                                                         ‫ندارد‪ ،‬مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر‬             ‫در ســینمای ایران اتفاق م ‌یافتد که با استفاده از ظرفی ‌تهای‬
    ‫مهرزاد دانش‬                                                                           ‫از تماشــاگرانش را در سراسر جهان تسخیر کرده و آنها قصد‬                                                    ‫توضیح داد‪ ،‬بهرام رادان از ‪ ۱۲‬بهمن ماه به جمع داوران خواهد‬       ‫هوش مصنوعی توسط امین شــریفی طراح صداگذاری فیلم‬
                                                                                          ‫دارند مضامین ماندگار آن که مبنی بر امید و خوشبینی بود را با‬                                               ‫پیوســت‪ .‬این درحالی است که اولین جلســه هیات داوران‬             ‫انجام شده است‪ .‬بهرهگیری از این ایده برای ارتباط مخاطب با‬
             ‫منتقد‬                                                                         ‫برداشتی تازه از این داستان نمادین دوباره به خانه مردم ببرند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                          ‫سهشنبه ‪ ۹‬بهمن برگزار شد‪.‬‬                     ‫شخصیتهای واقعی در روایت داستان فیلم بوده است‪.‬‬
‫دوره چه ‌لوســوم جشــنواره فیلم فجر شروع شده‬
‫اســت‪ .‬به این مناســبت و براســاس تجربــ ‌های که از‬
‫قریب ‪ ۳۰‬ســال نقدنویســی درباره فیلمهای جشنواره‬
‫در روزهای پرازدحام و شــتابآلود برگــزار ‌یاش دارم‪،‬‬
‫شاید بد نباشد به عنوان منتقدی پنجا‌هوچندساله‪ ،‬چند‬
‫نکتــه که در این مدت از این ســپهر دریافت کرد‌هام را با‬                                                                                                                                             ‫وحدت با حاشیه همراه شد‬
‫خود مرور کنم‪ .‬شــاید برخی از این نکات به کار برخی‬
‫همکاران و همقلمــان جوان که تماشایشــان‪ ،‬مرا یاد‬
‫بیس ‌توچندســالگیهای خودم در ســالیان نخستی که‬
‫در کسوت منتقد در جشــنواره با شور و حرارت فراوان‬
    ‫شرکت میکردم م ‌یاندازد‪ ،‬بخورد‪ .‬شاید!‬
‫نقد فیلم‪ ،‬مبتنی بر تامل و تأنی است‪ .‬این ویژگی‬                                                                                                                                                       ‫مراسم افتتاحیه چه ‌لوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد‬
‫چندان با فضای پرشــتاب و شــلوغ جشــنواره‬                                 ‫‪1‬‬

‫همخوانی ندارد‪ .‬تماشــای چند سانس در پی هم در ‪10‬‬
‫روز متوالی در بحبوح ‌های آکنده از جمعیت و حاشیه و‬                                                                                                                                                                                                                                                       ‫گلاویژ نادری‬
‫نظر‪ ،‬جای چندانی برای تعمق باقی نمیگذارد‪ .‬اما یک‬
‫منتقد خوب‪ ،‬خــود را تمام و کمــال در این تلاطم‪ ،‬هر‬                                                                                                                                                                                                                                                             ‫گروه تئاتر‪ ،‬سینما و تلویزیون‬
‫چقدر هم پرجریان‪ ،‬نم ‌یافکند و نمیســپارد‪ .‬در همان‬
‫فرصتهای کوتاه میان سانسها‪ ،‬خلوتگزینی میتواند‬                                                                                                                                                                                                                        ‫افتتاحیه چه ‌لوسومین جشنواره فیلم فجر برخلاف سالهای‬
‫تدأثریترهبنگشیذانردش‪.‬دشانیردبستـوـاونبصهرافًًایدذربهانرهی نجانبشهیهاایزیدیازدفنیلفیملهام‬                                                                                                                                                                            ‫گذشــته در تالار وحدت همان ســالنی که در سالهای ن ‌ه چندان‬
‫به ســخن گفتن و مطلب نوشــتن پرداخــت و ارزیابی‬                                                                                                                                                                                                                     ‫دشوـرـ‪،‬د‪.‬جاشحـتـنماوًااًرلهمفسجعروددر آشانهآغساـزـوماریشیدمویبخه پواایساـنـمت‌یبره‌سیعندو‪،‬ابنرگدبزیارر‬
‫اساســی را موکول به زمان اکران عمومی کرد‪ .‬نیازی به‬                                                                                                                                                                                                                  ‫جشــنواره با انتخاب این ســالن برای افتتاحیه‪ ،‬خاطرات خوب‬
    ‫دادن فتوا درباره هر فیلم و کلیت و ماجرا نیست‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                   ‫گذشــته را با حضور بزرگان سینما ازجمله علی حاتمی‪ ،‬عز ‌تالله‬
‫کار منتقد فیلم کشف شیوههای بیانی است و نه‬                                                                                                                                                                                                                           ‫انتظامی‪ ،‬داوود رشیدی‪ ،‬جمشید مشــایخی و دیگر چهرههایی‬
‫خود بیــان‪ .‬اما این کارکــرد در فضای هیجانی‬                               ‫‪2‬‬                                                                                                                                                                                         ‫که سالهاســت در سینما نیستند‪ ،‬زنده کند‪ .‬دکور ساخته شده بر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫صحنه تالار وحدت هم یادآور افتتاحیههایی بود که حسین پاکدل‬
‫جشنواره مختل میشود‪ .‬بسیاری بسته به دیدگاه سیاسی‬                                                                                                                                                                                                                     ‫اجرای آنها را بر عهده داشــت و آنهایی که آن روزها را به یاد دارند‬
‫و اجتماع ‌یشــان درباره فیلمهــا‪ ،‬نظرات مثبت یا منفی‬                                                                                                                                                                                                                ‫با شروع مراســم‪ ،‬خاطره ورود مرحوم داوود رشیدی به صحنه از‬
‫ایدئولوژیک صادر میکنند و به جای تحلیل‪ ،‬خواسته یا‬                                                                                                                                                                                                                    ‫میان غبار و آمدن از پلهها را برای بزرگداشتش به یاد آوردند‪ .‬دکور‬
‫ناخواســته‪ ،‬پروندهسازی سیاســی و امنیتی میکنند تا‬                                                                                                                                                                                                                   ‫مراسم یادآور همان سالها بود با این تفاوت که بسیاری از بزرگان‬
‫تحلیل زیباییشناسانه‪ .‬تلاش کنیم نه خودمان وارد این‬                                         ‫کلیپ درگذشتگان مراسم امسال محصول هوش مصنوعی بود‬                                                           ‫اســت که رنج این حرفه را به جان میخرند‪ .‬شاهسواری از چند‬         ‫و چهرههای ماندگار آن ســالها دیگر در تالار وحدت و سینمای‬
‫وادیها شــویم و نه با کسانی که به قصد پروندهسازی‪،‬‬                                         ‫که با تصاویری از خسرو شکیبایی آغاز شد که از جشنواره امسال‬                                                 ‫چهرگــی آدمهای این روزگار و خلق چهرههای تازه در هنر گفت‬         ‫ایران حضور ندارند و تنها یاد و خاطرهشان در این مراسم زنده شد‪.‬‬
‫ادای منتقد فیلم درمیآورند‪ ،‬چندان دمخور باشیم‪ .‬کار‬                                         ‫و دلتنگی برای حضور در آن میگفت‪ .‬دیگر درگذشتگان سال هم‬                                                     ‫و تاکید کرد‪« :‬حضرت حق یک چهره بیشتر به ما نداده است اما‬         ‫فرزاد حســنی هم که چندین ســال بود به نــدرت در چنین‬
‫ما تحلیل اثر اســت و نــه تعطیل اثر‪ .‬پروندهســازی یا‬                                      ‫با تصاویری متحرک از آنها روی صندلی سالنهای سینما‪ ،‬پشت‬                                                     ‫در جهانی که ما در آن زیســت میکنیم همه دنبال این هستیم که‬       ‫مراســمی اجازه اجرا پیدا میکرد‪ ،‬مجری مراسم بود‪ .‬تکیدهتر و‬
‫مجیزگویی درباره فلان موضوع و بهمان کس را به اهلش‬                                          ‫دوربین و در سالن انتظار تالار وحدت به دوربین لبخند م ‌یزدند‪.‬‬                                              ‫چهره دیگری به نمایش بگذار یم‪ .‬درام‪ ،‬ادبیات به‌ویژه سینما به ما‬  ‫افتادهتر از قبل شده بود‪ .‬شدت و حدت اجرای سالهای قبلش‬
‫واسپاریم و در پی کشف تمهید و خلاقیت و روشهایی‬                                                                                                                                                                                                                       ‫را نداشت‪ .‬جاافتادهتر و سنگینتر صحبت میکرد و با ورودش از‬
‫باشیم که ســینماگران در بیان‌ایدهها ‌یشان برگزید‌هاند‪.‬‬                                                  ‫این تصاویر همراه با پخش موسیقی زنده بود‪.‬‬                                                          ‫کمک میکند چهرههای مختلفی به نمایش بگذاریم‪».‬‬               ‫فیلم «مادر» علی حاتمی یاد کرد که در آن دوره از جشنواره هیچ‬
‫برای یک منتقد خوب هنر‪ ،‬زننده است که قلم خود را در‬                                         ‫در بخش بعدی این مراسم جوایز بخش تبلیغات اهدا شد که از‬                                                     ‫او از ورود جوانــان تازهنفــس به ســینما خبــر داد و گفت‪:‬‬       ‫سیمرغی به کارگردانی و طراحی او داده نشد و نادید‌هاش گرفتند‪.‬‬
‫سطح نازل سیاست در راســتای زندهباد و مرده با ‌دهای‬                                        ‫میان داوران‪ ،‬حامد بهداد و کمال تبریزی حضور نداشتند و گفته‬                                                 ‫«وارد روزگار تغییر شــد‌هایم‪ .‬دوســتی به من گفت‪ ،‬چهرههای‬        ‫اما مرضیه برومند به او یادآوری کرد که رقیه چهرهآزاد برای بازی‬
    ‫این طرف و آن طرف خرج کند‪.‬‬                                                                                                                                                                       ‫شاخص سینمای ایران کجا هســتند‪ .‬ما امیدواریم روزی برسد‬           ‫در همین فیلم‪ ،‬ســیمرغ گرفت و حسنی تاکید کرد که منظورش‬
‫در این دوران دشــوار معیشــت کــه بهان ‌ههای‬                                                               ‫شد به دلیل فیلمبرداری نتوانستند بیایند‪.‬‬                                                  ‫که چهرههای شــاخص فرصت داشته باشند تا حضور پیدا کنند‬            ‫نادیده گرفته شدن نقش علی حاتمی در شکلگیری این فیلم بوده‬
‫مختلــف بــرای عصبی شــدن و افســردگی از‬                                  ‫‪3‬‬               ‫پس از پایان این بخش‪ ،‬کلیپی از وضعیت ویرانی غزه در طول‬                                                     ‫و امیدواریم این جشــنواره فرصتی باشد برای جوانانی که تجربه‬      ‫اســت‪ .‬او با هوش و تیزبینی کــه دارد در بخشهایی از برنامه به‬
                                                                                          ‫یک ســال گذشــته جنگ پخش و صحنه تالار وحدت میزبان‬                                                         ‫رنج و سرمســتی را آغاز میکنند به همه شما این رنج و سرمستی‬       ‫هنرمندانی که در ســالن حضور دارند‪ ،‬اشاره میکرد و گاهی هم‬
‫درودیوار میبارد‪ ،‬کافی است در فضایی شلوغ با خستگی‬                                          ‫عخروانبن ادهسلبنتانکهی مخاعنی‌هان ِِششردیر بفمبشاـراـند‪.‬جانوویکب لیبناازن بخهوانونیردانگا‌هانیمتبشدهیولر‬
‫و کلافگی ناشی از دیدن این همه فیلم در طول روز و در‬                                        ‫شده است‪ .‬شریف پس از خواندن دو قطعه درباره قدس و پیامبر‬                                                                ‫مبارک باد‪ .‬چشم بد از تکتک شما دور باد»‪.‬‬                                     ‫کنای ‌های به برخی از آنها م ‌یزد‪.‬‬
‫بازه یکســوم از ماه به ســر ببری و با دیــدن چند فیلم‬                                     ‫اکرم (ص) به درخواســت حسنی دو بیت آواز به طور زنده خواند‬                                                  ‫رائد فری ‌دزاده‪ ،‬رئیس سازمان ســینمایی دومین سخنران این‬         ‫مراســم با پخش بخشهایی از فیلم «مادر» یــادگار مادرانه‬
‫نهچندان خوب هم بر بیحوصلگ ‌یات افزوده شود؛ آنگاه‬                                          ‫و بعد رائد فریدزاده و منوچهر شاهسواری از او قدردانی کردند‪.‬‬                                                ‫مراســم بود که فرزاد حســنی به تحصیلات او در رشــته فلسفه‬       ‫بیبدیل علی حاتمی برای ســینمای ایران آغاز شد‪ .‬تصاویری که‬
‫نوک قلم عصبان ‌یات را به هر سم ‌توسویی خواهی برد و‬                                        ‫تقدیر از رضا بابک دیگر بخش مراسم بود که شوخی مرضیه‬                                                        ‫اشاره کرد و گفت‪« :‬امســال ترکیب فلسفه با سینما چه میشود‬         ‫بسیاری از بازیگران شاخصش دیگر در میان ما نیستند و حسنی‬
‫بیآنکه خودت متوجه باشــی‪ ،‬حا ‌لوهــوای مطالب یا‬                                           ‫برومند با رفیق و همکار قدیم ‌یاش‪ ،‬حاشیههایی را برای افتتاحیه‬                                              ‫که فریدزاده از خدا خواســت این ترکیــب را به خیر کند‪ .‬رئیس‬
‫صحبتهای سینمای ‌یات‪ ،‬بیش از نقد به نق شبیه خواهد‬                                          ‫رقم زد‪ .‬برومند از ســابقه رفاقت ‪ 60‬ساله با این بازیگر گفت که‬                                              ‫سازمان ســینمایی متنی را از روی کاغذ قرائت کرد و با اشاره به‬            ‫پیش از پخش این تصاویر از رفتگان این فیلم یاد کرد‪.‬‬
‫شــد‪ .‬مخاطب مطالب یک منتقد خوب اما نمیخواهد‬                                               ‫پیــش از انقلاب‪ ،‬او در آثاری به کارگردانی رضا بابک بازی کرده‬                                              ‫روایتی از مولانا از خیا ‌لانگیز بودن ســینما و تخیل کردن در آن‬  ‫محمد حمیدیمقدم به همراهی علیرضا رضاداد‪ ،‬کارگردانی‬
‫نق بشنود و بخواند‪ .‬او میخواهد تحلیل به دست آورد و‬                                         ‫و بعــد از انقلاب عکــس این اتفاق رخ داده اســت‪ .‬محمدرضا‬                                                  ‫گفت که بیشتر به درد جمعی از فلاسفه و ادبا میخورد تا افتتاحیه‬    ‫و طراحی این مراســم را بر عهده داشــتند‪ .‬حمید ‌یمقدم در این‬
‫اگر هم نکتــ ‌های منفی در میان اســت‪ ،‬ترجیح م ‌یدهد‬                                       ‫شــریفینیا هم از بازی بابک در فیلم «به رنگ ارغوان» یاد کرد‬                                                ‫جشــنواره فجر‪ .‬ثقیل بودن متن او شــوخی حســنی را با رئیس‬        ‫سالهای اخیر پای ثابت کارگردانی چنین مراسمی بوده‪ .‬افتتاحیه‬
‫تحلیل آسیبشناسان ‌هاش را مطالعه کند تا اینکه غرولند‬                                       ‫که میتوانست جایزه اســکار را داشته باشد و قول داد یک قالی‬                                                                                                                 ‫هم به او ســپرده شده بود که با کمک از هوش مصنوعی طراحی‬
‫دریافت دارد‪ .‬مخاطب هم مثل ما در همین فضا زندگی‬                                                                                                                                                                             ‫سازمان سینمایی در پی داشت‪.‬‬               ‫کلی ‌پها انجام شــده بود و طبق معمــول زمانبندی طوری بود‬
‫دحرایلابادکمه آطممئدنهًًا‪،‬حچوهـصـلاهرنتاقنوکتغهردرشبنایردهنفینلخموهااهدی‬  ‫میکند و‬                  ‫ابریشمی تنها برای ایفای این نقش به او هدیه دهد‪.‬‬                                                  ‫کلیپی از روزهای انقلاب و دهه فجر با صدای مرحوم سیامک‬            ‫که مخاطب با خســتگی به ســختی تا پایان مراسم روی صندلی‬
                                                                          ‫جشنواره‬         ‫در بخش بعدی ســیدعباس صالحی‪ ،‬وزیر فرهنگ و ارشاد‬                                                           ‫علیقلــی و قطعه «آب زنیــد راه را» دیگر بخش مراســم بود که‬      ‫بنشیند‪ .‬نکته مهم و مثبت مراسم این بود که در زمان تعیین شده‬
                                                                          ‫داشت‪.‬‬           ‫اسلامی در ســخنانی کوتاه با اشــاره به تلاش دســ ‌تاندرکاران‬                                                                                                              ‫و تاخیر محدودی آغاز شد و خبری هم از اجرای گروه موسیقی‬
‫شتاب و شعار و عصبیت در جشنواره فراوان است‪.‬‬                                                ‫جشــنواره گفت‪« :‬قرار بود اتفاقی صورت گیرد و گامی به پیش‬                                                                          ‫خاطرات آن دوران را زنده کرد‪.‬‬             ‫بدون دلیل نبود اما همچنان انگار نمیتوان زمانبندی را مدیریت‬
‫منتقد خوب‪ ،‬تسلیم این ســه آفت در نوشتن نق ‌دهایش‬                                          ‫در مهر و کم کردن فاصلهها برداریم‪ .‬به نظر م ‌یرســد‪ ،‬امشب در‬                                               ‫بخــش بعدی این مراســم به بزرگداشــت ســیروس الوند‬
    ‫نمیشود‪.‬‬                                                                               ‫این امر به توفیق رسیدیم‪ .‬تشکر بعدی من از سینمای ایران است‬                                                 ‫اختصاص داشت که این تقدیر با شب تولدش همزمان شد‪ .‬ابتدا‬                           ‫کرد و مراسم را از مطول بودن‪ ،‬نجات داد‪.‬‬
                                                                                          ‫کــه در بخشهای زرینی از آن در خودآ گاه و ناخودآ گاه ما نهفته‬                                              ‫یک کلیپ تصویری از مصاحبه با این فیلمســاز پخش شد که‬             ‫منوچهر شاهســواری اولین سخنران این مراسم بود که تلاش‬
                                                                                           ‫است و از کسانی که در این مسیر کوشید‌هاند‪ ،‬قدردانی میکنم‪.‬‬                                                 ‫او در آن همسرش را مهمترین منتقد کارهای خود معرفی کرد‪‌.‬‬          ‫کرد‪ ،‬صحبتهایش به درازا نکشد‪ .‬او که به خوبی م ‌یداند هم از‬
                                                                                          ‫بزرگداشت بعدی به منوچهر وال ‌یزاده هنرمند عرصه دوبله‬                                                      ‫فریدون جیرانی ب ‌ه عنوان دائر‌هالمعارف متحرک ســینما سابقه‬      ‫درون و هم از بیرون سینما مخالفان سرسختی دارد که نمیخواهند‬
                                                                                          ‫اختصاص داشت که به دلیل شرایط جسمانی در مراسم حضور‬                                                         ‫مفصلــی از کارنامه الوند ارائه داد و از اینکــه او پس از ‪ 4‬دهه‬  ‫او را در مســندهایی ای ‌نچنینی ببینند و مترصد این هســتند که‬
                                                                                          ‫نداشت اما پخش تصاویری از مصاحبه با او‪ ،‬چهره رنجورش و‬                                                      ‫فیلمســازی و در دهه ‪ 90‬و پس از ســال ‪ 88‬نتوانسته فیلمی را‬       ‫جشــنوار‌های ضعیف و با اشتباهات و نواقص بسیار برگزار کنند‬
                                                                                          ‫صدای گرفت ‌هاش‪ ،‬تاثر و افسوس حاضران در سالن را به همراه‬                                                   ‫مقابل دوربین ببرد‪ ،‬ابراز ناراحتی و نگرانی کرد‪ .‬جواد طوســی‬      ‫در ابتدای صحبتهایش بر چشــم بد لعنت فرستاد و چندین بار‬
                                                                                          ‫داشت‪ .‬او در مصاحب ‌های که با ستاد جشنواره انجام داده است‬                                                  ‫هم در ســخنان مفصلی این اتفاق را ضایع ‌های برای ســینمای‬        ‫جمله از چشــم بد دور باد را تکرار کــرد‪ .‬او از برگزاری افتتاحیه‬
                                                                                          ‫بــه مرور آثارش پرداخت و کلامش را با «سلام به ســینما» به‬                                                 ‫ایران دانســت که به مثابه حذف کارگردانان شاخص و باسابقه‬         ‫در تالاری گفت که به نام وحدت نامیده شــده و نام رودکی را هم‬
                                                                                                                                                                                                    ‫ایران است‪ .‬شاهسواری که برای تقدیر از الوند روی صحنه آمد‬         ‫همراه خود دارد‪ .‬او از رنج و سرمستی که در کار هنر هست‪ ،‬گفت‬
                                                                                                                              ‫پایان رساند‪.‬‬                                                          ‫دستهگلی را به همســر این کارگردان هدیه کرد و از او به عنوان‬     ‫کــه همه اهالی هنر آن را تجربه م ‌یکنند اما سرمســت ‌یاش چنان‬

                                                                                                                                                                                                                     ‫پشتیبان همه این سالهای الوند نام برد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8