Page 5 - 13-11-1403-1898 Sazandegi
P. 5
05 سال هفتم شماره 1898 پیشنهادهایی برای دیدنتماشا
شنبه 13بهمن 1403
دیدگاه :یادداشت سینمایی نتفلیکس خانهای کوچک را میسازد بهرام رادان دیرتر آمد صداهای واقعی در صیاد
شتاب،شعار و عصبیت نتفلیکس اقتبــاس تلویزیونی جدیدی از مجموعه کتابهای بهرام رادان ،عضو هیــات داوران دیرتر از بقیه به جمع داوران شبیهســازی صداهای شــخصیت واقعی در فیلم ســینمایی
«خان های کوچک» نوشــته لورا اینگلز وایلدر را در دســتور پیوست .در پی ویدئو منتشر شده از داوری جشنواره فیلم فجر «صیاد» رونمایی میشــود .استفاده از تکنولوژی شبی هسازی
چند تجربه از نقدنویسی در روزهای جشنواره کار قــرار داد .معاون بخش ســریال نتفلیکس با تحســین نشان م یداد که بهرام رادان یکی از اعضا هیات داوران حضور صداهای شخصیت واقعی داستان در این فیلم برای اولین بار
ســریال «خانه کوچک» گفت که این ســریال قلب بسیاری ندارد ،مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر در ســینمای ایران اتفاق م یافتد که با استفاده از ظرفی تهای
مهرزاد دانش از تماشــاگرانش را در سراسر جهان تسخیر کرده و آنها قصد توضیح داد ،بهرام رادان از ۱۲بهمن ماه به جمع داوران خواهد هوش مصنوعی توسط امین شــریفی طراح صداگذاری فیلم
دارند مضامین ماندگار آن که مبنی بر امید و خوشبینی بود را با پیوســت .این درحالی است که اولین جلســه هیات داوران انجام شده است .بهرهگیری از این ایده برای ارتباط مخاطب با
منتقد برداشتی تازه از این داستان نمادین دوباره به خانه مردم ببرند.
سهشنبه ۹بهمن برگزار شد. شخصیتهای واقعی در روایت داستان فیلم بوده است.
دوره چه لوســوم جشــنواره فیلم فجر شروع شده
اســت .به این مناســبت و براســاس تجربــ های که از
قریب ۳۰ســال نقدنویســی درباره فیلمهای جشنواره
در روزهای پرازدحام و شــتابآلود برگــزار یاش دارم،
شاید بد نباشد به عنوان منتقدی پنجاهوچندساله ،چند
نکتــه که در این مدت از این ســپهر دریافت کردهام را با وحدت با حاشیه همراه شد
خود مرور کنم .شــاید برخی از این نکات به کار برخی
همکاران و همقلمــان جوان که تماشایشــان ،مرا یاد
بیس توچندســالگیهای خودم در ســالیان نخستی که
در کسوت منتقد در جشــنواره با شور و حرارت فراوان
شرکت میکردم م یاندازد ،بخورد .شاید!
نقد فیلم ،مبتنی بر تامل و تأنی است .این ویژگی مراسم افتتاحیه چه لوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد
چندان با فضای پرشــتاب و شــلوغ جشــنواره 1
همخوانی ندارد .تماشــای چند سانس در پی هم در 10
روز متوالی در بحبوح های آکنده از جمعیت و حاشیه و گلاویژ نادری
نظر ،جای چندانی برای تعمق باقی نمیگذارد .اما یک
منتقد خوب ،خــود را تمام و کمــال در این تلاطم ،هر گروه تئاتر ،سینما و تلویزیون
چقدر هم پرجریان ،نم یافکند و نمیســپارد .در همان
فرصتهای کوتاه میان سانسها ،خلوتگزینی میتواند افتتاحیه چه لوسومین جشنواره فیلم فجر برخلاف سالهای
تدأثریترهبنگشیذانردش.دشانیردبستـوـاونبصهرافًًایدذربهانرهی نجانبشهیهاایزیدیازدفنیلفیملهام گذشــته در تالار وحدت همان ســالنی که در سالهای ن ه چندان
به ســخن گفتن و مطلب نوشــتن پرداخــت و ارزیابی دشوـرـ،د.جاشحـتـنماوًااًرلهمفسجعروددر آشانهآغساـزـوماریشیدمویبخه پواایساـنـمتیبرهسیعندو،ابنرگدبزیارر
اساســی را موکول به زمان اکران عمومی کرد .نیازی به جشــنواره با انتخاب این ســالن برای افتتاحیه ،خاطرات خوب
دادن فتوا درباره هر فیلم و کلیت و ماجرا نیست. گذشــته را با حضور بزرگان سینما ازجمله علی حاتمی ،عز تالله
کار منتقد فیلم کشف شیوههای بیانی است و نه انتظامی ،داوود رشیدی ،جمشید مشــایخی و دیگر چهرههایی
خود بیــان .اما این کارکــرد در فضای هیجانی 2 که سالهاســت در سینما نیستند ،زنده کند .دکور ساخته شده بر
صحنه تالار وحدت هم یادآور افتتاحیههایی بود که حسین پاکدل
جشنواره مختل میشود .بسیاری بسته به دیدگاه سیاسی اجرای آنها را بر عهده داشــت و آنهایی که آن روزها را به یاد دارند
و اجتماع یشــان درباره فیلمهــا ،نظرات مثبت یا منفی با شروع مراســم ،خاطره ورود مرحوم داوود رشیدی به صحنه از
ایدئولوژیک صادر میکنند و به جای تحلیل ،خواسته یا میان غبار و آمدن از پلهها را برای بزرگداشتش به یاد آوردند .دکور
ناخواســته ،پروندهسازی سیاســی و امنیتی میکنند تا مراسم یادآور همان سالها بود با این تفاوت که بسیاری از بزرگان
تحلیل زیباییشناسانه .تلاش کنیم نه خودمان وارد این کلیپ درگذشتگان مراسم امسال محصول هوش مصنوعی بود اســت که رنج این حرفه را به جان میخرند .شاهسواری از چند و چهرههای ماندگار آن ســالها دیگر در تالار وحدت و سینمای
وادیها شــویم و نه با کسانی که به قصد پروندهسازی، که با تصاویری از خسرو شکیبایی آغاز شد که از جشنواره امسال چهرگــی آدمهای این روزگار و خلق چهرههای تازه در هنر گفت ایران حضور ندارند و تنها یاد و خاطرهشان در این مراسم زنده شد.
ادای منتقد فیلم درمیآورند ،چندان دمخور باشیم .کار و دلتنگی برای حضور در آن میگفت .دیگر درگذشتگان سال هم و تاکید کرد« :حضرت حق یک چهره بیشتر به ما نداده است اما فرزاد حســنی هم که چندین ســال بود به نــدرت در چنین
ما تحلیل اثر اســت و نــه تعطیل اثر .پروندهســازی یا با تصاویری متحرک از آنها روی صندلی سالنهای سینما ،پشت در جهانی که ما در آن زیســت میکنیم همه دنبال این هستیم که مراســمی اجازه اجرا پیدا میکرد ،مجری مراسم بود .تکیدهتر و
مجیزگویی درباره فلان موضوع و بهمان کس را به اهلش دوربین و در سالن انتظار تالار وحدت به دوربین لبخند م یزدند. چهره دیگری به نمایش بگذار یم .درام ،ادبیات بهویژه سینما به ما افتادهتر از قبل شده بود .شدت و حدت اجرای سالهای قبلش
واسپاریم و در پی کشف تمهید و خلاقیت و روشهایی را نداشت .جاافتادهتر و سنگینتر صحبت میکرد و با ورودش از
باشیم که ســینماگران در بیانایدهها یشان برگزیدهاند. این تصاویر همراه با پخش موسیقی زنده بود. کمک میکند چهرههای مختلفی به نمایش بگذاریم». فیلم «مادر» علی حاتمی یاد کرد که در آن دوره از جشنواره هیچ
برای یک منتقد خوب هنر ،زننده است که قلم خود را در در بخش بعدی این مراسم جوایز بخش تبلیغات اهدا شد که از او از ورود جوانــان تازهنفــس به ســینما خبــر داد و گفت: سیمرغی به کارگردانی و طراحی او داده نشد و نادیدهاش گرفتند.
سطح نازل سیاست در راســتای زندهباد و مرده با دهای میان داوران ،حامد بهداد و کمال تبریزی حضور نداشتند و گفته «وارد روزگار تغییر شــدهایم .دوســتی به من گفت ،چهرههای اما مرضیه برومند به او یادآوری کرد که رقیه چهرهآزاد برای بازی
این طرف و آن طرف خرج کند. شاخص سینمای ایران کجا هســتند .ما امیدواریم روزی برسد در همین فیلم ،ســیمرغ گرفت و حسنی تاکید کرد که منظورش
در این دوران دشــوار معیشــت کــه بهان ههای شد به دلیل فیلمبرداری نتوانستند بیایند. که چهرههای شــاخص فرصت داشته باشند تا حضور پیدا کنند نادیده گرفته شدن نقش علی حاتمی در شکلگیری این فیلم بوده
مختلــف بــرای عصبی شــدن و افســردگی از 3 پس از پایان این بخش ،کلیپی از وضعیت ویرانی غزه در طول و امیدواریم این جشــنواره فرصتی باشد برای جوانانی که تجربه اســت .او با هوش و تیزبینی کــه دارد در بخشهایی از برنامه به
یک ســال گذشــته جنگ پخش و صحنه تالار وحدت میزبان رنج و سرمســتی را آغاز میکنند به همه شما این رنج و سرمستی هنرمندانی که در ســالن حضور دارند ،اشاره میکرد و گاهی هم
درودیوار میبارد ،کافی است در فضایی شلوغ با خستگی عخروانبن ادهسلبنتانکهی مخاعنیهان ِِششردیر بفمبشاـراـند.جانوویکب لیبناازن بخهوانونیردانگاهانیمتبشدهیولر
و کلافگی ناشی از دیدن این همه فیلم در طول روز و در شده است .شریف پس از خواندن دو قطعه درباره قدس و پیامبر مبارک باد .چشم بد از تکتک شما دور باد». کنای های به برخی از آنها م یزد.
بازه یکســوم از ماه به ســر ببری و با دیــدن چند فیلم اکرم (ص) به درخواســت حسنی دو بیت آواز به طور زنده خواند رائد فری دزاده ،رئیس سازمان ســینمایی دومین سخنران این مراســم با پخش بخشهایی از فیلم «مادر» یــادگار مادرانه
نهچندان خوب هم بر بیحوصلگ یات افزوده شود؛ آنگاه و بعد رائد فریدزاده و منوچهر شاهسواری از او قدردانی کردند. مراســم بود که فرزاد حســنی به تحصیلات او در رشــته فلسفه بیبدیل علی حاتمی برای ســینمای ایران آغاز شد .تصاویری که
نوک قلم عصبان یات را به هر سم توسویی خواهی برد و تقدیر از رضا بابک دیگر بخش مراسم بود که شوخی مرضیه اشاره کرد و گفت« :امســال ترکیب فلسفه با سینما چه میشود بسیاری از بازیگران شاخصش دیگر در میان ما نیستند و حسنی
بیآنکه خودت متوجه باشــی ،حا لوهــوای مطالب یا برومند با رفیق و همکار قدیم یاش ،حاشیههایی را برای افتتاحیه که فریدزاده از خدا خواســت این ترکیــب را به خیر کند .رئیس
صحبتهای سینمای یات ،بیش از نقد به نق شبیه خواهد رقم زد .برومند از ســابقه رفاقت 60ساله با این بازیگر گفت که سازمان ســینمایی متنی را از روی کاغذ قرائت کرد و با اشاره به پیش از پخش این تصاویر از رفتگان این فیلم یاد کرد.
شــد .مخاطب مطالب یک منتقد خوب اما نمیخواهد پیــش از انقلاب ،او در آثاری به کارگردانی رضا بابک بازی کرده روایتی از مولانا از خیا لانگیز بودن ســینما و تخیل کردن در آن محمد حمیدیمقدم به همراهی علیرضا رضاداد ،کارگردانی
نق بشنود و بخواند .او میخواهد تحلیل به دست آورد و و بعــد از انقلاب عکــس این اتفاق رخ داده اســت .محمدرضا گفت که بیشتر به درد جمعی از فلاسفه و ادبا میخورد تا افتتاحیه و طراحی این مراســم را بر عهده داشــتند .حمید یمقدم در این
اگر هم نکتــ های منفی در میان اســت ،ترجیح م یدهد شــریفینیا هم از بازی بابک در فیلم «به رنگ ارغوان» یاد کرد جشــنواره فجر .ثقیل بودن متن او شــوخی حســنی را با رئیس سالهای اخیر پای ثابت کارگردانی چنین مراسمی بوده .افتتاحیه
تحلیل آسیبشناسان هاش را مطالعه کند تا اینکه غرولند که میتوانست جایزه اســکار را داشته باشد و قول داد یک قالی هم به او ســپرده شده بود که با کمک از هوش مصنوعی طراحی
دریافت دارد .مخاطب هم مثل ما در همین فضا زندگی سازمان سینمایی در پی داشت. کلی پها انجام شــده بود و طبق معمــول زمانبندی طوری بود
دحرایلابادکمه آطممئدنهًًا،حچوهـصـلاهرنتاقنوکتغهردرشبنایردهنفینلخموهااهدی میکند و ابریشمی تنها برای ایفای این نقش به او هدیه دهد. کلیپی از روزهای انقلاب و دهه فجر با صدای مرحوم سیامک که مخاطب با خســتگی به ســختی تا پایان مراسم روی صندلی
جشنواره در بخش بعدی ســیدعباس صالحی ،وزیر فرهنگ و ارشاد علیقلــی و قطعه «آب زنیــد راه را» دیگر بخش مراســم بود که بنشیند .نکته مهم و مثبت مراسم این بود که در زمان تعیین شده
داشت. اسلامی در ســخنانی کوتاه با اشــاره به تلاش دســ تاندرکاران و تاخیر محدودی آغاز شد و خبری هم از اجرای گروه موسیقی
شتاب و شعار و عصبیت در جشنواره فراوان است. جشــنواره گفت« :قرار بود اتفاقی صورت گیرد و گامی به پیش خاطرات آن دوران را زنده کرد. بدون دلیل نبود اما همچنان انگار نمیتوان زمانبندی را مدیریت
منتقد خوب ،تسلیم این ســه آفت در نوشتن نق دهایش در مهر و کم کردن فاصلهها برداریم .به نظر م یرســد ،امشب در بخــش بعدی این مراســم به بزرگداشــت ســیروس الوند
نمیشود. این امر به توفیق رسیدیم .تشکر بعدی من از سینمای ایران است اختصاص داشت که این تقدیر با شب تولدش همزمان شد .ابتدا کرد و مراسم را از مطول بودن ،نجات داد.
کــه در بخشهای زرینی از آن در خودآ گاه و ناخودآ گاه ما نهفته یک کلیپ تصویری از مصاحبه با این فیلمســاز پخش شد که منوچهر شاهســواری اولین سخنران این مراسم بود که تلاش
است و از کسانی که در این مسیر کوشیدهاند ،قدردانی میکنم. او در آن همسرش را مهمترین منتقد کارهای خود معرفی کرد. کرد ،صحبتهایش به درازا نکشد .او که به خوبی م یداند هم از
بزرگداشت بعدی به منوچهر وال یزاده هنرمند عرصه دوبله فریدون جیرانی ب ه عنوان دائرهالمعارف متحرک ســینما سابقه درون و هم از بیرون سینما مخالفان سرسختی دارد که نمیخواهند
اختصاص داشت که به دلیل شرایط جسمانی در مراسم حضور مفصلــی از کارنامه الوند ارائه داد و از اینکــه او پس از 4دهه او را در مســندهایی ای نچنینی ببینند و مترصد این هســتند که
نداشت اما پخش تصاویری از مصاحبه با او ،چهره رنجورش و فیلمســازی و در دهه 90و پس از ســال 88نتوانسته فیلمی را جشــنوارهای ضعیف و با اشتباهات و نواقص بسیار برگزار کنند
صدای گرفت هاش ،تاثر و افسوس حاضران در سالن را به همراه مقابل دوربین ببرد ،ابراز ناراحتی و نگرانی کرد .جواد طوســی در ابتدای صحبتهایش بر چشــم بد لعنت فرستاد و چندین بار
داشت .او در مصاحب های که با ستاد جشنواره انجام داده است هم در ســخنان مفصلی این اتفاق را ضایع های برای ســینمای جمله از چشــم بد دور باد را تکرار کــرد .او از برگزاری افتتاحیه
بــه مرور آثارش پرداخت و کلامش را با «سلام به ســینما» به ایران دانســت که به مثابه حذف کارگردانان شاخص و باسابقه در تالاری گفت که به نام وحدت نامیده شــده و نام رودکی را هم
ایران است .شاهسواری که برای تقدیر از الوند روی صحنه آمد همراه خود دارد .او از رنج و سرمستی که در کار هنر هست ،گفت
پایان رساند. دستهگلی را به همســر این کارگردان هدیه کرد و از او به عنوان کــه همه اهالی هنر آن را تجربه م یکنند اما سرمســت یاش چنان
پشتیبان همه این سالهای الوند نام برد.

