رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : خلف وعده ارشادی

خلف وعده ارشادی

عبدالناصر همتی، رئیس کل اسبق بانک مرکزی با انتشار ویدئویی از وعده‌های رئیسی در زمان انتخابات نوشته و انتقاد کرده است که «مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند». وی با بیان اینکه «مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند. صادق در قول‌ها و اهل اقدام و عمل در مورد تورم، بورس، دلار، معیشت، سفره مردم…!»، تاکید کرده است: «خصوصاً در مورد وعده برقراری گشت ارشاد مدیران، که قرار بود جایگزین گشت ارشاد کنند، ولی به نسخه ارتقاء‌یافته آن تبدیل شد که البته نوری هم در آن دیده نمی‌شود».
موضوع مدیران در دولت رئیسی یکی از پرچالش‌ترین مباحث در سال‌های اخیر بوده است. بزرگ‌ترین نمونه تخلف برکناری وزیر جهاد کشاورزی در پی پرونده فساد چای دبش بود، اگرچه این مساله به روشنی هرگز از جانب دولت مطرح نشد. با این وجود بروز فساد ۳/۷ میلیارد دلاری چای دبش در دولت سیزدهم بدون نقش داشتن مقامات دولتی دور از ذهن است. متهم ردیف اول آن نیز وزیر کشاورزی دولت سیزدهم که یک‌باره بدون هیچ توضیحی استعفا داده؛ فردی که به جز این پرونده‌، پرونده‌های فساد ارزی دیگری نیز دارد. تیرماه سال ۱۴۰۱ مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه(چهارشنبه، ۱۵ تیرماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره روند رسیدگی به موضوع اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی که اخیراً مطرح شده و در سازمان بازرسی کل کشور نیز درحال بررسی است، گفت که «رئیس سازمان بازرسی کل کشور گزارش مربوطه را به رئیس قوه قضائیه ارائه کرده است و این موضوع باید پیگیری و مطالب توسط سازمان نظارتی بازرسی‌ کل کشور تا انتهای فرآیند تعقیب و رسیدگی شود».
سخنگوی دستگاه قضا در این ‌باره تاکید کرد که «این پرونده براساس اقدامات سازمان تعاون روستایی در فروردین ‌ماه ۱۴۰۱ در رابطه با قراردادی و تعهداتی که با یک شرکت خصوصی در حوزه گندم، جو، روغن، ذرت و کنجاله سویا انجام داده است، تشکیل شده و با پیگیری‌های صورت گرفته، پرونده برای رسیدگی به دادسرای تهران ارسال خواهد شد».
در همان زمان، رئیس قوه قضائیه واگذاری ۴۹ درصد از سهام شرکت خصوصی مذکور به سازمان تعاونی روستایی را از دیگر تخلفات صورت گرفته در جریان واردات اخیر محموله نهاده‌های دامی عنوان کرد. راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران یکی از وعده‌های سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ۱۴۰۰ بود. وعده‌ای که براساس ادعای دولت در آذر ماه سال گذشته با برکناری ۶۰ مدیر درحال تحقق یافتن است.
با این وجود اسفند ماه سال گذشته، رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس‌جمهوری ایران از برکناری «۹۰ مدیر دستگاه‌های اجرایی» خبر داد و گفت که برخی از آنها به دلیل «مغایرت عملکردشان با گفتمان دولت» برکنار شده‌اند. از دیگر پرونده‌های مدیران دولت رئیسی که با واکنش افکار عمومی رو‌به‌رو شد، ماجرای پسر انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بود. آبان ‌ماه سال ۱۴۰۱ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا وعده‌های دولت در حوزه گشت ارشاد مسئولان و عدم برکناری برخی از مسئولان به خاطر حضور فرزندانشان در خارج از کشور عملی نشده، مدعی شد که «دو معاون وزیر و دو مشاور وزیر در یک سال گذشته برکنار شدند. البته چندین مورد دیگر به دلیل صلاح‌دید اطلاع‌رسانی نشد و خبری نشد» همچنین گفت: «درخصوص حضور فرزند معاون رئیس‌جمهور هم تذکر دادیم و به ایران برگشتند و درحال حاضر در داخل کشور هستند».

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

از کابینه چه خبر؟

روایت “ظریف” از شورای راهبری   گمانه‌زنی‌ها درخصوص نفرات کابینه مسعود پزشکیان…

26 جولای 2024

زمینه رشد را فراهم کنیم

دولت آینده اجازه دهد تا زنان در شرایط برابر با مردان رشد…

26 جولای 2024

تیم اوباما-هریس

“باراک اوباما”، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا به همراه همسرش، “میشل اوباما” از نامزدی…

26 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید