رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > سیاست : مذاکره با کفار با اصل مقاومت

مذاکره با کفار با اصل مقاومت

دیدگاه “دبیر شعام” درباره مذاکرات

علی‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی می‌گوید که برخی افراد، گفت‌وگو و مذاکره را در تقابل با استقامت قرار می‌دهند. این برداشت اشتباه است. با کفار هم می‌شود، مذاکره کرد اما با رعایت چه اصلی؟ بر مبنای اصل مقاومت می‌شود، مذاکره کرد. به اعتقاد احمدیان، براساس مقاومت است که جهاد اصغر و جهاد اکبر معنا پیدا می‌کند، جهاد کبیر هم معنا پیدا می‌کند. «لا تطع الکافرین … و کفی بالله وکیلا». جهاد کبیر یعنی اطاعت نکردن. مفهوم این اطاعت نکردن این نیست که حتماً زدوخورد داشته باشید، مفهوم این است که گوش به حرف‌شان ندهید. جایی که حرف‌شان را منطقی و قابل جمع با اصول خودتان می‌بینید، اشکالی ندارد گوش کنید. اما جایی که تناقض و تضاد باشد، آنجا نمی‌شود گوش کرد. زندگی ائمه ما پر از تشخیص مواردی است که کجا می‌شود، کوتاه آمد و کجا نمی‌شود. اگر جایی که باید کوتاه بیاییم، سرسختی کنیم، آسیب می‌بینیم. آنجایی هم که باید بایستیم، اگر کوتاه بیاییم، باز اشتباه است. قدرت مومن و قدرت عقل بر همین مبناست. عقل آن چیزی است که بین دو ضرر، اقل‌الضررین را تشخیص دهد و بین دو نفع اکثرالنفعین را تشخیص بدهد.
دبیر شورای ‌عالی امنیت ‌ملی که در بیست‌وسومین دوره آموزشی- تشکیلاتی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در مشهد سخن می‌گفت، یک پرسش مهم را مطرح کرد و افزود: برخورد طاغوت با مقاومت چیست؟ شکست دادن، هدف نهایی دشمن نیست. جنگ روانی دشمن را ببینید، هدف دشمن این است که به مقاومت پایان دهد. اگر به دنبال شکست دادن است، برای این است که اثبات کند ادامه ندهید، فایده ندارد. تاکتیک‌های دشمن؛ دروغ، شایعه‌پراکنی، اختلاف و تفرقه‌افکنی است. تلاش می‌کنند بین ما اختلاف ایجاد کنند و متاسفانه گاهی برخی از ما در این پازل گرفتار می‌شوند. مثلاً دشمن می‌گوید، چون مسئولان ایران دیروز و امروز ما را نزدند پس ترسیده‌اند. عده‌ای هم در داخل می‌گویند چرا می‌ترسید بزنید؟ خلق دوگانه‌های کاذب و درگیر کردن جبهه مقاومت در این دوگانه‌ها از ترفندهای دشمن است. راهکار ائمه‌اطهار این است که تن به این دوگانه‌ها نداده‌اند. فرار از دوگانه‌ها، هنر مومنین است و گیر افتادن در آنها اشتباه است. می‌گویند «به مذاکره بگویید بله یا بگویید خیر». ما گفتیم «نه می‌گوییم بله و نه می‌گوییم خیر». این دوگانه‌ها مانند مذاکره یا عدم مذاکره، موافقت با FATF یا مخالفت با آن را دشمن می‌سازد و بعضی به آنها دامن می‌زنند. هدف همه این موارد اختلاف در جبهه مقاومت و جامعه ایران است. دوگانه‌سازی، ایجاد اختلاف، چندگانه‌سازی، تحقیر، مسخره‌ کردن و متهم کردن به ترس از ابزارهای دشمن است. حالا یک بار غریبه این کارها را می‌کند، اشکالی ندارد اما یک وقت خود ما این کار را نسبت به هم انجام می‌دهیم. مراقب این باید بود.
وی ضرورت برخورداری نخبگان از ادراک و تشخیص درست شرایط فعلی را یادآور شد و گفت: امروز ما درگیر بحث داغی درباره مقاومت هستیم. با این پرسش‌ها مواجه شده‌ایم که فلسفه مقاومت چیست؟ از کجا شروع شده است؟ آیا مقاومت در این ۳۰-۴۰ سال اخیر و با حزب‌الله لبنان و مقاومت فلسطین ایجاد شده یا یک جریان ریشه‌دار تاریخی است؟ رسالت مقاومت چیست و چگونه باقی می‌ماند؟
همچنین احمدیان در جمع‌بندی مباحث خود گفت: در راهی که پیش‌رو داریم، مقاومت شرط است، نه جنگ. پس نکته اول اینکه مقاومت با جنگ تفاوت عمده‌ای دارد، جنگ یکی از اَشکال مقاومت آن هم در مدت کوتاهی است. نکته دوم اینکه، هدف جنگ در طول تاریخ، اعمال اراده و پیروزی بوده است. اما هدف مقاومت، تداوم مقاومت است. سوم اینکه جنگ پایان دارد اما مقاومت تمام نمی‌شود. چهارم اینکه خداوند با نتیجه جنگ که پیروزی است، کاری ندارد چون رسالت انسان پیروزی نیست، تداوم مقاومت است. خداوند با تداوم مقاومت کار دارد و یکی از چیزهایی که در مسیر مقاومت عطا می‌کند، پیروزی است. بر این اساس، غایت مقاومت «فرج» است. فرج فقط ظهور نیست؛ اما ظهور فقط با مقاومت به وجود می‌آید. جنگ محک و میزان نیست اما مقاومت محک و میزان است.

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

تصمیم‌گیری در ریاض

نشست وزرای خارجه آمریکا و روسیه در عربستان برای پایان دادن به…

۱ اسفند ۱۴۰۳

مردم‌سالاری پدافندی

باید از آخرین فرصت‌ها برای احیای مشارکت عمومی استفاده کنیم و ممنوعیت‌های…

۱ اسفند ۱۴۰۳

کالابرگ حمایتی

▫️کالابرگ سه دهک اول، برای هر نفر ۵۰۰هزار تومان و کالابرگ چهار…

۱ اسفند ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید