رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > جامعه : جدایی شورا از زاکانی

جدایی شورا از زاکانی

افشاگری یکی از رسانه‌ها درباره ابهامات قرارداد شهرداری تهران با چین بر سر خرید 2 میلیارد یورو اتوبوس برقی،‌ دیروز در صحن شورا تبدیل به درگیری تعدادی از اعضای شورا با علیرضا زاکانی، شهردار تهران شد. 7 عضو شورا در واکنش به نحوه پاسخگویی زاکانی به انتقادات همچنین بی‌اطلاعی از جزئیات قرارداد با چینی‌ها،‌ صحن متشنج شورا را به قهر ترک کردند. زاکانی انتقادات این اعضای منتقد که به‌جز نرجس سلیمانی و شربیانی،‌ افراد نزدیک به قالیباف هستند را سیاسی‌کاری و نتیجه شکست در انتخابات مجلس می‌داند. از سوی دیگر اما اعضای منتقد می‌گویند زاکانی با عملکرد ضعیف خود،‌ عملکرد شورا را هم زیر سوال برده،‌ آن هم وقتی تنها یک سال دیگر تا انتخابات آتی شورا باقی مانده است.
دیروز محسن هرمزی،‌ معاون حمل‌ونقل و ترافیک‌ شهرداری تهران برای ارائه گزارش درباره عملکرد شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی حاضر شده بود‌ اما گزارش او سبب انتقادات گسترده تعدادی از اعضای شورای شهر تهران شد.
زاکانی هم که برای مراسم آغاز به کار هیات امنای محلات به صحن شورا آمده بود،‌ ماند تا به ابهامات اعضا درباره عملکرد شهرداری در حوزه حمل‌ونقل عمومی پاسخ دهد‌ اما لحن او مورد پسند برخی از اعضای شورای شهر نبود و در نهایت مهدی عباسی، مهدی اقراریان، ناصر امانی، علی‌اصغر قائمی، جعفر تشکری‌هاشمی، سوده نجفی و جعفر شربیانی بعد از پایان ساعت علنی صحن شورا، جلسه را ترک کردند که شهردار تهران در واکنش به این رفتن گفت: «‌حرف درست زدید، بشینید و بشنوید».

او درخواست توضیح برخی از ابهامات در جلسه هم‌اندیشی را مطرح کرد و گفت:‌ «‌این اعضا در جلسات هم‌اندیشی هم شرکت نمی‌کنند و نمی‌خواهند حرف ما را بشنوند و رو به میثم مظفر یکی دیگر از اعضا کرد و گفت:‌ «‌این اعضا در جلسات هم‌اندیشی حضور دارند؟ که این عضو شورا پاسخ داد:‌ «آنها صحن شورا را هم رها کردند».
زاکانی در جریان تذکر مهدی اقراریان، یکی دیگر از اعضا که به او یک اشتباه تاریخی را یادآوری می‌کرد،‌ گفت: «وسط حرف بزرگ‌تر خود نپر!»
هزینه سفر چین از اتوبوس‌های تهران بیشتر است
همان‌طور که گفته شد؛‌ اصل دلخوری‌ها که سبب تنش در جلسه شورای شهر تهران شد؛ اعتراض چند عضو شورای شهر به ابهامات قراردادهای چینی بود. (اسفند ماه سال ۱۴۰۲ شورای شهر تهران در مصوبه‌ای به شهرداری این اجازه را داد تا برای تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به مبلغ ۲ میلیارد یورو اتوبوس برقی از کشور چین وارد کند).
یکی از اعضا تاکید داشت، چطور یک فعال رسانه‌ای این قراردادها را دارد اما آنها نه. ( اشاره به افشاگری یاشار سلطانی درباره قرارداد شهرداری با چین)
عضو دیگر هم معتقد بود، اعضا قراردادها را داشته و ممکن است این قراردادها از شورا به بیرون درز پیدا کرده باشد.
علیرضا نادعلی،‌ سخنگوی شورای شهر تهران و از نزدیکان سیاسی علیرضا زاکانی هم فعال رسانه‌ای که این قراردادها را منتشر کرده بود را «‌پروژه‌بگیر»‌ توصیف کرد.
مهدی چمران همچنین در خلال پاسخ اعضا به یکدیگر پس از ارائه گزارش معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران و ایجاد تشنج در صحن شورای شهر تهران گفت:« نباید اعضا جواب یکدیگر را بدهند. اگر می‌خواهید جواب یکدیگر را بدهید در اتاق‌هایتان بنشینید، خوش‌وبش کنید، یا دعوا کنید و جواب یکدیگر را بدهید. این دوستان در صحن شورا ننشستند که شاهد پاسخ اعضا به یکدیگر باشند».
در ادامه بار دیگر چمران خطاب به اعضای شورا گفت: «‌شلوغ نکنید، هر چیزی در جای خود و به موقع خود درست است. اگر قرار باشد هر کسی پاسخ عضو دیگر را بدهد باید تا شب جواب یکدیگر را بدهیم. باید با هم مشورت درست انجام دهید».
اما از جمله منتقدان دیروز زاکانی،‌ نرجس سلیمانی بود. او در تذکری گفت که‌ «‌باعث تاثر است که پس از گذشت نزدیک به سه سال از دوره مدیریت شهری به اندازه هزینه‌های سفر به چین، وسایل حمل‌ونقل عمومی اضافه نشده است! شرکت‌ها در تمام دنیا انواع مختلفی دارند. به طوری که یا تک‌نفره یا سهامی عام، یا سهامی خاص، یا تعاونی یا زیرمجموعه دولت هستند. شهرداری با یک شرکت قرارداد بسته که زیرمجموعه یک شرکت خصوصی است».

سرانجام پرواز واگن‌های مترو از چین به تهران!
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران هم به سخنان گذشته شهردار تهران و معاون حمل‌ونقل ترافیک اشاره کرد و گفت:‌ «من فكر می‌کنم طی این گزارش عملکردی که آقای هرمزی، معاون حمل‌ونقل شهرداری ارائه دادند برای چهارمین بار است که هم ایشان هم آقای زاکانی اعلام کردند، قرارداد ۶۳۰ واگن نهایی شده، پیش‌پرداخت‌ها انجام شده، تولید واگن‌ها آغاز شده و خلاصه در نیمه اول امسال اولین پارت واگن‌ها وارد تهران خواهد شد. آقای هرمزی باز همان نکات را بیان کردند و گفتند امروز نهایی می‌شود». او با ذکر آیه‌ای از قرآن گفت: «‌حضرت ابراهیم به خدا گفت، شما چطور مرده‌ها را زنده می‌کنید، خدا گفت، مگر ایمان نداری؟ حضرت ابراهیم گفت؛ چرا! می‌خواهم قلبم مطمئن شود. خدا گفت، چهار مرغ بگیر، قطعه‌قطعه کن، دعوت‌شان کن، همه به سمت تو پرواز می‌کنند. من می‌خواهم بدانم این واگن‌های مترو از چین چه زمانی پرواز می‌کنند و به تهران می‌رسند که ما به چشم ببینیم که قلبمان مطمئن شود. اگر بنا بود وزارت کشور طرف قرارداد باشد و این قرارداد را در چین امضا کند چرا در همان سفر اول از ایشان دعوت نشد که به چین بیایند؟ در گزارش آقای هرمزی اشاره شده به سفر مسئولان وزارت کشور برای امضای نهایی قراردادها! چرا ما این زمان را از دست دادیم؟ درباره تعداد اتوبوس‌ها همچنان آمارها متفاوت و متناقض میان همه آمارهای مدیران شهرداری است. اما خلاصه آنچه نوسازی و خریداری شده درحال حاضر دو هزار دستگاه برخط در حال خدمت‌‌رسانی به مردم هستند. یعنی یک‌چهارم نیاز شهر تهران».
محمد آخوندی، رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر در واکنش به سوالات و اعتراضات اعضا در مورد قراردادهای چین و نحوه ورود اتوبوس و واگن مترو، سایر اعضای شورا را به دین‌داری توصیه کرد.

خوراک خبری اینترنشنال و خارجی‌ها
اما در نهایت بعد از ترک صحن شورا،‌ این زاکانی بود که برای پاسخگویی پشت تریبون حاضر شد. او گفت:‌ «‌مشخص است که چه کسی برای اینترنشنال، خارجی‌ها و دشمن خوراک درست می‌کند و من در مورد چین باید توضیح بدهم چراکه این موضوع مهم است و ما می‌خواهیم به کار مردم رسیدگی کنیم».
او خطاب به نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون حقوقی و تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: به ادعای معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران قرارداد سفر به چین تحویل شما شده که اگر فیلم‌ها بازبینی شود، مشخص است که قرارداد تحویل داده شده یا خیر؟»
زاکانی گفت که‌ «‌ما در دوره خودمان وقتی کار را تحویل گرفتیم، اعداد و ارقام مشخص است؛ اما باید بگویم قوی‌ترین دوره مدیریت شهری دوره فعلی است. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ آمارها به صورت مقایسه‌ای در پشت فیش‌های عوارض درج شده و هیچ دوره‌ای به اندازه امروز کار انجام نشده است».
او با اشاره به اینکه در چهار سال دوره گذشته ۲۱ رام قطار دی‌سی و یک رام قطار ای‌سی اورهال شده است، ادامه داد:‌ «در این دوره ۴۸ رام قطار دی‌سی اورهال شده و امسال ۱۰ رام قطار ای‌سی و ۲۰ رام قطار دی‌سی برای اورهال در برنامه قرار گرفته است. بی‌تردید از این به بعد صحبت خواهم کرد چون عده‌ای خوراک خبری برای اینترنشنال تولید می‌کنند و عده‌ای حرف‌هایی می‌زنند که امید و ایمان را می‌کشد. دوستان اعلام می‌کنند که آنچه اعلام شده را قبول نداریم خب قبول نداشته باشید. بررسی کنید و حرف مستدل بزنید. من ۱۳ سال نماینده مجلس بوده‌ام و حق نداشتم حرف نادرست پای تریبون بزنم. اگر قبول ندارید، تحقیق و تفحص کنید. در شورا بودن، حق خلاف گفتن به کسی را نمی‌دهد. در ۱۲ سال دوره آقای قالیباف ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس خریداری شد و در چهار سال دوره اصلاحات ۱۳۰ دستگاه. این درحالی است که در این دوره تا به امروز ۸۲۶ دستگاه وارد شده و ۲۷۱ دستگاه آن مربوط به دولت است. مابقی اتوبوس‌ها نیز درحال وارد شدن است. اگر اتوبوس خریدن راحت بود، شهرداران مدام اتوبوس می‌خریدند».
زاکانی درخصوص سفر به چین گفت:‌«این اقدام جزو اقدامات جمهوری اسلامی ایران است برخی علاقه‌ ندارند بشنوند برای اولین ‌بار است که قراردادی برای انتقال تکنولوژی منعقد شده است. ما طرف ماجرا نیستیم و بانک شهر طرف است. بزرگ‌ترین شرکت‌ها توسط بانک شهر در چین گرد هم آمدند و این بانک زیر بار ریسک نمی‌رود؛ لذا قوی‌ترین شرکت وارد عمل شد».
او ادامه داد: «‌کارفرمای ۶۳۰ دستگاه واگن ما نیستیم وزارت کشور در سال ۱۳۹۶ کارفرمای ۲۰۰۰ دستگاه واگن شد و دولت قبل نتوانست این قرارداد را عملیاتی کند؛ لذا دولت انقلابی به میدان آمد و همه دست‌به‌دست هم دادند. این کار نشدنی بود و رئیس کمیسیون عمران در صحن شورا اعلام کرد که اگر همین یک موضوع را به نتیجه برسانید دیگر نیازی نیست که کاری انجام دهید. در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی‌سازی تجهیزات انجام می‌شود و در چین چند کار انجام دادیم، نخست آنکه از ۲۳ تا۲۷ ماه زمان قرارداد را به ۱۲ تا ۱۴ ماه رساندیم و دومین کار این‌ بود که توافق کردیم، بوژی‌ها داخلی‌سازی شود».
شهردار تهران ادامه داد: «‌از اتوبوسرانی و تاکسیرانی افرادی به چین سفر کردند و نمونه‌ها را مورد بررسی قرار دادند و پس از آن بنده برای نهایی کردن قراردادها به چین رفتم. چرا برخی ناراحت هستند که می‌خواهیم خودروی باکیفیت ارزان‌قیمت در اختیار مردم قرار دهیم پس از بازگشت ما از چین ارقام کاهش یافت. ۲۲۰ هزار یورو قرارداد بستیم و تضامین لازم آن وجود دارد. طرف حساب ما بانک شهر است و ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰ هزار ون و ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی پیگیری شد. ما پا در کفش کسانی کرده‌ایم که می‌خواهند کل معاملات را برهم بزنند. قرارداد ما در چین کاملاً مشخص است و کسی که احتمالاً کلاه بر سرش رفته باید در دادگاه پاسخ دهد. مواردی که مطرح شده، صددرصد غلط بوده است». زاکانی گفت «مدتی است که آن فرد اعلام کرده مسائل را مطرح می‌کنم اما در نهایت چه چیزی گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی و بانک مرکزی صفر تا صد موضوع را می‌دانند، موضع ما شفاف و افتخار این دوره است. چهار ماه زمان تحویل تعهد چینی‌هاست که پس از دریافت پیش‌پرداخت انجام خواهد شد. عده‌ای می‌خواهند کار در شهر انجام نشود اما انجام شد».

sazandegi

پست های مرتبط

اجرای حکم استاد

صادق زیباکلام، استاد 76 ساله دانشگاه دیروز صادق زیباکلام به دادسرا احضار…

13 می 2024

آب انحرافی

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار و فعال اجتماعی سیستان بارندگی سیل‌آسا در حوضه‌های آبریز…

13 می 2024

جهنم بغلان

سیل ویرانگر در شمال و غرب افغانستان، خانه‌ها،‌ باغ‌ها،‌ جاده‌ها و جان‌ها…

13 می 2024

دیدگاهتان را بنویسید