تشکر دولت، مجلس و نهادهای حاکمیتی از پیام رهبر انقلاب
گروه سیاسی: ساعاتی پس از امضای تفاهمنامه ایران و آمریکا، رهبر انقلاب در پیامی خطاب به ملت ایران، ضمن اشاره به دیدگاه متفاوت خود نسبت به اصل توافق، صدور مجوز آن را مبتنی بر تعهد رئیسجمهور و شورای عالی امنیت ملی در صیانت از حقوق ملت و جبهه مقاومت دانستند. این پیام که همزمان حاوی حمایت مشروط و هشدار نسبت به زیادهخواهی آمریکا بود با تشکر مقامات ارشد کشور و نهادهای حاکمیتی و تأکید آنان بر ادامه مسیر همراه با هوشیاری کامل همراه شد.
آیتالله سیدمجتبی خامنهای در این پیام خطاب به ملت ایران نوشتند: «در مسیر رسیدن به این مرحله، مسئولین امر، از سر دلسوزی و با حسننظر، تلاشهای زیادی را به عمل آوردند و البته این رئیسجمهور آمریکا بود که از روی استیصال از انواع اهرمها برای این امر استفاده میکرد. بنده علیالاصول، نظر دیگری داشتم ولی از باب تعهدی که رئیسجمهور محترم بهعنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی از طرف خود و سایر اعضا در پاسداشت حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت به بنده دادند و تصریح به قبول مسئولیت آن نمودند، اجازه آن را صادر نمودم». ایشان همچنین تصریح کردند که «اگر طرف آمریکایی بخواهد زیادهخواهی کند، زیر بار آن نخواهند رفت». آیتالله خامنهای افزودند: «از این لحظه، ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقق شروط گفته شده، خواهیم بود. اما بدیهی است مذاکرات حضوری که در آینده برقرار خواهد شد به معنی پذیرش نظر دشمن نخواهد بود». رهبر انقلاب در پایان نیز ابراز امیدواری کردند که دعای خیر حضرت ولیعصر(عج) موجب نزول انواع نصرتها و پیروزیها برای ملت سرافراز ایران شود.
اما نخستین واکنش مهم به این پیام از سوی رئیسجمهور منتشر شد. پزشکیان در بیانیهای نوشت: «پیام روشنگرانه و صریح مقام معظم رهبری خطاب به ملت پرشور و وفادار ایران، مسئولیت همه اجزای مؤثر در فرآیند مذاکره پیشرو را تبیین کرد». رئیسجمهور تأکید کرد: «اینجانب بهعنوان رئیسجمهور و رئیس شورای امنیت ملی به همراه سایر اعضای این شورا، خود را متعهد به توجه حداکثری نسبت به دغدغههای معظمله و حراست از حقوق ملت ایران و جبهه مقاومت میدانیم. بیتردید خط قرمز مسئولین منافع ملی و پاسداشت عزت، شرافت و اقتدار ملت رشید ایران است و با توجه حداکثری تیم مذاکرهکننده نسبت به جزئیات مذاکره و رجای واثق به فضل و عنایت پروردگار، پیروزی بزرگ حاصل خواهد شد».
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس تیم مذاکرهکننده کشورمان نیز در پیامی خطاب به رهبر انقلاب ضمن قدردانی از ایشان نوشت: «این پیام نقشه راهی بود که بیش از گذشته روشن کرد با نهایی شدن این یادداشت تفاهم، تازه به آغاز راه سخت و پرپیچ و خمی رسیدهایم که باید حقوق ملت ایران و مقاومت را از دشمن بدعهد استیفا کنیم. این پیام و اعلام انتظار برای تحقق شروط تعیین شده در یادداشت تفاهم، دست ما را برای پیگیری تعهدات آمریکا پرتر کرد. ما این اوامر حضرتعالی را نصبالعین خود قرار میدهیم و اجازه نخواهیم داد، طرف مقابل با بدعهدی و زورگویی حق مردم ایران و جبهه مقاومت را مخدوش کند».
قالیباف تأکید کرد: «تضمین ما برای تحقق این یاداشت تفاهم، نه بندهای آن بلکه جان ماست که کف دست گرفتهایم و قدرت جمهوری اسلامی ایران که دشمن آمریکایی صهیونی در جنگ اخیر، ضربات و قاطعیت آن را به عینه درک کرد. ما همانگونه که در مسیر گذشته مذاکرات نشان دادیم، اهل ایستادگی برای تحقق شروط و خطوط قرمز تعیین شده و کسب منافع ملت ایران هستیم». رئیس مجلس در ادامه نوشت: «مذاکره برای ما مسیر مبارزه برای گرفتن حقوق مردم ایران است و در این مسیر اگر دشمن بهدنبال زیادهخواهی باشد، ثابت کردهایم که دستمان روی ماشه است و هیچ تردیدی در پاسخ کوبنده به دشمن که در جنگ اخیر طعم آن را چشیده، نداریم». قالیباف در پایان نیز ضمن قدردانی از رهبری ابراز امیداوری کرد که پیام ایشان «همه آحاد جامعه را در مقابل دشمن برای تحقق شروط گفته شده در تفاهم، متحد و یکپارچه کند». سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه هم پیام رهبر انقلاب را «چراغ راه» دستگاه دیپلماسی توصیف و تأکید کرد که تمامی ظرفیت سیاست خارجی کشور در خدمت تأمین منافع ملی، حفظ حقوق ملت ایران و صیانت از عزت و استقلال کشور قرار خواهد گرفت و مذاکرات آینده در چارچوب اصول تعیین شده از سوی رهبری دنبال میشود. دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم در بیانیهای بر اجرای دقیق دستورات ایشان تأکید و تصریح کرد: «با تکیه بر بیاعتمادی کامل به آمریکا و نظارت مستمر بر روند مذاکرات در صورت هرگونه تخطی یا بدعهدی طرف آمریکایی، اقدام متقابل مطابق برنامههای از پیش تعیین شده انجام خواهد شد». سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز ضمن استقبال از پیام رهبر انقلاب بر پشتیبانی کامل از دولت و تیم مذاکرهکننده تأکید و اعلام کرد که ملت ایران و رزمندگان اسلام همچون کوهی استوار، پشتوانه مسئولان هستند و در صورت هرگونه زیادهخواهی یا عهدشکنی از سوی آمریکا، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آمادگی دارند، پاسخ قاطعتری نسبت به گذشته به دشمن بدهند.

