Page 4 - 19-04-1403-1738 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                ‫سال هفتم‌شماره ‪1738‬‬                                               ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                               ‫س ‌هشنبه‌ ‪ 19‬تیر ‪1403‬‬

                                                                                                                                                                                                                               ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                ‫عامﻞ اتحاد‬

                                                                                                                                                                                                                         ‫مردم و میهن به عنوان یک واقعیت اجتماعی‬

  ‫فر ‌شهاییازمیخوسنجاق‬                                           ‫‌ برگزیدگان شعر بهاران‬                                                                     ‫سکوت آلیس‬                                                                                 ‫حسن محرابی‬

‫جدیدترین آثار میرمولا ثریــا‪ ،‬هنرمند نوگرا با عنوان «میخ و‬    ‫هیأت داوران نهایی ســومین دور‌ه «جایز‌ه شعر بهاران»‬                                    ‫آندریا رابین اســکینر‪ ،‬دختر آلیس مونرو‪ ،‬نویسندۀ تازه‬                                                   ‫پژوهش‌گر‬
‫سنجاق» از ‪ ۱۳‬تا ‪ ۱۵‬تیر ‪ ۱۴۰۳‬در قالب رویداد «حس ایران»‬         ‫پس از بررسی چند مرحل ‌های‪ ،‬نتیج ‌ۀ داوری سومین دورۀ‌‬                                   ‫درگذشــته و برندۀ نوبل ادبیات مدعی شد که مادرش از‬
‫و در مجموعــه تاریخی کاخ موزه نیاوران به نمایش درآمد‪ .‬در‬      ‫خود را به این شرح اعلام کردند‪ :‬در بخش شعر کلاسیک‬                                       ‫تجاوز به او از سوی ناپدر ‌یاش در دوران نوجوانی آ گاه‬            ‫در هفتههای اخیر در همۀ مجالس رســمی و رســان ‌هها‬
‫این مجموعه آثار که شامل ‪ ۱۲‬اثر است‪ ،‬میرمولا ثریا با ترکیب‬     ‫علیرضا الیاســی‪ ،‬در بخش شــعر آزاد افرا شهباززاده و‬                                    ‫بوده اما در این باره ســکوت کرده و حتی پس از اعتراف‬             ‫عبــارات مردم‪ ،‬ایرانیان‪ ،‬ه ‌ممیهنان عزیــز‪ ،‬ه ‌موطن و نظیر‬
‫نمادهای معاصر با نق ‌شمای ‌ههای کهن در دســ ‌تبافت ‌ههایی با‬  ‫مهــرگان علیدوســت و در بخش شــاعران بدون کتاب‬                                         ‫ناپدر ‌یاش به این آزار‪ ،‬مادرش در کنار او مانده اســت‪.‬‬           ‫اینها را شنیده یا خواند‌هایم‪ .‬البته مسنترها م ‌یدانند در یک‬
‫شک ‌لشناســی نوین‪ ،‬نوع جدیدی از هنر معاصر ایرانی را در‬        ‫فاطمه بیرانوند و علی شاهمرادی‪ .‬فرزانه میرزاخانی هم در‬                                  ‫اسکینر این اتهامات را در یک مقاله در روزنامۀ «تورنتو‬            ‫دور‌های این عبارات چنــدان مقبول نبود! اما ملیت و میهن‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫یک واقعیت عینی و مسلم است که چه ما آن را قبول داشته‬
                  ‫قالب چیدمانی مفهومی ارائه کرد‪.‬‬                      ‫بخش شعر کلاسیک مورد تقدیر قرار گرفت‪.‬‬                                                                  ‫استار» کانادا فاش کرد‪.‬‬                   ‫یا نداشته باشیم‪ ،‬وجود دارد و مکانیس ‌مهای مربوط به آن نیز‬

                                                              ‫روشن‌فکرفرهن ‌گنویس‬                                                                                                                                    ‫در جامعه عمل میکند‪ .‬به همین جهت بهکار بردن کلمات‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫مــردم‪ ،‬میهن و مانند آن به تنهایی کارسازنیســت بلکه باید‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫زمینههای عینی احترام به مــردم و میهن را نیز فراهم آورد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫به همین جهت به مواردی اشاره میشود که میتواند موجب‬
                                                                                                                                                                                                                             ‫عینی و اجتماعی شدن این کلمات و شعارها شود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫ملیت یک پیوند قانونی اســت که مبنــای آن حاکی از‬
                                                                                    ‫نگاهی به فرهنگ مفاهیم فلسفی اثر جدید بابک احمدی‬                                                                                  ‫یک واقعیت اجتماعی از دلبستگی‪ ،‬پیوند واقعی‪ ،‬منافع و‬

                                                                                                                                                                                                                     ‫احساســات همراه با وجود حقوق و وظایف متقابل است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫در حقیقت این تعریــف از ملیت بر مفهوم زیربنایی خاصی‬
‫هر مداخل شمارهگذاری شــد‌هاند‪ ،‬مگر اینکه تنها‬                                                                                                              ‫فرهنگنویسی از جمله دانشهای پای ‌های و مهم‬                 ‫از تابعیت به عنــوان یک وضعیت حقوقی دلالت میکند تا‬
‫یک تعریف یا یک توضیح در معنای آن آمده باشــد‪.‬‬                                                                                                              ‫در علوم مختلف اســت که کمــک فراوانی به تدقیق‬             ‫زمینه را برای بحث شــهروندی به عنوان یک حقوق قانونی‬
‫تعریفهــا به کارکــرد مفاهیم در گفتمان فلســفه یا‬                                                                                                          ‫و تعیین حــدود و ثغور هر علــم و مفاهیم آن حوزه‬           ‫بشر فراهم کند‪ .‬فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد هم ملیت‬
‫گفتمان منطق مربوط میشــوند‪ .‬روشن است که در‬                                                                                                                 ‫میکند‪ .‬با این وجود در زبان فارسی فرهنگنویسی‬               ‫را اینگونه تعریف میکند‪ :‬وضعیت شهروندی یا تابعیت یک‬
‫مواردی بــا تعریفهایی کــه در فرهنگهای واژهها‬                                                                                                              ‫به بخش محــدودی در حد نگارش لغتنامهها تنرل‬                ‫که‬  ‫او‬  ‫رابطۀ حقوقی بین یک شهروند و دولت‬  ‫مدعولموتًا ًلخاشامص‪،‬ل‬
‫میآیند و با تعر یفهایی که در گفتمانهای غیرفلسفی‬                                                                                                            ‫پیدا کرده و در حوزههای مختلف فرهنگهای تألیفی‬                       ‫تعهدات و حمایتهای متقابل است‪.‬‬
‫مطرح میشــوند‪ ،‬تفــاوت دارد‪ .‬مدخلها بیشــتر‬                                                                                                                ‫انگشتشماری نوشته شده که از شاخصترین آنها‬                  ‫بدیــن ترتیــب درمییابیم که هر فرد به عنوان شــهروند‬
‫مفرد آمد‌هاند؛ بنابرایــن اگر خواننده بخواهد‪ ،‬مفهوم‬                                                                                                        ‫میتوان به «دانشــنامۀ سیاســی» داریوش آشوری‬               ‫در جامعــ ‌های که عنصــر ملیت را پذیرفتــه دارای حقوق و‬
‫«اصول» یا «اجزا» را بشناســد باید به مدخلهای‬                                                                                                               ‫اشاره کرد و انتشار «فرهنگ مفاهیم فلسفی» بابک‬              ‫البته مسئولیتهایی است‪ .‬یعنی شــهروندی «درگیر شدن‬
‫«اصل» یا «جزء» رجــوع کند‪ .‬در مواردی معدود‪،‬‬                                                                                                                ‫احمدی‪ ،‬گام قابل توجهی در این حوزه است‪ .‬بابک‬               ‫ادیـرـونظتایعـرـیففوکاممًاس ًلــدئرولمیقاب‌تهلاانیف یعالکاعســضوت‪.‬جبامهعههم»یانسـجـهتت‪.‬‬
‫مفهومی به شــکل جمع آمده اســت‪ .‬در این موارد‬                                                                                                               ‫احمدی از مترجمان و نویسندگان پر کار دهۀ ‪ ۸۰‬که‬             ‫مسئولیتهای دولت در زمینۀ فراهم آوردن سازوکار حضور‬
‫مفهوم به شکل مفرد مطرح نیست و در مجموع ‌های‬                                                                                                                ‫در دو دهــۀ اخیر گزیدهکارتر شــده و به موازات این‬         ‫شهروندان است‪ .‬یک شــهروند اگر از حقوق زندگی و کار‬
‫معنا مییابد مانند «آزادیهــای بنیادین» و «اصول‬                                                                                                             ‫گزیــدهکاری کمتر مورد توجه رســانهها قرار گرفته‪،‬‬          ‫به طورکامل برخوردار باشــد‪ ،‬میتواند مشمول مالیات قرار‬
‫اندیشه»‪ .‬مدخلهای معدودی شبهجملههای مهم‬                                                                                                                     ‫بهتازگی نشــر مرکز «فرهنگ مفاهیم فلسفی» او را‬             ‫بگیرد‪ .‬وقتی حاکمیت این شرایط متناسب را فراهم کند به‬
‫فلسف ‌یاند که بیشــتر به لاتین یا یونانی بیان شد‌هاند؛‬                                                                                                                                                                       ‫مفهوم ملیت و مردم واقعیت عینی میبخشد‪.‬‬
‫در این فرهنگ ترجمۀ آنها به عنوان ســرمدخل آمده‬                                                                                                                                       ‫منتشر کرده است‪.‬‬                 ‫ُُابعســــدتملکهیگطراریانحهعنقاــویونیمدرادرمد‪،‬بنمالبراتیونمدیرهنچنایینن‬  ‫روشــن‬
‫اســت‪ ،‬مانند «از هیــچ» که توضیــح «‪»ex nihilo‬‬                                                                                                             ‫بابک احمــدی یکی از پیشگامــان نقد مدرنیته‬                                                                                          ‫مفاهیم یک‬
‫اســت‪ .‬برخی از واژههای فلسفی مهم یونانی‪ ،‬لاتین‬                                                                                                             ‫در ایــران اســت‪ .‬او در دهههای ‪ ۷۰‬و ‪ ۸۰‬با انتشــار‬        ‫جامع ‌های به ندرت افراد از من استفاده میکنند یا دیگران را‬
‫و آلمانــی که در متون فلســفی در زبان اصلی به کار‬                                                                                                          ‫کتابهای مهمــی چون «ســاختار و تاویل متن»‪،‬‬                ‫در مقابل خود میبینند‪ .‬برای روشن شدن ابعاد عینی موضوع‬
‫م ‌یروند‪ ،‬در این فرهنگ با آوانگاری فارسی آمد‌هاند‬                                                                                                          ‫«معمای مدرنیته»‪« ،‬حقیقــت و زیبایی»‪« ،‬کتاب‬                ‫به دو نمونه اشاره میشود‪ .‬در آغاز سال جاری شهر آرهوس‬
‫ماننــد واژۀ یونانی آ گورا و واژۀ آلمانی گشــتل‪ .‬اگر‬          ‫بعضی از موارد مثل حوزۀ علوم از همکارانم کمک میگیرم‪».‬‬                                         ‫تردید» و‪ ...‬در معرفی بســیاری از اندیشــمندان و‬           ‫در دانمارک‪ ،‬سیســتم «فنجان قابل اســتفادۀ مجدد» را به‬
‫مفهومی در زبانهای فرانســوی و آلمانی ساخته شده باشد‪،‬‬          ‫او در مقدمۀ کتاب از حسن افشار به عنوان ویراستار یاد کرده‬                                     ‫فیلســوفان غربی بسیار کوشید و نســلی از جوانان‬
‫آمده اســت؛ همچنین مهمترین مفاهیم یونانی و لاتین نیز ذکر‬      ‫و گفته لاله قدکپور هــم مدخلهای منطق را تصحیح کرده‬                                     ‫علاقهمند به فلسفه را با اندیشــههای مدرن و پسامدرن آشنا‬         ‫صورت محلی با همکاری ‪ ۵۳‬مؤسسه اجرا کرد‪ .‬از آن زمان‬
‫شد‌هاند‪ .‬در این موارد به صورتهای ی‪ :‬یونانی‪ ،‬ل‪ :‬لاتین‪ ،‬ف‪:‬‬                                                                                             ‫کرد‪ .‬لازم به ذکر اســت که بیشتر آثار نخستین احمدی به نقد‬        ‫‪ ۳۰۰‬هزار ســفارش برای استفاده از فنجانهای سفری ثبت‬
                                                              ‫اســت‪ .‬بابک احمدی در یادداشــت ابتدایی کتاب همچنین‬                                     ‫ســینمایی و سینماگرانی چون برســون و آندری تارکوفسکی‬            ‫شده که منجر به کاهش ضایعات بسیار زیادی شده است‪.‬‬
                    ‫فرانسوی و آ‪ :‬آلمانی ثبت شد‌هاند‪.‬‬          ‫را به این‌دلیل نوشته‬  ‫اکـشـــهارجهاکیریدـهـکهکففررهنهنگگمنفاسهـیـبمتًًفالجساـمـفع ریا‬  ‫اختصاص داشت که از اواخر دهۀ ‪ ۶۰‬در مجلاتی چون «فیلم»‬
‫در ایــن فرهنگ‪ ،‬معناهای مفاهیــم و اصطلاحات اصلی‬              ‫در ادبیات فلســفی‬                                                                      ‫منتشر میشــدند و این مقالات بعدها در کتابهای «تصاویر‬            ‫اایگرنکچههممرهدممباهسختریامدالُُبیعوادندهیاگیر مچاندج برااارمهمصیرتفبیروشتیرآویرددا‌هراند‪.‬د‬
‫فلسفه به زبانی ســاده توضیح داده شده است‪ .‬نام فیلسوفان‪،‬‬       ‫کشــورمان خالی دیده و نتیجۀ ‪ ۱۰‬سال کارش در این‌زمینه ‪۲‬‬                                 ‫دنیای خیالی»‪« ،‬امید بازیافته» و «باد هر جا بخواهد م ‌یوزد»‬
‫دانشــمندان و هنرمندان فقط با ذکر نام خانوادگی آمده است؛‬      ‫هزارصفحهیادداشتشدهکهکتابپی ‌شرو‪،‬چکیدهوبرگزیده‬                                          ‫توسط نشر مرکز منتشر شــدند‪ .‬کتابها و کلاسهای بابک‬               ‫در حقیقت در تجزیه و تحلیل دو تن زبالۀ جمعآوری شده از‬
‫در مواردی که نام خانوادگی همانند اســت و نام هر دو در این‬                                                                                            ‫احمدی در دهۀ ‪ ۷۰‬و ‪ ۸۰‬که اوج شــهرت و شــکوفایی و تولد‬           ‫سطلهای زباله در طول اجرای این طرح‪ ،‬مشخص شد که‬
‫فرهنگ آمده‪ ،‬نام کوچک نیز بیان شــده اســت‪ ،‬مانند تامس‬                                             ‫آن یادداشتهاست‪.‬‬                                    ‫اکثر تألیفات مهم او بود‪ ،‬دارای یک کارکرد مهم برای نســلی‬        ‫تنها چهار فنجان قابل استفاده مجدد پیدا شده است‪ .‬این به‬
‫مور و جرج ادوارد مور‪ .‬در پایان کتاب برابرنامۀ ســرمدخلها‬      ‫در «فرهنگ مفاهیم فاســفی» بابک احمدی‪ ،‬مهمترین‬                                          ‫بود که نه ارتباطی با اطراف و اکناف خود داشت و نهچندان در‬
‫آمده است که راهنمای یافتن سرمدخلهای فارسی بر اساس‬             ‫مفاهیــم فلســفی چنانکه امــروز در گفتمان فلســفه به کار‬                               ‫حوزۀ نظری روزآمد بود و نه ارتباطی برای او با کانونهای فعال‬      ‫معنای مشارکت مردم و اهمیت عامل توجه به ملیت و میهن‬
‫معادل آنها به انگلیسی و در مواردی یونانی‪ ،‬لاتین‪ ،‬فرانسوی‬                                                                                             ‫تولید نظریههای جدید علوم انسانی در دنیا وجود داشت‪ .‬این‬          ‫است‪ .‬البته نوع تعامل دولت با ملت خیلی بیشتر هم میتواند‬
                                                              ‫م ‌یرونــد‪ ،‬با نظام الفبایی تعریف شــد‌هاند و در بیشــتر موارد‬                         ‫نسل در لابهلای نوشتهها و درسگفتارهای احمدی مجذوب‬                ‫در تقویت ملیت به مفهوم همگرایی تأثیر بگذارد به شــرطی‬
                                  ‫و آلمانی است‪.‬‬               ‫توضیحی هم دربارۀ آنها آمده اســت‪ .‬از میــان مترادفها آن‬                                ‫نام اندیشمندان و نظری ‌ههایی میشد که دربارۀ آن کمتر چیزی‬
‫برای آشنایی بیشــتر و ملموستر با ویژگیها دو مدخل از‬           ‫واژ‌های ســرمدخل (ســردرایند) شــده که در متون فلســفی‬                                 ‫شــنیده بود‪ :‬تودوروف‪ ،‬بــارت‪ ،‬دریدا‪ ،‬دیلتای‪ ،‬یاکوبســن‪،‬‬         ‫که به جای تنبیه شهروندان باز هم بر عنصر تقویت مردمی و‬
                                                                                                                                                     ‫سوسور‪ ،‬لیوتار‪ ،‬دولوز‪ ،‬پساساختارگرایی‪ ،‬هرمنوتیک‪ ،‬باتای‪،‬‬          ‫ضرورت فهم ملیت آنها مبتنی باشد‪ .‬به همین جهت اشاره‬
                                 ‫آن آورده میشود‪:‬‬              ‫رایجتر اســت‪ .‬سرمدخلها که با حروف درشــتتر آمد‌هاند‪،‬‬                                                                                                           ‫به یک نمونۀ دیگر ضرورت دارد‪.‬‬
                                     ‫جهان ‪World‬‬               ‫واژگانی هستند که خواننده میخواهد معنای آن را بداند مانند‬                                                ‫گادامر‪ ،‬نشانهشناسی‪ ،‬امبرتواکو و‪. ...‬‬
            ‫‪ -۱‬مترادف کیهان و گاه مترادف سیاره زمین‪.‬‬          ‫«آ گاهی»‪ .‬هر مدخل (درایند) شــامل سرمدخل‪ ،‬تعریف یا‬                                     ‫با وجود اینکه بیش از ‪ ۷۰‬ســال است که در دانشگاههای‬              ‫در فرانســه کنترلکنندههــای حم ‌لونقــل عمومی در‬
‫‪ -۲‬رایجتریــن معنای جهــان در فلســفه «تمامیت واقعیت‬                                                                                                 ‫ایران رشــتۀ فلســفه تدریس میشــود و قبل از آن هم فلسفه‬         ‫مسیرهای مســافران حضور دارند و اگر کســی را در حال‬
‫تجربی» اســت‪ .‬جهان‪ ،‬کل تجربههای ممکــن و کنشمند‬               ‫تعریفها و توضیح آنهاســت‪ .‬تعریفهای مختلف مفهوم در‬                                      ‫از شــاحههای مهم دانشــی بوده که مورد توجه دانشمندان و‬          ‫ســفر بدون بلیت یا سوءاســتفاده از خدمات عمومی پیدا‬
‫اســت‪ .‬مترادف آن مفهوم جهان تجربی (‪)empirical world‬‬                                                                                                  ‫حکمای ایرانی قرار داشته اما متاسفانه کارهای قابل توجهی‬
‫اســت‪ ،‬جهانی که از راه تجربۀ واقعــی و بالفعل خود را بر ما‬                                                                                           ‫در حوزۀ دانشنامه فلسفی نداریم‪ .‬چند کاری هم که وجود دارد‬         ‫کننــد‪ ،‬اقدام به جریمه یا دیگــر رو ‌شهای تنبیهی م ‌یکنند‬
‫آشــکار میکند‪ .‬دکارت با اصطلاح لاتیــن ‪ res extensa‬به‬                                                                                                ‫شــامل فرهنگ اصطلاحات است یا ترجمههایی که از قدرت‬               ‫اما برای اینکه این شــیوۀ غیرکارآمد پایان یابد‪ ،‬مســئولان‬
   ‫معنای «امر ممتد» از دنیای مادی خارج از ذهن یاد کرد‪.‬‬                                                                                               ‫چندانی برخوردار نیستند‪ .‬اکنون ورد بابک احمدی به عرصۀ‬            ‫شــهری رویکرد متفاوتی را دنبال کرد‌هانــد و بهجای تنبیه‬
‫‪ -۳‬به معنایی مجازی اشــاره به جهان فکری‪ ،‬ذهنی و درونی‬                                                                                                ‫فرهنگنویســی و تمرکز چند ســالۀ او روی این کار را باید به‬       ‫مجرم به آنها فرصتی برای بازخرید و انجام درســت رفتار‬
‫فرد‪ ،‬ب ‌هویژه هنرمند‪ ،‬یا اشــاره به جهان هنر‪ ،‬جهان سیاست و‬                                                                                           ‫فال نیک گرفت و امیدوار بود که او آغازگر و گشــایندۀ راهی‬        ‫داده میشود‪ .‬بنابراین آنها میتوانند به عنوان یک شهروند‬
                                                                                                                                                     ‫پر رهرو در این حیطه باشد‪ .‬بابک احمدی چندی پیش زمانی‬                     ‫مسئول به زندگی خود ادامه دهند‪.‬‬
                                         ‫غیره‪.‬‬                                                                                                       ‫که در حال نگارش و آمدهســازی «فرهنگ مفاهیم فلسفی»‬               ‫در نهایت باید اشــاره کرد که دانشمندان علوم اجتماعی‬
          ‫جهان بینی ‪ worldview‬آ‪weltanschauung :‬‬                                                                                                      ‫بــوده در گف ‌توگویی دربــارۀ روش کارش‪ ،‬گفتــه بود از ‪۱۰۰‬‬       ‫از دیرباز به موضوع قومیت‪ ،‬ملیت و میهن اشــاره کرد‌هاند‬
‫مفهومــی که روشــ ‌نگران آلمانی در پایان ســدۀ هجدهم‬                                                                                                 ‫فرهنگ فلســفی در کارش بهره برده اما فرهنگ یک جلدی‬               ‫امــا بهرهگیــری از آنها به عنــوان یک ســازوکارجدید و‬
‫مطــرح کردند‪ .‬مجموعه باورها‪ ،‬تصورها و ارز ‌شهایی که فرد‬                                                                                              ‫آکسفورد در فلسفه را نمونۀ کار خود قرار داده است‪ .‬احمدی‬          ‫مفید در جوامع مدرن مهم اســت‪ .‬بر این اســاس تأکید بر‬
‫یا گرو‌ههایی چون جامعه‪ ،‬قوم‪ ،‬ملت دربارۀ چیزها م ‌یسازند‪.‬‬                                                                                             ‫به سنگین بودن چنین کاری اشاره کرده و توضیح داد‪« :‬منطق‬           ‫مقولههــای قومی‪ ،‬مردمی و ملیت به معنای ســیال بودن و‬
‫چش ‌مانداز گسترد‌های بر زندگی‪ ،‬جهان و زمان به معنای تاریخ‬                                                                                            ‫کار دانشنامهنویسی این است که توسط یک گروه انجام شود‬             ‫انعطافپذیربودن است‪ .‬یعنی این مفاهیم دیگر به عنوان یک‬
‫گذشــته و تصور آینده که براســاس آن فرد یــا گروه موقعیت‬      ‫فلسفی‬                 ‫فرهنگ مفاهیم‬                                                     ‫اما متاســفانه من این کار را به تنهایی انجام م ‌یدهم‪ .‬اگرچه در‬  ‫مناقشه مطرح نیستند بلکه به عنوان عوامل اتحاد و پیشرفت‬
‫تاریخی خود را م ‌یشناســد‪ ،‬توضیح م ‌یدهد و به فعالی ‌تها و‬                                                                                                                                                                                            ‫شناخته میشوند‪.‬‬
                                                                                    ‫بابک احمدی‬
                ‫مناسبات خود با دیگران شکل م ‌یدهد‪.‬‬                                    ‫نشر مرکز‬
                                                              ‫تومان‬                 ‫صفحه‪۴۶۰۰۰۰ /‬‬  ‫‪۳۲۸‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8