Page 6 - 19-04-1403-1738 Sazandegi
P. 6

‫تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه‬                                                                                                                                                                       ‫سال هفتم‌شماره ‪1738‬‬                                   ‫‪06‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫س ‌هشنبه‌ ‪ 19‬تیر ‪1403‬‬

  ‫‪۱۱‬‬                                                                                                            ‫‪۴۸‬‬                                                                                                  ‫‪۵۰‬‬                                                                                                          ‫دیدگاه‪ :‬تحلیل اقتصادی‬
                                                                                                                               ‫درصد‬                                                                                                ‫سال‬
             ‫درصد‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫فال قهوه در باب دولت جدید‬
                                                                                                               ‫متوسط تورم در دولت رئیسی‬                                                                              ‫انتظار برای خرید خانه‬
‫زیان سالانه مردم از تحریم‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫چرا برنامه هفتم توسعه قابلیت اجرایی ندارد؟‬
                                                                                                              ‫متوســط تورم در ســه ســال آخر دولت روحانی بــا وجود‬                                                ‫اگر خانوار تهرانــی ‪ ۴۰‬درصد از درآمــدش را پ ‌سانداز کند‪،‬‬
‫تحریمهــا از طریق کاهش درآمدهــای نفتی‪ ،‬کاهش واردات‬                                                           ‫تهدیدهای دونالد ترامپ و خروج آمریکا از برجام و تشــدید‬                                              ‫م ‌یتواند بعد از حدود نیمقرن خان ‌های‪ ۷۰‬متری در یک منطقه‬                                                                          ‫امیر خالقی‬
‫و افزایش تــورم منجر به کاهش قدرت خریــد و اندازه طبقه‬                                                        ‫تحریمهای اقتصادی ‪ ۳۹‬درصد بود اما متوســط تورم در سه‬                                                 ‫متوسط شــهر داشته باشــد‪ .‬این عدد در دولتهای مختلف‬
                                                                                                              ‫سال آخر دولت آقای رئیسی به ‪ ۴۸‬درصد رسید‪ .‬این درحالی‬                                                 ‫متفاوت بوده است‪ .‬بهترین دوران‪ ،‬دولت اول خاتمی بوده که‬                                                                             ‫تحلیلگر اقتصاد‬
                                                                                                              ‫است که دولت بایدن برخلاف دولت ترامپ‪ ،‬محدودیتهای‬                                                     ‫این عدد در آن حدود ‪ 12/5‬ســال بود‪ .‬در دولت دوم روحانی‬
‫متوسط شد‌هاند‪ .‬از سال ‪ 2012‬تا ‪ 2019‬میانگین زیان سالانه در‬                                                     ‫زیادی برای فروش نفت ایران ایجاد نکرد بهگون ‌های که فروش‬                                             ‫این عدد به متوســط‪ ۳۰‬ســال و در دولت مرحوم رئیســی به‬                                                    ‫دولت چهاردهم در «شــرایط حساس کنونی» به قدرت‬
‫ططببققههممتتووسســط اطیردارنای‪1‬را‪1‬ندترقرصیدبًًابو‪1‬د‪1‬هدارسصتد‪.‬دبردوسـنـتالحبرییمشتهرا‬  ‫اندازه‬
                                                                                      ‫اندازه‬                    ‫نفت در دولت رئیسی به بیش از یک میلیون بشکه رسید‪.‬‬                                                                           ‫متوسط ‪ ۵۰‬سال رسید‪.‬‬                                                              ‫م ‌یرســد و وقت چندانی بــرای جم ‌عوجور کــردن خودش‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫نداشته است‪ .‬فارغ از آنکه چه کسانی ب ‌هعنوان وزیر و معاون‬
‫میشد‪ .‬در سال ‪ 2019‬شکاف بین اندازه طبقه متوسط در ایران‬                                                                                                                                                             ‫تعمیر موتور‬                                                                                              ‫در رأس آن قرار میگیرند‪ ،‬مســائل پرشــماری نظیر تحریم‪،‬‬
‫و سناریو فرضی بدون تحریمها به حداکثر ‪ 20‬درصد رسید‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫ناترازی بانکی‪ ،‬مشکلات صندو ‌قهای بازنشستگی‪ ،‬بحران‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫آب و مانند آنها پی ‌شروی این دولت قرار دارد‪ .‬نتیجه سالها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫سیاســ ‌تگذاری غلط در مواجهه با تحریمهای غرب‪ ،‬ایران‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫را به بزرگتریــن بازار کالای قاچاق‪ ،‬بزرگترین بازار کالای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫مستعمل و یکی از ســهلگیرترین بازارها برای فروش مواد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫غذایی آلوده تبدیل کرده اســت‪ .‬از اینهــا بدتر اینکه تجارت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫آزاد در کشــور ما تضعیف شــده و رونق تجارت غی ‌ررسمی و‬
                                                                                                                                                                                                   ‫چرا اصلاح نظام حکمرانی اولویت است؟‬                                                                                      ‫غیرقانونی را به دنبال داشــته است‪ .‬تداوم این روند همچنین‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫باعث تخریب زیرساختهای تجاری کشور شده و نهادها و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫قواعدی که شکلگیری آنها دههها طول کشیده بود‪ ،‬درحال‬
‫داشــتیم که در دولت حضور داشتند و سر در سهامداری و مدیریت‬                                                     ‫را ارائــه میکنند مبنی بر اینکه اقدامات فردی مســتقل میتواند از‬                                                                                                                                              ‫از بیــن رفتن اســت‪ .‬نهادها و قواعدی که اگــر بیش از این‬
‫شــرکتهای خصوص ‌ی‪ ،‬آن هم در عرصههایی که از تصمیمات نهاد‬                                                       ‫طریق توافقهای داوطلبانه مشــکلات کنــش جمعی را حل کند‪.‬‬                                              ‫سعید خوش‌بین‬
‫تحت مدیریتشــان متاثر میشــود‪ .‬وقتی چنین امــری غیرقانونی‬                                                     ‫گرچه شــهود مرتبط با این ســبک از حل مشکلات کنش جمعی‬                                                                                                                                                         ‫نیست‪ .‬این‬  ‫تموخرضیوعبیشــکومندس‪،‬التهراممینیم وتممرلمیاتسشاتنودیواگقرعًًاممجاکنی‬
                                                                                                                                                                                                                     ‫خبرنگار سازندگی‬                                                                                       ‫تعجب دارد‬

‫نباشــد‪ ،‬تعارض منافع ایجاد میشــود و برخی را به مســیر فســاد‬                                                 ‫مهم اســت اما اغلب به شــرایط خاص بســتگی دارد‪ .‬در واقع‪،‬‬                                        ‫همــه به ابرچال ‌شهــای اقتصاد ایران واقفیم‪ 6.‬ابرچالشــی که‬                                                  ‫که چطور به آن توجه کافی صورت نگرفته اســت‪ .‬به جز این‬
‫میکشــاند‪ .‬وقتی مدیران بانکی از بانک خارج شــده و در معاونت‬                                                   ‫دشواریهای تحمیل حکمرانی جمعی از طریق مذاکره در شبکهها‬
‫بکانه ط‌کبیمعرتًکًازبهی مضعشــفغنوظلارمتییشمون‌یاند‪،‬جمامحد‪.‬صایونله‪،‬ـتـعاانرمونضهمهنایافیعا ‌زی‬  ‫نظارتی‬        ‫یا ســایر مجموعههای کنــش اجتماعی تا آن اندازه بالاســت که‬                                      ‫م ‌یتوانند اقتصاد ایران را زمی ‌نگیر کننــد‪ .‬از تورم و بیکاری بگیرید‬                                         ‫اقتصاد ایران با مشــکلاتی که همــه م ‌یدانند و از فرط تکرار‬
                                                                                                ‫اســت‬                                                                                                                                                                                                                      ‫دیگر ملالآور شــد‌هاند‪ ،‬مواجه اســت و بعید به نظر م ‌یرسد‬
                                                                                                              ‫موجب میشود تا بخش عمومی به طور طبیعی بهعنوان منبع اصلی‬                                          ‫تا کسری بودجه و صندو ‌قهای بازنشستگی‪ .‬همه ابرچال ‌ش محیط‬                                                     ‫که با توجه به بحرا ‌نهای سیاســی داخلی و خارجی که در راه‬
‫مشکلحکمران ‌یاست‪.‬‬                                                                                             ‫در جامعه در‬  ‫وشیوگدا‪.‬ن بهیانشح ازصاایرگنرداولســتتهفاادمهعمموشًا ًرلوباعقازوانزیونر‬  ‫حکمرانی‬    ‫زیســت را لمس م ‌یکنیم‪ .‬خشکسالی را به وضوح م ‌یبینیم و هوای‬
‫بحران آب قابل حل اســت‪ .‬اما اگر از محققانی که روی بحران‬                                                       ‫پیشینی برای‬                                                                          ‫نظر گرفته‬  ‫آلــوده تا عمق وجودمان نفوذ م ‌یکند‪ .‬همه از کســری بودجه دولت‬                                                ‫هستند‪ ،‬دولت مسیر همواری داشته باشد و بتواند گره کار را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫بگشاید و حتی انگیزه این کار را داشته باشد‪.‬‬
‫آب کار کرد‌هاند بپرسید‪ ،‬جملگی رفع خلأ قانونی در مقوله حکمرانی‬                                                 ‫تصمیمگیری کنترل میشــوند‪ .‬در ابتداییترین سطح‪ ،‬اینها قوانین‬                                      ‫مطل ‌عایم و همه م ‌یدانیم تورم چه بلایی ســر خانواد‌هها آورده است‪.‬‬                                           ‫همچنیــن از همان دولت قبل زیاد میشــنیدیم که بنا به‬
‫آب را مقدم بر تشــکیل بــازار آب و اجرای جزئیــات راهحل بحران‬                                                 ‫اساسی هستند و در لایههای بعدی‪ ،‬قوانین‪ ،‬قواعد و رویههایی را‬                                      ‫حتی ریش ‌ههای تضعیف و تخریب پای ‌ههای رشد را خوب م ‌یشناسیم‬
‫آب م ‌یدانند‪ .‬نظام کنونی ما در پایان دولت مســعود پزشکیان به ‪50‬‬                                               ‫شامل میشود که نهادهای عمومی را قادر میسازد تا در مواجهه با‬                                      ‫و با تمام وجود متوج ‌هایم که به چه دلیل نابرابری در کشورمان تشدید‬                                            ‫دلایل متعدد‪ ،‬دســت دولت برای اســتفاده از کارشناســان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫کاربلد خالی است و خیل ‌یها آن را ترک کرد‌هاند و خیل ‌یهای‬
‫سالگی خود نزدیک م ‌یشود‪ 50 .‬سالگی نظام نقطه عطفی در مسیر‬                                                      ‫تضادها‪ ،‬تصمیم بگیرند‪ .‬اگرچه بسیاری از مکانیسمهای اجتماعی‬                                        ‫شدهاست‪.‬اینهامشکلاتجدیدینیستندوسا ‌لهایطولانیاست‬                                                              ‫دیگر انگیز‌های برای پیوستن به آن ندارند‪ .‬از نظر سیاسی هم‬
‫بلوغ آن است‪ .‬به این مناسبت‪ ،‬نیک است که از بالا نگاهی به کلیت‬                                                  ‫که در شکلگیری شــیوه حکمرانی نقش محوری دارند‪ ،‬میتوانند‬                                          ‫که درباره آنها م ‌یشــنویم و م ‌یخوانیم‪ .‬اما ســوال این است که چرا‬
‫ســاختار حکومتی بیندازیم‪ .‬چند دوجین نهاد در تعام ‌لاند اما عدم‬                                                ‫طیفــی از بازیگران غیردولتی را نیــز درگیر کنند اما در همین حال‪،‬‬                                    ‫عموم مشکلات کلان جامعه ما شکل مزمن ب ‌ه خود م ‌یگیرند؟‬                                                   ‫بعید است دولت چهاردهم مقبولیت اجتماعی چندانی برای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫اجرای ب ‌ه اصــطلاح جراح ‌یهای اقتصادی سف ‌توســخت‬
‫طراحی منســجم در این تعامل‪ ،‬روابط گرهخــورد‌های را رقم زده که‬                                                 ‫این مکانیســمها میتواند تصمیمگیری ب ‌هویــژه تصمی ‌مگیریهای‬                                     ‫تورم سالهای طولانی است که بر پیکره جامعه ما زخم م ‌یزند‪،‬‬                                                     ‫داشته باشــد؛ م ‌یدانیم که بهترین طر ‌حها هم بدون درجاتی‬
‫حاصل آن مزمن شدن مشکلات کشور بوده است‪ .‬از خود بپرسیم ما‬                                                       ‫باکیفیت در ســطوح بالا را با مشکلاتی مواجه کند‪ .‬فقدان قوانین‬                                    ‫بیــکاری چند دهه اســت که گریبــان جوانان این مرزوبــوم را رها‬
‫کــه روشمان اسلامی بود و منشمان علوی‪ ،‬چرا ب ‌هجای اقتصادی‬                                                     ‫پیشــینی تصمیمگیری به این معناســت که شبکهها و ساختارهای‬                                        ‫نمیکند‪ .‬فســاد مالی و اختلاس همواره با نظام اداری ما همراه بوده‬                                              ‫از حمایت اجتماعی‪ ،‬بختی بــرای موفقیت ندارند‪ .‬پس چه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫مسیری را باید طی کند؟‬
‫عادلانه به اقتصادی تیو ‌لدارانه رسیدیم؟‬                                                                       ‫مشابه اجتماعی باید بتوانند برای کنش جمعی به توافق برسند‪ .‬اما‬                                    ‫اما ب ‌هرغم برخورد قاطع قوه قضائیه هر روز فســادهای بزرگتری را‬                                               ‫دولت جدید باید ب ‌هکلی بیخیال «پیروز ‌یهای بزرگ»‬
‫گروههای کارشناســی متعددی روی بحران بانکی کار کرد‌هاند‪.‬‬                                                       ‫تصمیمگیری براساس توافق‪ ،‬گرچه ممکن است بسیار دموکراتیک‬                                           ‫شاهد هســتیم‪ .‬چرا بیکاری مزمن شده؟ چرا تورم به اوج م ‌یرسد و‬
‫ب ‌هرغم شــدت این بحــران‪ ،‬درمان آن را میشناســیم‪ .‬اما مشــکل‬                                                 ‫به نظر برســد‪ ،‬علاوه بر کنــدی میتواند به تصمیمهای ضعیف هم‬                                          ‫چرا اقتصاد ایران رشد نمیکند؟‬                                                                             ‫و جراحی اقتصادی و امثالهم شــود چراکه نه میتواند و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫نه حتی م ‌یخواهد‪ .‬همین‌که سراغ قیمتگذاری دستوری‬
‫کارشناسان‪ ،‬یافتن راهحل ‌ی است که در ایران امروز عملی باشد و آن‬                                                ‫منجر شود‪ .‬این مشکل از آنجا ناشــی میشود که در سیستمهایی‬                                         ‫مشکل از مدیریت صحیح است یا عدم استقلال بان ‌ک مرکزی؟‬                                                         ‫شــدیدتر نرود‪ ،‬ماده و تبصره بیشــتر تولید نکند و هر روز‬
‫یعنی یافتن راهحلی که برای اجــرای آن نهادی با ظرفیت حقوقی و‬                                                   ‫که در آن همه بازیگران به‌طور بالفعل از حق وتو برخوردار هستند‪،‬‬                                   ‫یا از نبود بازار آزاد؟ اســتدلال این گزارش این است که اگرچه بانک‬
‫قانونی لازم وجود داشته باشد‪ .‬در یک جمله میتوان گفت‪ ،‬مشکل‬                                                      ‫خروجیها براساس بالاتر ین مخرج مشترک شکل میگیرد بنابراین‬                                         ‫مرکزی مستقل مهم است و داشتن بازار آزاد سالم مهمتر اما مشکل‬                                                   ‫ســنگی جلوی پا بقیه نیندازد هم صد قدم به جلوســت‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫پرداختن به موارد مشخص با رویکرد حل مساله و بهبود‬
‫بانکی به‌دلیل نقص حکمران ‌ی اســت که مزمن شده است‪ .‬در چند‬                                                     ‫تصمیمهای نوآورانه نادر میشــود‪ .‬این «تله تصمیم مشــترک» را‬                                          ‫اول ما مشکل حکمران ‌ی است‪ .‬اما حکمرانی چیست؟‬                                                             ‫تدریجیف گزینه بسیار بهتری اســت و البته در توانمندتر‬
‫ســال اخیر هر جا که دولــت در تامین مالی خریــد تضمینی گندم‬                                                   ‫میتوان تا حدی با شناخت ماهیت تکراری تصمیمها و با استفاده از‬                                     ‫ریشه کلمه حکمرانی( (‪ )governance‬همانند حکومت (�‪gov‬‬
‫درمانده ب ‌ه ســراغ بانکهای دولتی و خصوصــی برای تامین منابع‬                                                  ‫ظرفیت بازیگران درگیر برای ایجاد بستههایی که آنها را قادر میسازد‬                                 ‫‪ )ernment‬واژ‌های مرتبط با هدایت قایق اســت و همین «اســتعاره‬                                                            ‫شدن دولت هم موثر خواهد بود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫با توجه به اوضاع سیاســت خارجــی حدس کلی این‬
‫مورد نیاز رفته اســت‪ .‬بانکهایی که مقاومت کرد‌هاند‪ ،‬تنبیه شد‌هاند‬                                              ‫بر تفاوتهای مشخص در ترجیحات غلبه کنند‪ ،‬حل کرد‪.‬‬                                                  ‫هدایتکننــده» میتواند به درک کارکردهــای حکمرانی در جوامع‬                                                    ‫اســت که روند کلی اقتصاد کشور به سوی بستهتر شدن و‬
‫و بانکهایی که تسلیم شد‌هاند پس از آنکه دولت این وام را پس نداد‬                                                                                                                                                ‫معاصر کمک کند‪ .‬جوامع انســانی به طور کلی و جوامع معاصر به‬
‫ناگزیر به استقراض از بانک مرکزی شد‌هاند‪.‬‬                                                                                                 ‫ ‪W‬مساله حکمرانی در ایران‬                                             ‫طور خاص با مشــکل انتخابهای جمعی در مورد مسائلی مواجه‬                                                        ‫دستوریتر شدن اســت خیلی هم فرقی ندارد چه کسی در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫رأس دولت قرار دارد‪ .‬نمیتوان انتظار گشایش جدی داشت‬
‫اصل ‌یترین مشــکل ترازنامه بان ‌کها سررســید بدهی گذشــته‬                                                     ‫هر اقتصادی برای رشــد به ‪ 6‬پیشران قوی نیاز دارد؛ حکمرانی‬                                        ‫هســتند که نمیتوان تنها با اتکا به تصمیمگیر ‌یهای فردی به اندازه‬                                             ‫اما دســتکم دولت جدید میتواند آش را شورتر نکند‪ .‬در‬
‫دولت ‌ی است‪ .‬این ب ‌یانضباطی مالی از نقص در حکمران ‌ی است اگرنه‬                                               ‫خوب‪ ،‬سیاســت داخلی دور از تنش‪ ،‬سیاســ ‌ت اقتصادی باثبات‪،‬‬                                        ‫کافــی بر آنها فائق آمــد‪ .‬نیاز به این تصمیمهــای جمعی در جوامع‬
‫بان ‌کهایی که تن به تســهیلات تکلیفی نم ‌یدهند نباید جریمه شوند‬                                               ‫روابــط خارجی بــدون تنش‪ ،‬نظــام تامین مالــی کارآمد و بخش‬                                      ‫معاصر زمانی آشکارتر م ‌یشود که به یاد بیاوریم نهتنها کشورها بلکه‬                                             ‫مورد برنامه هفتم توسعه و امثالهم از همین الان بح ‌ثهای‬
                                                                                                              ‫خصوصی با‌انگیزه‪ .‬نخستین پیشران‪ ،‬حکمرانی خوب است که عیار‬                                                                                                                                                      ‫زیادی میشــنویم اما اجازه دهید بگویم دولت آینده در این‬
‫و بان ‌کهایی که تســلیم م ‌یشوند باید مطالبات خود را وصول کنند‪.‬‬                                               ‫آن در احترام به حقوق مالکیت‪ ،‬سطح پایین فساد‪ ،‬حفاظت از منافع‬                                     ‫جهــان بهعنوان یک کل با چالشهایی ماننــد تغییرات آ ‌بوهوایی‪،‬‬                                                 ‫مورد بهتر است‪ ،‬راهنمای چپ بزند ولی به راست بپیچد‪.‬‬
‫تورم از آنجا ناشی م ‌یشــود که دولت مستقیم و غیرمستقیم بخشی‬                                                   ‫اکثریت و برنام ‌هریزی برای توســعه خلاصه میشود و برادری نظام‬                                    ‫لکزاوهمًًا بشهمنکاابراعیوی‪.‬م‪.‬ن‪.‬تهروبی ‌نهرمو‌یهشسوتدن‪.‬ددکرهوتاقصعم‪،‬یممثگایلرهایفیرادخییردنرمموونرهدهآانیهای‬
‫از هزین ‌ههای خود را از دســت بانک‌مرکــزی تامین م ‌یکند‪ ،‬همان‬                                                ‫حکمرانی خوب زمانی ثابت میشود که منابع عمومی را برای منافع‬                                                                                                                                                    ‫منظور این اســت که با وجود مسئولیت قانونی دولت برای‬
                                                                                                              ‫عمومی مصرف کند‪ .‬یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران‪ ،‬نمره‬                                                                                                                                                    ‫اجرای برنامه شــاید بهتر باشــد به جای هدر دادن وقت و‬
‫دســتی که از گریبان‪ ،‬پول بدون پشــتوانه بیرون م ‌یکشد و نقدینگی‬                                                                                                                                               ‫از مســاله «تراژدی منابع مشترک» هستند که در آنها پیگیری منافع‬                                                ‫تــوان خود تا حد ممکــن محدود و گزینشــی عمل کند؛‬
‫را افزایش م ‌یدهد‪ .‬عدم توان بانک‌مرکزی برای ایستادگی در مقابل‬                                                         ‫پایین نظام حکمرانی در شاخصهای مورد اشاره است‪.‬‬                                           ‫شــخصی فردی حتی میتواند به آســیب جمعی منتهی شود‪ .‬بیش‬
‫خواست ‌ههای تور‌مزای دولت و مجلس هم از نقص حکمران ‌ی است‪،‬‬                                                     ‫هیچ اقتصادی رشد نمیکند‪ ،‬مگر اینکه سیاستهای اقتصادی‬                                              ‫از این بســیاری از چالشهای اقتصادی و اجتماعی کشورها مانند‬                                                    ‫پیروز ‌یهای کوچک در چند محور محدود بسیار موثرتر از‬
                                                                                                              ‫معطوف به آن ثبات داشــته باشد و آحاد اقتصادی قادر به پیشبینی‬                                                                                                                                                 ‫دنبال کردن مجموعه آرزوها (برنامه توسعه) است‪.‬‬
‫اگرنه علم رسیدن به تورم ت ‌کرقمی را نیز داریم‪.‬‬                                                                ‫متغیرهای اصلی آن باشند‪ .‬درحال حاضر وجود تورم بالای ‪ 40‬درصد‬                                      ‫فراهمآوری زیرساختها یا ایجاد ساختارهای تامی ‌ناجتماعی که با‬                                                  ‫برنام ‌ههای توســعه به دلیل مشــکلات ذاتــی اقتصاد و‬
‫میخواهیم با دنیای مدرنی تعامل کنیم اما با قانون تجارتی که ‪۹۰‬‬                                                  ‫و دشواری پایین آوردن آن ب ‌ه دلیل موانع ساختاری و نفوذ ذینفعان‪،‬‬                                 ‫مشکل منابع مشترک مواجه نیستند نیز برای تضمین کارایی همچنان‬
‫ســال پیش در مجلس مشروطه تصویب شده‪ .‬میخواهیم در شبکه‬                                                          ‫محیط اقتصاد کلان را بیثبات کرده اســت‪ .‬به میزانی که اقتصاد به‬                                   ‫به کنش جمعی نیاز دارند‪ .‬فقــدان ظرفیت برای کنش جمعی حتی‬                                                      ‫سیاســی بنا نیست اجرایی شوند‪ ،‬پس بد نیست در مورد آنها‬
                                                                                                              ‫ثبات و پایداری نزدیک شــود و محیط کســ ‌بوکار مساعد باشد‪،‬‬                                                                                                                                                    ‫واقعبین باشــیم‪ .‬دولت دچار بحران ناکارآمدی است و بهتر‬
‫بانکی بی ‌نالمللی فعال باشــیم اما با قانون پولی بانک ‌یای که‪ 40‬سال‬                                           ‫انگیزه برای ســرمایهگذاری بلندمدت و تولید و ایجاد ارز ‌شافزوده‬                                  ‫در زمانی کــه بازیگران خصوصی امکان مدیریت برخی کارکردهای‬                                                     ‫است به جای پیگیری ابرپروژه جامع توسعه (که حتی تعریف‬
‫پیش نوشــته شده اســت‪ .‬ضعف حکمرانی از اینجا شروع میشود‪.‬‬                                                       ‫افزایش مییابد و بــه میزانی که اقتصاد در ورطه بیثباتی و تورم بالا‬                               ‫اقتصادی یا اجتماعی دولتها را داشته باشند‪ ،‬باز میتواند به جوامع‬
‫بیش از بان ‌کها در قوه مقننه مشکل داریم‪ .‬از ترازنامه بانکها باید‬                                              ‫گرفتارشود‪،‬انگیزهسرمایهگذاریوکارآفرینیازبینم ‌یرود‪.‬درحال‬                                         ‫شکستخورده منتهی شــود‪ .‬در نهایت‪ ،‬حکمرانی خوب همچنین‬                                                          ‫آن هم دشــوار است) راه بهتر را انتخاب کند و با پیروز ‌یهای‬
                                                                                                              ‫حاضر تورم باعث شده‪ ،‬نرخ بازده حاصل از نگهداری داراییها بیش‬                                                                                                                                                   ‫کوچک در چند محــور مهم برای خود آبرو بخرد تا مســیر‬
‫س ‌مزدای ‌ی کرد؛ اما پیش از آن سموم قانونی را باید زدود‪ .‬در سایه این‬                                          ‫از بازده حاصــل از ایجاد ارز ‌شافزوده باشــد‪ .‬در چنین اقتصادی‪،‬‬                                  ‫متضمن سطحی از پاسخگویی اســت بدین معنی که انتظار م ‌یرود‬                                                     ‫بــرای کارهای جدیتر باز شــود‪ .‬بگذارید از مانع اصلی هم‬
‫ســموم قانون ‌یاست که مشکلات کشور هم مزمن م ‌یشوند‪ .‬اگر بعد‬                                                   ‫انگیــزه برای تملک انواع دارایــی‪ ،‬عاقلانهتر از تولید و کارآفرینی با‬                            ‫بازیگرانی که چه از طریق کنشهای فردی یا جمعی در تعیین اهداف‬
‫اکزهایوـلـتنقهوامنهی بنرکخوشرــدوقر اضاسیــی‪،‬ته‪.‬نموتزعااقخبتًًالادر ‌سههمــهامتــداهوتمعدااررندضبهمناخفاعطور‬  ‫همه گرفتاریهایش است‪ .‬همچنین «تعارض منافع» شاید مهمتر ین‬                                         ‫و اجرای آنها نقشآفرینی میکنند در برابر اقدامات خود پاســخگو‬                                                  ‫یاد کنم که نبود یک پروژه سیاسی جدی است؛ تغییر قرارداد‬
                                                                                                              ‫خلأ در حکمرانی کشــور است‪ .‬آنجا که حضرت عل ‌ی(ع) آهن داغ‬                                                                                                                                                     ‫اجتماعی دولت با شــهروندان برای تعریف آرمان و مســیر‬
                                                                                                              ‫در دستان جناب عقیل گذاشت‪ ،‬داشت عقوبت خطا رفتن در زمان‬                                           ‫باشند‪ .‬آنچه گفته شد‪ ،‬نشان م ‌یدهد که حکمرانی موثر‪ ،‬جز در موارد‬                                               ‫مشترک‪ ،‬مهمترین عاملی است که برای پیشرفت و ماندگاری‬
‫مشکلاتمزمناقتصادی‪،‬تیو ‌لدارانشک ‌لگرفت ‌هاند‪،‬رشداقتصادی‬                                                       ‫تعارض منافع را ترسیم میکرد‪ .‬اما وزرا یا معاون وزیر و مدیرکلهایی‬                                 ‫و‬   ‫ممیشـشـاورد تکاتحقکامعرادنهمینادسباازسیًًاگمرفاهنودمولیتیسیفاراسهیمبامشیدشکوهد‬  ‫نادر‪ ،‬با‬  ‫بسیار‬
‫متوقف شــده و نرخ بیکاری بالا مانده است‪ .‬به یمن تشکیل دولت‬                                                                                                                                                    ‫با‬                                                                                  ‫موجب‬      ‫همین‬           ‫ایران به آن نیاز داریم‪ .‬دولت چهاردهم بعید است بتواند در به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫انجام رســاندن این پروژه سیاسی توفیقی پیدا کند اما حداقل‬
‫جدید‪ ،‬در خور اســت «تا گل برافشانیم و می‌در ساغر اندازیم» اما‬                                                                                                                                                     ‫حوزه عمومی مرتبط است‪.‬‬                                                                                    ‫میتوانــد کار را خرابتــر نکند و توصیه بــرای پیروز ‌یهای‬
‫باید نقص حکمرانی را بهعنوان ر یشه مشکلات مزمن شده‪ ،‬بپذیر یم و‬                                                                                                                                                 ‫باید توجه داشــت کــه در نگاهــی کلان‪ ،‬دریچههای مختلفی‬
‫آنگاه برای اصلاح حکمرانی کشور «سقف بشکافیم»‪ 50.‬سال آینده‬                                                                                                                                                      ‫وجود دارد که میتوان از زاویه دید آنها به مشــکلات جمعی مرتبط‬                                                 ‫کوچک هم از همی ‌نرو اســت‪ ،‬اینکه چقدر در همین راه نیز‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫میتواند موفق باشد را باید نشست و دید‪.‬‬
‫را نم ‌یتوان با قوانین ‪ 100‬سال پیش اداره کرد‪.‬‬                                                                                                                                                                 ‫با حکمرانی پرداخت‪ .‬در واقع برخی پژوهشگران اســتدلالهایی‬
   1   2   3   4   5   6   7   8