Page 4 - 20-04-1403-1739 Sazandegi
P. 4
تازههای ادبیات و هنرکافه سال هفتمشماره 1739 04
چهارشنب ه 20تیر 1403
حراج نقاشیهای ملکه ویکتوریا کلایدرمن در ایران کتاب کدکنی در تاجیکستان دریچه :تحلیل عادات
چهار طراحی که ملکه ویکتوریا ،ملکۀ ســابق بریتانیا اریحتچماارًادًلکبالرایدیدرگمر بنهکایهراسانببقیاۀیبدرگ.زکانرسیرکنتسریرچتارددر اکیلراایندررامدانشت۹ه۱ کتاب «رســتاخیز کلمات» محمدرضا شفیعیکدکنی ،شاعر شاخص امیدواری
در دوران نوجوانی خلق کــرده بود ،هفته آینده در لندن و ۲۲نوامبــر در تورنتو و ونکوور کانــادا به تهیهکنندگی میلاد معروف ایرانی در تاجیکســتان منتشــر شــد .ایــن کتاب با
به مزایده گذاشــته میشوند .او ســه مورد از این چهار ماهــا نراد برگزار خواهد شــد .ماهــا نراد میگوید« :بعد از مقدمه ،تصحیح ،شــرح و توضیحات و ضمیمۀ شادیمحمد نگاهی به مفهوم امید به زندگی
طراحی را در سن ۱۴ســالگی و زمانی که شاهزاده بود برگزاری تور کانادا قرار اســت دربارۀ حضورش در ایران با او صوفــ یزاده ،محقق تاجیــک به حروف ســرلیک تاجیکی
خلق کرد .این طراحیها افرادی را حین ســوارکاری به مذاکراتی صورت پذیرد و تصمیم داریم برای اواخر امســال، برگردان و از ســوی نشر فیض شهر دوشنبه چاپ شده است. حسن محرابی
تصو یر میکشند .یکی از این طراحیها یک شوالیه سوار «رــستاخیز کلمات» در سگفتارهای شــفیعیکدکنی دربارۀ
کنسرت او را در تهران برگزار کنیم». نظر یه ادبی صورتگرایان روس ،فرمالیسم روسی و ...است. پژوهشگر
بر اسب را با مرکب به تصویر کشیده است.
«امیدبهزندگی»یکیازمهمترینشاخصههایبی نالمللی
یک قرن مقاومت برای ســنجش وضعیت هر اجتماعی اســت .البته عل یرغم
اهمیــت و برجســتگی امید بــه زندگی در حــوزۀ اجتماع و
رشید خالدی در صد سال جنگ بر سر فلسطین روایتی مستند از سرگذشت مردم فلسطین ارائه م یدهد اقتصاد؛ یافتن توصیفی ســاده و در عین حال دقیق از معنای
واقعی «امید به زندگی» بهطرز شــگفتآوری دشوار است .با
همســایه که یهودیســتیزی و آزار یهودیان در آنجا شــدت یافته بود خود را در مخمص های ســهگانه یافتند کــه احتماًاًل در تاریخ مقاومت رشــید خالدی ،تاریخنگار فلسطینی -آمریکایی که استاد کرسی این حال باید اشاره کرد که اصطلاح «امید به زندگی» به تعداد
آمده بودند ،ماهر و تحصیلکرده بودند .اخبار قتلعامها در شــهرها و در برابر اقدامات اســتعماری -شهرکنشینی بیسابقه بود .برخلاف ادوارد سعید (مطالعات مدرن عرب) در دانشگاه کلمبیا و از دوستان سالهایی اشاره دارد که یک فرد میتواند ،انتظار داشته باشد
روســتاهای کوچکتر در بسیاری از نقاط کشور پخش شد و مردم با بســیاری از مردمانی که تحت حکومت اســتعماری قــرار گرفتند، ادوارد ســعید اســت در کتاب «صد ســال جنگ بر سر فلسطین» کــه زندگی کند .طبق یک تعریف اســتاندارد ،امید به زندگی
شــنیدن خبر قتلعامهایی مانند قتلعام ۹آوریل ۱۹۴۸روستای دیر فلسطینیها نهتنها باید با قدرت استعماری در کلانشهر ،در این مورد سرگذشت فلسطین را با استناد به اسناد و مآخذ معتبر شرح داده و در بر اساس تخمین میانگین ســنی است که اعضای یک گروه
یاســین در نزدیکی بی تالمقدس از ترس میگریختند .در مرحلۀ اول لندن ،بلکهباید با جنبش اســتعماری -شهرکنشین منحصربهفردی میان مطالب کتاب از تجربۀ خود و خانوادهاش هم روایتهای جالبی جمعیتی خاص هنگام مرگ خواهند داشــت .در جوامعی با
نکبــت پیش از ۱۵مه ۱۹۴۸یک الگوی پاکســازی قومی به اخراج که متعلق به بریتانیا بود اما مستقل از آن بود نیز مبارزه میکردند .این دارد .خانواده خالدی از تکنوکراتهای فلسطینی در دوران حاکمیت نرخ بالای مر گومیر نوزادان ،بســیاری از مردم در چند سال
و خروج وحشــ تزدۀ حدود ۳۰۰هزار فلسطینی و ویرانی بسیاری از جنبش استعماری مأموریت ملی خود را داشت ،توجیه کتاب مقدسی عثمانی و پیش از جنگ جهانی اول و قیمومت انگستان بر فلسطین اول زندگی میمیرند اما به محض زنده ماندن از دوران کودکی،
مراکز کلیدی اقتصادی ،سیاســی ،مدنی و فرهنگی با اکثریت عرب [عزیمت یهودیان اروپایی به ســرزمین باســتانی قوم بن یاســرائیل] بودند .انتشارات جهان کتاب به تازگی کتاب «صد سال جنگ بر سر
منجر شد .در میان کسانی که در ســال ۱۹۴۸آواره شدند ،پدربزرگ اغواکننــدهای داشــت ه مچنین پایگاهــی بی نالمللــی و منابع مالی فلسطین» را با ترجمۀ مریم صالحی منتشر کرده است. مردم اغلب بسیار طولانیتر زندگی میکنند.
و مادربزرگ نویســنده کتاب نیز بودند که مجبور شدند ،خانۀ خود را تثبیت شــده در اختیار داشــت .با وجود ظرفیت خار قالعادۀ جنبش کتاب «صد سال جنگ بر سر فلسطین» با عنوان فرع ی «تاریخ این احتمال وجود دارد که یک جمعیت معین در بدو تولد
در ت لالریش ،که در آن پدرش و بیشــتر خواهر و برادرانش متولد شده صهیونیســتی برای تجهیز و سرمایهگذاری در فلسطین بین سالهای استعمار شهرکنشــینان و مقاومت »۲۰۱۷-۱۹۱۷علاوه بر اینکه امید به زندگی پایینی داشته باشد و در عین حال تعداد زیادی
بودند ،ترک کنند .به اعتقاد رشید خالدی روز نکبت نشا ندهندۀ نقطۀ ۱۹۲۶تا ۱۹۳۲رشــد جمعیت یهودیان به نســبت کل جمعیت کشور پژوهشی مستند اســت ،شامل حکایتهایی زنده و خواندنی است. از افراد مسن رادر خود جای دهد .این دستاورد به معنای بهتر
عطفی در تاریخ فلســطین و خاورمیانه بود .بخش اعظم فلسطین را متوقف شــد و بین ۱۷تا ۱۸/۵درصد راکد ماند .برخی از این سالها رشــید خالدی که خود و پدرش در برهههایی در مســألۀ فلسطین شدن وضعیت بهداشت در جامعه است .یعنی عاملی که یک
از آنچه طی یکهزار ســال گذشته بود-کشوری با اکثریت عرب -به مصادف شــد با رکود جهانی ،زمانی که یهودیانی که فلسطین را ترک نقش ایفا کردهاند ،نگاهی انتقادی هم به دولتهای آمریکا و غرب و کشور را توسعهیافته میســازد .در این وضعیت است که این
کشور جدیدی تبدیل کرد که جمعیت چشمگیر یهودی داشت .او این میکردند از کســانی که وارد میشدند ،پیشی میگرفتند اما هم ه چیز ننقجگاهطارهنعشعطایرفنبدکدرتاارمبدابربوزههه بجماربیهسبررسفرالزسمسایطنیهجاانمتوعمرروهکبمزرفاکّّنرصدفِِهللاتساسریطیتنخ.فیایل.نسخطا6لیردنوبییرداد6در شــاخصهای مربوط به امید به زندگی به مسئولان در جوامع
دگرگونی را نتیجۀ دو فرآیند م یداند :پاکسازی قومی نظاممند مناطق در سال ۱۹۳۳با به قدرت رسیدن نازیها در آلمان تغییر کرد .نازیها کمک میکنند تا بفهمند ،سلامــت چگونه در زمان و مکان
عربنشین کشــور که طی جنگ تصرف شده بودند و سرقت زمینها بلافاصله آزارواذیت و بیرونراندن جامعۀ تثبیت شــدۀ یهودی را آغاز
و اموال بهجاماندۀ فلســطینیهای پناهنده همچنین بسیاری از اموال کردند .قوانین مهاجرت در ایالات متحده و بریتانیا و دیگر کشــورها از صدور بیانیۀ بالفور در سال ۱۹۱۷که تکلیف فلسطین را تعیین کرد توزیع میشود.
باقی ماندند. متعلق به عربهایی که در اسرائیل تبعیضآمیز و سف توســخت شد بنابراین بســیاری از یهودیان آلمان تا محاصرۀ نوار غزه به دســت اســرائیل و جنگهای متناوب آن با «امید به زندگی» برای یک فــرد یا گروه جمعیتی خاص
موقتًًا و پراکنده و و شکستخورده بیشتر فلسطینیها ،شوکهشده جایی جز فلســطین برای رفتن نداشتند .به قدر ت رسیدن هیتلر یکی جمعیت غزه در اوایل دهۀ ۲۰۰۰ماهیت استعماری جنگ صدساله با علاوه بــر بهرهگیری از مراقبتهای بهداشــتی به متغیرهای
بدون رهبر از تغییرات جهانی که وطنشــان را ویران کرده بود ،آ گاه از مهمترین رویدادها در تاریخ معاصر فلســطین و صهیونیســم بود. فلسطین و نیز نقش حیاتی قدرتهای خارجی در پیشبرد آن را بارز مختلفی مانند سبک زندگی ،رژیم غذایی ،وضعیت اقتصادی
شده بودند .نســل قدیمتر که طی دههها بریتانیا را فعالکنندۀ اصلی تنها در ســال ۱۹۳۵بیــش از ۶۰۰هزار مهاجر یهودی به فلســطین میکند .او این داستان را تا حدودی از دریچۀ تجربۀ فلسطینیهایی و دادههای مربــوط به مر گومیر و عوارض ناشــی از آن نیز
صهیونیســم م یدید با تلخی فراوان همچنان این کشور را منبع اصلی آمدند که شــمار آنها از کل جمعیت یهودی کشــور در ســال۱۹۱۷ نقل میکند که در جنگ زندگی کردهاند؛ بســیاری از آنها اعضای بستگی دارد .مفهوم «امید به زندگی» در مطالعات اکولوژ یکی
بدبختیهایخودم یدانست.نکبتبرایهمۀفلسطینیها،صرفنظر بیشتر بود .بیشــتر این پناهندگان ،که اغلب از آلمان و از کشورهای خانوادۀ خالدی هســتند که در برخی از بخشهای شر ح داده شده، نیــز کاربرد دارد و مســألۀ «امید به زندگی» بــرای گیاهان و
از شــرایط گوناگون آنها ،ســنگ محک ماندگاری از هویتی بود که کتاب این است که نشان دحهدض اویرنداتشضتاهدانراد ب.ایهددکافمنًاو ًلیمستنفادهو دتر باسبریتاشتسرر حیوانات نیز محاســبه میشــود زیرا طبیعت نیز در خصوص
آهورردط.رنیکقبیتشاخختلصًًاا یلاناازگهطانرییقجواملعدیینبیوادپ،دآربسیزبریگکهو چندین نسل دوام ترجتمارصۀی۸خمد(ر۹ا۷یس۳۱سام۹ت۱عصلص-مفاال۷رحج۱حهن/۰یش۲ه)۰/را۰گ/نب۰کترن۰رش۶شاشیرس۴یاندتارتوخفنامللاجوهدناسمیقناطوکیتماتنب دیدگاههای رایج در مورد موضــوع «امید به زندگی» اهمیت بســیار زیادی دارد .بدین
هر فلســطینی به آن فهم کرد». ترتیب روشن است که «امید به زندگی» منعکسکنندۀ شرایط
مادربزرگ خوددر آن شریک بود.همزمان که نکبت تمرکز جدیدی را ویلیام بی.کوانت ،نویســندۀ کتاب «آمریکا در لابیرنت :کارنامۀ امممریحــگلدوزبمنیهدرگزننیودازگاشدیادخنارمبعدصمواوتًاسًولل بدتهن.دسدلیـرـبکلتًًباشیپومایرایرهانیایهساکــمیترعتتفزووینـسـیعرایهیامایفعتزاده،نم
برای هویت جمعی آنها ایجاد کرد ،خانوادهها و جوامع را از هم پاشید دولــت آمریکا در روند صلح خاورمیانه» ارزیاب یاش از کتاب رشــید
و فلسطینیها را در میان چندین کشور و حاکمیتهای متمایز تقسیم لخایالۀدمیش راخ اینصگاوسنهت:خ تلااریصهخ مچۀیکعنمدی:قًًا«اتیحنقیکتاق شب آدمۀیمزبهاارزیه بچیشن آمرگیمار انزهاسهی دسترسی به آب سالم بالاست.
و پراکنده کرد .حتی آنهایی که هنوز در فلسطین هستند ،چه پناهنده نکتۀ دیگر ،استفاده از زندگی سالم یا امید به زندگی بدون
باشند چه نباشــند ،تابع سه رژیم سیاسی مختل فاند :اسرائیل ،مصر صهیونیســتی و مقاومت فلســطین؛ بســتری تحلیلی که درگیری را ناتوانی اســت که این امر منوط به میانگین ســا لهایی است
(برای کســانی که در نوار غزه ساک ناند) و اردن (برای کسانی که در در چارچوب اســتعمار شهرکنشــینان قــرار م یدهــد؛ و تاریخچۀ که انتظار م یرود یک فرد در ســامتی خوب یا بدون ناتوانی
وضعیت پریشانی عشرربقیببیه آتالنمشقّّتدتسگفهتهستمندی)ش .اوید،ن کرانۀ باختری و در خانوادگی نویســنده که این روایت را زنده میسازد .خوانندگان عادی زندگی کند .جوامعی که مردمش از سنین جوانی با بیماری و
از آن زمان تاکنون و پراکندگی ،که به و متخصصان از خواندن این گزارش جامع بســیار خواهند آموخت». دیگر انواع ناتوان یهای جسمی درگیر هستند ،وضعیت امید به
گریبان مردم فلسطین را گرفته است. اســتیون ام .والت ،نویسندۀ کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی
رشید خالدی در پایان کتابش به این جمعبندی م یرسد که یکی از ایالات متحده» هم معتقد اســت« :این تاریخ مجابکننده به شیوهای زندگی در آ نها پایین است.
عتاصر فراموش شده اما اساسی برنامۀ سیاسی فلسطین ،کار در داخل علمی و روشــنبینانه ،جنگ طولانی برای انکار حقوق فلسطینیها، ایدۀ اصلــی در مورد امید بــه زندگی این اســت که امید
اسرائیل اســت ب هویژه متقاعد کردن اسرائیلیها به اینکه جایگزینی یک قرن اشــتباهات ،قضاوتهای نادرســت و فری بهای عمدی را به زندگی بالاتــر منجر به کاهش مر گومیر و کاهش رشــد
برای ظلم مداوم بر فلسطینیها وجود دارد. آشــکار میکند ».پس از ( ۱۹۱۷و صدور بیانیۀ بالفور) ،فلسطینیها جمعیت؛ و در نتیجه بازدۀ بیشــتر سرمایهگذاریهای انسانی
برای کسانی که عمر طولانیتری دارند ،میشود .بهنوبۀ خود،
سلامت روان و جســم مردم و نیز ســرمایۀ انسانی بالاتر هر
دو بــه افزایش تولید ناخالص داخلی ســرانه و افزایش درآمد
مردم کمک میکننــد زیرا درآمد بر وضعیت زندگی افراد تأثیر
میگذارد و عامــل اصلی تعیینکنندۀ سلامــت اجتماعی-
اقتصادی است .لذا همۀ کشورها برای بهبود سلامت جمعیت
خود تلاش میکنند .آنها میکوشند تا مر گومیر را کاهش و
سلامت را افزایش دهند .در این زمینه پژوهشهای تخصصی
در خصوص تحلیلهــای مر گومیر در میان دانشــگاهیان،
سیاســتگذاران ،محققان پزشکی و دیگر اقشار مشابه نشان
م یدهد که بایــد مؤثرترین روش ممکن را بــرای گروههای
جمعیتــی که جامعه بیشــترین نیــاز را به آنهــا دارد ،مورد
توجه قــرار داد .در اینجا پیشبینیهــای مر گومیر در ارائۀ
اطلاعات مربوط به سیاستها اهمیت زیادی دارند .به عنوان
مثال ،دولتهایی که ترتیبات ســازمانی برای بازنشســتگی و
مراقبتهای بهداشتی از گروههای مؤثر اجتماعی برای حفظ
سلامتی آنها را انجام م یدهند از اهمیت ارائۀ یک چش مانداز
واقعی برای افزایش میزان زمان بقای گروهها آ گاه هســتند.
از ایــن دیدگاه جمعیت ســالم و امیدوار یکــی از مه مترین و
تأثیرگذارترین عوامل در جامعه و اقتصاد هر کشــور و منطقه
خواهد بود .به همین جهت در سطح کلان ،حفظ ،گسترش و
ارتقای سلامت جمعیت انسانی به عنوان یکی از سیاستهای
کلیدی توســعۀ پایدار در نظر گرفته میشود .همچنین امید به
زندگی یک شاخص ترکیبی مهم برای ارز یابی توسعۀ اقتصادی
و اجتماعی یک کشور یا یک منطقه است.