Page 4 - 01-05-1403-1745 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                             ‫سال هفتم‌شماره ‪1745‬‬            ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                              ‫دوشنب ‌ه اول مرداد ‪1403‬‬

                                                                        ‫نزاع هانا و آیزایا‬                                                                                                                                                                      ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                ‫کیفیت مدیریت‬

                                                                                                                                                                                                                                                              ‫افراد متفکر نیاز اساسی مدیریت‬

                                                                    ‫ِکی هیروتا در هانا آرنت و آیزایا برلین تحلیلی از اختلاف شخصی و فکری‬                                                                                                                                                ‫حسن محرابی‬
                                                                                           ‫این دو متفکر برجستۀ قرن بیستم ارائه م ‌یدهد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫پژوهش‌گر‬

                                                                                                                                                                                  ‫در تابلوی غنی اندیشــۀ سیاسی‪ ،‬تعداد کمی از چهر‌هها به اندازۀ‬         ‫مد ‌تهاســت که در سیســتم مدیریت کشــور حر ‌فها و‬
                                                                                                                                                                                  ‫هان‌ا آرنت و آیزایا برلین قد میکشــند‪ .‬بینــش عمیق آ ‌نها در مورد‬
                                                                                                                                                                                  ‫ماهیت آزادی‪ ،‬سیاست و انسانیت‪ ،‬اثری محونشدنی در چش ‌مانداز‬            ‫تحولی در نظام‬  ‫نمکدایترییتـمـطیربح‌هومج‌یوشد آویددم‪،‬بنمثیل ًبا براایرنهاکهگفقتراهر اشـسـدهت‬
                                                                                                                                                                                  ‫فکری قرن بیســتم و پس از آن برجای گذاشــته است‪ .‬هانا آرنت و‬          ‫نیروهای جوان‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫بهترند یــا برخی دیگر بر نیروهای باتجربــه تأکید م ‌یورزند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                  ‫آیزایــا برلین هم عصر بودند؛ یکی متولد ‪ ۱۹۰۶‬و دیگری زادۀ ‪.۱۹۰۹‬‬       ‫عد‌های بر ب ‌هکارگیری نیروهای ه ‌مفکــر تأکید دارند و برخی‬
                                                                                                                                                                                  ‫هر دو به گروه روشنفکران یهودی مهاجر تعلق داشتند که افکار و‬
                                                                                                                                                                                  ‫داستان زندگیشان با یکدیگر در هم آمیخته بود‪ .‬هر دو در دهۀ‪۱۹۳۰‬‬         ‫هم م ‌یگویند باید همۀ طی ‌فهای فکــری را ب ‌هکار گرفت‪ .‬اما‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫در مدیریت امروزین کیفیت افراد بــا جوانی‪ ،‬پیری یا گرایش‬
                                                                                                                                                                                  ‫درگیر بحرانهای سیاسی اروپا بودند و تصمیم گرفتند تا پایان جنگ‬         ‫فکری و مســایلی مانند آن تعیین نم ‌یشود‪ .‬در مدیریت نوین‬
                                                                                                                                                                                  ‫جهانی دوم حرفۀ امیدبخش خود را در فلســفۀ ناب کنار بگذارند و‬
                                                                                                                                                                                  ‫عمدۀ وقت و توان خود را وقف درک ریشههای توتالیتاریسم و نحوۀ‬           ‫افــراد متفکر اولویت دارند‪ .‬به همین جهت باید بر شــناخت‬
                                                                                                                                                                                                                                                              ‫افراد متفکر متمرکز شد‪ .‬اما فرد متفکر کیست؟‬
                                                                                                                                                                                  ‫مهار و پیشگیری از احیای مجدد آن کنند‪ .‬هر دو بستگانی داشتند‬           ‫در نگاه اولیه تفکر که به عنوان «شــناخت» نیز شــناخته‬
                                                                                                                                                                                  ‫که به دســت رژیمهای تمامیتخواه به قتل رسیده یا به سمت مرگ‬
                                                                                                                                                                                  ‫ســوق داده شده بودند‪ ...‬اما چه عواملی موجب شک ‌لگیری روابط‬           ‫میشــود‪ ،‬به توانایی پردازش اطلاعات‪ ،‬توان تمرکز‪ ،‬ذخیره و‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫بازیابی اطلاعات و انتخاب پاسخها و اقدامات مناسب اشاره‬
                                                                                                                                                                                  ‫نامطلوب بین این دو شــده بود؟ خصومت برلین نســبت به آرنت و‬           ‫دارد‪ .‬تفکر در رو‌انشناسی فرآیند تولید و دستکاری آ گاهانۀ‬
                                                                                                                                                                                  ‫داشندما؟رِِککی‬  ‫بدگمانی و ســوءظن آرنت نســبت به برلین چطور ایجاد‬
                                                                                                                                                                                                  ‫هیروتا‪ ،‬استادیار مطالعات پیشــرفته در دانشگاه آرهوس‬  ‫افکار و عقاید در ذهن اســت‪ .‬به بیان دیگر تفکر یک فرآیند‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫ضروری برای انســان اســت‪ .‬این امر به افراد امکان م ‌یدهد‬
                                                                                                                                                                                  ‫در کتاب «هانا آرنت و آیزایا برلین‪ :‬آزادی‪ ،‬سیاســت و انســانیت»‬       ‫مشکلات را حل کنند‪ ،‬اطلاعات جدید یاد بگیرند‪ ،‬مفاهیم را‬
‫منظری نظری‪.‬‬                                                                           ‫مسئولیتهای اخلاقی ناشی از آن تأمل کنند‪.‬‬                                                     ‫به ســراغ زندگی و آثار این دو نظریهپرداز سیاسی رفته است تا برای‬
‫هیروتا میکوشــد‪ ،‬روایت و شــرح و بررســ ‌یای ب ‌یطرفانه‬  ‫آ ِِراکیی‬      ‫در کتاب «هانا آرنت و آیزایا برلین» ســخن از خصومت شــدید‬                                                  ‫نخستین بار داستان منازعه دو تن از مهمترین متفکران قرن بیستم را‬       ‫درک کنند و تجربیات خود را پردازش کنند‪ .‬به صورت دقیقتر‬
‫دو متفکری که اندیشــهها و زندگی و اختلاف فکریشــان‬                      ‫برلین با آرنت و بیتفاوتی ســرد و متکبرانه و توأم با ســوءظن آرنت‬                                                                                                               ‫باید اشــاره کرد که ســه نوع تفکر اصلی در حــوزۀ مدیریت‬
                                                                    ‫از‬  ‫نســبت به برلین است؛ سخن از اینکه آیزایا برلین حتی پس از مرگ‬                                              ‫بکاود‪.‬هیروتادراینپژوهش خواندنی‪ ،‬سفریعلمی راآغازمیکند‬                 ‫وجود دارد‪ :‬خلاق‪ ،‬واگرا و نمادین‪ .‬تفکر خلاق توانایی تولید‬
‫موضوع این کتاب است ب ‌هدست دهد و ایدههای این هر دو متفکر را‬             ‫هانا آرنت‪ ،‬از ابراز نفرت به او دســت نکشــید و هانا آرنت در عین‬                                           ‫تا قلمروهای متقاطع فکر این دو شــخصیت برجسته را کشف کند‬
‫منصفانه و با روشی مستدل بسنجد‪ ،‬بیآنکه در پی آن باشد که ثابت‬             ‫احترامــی که برای برلین قائل بــود‪ ،‬او را چندان جدی نمیگرفت و‬                                             ‫و بررســی دقیقی از ایدههای آنها و ارتباط پایداری که در مجموعۀ‬        ‫ایدههای نوآورانه‪ ،‬غیرمتعارف یا مفید اســت‪ .‬ممکن اســت‬
                                                                        ‫متفکر ‌یجد ‌یاشنم ‌یدانستووقعیبهاوودیدگاههایشنمینهاد‪.‬‬                                                                                                                          ‫فکر کنید فقط هنرمندان یا نویسندگان از تفکر خلاق استفاده‬
‫کند کدام یک از آنها درست میگویند و برند‌هاند‪ .‬او در این کتاب به‬         ‫نویســنده در کتاب «هانــا آرنت و آیزایا برلین» نشــان م ‌یدهد‬                                             ‫امروزی دارند را ارائه دهد‪ .‬بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه این کتاب‬     ‫میکنند اما راههای زیادی برای استفاده از مهارتهای تفکر‬
‫زمینههای شکلگیری ایدههای برلین و آرنت نیز نظر دارد‪.‬‬                     ‫آرنت و برلین بــا اینکه هر دو تجربههــای فرهنگی و اجتماعی و‬                                                               ‫را به تازگی با ترجمۀ سامان صفرزایی منتشر کرده است‪.‬‬
‫کتــاب «هانا آرنــت و آیزایا برلین» امکانی فراهــم م ‌یکند تا با‬        ‫سیاسی مشــترکی داشت ‌هاند و بحرانهای مشــترکی را تجربه کرده‬                                               ‫قبــل از پرداختن به جزئیات کار هیروتا‪ ،‬مروری کوتاه بر میراث‬          ‫خلاق در تجارت‪ ،‬فناوری و آمــوزش وجود دارد‪ .‬تحقیقات‬
                                                                        ‫بودند و دغدغهها و مســائل فکری مشــترکی داشــتند که آنها را‬                                                                                                                    ‫نشــان م ‌یدهد‪ ،‬خلاقیــت و هوش با یکدیگــر مرتب ‌طاند اما‬
‫دیدگاههــا و نظریات و اید‌ههــای هانا آرنت و آیزایــا برلین دربارۀ‬      ‫بههم متصل میکرد اما هر کدام به شــیوه و با دیدی متفاوت به این‬                                             ‫فکــری هانا آرنت و آیزایا برلین ضروری اســت‪ .‬آرنت‪ ،‬نظریهپرداز‬        ‫عوامل دیگری نیز در خلاقیت دخیل هستند‪ .‬تخیل‪ ،‬محیط‬
‫موضوعات و مســائل و دغدغههای مشترکشان‪ ،‬که موضوعات و‬                     ‫مسائل مینگریستند و این منشأ نظری اختلاف فکری شدید آنها‬                                                    ‫سیاسی آلمان ‌یالاصل به‌دلیل تحلیلهای نافذ خود از توتالیتاریسم‪،‬‬
‫مسائل و دغدغههای سیاسی مهم قرن بیستم نیز بود ‌هاند‪ ،‬آشنا شویم‬           ‫بود‪ .‬اخــتلاف آرنت و برلین اما‪ ،‬چنانکه در کتاب هیروتا میبینیم‪،‬‬                                            ‫ماهیت قدرت و اهمیت کنش سیاســی شــهرت دارد‪ .‬آثار او مانند‬            ‫و شــخصیت یک فرد میتواند بر تفکر خلاق او تأثیر بگذارد‪.‬‬
                                                                        ‫منشأ خصوصیتر و شــخصیتری هم داشته که به مواجهات آنها‬                                                                                                                                  ‫بنابراین تفکر خلاق در مدیریت جایگاه ویژه دارد‪.‬‬
‫و اندیشۀ آنها را در متن زندگی و زمانهشان و بستری که آنها در آن‬          ‫با هم و تصوری که در این مواجهات از یکدیگر ب ‌هدســت آورد‌هاند‪،‬‬                                            ‫«منشأتوتالیتاریسم»و«وضعبشر»همچنانبهشک ‌لگیریبحثها‬                    ‫تفکر واگرا هنگامی بیشــتر کاربرد دارد کــه میخواهیم‬
‫رشــد کردند‪ ،‬بشناسیم و آنها را با هم مقایسه کنیم و ببینیم هر یک‬         ‫برمیگــردد‪ .‬از همیــن رو ایــن کتاب هــم از منظــری تاریخی و‬                                              ‫دربارۀ دموکراســی‪ ،‬اقتدار و عاملیت فردی منجر میشود‪ .‬از سوی‬
‫چگونه به مقولههایی چون آزادی و انسان بودن و توتالیتاریسم و دیگر‬         ‫زندگینام ‌های به موضوع اختلاف آرنــت و برلین میپردازد و هم از‬                                             ‫دیگر آیزایا برلین‪ ،‬فیلســوف و مورخ اندیش ‌ههای بریتانیایی ب ‌هدلیل‬   ‫مشکلات را حل کنیم‪ .‬هنگامی که پاسخهای ممکن متعددی‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫برای یک راهحل وجود دارد ما به تفکر واگرا تکیه میکنیم تا به‬
‫مسائلی که دغدغۀ هر دوشان بوده است‪ ،‬مینگریست ‌هاند‪.‬‬                              ‫کتابکهپیاانرهاآیسزارهآدو‪/‬تایر‪/،۴‬ن‪۱‬ت‪۴‬رسیتجاصمفسوۀحتهآ‪/‬ساوی ام‪۵‬انز‪۹‬انسی‪۳‬اانصهیفبزارترزرالئتیویمانن‬  ‫دفاع از کثرتگرایی‪ ،‬آزادی و کثرتگرایی ارزشــی مورد تجلیل قرار‬         ‫ما کمک کند که بهتر ین راهحل را انتخاب کنیم‪ .‬همواره نکات‬
‫کتاب «هانا آرنت و آیزایا برلین» از ‪ 7‬فصل تشــکیل شده است‬                                                                                                                          ‫میگیرد‪ .‬برلین از طریق مقالات مهمی مانند «دو مفهوم آزادی» و‬
‫که فصل اول شــامل مقدمه اســت و فصل آخر هــم به جمعبندی‬                                                                                                                           ‫«سرشتتلخبشر»‪،‬دیدگاهقانعکنند‌هایازجامع ‌هایمتنوعوبردبار‬               ‫زیادی وجود دارد که میتوان در پاســخ به مشکلات ارایه کرد‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اما تفکر واگرا میخواهد بهترین پاسخ را ارائه دهد‪ .‬کودکانی‬
‫اختصاص دارد‪ .‬باقــی فصلهای کتاب «هانا آرنت و آیزایا برلین»‬                                                                                                                        ‫را بیان کرد‪ ،‬جای ‌ی که ارزشهای متضاد میتوانند بدون تسلیم شدن‬         ‫که با بلوکهای پلاستیکی بازی میکنند از مهارتهای تفکر‬
‫عبارتند از‪« :‬سوهان روح واقعی»‪« ،‬آزادی»‪« ،‬غیرانسانی بودن»‪،‬‬                                                                                                                                         ‫دربرابر ایدئولوژیهای ظالمانه ه ‌مزیستی کنند‪.‬‬
‫«شروقضاوت» و «جزیر‌ههای آزادی»‪ .‬در نهایت‪ ،‬کتاب با کاوش‬                                                                                                                            ‫در کتاب هیروتــا‪ ،‬کاوش موضوعی با تحلیلی عمیق از مفاهیم‬               ‫متفاوت برای تصمیمگیری در مورد ساخ ‌توســاز اســتفاده‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫میکنند‪ .‬آنها میتوانند چیزهای زیادی با بلوکها بســازند‬
‫در دیدگاه آرنت و برلین در مورد انســانیت و شرای ‌ط انسانی به پایان‬                                                                                                                ‫آرنت و برلین از آزادی آغاز میشــود‪ .‬هیروتا با تکی ‌ه بر آثار مربوطۀ‬  ‫اما باید تصمیم بگیرند چه چیزی بســازند و از کدام بلوکها‬
‫م ‌یرسد‪ .‬هیروتا بینش آرنت را در مورد ابتذال شر و شکنندگی وجود‬                                                                                                                     ‫خود‪ ،‬تأکید آرنت بر آزاد ‌ی سیاســی را بهعنوان ظرفیتی برای تعیین‬
‫انســان‪ ،‬در کنار تأملات برلین در مورد ابعاد غ ‌مانگیز تاری ‌خ بشــر و‬                                                                                                             ‫سرنوشــ ‌ت جمعی و کن ‌ش عمومی روشــن میکند و آن را با تمایز‬          ‫استفاده کنند‪ .‬یک مثال دیگر از تفکر واگرا‪ :‬تصور کنید معمار‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫هستید‪ .‬یک مشتری‪ ،‬فهرستی از مصالح ساختمانی و ایدهها‬
‫الزامات همدلــی و درک‪ ،‬باز میکند‪ .‬نویســنده از طریق تجزی ‌ه و‬                                                                                                                     ‫برلین بین آزادی منفی و مثبت مقایســه میکند‪ .‬نویسنده از طریق‬          ‫را به شما م ‌یدهد و میخواهد با استفاده از آن مصالح و ایدهها‬
‫تحلیل دقیق‪ ،‬بــر الزامات اخلاقی نهفته در آثار آرنت و برلین تأکید‬                                                                                                                  ‫مطالعــات دقیق‪ ،‬پیچیدگیهــای این مفاهیم را بررســی میکند و‬
‫میکند و خوانندگان را به چالش میکشــد تا با شفافیت و شفقت با‬                                                                                                                       ‫مفاهیم آنها را برای بحثهای معاصر دربارۀ حقوق‪ ،‬خودمختاری‬              ‫خان ‌های را طراحی و بسازید‪ .‬احتمالات زیادی وجود دارد اما‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫بایــد دریابید چه نوع طرح و گزینههایی به بهترین وجه برای‬
‫معضلاتاخلاقیزمانماروب ‌هروشوند‪.‬کیهیروتادر«هاناآرنتو‬                                                                                                                               ‫و عدالت اجتماعی روشــن میکند‪ .‬هیروتا با حرکت فراتر از قلمرو‬                         ‫مشتری شما مناسب است‪.‬‬
‫آیزایا برلی»‪ ،‬ترکیبی قانعکننده از میراث فکری دو شخصیت برجسته‬                                                                                                                      ‫آزادی‪ ،‬توجه خود را به اندیشۀ سیاسی آرنت و برلین معطوف میکند‬
‫در اندیشۀ سیاســی ارائه م ‌یدهد‪ .‬با دقت علمی و تحلیلی‪ ،‬هیروتا‬                                                                                                                     ‫و دیدگاه آنها را در مورد ماهیت سیاســت و رابطۀ آن با شــکوفایی‬       ‫نوع ســوم تفکر نمادین اســت که توانایی ایجاد بازنمایی‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫ذهنی از اشــیا‪ ،‬مکانها‪ ،‬رویدادها یا افراد در ذهن اشخاص‬
‫در حــوزۀ پیچیدۀ ایدههای آرنت و برلیــن پیمایش م ‌یکند و ارتباط‬                                                                                                                   ‫انسان بررســی میکند‪ .‬مفهوم آرنت از «قلمرو سیاسی» به عنوان‬            ‫است‪ .‬تصور کنید میخواهید به نزدیکترین خواربارفروشی‬
‫پایدار آنها را برای تئوری و عمل سیاســی معاصر روشن میکند‪.‬‬                                                                                                                         ‫فضایی از کثرت و آزادی در کنار بدبینی برلین نســبت به پروژههای‬
‫این کتاب نهتنها گواهی بر اهمیت ماندگار اندیشۀ آرنت و برلین است‬                                                                                                                    ‫بزرگ سیاسی و حمایت او از رویکردی پراگماتیک و کثرتگرایانه به‬          ‫برویــد‪ ،‬آیا میتوانید قبل از رفتــن آن را در ذهن خود ببینید؟‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫تا بتوانید برای رســیدن به آنجا از کــدام خیابانها یا جادهها‬
‫بلکه مداخل ‌های بهموقع در بحثهای جاری دربارۀ آزادی‪ ،‬سیاست‬                                                                                                                         ‫حکومت است‪ .‬هیروتا با کنار هم قرار دادن این دیدگاههای متفاوت‪،‬‬         ‫اســتفاده کنید؟ کودکان خردســال اغلب زمانــی که درگیر‬
‫و شرایط انسانی است‪.‬‬                                                                                                                                                               ‫خوانندگان را دعوت میکند تا دربارۀ پیچیدگیهای زندگی سیاسی و‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫بازیهای تخیلی هســتند این کار را انجــام م ‌یدهند‪ .‬آنها‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اســباببازیها و خانههای بازی را به نمادهایی از چیزهای‬
                                                                                                                                                                                                                                                ‫؟‬      ‫واقعی تبدیل میکنند‪ .‬عروسک نوزاد در ذهن کودک به یک‬

                                                                                                                                                                                                                                                       ‫نوزاد واقعی تبدیل میشــود و سگ پر شــده از پارچه تبدیل‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫به یک ســگ واقعی م ‌یشــود! آنها در حین بازی م ‌یتوانند‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫دنیاهــای جدیدی را در ذهن خود بســازند‪ .‬در واقع نوزادان‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫کمتر از ‪ 6‬ماه قادر به تصور اشیا یا افراد در ذهن خود نیستند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اگر شی یا شــخص را نبینند‪ ،‬مثل این است که وجود ندارد!‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اما وقتی بزرگتر میشــوند و ذهنشان رشد میکند از تفکر‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫نمادین بهره میگیرند‪ .‬تفکر نمادین برای بزرگسالان نیز مهم‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫است‪ .‬بسیاری از مشاغل‪ ،‬وظایف و انواع دیگر مسئولیتها‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫مســتلزم این اســت که بتوانیم نمون ‌های از چیزی را در ذهن‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫خود به تصویر بکشیم‪ .‬در مجموع ویژگیهای تفکر در حوزه‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫قوی‬    ‫مدادرنیردیوتم تعمصوًوایًلرگچرنادفیراندوییژاگسیــمشتــکتهرمکهایرعنتیهتالفییقتفیکازر‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫انواع‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫تفکــر را دارند‪ .‬یک تخیل فعال‪ ،‬یــک محیط خلاق و یک‬
                                                                                                                                                                                                                                                       ‫شخصیت ماجراجو یا کنجکاو میتواند بر تواناییهای تفکر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫هر مجموع ‌های تأثیر بگذارد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8