Page 4 - 04-05-1403-1748 Sazandegi
P. 4
تازههای ادبیات و هنرکافه سال هفتمشماره 1748 04
پنجشنب ه 4مرداد 1403
نسخ هشناسبزرگ دریچه :تحلیل عادات
بزر گداشت عبدالله انوار در صدمین سال تولدش و افتتاح تالاری به نام او در سازمان اسناد و کتابخانه ملی عاد تهایاتمی
عادت اسارت یا آزادی است؟
حسن محرابی
پژوهشگر
بسیاری از ما در مســیر زندگی اسیر یک رویۀ مداوم به
نام عادت میشویم .در حقیقت هر رفتار یا عملی که بهطور
منظم انجام م یدهیم به عنوان یک عادت به حساب میآید.
از نوشیدن چای به محض رسیدن به خانه گرفته تا مسواک
زدن قبل از رفتــن به رختخواب .برخی عــادات م یتوانند
سلامت جســمی و روانی را تقویت کننــد اما برخی دیگر
ممکن اســت ،تأثیر منفی بر زندگی داشته باشند .به همین
جهت ضروری است عادتهایی که به ما کمک نم یکنند را
تغییر دهیم و عادتهای جدیدی که به ما کمک م یکنند را
مورد توجه قرار دهیم.
دانشــمندان آنچه را در مغز ما به عنوان عادت شــکل
میگیرد مورد مطالعه قرار دادهانــد .آنها میگویند عادات
نقــش مهمــی در سلامــت ما دارنــد اما نکتــۀ مهمی که
کارشناســان بر آن تأکیــد م یورزنــد ،درک بیولوژیکی از
علاقهمندان به او وجود داشــته باشــد .او در حوزۀ علمی و قاجار ،فقه ،فلسفه و تهرانشناسی به نگارش درآمده است. تالاراستادسیدعبداللهانوارمشتملبرکتا بخانۀشخصی چگونگی شناســایی و تغییر عادتهایی اســت که ممکن
تخصصهای مختلف صاحبنظر و از شخصیتهای علمی سیدعبدالله انوار که ۱۸اسفند ۱۴۰۱درگذشت ،عمر خود آن مرحوم به مناســبت صدمین سال تولد این استاد فقید در است برای ما مضر باشند .همچنین چگونگی شکستن این
کشور بود .وجود او در فهرستنو یسی به تعالی فرهنگ کمک را به پژوهش ،آموزش و تصحیح متون گذراند و مدت ۲۰سال مرکز مطالعات ایرانشناسی و اسلامشناسی کتابخانۀ ملی روالها وپذیرش برنامههای جدید میتواند به ما کمک کند
کرد .فهرستنویسی او با افراد دیگر متمایز است و او بسیار رئیس بخش نســخ خطی کتابخانۀ ملــی بود و در این مدت ایران با حضور عل یاکبر اشعری ،احمد مسجدجامعی و... سبک زندگی خود را تغییر دهیم و رفتارهای سالمتری اتخاذ
عمیق کار کرده اســت ،تفاوت کار او با دیگران عمق علاقه ۱۰جلد از فهرست نسخ خطی کتابخانۀ ملی را منتشر کرد. کنیم.درواقععادتهام یتوانندازطریقتکرارایجادشوند.
او به کار و تحقیق را نشــان م یدهد .او با اینکه معلم رسمی نجفقلــی حبیبی ،عضو هیأت امنای ســازمان اســناد و افتتاح شد. آنها بخشــی عادی از زندگی هستند و اغلب مفید هستند.
دانشگاه نبود اما منزلش مرکز تعلیم بود .کتا بداری ،معلمی کتابخانــۀ ملی هم در این مراســم گفت« :اســتاد انوار از غلامرضــا امیرخانی ،مشــاور رئیس ســازمان اســناد و ما هر روز صبح از خواب بیدار میشــویم ،دوش م یگیریم،
و تعلیم افراد و روش تحقیق در رفتار او بارز اســت .ما تجربۀ بزرگان کشور بود و ســابقۀ طولانی در کتاب ،کتابخوانی، کتابخانۀ ملی ایران در این مراســم ،گفت« :مرحوم عبدالله موهایمان را شــانه میکنیم یا دندا نهایمان را مســواک
آثار استاد انوار و دیگران را داریم اما از لحاظ فهرستنویسی فهرستنویســی و تربیت جوانان داشــت ».او با بیان اینکه انوار متولد ۱۳۰۳بود و این اقدام در ســال ۱۴۰۳به مناســبت م یزنیــم .همۀ این کارها را بدون اینکه به جزییات آن توجه
در کل ضعیف هســتیم .چه کســانی باید افــرادی را تربیت استاد انوار ســالها عمرش را در کتاب و کتا بداری سپری بزر گداشــت مقام این اســتاد فقید در صدمین سال تولدش داشته باشیم ،انجام م یدهیم .سپس میتوانیم در مسیرهای
کنند تا فهرستنویسی عمیق داشته باشند .فهرستنویسی کرد ،افــزود« :امروز دو کار بزرگ انجام گرفته اســت ،اول صورت میپذیرد .کتا بخانۀ اســتاد انــوار دربرگیرنده حدود خودکار ذهنی رانندگی کنیم ،بدون اینکه آواشقـعـًًاناب بهامهسداـیـیترگهار
به افراد اهل مطالعه کمک میکند و این فهرســتها ،منابع فرصتی فراهم شد تا قدر زحمات او را بدانیم و دیگر اینکه به 6هــزار جلد کتاب اعم از فارســی ،عربــی ،لاتین همچنین فکر کنیم .بر این اســاس وقتی رفتارها
دقیق را نشــان م یدهند و بهترین معل مها و راهگشا هستند. یاد او سالنی افتتاح شد و یاد او زنده خواهد ماند .اواخر سال کتابهای چاپ ســنگی و خطی است که بنا بر وصیت او به خودکار میشوند به ما مزیتی مهم م یدهند زیرا مغز مجبور
از اهل تحقیق درخواســت م یکنم که راه او را پیش بگیرند و ۱۳۴۰به عنوان دانشــجو در ساختمان قدیم کتابخانۀ ملی کتابخانۀ ملی ایران منتقل شــده اســت .حاشیهنویسی این نیســت از فکر آ گاهانه برای انجام بسیاری از فعالیتهای
به کار خود عمق ببخشــند .هنوز هزاران نســخ خطی وجود به حضور او رســیدم ،در بین کتابها نشسته بود و به نوعی اســتاد فرزانه بر بســیاری از کتابها از مهمترین ویژگیهای مستمر استفاده کند .این موضوع باعث میشود ،مغز ما روی
دارد که فهرستشــان کامل نیست و فهرس تنویسی علمی در بین کتابها غرق شــده بود ،به عنوان یک دانشجو سلام ایــن مجموعه اســت که بــرای پژوهشگــران میتواند حائز بااماشتدک؛رامرثًیا ًلکعاعدمتلبوه چیزهای مختلف دیگری نیز تمرکز کند
نشده اســت .کتابخانۀ ملی باید به عنوان متولی ،افرادی را کردم ،او با بزرگواری پاســخ داد و بــا مهربانی با من برخورد اهمیت باشــد ».غلامرضا امیرخانی همچنین عنوان کرد که عادت میتواند ،نتیجۀ منفی هم داشته
تربیت کند که در کار فهرستنویســی متخصص شوند .کار و مرا راهنمایی کرد .او با بزرگــواری افراد را م یپذیرفت و با ارجنامۀ ســیدعبدالله انوار با عنوان «آســمان معرفت» در دو سیگار کشیدن که برای سلامتی مضر است .در مراتب بالاتر
فهرستنویسی ،کار سادهای نیست و در جهان اعتبار علمی آنها برخورد میکرد .اســتاد انوار چنــد بار بیان کرده بود که جلد و حــدود ۱۳۰۰صفحه به زودی چاپ و رونمایی خواهد عادتی که مانع از تفکر وسیع میشوند هم مضر هستند.
دارد .ناگفته نماند که برگزاری چنین مراسمی ،تشویقی برای مســئولیت کتابخان هام را میخواهم به تو بسپارم اما من قبول شــد .ارجنامۀ عبدالله انوار دربرگیرنده مقالاتی دربارۀ مرحوم در هر حال هنگامی که یک عادت بد را تشخیص دادیم
جوانترهاســت .بسیاری از نســخ خطی ما آنچنان که باید نکردم و گفتــم کار به این بزرگی از عهدۀ من خارج اســت. انوار و یا مقالاتی اســت که به ایشــان اهدا شده؛ این مقالات راههایی وجود دارد که م یتوانیم بر آن غلبه کنیم .اولین قدم
سپاسگزارم که امروز این فضا افتتاح شد تا مکانی برای تمام توسط نویسندگان و پژوهشگران و مترجمان برجستۀ داخلی برای تغییر عادتهای منفی ،شــناخت موضوع است .اگر
معرفی نشده و این گام مثبت باید برداشته شود». و خارجی در حوزه نســخههای خطی ،تاریخ معاصر و تاریخ م یدانیــم یک عادت بهطور منفــی روی فرد تأثیر میگذارد
آن را بایــد تصدیق کنیم و تصمیم بگیریم ،تغییری برای بهتر
شــدن ایجاد کنیم؛ یعنی یــک روال جدید برای جایگزینی
تأثیر عطار بر گلستان روال قبلی .در حقیقت باید به این درک رســید که تعویض
یک روال با روال دیگر مفید اســت .همچنین باید آ گاه بود
که ترک یک عادت ســخت و بازگشت به الگوهای قدیمی
آسان است .وقتی این تغییر تثبیت شد و اتفاق افتاد ،تلاش
برای تغییرآغاز میشــود و باید بر بازگشــت به روال جدید
یوسفعلی میرشکاک در درسگفتارش عنوان کرد تمرکز کــرد .به همین دلیل پذیرش تغییر عاد تها یک ذهن
مدگرریانسشـدوـکد.ییبونپههنقبجهومِِلویفِِنحقادفررظض:اسگسچفتواتقرهخسارــدیهمزمِِیتبگایایزرل.یی»شبنماییسرحـشـضکیاوِِرزبکماانهکفمرادرچننسیدنی/ شهر نامبارک است .هنگام بازدید پیران و سیاوش از شهر ،پیران هفتادوسومین جلســۀ درسگفتارهای شاهنامه س هشنبه دوم آ گاهی و یک راه عالی بــرای تمرکز و انگیزه روی کارهای
نیز که ه مزمان اما مجزا با درسگفتارهای شــاهنامه و با ارائه او مرداد با حضور یوسفعلی میرشکاک ،شاعر و پژوهشگر ادبی در متفاوت و جدید نیــاز دارد .از طرف دیگر برای اینکه یک
برگزار میشــود به نثر آهنگین عطار نیشابوری در تذکرۀ اﻷولیا و از شگفتیهای شهر شــادمان است اما سیاوش به گریه م یافتد دفتر پاسداشــت زبان فارسی حوزۀ هنری در سالن سلمان هراتی عادت برای انسان طبیعی شود ،زمان و تلاش لازم دارد و اگر
تأثیر آن بر نثر موزون ابراهیم گلســتان پرداخت .این پژوهشگر و و از کشت ه شدن خود به دســت افراسیاب سخن میگوید .پیران
شاعر در پایان جلسه درسگفتارهای زیباییشناسی زبان فارسی با خود م یاندیشــد اگر چنین اتفاقی بیفتد من مقصرم که او را به حوزۀ هنری برگزار شد. تغییر عادت را نیز بخواهیم انجام دهیم ممکن است این زمان
که در آن به هزار ســال نثر پارســی پرداخت میشود ضمن اشاره میرشکاک در این جلسه از درسگفتارهای شاهنامه به بحث بیشتر شود .در این مرحله نیز پشتکار نیاز است .البته روشن
بــه ادامه بحث نثــر آهنگین عطار در تذکرۀ اﻷولیا در جلســات توران زمین کشاندم و حرف افراســیاب را باور نکردم .بعد طبق تضاد و تفاوت «خرد» و «خــرد برتر» پرداخت و گفت« :پیران است که عادت فقط مربوط به حوزۀ فردی و شخصی نیست
آینده این درسگفتارها گفــت« :از این پس با یکی از متون کهن معمول خرد چارهاندیــش و تدبیرگر خود را با این پندار میفریبد ویسه مظهر خرد و صلح اســت اما به پیشگوییهای موبدان و
آشــنایی پیدا میکنیم و علاوه بر مرور هزار ســال نثر پارســی به که ســیاوش به غم غربت و دوری از ایران دچار شــده که چنین ســخن نیاکان که گفت هاند از نژاد افراسیاب و کیقباد ،شهریاری بلکه در نظام مدیریت هــم عادتها نقش موثری دارند .در
بررســی کتابهایی میپردازیم که کریم کشاورز در کتاب «هزار پدید میآید که توران را ویران میکند ،باور ندارد .افراسیاب به ف ّّر این بخش همانگونه که تأثیر عادات گستردهتر است ،تغییر
سال نثر پارســی» چندان توجهی به آنها میگوید .جالب اینجاســت ،نه خرد یا عقــل متعارف و نه خرد شهریاری خود ،هم خواب دیده و هم از پدر خود پشنگ و دیگر آنها نیز مشکلتر خواهد بود .برای تغییر عادت در سیستم
نداشته است .در اینگونه برگزیدهها ،تأثیر برتر ،که به عواقب امور واقف اســت ،هیچ تغییری نمیتوانند در بزرگان شنیده که این پیوند سخت شــوم است .پیران ،که وزیر و
ایدئولوژی حزب توده (مارکسیســم قلابی امیتعجاارد کفنبناد.سارنماو تشفـاـوتتمایینجدنوگدخارمدادکر اسیــن ایسکـهـازتف ّّکرهه سرنوشــت سپهسالار افراسیاب است ،با «خرد چارهگر» خود به افراسیاب مدیریت باید فعالانه عمل کرد و تمرکز داشــت .ه مچنین
وطنی) آشــکار اســت .همانطور که در دارنده عقل در مورد آنچــه میخواهیم انجام دهیم ،فکر و برنام هریزی
کتاب «سخن و ســخنوران» بدی عالزمان میگوید چگونه ممکن است از مردی چون کنیم و آن تغییر عادتها را مرحله به مرحله اجرا کنیم .برای
فروزانفر ،بحثی در خصــوص دین و آئین خرد برتر بهرهمند و از فرجام خود با خبر است ،تسلیم سرنوشت سیاوش ،فرزندی جهانآشــوب پدید آید انجام این نوع تغییر عادت ،انرژی زیادی لازم است و باید تا
و مسلک شاعران نمیبینیم و «ایرانگرایی و بــه فرض که تقدیر چنین رقم زده شــده
قلابی» باعث شده که مرحوم فروزانفر وارد باشد؛ نمیتوانی از پیش آمدن آن جلوگیری رسیدن به نتیجۀ مطلوب پایداری کرد .بنابراین تغییر عادت
مقولات آئینی نشود .بنابراین باید مستقیم کنی .بهجای توجه به خواب و پیشــگویی ارزشمند است .روزهای ما پر از الگوهای مرفثتالرخیو ِِمدععماودلیت
به سراغ آثار ماندگار شاعران و نویسندگان عقلت را به کار بینداز و فرنگیس را به عقد اســت .ما بهطور ناخــودآ گاه برای انجام
سیاوش دربیاور .هنگامی که سیاوش شهر کاری که همیشــه انجام م یدهیم ،راهنمایی شــدهایم .مغز
و مورخان رفت. ویژه و شگفتآور خود را میسازد ،با اینکه فردی که اسیر یک عادت شــده یک پیام فوری به سیستم
خود م یداند ،فرجامش چیست از موبدان ارســال م یکند که می گوید ،بیایید دوباره این کار را انجام
میخواهد که طالع شــهر و فرجــام آن را دهیــم! بدین ترتیب مغز به تکرار این الگو ادامه خواهد داد.
گزارش کنند و موبدان هــم میگویند این درحالی که روشن اســت ،امروزه پیشرفت و تحول مدیون
بهرهگیری از نوآوری و خلاقیت است و نتیجۀ انجام مکرر
یک کار از روی عادت ،تحول نیست.