Page 4 - 0411-Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                               ‫سال ششم ‌شماره ‪1624‬‬                                                              ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫چهارشنبه ‪ 4‬بهمن‌‪1402‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫آرامش با ادبیات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫درواز‌های به تجارب انسانی‬

        ‫تار و تاریخ‬                                                                                                 ‫نشست تجسمی فجر‬                                                                   ‫شرمنده از اسراییلی بودن‬                                                                         ‫حسن محرابی‬

‫«خرابــات» نام تاز‌هترین تابلوموزیکال از پروژۀ «تار و تاریخ»‬                                                    ‫نشست خبری شانزدهمین دورۀ جشنوارۀ تجسمی فجر صبح‬                                     ‫موتی لرنر‪ ،‬نویســنده و نمای ‌شنام ‌هنویس ‪ ۷۴‬ساله اسراییلی‬                                               ‫پژوهش‌گر‬
‫است‪ .‬این اثر با آهن ‌گســازی و تنظیم میدیا فر ‌جنژاد ساخته‬                                                      ‫س ‌هشــنبه در موزۀ هنرهای معاصر تهران برگزار شــد‪ .‬در این‬                          ‫هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه توســط ارتش اســراییل‬
‫شدهوباآوازبهمنجهانسوزوبندیرنوازیعلیرضانصیر ‌یفرد‬                                                                ‫نشست اعلام شد‪ ،‬بخش مفاخر جشنواره تجسمی فجر و «آینه‬                                 ‫و کشــته شــدن ‪ ۱۱۰۰۰‬کودک را محکوم کرد‪ .‬لرنر با تأکید بر‬             ‫در دنیای امروز با مشــغل ‌ههای فراوانی که مردم را گرفتار‬
‫همراه شــده است‪ .‬همچنین شــعر این آهنگ از سرود‌ههای‬                                                             ‫در آینه ‪ »٣‬روز ی ‌کشنبه هشتم بهمن در موزۀ هنرهای معاصر‬                             ‫ای ‌نکــه نتایج فاجع ‌هبار جنگ غزه باید هر کســی را عصبانی‬           ‫ذهن و رســیدن به آرامش نیاز‬  ‫اکسرـدـه‪ ،‬فت‪.‬ر بصهتبییابنرادقییآز‌قاتدر‪،‬سـ َـصازریف‬
‫خواجوی کرمانی اســت‪« .‬خرابــات» را پویا پایور میکس و‬                                                            ‫تهرانافتتاحم ‌یشود‪.‬همچنینازروزدهمبهمننمایشگاهآثار‬                                  ‫کند‪ ،‬گفت‪« :‬من نم ‌یخواهم شهروند کشوری باشم که ‪۱۱۰۰۰‬‬                  ‫زمان بــرای مراقبت از بدن و‬
‫مسترینگ کرده و ضبط آن در استودیو‪ ۵۴‬انجام و کارگردانی‪،‬‬                                                           ‫جشنوارههنرهایتجسمیدربخ ‌شهایمسابقه‪،‬قلهو‪...‬در‬                                       ‫کودک را م ‌یکشــد‪ ».‬موضوع نمای ‌شنام ‌ههای این نویسنده‬               ‫ذهن برای جلوگیری از فرســودگی شــغلی ضروری اســت‪.‬‬
‫تدوین و تصویر این اثر کاری از مرتضی حا ‌جمحمدی است‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                     ‫در حقیقت ناتوانی در زمینۀ دســتیابی به آرامشــی که لایق آن‬
                                                                                                                        ‫موسسهفرهنگیوهنریصبابهنمایشدرم ‌یآید‪.‬‬                                                           ‫همه سیاسی و تاریخی هستند‪.‬‬                        ‫هستیم‪ ،‬م ‌یتواند منجر به احساس خستگی مستمر‪ ،‬گیجی‪،‬‬

                                                                                                                ‫قهرمانانب ‌یصدا‬                                                                                                                                         ‫کوااهسترش دسهــشـدـ‪.‬دایهنواتموارنبایریزندشگــیناشخـتـیخوصفعیا‪،‬لیر ِواتب مطغ ِوز‬  ‫اضطرب‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫افــراد را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫شغل اشخاص تأثیر م ‌یگذارد اما با داشتن یک سبک زندگی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫سالم و آموختن اینکه چگونه به بدن و ذهن خود آرامش دهیم‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫م ‌یتوانیم احســاس شادابی و روحی ‌های امیدوار داشته باشیم‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫البته را‌هها و رو ‌شهای مختلفی برای دستیابی به آرامش وجود‬
                                                                                                                ‫عباس مخبر در قهرمان در تاریخ و اسطوره به سیر تحول این مفهوم‬                                                                                             ‫داشــته و را‌ههای جدیدی هم کشف شده اما همچنان بهترین‬
                                                                                                                                       ‫از دنیای اساطیری تا دنیای معاصر م ‌یپردازد‬                                                                                                                    ‫روش آرامش مطالعه است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫آیــا تا به حال آنقدر غرق کتابی شــد‌هاید که زمان و مکان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫را از دســت بدهید؟ یــا زمانی که کلمات شــما را به دنیاها و‬
‫تقلیدی از کردار خورشید روی زمین بود‪ .‬کار خورشید‬                                                                                                                                                            ‫‌ قهرمان اســاطیری چه ویژگ ‌یها و کارکردی دارد‪،‬‬              ‫دور‌ههای مختلــف منتقل م ‌یکنند‪ ،‬احســاس قدرت کنید؟‬
‫پیروزی بــر نیروهــای تاریکی در آســمان بود‪ .‬هدف‬                                                                                                                                                           ‫خاستگاهش کجاســت و قهرمان تاریخ چه تفاوتی با‬                 ‫این جادوی ادبیات اســت‪ .‬البته ادبیات فقط مجموع ‌های از‬
‫قهرمان تغییر جنب ‌ههایی از نظام کهن و قمری الهه بود‪.‬‬                                                                                                                                                       ‫قهرما ‌ن اســطور‌های دارد؟ کتاب «قهرمــان در تاریخ‬           ‫آثار مکتوب نیســت بلکه درواز‌های به تجربۀ انســانی است‪،‬‬
‫در تقابل با اسطورۀ کهن الهه و پسر‪ -‬معشوقش که به‬                                                                                                                                                            ‫و اســطوره‪ :‬در ‌سگفتارها» متن مکتوب و ویراســته و‬            ‫وسیل ‌های برای بیان اید‌هها و احساساتی است که فراتر از زمان‬
‫نمایش همواره تغییریابندۀ روابط م ‌یپردازد‪ -‬قهرمان به‬                                                                                                                                                       ‫تکمیل شــدۀ در ‌سگفتارهای عباس مخبر دربارۀ این‬               ‫و مکان اســت‪ .‬از زیبایی غ ‌مانگیز شــعر گرفته تا تعلیق گیرا‬
‫تنهایی در مقابل نیروی مخالف م ‌یایستد و پدر آسمانی‬                                                                                                                                                         ‫موضوع اســت که به تازگی نشر مرکز آن را منتشر کرده‬            ‫در یک فیلــم هیجا ‌نانگیز‪ .‬ادبیات یک مجموعه از رن ‌گها و‬
‫نیــز از او حمایت م ‌یکند‪ .‬کانون تأکید از الهه به پســر‬                                                                                                                                                    ‫است‪ .‬نویسنده کتاب جدید خود را «به هزاران ه ‌ممیهن‬            ‫باف ‌تهاست مانند بوم نقاشی که هنرمندان اثر خود را روی آن‬
‫و از کیهان به انســان حرکت م ‌یکند‪ .‬دورانی از تلاش‬                                                                                                                                                         ‫معمولــی کــه وقتی در شــرایط خاص قــرار بگیرند‪،‬‬                                          ‫به جا م ‌یگذارند‪.‬‬
‫برای شناختن و نه فقط بودن آغاز م ‌یشود که جان کلام‬                                                                                                                                                                                                                      ‫اشــاره به این نکته ضرورت دارد که ادبیات در تاریخ ایران‬
‫آن وانهادن رابطه با کل ب ‌همنظور کشف خود ب ‌همثابۀ فرد‬                                                                                                                                                            ‫قهرمانانه عمل‌کنند» پی ‌شکش کرده است‪.‬‬                 ‫و البته جهان جایگاه ویژ‌های داشــته اســت‪ .‬به عنوان نمونه‬
‫اســت‪ ».‬گام بعدی مخبر در کتاب این اســت که ابعاد‬                                                                                                                                                                                                                        ‫در ایران اگر فقط به شــاهنامه اشــاره کنیم‪ ،‬م ‌یتوانیم دریابیم‬
‫قهرمان تاریخی را مشــخص کند‪ .‬چــون بین قهرمان‬                                                                                                                                                                                           ‫ ‪ W‬اسطور ‌هشناس‬                 ‫کــه ادبیات چه نقشــی در حفــظ فرهنگ و تــداوم آن و نیز‬
‫تاریخی و قهرمان اســطور‌های تفــاوت وجود دارد؛ در‬                                                                                                                                                                                                                       ‫آرام ‌شبخشــی به ذهن مردم ایران داشته است‪ .‬همچنین باید‬
‫حال ‌یکه بسیاری از افراد و حتی شماری از صاح ‌بنظران‪ ،‬خاستگاه‬                                                    ‫سیرتحولمفهومقهرمانرادرطولتاریخموردبررسیقرارم ‌یدهد‪.‬‬                                        ‫عباس مخبر‪ ،‬متولد‪ ۱۹‬تیر‪ ۱۳۳۲‬در روستای سیون ِد‬                 ‫به نقش ادبیات شفاهی در تاریخ معاصر و نزدیک اشاره کرد‪.‬‬
‫قهرمانــان اســطور‌های را تاریــخ و قهرمانان تاریخی را اســطوره‬                                                 ‫نویسندهدربحثازمفهومقهرماندراسطورهوویژگ ‌یهایقهرمان‬                                         ‫استان فارس‪ ،‬مترجم‪ ،‬مؤلف و اسطور‌هشناس ایرانی و‬               ‫قص ‌ههایی که والدین برای بچ ‌هها حکایت م ‌یکردند‪ ،‬نقشــی‬
‫م ‌یپندارند‪ .‬این‌تداخل مفهومی هم وقتی تشدید م ‌یشود که زندگی‬                                                    ‫از آرای متفکــران مختلف‪ ،‬نظیر زیگموند فروید و کارل گوســتاو‬                        ‫مدرس اسطور‌هشناسی اســت‪ .‬او که فار ‌غالتحصیل فو ‌قلیسانس‬             ‫ویژه در آرام ‌شبخشــی کودکان داشت‪ .‬ه ‌مچنین داستا ‌نها از‬
‫بسیاری از قهرمانان تاریخی در هال ‌های از اسطوره پوشیده م ‌یشود‪.‬‬                                                 ‫یونگ‪ ،‬دربارۀ قهرمان در اســطوره سخن م ‌یگوید و ب ‌هطور مفصل‬                        ‫جامع ‌هشناسی از دانشــگاه شیراز و فو ‌قلیســانس زبا ‌نشناسی از‬       ‫این طریق از نسلی به نسل دیگر منتقل م ‌یشد‪ .‬در کشورهای‬
‫مخبــر م ‌یگویــد‪ ،‬قهرمانــان بســیاری از رما ‌نهای مــدرن با‬                                                   ‫به بررســی ســه الگویی م ‌یپردازد که اتو رانک‪ ،‬جوزف کمبل و لرد‬                     ‫دانشگاه تهران اســت‪ ،‬کتا ‌بهای بســیاری را در حوزۀ اسطوره و‬          ‫دیگر هم چنین وضعیتی حاکم است‪ .‬یونان را با ادبیات کهن و‬
‫قهرمانان اسطور‌های و تاریخی نســبت چندانی ندارند و بسیاری از‬                                                    ‫رگلان بــرای توضیح موضوع و کارکرد و نقش قهرمان در اســطوره‬                         ‫اسطور‌هشناســی و دیگر حوز‌ههای علوم انســانی به فارسی ترجمه‬          ‫باستان ‌یاشم ‌یشناسند‪.‬معرفچهرۀجوامعیمثلانگلستان‪،‬‬
‫قهرمانان افشاگر عصر دیجیتال‪ ،‬در گذشته قابل تصور هم نبود‌هاند‪.‬‬                                                   ‫وضــع کرد‌هاند‪ .‬در این کتاب همچنین فصلی به بررســی نظریۀ رنه‬                       ‫کرده که بعضــی از آ ‌نها عبارتنــد از‪« :‬مبانی اسطور‌هشناســی»‪،‬‬       ‫آآنلامنا انسدر تتا‪.‬رَایشخــباکاستلانع‪،‬مقدرۀوادنبویسادطبیای وتعشاصمرلحاناواضعر‬    ‫فرانسه و‬
‫صاح ‌بنظران جدید بــا نگاهی تازه این‌پدیــده را در عرصه زندگی‬                                                   ‫ژیرار دربارۀ خشونت‪ ،‬تقدس و قربانی اختصاص داده شده است‪.‬‬                             ‫«قــدرت اســطوره»‪« ،‬اســطور‌ههای ایرانــی»‪« ،‬اســطور‌ههای‬                                                                                             ‫آثار ادبی‬
‫میلیو ‌نها انسان معمولی واکاوی کرد‌هاند‪ .‬گویی پدیدۀ قهرمانی نیز‬                                                 ‫«قهرمان در تاریخ و اسطوره» از مقدمه و ‪ 10‬فصل تشکیل شده‬                             ‫بی ‌نالنهرینــی»‪« ،‬اســطور‌ههای یونانی»‪« ،‬اســطور‌ههای رومیۀ‪،‬‬        ‫مختلفی اســت مانند‪ :‬داســتان کوتاه‪ ،‬رمان‪ ،‬شعر حماسی‪،‬‬
‫در دنیای معاصر دموکراتی ‌کتر شده و طیف گسترد‌هتری از انسا ‌نها‬                                                  ‫است‪.‬فص ‌لهاید‌هگانۀکتابعبارتنداز‪«:‬قهرمانوقهرمان ‌یگری‪:‬‬                             ‫اســطور‌ههای مصری»‪« ،‬اســطور‌ههای چینی»‪« ،‬اســطور‌ههای‬               ‫نمای ‌شنامه و فیلم که اید‌هها و احساسات متفاوتی را از طریق‬
‫را زیر چتر تعریف خود گردآوری کرده اســت‪ .‬نویســنده «قهرمان‬                                                      ‫چشــ ‌مانداز نظری»‪« ،‬قهرمان در تاریخ»‪« ،‬تبارشناسی قهرمان در‬                        ‫اینکا»‪« ،‬اســطور‌ههای ســلتی»‪« ،‬اســطور‌ههای بی ‌نالنهرینی»‪،‬‬         ‫کلام مکتوب منتقل م ‌یکنند‪ .‬این تنوع ه ‌مچنین در عین حال‬
‫در تاریخ و اســطوره» م ‌یگوید‪ ،‬قهرمانی امــروز از همه م ‌یخواهد‬                                                 ‫اســطوره»‪« ،‬فروید‪ :‬قهرمان در چنگال عقــدۀ ادیپ»‪« ،‬قهرمان‬                           ‫«اســطور‌ههای هندی»‪« ،‬اسطور‌ههای روســی»‪« ،‬اسطور‌ههای‬                ‫را‌ههای منحصر به فردی را نشان م ‌یدهد که نویسندگان برای‬
‫گنج خویشــتن حقیقی خود را پیدا کنیم و آن را با جامعه به اشتراک‬                                                  ‫در اســطوره‪ :‬مدل اتو رانک»‪« ،‬جیمز فریزر و خدای شهید شوندۀ‬                          ‫اســکاندیناوی»‪« ،‬اســطور‌ههای موازی»‪« ،‬جهان اسطور‌هها»‪،‬‬                                           ‫بیان آثارخود ارائه م ‌یدهند‪.‬‬
‫بگذاریم‪.‬پسقهرمانیی ‌کسفراست؛سفریکهدرآنباهیولاهای‬                                                                ‫نباتی»‪ ،‬قهرمان در اسطوره‪ :‬مدل لرد رگلان»‪« ،‬رنه ژ یرار‪ :‬بلاگردان‪،‬‬                   ‫«تاریخمختصراسطوره»‪«،‬سفرقهرمان»‪«،‬اله ‌هها‪:‬اسرارالوهیت‬                 ‫در حقیقت ادبیات بخش مهمی از هنر اســت که در طول‬
                                                                                                                ‫خشونتوامرقدسی»‪«،‬کارلیونگ‪:‬توازنخودآ گاهوناخودآ گاه»‬                                 ‫زنانه»‪« ،‬شــناخت کورش»‪« ،‬ظهور و ســقوط لیبرالیسم غرب»‪،‬‬               ‫ســا ‌لها تکامل یافته و منعک ‌سکننــدۀ زمین ‌ههای فرهنگی‪،‬‬
      ‫درون خود روب ‌هرو م ‌یشویم و گنج درون را کشف م ‌یکنیم‪.‬‬                                                                                                                                       ‫«مغو ‌لها»‪ « ،‬نگاهی به فلســفه‪ :‬سبک کردن بار سنگین فلسفه»‪،‬‬           ‫اجتماعی و تاریخی اســت که در یک جامعه ایجاد شده یعنی‬
‫نویســنده کتاب در ابتدای بحثــش این‌نکته را هــم تذکر داده‬                                                                     ‫و «قهرمان در اسطوره‪ :‬مدل جوزف کمبل»‪.‬‬                                ‫«کتاب فیلســوفان مرده»‪« ،‬وزن چیزها»‪« ،‬شکســت شاهانه»‪،‬‬                ‫داستان‬  ‫اکگوترـچـاهههورناثماریادب‌شنیاممبهتانمای بقرطتع ًاخبیهلدالیســتلاآنزکجهمالزهجرامماعنه‪،‬‬
‫کــه قهرمان‪ ،‬واژ‌های با دامنۀ معنای گســترده اســت که از خدایان‬                                                                                                                                    ‫«قبلۀ عالم ژئوپلیتیک ایران»‪« ،‬نظریۀ اجتماعی مدرن از پارســونز‬        ‫و عصر‬
‫و نیم ‌هخدایــان تــا چهر‌ههای اســطور‌های‪ ،‬حماســی‪ ،‬تاریخی و‬                                                                            ‫ ‪ W‬قهرمانان معمولی در میان ما‬                             ‫تا هابرماس»‪« ،‬روشــنفکران ایــران‪ :‬روای ‌تهای یــأس و امید»‪،‬‬         ‫مربوط به تدوین آن اثر ادبی تأثیر گرفته اســت‪ ،‬ریشــ ‌ههایی‬
‫شــخصی ‌تهای علمی‪ ،‬ورزشــی و ادبــی را در بر م ‌یگیــرد‪ .‬ای ‌ن‬                                                                                                                                     ‫«پی ‌شدرآمدی بر نظریۀ ادبی»‪« ،‬راز فال ورق»‪« ،‬معنای زندگی»‪،‬‬           ‫در واقعیت نیــز دارد‪ .‬این آثار اغلب حاوی شــخصی ‌تها و‬
‫گســتره معنایی در گذر زمان نیز تغییرات زیــادی کرده که به درک‬                                                   ‫عباس مخبر در پی ‌شگفتار کتابــش م ‌یگوید‪ ،‬هدفش از تهیه و‬                           ‫«وزن چیزهــا»‪« ،‬مقدم ‌های بر روا ‌نشناســی نقاشــی کودکان»‪،‬‬          ‫رویدادهای خیالی هســتند که توسط نویســنده برای انتقال‬
‫و دریاف ‌تهای تاز‌های از مفهوم و مصداق آن منجر شــده است‪ .‬به‬                                                    ‫تدوین ای ‌ن کتاب بررســی خاســتگاه‪ ،‬ماهیت و کارکرد قهرمان در‬                       ‫«حیــوان قص ‌هگو»‪« ،‬تاریخ خــط» و «افول و ظهور شــیوۀ تولید‬          ‫موضوع یا پیامی خاص خلق شد‌هاند البته بخشی دیگر مربوط‬
‫اعتقاد او مضمون تازۀ جها ‌نشــمول بــودن قهرمانان معمولی ما را‬                                                  ‫اسطوره است اما به‌دلیل گستردگی معنایی و تداخلی که میان انواع‬                       ‫آسیایی»‪ .‬از مخبر‪ ،‬علاوه بر کتاب «قهرمان در تاریخ و اسطوره»‪،‬‬          ‫بهادبیاتیاستمبتنیبرحقایقورویدادهایمانندزندگ ‌ینامه‪،‬‬
‫ترغیــب م ‌یکند تا دربارۀ قهرمانان معمولی که در میان ما هســتند‬                                                 ‫قهرمانان وجود دارد‪ ،‬برای روشن‌کردن محدودۀ بررسی‪ ،‬ضروری‬                             ‫دو اثر تألیفــی دیگر هم در حوزۀ اسطور‌هشناســی بــا عنوا ‌نهای‬       ‫مقاله و گزار ‌شهای تاریخی‪ .‬این آثار نیز اطلاعات‪ ،‬تحلیل یا‬
‫بازاندیشی کنیم؛ کسانی که با ایثارگر ‌یهای روزمره زندگی ما را غنا‬                                                ‫اســت در آغاز متن‪ ،‬مفهوم قهرمــان و قهرمان ‌یگــری را واکاوی‬                                                                                            ‫نظرات دقیقــی در مورد یک موضوع خــاص ارائه م ‌یدهند‪.‬‬
‫م ‌یبخشند و در ادامه م ‌ینویسد‪« :‬دیدگاه بدنینانۀ دانیل بورستین در‬                                               ‫کند و در فصل «تبارشناســی قهرمان در اســطوره» م ‌ینویســد‪:‬‬                                   ‫«اساطیر هند» و «اساطیر یونان» منتشر شده است‪.‬‬               ‫بنابراین آثار داســتانی و غیرداستانی را م ‌یتوان به نثر نوشت و‬
‫مورد سلبریت ‌یهایی که رسان ‌هها برای ما م ‌یسازند و ب ‌هعنوان قهرمان‬                                            ‫«قهرمان ‌یگری‪ ،‬واکنشی به ترســناکی فزایندۀ سیمای مرگ و نیاز‬                                                                                             ‫براسپـوـیشاـرـی اشزداژادن‪.‬رهها‌میچنایدبنیمما‌ینتنوادنرامزانش‪،‬عمرقکالههگووندا‌هاسـیـاتزا ِاندبکیاوتاهت‬
‫ب ‌هخوردمانم ‌یدهند‪،‬درمقابلتقدیرعمیقاوازقهرمانانهرروزهو‬                                                         ‫به جاودانگی بود‪ .‬اســطورۀ قهرمان‪ ،‬یک اســطورۀ خورشیدی و‬                                                      ‫ ‪ W‬سیر تحول مفهوم قهرمان‬                   ‫اســت‪ ،‬بهره گرفت و از الگوهای خاص ادبی شــامل ریتم و‬
‫ب ‌یصداییقرارم ‌یگیردکهدرمیانمازندگیم ‌یکنند‪».‬بهگفتۀمخبر‬                                                                                                                                                                                                                ‫اغلبقافی ‌هها برای ایجاد یک کیفیت موسیقایی منحصرب ‌هفرد‬
‫مدرع ایطون زفنبدهگچییتزوهیمفریاتورنایزم ‌هشتـوـنهامختیه‪‌،‬کشـســـدانن ایسکـهـفتض‪،‬یلغال‌تب ًاهاقه‌یرشمـاـناانن‬                   ‫ق‪۰‬ه‪۲‬ر‪۲‬عمبااصنفسدحدرمهر‪/‬خت‌بس‪۰‬ارگ‪/۰‬رفی‪۰‬نتا‪۰‬خ‪۱‬رشر‪۲‬هواتماروسکمازطنوره‬  ‫عباس مخبر در در ‌سگفتارهایی که در کتاب «قهرمان در تاریخ‬              ‫اســتفاده‌کرد‪ .‬در مجموع مطالعه و بهر‌هگیــری از همه گونه‬
‫ب ‌یصدا هستند‪ :‬معلم‪ ،‬پرستار‪ ،‬مادر‪ ،‬کارگر سخ ‌تکوش در تنهایی‪،‬‬                                                                                                                                       ‫و اســطوره» گردآوری و منتشر شده به بررسی نظری ‌ههای گوناگون‬                                       ‫تولیدات ادبی مفید است‪.‬‬
‫کچیسزــایندیربباارد‌هسشــــتامنزندمها‌یداینننادک‪:‬اف«ایی ‌نوهما دشـقیـاق ًاغقلهبرم‌یاافتن هخاسرــیتنکده مچرودنم‬                                                                                     ‫دربارۀ نقش و کارکرد قهرمان در تاریخ و اســطوره و توضیح تفاوت‬         ‫البته در نهایــت هر فرم ادبی دارای ویژگ ‌یها‪ ،‬تکنی ‌کها و‬
‫ب ‌یصدا باقی م ‌یمانند‪ ».‬مخبر در ادامه به نقل از مرلوپونتی م ‌یگوید‬                                                                                                                                ‫میان قهرمان تاریخی و اســاطیری م ‌یپردازد و سیر تحول قهرمان‬          ‫اهداف منحصرب ‌هفردی اســت که به نویسندگان این امکان را‬
‫ضدقهرما ‌نها هم با حرکت در مرزهای قهرمانی م ‌یخواهند‪ ،‬انسان‬                                                                                                                                        ‫در اســطوره و نظری ‌ههای مهم در این باره را مرور م ‌یکند تا ماهیت‬    ‫م ‌یدهــد تا پیا‌مهای مورد نظر خود را به طور مؤثر انتقال دهند‬
‫را در جایگاه قهرمان بشــنانند و م ‌ینویســد‪« :‬وقتی در شعر فروغ‬                                                                                                                                     ‫و کارکرد و خاســتگاه قهرمان در اســطوره را شرح و نشان دهد که‬         ‫و احساســات خاصی را در مخاطبان خــود برانگیزند‪ .‬به‌هر‬
‫فرخــزاد م ‌یخوانیــم‪ :‬نجا ‌تدهنده در گور خفته اســت‪ ،‬حرف این‬                                                                                                                                      ‫قهرمان تاریخی با قهرمان اساطیری متفاوت است و این دو را نباید‬         ‫حال آنچه اهمیت دارد این اســت که مطالعه ادبیات در جهان‬
‫اســت که واگذاری همه چیز به یک قهرمــان نجا ‌تدهنده موجب‬                                                                                                                                           ‫با هم یکی گرفت‪« .‬قهرمان در تاریخ و اســطوره» حاوی مباحثی‬             ‫افمرارمووز هشمکچرنداه بناکشایرکم!رِد آرامش بخشی دارد؛ هرچند که ما آن را‬
‫انفعال خواهد شــد و افراد جامعه باید خود دســت به عمل بزنند و‬                                                                                                                                      ‫مهم و کلیدی دربارۀ مفهوم قهرمان اســت و این مفهوم را به زبانی‬
                                                                                                                                                                                                   ‫ســاده توضیح م ‌یدهد و از زوایای گوناگــون به آن نور م ‌یتاباند‪ .‬در‬
                           ‫نجا ‌تدهندۀخودباشند‪».‬‬                                                                                                                                                   ‫در ‌سگفتارهــای «قهرمان در تاریخ و اســطوره» مفهوم قهرمان و‬
                                                                                                                                                                                                   ‫نقش و کارکردی که در اســطوره برای قهرمــان قائلند و نیز وجوه‬
                                                                                                                                                                                                   ‫تمایــز قهرمان اســطور‌های و قهرمــان تاریخی از منظر فلســفی‬
                                                                                                                                                                                                   ‫و روا ‌نشــناختی‪ ،‬مورد بررســی قرار گرفته اســت‪ .‬این کتاب رد‬
                                                                                                                                                                                                   ‫قهرما ‌نها را در متون که ِن حماسی و اساطیری دنبال م ‌یکند و نیز‬
   1   2   3   4   5   6   7   8