Page 6 - 0411-Sazandegi
P. 6

‫تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه‬                                                                                                                                                                                           ‫سال ششم ‌شماره ‪1624‬‬                                        ‫‪06‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫چهارشنبه ‪ 4‬بهمن‌‪1402‬‬

  ‫‪5‬‬                                                                                                           ‫‪7‬‬                                                                                                            ‫‪29‬‬                                                                                                   ‫دیدگاه‪ :‬تحلیل اقتصادی‬
                                                                                                                                                                                                                                          ‫درصد‬
                 ‫درصد‬                                                                                                       ‫میلیون‬                                                                                                                                                                                               ‫توصیه شماره ‪19‬‬
                                                                                                                                                                                                                              ‫افزایش واریز سود‬
      ‫خط قرمز نرخ ارز‬                                                                                            ‫دلار تجارت با مصر‬                                                                                                                                                                                              ‫دلایل ورود و شرایط خروج از‬
                                                                                                                                                                                                                         ‫مدیرعامل سپرد ‌هگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسو یه وجوه گفت‪:‬‬                                            ‫لیست سیاه ‪ FATF‬کدامند؟‬
‫بررسی تحولات نرخ ارز از ابتدی سال جاری حاکی از آن‬                                                           ‫درحالی کــه پس از توافق ایــران و قدر ‌تهای جهانی‪ ،‬حجم‬                                                       ‫وار یز سود به حساب سهامداران در سال ‪ ۱۴۰۲‬با رشد ‪ ۲۹‬درصدی‬
‫اســت که تغییرات این نرخ در بازه کمتر از ‪ ۵‬درصد کنترل‬                                                       ‫تجارت ایران و مصر به رقم‪ ‌۲۱۸‬میلیون دلار رســید‪ ،‬مبادلات‬                                                     ‫نسبت به سال گذشــته از رقم ‪ ۱۰۰‬هزار میلیارد تومان عبور کرده‬                                                               ‫فاطمه مهجوریان‬
‫شده است‪ .‬به این منظور که سیاستگذار پولی اجازه نوسان‬                                                         ‫تجاری دو کشور در سال‌‪ ۹۸‬با افت قاب ‌لتوجه‪ ،‬رقم ‪ ‌۷‬میلیون‬                                                     ‫است‪ .‬به گفته محمد باغستانی‪ ،‬مدیرعامل سپرد‌هگذاری مرکزی‬
‫بالاتر از این میزان را نداده اســت‪ .‬بانک مرکزی اعلام کرد‬                                                    ‫دلار را ثبت کرد‪ .‬اکنون از مجموع ‪ ‌۵۳.۱۶‬میلیارد دلار صادرات‬                                                   ‫اوراق بهادار و تسویه وجوه‪ -‬وار یز سود جاری و مطالبات سنواتی‬                                                                                    ‫خبرنگار‬
‫بــا توجه به اینکــه منابع ارزی کشــور از تن ‌شهای ایجاد‬                                                    ‫ایران در ســال‌‪ ۱۴۰۱‬مصر کمتــر از‪۰‌ .۰۲‬درصد (‪‌۹.۴۸‬میلیون‬                                                     ‫از طریق سامانه سجام برای سهامداران از ابتدای سال تا پایان دی‬
‫شــده‪ ،‬اثرپذیری چندانی نداشته اســت لذا انتظار م ‌یرود‬                                                      ‫دلار) را بــه خود اختصــاص داد‌ه و در جایگاه هفتادم در میان‬                                                                                                                                                         ‫پس از اعلام خبر تایید گروه ویژه اقدام مالی در زمینه عدم‬
‫که نوسانات ارزی ایجاد شده محدود و قابل کنترل باشد‪.‬‬                                                           ‫شرکای تجاری ایران قرار گرفته‌است که اصلا ز یبنده نیست‪.‬‬                                                        ‫ماه جاری به رقم ‪ ۱۰۲‬هزار و ‪ ۷۴۰‬میلیارد تومان رسیده است‪.‬‬                                              ‫شمولیت ایران ذیل توصیه ‪ 7‬برخی خبرگزار ‌یها به اشتباه این‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫تیتر را انتخاب کردند که «ایران از فهرســت ســیاه گروه ویژه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫اقدام مالی خارج شــد»‪ .‬توصیه ‪ 19‬به فهرس ‌تهای عمومی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫گروه ویژه م ‌یپردازد که طی این سا ‌لها نام آن تغییرات مختلفی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫داشــته و در حال حاضر تحت عنوان «کشورهای با ریسک‬
                                                                                                                                                                         ‫انقلاب آموزش‬                                                                                                                                           ‫بالا» شــناخته م ‌یشــود‪ .‬گروه ویژه اعلام کــرده که در مورد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫تمام کشــورهایی که از نظر آن گروه دارای نقایص استراتژیک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫هستند‪ ،‬کشورها باید اقدامات مضاعف انجام دهند (پارگراف‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫اول توصیــه ‪ )19‬و در موارد جدی تر کشــورها باید اقدامات‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫تقابلی نیز انجــام دهند (پارگراف دوم توصیــه ‪ .)19‬فراخوان‬
                                                                                                            ‫هوش مصنوعی چگونه اقتصاد آموزش را متحول م ‌یکند؟‬                                                                                                                                                                     ‫اقــدام تقابلی م ‌یتواند از طرف گروه ویژه آغاز شــود و یا یک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫کشور ممکن است خود به این نتیجه برسد که در مورد کشوری‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫اقدام تقابلی انجام دهد‪ .‬در هر دو حالت اقدامات انجام شده‬
‫اســت اما شــتاب اخیر پیشــرفت هوش مصنوعی‪ ،‬توجهات‬                                                           ‫تحصیل و آموزش ســودمند نیســتند‪ .‬کیــت ادواردز‪ ،‬متخصص‬                                                                                                                                                               ‫باید متناسب با ریسک کشور مذکور باشند‪ .‬گروه ویژه اقدام‬
‫را مجــدد به قــدرت تحولی این فناوری جلب کرده اســت‪ .‬دو‬                                                     ‫ارشــد آموزش در موسسه انتشــارات کتب درسی پیرسون م ‌یگوید‬                                                                                       ‫جواد خراسانی‬
‫اقتصاددان به نا‌مهای «فیلیپ ترامل» از دانشــگاه آکسفورد و‬                                                   ‫کــه دان ‌شآموزان به محتواهایــی از منابع مورد اعتمــاد نیاز دارند‪.‬‬                                                                                                                                                 ‫مالیبهطورمرتبکشورهایکهازنظرآنگروهم ‌یتوانندبرای‬
                                                                                                            ‫این شــرکت به چت ج ‌یپ ‌یتی و دیگر فناور ‌یهای هوش مصنوعی‬                                                                                                                 ‫مترجم‬                                     ‫نظام مالی بی ‌نالمللی دارای ریسک باشند را رصد م ‌یکند‪ .‬این‬
‫«آنتون کورینک» از دانشــگاه ویرجینیا در مقال ‌های که به تازگی‬                                               ‫اجازه نداد از کتا ‌بهایش استفاده کند و در عوض از آن محتوا برای‬                                                                                                                                                      ‫وظیفــه درون مجموعه گروه ویژه‪ ،‬بــر عهده «کارگروه مرور‬
‫(اکتبر ‪ )2023‬در تارنمای انجمن تحقیقات اقتصادی این کشور‬                                                      ‫الگوهای خودش بهــره م ‌یبرد که مجموع ‌های از اپلیکیشــ ‌نهای‬                                                 ‫در حالی که دان ‌شآموزان و دانشــجویان پس از تعطیلات سال‬
‫منتشر شده به بررسی ســازوکارهایی پرداخت ‌هاند که نشا ‌ندهنده‬                                                ‫یادگیری را در خود دارند‪ .‬بنگا‌ههای رقیب از جمله م ‌کگرو هیل هم‬                                               ‫جدید به کلا ‌سهای درس بازگشــت ‌هاند باید از خود پرســید که چرا‬                                        ‫همکار ‌یهای بی ‌نالمللی» است‪ .‬این کارگروه که خود دارای‬
                                                                                                            ‫رویکرد مشابهی در پیش گرفت ‌هاند‪ .‬شرکت چگ هم روبات خودش‬                                                       ‫آموزش در ســا ‌لهای اخیر تغییر چندانی نداشته است‪ .‬ل ‌پتا ‌پها‬                                          ‫‪ 4‬بخش‪ :‬آفریقا‪/‬خاورمیانه‪ ،‬کشــورهای آمریکایی‪ ،‬آســیا‪/‬‬
‫اثرگذاری هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی است‪ .‬دو پژوهشگر‬                                                          ‫مرا ‌یسگایرخدت‪.‬هآاقاسیترکوهزا‌نزوپیایگگاهمب ‌یزگرویگ پد‪،‬رتسدری‌شهاسو پصارفسًا ا‌خراهئاه پیابنسـگـاهخبیهبرهه‬  ‫و تخت ‌ههای هوشــمند تعاملی را نم ‌یتوان اخلال سازنده در آموزش‬                                         ‫اقیانوسیه و اروپا‪/‬اوراسیاست که در ‪ 3‬حالت زیر یک کشور‬
‫مورد اشاره در این زمینه الگ ‌وها و نظریات مختلفی که در حوزه‬                                                 ‫پرسش دان ‌شآموزان نیست بلکه باید پاســخ را به‌گون ‌های ارائه کرد‬                                             ‫دانست‪.‬بسیاریازوالدینازاینموضوعشگف ‌تزد‌هاندکهچگونگی‬
‫هوش مصنوعی و رشــد اقتصادی مطرح اســت در چارچوبی‬                                                            ‫کــه به آنها در یادگیری کمک کنــد‪ .‬بنابراین درک موضوع تحصیل‬                                                  ‫تحصیل فرزندانشــان هیــچ تاثیری بر چگونگی انجــام خریدها یا‬                                            ‫را در فهرست تحت نظر خود قرار م ‌یدهد‪:‬‬
                                                                                                            ‫یک نقطه برتری متخصصان به شــمار م ‌یرود‪ .‬پیرســون ابزارهای‬                                                   ‫معاشــرت آنها ندارد‪ .‬بخش تحصیل از جنبه دیجیتالی عقب مانده‬                                              ‫‪ )1‬اگر کشوری در نهادهای منطق ‌های گروه ویژه مشارکت‬
‫مشــترک مورد ارزیابی قرار داد‌هاند‪ .‬در این مطالعه ب ‌هخصوص‬                                                  ‫هوش مصنوعی را به گون ‌های طراحی کرده است که به دان ‌شآموزان‬                                                  ‫است‪ .‬مدارس و دانشــگا‌ههای آمریکایی به ترتیب دو و پنج درصد‬                                             ‫نداشته باشد و یا کشور مد نظر اجازه ندهد‪ ،‬نتیجه ارزیابی آن‬
‫اثرگذاری هوش مصنوعی روی رشــد تولیدات‪ ،‬رشد دستمزد و‬                                                         ‫کمک م ‌یکند موضوعات پیچیده را به بخ ‌شهای کوچ ‌کتر تقسیم‬                                                     ‫از بودج ‌ههایشــان را به فناور ‌یها اختصاص م ‌یدهند در حالی که‬
‫ســهم نیروی کار مورد توجه قرار گرفته اســت‪ .‬به منظور تمرکز‬                                                  ‫کنند‪ ،‬درک آنها از موضوع را م ‌یســنجد سپس بازخوردهای سریع‬                                                    ‫این سهم در شــرک ‌تهای ‪ 8‬درصد است‪ .‬شــرک ‌تهای فناوری از‬                                               ‫در زمان مقرر منتشر شود؛‬
                                                                                                            ‫ارائــه م ‌یدهد‪ .‬بنگاه بایجــو در طراحی ابزارهــای تدریس هوش‬                                                 ‫مد ‌تها قبل تلاش دارند‪ ،‬ســهم بیشــتری از ‪ 6‬تریلیون دلاری که‬                                           ‫‪ )2‬اگر کشــوری یا یک نهاد منطق ‌های گروه ویژه به دلیل‬
‫بیشــتر‪ ،‬سایر مســیرهای اثرگذاری هوش مصنوعی در اقتصاد‬                                                       ‫مصنوعیازنوعی«منحنیفراموشی»استفادهم ‌یکندکهدرفواصل‬                                                            ‫جهان سالانه در امر تحصیل هزینه م ‌یکند را نصیب خویش کنند‪.‬‬                                              ‫ریسک خاصی که یک کشور ایجاد م ‌یکند آن را برای بررسی‬
‫(مانند تغییر در توزیع درآمد) کنار گذاشته شده است‪ .‬آنها بحث‬                                                  ‫زمانــی مختص هر فرد مطالــب را یادآوری م ‌یکنــد‪ .‬روبا ‌تهای‬                                                 ‫وقتی هم ‌هگیری مدارس و دانشگا‌هها را به اجبار تعطیل کرد به نظر‬
‫ااقزتمصقاالدهککاشلودروهرا(ی‪57‬صن‪9‬ع‪1‬ت) آیغواپزیمش ‌ریفکتنهندع‪.‬مایدت ًنا‬  ‫خود را با مشاهد‌های‬                  ‫گف ‌توگو باید مناســب گرو‌ههای ســنی طراحی شــوند تا مطالب‬                                                   ‫م ‌یرســید زمان یک حمله دیجیتالی فرا رسیده باشد‪ .‬دان ‌شآموزان‬                                                                 ‫بیشتر معرفی کند؛‬
                                                                       ‫مقاله نشان داد‪ ،‬رشد‬                  ‫گی ‌جکننده یا برعکس بســیار پی ‌شپاافتاده نباشــند‪ .‬از سوی دیگر‪،‬‬                                             ‫و دانشجویان به ســکوهای یادگیری آنلاین هجوم آوردند تا شکاف‬                                             ‫‪ )3‬اگر کشــور مد نظر در ارزیابی انجام شده توسط گروه‬
                                                                                                            ‫آن دســته از متخصصان فناوری که از قبل با موسس ‌ههای آموزشی‬                                                   ‫حاصل از کلا ‌سهای ناقص بر بستر زوم ‌(‪ )Zoom‬را پر کنند‪ .‬ارزش‬                                            ‫ویژه نتایج ضعیفی را کسب کرده باشد به ویژه اگر‪:‬‬
            ‫تقریب ًا‬                     ‫پیرو دو واقعیت بوده است؛‬                                           ‫در ارتبــاط بود‌هاند‪ ،‬م ‌یتوانند هوش مصنوعی را در محصولات آنها‬                                               ‫بازاری شرکت چگ (‪ )Chegg‬عرض ‌هکننده خدمات تدریس آنلاین‬                                                  ‫* در بخش تطبیــق فنی بیش از ‪ 20‬مــورد عدم تطبیق یا‬
‫بوده‬  ‫ثابت‬            ‫طولانی‬  ‫مد ‌تهای‬  ‫‪ -1‬نرخ رشــد تولید سرانه برای‬                                       ‫به کار گیرند‪ .‬شــرکت آنتولوژی تولیدکننده نر‌مافزارهای آموزشی از‬                                              ‫از پنــج میلیارد دلار در آغاز ســال‪ 2020‬تــا‪ 12‬میلیارد دلار در یک‬                                      ‫تطبیق پایین داشته باشد؛‬
‫اســت‪ .‬این واقعیت را م ‌یتوان در روند بلندمــدت تولید ناخالص‬                                                ‫قابلی ‌تهای هوش مصنوعی زایشی در برنامه «یادگیری تخته سیاه»‬                                                   ‫ســال بعد رسید‪ .‬شــرکت هندی بایجو (‪ )Byju‬پس از جذب دیگر‬
                      ‫داخلی سرانه آمریکا مشاهده کرد (شکل یک)‪.‬‬                                               ‫خود بهره م ‌یبرد تا به معلمان در تهیه در ‌سنامه‪ ،‬مطالب و سوالات‬                                              ‫بنگا‌ههای خدمات آموزشی آنلاین در سرتاسر جهان در مارس‪2022‬‬                                               ‫*درسهتوصیهیاتوصی ‌ههایبیشتریازتوصی ‌ههایکلیدی‬
                                                                                                            ‫آزمون کمک کند‪ .‬این بنگا‌ههای پرســابقه بهتر م ‌یتوانند چگونگی‬                                                ‫موفق شد به ارزش ‪ 22‬میلیارد دلار دست یابد‪ .‬طبق گزارش موسسه‬                                              ‫(مربوط به جر‌مانگاری پولشــویی (توصیــه ‪ ،)3‬جر‌مانگاری‬
‫دستمزد نیروی کار هزینه م ‌یشود‬  ‫تکوالیر ادزکتهولبیراد)ینیپزردتاقخریب ًات‬     ‫‪ -2‬سهمی از‬                     ‫استفاده از قابلی ‌تهای هوش مصنوعی را به معلمان آموزش دهند‪.‬‬                                                   ‫گــردآوری داد‌ههــای کران ‌چبیس (‪ )Crunchbase‬ســرمای ‌هگذاری‬                                           ‫تامین مالی تروریســم (توصیه ‪ ،)5‬رعایــت تحری ‌مهای مالی‬
    ‫روندی مشابه داشته است‪.‬‬                                                   ‫(سهم نیروی‬                     ‫آوردن هوش مصنوعی به حوزه تحصیل آســان نخواهد بود‪ .‬اگرچه‬                                                      ‫خطرپذیر جهانی در بنگا‌ههای نوپای خدمات آموزشی از ‪ 7‬میلیارد‬                                             ‫هدفمند علیه تروریســ ‌تها (توصیه ‪ ،)6‬اعمال دقت ویژه در‬
‫گرچه کالدور این واقعیات را با مشاهده روند زمانی از اواسط قرن‬                                                ‫معلمان در دوران کووید مجبور شدند از فناور ‌یها استفاده کنند ولی‬                                              ‫دلار در سال ‪ 2019‬به ‪ 20‬میلیارد دلار در سال ‪ 2021‬جهش پیدا کرد‪.‬‬
‫‪ 19‬دو کشور آمریکا و انگلیس مطرح کرد اما این واقعیات بعدها نیز‬                                               ‫هنوز خیلی چیزها باید یاد بگیرنــد‪ .‬کمتر از ی ‌کپنجم متخصصان‬                                                  ‫با فروکش کردن بحران کووید‪ ،‬کلا ‌سها به حالت قبل بازگشــتند‪.‬‬                                            ‫مورد مشــتریان (توصیه ‪ ،)10‬نگهداری ســوابق (توصیه ‪)11‬‬
                                                                                                            ‫در بریتانیا در مورد اســتفاده از ابزارهای یادگیری دیجیتال آموزش‬                                              ‫ارزش بازاری شرکت چگ در پایان ســال ‪ 2022‬به رقم سه میلیارد‬                                              ‫و گزارش عملیات مشــکوک (توصیه ‪ )20‬رتبه عدم تطبیق یا‬
‫برای سایر کشــورهای صنعتی و زما ‌نهای تازه مصداق یافت‪ .‬از آن‬                                                ‫دید‌هاند‪ .‬کمبود بودجه موسســ ‌هها موجب م ‌یشــود آنهــا نتوانند‬                                              ‫دلار عقب نشســت‪ .‬با افزایش ضررهای بنگاه بایجو هم بنگا‌ههای‬                                             ‫تطبیق پایین دریافت کرده باشد؛‬
‫زمان عمده مطالعاتی که در حوزه رشــد اقتصادی انجام م ‌یگیرد این‬                                              ‫فناور ‌یهای جدید را خریداری کنند‪ .‬ممکن است بدبین ‌یها نسبت‬                                                   ‫ســرمای ‌هگذاری از جمله بل ‌کراک و پروسوس (‪ )Prosus‬در اوایل‬
‫واقعیات را مدنظر قرار م ‌یدهند‪ .‬برای اطلاع از جزئیات این دسته از‬                                            ‫به هوش مصنوعی بالا برود و در این صورت نیاز باشــد تا ابزارهای‬                                                ‫سال گذشته ســهام خود را در آن کاهش دادند‪ .‬یکی از بنیانگذاران‬                                           ‫رتبه پ*ااییز من یجامموتعو‪1‬س‪1‬طمعدیرایراافرزتیاکبریدهکباارآشمدد(یحدترم ًا‪9‬دمرعی‪2‬ارم‪ ‬یواربدی باشیتدر‬
‫مطالعات م ‌یتوان به مقاله مروری عج ‌ماوغلو (‪ )2009‬مراجعه کرد‪.‬‬                                               ‫متکی بر هوش مصنوعی برای جلوگیــری از تقلب متکی بر هوش‬                                                        ‫آن بنگاه م ‌یگوید‪« ،‬ما در پشــت صحنه خیلی سریع‪ ،‬خیلی بزرگ‬
‫البته با وســعت بخشــیدن به بازه زمانی‪ ،‬تصویــری متفاوت به‬                                                  ‫مصنوعی طراحی شوند‪ .‬نگرانی معلمان از آینده شغلی ممکن است‬                                                      ‫شدیم»‪.‬اگرهم ‌هگیرینتوانستبرمقاومتبخشتحصیلوآموزش‬                                                        ‫رتبه پایین دریافت کرده باشد)؛‬
                                                                                                            ‫موجب شــود آنها انگیز‌های برای تشــویق دان ‌شآموزان به استفاده‬                                               ‫در برابــر اختلالات دیجیتال غلبه کند آیا هوش مصنوعی م ‌یتواند؟‬                                         ‫* در ‪ 6‬مــورد از ‪ 11‬مورد ارزیابــی کارآمدی‪ ،‬رتبه پایین را‬
‫نمایش درم ‌یآید‪ .‬برآورد سهم نیروی کار در گذشته بسیار دور دشوار‬                                              ‫بهتر از ابزارهای هوش مصنوعی نداشــته باشند‪ .‬اگر این ابهامات‬                                                  ‫انهوواعشمموصضنووععایتزاگیفش ‌تیواگزوقکبنیدلقچطع ًاتازجع‌یپهد‌یته آینکبهرمقا‌یدآیردا‪.‬سبهتگدونر‌هباارهی‬                         ‫دریافت کرده باشد‪.‬‬
‫است و به نظر نم ‌یرســد بتوان روند بلندمدت واضح از آن به دست‬                                                ‫برطرف شوند همگان از منافع آن بهر‌همند خواهند شد‪ .‬مقاله ‪1984‬‬                                                  ‫که متخصصان آموزش نگران آ ‌ناند دانشجویان از آن برای تقلب در‬
‫آورد‪ .‬اما برای نرخ رشد اقتصادی قضیه متفاوت است‪ .‬نمودار نرخ‬                                                  ‫بنجامین بلوم‪ ،‬روا ‌نشــناس آموزشی بیان م ‌یکند که تدریس فرد به‬                                               ‫نوشــتن تکالیف و مقالات استفاده کنند‪ .‬نیویورک در ژانویه ‪2023‬‬                                           ‫در صورتی که کشوری مشمول شرایط فوق باشد‪ ،‬ابتدا در‬
                                                                                                            ‫فرد ن ‌هتنهــا میانگین عملکرد تحصیلی دان ‌شآمــوزان را بالا م ‌یبرد‬                                          ‫اســتفاده از چت ج ‌یپ ‌یتی را در مدارس دولتی ممنوع کرد‪ .‬اما این‬                                        ‫فهرست کشورهایی که باید درخصوص آنها اقدامات مضاعف‬
‫میلادی)‬    ‫اکفلزاییشجــهاینکاازمپلنًاجواقرضنحایخایزرآ(نازرا بساه نلما‪0‬ی‪50‬ش‪1‬‬  ‫اقتصادی‬  ‫رشد‬                   ‫بلکه فاصله میان آنهــا را کاهش م ‌یدهد‪ .‬هوش مصنوعی م ‌یتواند‬                                                 ‫فناوری به ابزاری پرهیاهو برای تدریس خصوصی و تسریع وظایف‬                                                ‫انجام شــود‪ ،‬قرار خواهد گرفت و اگر کشور مذکور همکاری‬
‫م ‌یگذارد‬                                                                    ‫تصاعدی‬   ‫روند‬                  ‫امچنکیاننپتیدشریرفتسیفقردطع ًیا اراربزراشمینتدعداخدوازهیاددبویدازو بداهنیاد‌شآگیمروزایندافنراه‌شآممکونزادن‪.‬‬  ‫خست ‌هکنند‌های مانند تصحیح اوراق تبدیل م ‌یشود‪ .‬نیویورک در ماه‬                                         ‫لازم را بــه عمل آورده و پیشــرفت لازم را به نمایش بگذارد یا‬
‫(شکل ‪ .)2‬در این نمودار نرخ رشــد ثابتی که در مقاله کالدور برای‬                                              ‫کمک م ‌یکند بــه‌ویژه دان ‌شآموزان خانوارهای فقیری که به خاطر‬                                                ‫می ایــن روبات را به کلا ‌سهــای درس بازگرداند‪ .‬یادگیرندگان هم‬
‫بعد از انقلاب صنعتی به آن اشاره شد‪ ،‬پدید‌های تازه (برای یک قرن‬                                                                                                                                                           ‫بــه نوبه خود به این فناوری روی آورد‌هاند‪ .‬نظرســنجی بنگاه چگ‬                                          ‫صورت برنامه اقدام را دریافــت و آن را اجرا کند‬  ‫ادرحتغمیــــارل ًاایازن‬
‫اخیر) و تدریجی اســت‪ .‬با این حال هدف از ارائه شواهد این نیست‬                                                             ‫هم ‌هگیری از یادگیری و تحصیل عقب ماند‌هاند‪.‬‬                                                     ‫در ســال گذشته نشــان داد‪ ،‬دوسوم از دانشــجویان کارشناسی در‬                                            ‫این فهرســت خارج خواهد شــد‪ .‬در خصوص‬
                                                                                                                                                                                                                         ‫دروس خود از روبات گف ‌توگوی هوش مصنوعی استفاده م ‌یکنند‬                                                ‫کشورهای دسته سوم در صورتی که ظرف یک سال نسبت به‬
‫که به عنوان راهنمایی معتبر برای پی ‌شبینی روندهای رشد اقتصادی‬                                                                               ‫ ‪W‬جایگزین نیروی کار‬                                                          ‫و نیمــی از آنها هر روز به ســراغ آن م ‌یرونــد‪ .‬در واقع محبوبیت‬                                       ‫حل مشــکل اقدام نکرده و برنامه اقدام دریافت نکنند و یا در‬
‫آتشـیـمودورردشادستــقترفیاب ًادهثابقــترامرشگایهردد‪.‬ه‌دشردعه اوخیضر تهولدیدف اکیشن اورسهـاـیت کصنهعگتفتی‪،‬ه‬                                                                                                               ‫فنــاوری جایگاه بنگا‌ههایی مانند چــگ را متزلزل م ‌یکند‪ .‬پس از‬
                                                                                                            ‫هربرت ســایمون‪ ،‬دانشــمند علــوم اقتصــاد‪ ،‬کامپیوتر و‬                                                        ‫آنکه دان روز ‌نویگ‪ ،‬مدیرعامل چگ در ماه می گذشــته اعلام کرد‬                                            ‫صورت دریافت برنامه اقــدام در زمان مقرر آن را از نظر گروه‬
                                                                                                            ‫روا ‌نشناســی و برنده نوبل اقتصاد در سال ‪ 1978‬پی ‌شبینی کرد‬                                                  ‫که مشــتریانش را به چت ج ‌یپ ‌یتی م ‌یبازد‪ ،‬ارزش ســهام شرکت‬                                           ‫ویژه اجرا نکند‪ ،‬آنگاه در فهرســت کشــورهایی قرار خواهد‬
‫روندی نیســت که همواره مصداق داشــته باشــد‪ .‬این شواهد برای‬                                                 ‫که هوش مصنوعی این قدرت را دارد که ب ‌هطور کامل جایگزین‬                                                       ‫سقوط کرد اما دلایل خوبی وجود دارد که نشان م ‌یدهد آن دسته از‬                                           ‫گرفت که باید علیه آنها اقدامات تقابلی انجام شود‪.‬‬
‫برخی کشــورهای ب ‌هخصوص و برای باز‌ههای زمانی منتخب تهیه‬                                                    ‫نیروی کار انسانی شود‪ .‬بسیاری از اقتصاددانان نیز بر این عقیده‬                                                 ‫متخصصان آموزش که از هوش مصنوعی بهره م ‌یبرند در نهایت از‬
‫شــده و ممکن اســت صلاحیت پی ‌شبینی روندهای آینده را نداشته‬                                                 ‫هستند که پیشــرف ‌تهای هوش مصنوعی م ‌یتواند ساختارهای‬                                                        ‫شرک ‌تهای فناوری پیشی خواهند گرفت‪ .‬روبا ‌تهای گف ‌توگوی‬                                                ‫دراینفرآیندیکیازمواردیکهبهاولوی ‌تبندیکشورهااز‬
                                                                                                            ‫اقتصــاد جهانی را متحول کند‪ .‬هرچند تاکنون این اتفاق نیفتاده‬                                                  ‫هوش مصنوعی مطالب نامربوط زیادی ارائه م ‌یدهند که در محیط‬                                               ‫نظرگروهویژهکمکم ‌یکندحجمبخشمالیکشورهاستو‬
‫باشد‪ .‬اگر پیشرف ‌تها در حوزه هوش مصنوعی شبیه انقلاب صنعتی‬                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫کشورهایی که دارایی بخش مالی آنها ‪ 5‬میلیارد دلار یا بیشتر‬
‫تحو ‌لگرایانه باشــد‪ ،‬ممکن است الگویی که کالدور نی ‌مقرن پیش در‬
‫مقاله خود مطرح کــرد دیگر اتفاق نیفتد‪ .‬طی دهــه اخیر‪ ،‬فناوری‬                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫است در زمره کشــورهایی محسوب م ‌یشوند که بخش مالی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫چشمگیر دارند لذا حل و فصل موضوعات آنها باید در اولویت‬
‫یادگیــری عمیق‪ -‬نوعی از هوش مصنوعــی که در تجزی ‌هوتحلی ‌لها‬                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫بیشتری قرار گیرد‪.‬‬
‫از عملکرد مغز انســان الهام م ‌یگیرد‪ -‬در انجام وظایف شــناختی‬
‫افراد پیشرف ‌تهای چشــ ‌مگیری ایجاد کرده است؛ از تشخیص صدا‬                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫تمام کشورهایی که مشمول توصیه ‪ 19‬م ‌یشوند باید تعهد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫سطح بالای سیاســی بدهند که اصلاحات قانونی‪ ،‬مقرراتی‬
‫و تصویر گرفته تا باز ‌یهای استراتژیک نظیر ‪ Go‬یا ابزارهای علمی‬                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫و عملیاتی درخواســت شــده در برنامه اقــدام را انجام دهند‬
‫نظیر آلفافولد (‪ .)AlphaFold‬گاهی از این سیست ‌مها با عنوان «هوش‬
‫مصنوعی محدود» یاد م ‌یشــود‪ .‬در حالی که این فناور ‌یها‪ ،‬رشــد‬                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫همچنین برای خروج از فهرســت سیاه‪ ،‬کشــور باید تمام یا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫تقریبا تمام مواد برنامه اقدام را اجرا نموده سپس مورد ارزیابی‬
‫بهر‌هوری را تســهیل کرد‌هاند اما تاکنون نتوانســت ‌هاند الگوهای رشد‬                                                                                                                                                                                                                                                             ‫حضوری قرار بگیرد و در صورتی که پاسخ مثبت باشد‪ ،‬فرآیند‬
                              ‫اقتصادی را به صورت بنیادی تغییر دهند‪.‬‬
‫منبع‪:‬اکونومیست‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫خروج کشور در اجلاس آتی گروه ویژه دنبال خواهد شد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8