Page 6 - 0411-Sazandegi
P. 6
تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه سال ششم شماره 1624 06
چهارشنبه 4بهمن1402
5 7 29 دیدگاه :تحلیل اقتصادی
درصد
درصد میلیون توصیه شماره 19
افزایش واریز سود
خط قرمز نرخ ارز دلار تجارت با مصر دلایل ورود و شرایط خروج از
مدیرعامل سپرد هگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسو یه وجوه گفت: لیست سیاه FATFکدامند؟
بررسی تحولات نرخ ارز از ابتدی سال جاری حاکی از آن درحالی کــه پس از توافق ایــران و قدر تهای جهانی ،حجم وار یز سود به حساب سهامداران در سال ۱۴۰۲با رشد ۲۹درصدی
اســت که تغییرات این نرخ در بازه کمتر از ۵درصد کنترل تجارت ایران و مصر به رقم ۲۱۸میلیون دلار رســید ،مبادلات نسبت به سال گذشــته از رقم ۱۰۰هزار میلیارد تومان عبور کرده فاطمه مهجوریان
شده است .به این منظور که سیاستگذار پولی اجازه نوسان تجاری دو کشور در سال ۹۸با افت قاب لتوجه ،رقم ۷میلیون است .به گفته محمد باغستانی ،مدیرعامل سپردهگذاری مرکزی
بالاتر از این میزان را نداده اســت .بانک مرکزی اعلام کرد دلار را ثبت کرد .اکنون از مجموع ۵۳.۱۶میلیارد دلار صادرات اوراق بهادار و تسویه وجوه -وار یز سود جاری و مطالبات سنواتی خبرنگار
بــا توجه به اینکــه منابع ارزی کشــور از تن شهای ایجاد ایران در ســال ۱۴۰۱مصر کمتــر از۰ .۰۲درصد (۹.۴۸میلیون از طریق سامانه سجام برای سهامداران از ابتدای سال تا پایان دی
شــده ،اثرپذیری چندانی نداشته اســت لذا انتظار م یرود دلار) را بــه خود اختصــاص داده و در جایگاه هفتادم در میان پس از اعلام خبر تایید گروه ویژه اقدام مالی در زمینه عدم
که نوسانات ارزی ایجاد شده محدود و قابل کنترل باشد. شرکای تجاری ایران قرار گرفتهاست که اصلا ز یبنده نیست. ماه جاری به رقم ۱۰۲هزار و ۷۴۰میلیارد تومان رسیده است. شمولیت ایران ذیل توصیه 7برخی خبرگزار یها به اشتباه این
تیتر را انتخاب کردند که «ایران از فهرســت ســیاه گروه ویژه
اقدام مالی خارج شــد» .توصیه 19به فهرس تهای عمومی
گروه ویژه م یپردازد که طی این سا لها نام آن تغییرات مختلفی
داشــته و در حال حاضر تحت عنوان «کشورهای با ریسک
انقلاب آموزش بالا» شــناخته م یشــود .گروه ویژه اعلام کــرده که در مورد
تمام کشــورهایی که از نظر آن گروه دارای نقایص استراتژیک
هستند ،کشورها باید اقدامات مضاعف انجام دهند (پارگراف
اول توصیــه )19و در موارد جدی تر کشــورها باید اقدامات
تقابلی نیز انجــام دهند (پارگراف دوم توصیــه .)19فراخوان
هوش مصنوعی چگونه اقتصاد آموزش را متحول م یکند؟ اقــدام تقابلی م یتواند از طرف گروه ویژه آغاز شــود و یا یک
کشور ممکن است خود به این نتیجه برسد که در مورد کشوری
اقدام تقابلی انجام دهد .در هر دو حالت اقدامات انجام شده
اســت اما شــتاب اخیر پیشــرفت هوش مصنوعی ،توجهات تحصیل و آموزش ســودمند نیســتند .کیــت ادواردز ،متخصص باید متناسب با ریسک کشور مذکور باشند .گروه ویژه اقدام
را مجــدد به قــدرت تحولی این فناوری جلب کرده اســت .دو ارشــد آموزش در موسسه انتشــارات کتب درسی پیرسون م یگوید جواد خراسانی
اقتصاددان به نامهای «فیلیپ ترامل» از دانشــگاه آکسفورد و کــه دان شآموزان به محتواهایــی از منابع مورد اعتمــاد نیاز دارند. مالیبهطورمرتبکشورهایکهازنظرآنگروهم یتوانندبرای
این شــرکت به چت ج یپ یتی و دیگر فناور یهای هوش مصنوعی مترجم نظام مالی بی نالمللی دارای ریسک باشند را رصد م یکند .این
«آنتون کورینک» از دانشــگاه ویرجینیا در مقال های که به تازگی اجازه نداد از کتا بهایش استفاده کند و در عوض از آن محتوا برای وظیفــه درون مجموعه گروه ویژه ،بــر عهده «کارگروه مرور
(اکتبر )2023در تارنمای انجمن تحقیقات اقتصادی این کشور الگوهای خودش بهــره م یبرد که مجموع های از اپلیکیشــ نهای در حالی که دان شآموزان و دانشــجویان پس از تعطیلات سال
منتشر شده به بررسی ســازوکارهایی پرداخت هاند که نشا ندهنده یادگیری را در خود دارند .بنگاههای رقیب از جمله م کگرو هیل هم جدید به کلا سهای درس بازگشــت هاند باید از خود پرســید که چرا همکار یهای بی نالمللی» است .این کارگروه که خود دارای
رویکرد مشابهی در پیش گرفت هاند .شرکت چگ هم روبات خودش آموزش در ســا لهای اخیر تغییر چندانی نداشته است .ل پتا پها 4بخش :آفریقا/خاورمیانه ،کشــورهای آمریکایی ،آســیا/
اثرگذاری هوش مصنوعی بر رشد اقتصادی است .دو پژوهشگر مرا یسگایرخدت.هآاقاسیترکوهزانزوپیایگگاهمب یزگرویگ پد،رتسدریشهاسو پصارفسًا اخراهئاه پیابنسـگـاهخبیهبرهه و تخت ههای هوشــمند تعاملی را نم یتوان اخلال سازنده در آموزش اقیانوسیه و اروپا/اوراسیاست که در 3حالت زیر یک کشور
مورد اشاره در این زمینه الگ وها و نظریات مختلفی که در حوزه پرسش دان شآموزان نیست بلکه باید پاســخ را بهگون های ارائه کرد دانست.بسیاریازوالدینازاینموضوعشگف تزدهاندکهچگونگی
هوش مصنوعی و رشــد اقتصادی مطرح اســت در چارچوبی کــه به آنها در یادگیری کمک کنــد .بنابراین درک موضوع تحصیل تحصیل فرزندانشــان هیــچ تاثیری بر چگونگی انجــام خریدها یا را در فهرست تحت نظر خود قرار م یدهد:
یک نقطه برتری متخصصان به شــمار م یرود .پیرســون ابزارهای معاشــرت آنها ندارد .بخش تحصیل از جنبه دیجیتالی عقب مانده )1اگر کشوری در نهادهای منطق های گروه ویژه مشارکت
مشــترک مورد ارزیابی قرار دادهاند .در این مطالعه ب هخصوص هوش مصنوعی را به گون های طراحی کرده است که به دان شآموزان است .مدارس و دانشــگاههای آمریکایی به ترتیب دو و پنج درصد نداشته باشد و یا کشور مد نظر اجازه ندهد ،نتیجه ارزیابی آن
اثرگذاری هوش مصنوعی روی رشــد تولیدات ،رشد دستمزد و کمک م یکند موضوعات پیچیده را به بخ شهای کوچ کتر تقسیم از بودج ههایشــان را به فناور یها اختصاص م یدهند در حالی که
ســهم نیروی کار مورد توجه قرار گرفته اســت .به منظور تمرکز کنند ،درک آنها از موضوع را م یســنجد سپس بازخوردهای سریع این سهم در شــرک تهای 8درصد است .شــرک تهای فناوری از در زمان مقرر منتشر شود؛
ارائــه م یدهد .بنگاه بایجــو در طراحی ابزارهــای تدریس هوش مد تها قبل تلاش دارند ،ســهم بیشــتری از 6تریلیون دلاری که )2اگر کشــوری یا یک نهاد منطق های گروه ویژه به دلیل
بیشــتر ،سایر مســیرهای اثرگذاری هوش مصنوعی در اقتصاد مصنوعیازنوعی«منحنیفراموشی»استفادهم یکندکهدرفواصل جهان سالانه در امر تحصیل هزینه م یکند را نصیب خویش کنند. ریسک خاصی که یک کشور ایجاد م یکند آن را برای بررسی
(مانند تغییر در توزیع درآمد) کنار گذاشته شده است .آنها بحث زمانــی مختص هر فرد مطالــب را یادآوری م یکنــد .روبا تهای وقتی هم هگیری مدارس و دانشگاهها را به اجبار تعطیل کرد به نظر
ااقزتمصقاالدهککاشلودروهرا(ی57صن9ع1ت) آیغواپزیمش ریفکتنهندع.مایدت ًنا خود را با مشاهدهای گف توگو باید مناســب گروههای ســنی طراحی شــوند تا مطالب م یرســید زمان یک حمله دیجیتالی فرا رسیده باشد .دان شآموزان بیشتر معرفی کند؛
مقاله نشان داد ،رشد گی جکننده یا برعکس بســیار پی شپاافتاده نباشــند .از سوی دیگر، و دانشجویان به ســکوهای یادگیری آنلاین هجوم آوردند تا شکاف )3اگر کشــور مد نظر در ارزیابی انجام شده توسط گروه
آن دســته از متخصصان فناوری که از قبل با موسس ههای آموزشی حاصل از کلا سهای ناقص بر بستر زوم ( )Zoomرا پر کنند .ارزش ویژه نتایج ضعیفی را کسب کرده باشد به ویژه اگر:
تقریب ًا پیرو دو واقعیت بوده است؛ در ارتبــاط بودهاند ،م یتوانند هوش مصنوعی را در محصولات آنها بازاری شرکت چگ ( )Cheggعرض هکننده خدمات تدریس آنلاین * در بخش تطبیــق فنی بیش از 20مــورد عدم تطبیق یا
بوده ثابت طولانی مد تهای -1نرخ رشــد تولید سرانه برای به کار گیرند .شــرکت آنتولوژی تولیدکننده نرمافزارهای آموزشی از از پنــج میلیارد دلار در آغاز ســال 2020تــا 12میلیارد دلار در یک تطبیق پایین داشته باشد؛
اســت .این واقعیت را م یتوان در روند بلندمــدت تولید ناخالص قابلی تهای هوش مصنوعی زایشی در برنامه «یادگیری تخته سیاه» ســال بعد رسید .شــرکت هندی بایجو ( )Byjuپس از جذب دیگر
داخلی سرانه آمریکا مشاهده کرد (شکل یک). خود بهره م یبرد تا به معلمان در تهیه در سنامه ،مطالب و سوالات بنگاههای خدمات آموزشی آنلاین در سرتاسر جهان در مارس2022 *درسهتوصیهیاتوصی ههایبیشتریازتوصی ههایکلیدی
آزمون کمک کند .این بنگاههای پرســابقه بهتر م یتوانند چگونگی موفق شد به ارزش 22میلیارد دلار دست یابد .طبق گزارش موسسه (مربوط به جرمانگاری پولشــویی (توصیــه ،)3جرمانگاری
دستمزد نیروی کار هزینه م یشود تکوالیر ادزکتهولبیراد)ینیپزردتاقخریب ًات -2سهمی از استفاده از قابلی تهای هوش مصنوعی را به معلمان آموزش دهند. گــردآوری دادههــای کران چبیس ( )Crunchbaseســرمای هگذاری تامین مالی تروریســم (توصیه ،)5رعایــت تحری مهای مالی
روندی مشابه داشته است. (سهم نیروی آوردن هوش مصنوعی به حوزه تحصیل آســان نخواهد بود .اگرچه خطرپذیر جهانی در بنگاههای نوپای خدمات آموزشی از 7میلیارد هدفمند علیه تروریســ تها (توصیه ،)6اعمال دقت ویژه در
گرچه کالدور این واقعیات را با مشاهده روند زمانی از اواسط قرن معلمان در دوران کووید مجبور شدند از فناور یها استفاده کنند ولی دلار در سال 2019به 20میلیارد دلار در سال 2021جهش پیدا کرد.
19دو کشور آمریکا و انگلیس مطرح کرد اما این واقعیات بعدها نیز هنوز خیلی چیزها باید یاد بگیرنــد .کمتر از ی کپنجم متخصصان با فروکش کردن بحران کووید ،کلا سها به حالت قبل بازگشــتند. مورد مشــتریان (توصیه ،)10نگهداری ســوابق (توصیه )11
در بریتانیا در مورد اســتفاده از ابزارهای یادگیری دیجیتال آموزش ارزش بازاری شرکت چگ در پایان ســال 2022به رقم سه میلیارد و گزارش عملیات مشــکوک (توصیه )20رتبه عدم تطبیق یا
برای سایر کشــورهای صنعتی و زما نهای تازه مصداق یافت .از آن دیدهاند .کمبود بودجه موسســ هها موجب م یشــود آنهــا نتوانند دلار عقب نشســت .با افزایش ضررهای بنگاه بایجو هم بنگاههای تطبیق پایین دریافت کرده باشد؛
زمان عمده مطالعاتی که در حوزه رشــد اقتصادی انجام م یگیرد این فناور یهای جدید را خریداری کنند .ممکن است بدبین یها نسبت ســرمای هگذاری از جمله بل کراک و پروسوس ( )Prosusدر اوایل
واقعیات را مدنظر قرار م یدهند .برای اطلاع از جزئیات این دسته از به هوش مصنوعی بالا برود و در این صورت نیاز باشــد تا ابزارهای سال گذشته ســهام خود را در آن کاهش دادند .یکی از بنیانگذاران رتبه پ*ااییز من یجامموتعو1س1طمعدیرایراافرزتیاکبریدهکباارآشمدد(یحدترم ًا9دمرعی2ارم یواربدی باشیتدر
مطالعات م یتوان به مقاله مروری عج ماوغلو ( )2009مراجعه کرد. متکی بر هوش مصنوعی برای جلوگیــری از تقلب متکی بر هوش آن بنگاه م یگوید« ،ما در پشــت صحنه خیلی سریع ،خیلی بزرگ
البته با وســعت بخشــیدن به بازه زمانی ،تصویــری متفاوت به مصنوعی طراحی شوند .نگرانی معلمان از آینده شغلی ممکن است شدیم».اگرهم هگیرینتوانستبرمقاومتبخشتحصیلوآموزش رتبه پایین دریافت کرده باشد)؛
موجب شــود آنها انگیزهای برای تشــویق دان شآموزان به استفاده در برابــر اختلالات دیجیتال غلبه کند آیا هوش مصنوعی م یتواند؟ * در 6مــورد از 11مورد ارزیابــی کارآمدی ،رتبه پایین را
نمایش درم یآید .برآورد سهم نیروی کار در گذشته بسیار دور دشوار بهتر از ابزارهای هوش مصنوعی نداشــته باشند .اگر این ابهامات انهوواعشمموصضنووععایتزاگیفش تیواگزوقکبنیدلقچطع ًاتازجعیپهدیته آینکبهرمقایدآیردا.سبهتگدونرهباارهی دریافت کرده باشد.
است و به نظر نم یرســد بتوان روند بلندمدت واضح از آن به دست برطرف شوند همگان از منافع آن بهرهمند خواهند شد .مقاله 1984 که متخصصان آموزش نگران آ ناند دانشجویان از آن برای تقلب در
آورد .اما برای نرخ رشد اقتصادی قضیه متفاوت است .نمودار نرخ بنجامین بلوم ،روا نشــناس آموزشی بیان م یکند که تدریس فرد به نوشــتن تکالیف و مقالات استفاده کنند .نیویورک در ژانویه 2023 در صورتی که کشوری مشمول شرایط فوق باشد ،ابتدا در
فرد ن هتنهــا میانگین عملکرد تحصیلی دان شآمــوزان را بالا م یبرد اســتفاده از چت ج یپ یتی را در مدارس دولتی ممنوع کرد .اما این فهرست کشورهایی که باید درخصوص آنها اقدامات مضاعف
میلادی) اکفلزاییشجــهاینکاازمپلنًاجواقرضنحایخایزرآ(نازرا بساه نلما0ی50ش1 اقتصادی رشد بلکه فاصله میان آنهــا را کاهش م یدهد .هوش مصنوعی م یتواند فناوری به ابزاری پرهیاهو برای تدریس خصوصی و تسریع وظایف انجام شــود ،قرار خواهد گرفت و اگر کشور مذکور همکاری
م یگذارد تصاعدی روند امچنکیاننپتیدشریرفتسیفقردطع ًیا اراربزراشمینتدعداخدوازهیاددبویدازو بداهنیادشآگیمروزایندافنراهشآممکونزادن. خست هکنندهای مانند تصحیح اوراق تبدیل م یشود .نیویورک در ماه لازم را بــه عمل آورده و پیشــرفت لازم را به نمایش بگذارد یا
(شکل .)2در این نمودار نرخ رشــد ثابتی که در مقاله کالدور برای کمک م یکند بــهویژه دان شآموزان خانوارهای فقیری که به خاطر می ایــن روبات را به کلا سهــای درس بازگرداند .یادگیرندگان هم
بعد از انقلاب صنعتی به آن اشاره شد ،پدیدهای تازه (برای یک قرن بــه نوبه خود به این فناوری روی آوردهاند .نظرســنجی بنگاه چگ صورت برنامه اقدام را دریافــت و آن را اجرا کند ادرحتغمیــــارل ًاایازن
اخیر) و تدریجی اســت .با این حال هدف از ارائه شواهد این نیست هم هگیری از یادگیری و تحصیل عقب ماندهاند. در ســال گذشته نشــان داد ،دوسوم از دانشــجویان کارشناسی در این فهرســت خارج خواهد شــد .در خصوص
دروس خود از روبات گف توگوی هوش مصنوعی استفاده م یکنند کشورهای دسته سوم در صورتی که ظرف یک سال نسبت به
که به عنوان راهنمایی معتبر برای پی شبینی روندهای رشد اقتصادی Wجایگزین نیروی کار و نیمــی از آنها هر روز به ســراغ آن م یرونــد .در واقع محبوبیت حل مشــکل اقدام نکرده و برنامه اقدام دریافت نکنند و یا در
آتشـیـمودورردشادستــقترفیاب ًادهثابقــترامرشگایهردد.هدشردعه اوخیضر تهولدیدف اکیشن اورسهـاـیت کصنهعگتفتی،ه فنــاوری جایگاه بنگاههایی مانند چــگ را متزلزل م یکند .پس از
هربرت ســایمون ،دانشــمند علــوم اقتصــاد ،کامپیوتر و آنکه دان روز نویگ ،مدیرعامل چگ در ماه می گذشــته اعلام کرد صورت دریافت برنامه اقــدام در زمان مقرر آن را از نظر گروه
روا نشناســی و برنده نوبل اقتصاد در سال 1978پی شبینی کرد که مشــتریانش را به چت ج یپ یتی م یبازد ،ارزش ســهام شرکت ویژه اجرا نکند ،آنگاه در فهرســت کشــورهایی قرار خواهد
روندی نیســت که همواره مصداق داشــته باشــد .این شواهد برای که هوش مصنوعی این قدرت را دارد که ب هطور کامل جایگزین سقوط کرد اما دلایل خوبی وجود دارد که نشان م یدهد آن دسته از گرفت که باید علیه آنها اقدامات تقابلی انجام شود.
برخی کشــورهای ب هخصوص و برای بازههای زمانی منتخب تهیه نیروی کار انسانی شود .بسیاری از اقتصاددانان نیز بر این عقیده متخصصان آموزش که از هوش مصنوعی بهره م یبرند در نهایت از
شــده و ممکن اســت صلاحیت پی شبینی روندهای آینده را نداشته هستند که پیشــرف تهای هوش مصنوعی م یتواند ساختارهای شرک تهای فناوری پیشی خواهند گرفت .روبا تهای گف توگوی دراینفرآیندیکیازمواردیکهبهاولوی تبندیکشورهااز
اقتصــاد جهانی را متحول کند .هرچند تاکنون این اتفاق نیفتاده هوش مصنوعی مطالب نامربوط زیادی ارائه م یدهند که در محیط نظرگروهویژهکمکم یکندحجمبخشمالیکشورهاستو
باشد .اگر پیشرف تها در حوزه هوش مصنوعی شبیه انقلاب صنعتی کشورهایی که دارایی بخش مالی آنها 5میلیارد دلار یا بیشتر
تحو لگرایانه باشــد ،ممکن است الگویی که کالدور نی مقرن پیش در
مقاله خود مطرح کــرد دیگر اتفاق نیفتد .طی دهــه اخیر ،فناوری است در زمره کشــورهایی محسوب م یشوند که بخش مالی
چشمگیر دارند لذا حل و فصل موضوعات آنها باید در اولویت
یادگیــری عمیق -نوعی از هوش مصنوعــی که در تجزی هوتحلی لها بیشتری قرار گیرد.
از عملکرد مغز انســان الهام م یگیرد -در انجام وظایف شــناختی
افراد پیشرف تهای چشــ مگیری ایجاد کرده است؛ از تشخیص صدا تمام کشورهایی که مشمول توصیه 19م یشوند باید تعهد
سطح بالای سیاســی بدهند که اصلاحات قانونی ،مقرراتی
و تصویر گرفته تا باز یهای استراتژیک نظیر Goیا ابزارهای علمی و عملیاتی درخواســت شــده در برنامه اقــدام را انجام دهند
نظیر آلفافولد ( .)AlphaFoldگاهی از این سیست مها با عنوان «هوش
مصنوعی محدود» یاد م یشــود .در حالی که این فناور یها ،رشــد همچنین برای خروج از فهرســت سیاه ،کشــور باید تمام یا
تقریبا تمام مواد برنامه اقدام را اجرا نموده سپس مورد ارزیابی
بهرهوری را تســهیل کردهاند اما تاکنون نتوانســت هاند الگوهای رشد حضوری قرار بگیرد و در صورتی که پاسخ مثبت باشد ،فرآیند
اقتصادی را به صورت بنیادی تغییر دهند.
منبع:اکونومیست خروج کشور در اجلاس آتی گروه ویژه دنبال خواهد شد.

