Page 4 - 17-06-1403-1778 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                          ‫سال هفتم شماره ‪1778‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫شنبه ‪ 17‬شهریور‪1403‬‬

                                                                                                             ‫طبقه مذهبیون مرفه‬                                                                                                                                                           ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

‫تمایز و امتیاز تحلیل و آسیبشناسی مدارس غیرانتفاعی مذهبی دخترانه از منظر عدالت اجتماعی است‬                                                                                                                                                                                         ‫قرعهکشی به جای کارآفرینی‬

‫در نگاهــی کلی‪ ،‬مصاحب ‌هشــوندگان علــت بیعدالتی در جامعه‬                                                    ‫شرایطیدی ‌ندارانتبدیلبهمصرفکنندگانیمیشوندکهمحتویاتدینی‬                                         ‫امســال در میان ‪ ۳۰‬نفر نخســت پذیرفتهشــدگان کنکور دانشگاه‬          ‫روشهای نامطلوب کسب ثروت در شرایط بحرانی‬
‫را نظام اقتصادی‪ -‬سیاســی م ‌یدانند اما مصاحبهکننده این کلیشه را‬                                              ‫را بنا بر ســلیقۀ خود انتخاب میکنند‪« :‬بیش از آنکه دین مســئولیت‬                                ‫گروههــای ریاضی‪ ،‬تجربی‪ ،‬انســانی و هنر‪ ،‬تنها یــک نفر از مدارس‬
‫که القای والدین و مدرســه است با طرح پرسشهای چالشی دیگری‬                                                     ‫هدایت و تعیین شیوۀ زیست افراد را بر عهده داشته باشد‪ ،‬شیوۀ زیستن‬                                ‫دولتی اســت‪ .‬این عدد چنان تکا ‌ندهنده است که رئی ‌سجمهور هم در‬                                     ‫حسن محرابی‬
‫میشــکند؛ وقتی پس از ارائۀ تعاریف انتزاعــی از بایدهای جامع ‌های‬                                                                                                                                            ‫گف ‌توگوی تلویزیونی به آن واکنش نشــان م ‌یدهــد‪« :‬نباید هیچکس‬
‫ایــدهآل و مجموعه عوامل ب ‌هزعم آنان موثر در بیعدالتی‪ ،‬آنان را وادار‬                                             ‫آ ‌نها تعیینکنندۀ تعاریفشان از دی ‌نداری میگردد‪( ».‬ص ‪)۱۱۵‬‬                                                                                                                                                         ‫پژوهش‌گر‬
‫میســازد تا دربارۀ شــانس راهیابی به مدارس غیرانتقاعی اسلامی و‬                                               ‫مفهوم شأن چنین کارکردی برای این افراد برآمده از خانوادههای‬                                                         ‫ب ‌هخاطر بیپولی‪ ،‬آموزش خوب نبیند‪».‬‬
‫نقش چنین مدارســی در ایجاد نابرابری بگویند‪« :‬در مجموع به نظر‬                                                 ‫مذهبــی دارد که ب ‌هرغــم زیســتن در حکومت مذهبــی و مدعی‬                                      ‫انتقا ‌د دانشآموختگان مدارس دولتی به نابرابری آموزشی موضوعی‬         ‫در هفتههای اخیر بسیاری از شهروندان هدف بمباران پیامکی‬
‫م ‌یرســد اغلب افراد مورد مصاحبه بهطــور آ گاهانه‪ ،‬قضاوت دربارۀ‬                                              ‫عدالتپروری‪ ،‬احســاس «اقلیتبودگی» دارنــد و ناچارند به کنج‬                                      ‫دیرینه و گسترده است اما اگر بپرسیم در سوی مقابل‪ ،‬دانشآموختگان‬       ‫ازســویبان ‌کهایکشــورقرارگرفتندکهآنانراتشویقم ‌یکرد‬
‫منصفانــه بودن یا نبودن تحصیل در این مــدارس را به نقش مدارس و‬                                               ‫عزلت مدارس غیرانتفاعی مذهبی مرفه پناه ببرند تا از تودۀ غیرمذهبی‬                                ‫مدارس غیرانتفاعی برابری و نابرابری را چگونه میفهمند‪ ،‬ماجرا جالب‬     ‫مقدارپولموجوددرحسا ‌بشانراافزایشدهندتابتوانندمشمول‬
‫امزیزداانورشیهردیربۀادررۀیناقفتیشتانوتسخاطآبنگهراوخورادب (طۀخانخوواددبها)مکدهارعمسًاتًلقبلایعلدثاتدندادوتما‬  ‫و کمبرخوردار دور شوند‪ .‬اینکه این افراد در خروج از مدرسه و ورود‬                                 ‫خواهد شــد‪ .‬این کاری است که غزاله چیتساز‪ ،‬دانشآموختۀ یکی از‬         ‫لطفبانکقراربگیرند؛یعنیبانکبهآ ‌نهامبلغیبهعنوانکمک‬
‫حیات این مدارس میگردد و توجه به حضور دیگری کمتر برخوردار و‬                                                   ‫به دانشگاه‪ ،‬چه احساسی از مواجهه با «دیگری»های جامعه دارند‬                                      ‫همین مدارس و کارشناس ‌یارشــد علوم اجتماعی در پایاننام ‌ه و کتاب‬    ‫و وام بدهد تا با آن مبلغ در ثبتنام قرعهکشی خرید خودرو شرکت‬
‫ناتوانی او در ورود به این مدارس طفره روند‪( ».‬ص ‪)۱۳۵‬‬                                                          ‫در فصل سوم بررسی شده است‪« :‬عد‌های دیگر از آ ‌نها در مواجهه با‬                                  ‫خود با عنوان «تمایز و امتیاز‪ :‬پژوهشــی در مدارس غیرانتفاعی مذهبی‬    ‫کنند! تا پیش از ارسال چنین پیامکهایی میتوانستیم مدعی شویم‬
‫در اینجاســت که آموزههای مذهبــی در قالب تقدیرگرایی به‬                                                       ‫دیگریدردانشگاه‪،‬نهتنهاناراضیوب ‌هدنبالکسبتأییدازسویآنان‬                                         ‫دخترانه» بدان پرداخته اســت‪ .‬البته با تمرکز روی مدارس غیرانتفاعی‬    ‫مردم فکر میکنند در وضعیت شکننده و ناامن اقتصادی قرار دارند‬
‫کمک مصاحبهشوندگان میآید تا این تناقض را توجیه کنند‪« :‬با‬                                                      ‫نیســتند بلکه در مقایسه با دیگری از شیوۀ اندیشیدن و زیستن خود‬                                  ‫مذهبی و دخترانۀ مشهور در تهران با گرایشات متفاوت مذهبی و سیاسی‬      ‫اما با ارسال این پیام روشن شده که به صورت رسمی بانکها اعلام‬
‫پیش کشیدن پای حکمت خداوند در ایجاد ارتباط میان استحقاق‬                                                       ‫رضایت دارند و آن را مرهون تحصیل در مدارس غیرانتفاعی اسلامی‬                                     ‫‪ -‬پنج دبیرستان طلوع‪ ،‬شکوفه‪ ،‬فضیلت‪ ،‬ستوده و راهشایستگان ‪ -‬و با‬       ‫میکنند‪ ،‬مشکلات اقتصادی وجود دارد و با در باغ سبز نشان دادن‬
‫افراد و مفهوم عدالت‪ ،‬با ب ‌هرسمیت شناختن تقدیرگرایی‪ ،‬حکم به‬                                                  ‫و پــرورش در آن محیط م ‌یداننــد‪ .‬از نظر آنها مــدارس اسلامی‬                                                                                                       ‫میخواهند آنها را از این تنگنا نجــات دهند‪ .‬البته با این اقدام به‬
‫منصفان ‌هبودن بهرهمندی از امکانات و خدمات در چنین مدارسی‬                                                     ‫موجبات تمایز آنها از دیگری را فراهم میکند‪ ،‬تمایزی که در نتیجۀ‬                                                          ‫تکنیکمصاحبههاینیمهعمیق‪.‬‬                     ‫صورت رسمی مردم را به یک واسطه برای خرید و فروش خودرو‬
‫م ‌یدهند‪( ».‬ص ‪)۱۵۰‬‬                                                                                           ‫تحصیل در یک نظام مبتنی بر منزلت پدیدار میشــود بهخصوص بر‬                                       ‫نو یسنده برای انتخاب این مدارس هم به تجربۀ ز یستۀ خود تکیه کرده‬
‫نویســنده در فصل ششــم ایــن رفتــار توجیهگرایانه را بــا مفهوم‬                                              ‫اساس احســاس برتری از نظر علمی‪ ،‬شخصیتی و مذهبی‪ ،‬باعث‬                                           ‫و هم نیمنگاهی به تاریخچۀ مدارس غیرانتقاعی اسلامی داشــته است‬                                       ‫تبدیلمیکنند‪.‬‬
‫«عاد ‌تواره»(هابیتوس)بوردیووباتعبیر«طبقۀت ‌نآسایدینی»(ملهم‬                                                   ‫ایجاد خودخوشــنودی این دانشآموزان در مواجهــه با دیگری در‬                                      ‫(فصل اول) تا «مدارس غیرانتقاعی اسلامی بهمثابۀ قلمروی متدینین»‬       ‫از ابتدای شکلگیری تمدن مشخص شده‪ ،‬اقتصاد یک حوزۀ‬
‫از مفهوم تورشــتاین وبلن) که اشاره به مصرف تظاهری در دانشآموزان‬                                                                                                                                             ‫را واکاوی کند؛ جایی که «ز یست مرفهانه» در آمیزش با محیط اسلامی‬      ‫مهم رفتار انسانی است و انسانها عامل مهمی در اقتصاد هستند‪.‬‬
‫مذهبی مرفه دارد‪ ،‬تبیین میکند‪« :‬با وجود این هویت شکل گرفته مبتنی‬                                                                  ‫دانشگاه میگردد‪( ».‬صص ‪)۹۴-۹۵‬‬                                                ‫مدرسه‪ ،‬بازتولید میشود (فصل دوم) چراکه به دانشآموز و خانواد‌هاش‬      ‫در دوران جدید هم که علم روانشناســی اقتصادی شکل گرفته؛‬
‫بر تعلق آنها به یک طبقۀ تنآسای دینی‪ ،‬همچنان نقش تعیینکنندهتری‬                                                ‫فصل پنجم با عنوان «احســاس عدالــت و مدارس غیرانتفاعی‬                                          ‫القا میشــود که «فقر عامل انحراف است» جمل ‌های تکا ‌ندهنده که از‬    ‫روانشناسان عنوان میکنند‪( :‬الف) اقتصاد به شدت بر زندگی افراد‬
‫در چگونگی رویارویی آنان با شــرایط جدید دارد‪ .‬به این ترتیب زمانی‬                                             ‫اسلامی بهمثابۀ ســاختاری نابرابرســاز» مفهوم عدالت را در ذهن‬                                   ‫یکــی از بنیانگذاران معمم مدارس مذهبــی دوران پیش از انقلاب نقل‬     ‫در سطح روانشناختی احساسات‪ ،‬افکار و رفتار تأثیر م ‌یگذارد‪.‬‬
‫که آنها در مقام داوری قرار میگیرند این عاد ‌توارههای مرفهانه است‬                                             ‫مصاحبهشوندگان بر اساس اصل مساوات‪ ،‬اصل شایستگی و اصل‬                                                                                                                ‫ب) بنابراین احساســات‪ ،‬افکار و رفتار افراد آن چیزی اســت که‬
‫که چارچوب کنشــی و تفســیری آنها را تعریف میکند و آنها را بر آن‬                                              ‫انصاف میسنجد‪ .‬پژوهشگر پس از این ارزیابی انتزاعی در سطحی‬                                                               ‫میشود‪ ،‬گواهی است بر این مدعا‪.‬‬                ‫زندگی اقتصادی آنان را میسازد‪ .‬بدین ترتیب هر حرکت اقتصادی‬
‫م ‌یدارد تا با بازگشــت به ارزشهای درون ‌ی شد‌های که ناشی از حضور‬                                            ‫عینیتر‪ ،‬پرســشهایی با نگاهی به جامعۀ ایران دربارۀ تحقق یا عدم‬                                  ‫اما ســوی دیگر این ماجــرا‪ ،‬کنارهگیری مذهبیــون مرفه از تودۀ‬
‫طولانیمدت در فضای انحصاری مدارس غیرانتفاعی اسلامی اســت‪،‬‬                                                     ‫تحقق عدالت‪ ،‬مطرح و پاسخها را تحلیل کرده است‪« :‬وجود تبعیض‬                                       ‫مردم اســت که بــاور دارند‪ ،‬فرزنــدان آنان تنها در چنین مدارســی‬          ‫بهصورتبنیادین‪،‬هویتانسانهاراهدفقرارم ‌یدهد‪.‬‬
‫جایگاه خود نســبت به دیگــری در جامعه را بازتعریــف کنند‪ .‬زیرا در‬                                            ‫در جامعه پرتکرارترین عاملی است که از نظر این افراد به بیعدالتی‬                                 ‫بایــد درس بخوانند‪ .‬ایــن تعریف «دیگــری» و فاصلهگذاری با او‬        ‫امروزه بدبینی گسترده در میان مردم وجود دارد مبنی بر ای ‌نکه‬
‫مقایسه با معرفتهای جدید‪ ،‬معرفتهای پیشینی با وجود عد‌م کارایی‬                                                 ‫م ‌یانجامد و در قالب پارتی و ســهمیههای مختلف به چشم میآید‪.‬‬                                    ‫(ص ‪ )۷۲‬در نهایــت بــه چیزی م ‌یانجامد که محیط شــک ‌لگیری‬          ‫عل ‌یرغمشاخصهاییکهاقتصادقویرانشانم ‌یدهند‪،‬آنانعدم‬
‫درشرایطجدیدهمچناناطمینانبخشترهستندوامکانیکدی ‌نداری‬                                                          ‫در جهان ذهنی افراد مورد مصاحبه که تازه ســد کنکور را شــکانده‬                                  ‫«زیستگلخان ‌های»م ‌یداند‪«:‬تجربۀتحصیلدرمدارسغیرانتفاعی‬               ‫ارتبــاط بین معیارهای اقتصادی مانند مخارج‪ ،‬تورم و بیکاری که‬
‫آســای ‌شطلبانه در عین بهر‌همندی از موقعیت اقتصادی باثبات را برای‬                                            ‫و موفق به ورود به دانشــگاه شد‌هاند‪ ،‬ســهمیۀ هیأت علمی یکی از‬                                  ‫اسلامی یعنی دور نگاه‌داشته شــدن از واقعیتهای جامعه در یک‬           ‫منفی هســتند را با درآمد که باید مثبت باشد‪ ،‬احساس میکنند‪.‬‬
‫آنها فراهم میکند‪ .‬به این ترتیب ارزشهای پیشــینی و تهنشس ‌ت شده‬                                               ‫ناجوانمردانهترین تبعیضهاســت‪ .‬از نظر آنها چنین تبعیضهایی‬                                       ‫محیط انحصاری که دانشآموزان در آن کسی جز افراد شبیه به خود‬           ‫در چنین شــرایطی حرکاتگیجکنند‌های مانند ایناقدام و پیامک‬
‫به آنها کمک میکند تا بهرهمندیشــان از قدرت و امتیازهای ناشی از‬                                               ‫مانع از ایجاد شــرایط برابر و یکســان میان همۀ افراد برای ورود به‬                              ‫را نمیبینند‪ .‬آنها حالا در مواجهه بــا واقعیتهای جهان بیرون و‬        ‫فرســتادن برای خریــد خودروهای احتمالی کار درســتی به نظر‬
‫موقعیت اجتماعیشان را توجیه کنند‪( ».‬ص ‪ )۱۵۱‬و در نهایت با نگاهی‬                                                                                                                                               ‫عــدم توانایی در درک موقعیت جدید و آدمهای جدیِِد این موقعیت‪،‬‬        ‫نم ‌یرسد‪ .‬در واقع جوامع زمانی که به راهحلهایی برای مشکلاتی‬
‫تاریخــی به کارکرد مدارس غیرانتفاعی مذهبی در مقایســه با کارکرد و‬                                                      ‫دانشگاههای باکیفی ‌تتر کشور میشود‪( ».‬ص‪)۱۳۰‬‬                                           ‫احســاس ضع ‌ف میکنند و از مدرسه و این شــیوۀ پرورش رضایت‬            ‫که در مســیر توســعه با آن مواجه میشوند به ســوی متفکران و‬
‫کژکارکرد کنونی آن نتیجه میگیرد‪« :‬مدرســۀ غیرانتفاعی اسلامی ابتدا‬                                                  ‫پژو نهششریآردمرام‪/‬د‪۰‬تار‪۷‬غم‪۱‬زااسلیصهغفزیچحرایهون‪/‬تتاف‪۰‬امس‪۰‬اعت‪۲‬زییاهازازسرلاتمومیادنخترانه‬  ‫ندارند‪ .‬این مشارکتکنندگان‪ ،‬در نتیجۀ احساس شکست در فرآیند‬            ‫محققــان خود روی میآورند‪ .‬بدیــن ترتیب متفکران اجتماعی و‬
‫در واکنش به احساس به حاشیه‌راندهشدن قشر متدین در برابر الزامات‬                                                                                                                                              ‫کسب تأیید اجتماعی از سوی دیگری ب ‌هدنبال ریشههای این مشکل‬           ‫اقتصادی زمانهای بحران میتوانند‪ ،‬نوآوریهای فنی یا علم ‌یای‬
‫ورود مدرنیته به ایران‪ ،‬از بالا و از سوی حاکمیت و در جهت تمایل آنها‬                                                                                                                                                                                                              ‫را تجویز کنند که اغلب منشــأ توسعه اجتماعی بعدی هستند‪ .‬به‬
‫برایحفظنظامارزشیشانشکلگرفت‪.‬بهنظرم ‌یرسدباوقوعانقلاب‬                                                                                                                                                           ‫گشته و مدرسه را مسبب اصلی این ناکامی م ‌یدانند‪( ».‬ص ‪)۹۳‬‬           ‫کارگیری دانش و روشهای علمی مردم و جامعه را برای رویارویی‬
‫و تغییرات ســاختاری پس از آن‪ ،‬شــرایط باید برای این قشر به شرایط‬                                                                                                                                            ‫فصــل چهارم با عنــوان «تدین و رفاه‪ :‬تولد مفهومی به نام شــأن»‬      ‫بامشکلاتوجس ‌توجویراهحلمجهزمیکندودرنتیجهدانش‬
‫ایدهآلی بدل گشته باشد اما از سخنان افراد مورد مصاحبه چنین برمیآید‬                                                                                                                                           ‫به ارزیابی ذهنیت مصاحب ‌هشــوندگان تحتتأثیر زیســت عملی کادر و‬      ‫علمی ما را تقویت خواهد کرد‪ .‬در حقیقت بسیاری از اکتشافات و‬
‫که حالا پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب که از سازگار کردن‬                                                                                                                                              ‫متصدیان مدرســه دربارۀ امکان و امتناع جمع دی ‌نداری با زیست مرفه‬    ‫نظریههای ارزشمند در پاسخ به نیاز به واکنشهای سریع و کارآمد‬
‫ساختارها با الزامات ز یست بر اساس مبانی دینی میگذرد‪ ،‬چندان تغییر‬                                                                                                                                            ‫میپردازد‪ ،‬جایی که «تحتتأثیر این رفتار دوگانه‪ ،‬الگوی ساد‌هزیســتی‬    ‫هنگامبحرانهایادرپاسخبهمشکلاتاجتماعیظاهرشد‌هاند‪.‬اما‬
‫قابل توجهی در از میان رفتن احســاس ناخوشایند قشر متدین صورت‬                                                                                                                                                 ‫برای دانشآموزان تبدیل به یک تشــریفات رسمی شود و نه یک باور و‬       ‫بهکارگیریروشهایبهرهبرداریاقتصادیازتنگناهایاقتصادی‬
‫وشادراایر مطیجکانمدعتهابباهالاقجاتمیااعحاستاانسحاقصلایرتیبوخدوگدیکبهه آغناالبنًًاهخمصچلناتن‬  ‫و‬   ‫نگرفته‬                                                                                                     ‫عقیدۀ دینــی» (ص ‪ )۱۰۲‬و برای توجیه این دوگانگی‪« ،‬با هدف توجیه‬       ‫مردم منجربه شــکلگیری مفهوم «ز یان گریزی» میشــود که در‬
                                                                                             ‫را‬  ‫آنهــا‬                                                                                                     ‫زیست مبتنی بر «حداکثر بهرهمندی از هر دو جهان» در نظام شناختی‬        ‫روانشناسی شناختی پدید‌های مشــهود است‪ .‬این مفهوم فرض‬
‫دینی دارند‪ ،‬پناه برند‪( ».‬ص ‪.)۱۵۳‬‬                                                                                                                                                                            ‫افراد مورد مصاحبــه رخ م ‌یدهد که از آن با عنــوان باورهای توجیهگر‬  ‫بآمتنخیگرییاکـههنـادتسد‪،‬ـواـمفتخبنیروادددلرمفنوثرًساووًلبنشیدترزیبب‪،‬هههمعریهقضگنریبمررمهواانیضادیزوگ تاعفیحاتخووـمـالتضودقرییرروممحـاهـلسمِ ِایهت تََود ِسِتماصرقکوتاارزرصماخساد‌ینوکهدنیبنهاشاد ََادبِِنمای‬
                                                                                                                                                                                                            ‫ترکیب تدین و رفاه یاد شد‪ ،‬باعث شده است تا مفهومی نوبنیاد به الهیات‬  ‫را جبران میکنند حال آنکه آنان ضرر عدم موفقیت در قرعهکشی‬
                                                                                                                                                                                                            ‫این قشــر متدین مرفه وارد شــود‪ ،‬مفهومی به نام «شــأن»‪ ...‬بهمثابۀ‬   ‫و نیز مشارکت در گسترش اقتصاد دلالی را نادیده گرفته و به سود‬
                                                                                                                                                                                                            ‫ابزاری جهت ایجاد تناسب میان دو الگوی زیستن مانند مفاهیمی چون‬        ‫حاصلازفعالیتاقتصادیدرستنیزب ‌یاعتنامیشوند‪.‬اینرویه‬
                                                                                                                                                                                                            ‫«میان ‌هروی» و «مصرف بر اساس نیاز» ‪ ...‬باعث نسبی شدن قضاوت‬          ‫در نهایت منجر به کاهش نرخ فعالیتهای کارآفرینی میشــود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                            ‫دربارۀ کیفیت «دی ‌نداری» گردیده است‪( ».‬صص‪ )۱۱۴-۱۱۵‬در چنین‬           ‫علاوه بر این ســوگیری وضعیت موجود و اثــر پدیدۀ زیانگریزی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫نیز ممکن اســت به نابرابریهای اقتصادی پایدار کمک کند زیرا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫بخشی از مردم به نحوی کاذب از سیستم اقتصادی موجود راضی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫میشوند و تحتتأثیر تصمیمات و رفتارهای دیگران قرار میگیرند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫دراینمیاننقشوتأثیرشبکههایاجتماعی‪،‬اقتصادیرانمیتوان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫دستکم گرفت‪ .‬وقتی یک مرجع رسمی از مردم دعوت به خرید و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫فروش خودرو میکند باید به اعتبار خودمان یا اعتبار بانک شک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫کنیم! در نتیجه باید اذعان کــرد‪ ،‬وضعیت اجتماع ‌ی‪ -‬اقتصادی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫طبقۀ اجتماعی و سرمایۀ فرهنگی مردم نقش مهمی در تعیین نتایج‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫اقتصادی دارند‪ .‬در دنیای ســالم و کارشناســی که سیاستهای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫کلان اقتصادی و نیــز رفتارهای علمی و اقتصادی مبتنی بر خرد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫مبنا قــرار میگیرند طی یک برنام ‌هریزی کلــی اقتصادی میتوان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫ماهیــت توزیع درآمد‪ ،‬تحرک اجتماعــی و اقتصادی را تغییر داد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫روانشناسی اقتصادی تأکید دارد که تأثیر روشهایی مانند آنچه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫در مورد خودروفروشــی وجود دارد‪ ،‬شــکل دادن بــه انتظارات‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫غیرمنطقی است یعنی حتی با وجود دادههای رسمی اقتصادی که‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫به رشــد و ثبات اشاره میکند‪ ،‬افراد امنیت مالی خود را شکننده و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫آسیبپذیرم ‌یدانند‪.‬اینتصورتحتتأثیرعواملبیشماریاستاز‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫جملهاینکهمردمبهجایتلاش‪،‬برنام ‌هریزی‪،‬کارآفرینیوابتکار‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫تشویق میشوند با سرمایهگذاری در قرعهکشی خودرو به مدارج‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫بالای اقتصادی و اجتماعی برسند!‬
   1   2   3   4   5   6   7   8