Page 4 - 17-07-1403-1803 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                                                              ‫سال هفتم شماره ‪1803‬‬            ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫سهشنبه ‪ 17‬مهر ‪1403‬‬

                                                                                                           ‫سیر زایش اسطوره مصدق‬                                                                                                                                                                                                    ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫یادگیری مدام‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫برای اینکه نمیریم باید بدانیم!‬

                                                                                                           ‫نقد و بررسی کتاب از مصدق تاریخی تا مصدق اسطور ‌های‬

‫دهۀ ‪ ۱۳۰۰‬وارد ترمینولوژی سیاسی ایران شد ب ‌ه شدت تأکید دارد‪ .‬به‬                                            ‫ ‪ W‬قربانی جا ‌هطلبی خودش شد!‬                                                                             ‫عصردوشنبه‪ ۹‬مهرجلسهنقدوبررسیکتاب«ازمصدقتاریخی‬                                                                                               ‫حسن محرابی‬
                                                                                                                                                                                                                    ‫تا مصدق اسطور‌های» از نشر اگر در شهر کتاب تجریش برگزار شد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                    ‫در این نشست که با حضور مؤلف کتاب‪ ،‬عل ‌یاصغر سیدآبادی برگزار‬                                                                                      ‫پژوهش‌گر‬
                                                                                                                                                                                                                    ‫شــد‪ ،‬دکتر علی بیگدلی (پژوهشگر و کارشــناس امور بی ‌نالملل)‪،‬‬
‫نظرم اگر بخواهیم مصدق را با یک نفر مقایسه کنیم آن شخص جمال‬                                                 ‫فریدون مجلســی صحبت خود را با اشاره به این موضوع که خود‬                                                  ‫فریدون مجلســی (دیپلمات‪ ،‬نویســنده و مترجم) و کامیار عابدی‬                                       ‫امروزه دانش ما هر سال تقریبًًا دو برابر میشود! اگرچه‬
‫عبدالناصر است که از مصدق هم الها‌م گرفته است‪ .‬با اینکه مصدق‬                                                ‫او در دوران مدرسه شــاهد حوادث و ماجراهای ‪ ۲۸‬مرداد بوده است‬                                              ‫(نویسنده‪ ،‬پژوهشگر و منتقد شعر معاصر فارسی) سخنرانی کردند‪.‬‬
‫باجواهرلعلنهروه ‌مدورهاستولیمتأسفانهبرخلافنهروکهبسیار‬                                                      ‫توقرگیفبًًاته‪:‬م«هدارز آدوغارازنتیولکدهادوه‪،‬هکاوکدتکاــبید‪،‬ربواالرۀدیدنکترش‪،‬مازصددواق نجوششتهو‬  ‫آغاز کرد‬                                                                                                   ‫اندازهگیری یا اعتبارسنجی آن به صورت دقیق سخت است‬
‫خردمند بود و هندوستان با آن وسعت و تنوع را از موقعیت استعماری‬                                                                                                                                             ‫شــده و‬                              ‫ ‪ W‬انسانی برجسته اما ل ‌جباز‬                                          ‫اما در نتیجۀ چنین ســرعتی‪ ،‬هنوز به سه سوال مهم پاسخ‬
‫به موقعیتی بسیار بالا ارتقا داد‪ ،‬دکتر مصدق بسیار احساساتی عمل‬                                              ‫رفتنش به دربــار تبریز و بعد مشــهد و ‪ ...‬میگویند که چندان مهم‬                                                                                                                                            ‫داده نشده است‪ :‬چگونه میخواهیم این سرریز دانش عظیم‬
‫اینکه بهعنوان یک ناسیونالیســت احساس قومی و ملی ما‬                                       ‫رکارکداموًبا ًلا‬  ‫نیستند‪ ،‬اســم این کتاب من را خیلی وسوسه کرد‪ .‬البته همانطور که‬                                            ‫دکتر علی بیگدلی در این نشست‪ ،‬صحبتهایش را با چند اشاره‬                                            ‫را مدیریــت کنیم؟ چطور میتوانیــم آن دانش را به گون ‌های‬
‫تشــخیص م ‌یدهد‪ ،‬نتوانســت آن خــرد و کار درازمدتی که‬                                                      ‫دکتر بیگدلی اشــاره کردند خوب بود بیشتر به مسألۀ اسطوره و تاریخ‬                                          ‫بــه خود کتاب آغاز کــرد‪ .‬او عنوان «از مصــدق تاریخی تا مصدق‬                                     ‫سازماندهی‪ ،‬ساختارمند و مرتب کرد که امکان استفاده از‬
‫نهرو از‪ ۱۹۲۸‬تا اوایل‪ ۱۹۶۰‬انجام داد و هند جدید را ســاخت‪ ،‬انجام‬                                             ‫پرداخته میشد چون عنوان جذابی است‪ ».‬مجلسی در ادامه کمی به‬                                                 ‫اســطور‌های» را جذاب خواند اما فصلبندی آن را چندان روشنگر‬                                        ‫آن فراهم شود؟ اگر این توانمندی به اشتباه مورد استفاده قرار‬
‫دهد‪ ».‬عابدی در ادامۀ صحبتش به قســمتی از کتاب اشاره کرد که‬                                                 ‫زندگی مصدق در دوران نوجوانی و مستوفی خراسان شدنش و بعد از‬                                                                                                                                                 ‫گیرد‪ ،‬چه؟ این سوالاتی است که در جهان امروز جوامع با‬
‫به حوزۀ ادبیات و شــعر درآن دوره پرداخته است و گفت‪« :‬از اسفند‬                                              ‫آن نماینده شدن مصدق در مجلس اول پرداخت و گفت‪« :‬تمام آرزوی‬                                                           ‫نیافت و بعد از اشــاره به ویرایش خوب و ســالم‬                                                                                   ‫آنروب ‌هروهستند‪.‬‬
‫‪ ۱۳۲۹‬تا سال‪ ۱۳۳۲‬امکان اینکه ادبیات قدرتمندی‬                                                                                                                                                                                    ‫کتاب گفت‪« :‬طبق اصول روششناســی‪ ،‬یکی از‬                                                ‫اما ببینیم اوضاع چگونه اســت؟ ســال ‪ ۱۹۸۲‬معمار و‬
‫در حوزۀ مســائل سیاسی و اجتماعی شکل بگیرد‪،‬‬                                                                                                                                                                                     ‫فصلهای کتاب باید ارتباط مســتقیمی با عنوان‬                                            ‫نظر یهپرداز آمر یکایی باکمینستر فولر «منحنی دو برابر شدن‬
‫نبود‪ .‬در این سالها ســرعت حوادث بهقدری زیاد‬                                                                                                                                                                                    ‫کتاب داشته باشد که جای آن خالی است‪ .‬جایش‬                                              ‫‪ ۱۹۰۰‬دانش‬    ‫بدانشــشر ت»قراریاببًًاداهعرک‪۰‬ر‪۰‬د‪ .۱‬اسواملتدووجبهرابشرــمدیکشهـتـادسواالز‬
‫بوده که شاعران و نویسندگان ما فرصت درونی کردن‬                                                                                                                                                                                  ‫بود در فصلی جداگانه بــه موضوع کتاب و عنوان‬                                           ‫حدود سال‬
‫نحداواشدت ‌هاثنودب‪ .‬بعنداببررایوننداددرآاینندردوحرهوزرۀوزنشاـمـهعنرگوارادبییاکامتًارًلا‬                                                                                                                                        ‫کتاب پرداخته شود اما متأسفانه نویسنده بهصورت‬                                          ‫‪ ۱۹۴۵‬مــیلادی (در پایان جنگ جهانــی دوم) این دانش‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫(انســانی) با سرعت‪ ۴‬برابر افزایش یافته بود و هر‪ ۲۵‬سال‬
‫بر ادبیات غلبــه دارد‪ .‬البته در ایــن دوره مه ‌مترین‬                                                                                                                                                                                   ‫پراکنده به این موضوع پرداخته است‪».‬‬                                            ‫دو برابر میشد‪ .‬امروزه‪ -‬شــاید به این دلیل که ما فناوری‬
‫اســتعدادهای ادبی جوان و میانسال در حوز‌ه شعر‬                                                                                                                                                                                  ‫او در ادامــه در تجلیل کتاب گفت‪« :‬مســألۀ‬                                             ‫افزایش یافت ‌های برای اندازهگیــری و ثبت چنین چیزهایی‬
‫تود‌های هستند یا گرایش به حزب توده دارند و اینها‬                                                                                                                                                                               ‫دوم که بــرای خود من جالب بود این اســت که‬                                            ‫داریــم‪ -‬م ‌یدانیم انواع مختلف دانش نرخ رشــد متفاوتی‬
‫ب ‌هدلیل آن چارچوبهای مرامی خودشان مصدق را‬                                                                                                                                                                                     ‫مجموعــۀ اطلاعاتی کــه در کتاب آمــده خیلی‬                                            ‫دارند‪ .‬به عنوان مثال دانش فناوری نانو هر دو سال یک بار‬
‫ممثرًدا ًالدااخسواتن‬  ‫نمیبینند و تازه دو‪ ،‬ســه سال بعد از‪۲۸‬‬                                                                                                                                                                    ‫کخرودهبکاهسـخـــتودومنقوبیًا ًلسننددیه ادزه بمـنـابوعدمج‪ .‬بدیهدخیصاوستفصاادزه‬         ‫و دانش بالینی هر ‪ ۱۸‬ماه دو برابر میشود اما بهطور متوسط‬
                      ‫که آثاری در رثای مصدق تولید میشود‪.‬‬                                                                                                                                                                       ‫تاریخ شفاهی بسیار اســتفاده کرده که خیلی هم‬                                           ‫دانش بشر هر ‪ ۱۳‬ماه دو برابر میشود‪ .‬علاوه بر این در سال‬
‫ثالث اولین کسی است که از حزب توده دور میشود‬                                                                                                                                                                         ‫خوب اســت‪ ».‬دکتر بیگدلی ادامه داد‪« :‬اولین اشتباه مصدق این‬                                        ‫‪ ۲۰۱۳‬آیب ‌یام پیشبینی کرد که «اینترنت اشیا» به دو برابر‬
‫و آن شــعر برای پیرمحمد احمدآبادی را میگوید و بعد از او سیاوش‬                                              ‫مصدقنخس ‌توزیرشدنبود‪.‬جاهطلبیچیزیاستکهقابلاغماض‬                                                           ‫نبوخدسکـهـنخ‌توسزیــر ‌ی‌تاوزیشربوشدـ‪.‬ـقدب‪ً.‬ابًلهکنهظدررمدنولعاتمچلهاارصدلهیمسوقوشانطزمدهصمددرق‬                      ‫میشود!‬   ‫شدن دانش در هر ‪ ۱۲‬ساعت منجر‬
‫کســرایی‪ ،‬هوشنگ ابتهاج‪ ،‬احسان طبری چه بهصورت ایما و اشاره‬                                                  ‫نیست و او قربانی جاهطلبی خودش شد‪ ».‬مجلسی ادامه داد «مصدق‬                                                 ‫مجلس بود همیشــه خودش از دولت انتقادهای جانان ‌های میکرد‬                                         ‫در‬  ‫مثًا ًل‬  ‫کنیم‪،‬‬  ‫را مطرح‬  ‫اگر بخواهیم ملموستر موضوع‬
‫در روزنامهها و مجلهها و چه در نشریات خارج از کشور‪ ،‬آرامآرام در‬                                             ‫حتی از نظر سنی نمیتوانست نخس ‌توزیر باشد اما میخواست باشد‪.‬‬                                               ‫اما حالا خودش ســیبل انتقاد شده بود‪ .‬هرچند اولین کسی که در‬                                       ‫دنیای امروز یک معلم به گروهی از دانشآموزان جوانش در‬
                      ‫رثای مصدق شعر میگویند‪».‬‬                                                              ‫در تمــام رفتارهای مصدق‪ ،‬مبارز‌هقدرت را میتوان دید‪ .‬یکی از نقاط‬                                          ‫ایران فهمید قرار است کودتایی علیه او ایجاد شود خود مصدق بود‬                                      ‫توضیح این وضعیت میگوید‪ :‬مشــاغل فردا که امروز خود‬
                                                                                                           ‫مثبت مصدق این است که وقتی میخواست وارد مجلس شود‪ ،‬فهمید‬                                                   ‫اماکنارنرفتچوناگرکنارم ‌یرفت‪،‬اسطورهنمیشد‪».‬اوبااشاره‬                                              ‫را برای آن آماده میکنند‪ ،‬هنوز اختراع نشــد‌هاند‪ .‬همچنین‬
                         ‫ ‪ W‬سلطن ‌تطلبمشروط ‌هخواه‬                                                         ‫بیسواد است و نیاز دارد تحصیل کند و زبان بیاموزد‪ .‬به سوئیس رفت‬                                            ‫به مقال ‌های که پیشتر در مجلۀ «سیاست خارجی» وزارت خارجه‬                                          ‫او میتوانــد اضافه کند‪ ،‬چیزهایی که امــروز در مدارس و‬
                                                                                                           ‫و آنجا لیســانس حقوقش را گرفت‪ .‬اما در آخر به ایران برگشت چون‬                                             ‫نوشــته بود‪ ،‬گفت‪« :‬مشکل مصدق این بود که استراتژی نداشت‪.‬‬                                          ‫دانشــکدههای ما تدریس میشود تا زمانی که دانشآموزان‬
‫عل ‌یاصغر سیدآبادی ضمن تشکر از سخنرانان جلسه اذعان کرد‪:‬‬                                                    ‫فهمیددرایرانمصد ‌قالسلطنهاستنهدرکشورهایدیگر‪.‬بااینهمه‬                                                     ‫دکتر مصدق شاهزاد‌های بود که خوی شاهزادگ ‌یاش تا آخر عمر بر‬                                       ‫فار ‌غالتحصیل شوند به درد بخور نخواهند بود‪ .‬به بیان دیگر‬
‫«مــن در این کتاب نه مورخ بود‌هام‪ ،‬نــه روزنامهنگار و نه پژوهشگر‬                                           ‫اوبهخاطرسوابقشنخس ‌توزیرنشدبلکهبهخاطرمحبوبیتشبعداز‬                                                       ‫زندگ ‌یاشتسلطداشت‪.‬حتیدکترفاطمیهمبهاینموضوعانتقاد‬                                                 ‫ااسســــتتث؛انیسًًاــحرعجمتدافنناشوـرـیی‬  ‫دو اتفاق ه ‌مزمان در حال وقوع‬
‫ادبی‪ .‬من بیشــتر دربارۀ پدیدار مصدق صحبت کرد‌هام نه شخصیت‬                                                                                                                                                           ‫داشــت‪ .‬جایی دکتر فاطمی به خبرنــگاری میگوید‪ :‬بالاخره این‬                                                                                  ‫بهطور تصاعدی درحال افزایش‬
‫واقع ‌یاش‪ .‬بله من موضعی دربارۀ کودتا بودن یا نبودن دارم‪ ،‬علاق ‌های‬                                                 ‫‪ ۱۳۲۰‬بود‪ .‬او محبوبترین نخس ‌توزیر تاریخ ایران بود‪».‬‬                                              ‫پیرمرد ما را به کشتن م ‌یدهد‪ .‬وقتی مصدق پس از گف ‌توگویی دو‬                                      ‫که تولید میشــود‪ ،‬ذهن را درگیر میکنــد‪ .‬در حقیقت به‬
‫به مصدق دارم یا ندارم‪ ،‬اما در این کتاب نمیخواستم وارد این علاقه‬                                                                                                                                                     ‫ساعته با ترومن کاخ سفید را ترک کرد‪ ،‬ترومن گفت‪ :‬با این پیرمرد‬                                     ‫طور کلی مردم به دنبال دانش هســتند و تمایل به دانســتن‬
‫یا رویکردم نسبت به ‪ ۲۸‬مرداد بشوم‪ .‬حتی بعد از نگارش کتاب یک‬                                                             ‫ ‪ W‬مل ‌یگرایی در چارچوب نگاه غیراستعماری‬                                                     ‫نمیشــود هیچ کاری کرد‪ .‬مصدق هم با روسها هم آمریکاییها‬                                            ‫کل دانش دارند‪ .‬بنابراین‪،‬آیا ما به ســوی آیند‌های ناشناخته‬
‫بار دیگر نشســتم و کلم ‌ه کودتا را از کتاب حــذف کردم‪ ،‬نه به دلیل‬                                                                                                                                                   ‫و انگلیســیها مخالف بود‪ .‬این دومین اشتباه مصدق بود‪ .‬او باید‬                                      ‫کــور پرواز میکنیم؟ آیا م ‌یتوان فراتــر از یک افق ‪ ۱۸‬ماهه‬
‫اینکه آن را کودتا نم ‌یدانســتم بلکه چون فقط میخواســتم بگویم‪،‬‬                                             ‫کامیار عابدی ابتدا به چند نکته در خصوص روششناسی کتاب‬                                                     ‫انعطاف م ‌یداشــت‪ .‬او انسان لجبازی بود‪ .‬من خیلی دکتر مصدق‬                                        ‫را دید؟ اگر چنین اســت پس چگونه بــرای روزهای آینده‬
‫مصدق چطور در ذهن ایرانیان پدیدار شد‪ .‬به نظر من مصدق تا روزی‬                                                ‫و بعد به ویژگیهای ادبی و فرهنگی دوران مصدق پرداخت‪ .‬او گفت‪:‬‬                                               ‫را دوســت دارم و برایش احترام قائلم اما او از یک شــاه دموکرات‬                                   ‫برنام ‌هریزی خواهیم کرد؟ نکتۀ اول اینکه الگوهای گذشته‬
‫که از دنیا رفت یک سلطنتطلب مشروطهخواه بود و یکی از دلایل‬                                                   ‫«آقای ســیدآبادی در این کتاب تلاش کرده بهعنوان یک پژوهشگر‬                                                ‫یک دیکتاتور ساخت‪ .‬البته شاید سالمترین مرد و سیاستمدار در‬                                         ‫ردارههاحــیاکلامًحااًلضجردیهیدــی بچراکایربانردجایمنکخارواههانپیدددااکشنـیـم‪.‬تد‪.‬رمپااباسیخد‬
‫اسطوره شدنش هم به نظرم این بود که در روز ‪ ۲۸‬مرداد با حزب توده‬                                              ‫روزنامهنگار‪ ،‬روی موضوع تمرکز کند‪ .‬او اطلاعات را گردآوری کرده‬                                             ‫تاریخ ایران دکتر مصدق بود‪ ».‬دکتر بیگدلی به موضوع جالبی که در‬                                     ‫به سه سوال اول مطلب نیز بهرهگیری از طریق شیوۀ جدید‬
‫ائتلاف نکرد‪ .‬بــا اینکه از دکتر مصدق میخواهند مردم را به خیابان‬                                            ‫و کتاب را بر دو پایه‪ ،‬وقایعی که در آن دوران رخ داده و دیگری روایات‬                                       ‫کتاب آمده اما مؤلف پاسخی به آن نداده است‪ ،‬اشاره کرد و گفت‪:‬‬                                       ‫علــم داده یعنی از طریق انــواع مدلهای هوش مصنوعی‬
‫دعــوت کند‪ ،‬قبول نمیکند‪ ،‬بارها از حزب تــوده پیام میآید و قبول‬                                             ‫مختلفی که از گروههای مختلف آمده‪ ،‬سامان بخشیده و تلاش کرده‬                                                ‫«آیا ‪ ۲۸‬مرداد‪ ،‬کودتا بود یا خیر؟ نویســنده اصطلاحات دیگران را‬                                    ‫راهحل اســت‪ .‬این دانش میتواند عامل اســتخراج‪ ،‬ثبت‪،‬‬
‫نمیکنــد‪ .‬اگر مصدق آن وجی ‌هالمله بودن را میخواســته به نظر من‬                                             ‫به این پرسش پاسخ دهد که چطور مصدق از یک شخصیت تاریخی و‬                                                   ‫نقل میکند و جای کودتا میگذارد اما من اگر جای نویسنده بودم‪،‬‬                                       ‫نمایش و فرمولبندی دانش به شکل الکترونیکی شود‪ .‬این‬
‫اینجا یکی از آن جاهایی است که نمیخواهد فقط ب ‌هعنوان یک آدم‬                                                ‫دارای کنشهای مشخص به شخصیتی اسطور‌های تبدیل میشود‪».‬‬                                                      ‫میگفتــم به این دلایل کودتا بوده یا نبوده اســت تا تکلیف موضوع‬                                   ‫موضوع نه تنها امکان استفادۀ مســتقیم از آن دانش متغیر‬
‫مســتقلی که علیه انگلیس مبارزه کرده‪ ،‬باقی بماند‪ ۲۵ .‬سال از ‪۲۸‬‬                                              ‫عابــدی در ادامه به خود دکتر مصــدق پرداخت و گفت‪« :‬ملیگرایی‬                                                                                                                                               ‫را فراهــم میکند بلکه بهبود آن را نیز امکانپذیر م ‌یکند‪ .‬به‬
‫مرداد به بعد در دورۀ شاه علیه مصدق کتاب نوشته شده و اسم مصدق‬                                               ‫دکتر مصدق بیشتر در چارچوب نوعی نگاه ضداستعماری قابل تبیین‬                                                                                  ‫مشخص شود‪».‬‬                                                     ‫بیان دیگر با این ســبک ســاماندهی دانش‪ ،‬مهمتر از همه‬
‫سانسور شده است‪ .‬به نظر من هم یکی از دلایلی که مصدق اسطوره‬                                                  ‫اســت‪ .‬البته متأســفانه مصدق به تئوری توطئه اعتقاد داشت و این‬                                                                                                                                             ‫دادهها میتوانند به راهحلهای واقعی برای مشکلات جدی‬
                                                                                                           ‫باعث میشد همیشه یک قدم به جلو و دو قدم به عقب بردارد‪ .‬دکتر‬
                   ‫شده همین وجود سانسور بوده است‪».‬‬                                                         ‫مصــدق هم بر این موضوع موازنۀ منفی که از زمان مدرس یعنی اوایل‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫منجر شــوند‪ .‬اطلاعات در مورد بیماریها و درمان آنها‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫فرمولهایی برای پیشبینی طوفانها و زلزلهها‪ ،‬تشــخیص‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫تقلــب‪ ،‬شــفافیت دولت‪ ،‬سیاســتگذاری بهتــر‪ ،‬بهبود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫مراقبتهای بهداشتی‪ ،‬فناوریهای انرژیهای تجدیدپذیر‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫راهحلهــای کمبــود آب و بســیاری از چالشهای دیگر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫که نژاد ما با آن مواجه اســت را میتــوان از طریق دادهها و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫هوش مصنوعی هدایتشده‪ ،‬حل کرد‪ .‬بر همین مبنا مجمع‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫جهانی اقتصاد(‪ )WEF‬گزارشی در مورد «انقلاب ربات»‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫ارجائههاکن اریدهجاادسـکـندتامکاهتقمرییتبًًاوانهدمی‪۷‬ن‪۹‬تعمیدلایدوشنغشلــراغازلبیدرن مسرایبسررد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫و برخــی از جوامع را در معرض خطــر قرار م ‌یدهد؛ یعنی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫آنکه نیاموزد از گردونه اقتصاد هم خارج میشود‪ .‬بر همین‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫مبنا پاســخ از جنبۀ فردی ساده اما فو ‌قالعاده مهمتر است؛‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫«یادگیــری مداوم»‪ .‬در حقیقت مهارت دیجیتال برای همه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫بمگهیارریمت؛ضحارولرآنیکاهسقطتعًًزایمراا‬   ‫دیگر اختیاری نیست بلکه یک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫در غیر این صورت نمیتوانیم یاد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫باید یاد بگیریم‪ ،‬بیاموزیم و دوباره یاد بگیریم! هما ‌نطور که‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫آلبرت انیشــتین زمانی گفته بود‪« :‬وقتی یادگیری را متوقف‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫کردید‪ ،‬شــروع به مردن میکنید‪ ».‬در جهان امروز این تنها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫راه برای زنده نگه داشتن خودمان است‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8