Page 2 - 01-09-1403-1841 Sazandegi
P. 2

‫بررسی رویدادهای سیاسی ایرانمیهن‬                                                                                                                ‫سال هفتم شماره ‪1841‬‬                                     ‫‪02‬‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫پنجشنبه اول آذر ‪1403‬‬

                                           ‫انگارههای آخرالزمانی‬                                                                                                                                                                                             ‫رهنمود‬

                                      ‫سرشت جنگهای منطقه ما به نظر من مذهبی نیست‪ ،‬سیاسی و اقتصادی است‬                                                                                                                                           ‫رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مدیران‪ ،‬اساتید‬
                                                                                                                                                                                                                                                        ‫و طلاب جامع ‌هالزهرا (س)‪:‬‬

                                                                                                                                                                                                                                               ‫لزوم تحول در حوزههای علمیه‬

‫‪ geddon‬یا ‪ last days‬میگویند‪ ،‬واژه کلیدی بحث اســت‪.‬‬                                              ‫توه ‌مزا عمل میکند و افراد ســعی میکنند‪ ،‬تاریخ گذشــته‬
‫منظور این اســت که ادیان معتقدند روز رســتاخیزی در این‬                                          ‫و وقایع امروز را هم به ســود عقیده خود تفســیر یا تحریف‬
‫جهان وجود دارد که آخرالزمان است و دنیا با بحران روب ‌هرو‬                                        ‫کنند‪ .‬نمونهها بیشــمارند‪ .‬یک نمونه امروزی و داخل ‌یاش‬                                                                   ‫عمادالدین باقی‬         ‫رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته در دیدار‬
                                                                                                ‫این اســت که یک کانال تلگرامی دارای همین گرایشها در‬                                                                                            ‫جمعی از مدیران‪ ،‬اســاتید و طلاب جامع ‌هالزهرا(س)‬
‫میشود و حوادث عجی ‌بوغریب طبیعی و انسانی‪ ،‬بشریت‬                                                 ‫پستی‪ ،‬بخشی از ترجمه کتاب «آمریکای زمی ‌نگیر؛ چگونه‬                                                                              ‫جامعهشناس‬
                                                                                                ‫عظمت را به آمریکا بازگردانیم»‪ ،‬نوشــته دونالد ترامپ را به‬                                                               ‫و پژوهشگر حقوقبشر‬
                                                                                                ‫این مضمون منتشر کرده‪« :‬ایران تا زمانی که متعصبان مذهبی‬
‫را به نقطه پایان م ‌یرساند که در سوره قیامت در قرآن و برخی‬                                      ‫بر آن حاکم باشــند‪ ،‬ملتی قدرتمند است»‪ .‬درحالی که این‬         ‫در خشــونتهای چند دهه اخیــر در خاورمیانه همواره‬                                  ‫این مجموعه اثرگــذار را از پدیدههای بینظیر برآمده از‬
                                                                                                ‫ترجمه غلطی از جملاتی اســت که‪‎‬ترامپ در کتاب خود با‬                                                                                             ‫انقلاب اسلامی و موجب افزایش سطح معلومات دینی‬
‫آیات دیگر توصیف شده و ک ‌موبیش در دیگر ادیان هم وجود‬                                            ‫عنــوان‪Crippled America: How to Make America:‬‬                ‫طرفین جنگ با توســل بــه مذهب به مواجهــه با یکدیگر‬                               ‫و اثرگذاری زنان دانســتند و با اشاره به ضرورت تحول‬
‫دارد‪ .‬طبق این انگارهها در پی این رویدادهای شــگفتآور‪،‬‬                                           ‫‪ Great Again‬نوشته است‪ .‬ترجمه متن اصلی به این صورت‬            ‫میپردازند و اکنون که رویاروییها نســبت به گذشــته اوج‌‬
‫تنها آنان که خداوند را شایسته م ‌یدانند‪ ،‬وارثان زمین خواهند‬                                     ‫است‪« :‬ایران‪ ،‬تا زمان به قدرت رسیدن مذهبیون تندرو‪ ،‬ملت‬        ‫و گســترش گرفته و میان اسرائیل با فلســطینیان‪ ،‬اعراب‪،‬‬                             ‫و روزآمدی حوزههای علمیه همپای تحولات جامعه‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫گفتند‪ :‬حوزههای علمیه باید برای مســائل مهم جامعه‬
‫شد‪ .‬شــخصیتی منجی در همه این آیینها وجود دارد‪ .‬حال‬                                                                       ‫قدرتمندیبود(فکتنامه)‪.‬‬               ‫مســلمانان و ایرانیان دوقطبی شــده‪ ،‬با وجود اینکه مساله‬                           ‫ازجمله مســائل اقتصادی‪ ،‬حکمرانــی و خانواده نظر‬
‫اینکــه آیا این آخرالزمان همان قیامت اســت یــا غیر از آن‪،‬‬                                                                                                   ‫ارضی و اشــغال مطرح اســت اما باز هم خصلت مذهبی به‬
‫خودش محل اختلاف و موضوع بحثی دیگر است‪.‬‬                                                                                          ‫ ‪W‬جنوب لبنان چطور؟‬                                                                      ‫خود گرفته است‪.‬‬                               ‫داشته باشد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫آی ‌تاللــه خامنــ ‌های در ایــن دیــدار‪ ،‬تشــکیل‬
‫تفکر آخرالزمانی متعلق به خواص نیست بلکه در ادبیات‬                                               ‫جنگهای مذهبی زیادی در تاریخ وجود داشته و امروز‬               ‫نتیجــه کلی بحث این اســت که بــرای تصمیماتی که به‬                                ‫جامع ‌هالزهرا(س) را مرهون ابتکار امام بزرگوار خواندند‬
‫عامــه و فولکلور هم میتوان آن را مشــاهده کــرد‪ .‬مرحوم‬                                          ‫هم وجود دارد که نمیتوان چون مذهبی هستند به آنها صفت‬          ‫حیات و سرنوشــت مردم و یک کشور مربوط میشود نباید‬
‫مادرزن ما وقتی که خبر عجی ‌بوغریب را میشــنیدند یا از‬                                           ‫آخرالزمانی داد‪ .‬برای مثال؛ جنگهای صلیبی که چند قرن‬           ‫به ایدههای اتوپیایی‪ ،‬ذهنی و آخرالزمانی متوسل شد‪ .‬اینها‬                            ‫و گفتند‪ :‬نفس تشــکیل مجموع ‌های با ماموریت ارتقاء‬
                                                                                                ‫طول کشــید و با حمله مسیحیان به بی ‌تالمقدس شروع شد‬                                                                                            ‫معرفت و آ گاهی دینی جمع زیــادی از زنان و دختران‬
‫مح ‌یردیفدنرادق‪ ،‬مطعً‌یًاگبفتسنــدیاکره انی اگازرشدومارهاآز پخدرالرزوماماندارسهاتی‪.‬‬  ‫تلویزیون‬   ‫و با پیروزی مســلمانان خاتمه یافت‪ ۹ .‬جنگ صلیبی واقع‬          ‫انسان را از عقلانیت ابزاری و محاسبه سود و زیان و منطقی‬                            ‫کشور‪،‬بسیار ارزشمند است چراکه تا قبل از آن‪ ،‬زنان در‬
                                                                                     ‫شبیه این‬   ‫شــده که جنگ مذهبــی تمامعیار بود اما بــه‌ندرت ویژگی‬        ‫رفتار کردن دور میکند و آسیب م ‌یرساند‪ .‬همین نگاه باعث‬
‫یا پدربزرگها و مادربزرگها شــنید‌هاید‪ .‬منظور آن است که‬                                          ‫آخرالزمانی داشت ‌هاند‪ .‬جنگ با مغولان طرف جنگ مذهبی‬           ‫اپزسـشـــتکیفاعًنا ًبلهو تخااایطنر اجاهمویاکنت داشدهنابهی‬  ‫شــده که در دولت آقای‬  ‫تاریخ کشور از چنین امکانی برخوردار نبود‌هاند‪.‬‬
                                                                                                ‫نبود اما شــیعیانی که با مغولان مبارزه میکردند تحت تاثیر‬                                                                ‫نظر کارشناسی کوشیده‬    ‫ایشان با اشــاره به صدمات فراوان ناشی از گسترش‬
‫وقتی هیچ چیز ســر جای خودش نباشد و از نظم و قاعده‬                                               ‫انگارهای آخرالزمانی قرار داشتند‪ .‬سربداران با این پندار که‬                                                                                      ‫فرهنگ غربی به جامعه زنان در دوره رضاخانی ازجمله‬
‫مرســوم و منطق ‌یاش خارج شــده باشــد م ‌یگویند‪ ،‬انگار‬                                          ‫وقــت پایان جهان و ظهور منجی اســت هر جمعه به بیرون‬          ‫نســنجیده را مهار کند و جلوی ادامه جنگ را بگیرد‪ .‬جنگ‬
            ‫آخرالزمان است‪.‬‬                                                                      ‫شهر به پیشــواز مهدی موعود م ‌یرفتند و اینان بودند که در‬     ‫از نظر جامعهشناسی به منافع بالا یا نیروی ایمان نیاز دارد‪،‬‬                         ‫عوارض ناشی از سطح پایین معلومات دینی زنان و نبود‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫مجموعــه مختص ارتقاء معرفت دینی آنــان‪ ،‬افزودند‪:‬‬
‫از نظــر باورمنــدان پایان دنیــا‪ ،‬اپیدمیها نشــانههای‬                                                                      ‫برابر مغولان ایستادند‪.‬‬           ‫نه اخلاق و نیروی اصلی که پشــت جنگ اســرائیل نهفته‬                                ‫امروز جامع ‌هالزهرا(س) متکفل این ماموریت مهم است‬
‫آخرالزمان هســتند‪ .‬اینکه جهان دیوانه شــده و مشابه زمان‬                                         ‫جنگ طولانی صفویان و عثمانیان که نزدیک به‪ ۲۰۰‬سال‬              ‫آرماگدون و افکار آخرالزمانی است‪ .‬دشمن واقعی و بالفعل‬
‫اقمورمولزوهطشکوههاب وشـمـدر نهاابویدعشجدیو ‌بدووبغارریه زنبدکگه ای اخزی نرًًاوباشلبراوعسشکلده‪،‬‬  ‫(البته با وقفههای مختلف) طول کشید‪ ،‬جنگی مذهبی بود‬            ‫اســرائیل کیست؟ پاســخ ایهود اولمرت‪ ،‬نخس ‌توزیر سابق‬                              ‫بنابراین هرچه بتوانید دانشجویان بیشتری جذب کنید و‬
                                                                                                ‫اما آخرالزمانی نبود‪ .‬جنگ مسیحیان و مسلمانان سودان که‬                                                                                           ‫معلومات دینی آنها را بالاتر ببر ید‪ ،‬کاری ارزشمند است‪.‬‬
                                                                                                ‫ســرانجام در ‪ ۹‬ژوئیه ‪ ۱۸ /۲۰۱۱‬تیر ‪ ۱۳۹۰‬سودان جنوبی که‬        ‫اسرائیل در مصاحبه با «س ‌یا ‌نان» این است‪« :‬دشمن واقعی‬                            ‫رهبر انقلاب‪ ،‬لازمه حرکت به سمت تمدن اسلامی‬
‫حیوانات هم انجام شده یا ظهور پدیدههای غیراخلاقی جدید‬                                            ‫حدود یکچهارم جمعیت را تشکیل م ‌یداد بهعنوان کشوری‬            ‫که ما داریم ایران نیســت‪ ،‬حز ‌بالله نیست‪ ،‬حماس نیست‪.‬‬
‫و به هــم ریختن قاعده طبیعی ازدواج‪ ،‬نشــانه تکرار همان‬                                          ‫مسیحی از سودان جدا شد و ســازمان ملل متحد استقلال‬            ‫دشمن واقعی درون اسرائیل اســت‪ ،‬گروههای آخرالزمانی‬                                 ‫را گســترش معــارف اصیل دینی در میــان عموم مردم‬
                                                                                                ‫آن را به رسمیت شناخت؛ هرچند هنوز سودانشمالی دنبال‬                                                                                              ‫خواندنــد و با توجــه به این ضرورت‪ ،‬گفتنــد‪ :‬تبلیغ و‬
            ‫سرنوشت است‪.‬‬                                                                         ‫یکپارچگی است‪ .‬جنگ بین ارمنستان و ترکیه که به قتلعام‬          ‫موعودگــرای یهــودی مســیحگرای دیوانــه‪ ،‬افراطیهای‬                                ‫تبییــن معارف اسلامــی و احیاء دیــن‪ ،‬ماموریت مهم‬
‫باورهای آخرالزمانی در آیین زرتشتی‪ ،‬یهودی‪ ،‬مسیحی‬                                                 ‫ارامنه منجر شد و جنگ مسلمانان ترک با یونانیان مسیحی‬          ‫اسرائیلی‪ ،‬دولت نتانیاهو و‪.»...‬‬
‫و اسلامی‌وجود دارد‪ .‬فیلمهای علمی تخیلی فراوانی ازجمله‬                                           ‫که همین الان در قبرس دیواری کشید‌هاند و یک طرف قبرس‬          ‫ایــن رویکردهای آخرالزمانی در ایــران و لبنان هم وجود‬                             ‫برای اثرگذاری‬  ‫تدیربیگتریجواپمیع ‌هشاُُبلرزدهمراع(نوسی) ازناسـنـکهتنیکمه بیایازد‬
‫پایان دنیا‪ ،‬برفشــکن و‪ ...‬فیلمها درباره زامب ‌یها یا انشــار‬                                                                                                 ‫دارد اما نه به غلظت اسرائیل‪ .‬البته بیشتر در سالهای اخیر‬                           ‫جامعه هستند‪،‬‬
                                                                                                                ‫ترکی و یک طرف قبرس یونانی است‪.‬‬                                                                                                                ‫هدفگذاری و برنام ‌هریزی انجام شود‪.‬‬
‫ویروسهایی که دنیا را از بین میبرند مانند فیلم شیوع‪ ،‬نشان‬                                        ‫جنگبینمسلمانانومسیحیانتیمور‪.‬تیمورازاستا ‌نهای‬                ‫از ایران منتقل شــده اســت‪ .‬در لبنان به خاطر جنگهای‬                               ‫عال�آـیَم‌تالخلوهاندخنادمنو‌هاگفیتتندح‪:‬ولچنراان اچمهرزیماطمبتیعحویلوبهقهدرسـیـدرت‬
‫م ‌یدهندکهتفکرآخرالزمانیدررویکردهایعلمیوفناورانه‬                                                ‫اندونزی بود‪ .‬اندونزی امــروز‪ 300‬میلیون جمعیت دارد و در‬       ‫خونین میان لبنانیها و فلســطینیها بعد از ‪ 1975‬ضدیت با‬
            ‫هم نفوذ کرده و وجود دارد‪.‬‬                                                           ‫شور ‌شهای اســتقلالطلبانه سرانجام در ســال ‪ ۲۰۰۲‬تیمور‬        ‫فلسطینیها حتی در میان شیعیان بیشتر از ضدیت با اسرائیل‬
‫در عقاید آخرالزمانی محور همه چیز در جهان تقابل خیر‬                                              ‫شــرقی از اندونزی اعلام اســتقلال کرد و اهالی این سرزمین‬     ‫بود و با حضور حکومت ایــران و حز ‌بالله در لبنان این جو‬                           ‫افراد عاقل و متدین باشــد‪ ،‬جامعه و بشریت اعتلا پیدا‬
                                                                                                ‫کوچک کــه امروز یک میلیو ‌ن و اندی جمعیت دارد طی یک‬                                                                                            ‫میکنــد اما بدون آن‪ ،‬تحــول رو به گمراهی و انحطاط‬
‫و شر است‪ .‬تعبیر محور شرارت بوش هم متاثر از همین نگاه‬                                            ‫همهپرسی زیر نظارت نیروهای حافظ صلح ملل متحد‪ ،‬در‪۳۰‬‬            ‫قــدری تغییر کرد‪ .‬باورهای آخرالزمانی در نبرد با اســرائیل‬                         ‫مــ ‌یرود همچنان که امــروز در جوامع غربی‪ ،‬منکرات‬
‫بود‪ .‬او تعبیر جنگهای صلیبی را هم به کار برد‪ .‬جالب اینکه‬                                                                                                      ‫هم در همین دوره رواج پیدا کرد‪ .‬چند ســال پیش کتابی به‬
‫در هر زمانی در گذشته که جنگ و خشونت اوج گرفته مثل‬                                                    ‫آ گوست ‪ ۱۹۹۹‬به استقلال خود از اندونزی رای دادند‪.‬‬        ‫نام «یو‌مالخلاص» به قلم كامل سلیمان منتشر شد که به نام‬                                           ‫عقلی به معروف تبدیل شده است‪.‬‬
                                                                                                ‫جنگ بین مسلمانان بالکان و صربهای مسیحی که با‬                                                                                                   ‫ایشــان حوزههــای علمیــه را نیز همچون ســایر‬
‫جنگهای صلیبی یا حمله مغول‪ ،‬فکر میکردند آخرالزمان‬                                                ‫دخالت دخالت نظامی شورای امنیت و آمر یکا به ایجاد کشور‬        ‫روزگار رهایی به فارســی ترجمه و در دو جلد منتشــر شد‪.‬‬                             ‫مجموعههــا نیازمند تحول دانســتند و افزودند‪ :‬حوزه‬
            ‫موعود فرارسیده‪ .‬الان هم چنین است‪.‬‬                                                   ‫مسلمان بوسنی در اروپا انجامید‪ .‬جنگ داعش با شیعیان و‬          ‫در این کتاب ‪ ۶۰۰‬روایت را جمع کرده و به مصداقشناســی‬
‫اینکه در این آیینها‪ ،‬باورهــای آخرالزمانی چگونه بیان‬                                            ‫ایزدیها و در افغانستان بین طالبان و شیعیان هزاره و جنگ‬       ‫میپردازد‪ .‬در مقدمه مینویســد‪ :‬من این کتاب را مینویسم‬                              ‫علمیه برای مردم و تبلیغ و پیشبرد دین و ایجاد حاکمیت‬
                                                                                                ‫هند و پاکستان که به اســتقلال پاکستان از هند منجر شد و‬                                                                                         ‫دینی اســت که با توجه به درحــال تحول بودن جامعه‪،‬‬
‫شده و چه تشــابهات و تفاوتهایی دارند باز هم از موضوع‬                                            ‫هنوز کشمکش مسلمانان و هندوها چه درون هند و چه میان‬           ‫تــا مردم را از واقع ‌های آ گاه کنــم که همه مقدماتش به وقوع‬                      ‫حوزه علمیه هم باید بــرای انجام صحیح وظایف خود‬
‫بحث ما دور اســت و ما فقط بر نقــش و حضور این باورها‬                                            ‫دو کشور هند و پاکســتان ادامه دارد و در میانمار هم شاهد‬                                                                 ‫پیوسته است‪.‬‬
‫در جنگهای جاری تمرکز داریــم و اینکه عقاید مذهبی و‬                                              ‫نسلکشی مسلمانان توســط بوداییها هستیم‪ ،‬جنگهای‬                ‫شیخ علی کورانی از روحانیون لبنانی که دهه‪ 60‬در قم بود‬                                                    ‫روزآمد شود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫رهبــر انقلاب ب ‌هروزرســانی کتابها و شــیوههای‬
‫آخرالزمانی در جنگهای جــاری خاورمیانه نقش دارند تا‬                                                         ‫مذهبی هستند اما خصلت آخرالزمانی ندارند‪.‬‬           ‫و از نزدیک با او آشــنا بودم‪ ،‬کتابی دارد به نام عصر ظهور‪.‬‬                         ‫درســی در حوزههای علمیه و ورود به مسائل مورد نیاز‬
‫حدی که قوم یهود چون خود را قوم برگزیده م ‌یداند و بارها در‬                                      ‫نکتــه دو اینکــه‪ ،‬گرچــه موضــوع بحث مــا باورهای‬           ‫البته در لبنان در زمان احمدینژاد هم کتاب «احمدی نجاد‬
‫سخنان آنها و حتی در «شبه قانون اساسی ‌»شان آمده است‪،‬‬                                            ‫آخرالزمانی اســت اما پیشفرض من این است که برخلاف‬             ‫و الثــورة العالمیة المقبلة» (احمدینــژاد و انقلاب جهانی‬                          ‫جامعه ازجمله مسائل پولی و مالی‪ ،‬حکمرانی‪ ،‬خانواده‬
                                                                                                ‫آنچه مشــهور شده‪ ،‬سرشت جنگهای منطقه ما به نظر من‬                                                                                               ‫و مســائل جدید همچون رمزارزها را ازجمله الزامات‬
‫معتقدند آنها هســتند که در آخرالزمان وارث زمین خواهند‬                                                                                                        ‫پی ‌شرو) از شــادی فقیه در ســال ‪ 2006‬توســط انتشارات‬                             ‫تحول در حــوزه علمیه خواندنــد و افزودند‪ :‬مخالفت‬
‫بود‪ .‬دلیل اصــرار بر حفاظت از پاکی خون و اصالت نژاد در‬                                                       ‫مذهبی نیست‪ ،‬سیاسی و اقتصادی است‪.‬‬                ‫دارالعلم منتشر و مدعی شده بود‪ ،‬احمدینژاد رهبر سربازان‬
‫صهیونیستها که یهودیانی خالص هستند همین است‪ .‬اگر‬                                                 ‫جنــگ جاری منطقه از منظر جامعهشــناختی هم مورد‬               ‫مهدی اســت که قدس را آزاد میکند‪ .‬مولف مدعی بود که‬                                 ‫بــا تحول حوزه علمیــه‪ ،‬مخالفت با پیشــرفت دین در‬
                                                                                                ‫توجه قرار نمیگیرد و نگاه سیاســی در تحلیلها غلبه دارد‪.‬‬                                                                                         ‫کشور است‪ ،‬البته کســانی باید تحول را ایجاد کنند که‬
‫یک یهودی با غیریهودی ازدواج کند دیگر خون او خالص‬                                                ‫برای مثال؛ مســائل جمعیتی و جمعیت جوان نقش مهمی‬              ‫بازگشــت مهدی موعود بسیار نزدیک اســت و ما الان در‬                                               ‫صلاحیت آن را داشته باشند‪.‬‬
‫نیست‪ .‬قانونی هم گذراندند که غیریهودیان را شهروند درجه‬                                           ‫دارند اما متغیرهای جامعهشناختی در تحلیلها غایب است‪.‬‬          ‫دور‌های زندگی میکنیم که آن را عصر ظهور نامیده است‪ .‬او‬
‫دو تعریف میکند و غیراصیلها و غیریهودیها از رد‌های به‬                                            ‫اما آنچه موضوع اصلی گروه جامعهشناسی دین است اینکه‬            ‫برای این دوره ‪ 17‬علامت ذکر میکند که محقق شده است‪.‬‬                                 ‫آی ‌تالله خامن ‌های با اشــاره به لزوم حضور زنان دارای‬
                                                                                                ‫اگر بپذیریم که سرشت اصلی این کشمکشها مذهبی نیست‬                                                                                                ‫ســطح بالای معارف دینــی در رســانهها و اجتماعات‬
            ‫بالا مجاز به داشتن سمت و مقام نیستند‪.‬‬                                               ‫اما مذهب به عنوان ابزار یا پشــتیبان به کار رفته اســت و ما‬  ‫ایــن علامات به ما میگوید که مــا در دوره ظهور امام زمان‬                          ‫بی ‌نالمللی و نقــش جامع ‌هالزهرا(س) در این خصوص‪،‬‬
‫آنها حتی نقشــه جغرافیایشــان را از روی کتاب عهد‬                                                ‫روی یــک وجه آن هم تمرکز داریــم و آن عقاید آخرالزمانی‬       ‫زندگی میکنیم و احمدینژاد یکی از رهبران ارتش امام زمان‬
‫یافته توسط‬  ‫تسعیایزمنامن میلکنلنفدعبًاهًل بمهرزصهاوریتجتاغکراتفییاکیییبرهسحــدامقیلتی‬                                                                                                                                   ‫است‪.‬‬                   ‫افزودنــد‪ :‬بعد از پیروزی انــقلاب اسلامی‪ ،‬زنان فاضل‬
‫نگاه میکند‬                                                                                                                    ‫است نه کل مذهب‪.‬‬                                                                                                  ‫پرشــماری در جامعه حضــور دارند که بایــد برای بیان‬
                                                                                                ‫آخرالزما ‌ن پنداری که در انگلیــس ی ‪ End time‬یا �‪Arma‬‬        ‫در ایران عد‌های حتی بمــب اتم را گره زدند به ظهور امام‬                            ‫مســائل مرتبط با زن و خانواده در رســان ‌هها آماده شوند‬
‫را میپذیرند اما به عنوان کف‪ ،‬نه ب ‌ه عنوان سقف‪ .‬دهها مورد‬                                                                                                    ‫زمان‪ .‬همســر مصطفی احمد ‌یروشــن (از دس ‌تاندرکاران‬
‫شــعار از نیل تا فرات و شوش و همدان را از سران و مقامات‬                                                                                                      ‫برنامه هست ‌های که ســال ‪ ۹۰‬ترور شد) میگوید‪« :‬مصطفی‬                               ‫همچنین باید بتوانند در مجامع بزرگ جهانی و اسلامی‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫با اســتناد به آیات و روایات و نه ‌جالبلاغه‪ ،‬مطالب عالی‬
‫اســرائیلی دید‌هایم ‪.‬در تازهترین نمونــ ‌هاش برای مثال دانیل‬                                                                                                 ‫ی ‌ک بار پیش آی ‌تالله خوشوقت رفته و از ایشان پرسیده بودند‬                        ‫دینی را بیان کنند که این کار هم در پیشرفت و شناساندن‬
‫وایس‪ ،‬رئیس جنبش یهودی ناچالا در مورد محدوده کشور‬                                                                                                             ‫«ظهور چقدر نزدیک است؟» آقای خوشوقت فرموده بودند‪:‬‬
‫جعلی اسرائیل از نیل تا فرات با عنوان ارض موعود میگوید‪:‬‬                                                                                                       ‫بستگی به این دارد که شما در نطنز چه کار میکنید»‪.‬‬                                  ‫کشــور در دنیا و هــم در ایجاد امت اسلامــی تاثیرگذار‬
                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫خواهد بود‪.‬‬
‫«برای ملت یهود همان ســرزمین موعــود در کتاب مقدس‬                                                                                                            ‫متعصبان بــه باورهای آخرالزمانــی در ادیان مختلف در‬                               ‫آی ‌تاللــه خامنــ ‌های‪ ،‬برنام ‌هریزی بــرای تهذیب و‬
‫از نیــل تا فرات را آرزو دارم و مــن یقین دارم که روزی اتفاق‬                                                                                                 ‫اقلیت هستند اما وقتی دوشاخه آنها به پریز قدرت و ثروت‬
‫خواهد افتاد‪ .‬ســوال‪ :‬جنوب لبنان چطور؟ اگر قسمتی از آن‬                                                                                                        ‫وصل شود خیلی اثرگذار و جریان میشوند‪ .‬خیلی از یهودها‬                               ‫پیشــرفت روحی و معنوی زنان در جامع ‌هالزهرا(س) را‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫در کنار آموزشهای علمی ضروری دانســتند و گفتند‪:‬‬
‫ســرزمین موعود است آن هم باید باشد حتی قسمتهایی از‬                                                                                                           ‫سکولارند اما الان در اسرائیل صهیونیستهای آخرالزمانی‬                               ‫بانــوی برخــوردار از اخلاق اسلامــی و تهذیب نفس‬
‫سوریه‪ ،‬عراق و ایران! بسیار منطقه بزرگی است»‪.‬‬                                                                                                                 ‫متصل به ثروتهای عظیم در دنیا به قدرت وصل رســیده و‬
‫این متن سخنرانی نگارنده در نشست انگارههای‬                                                                                                                    ‫دارند شرارت میکنند‪ .‬چسبندگی تعصب و ایمان دور از عقل‬                               ‫میتواند نسل آینده را متحول و تربیت کند‪.‬‬

‫آخرالزمانی در جنگ جاری خاورمیانه است‬                                                                                                                         ‫به حدی اســت که نشئگی میآورد چنانکه مانند موادمخدر‬
   1   2   3   4   5   6   7