Page 4 - 01-09-1403-1841 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                 ‫سال هفتم شماره ‪1841‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                           ‫پنجشنبه اول آذر ‪1403‬‬

                                                                                                 ‫شور بالزاکی لکان‬                                                                                                                           ‫خبر‬

                                                                                                                         ‫الیزابت رودینسکو در ژک لکان‬                                                                              ‫شاعر پیشگام‬
                                                                                                 ‫به زندگی و نظام فکری این روانکاو فرانسوی م ‌یپردازد‬
                                                                                                                                                                                                                                      ‫شونتارو تانیکاوا درگذشت‬
‫ترنزنجشمدرگۀنینیا‪/‬توا‪۲‬نشظ‪۷‬اا‪۷‬ممحفصرکفمرحزایه‪/‬د‪/‬اهل‪۰‬یوز‪۸‬امب‪۷‬لیتهکزاراورخدتویونماشسننژکاودژک لکان‬  ‫توصیف میکند که کودک برای اولیــن بار‪ ،‬تصویر خود را در‬        ‫َژَ ک ل�ـَکان (ژاک لاکان) (‪ ۱۳‬آوریل ‪ ۹ - ۱۹۰۱‬ســپتامبر‬
                                                                                                 ‫آینه تشــخیص م ‌یدهد‪ .‬رودینسکو این لحظه را بهعنوان نقطه‬      ‫‪ )۱۹۸۱‬پزشــک‪ ،‬فیلسوف و روانکاو برجســتۀ فرانسوی بود‬          ‫تانیکاوا‪ ،‬شــاعر پیشگام شــعر مدرن ژاپن در ‪ ۹۲‬ســالگی‬
‫آرای لکانیهای ارتدوکس بشــود‪ ،‬هم نظریــات لکانیهای‬                                               ‫عطفی در شــکلگیری «من» یا ایگو معرفی م ‌یکند که لکان‬         ‫که به خاطر ایدۀ «بازگشــت به فروید» و رســال ‌های که در آن‬   ‫درگذشت‪ .‬پسر شونتارو تانیکاوا شاعر بزرگ ژاپنی‪ ،‬س ‌هشنبه ‪۲۹‬‬
‫میانــ ‌هرو را در بر بگیرد و هم به آرای آنانــی که با هر دو گروه‬                                 ‫آن را اولین قدم بهســوی خودآ گاهــی و ورود به نظم نمادین‬     ‫ناخودآ گاه را به صورت یک زبان‪ ،‬ساختاربندی کرده‪ ،‬معروف‬        ‫آبان اعلام کرد‪ ،‬پدرش ‪ ۱۳‬نوامبر به دلیل کهولت در بیمارســتان‬
‫ســر ســتیز دارند‪ ،‬مختصر اشار‌های کرده باشــد‪ .‬از این رو با‬                                      ‫م ‌یدانــد‪ .‬لکان در یکی از معروفتریــن اظهاراتش میگوید‪:‬‬      ‫شــد‪ .‬لکان بهجز فروید از زبانشناسی ساختارگرای سوسور‬          ‫توکیو درگذشــت‪ .‬تانیکاوا که از نظر فاصلــه گرفتن از هایکو و‬
‫ارضائمۀنسپیرمهایزیاقزدهیرگسونیهپاالیوددهآه الزساخزِطِای‬  ‫اثری روب ‌هرو هســتیم که‪،‬‬               ‫«ناخودآ گاه مانند زبان ســاختاریافته اســ ‌ت»‪ .‬رودینسکو به‬   ‫و قومشناسی ساختاری اســتروس نیز تأثیر پذیرفت‪ .‬لکان با‬        ‫دیگرســنتهایادبیژاپنیپی ‌شگامبود‪،‬شــعرهاییکوبندهاما‬
                                                         ‫خاص تذکرهنویســان‪ ،‬از‬                   ‫بررسی این مفهوم میپردازد و نشــان م ‌یدهد چگونه لکان از‬      ‫هنرمندان و نویسندگان مشهور وقت میگذراند و علاقهمندان‬         ‫محاور‌های میســرود و مترجم کمیک اســتریپ «پناتوس» به‬
‫پرهیز میکند‪ .‬کتاب بلافاصله پس از انتشار با طوفان نقدهای‬                                          ‫زبانشناسی سوســور و رومن یاکوبســن برای شک ‌لدهی به‬          ‫زیــادی در فرهنگ عامه داشــت از ای ‌نرو زندگــی او مانند‬     ‫ژاپنی بود و متن ترانه مجموعه انیمیشــن «آسترو بوی» را نوشته‬
‫مثبت و منفی روب ‌هرو شد؛ اما امروز کمتر پژوهشگری است‬                                             ‫نظریاتش استفاده کرد‪ .‬لکان معتقد بود‪ ،‬ذهنیت انسان بهطور‬       ‫ستارگان سینما یا خوانندگان پاپ باعث مطرح شدن شایعات‬          ‫است‪.‬اوبااولینمجموعهشعریخوددرسال‪ ۱۹۵۲‬دنیایادبی‬
‫که به روانکاوی فرویدی ‪ -‬لکانی علاقهمند باشــد و در منابع‬                                         ‫اساسی توسط ســاختارهای زبان شکل میگیرد و ناخودآ گاه‬          ‫مختلف و برانگیختن کنجکاوی مخاطبان میشــد‪ .‬در ایران‬           ‫را متحیر کرد‪« .‬دو میلیارد سال نوری تنهایی»‪ ،‬نگاهی جسورانه‬
‫و مآخذ به کتاب «ژک لکان‪ :‬زندگی و نظام فکری» برنخورد‪،‬‬                                             ‫از طریق آن عمل میکند‪ .‬رودینســکو توضیح م ‌یدهد چگونه‬         ‫هم از میانۀ دهۀ ‪ ۷۰‬و با رواج موج پستمدرنیســتی‪ ،‬اندیشــه‬     ‫به کیهان در زندگی روزمره‪ ،‬پراحســاس‪ ،‬روشن و سرراست و با‬
‫یا خود را از تورق آن یا ارجاع به آن بینیاز ببیند‪ .‬رودینسکو در‬                                    ‫این ســهگانۀ مهم لکان‪ ،‬بنیان تفکر او را تشکیل م ‌یدهد‪ .‬امر‬   ‫انتقادها و اقبــال به مباحث روانکاوی‪ ،‬نام لکان هم بر ســر‬    ‫اســتفاده از زبان روزمره سروده شــده بود‪ .‬این کتاب که پیش از‬
‫ابتدای پیشگفتار‪ ،‬نو یسنده پروژۀ لکان را اینگونه صورتبندی‬                                         ‫خیالی به تصویرها و ادراکات ذهنی مربوط است و امر نمادین‬       ‫زبانها افتاد و از آن زمــان تاکنون ترجمهها و تألیفات زیادی‬   ‫«صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز نوشته شده بود به کتابی‬
‫میکند‪« :‬ژک لکان قصد داشــت در فرویدیسم میان ‌هرو زمانۀ‬                                           ‫به جهان زبان و قانو ‌ن و واقعی؛ به آن بخشی از تجربۀ انسانی‬                                                                ‫پرفروش بدل شــد‪« .‬کوتوبا آسوبی اوتا» به معنی «کلم ‌هها ترانه‬
‫خــود اختلال ایجاد کنــد‪ ،‬طاعون بهجانش بینــدازد و آن را‬                                         ‫کــه نمیتوان آن را بهطور کامل درک یا بیان کرد‪ .‬رودینســکو‬           ‫درخصوص زندگی لکان و آراء او منتشر شده است‪.‬‬            ‫میسازند» این شــاعر‪ ،‬تجرب ‌های آهنگین از خلق شعر ب ‌هوسیله‬
‫براندازد‪ ،‬فرویدیســمی که پس از جان ب ‌هدر بردن از فاشیســم‬                                       ‫خواننده را با درکی عمیقتر از این مفاهیم پیچیده آشنا میکند‪.‬‬   ‫کتاب «ژک لکان» الیزابت رودینسکو‪ ،‬یک بیوگرافی جامع‬            ‫کنارهم قرار دادن واژههایی اســت که صدایی مشابه دارند‪ ،‬مانند‬
‫چنان خود را با دموکراسی وفق داد که خشونت خاستگاههای‬                                              ‫میراث لکان همواره محل بحث و جدال بوده اســت‪ .‬درحال ‌ی‬        ‫و برجسته دربارۀ این روانکاو فرانسوی و یکی از تأثیرگذارترین‬   ‫کنار هم قرار دادن «کاپا» حیوانی افســان ‌های و «راپا» شیپوری‬
‫خود را ک ‌موبیش به دست فراموشی سپرد‪ .‬داستان لکان داستان‬                                          ‫که او بر جنبشهــای روانکاوی‪ ،‬فلســفه و نظریۀ فرهنگی‬          ‫نظریهپردازان روانکاوی قرن بیســتم است که نشر نی بهتازگی‬      ‫که مجموع ‌های از آواهای شــاد را ایجاد میکند‪ .‬او با هماهنگی‬
‫شجـوـانوریفلروائنیسلوامیبارس‪ ،‬دتو‪،‬راشنـاـوورجیهبوالرازاکسیب‪:‬یانداُ ُکستنانو‬                      ‫تأثیــری عمیق گذاشــته‪ ،‬روشهای تدریس غیرمرســوم او‪،‬‬          ‫آن را با ترجمۀ ناتاشــا محــر‌مزاده و ملیکا خوشنژاد منتشــر‬  ‫صداواژههــا و نامآواها که از صداهــای موجود در طبیعت تقلید‬
                                                                                                 ‫نگارشهای رمزآلود و مدیریت جنجالی مکتبش باعث بروز‬             ‫کرده است‪ .‬رودینسکو‪ ،‬مورخ برجستۀ روانکاوی که به دلیل‬          ‫شــد‌هاند مانند چهچهه‪ ،‬شــیهه و‪ ...‬زبانی خــاص خلق کرد‪.‬‬
                                                                                                 ‫بحثهای داغی میان همکاران و پیروانش شد‪ .‬رودینسکو با‬           ‫ارتباط نزدیکش با این حوزه و آشنایی با کارهای لکان شناخته‬     ‫این شــاعر در گف ‌توگویی که سال ‪ ۲۰۲۲‬در خان ‌هاش در توکیو با‬
                                                                                                 ‫دقت این مباحث را تجزیه‌ ‌و تحلیل میکند و دیدگاهی متعادل‬      ‫میشود‪ ،‬نگاهی عمیق و گسترده به زندگی شخصی و حرف ‌های‬          ‫آسوشیتدپرس انجام داده بود‪ ،‬گفته بود‪« :‬برای من‪ ،‬زبان ژاپنی پایه‬
                                                                                                 ‫ارائه م ‌یدهد‪ .‬او برای تکمیل پروژۀ خود باید با بسیاری منابع‬  ‫لکان ارائه م ‌یدهد‪ .‬او در این کتاب به بررسی مسیرهای فکری‬     ‫اســت‪ .‬من مانند یک گیاه‪ ،‬ریشههایم در مواد مغذی زبان ژاپنی‬
                                                                                                 ‫ضدونقیض دس ‌توپنجه نرم کند تا نتیجۀ تحقیق او هم شامل‬         ‫و زندگی حرف ‌های لکان میپردازد‪ ،‬از دورههای اولیۀ زندگ ‌یاش‬   ‫جای دارد و از آن مینوشم تا برگها‪ ،‬گلها و میوههایم بجوشند‬
                                                                                                                                                              ‫در پاریس تا پیشــرفتهای نظری او که باعث تحولات بزرگ‬          ‫و ســر برآورند‪ ».‬تانیکاوا نه تنها موسیقی تکرار شده در کلام را‬
‫سالخوردگی بالتازار کلائس‪ ».‬ناتاشا محر‌مزاده‬                                                                                                                                                                                ‫کشــف کرد بلکه جادوی نهفته در چیزهای کوچک شاعرانه را‬
‫هــم در مقدمۀ مترجــم دربارۀ اقبــال ایرانیان به‬                                                                                                                        ‫در روانکاوی‪ ،‬فلسفه و مطالعات فرهنگی شد‪.‬‬            ‫یافت و یکی از کارهای او با عنوان «نیمه شــب میخواستم با تو‬
‫لکان مینویســد‪« :‬ارجاع مکرر لکان به مفاهیم‬                                                                                                                             ‫رودینسکو در این بیوگرافی به بررسی مهمتر ین‬          ‫در آشــپزخانه حرف بزنم» از همین شاعرانههای کوچک شکل‬
‫و مضامین عرفانی در مســیحیت‪ ،‬کنجکاوی در‬                                                                                                                                ‫لحظــات زندگی لــکان از جمله شــکلگیری‬              ‫گرفته است‪ .‬او میگفت‪ :‬در گذشــته‪ ،‬شاعری مانند یک شغل‬
‫آیینها و زبانهای شــرقی‪ ،‬خاصــه زبان و هنر‬                                                                                                                             ‫دیدگاههای اساسی او در روانکاوی و چالشهای‬            ‫محسوب میشــد اما امروز من هر طور که بخواهم‪ ،‬مینویسم‪.‬‬
‫چین ‪ ...‬اقبال فارس ‌یزبانان را که‪ ،‬چه بخواهند و‬                                                                                                                        ‫اجتماعی و فکــر ‌یای که با آنها مواجه شــد‪،‬‬         ‫تانیکاوا که سال‪ ۱۹۳۱‬متولد شد‪ ،‬پسر تتسوزو تانیکاوا‪ ،‬فیلسوف‬
‫چه نخواهند‪ ،‬ر یشههایی عمیق در عرفان اسلامی‬                                                                                                                             ‫میپردازد‪ .‬از مفاهیم برجستۀ لکان مانند «مرحلۀ‬        ‫ژاپنی بود و از نوجوانی شــروع به نوشــتن شعر کرد و با شاعران‬
‫دارند‪ ،‬قابل درک میسازد‪».‬‬                                                                                                                                               ‫آین ‌های»‪« ،‬نظمهای خیالی‪ ،‬نمادین و واقعی» تا‬        ‫مشهور آن عصر مانند ماکوتو اوکا و شوجی ترایاما مراوده داشت‪.‬‬
‫کتــاب «ژاک لکان» رودینســکو تصویری‬                                                                                                                                    ‫تأثیرگذاری گسترده او بر جنبشهای فکری قرن‬            ‫او میگفت باور دارد که شعر مانند الهامی از آسمان فرود میآید؛‬
‫جامــع و چندوجهی از یکــی از پیچیدهترین و‬                                                                                                                              ‫بیستم‪ ،‬این کتاب به شکلی شفاف به تحلیل آثار‬          ‫اما وقتی جلوتر رفت به این نتیجه رســید که شــعر از روی زمین‬
‫تأثیرگذارترین متفکران قرن بیستم ارائه م ‌یدهد‪.‬‬                                                                                                                         ‫و نقش لکان در زمینۀ روانکاوی و فلسفه معاصر‬          ‫سرازیر میشــود‪ .‬تانیکاوا شخصیتی دوستانه و ب ‌یادعا داشت و‬
‫رودینســکو با کاوش دقیق در زندگی شخصی و‬                                                                                                                                ‫میپردازد‪ .‬این کتاب همچنین به جنبههای مهم‬            ‫اغلب در جمعهای شــاعرانه حضور مییافت‪ .‬به گفته دوستان‬
‫فکری لکان به خواننــدگان این امکان را م ‌یدهد‬                                                                                                                          ‫زندگی لکان میپردازد؛ از جمله روابط پیچیده او‬        ‫اینشاعر به نظر م ‌یرسید هرگز خودش را خیلی جدی نمیگیرد‪.‬‬
‫که هــم از زاویۀ نظری و هم از منظر انســانی با‬                                                                                                                         ‫با هــمکاران‪ ،‬اختلافهایش با انجمن بی ‌نالمللی‬
‫شخصیت او آشنا شوند‪.‬‬                                                                                                                                                    ‫روانکاوی و تلاــشش برای ایجا د �‪École freud‬‬
                                                                                                                                                                       ‫‪ ،ienne de Paris‬مکتبی که بســیاری از پیروان‬
                                                                                                                                                                       ‫برجستۀ او را جذب کرد‪ .‬یکی از مفاهیم اساسی‬
                                                                                                                                                                       ‫لــکان «مرحلۀ آین ‌های» اســت کــه لحظ ‌های را‬
   1   2   3   4   5   6   7   8