Page 2 - 07-09-1403-1846 Sazandegi
P. 2
بررسی رویدادهای سیاسی ایرانمیهن سال هفتم شماره 1846 02
چهارشنبه 7آذر 1403
سیدحسین مرعشی در «نشست وفاق ملی و جوانان» در تبریز مطرح کرد: کانال سازندگی
وفاق ،لازم است ،اما کافی نیست اختلاف را کنار بگذاریم
رئیسجمهــور پزشــکیان در دیدار اعضای شــورای مرکزی
خانه احزاب ایران ،هرگونــه افزایش قیمت بیضابطه بهویژه
در سبد معیشــتی مردم را غیرقانونی و غیرقابل قبول دانست
و برخورد قاطع دولت با گرانفروشی را مورد تاکید قرار داد و
گروه سیاســی :سیدحسین مرعشــی ،دبیرکل حزب کارگزاران شــده ،وزیر آموز شوپرورشــی آمده تا ســطح فراش مدرسه را مهندس موسوی و دفتر دولت همچنان دفتر معاون اول را تشکیل گفت:انتقادهاراباجا نودلمیپذیریمامامعتقدماگراختلاف
م یدادند .آقای زنگنه 8سال وزیر نیروی آقای هاشمی بود .من تممایمخپواسهدتهماثًا ًیل و درمان آمده، است .وزیر بهداشت عوض کرده ســازندگی ایران که به دعوت شورای استان آذربایجانشرقی این
رئیس کمیســیون پســت و تلگراف و نیروی مجلس بودم .یک کشاورزی هم تغییر داده است .وزیر تخصصی را حزب به تبریز ســفر کــرده بود پس از دیدار با بهرام سرمســت، جای بهانهجوییها ،دس تدردســت هم برادکهنیامر بقگطعذًًااریخمواوهیبهم
جلســه تودیع در مجلس برای آقای زنگنه گذاشتیم؛ آقای زنگنه این آفتی احستــی رئتیکهسعممرکدتًزًاتازحدقیولقاتتآقکاشیـاـاحومرزدیینرژااتدغیشیـرـورعدشهدد.. استاندار جدید آذربایجا نشــرقی و گف توگو درباره شرایط روز توانســت بر همه مشــکلات غلبه کنیم.
در مجلس آمد در کمیســیون تخصصی گزارش داد و گفت ،من تا قبل از و ارائه پیشــنهاداتی در حوزه توســعه این استان در نشست وفاق اگر قرار است دولت در برق ،آب ،گاز ،بنزین و دیگر بخشها
یاران هایبدهد،مناینیارانهرابراساسعدالتمیانهمهمردم
ملی و جوانان حاضر شــد .در این نشســت که با حضور جمعی آن کشور و نظام بروکراسی آن بسیار منظم بود .به طور مثال ،من مطالعات سد را در کشور شروع کردهام و برای اجرای 40سد در توزیع خواهم کرد .پزشکیان روز گذشته همچنین نشستی هم
کشور قرارداد بســتم .اینقدر نیروگاه احداث کردم و اینقدر از فعالان جوانان اصلا حطلب تبریز برگزار شد ،سیدحسین
پســت برق و خطوط انتقال اجرا کردم اما در کل 8ســال مرعشی به ایراد ســخنرانی پرداخت و گفت :پیش از این و با اعضای پیگیری اجرای طرحهای عدالت آموزشی داشت.
وی با بیان اینکه محور طرح اجرای عدالت در نظام آموزشی،
دوران وزارت مــن ،یک توصیه از دفتر رئیسجمهور و نهاد در جریان انتخابات ریاســتجمهوری در جمع مردم تبریز مدارس دولتی و هدف ،ارتقــای توانمندیهای دان شآموزان
رئیسجمهوری به من نشد که کار را به کسی بدهم یا ندهم، به این موضوع اشــاره کرده بودم که خداونــد مقدر کرده تا
یک مدیر را بگذارم یا نگذارم .کشــور براساس یک اصول یــک بار دیگر ایران ب ه واســطه تبریز یها نجات پیدا کند و است ،گفت :این طرح بر پایه ایجاد فضاهای نوین آموزشی که
مناسب اجرای شیوههای تعاملی آموزش هستند و با استفاده
فنی اداره میشد .قرار نبود تغییر دولت منتهی به این شود که خوشــبختانه این اتفاق افتاد .از الان بــه بعد تکلیف آقای از همه تجهیزات و امکانات نوین آموزشی اجرا خواهد شد.
تمام شئونات اجرایی کشور تحت تاثیر سیاست قرار بگیرد. پزشکیان ،همکارا ن و حامیانشــان بسیار سنگین است تا
یا شــرکتهای مهم اقتصادی کشور با حرف یک نماینده، ببینیم این رســالت تاریخی را با کمک هم میتوانیم ،انجام
مدیرانش جابهجا شوند .این نظم تکنوکراسی کشور در دوره دهیم یــا خدای نکرده در میانه راه مــردم را ناامید میکنیم! تذکر خاتمی
آقای احمدینژاد دود شــد و به هوا رفت .مثال زندهاش را امیدوارم بتوانیم این امیدی که در سراسر کشور وجود دارد را
م یزنم؛ دوســتی فو قدیپلم نقشهکشــی بود و در شهرری پایدار کرده و گره از مشکلات کشور باز کنیم. محمدعلی ابطحی ،فعال سیاســی اصلاحطلب با انتشار این
دفتر نقشهکشــی داشت و روی ســاختمان کار م یکرد .با حضور مرعشــی که با اســتقبال فعالان سیاسی تبریز ویدئو نوشت :در یکی از جلســات سیاسی ماهها صحبت از
من هم رف توآمد داشــت و با یکی از نمایندههای سابق نزد روب هرو شــده بود با یــاد آی تالله هاشم یرفســنجانی ادامه مطالبات فرهنگی ،سیاســی ،فیلترینگ و این نوع مســائل
من میآمد .یک روز با عجله از من وقت خواســت و آمد؛ یافت .بهخصوص آنجا که مرعشی با دیدن فیلمی در مورد مهخمیوهک اربیدیزنـیـاخدمو.ایآسقکـارـتدیهه اهخااستخمتو.ی بنباهیادکساهزدتا.عوپوتازقماشدینکریکاکننرددبهالممکاوهاوتقاقعذًًاعکًًاکرامدراطهداالبکههی
گفت من دو ماه پیش نام های به آقای احمدینژاد نوشــتم. آی تالله هاشــمی ،گفت :با شــناختی که از گذشته و حال ما باید مطالبه مردم باشــد .از دوســتان سیاسی توقع م یرود
هفتــه قبل به من وقت داده و رفتــم پیش او و به من گفت، کشــور دارم و آیندهای که میتواند ایران توســعهیافته داشته موضوعات اقتصادی را بیشــتر مورد توجه قرار دهند و دولت
مدیرکلی یک ادارهای یــا فرمانداری را هر کدام م یخواهید باشــد و ظرفیتهایی که در آقای هاشــمی سراغ داشتم، را از این جهت کمک کند .فراموش نکنیم امید مردم به تغییر
به من بگویید تا به شما بدهم؛ کدامش را انتخاب کنم؟ گفتم بدترین بدشانســی بــرای ملت ایران در تاریــخ معاصر این و حل مشکلات معیشــت بود .تلنگر خوبی بود که رئیس به
هی چکدام .مگر تو تجربه داری؟ مگر بخشــدار بودی؟ مگر شــد که به هی چوجه آنچه در دوران ریاستجمهوری آقای مــا زد .البته همه بر این نقطه اجماع داشــتیم که حل عمده
وزارت کشــوری بودی؟ مگر در وزارتخان های کارشناس و هاشمی اتفاق افتاد و کارهای مهمی شکل گرفت که دارای
معاون بودی؟ گفت به هر حال به من قول داده است .رفت جهتگیریهای فو قالعادهای هم بود ،هیچ کدام با ظرفیت مشکلات اقتصادی از مسیر سیاست خارجی میگذرد.
و فرماندار شد .ببینید شــئونات فنی و مدیریتی کشور زیر آقای هاشمی هماهنگ و سازگار نبود .ایشان ظرفیتهای
سوال رفت و از بین رفت .رسیدیم در ادامه حتی دولت آقای فهیو قچالوعقادهتاتیمادماًًاشظته.ورظپیرفدیا نتکآرقدا ویایهان بشمدشیا،نظسـرفـیتییکبشودورکوه
روحانی هم ،بعد از آقای احمدینژاد نتوانست تکنوکراسی ملت ایران در تاریخ معاصر ایران است.
کشــور را سرپا کند و دوباره کشــور را براساس اصول فنی
اداره کند. مرعشــی گفــت :از ایــن بگذریــم ،به بحــث اصلی ادامه سرمقاله
مرعشــی افزود :یک روز یکی از مدیران موفق صنعتی جلســهمان که بحث وفاق است ،بپردازیم .وفاقی که آقای
در کرمــان به من زنگ زد که بنا به خواســت فلان نماینده پزشکیان مطرح کردند خیلی ساده ،همانطور که بهسادگی نقش لاریجانی
مجلس م یخواهند من را برکنار کنند .زنگ زدم به هلدینگ مطالبشــان را بیــان میکنند ،در این مــورد هم میگویند
بالادســت یاش و از آقای آی تاللهی ،استاندار اسبق و وزیر بروید ،دستب هدست هم دهید و با هم دوست باشید و دعوا هر بار باید ایــن واقعیت را برای رویکرد سیاســی خود
اسبق معادن پرســیدم که آقای مهندس امینی ،مدیرعامل نکنید .خیلی نخواهید به این شاخ و برگ دهید و دربارهاش در عرصه جهانــی به کار گیریم .ب ه عنوان مثال در مقاطعی،
مس شهید باهنر کارکردش چگونه بوده است ؟ گفت بسیار تئوری بنویسید .ریشههای این سیاست را باید جس توجو ادامه مذاکرات منافع مــردم را تامین نمیکرد و آن را متوقف
مدیر موفقی است .این کارخانه را در تمام شاخ صها روی کنید .ریشــ ههای این سیاســت خیلی روشــن است؛ اگر کردیم .ممکن اســت در زمانی دیگر برای کســب مطالبات
فرم آورده و بازســازی کرده است .صادرات را افزایش داده، دوستانی تاریخ سیاسی بعد از انقلاب را خوب مطالعه کرده مدنظر مردم باید مذاکرات را مجدد به کار گیریم و داســتان
فروش داخلی و تولید را 50درصد بالا برده اســت ،حقوق باشــند و حوادث را تحلیل کرده باشــند به خوبی م یدانند گف توگوراسیاهوسفیدنکنیم.ازسویدیگر،آقایلاریجانی
و تعــداد پرســنل را افزایــش داده و همه شــاخ صهایش که ضعفهایی در گذشته از سیاســیون و از مدیران نظام و از چهرههای سیاســ تورز برجسته کشــور است و میتواند
مثبت اســت .گفتم خب پس چرا دارید برکنارش میکنید؟ نهادهای حاکمیتی بروز کرده که آقای پزشــکیان را به این با مواضع واقعبینانه در مذاکرات خوب بدرخشــد .ایشــان
گفت ،نماینــده به وزیر فشــار آورده اســت و وزیر (آقای نتیجه رسانده که دعوا نکنید .این ریشهها چه بوده ؟ یکی از در دورهای دبیــر شــورای عالی امنیت ملی کشــور بودند و
شــریعتمداری) دستور داده که ایشان را برکنار کنیم .گوشی این ریشههای اصلی این بوده که آنها قواعد سیاسی رقابت عل یالقاعــده اگر رهبری و رئیسجمهــوری ،وی را در این
را برداشتم به آقای جهانگیری گفتم که شما هم مثل دولت را قبول نکردند. ســمت منصوب کنند و اقدامی در این بــاره صورت بگیرد،
احمدینژاد شــدید؟ مگر در قانون تجــارت برای نماینده وی ادامه داد :خیلی روشن آقای خاتمی با 20میلیون رای حضور ایشــان در گف توگوها موثر واقع م یشود و میتواند
مجلس ،حقی برای برکناری مدیر صنعتی وجود دارد؟ گفت رئیسجمهور ایران شــد؛ لذا قرار این نشد که رئیسجمهور روند مذاکرات را مناســبتر پیش ببــرد .در وضعیت فعلی
خیــر .گفتم پس چرا دارید آقای امینــی را برکنار م یکنید؟ منتخب مــردم بتواند اهداف و برنامههایــش را جلو ببرد و مسائل همه متوقف به بازگشت به میز مذاکره شده و شورای
متوقفش کردیم. رقیبی که نتوانســته در انتخابات پیروز شود به دنبال جذب عالی امنیت ملی هم کاری نمیکند .اگر اراده رهبران سیاسی
که بوبفیانیقدبااییندکوه اجلوادندآاقشاــیتپهزباشـشـــکیدا؛ن بحته امیــًنًانتمی یجداهنردسکـهـاییدنه مردم برای انتخابات بعدی باشــد .قاعده سیاسی را ما یاد از عالیترین مقام ،یعنی رهبر انقلاب تا رئیسجمهور و دیگر
نگرفتیم .این تنها مربوط به رقیب ما نیست ،مربوط به خود اعضای شــورای عالی امنیت ملی مبنی بر تعدیل رفتارها و
بوهفاایقشیـعـنانی اریانیکهدابدنخدشرـاـاعیماازلحنکقنادکث.رویلــتیمرمدمیداینکدهکدهرفاعنًتا ًلخباابااینت 6ماه بعد از دور دوم ریاســتجمهوری آقای هاشم یرفسنجانی ما هم میتواند باشــد .اینکه اگر من برنده شــدم همه باید کمک موضعگیریها ی رادیکال قبلی و رفع مشکلات باشد ،باید از
از اســتانداری کرمان به دفتر رئیسجمهور منتقل شــدم .وقتی کنند ،اگر رقیب من برنده شــد همه باید علیه او باشــند ،غلط ظرفیت و توانمندی افرادی همچون آقای لاریجانی استفاده
اســت .زیرا چرخش قدرت با رای مردم جزو تبعات دموکراسی به دفتــر رئیسجمهور رفتــم ،دیدم با وجود اینکــه تغییر قانون بینظمیهایی که در کشور به وجود آمده ،حرکت براساس وفاق کرد .حضور وی میتواند در این زمینه به دولت و کشور کمک
اســت .یعنی تبعات حکومت مردم بر مردم است .بالاخره مردم اساســی اتفاق افتاده ،یعنی رئیسجمهور از یک مقام تشریفاتی و کندتر ،بهتر از بنبست است .ما یک بار دیگر باید در سیاست، کند .البته مهم نیست مســئولیت مذاکرات به دست وزارت
سیاســتمداران و حتی مردممان را آموزش دهیم .ما باید از نو یاد دکارمًدا ًولرمه آیسئوتلایللـتـاهجخراایمنیــکهاشـیـبوهرربئیر عسهجدهماهوشرقیراتربدگیرفلتهشاـمـادتهمکامه تبعهایشان متفاوت م یشــود .میدان رقابت ،میدان مبارزه برای خارجه باشد یا شورای عالی امنیت ملی ،مهم این است که
بگیریم.اندوختهها یمانبهخودخواهی،باندبازی،ترجیحمنافع بهتر کردن آن کشــور باید باشد ،نه زمینگیر کردن و به زمین زدن مذاکرهکنندگان واجد صلاحیتهای کافی باشند .در دولت
رقیب .ما قواعد بازی را بلد نبودیم؛ انتخابات را برگزار میکنیم و کارکنان دفتر رئیسجمهور همــان کارکنان دفتر آقای خامن های فــردی و جناحی بر منافع ملی آلوده اســت .بنابراین ما یک بار آقای روحانی ظرفیت توانمندی مانند آقای ظریف در پست
انتخابات که برگزار میشود ،منتهی به بهبود روشهای حکومتی هســتند .آقای حبیبی ،معاون اول رئیسجمهور بودند حتی یک دیگر باید آمــوزش ببینیم .یک بار دیگر باید ضرورت مناف ع ملی وزارت خارجه قرار گرفته بود و ظرفیت گفتمانسازی ایشان
و شرایط مردم نمیشود .م یرویم اینکه رقیب پیروز را به نقط های منشی در حوزه معاون اول تغییر نکرده بود .یعنی همه پرسنل دفتر را درک کنیم. در پیشــبرد منافع ملی ،موفقتر از حضرات دیگر بود .امروز
تامل کنیم و ببینیم که ما در ایران چه درکی از منافع ملی برســانیم که او و طرفدارانش بفهمند هر کسی رای دهد یا هم وجود آقــای عراقچی و تخ تروانچی در همین راســتا
داریم؟ نباید اینطور باشد که اگر امروز آقای پزشکیان جواب ندهــد ،جریان حاکم بر کشــور ثابت اســت .این یکی از بسیار موثر است .مســاله رفع تحریم و مذاکره با آمریکا از
نامه و تلفن یا حتی جواب سلام من را ندهد و به کســی که امیدواریم آقای پزشکیان براساس وفاقی که تجربههای تلخ کشور به خصوص بعد از خرداد 76است .تا مقولات فراگیر و چندوجهی اســت و مرتبط با مجموع های
مگذیاخشتوایهممراپ باسـطـلتتلمقنایسکـنـیمبوراابصدًاه ًلمب،هقایبونلکنارکننددا،شقتراهربایشیکهم به دنبالش بوده و هست ،بتواند با ترسیم چشمانداز قبل از آن هم داشتیم اما نه به این شکل بعد از .76این یکی از ظرفیتهای سیاســی ،امنیتی و نظامی کشور است ،چه
که ایشان رئیسجمهور است و هزاران نفر و میلیو نها نفر از مناسب و حرکت به سوی آن شرایط را برای توسعه از ریشههایی است که آقای پزشــکیان را به این رسانده که ماموریت بر عهده وزارت خارجه باشد و چه بر دوش شورای
مردم به او امید بستند .بنابراین چون نظر من را تامین نکرده، ایران فراهم کند .در غیر این صورت ،صرف رضایت شعارش وفاق باشد و به دنبال همدلی و دعوا نکردن باشند. عالــی امنیت ملی ،هر دو نهاد نســبت بــه یکدیگر نیازمند
هســتند .اگر وزارت خارجه محور مذاکرات شد ،دبیرخانه
پس به درد نمیخورد! مجلس و قوه قضائیه و نهادهای حاکمیتی، خیلی ساده میگوید ،دعوا نکنید. شورای عالی امنیت ملی باید همکاری تمامعیاری با دولت
به گفته دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ،یکی از داشــته باشــد .اگر این ماجرا بالعکس هم رخ داد ،وزارت
استاندار جدیدی که منصوب شده ،اصلاحطلب است. مساله مهمی را از کشور حل نخواهد کرد ریشــههای قضیه این بوده که ما سیاســت را بدون دلیل در خارجه ابزار و کارگزار بسیار تعیینکننده و توانمندی است که
چهار نفر را دوستان اصلاحطلب ب ه عنوان معاون سیاسی به همه امور کشــور مداخله دادیم .یعنــی وقتی دولتی عوض
در خدمت سیاستها خواهد بود.