Page 4 - 13-09-1403-1851 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                              ‫سال هفتم شماره ‪1851‬‬                                  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫سهشنبه ‪ 13‬آذر ‪1403‬‬

                                                                                                                             ‫زیباییشناسی دردناک‬                                                                                                                                                                                ‫گزارش‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫انصاف در داوری‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫رویکردهای هفدهمین دورۀ جایزۀ جلال‬

                                                                                                                             ‫نگاهی به کتاب نجات زیبایی اثر بییونگ چول هان‬

                                                                                                         ‫در نهایت‪ ،‬هان نتیجه میگیرد که زیبایی در عصر حاضر با حذف‬                                                                                                                    ‫‏ میثم غضنفری‬
                                                                                                         ‫هرگونه آسیب‪ ،‬هموار شــده (‪ )smoothed out‬و به شکلی برای‬
                                                                                                         ‫مصرف آماده شده اســت‪ .‬زیبایی در یک لایک خلاصه میشود‬                                                                                                                              ‫روزنامهنگار‬

                                                                                                         ‫و زیباییشناســی به بیحسی (‪ )anaestheticization‬تبدیل شده‬                                           ‫بییونگ چول هان‪ ،‬فیلســوف و نظریهپرداز فرهنگی کر‌های‪-‬‬
               ‫نشر علم ‪/‬نبت‪۲‬ری‪۰‬ج‪۱‬جیامونصۀفتگرحوچیهزا‪/‬ویملب‪۵‬نا‪۹‬جهیامهنزایر تومان‬                          ‫است‪ .‬این اجتناب از آسیب بر تجربه و ادراک نیز تأثیر میگذارد‪.‬‬                                       ‫آلمانی که به خاطر تحلیلهایش دربارۀ جامعه مدرن‪ ،‬تکنولوژی‪،‬‬
                                                                                                         ‫هان استدلال میکند که ادراک در جامعۀ مدرن به طور فزایند‌های‬                                        ‫و تأثیرات آن بر روانشناســی و فلســفه شــهرت دارد‪ ،‬در کتاب‬
                                                                                                         ‫از منفیگرایــی اجتناب میکند و تحت ســلطۀ لایــک قرار دارد‬                                         ‫م«ثنبجاتگتــزریابتایوــصیی»ف(م‪ty‬ی‪u‬ک‪a‬نـ‪e‬ـ‪B‬د‪f p،o)sSitaivviitny(g‬جا‪o‬م‪y‬ع‪t‬ۀ‪ie‬م‪c‬عا‪so‬ص‪s‬ر’ر‪y‬ا ب‪a‬ا‪d‬و‪o‬ی‪)t‬ژگکِِیه‬  ‫مسعود کوثری‪ ،‬دبیر هفدهمین دورۀ جایزۀ جلال آ ‌لاحمد‬
                                                                                                                                                                                                           ‫از هر نوع امر منفی‪ ،‬آســیب و مقاومت پرهیز میکند‪ .‬این جامعه‬                                               ‫دربــارۀ رویکردهایی که این دوره از جایزه خواهد داشــت به‬
                                                                                                         ‫اما دیــدن به معنای واقعی‪ ،‬به معنای تجربه کردن و آســیبپذیر‬                                       ‫به دنبال هموارسازی و صافی(‪ )The Smooth‬در همۀ جنبههای‬                                                     ‫ایسنا گفت‪« :‬جایزۀ «جلال» طبق اساسنام ‌ه روال مشخصی‬
                                                                                                         ‫بودن اســت‪ .‬به تعبیر دیگر ادراک واقعی نیازمند آسیبپذیری و‬
‫متفکرانه اســت‪ .‬هان‪ ،‬زیبایی مورد نظر کانــت را فراتر از زیبایی‬                                           ‫در معرض آســیب قرار گرفتن اســت‪ .‬این به این معنی نیست که‬                                              ‫زندگی است‪ ،‬از زیباییشناسی تا ارتباطات و حتی فناوری‪.‬‬                                                  ‫دارد و هر سال بر اساس آن اجرا میشود‪ .‬این دوره هم مستثنا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫نبوده و بر اســاس همان اســاسنامه مصوب شــورا ‌یعالی‬
‫صرف م ‌یداند و آن را به قلمرو اخلاق مرتبط میکند‪ .‬او بین «ایدۀ‬                                            ‫آسیب فیزیکی ضروری اســت بلکه منظور آسیبپذیری روانی و‬                                                                                                                                                       ‫انقلابفرهنگی و وزارت ارشــاد اجرا خواهد شــد‪ .‬شورای‬
‫معمولی زیبایی» و «ایدهآل زیبایی» تمایز قائل م ‌یشود‪.‬‬                                                     ‫فراتر‬  ‫ادیسدـِِـن متت‪.‬فاایون تت بجهرمبعهننایایزتمنجدرآب ‌هناایسعتمیکهقتفررود‬  ‫احساسی است‪.‬‬
‫زیبایی کانــت‪ ،‬برخلاف‬  ‫زیبایهاینشاناسـسـتیدملادرلنممیکصنردفکگهراای‪،‬ــمادههآیتًًلا‬                        ‫خود‬                                                                           ‫از سطحینگری‬                                                                                                                  ‫علمــی جایزه که چندی پیش معرفی شــدند‪ ،‬اعضای هیأت‬
‫غیرمصرفی است‪ .‬این به‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫داوری را انتخــاب میکنند‪ .‬این کار در حال انجام اســت و‬
                                                                                                         ‫را در معرض ایدهها‪ ،‬احساســات و تجربیاتی قرار دهد که ممکن‬                                          ‫ ‪ W‬زیبای ‌یشناسیتحمیلی‬                                                                                   ‫فهرســت داوران ب ‌هزودی نهایــی میشــود و امیدواریم آثار‬
                                                                     ‫دو دلیل است‪:‬‬                        ‫اســت چالشبرانگیز‪ ،‬ناراحتکننده یا حتی دردناک باشند‪ .‬این‬                                           ‫ایــن جامعــه‪ ،‬هرگونــه منفیگرایــی‪ ،‬ناراحتــی‪ ،‬چالش و‬
‫داردم‪ ،‬نحتهودار لیذعقتلانحیس‪:‬ـاـیدیهآصلــزیربایفِِ‪.‬یزکیبانایتیردیر اشیهنددریـعـقدگلاهو‪،‬ابیخانلاگقر‬       ‫آســیب میتواند از طریق مواجهه با هنر‪ ،‬ادبیات‪ ،‬طبیعت یا حتی‬                                        ‫آســیبپذیری را رد کرده و تلاش میکند تا هر چیزی که میتواند‬                                                ‫بهصورت بینظر و بیغرض بررســی شــوند و شاهد داوری‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫منصفان ‌هایباشیم‪».‬‬
                                                                                                                             ‫روابط انسانی رخ دهد‪.‬‬                                                          ‫باعث ایجاد احساسات منفی شود را از بین ببرد‪ .‬این امر منجر به‬                                              ‫کوثری دربارۀ اینکه بر اهمیت این جایزه تأکید بســیاری‬
‫ایدههای اخلاقی اســت که انسان را از درون اداره میکنند‪ .‬لذت‬                                                                                                                                                 ‫سطحینگری در روابط و تجربیات میشود زیرا هرگونه تعارض یا‬
‫بردن از آن‪ ،‬نه از طریق تحریکات حســی مستقیم بلکه از طریق‬                                                                            ‫ ‪W‬دیالکتیک جذابیت و خطر‬                                                ‫ابراز احساسات منفی به عنوان مانعی برای «مثب ‌تاندیشی» تلقی‬                                               ‫میشــود اما به نظر م ‌یرســد در بــازار کتاب ایــران‪ ،‬چندان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫تأثیرگذار نیست و آیا برنام ‌های برای حمایت از کتا ‌بها دارند‪،‬‬
‫درک و تامل در این ایدههای اخلاقی حاصل میشــود‪ .‬این یک‬                                                    ‫لحظــ ‌های که مــا خود را در معرض آســیب قــرار م ‌یدهیم‪،‬‬                                         ‫میشــود‪ .‬این اجتناب از آسیب‪ ،‬ارتباط نزدیکی با زیباییشناسی‬                                                ‫گفت‪« :‬اقداماتی برای معرفی و پشتیبانی کتابها توسط خانۀ‬
‫با فاصلۀ زیباییشناســانه است‪ .‬زیبایی‬                                 ‫لصذرفتًًابییطکرفشاـنـهیوءهبمراراهی‬  ‫لحظ ‌های اســت که حقیقت برای ما آشکار میشــود‪ .‬بدون این‬                                           ‫صافــی (‪ )The Smooth‬دارد کــه در کتــاب «نجــات زیبایی»‬
‫لذت بردن نیســت بلکه یک شیء برای‬                                                                         ‫آســیبپذیری‪ ،‬درک ما از جهان سطحی و ناقص باقی میماند‪.‬‬                                              ‫به صورت مفصل به آن اشــاره شــده اســت‪ .‬جامعۀ مثبتگرا‪،‬‬                                                   ‫کتــاب صورت خواهد گرفت البته بایــد این را در نظر بگیریم‬
                                                                                                         ‫هان به طور خاص از آثار ریلکه و بارت برای پشتیبانی از این ادعا‬                                                                                                                                              ‫شــاید مذاق خوانندگان بازار کتاب ما چندان با شاخصهای‬
‫تفکر و تعمق است‪.‬اجتناب از مصرف‪ :‬این اید‌هال زیبایی به دلیل‬                                               ‫استفادهم ‌یکند‪.‬ریلکهکهازمهمترینشاعرانآلمان ‌یزبانسدۀ‪۲۰‬‬                                            ‫زیبایی را در صافی‪ ،‬بیخطــری و عدم مقاومت م ‌یبیند‪ .‬هرگونه‬                                                ‫جلال همخوانی نداشــته باشد‬  ‫وعلازمیطارنتفخدایگبرکتاضربوردتًًرا آج‌نایچزۀه‬
‫بعهقملاعنناییوااسخـلـاتقفایدۀآابنزاازرهیر نووصعرمفًًاصلرذفتی اججوتیناناه ابزمشیـکـنیدء‪.‬‬  ‫ماهیت‬           ‫میلادی بود‪ ،‬دیــدن را نه به عنوان یک عمل خنثی بلکه به عنوان‬                                       ‫ناهمواری‪ ،‬زبری یا آســیبپذیری به عنوان چیزی منفی‪ ،‬زشت و‬                                                  ‫مردم میخوانند‪ ،‬بهترین کتاب‬
                                                                                         ‫مصرف‬            ‫یک نوع آســیب توصیف میکند‪ .‬این آسیب به معنای نفوذ عمیق‬                                            ‫نامطلوب تلقی میشود‪ .‬این ز یباییشناسی در اشیاء فیزیکی مانند‬
‫اســت‪ .‬در حالی که در ایدهآل زیبایی کانت‪ ،‬شیء زیبا به عنوان‬                                                                                                                                                 ‫گوشیهای هوشــمند با طراحی صاف و بدون زبری همچنین در‬                                                      ‫نیســت‪ ».‬او درباره اینکه گاهی ماجرا بــرای کتابهایی که‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫جایزۀ بی ‌نالمللی میگیرند‪ ،‬متفاوت است و مردم این کتابها‬
‫یک هدف در خود و نه وســیل ‌های برای‬                                                                                                                                                                        ‫بدن انســان بــا رواج رو ‌شهایی مانند‬                                                                    ‫را میخوانند‪ ،‬گفت‪« :‬بازار کتاب ایران متأسفانه دچار بحران‬
‫رســیدن به هدف دیگری در نظر گرفته‬                                                                                                                                                                          ‫اپیلاسیون دیده میشــود‪ .‬هدف‪ ،‬ایجاد‬
‫میشود‪ .‬هیچ جذابیت حسی صرف در‬                                                                                                                                                                               ‫ظاهری بیعیب و نقص و بدون هیچگونه‬                                                                         ‫و رکود شده است‪ .‬قیمت بالای کتاب نیز از مسائلی است که‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫دچار آن شد ‌هایم‪ .‬گرفتاری دیگرمان شبکههای اجتماعی است‬
‫رضایت از شــیء مجاز نیست زیرا این‬                                                                                                                                                                          ‫نشــان ‌های از آســیب یا گذر زمان است‪.‬‬                                                                   ‫ذوق مردم به سمت مطالب سرگرمکننده گرایش‬      ‫پکیهدبااکعندث‪.‬شطبدع‌هًًا‪،‬‬
‫امر‪ ،‬تمرکــز را از روی محتوا و ایدههای‬                                                                                                                                                                     ‫هعممدچتنًًاینس اطرتبحایطــوامتؤددبارنهجاامسعۀت‪.‬مثبهرگتگونراه‬                                             ‫بخشی از کتابها در ایران دیده نمیشود‪ .‬بازار‬
‫اخلاقی آن منحــرف م ‌یکند‪ .‬در نهایت‬
‫هان‪ ،‬زیباییشناســی امروز را در تضاد با‬                                                                                                                                                                     ‫تعارض یا منفیگرایی در ارتباطات حذف‬                                                                       ‫کتاب ایران دارد تغییر ماهیــت م ‌یدهد و این موضوع گریبان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫خیلی از آثار را خواهد گرفت‪ ».‬او در پاســخ به این پرسش که‬
‫دیدگاهکانتقرارم ‌یدهد‪.‬زیباییشناسی‬                                                                                                                                                                          ‫میشود‪ .‬ابزارهای ارتباطی مانند لایک‬                                                                       ‫جایزۀ «جلال» بارها به نادیده گرفتن برخی جریانهای ادبی‬
‫مــدرن‪ ،‬حجــم زیــادی از محرکها را‬                                                                                                                                                                         ‫و اشــتراکگذاری به عنوان روشهایی‬
‫تولید میکند که این ســیل محرکها و‬                                                                                                                                                                          ‫برای هموارسازی ارتباطات و جلوگیری‬                                                                        ‫متهم شــده و داوری بدون غرض چگونه اتفاق خواهد افتاد‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫گفت‪«:‬در شورای علمی جایزه‪ ،‬تصمیم همگان بر این بود که‬
‫هیجانات باعــث ناپدید شــدن زیبایی‬                                                                                                                                                                         ‫از هرگونه منفیگرایی استفاده میشوند‪.‬‬                                                                      ‫به اثر توجه کنند نه به اســم نویسنده‪ .‬امیدواریم کار ب ‌هدرستی‬
‫میشود و اجازۀ هیچ فاصلۀ تأملآمیزی‬                                                                                                                                                                          ‫سرعت و شتاب در ارتباطات بسیار مهم‬
‫نسبت به شیء را نم ‌یدهد و آن را تسلیم‬                                                                                                                                                                      ‫اســت و هرگونه مقاومتــی در برابر این‬                                                                    ‫پیش برود و در انتخاب داوران نگاههای مختلف مطرح شــود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫تا جایزه شــأن خود را پیدا کند‪ .‬البته در ایران منازعه بر ســر‬
‫مصرف میکند‪ .‬در نتیجه‪ ،‬ارزش افزودۀ‬                                                                                                                                                                          ‫سرعت به عنوان مانع تلقی میشود‪.‬‬                                                                           ‫مســائل مختلف زیاد است‪ .‬اینکه کسی ادعا کند میتواند از‬
‫زیبایی از بین م ‌یرود و زیبایی صاف و هموار شده و تسلیم مصرف‬                                              ‫چیزها به درون وجود ماســت‪ ،‬به گون ‌های که مــا را با جنبههای‬                                      ‫زیبایی به کالایی قابل مصرف تبدیل میشــود‪ .‬مصرفگرایی‬
‫میشود‪ .‬در نتیجه این فرآیند هم عمق از بین رفته و موجب ادراکی‬                                              ‫ناشناخته و پنهان خودمان مواجه میکند‪ .‬رولان بارت در نظریۀ‬                                          ‫نیز به عنوان راهی برای رســیدن بــه خوشبختی و رضایت تلقی‬                                                 ‫منازعات دور باشد‪ ،‬تصور غلطی است‪ .‬جامعه ایران در حوزۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫آرا و اندیشه بهشــدت به جامعه دوقطبی یا چندقطبی تبدیل‬
                                                                     ‫سطحیم ‌یشود‪.‬‬                        ‫عکاســی خود‪ ،‬مفهوم ‪ punctum‬را معرفــی میکند‪punctum .‬‬                                              ‫میشــود‪ .‬این جامعه از تعهدات عمیــق و پایدار اجتناب میکند‬                                                ‫شده است‪ .‬هر اثری که انتخاب کنید‪ ،‬گروهی موافق و گروهی‬
                                                                                                         ‫جزئیات غیرمنتظره و گاه شــوکهکنند‌های در یک عکس است که‬                                            ‫زیرا این تعهدات ممکن است منجر به آسیبپذیری و احساسات‬
                       ‫ ‪W‬بازگرداندن والایی به زیبایی‬                                                     ‫به طور غیرمنتظر‌های بیننده را تحت تاثیر قرار م ‌یدهد‪ .‬این عنصر‪،‬‬                                   ‫منفی شــود‪ .‬به جای تعهدات عمیق‪ ،‬روابط ســطحی و موقتی‬                                                     ‫مخالف آن هســتند و انتخاب اثری کــه بتواند رضایت همه را‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫جلب کند‪ ،‬کار ساد‌های نیست‪».‬‬
‫از نظر هان در گذشــته‪ ،‬زیبایی و امر والا در هم آمیخته بودند‬                                              ‫یک عنصر آسی ‌بزاست که به بیننده کمک م ‌یکند تا فراتر از سطح‬                                       ‫ترجیح داده میشــوند‪ .‬در روابط عاشقانه به جای تعهد عمیق و‬
‫و وجه منفی و شــوکآور امــر والا در زیبایی وجود داشــت‪ .‬به‬                                               ‫تصویر به عمق آن نفوذ کرده و ارتباط عمیقتری با آن برقرار کند‪.‬‬                                      ‫ر یسکپذیری که ممکن است به درد و رنج منجر شود‪ ،‬انرژیهای‬
‫عنوان مثال در دیدگاه کاسیوس لونگینوس‪ ،‬فیلسوف‪ ،‬سخ ‌ندان و‬                                                 ‫در این دیدگاه‪ ،‬زیبایی میتواند چیزی باشــد که در عین جذابیت‪،‬‬                                       ‫لیبیدویی بین امور و افراد متعدد توزیع میشــوند‪ .‬این استراتژی‪،‬‬
‫زریوبمایبایستداردنن‪،‬ازناکِِبنوزدی‪.‬باا‪،‬فل«اطشوکنن نجی‌هزاتیمابیرزایی‬  ‫منتقد فلسفه یونانی اهل‬              ‫خطرناک و ویرانگر اســت‪ .‬زیبایی میتواند بــه جای آرامش و‬                                           ‫نوعی محافظهکاری عاطفی است که هدف آن جلوگیری از آسیب‬
                                                                     ‫چشــمها» بودند‪ ،‬یعنی‬                ‫لذت منجر به نابودی و از بین رفتن شود‪ .‬پروانه‪ ،‬در جس ‌توجوی‬                                        ‫معا‌یطدفهنیدنباهشـجـاییازرییسـکـتعکهدکرکدامن دلر یوــعمیکقراابسطـۀـعتم‪.‬ی اقفراودا تحرتمجیاًاًحل‬
‫بین زیبایی و امــر والا قائل نبود و زیبایی را بــه دلیل والای ‌یاش‬                                       ‫ز یبایی شمع‪ ،‬خود را نابود میکند‪ .‬به همین ترتیب‪ ،‬ز یبایی میتواند‬
‫غیرقابل فراتر رفتن م ‌یدانست‪ .‬دیدار با زیبایی نه لذت بلکه شوک‬                                            ‫به جای آرامش‪ ،‬نوعی رنج و ویرانی را برای فرد به ارمغان بیاورد‪.‬‬                                     ‫آســی ‌بزا‪ ،‬روابط ســطحیتر و کمخطرتــری را تجربه کنند‪ .‬این‬
‫ایجاد میکرد اما در دوران مدرن‪ ،‬زیبایی از امر والا جدا شده و در‬                                           ‫در واقع‪ ،‬یان اســتدلال م ‌یکند که زیبایــی واقعی به طور ذاتی با‬                                   ‫پراکندگی انرژیهای لیبیدو یی به نوعی شبیه به سرمایهگذاریهای‬
‫مکثهبرتوبزوبدهگِرِیوزمقحویتضرخمویدشمنــزوود‪،‬یزیشبـاـیدیه اراسبه یت‪.‬کسوشژۀیدءولراذنتمبدخرن‪،‬ش‬              ‫نوعــی منفیگرایی‪ ،‬رنج و حتی فاجعه گره خورده اســت‪The( .‬‬                                           ‫مالی متنوع است که هدف آن کاهش ریسک ضرر کامل است‪.‬‬
                                                                                                         ‫‪ )Aesthetics of Disaster‬ایــن منفیگرایی به جای اینکه زیبایی‬                                       ‫در چنیــن جامع ‌های به جای مواجهه بــا دیگری و تفاوتها‪،‬‬
‫تبدیل میکند‪ .‬امر والا به دلیل وجه منفی و آســی ‌بزایی که دارد‪،‬‬                                           ‫راصارزفًًبایین بکبتــجرردب‪،‬ۀدسرــواقطعحآینورالذغن ‌تیبتـخـرشونیعمسیتقتبلرکمهیمکنیتدو‪.‬انزدیبیاییک‬  ‫تمرکز اصلی روی خود و تأیید خود است‪ .‬هنر و ارتباطات به جای‬
‫لــذت فوری ایجاد نمیکند‪ .‬هان راهحــل را در بازگرداندن والایی‬                                                                                                                                               ‫ایجــاد تجربههای عمیق و واقعی به دنبــال تأیید و اطمینان دادن‬
‫به زیبایی میبیند‪ ،‬والایی که قابل درونی شــدن نیســت‪ ،‬والایی‬                                              ‫تجربه عمیق و حتی دردناک باشــد که فرد را به چالش میکشد‬                                            ‫به مخاطب هســتند‪ .‬این امر منجر به فقدان عمق در تجربهها و‬
‫غیرشــخصیکننده‪ )a subjectless transcendence(.‬او معتقد‬                                                    ‫دیدگاه‪ ،‬در تضاد با‬  ‫زویابوایرایاشزناخسو ِِدیسراـیـجطاحس ‌یات کشهفزریابتاریمییرباـبـارلدذ‪ .‬ایتنو‬   ‫روابط میشــود‪ .‬در نتیجۀ چنین رویکردی‪ ،‬هرگونه مقاومتی در‬
‫اســت باید جدایــی زیبایی و امــر والا را از بین بــرد و به زیبایی‬                                       ‫خوشایندی صرف‬                                                                                      ‫برابر جریان اصلی جامعه مثبتگرا به عنوان تهدید تلقی و حذف‬
‫والای ‌یای را بازگرداند که از درونگرایی فراتر رود‪ .‬به عبارت دیگر‬                                                                                                                       ‫مرتبطم ‌یداند‪.‬‬      ‫میشود‪ .‬این جامعه به دنبال همگونی و یکنواختی است و هرگونه‬
‫باید زیبایــی را از حالت صاف و یکنواخــت و لذتمحور کنونی‬                                                                                                                                                   ‫تفاوت یا مخالفتــی را تحمل نمیکند‪ .‬جامعۀ مثب ‌تگرا نه تنها به‬
‫خارج کرد و به آن وجهی شوکآور و منفی اما در عین حال عمیق‬                                                  ‫ ‪ W‬نهاسنب‪ ،‬عتمزیقباایدار‌یکشناو زسیباییویاراخنلاهقصرفًًا در وجه آســی ‌بزای آن‬                    ‫پاکیزگی فیزیکی اهمیت م ‌یدهد بلکه به دنبال پاکیزگی معنوی و‬
‫و والا بخشــید‪ .‬این بازگشــت به زیبای ‌یای که درد و شوک را در‬                                            ‫بلکه در نســبت آن با اخلاق نیز میبینــد‪ .‬او ابتدا مفهوم زیبایی‬                                    ‫ذهنی نیز هست‪ .‬هرگونه ابهام‪ ،‬راز‪ ،‬یا دوگانگی به عنوان کثیفی و‬
‫خود جای داده‪ ،‬میتواند به نجات زیبایی در جهان معاصر کمک‬                                                   ‫از دیدگاه کانت را با زیباییشناســی مدرن مقایسه میکند سپس‬                                          ‫ناخالصی تلقی شده و رد میشود‪ .‬این به معنای تلاش برای حذف‬
‫برگردیم که ما‬  ‫رکانادز‪.‬خهاودن مخعاترقجدکارسدهتومباهبنایفد بسنهفسمس مت ن‌یاونعدایزدز‪.‬یبماثیًا ًلی‬         ‫اســتدلال میکند‪ ،‬زیباییشناسی کانت‪ ،‬با وجود ریشه داشتنش‬                                            ‫تکناامقًا ًل قضایبالعردؤمیقتطبعویدنت ارازبزهندعگنوای ان اسرــزتش‪.‬هاایین‬  ‫هرگونــه پیچیدگی‪،‬‬
‫تجربه زیبایی‬                                                                                             ‫در خودشیفتگی ذهنی‪ ،‬هنوز زیباییشناسی مصرف نیست‪ .‬لذت‬                                                                                                                         ‫جامعه شــفافیت و‬
‫قلههای پوشــیده از برف در طوفان یا افــق بینهایت دریا‪ .‬در این‬                                            ‫حاصل از درک زیبایی در کانــت‪ ،‬بیطرفانه و همراه با فاصل ‌های‬                                       ‫اصلی خــود م ‌یداند‪ .‬هر چیزی که قابل مشــاهده و قابل درک‬
‫لحظات‪ ،‬ما خود را فراموش کــرده و به پایانپذیری و محدودیت‬                                                 ‫زیباییشناســانه اســت که اجازۀ تامل و تفکر در مورد زیبایی را‬                                      ‫نباشــد به عنوان تهدیدی برای این آرمان تلقی م ‌یشــود‪ .‬این امر‬
‫خود پی میبریم‪ .‬این نوع تجربــۀ زیبایی‪ ،‬ما را به امر والا و برین‬                                          ‫م ‌یدهد‪ .‬این درک برخلاف زیباییشناســی مصرفی‪ ،‬متأملانه و‬                                           ‫منجر به سطحینگری در روابط و تجربیات میشود زیرا هرگونه‬
                                                                     ‫متصل میکند‪.‬‬                                                                                                                           ‫عمق یا پیچیدگی میتواند به عنوان کثیف و نامطلوب تلقی شود‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8