Page 5 - 24-09-1403-1858 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1858‬‬                                                                 ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫شنبه ‪ 24‬آذر ‪1403‬‬

    ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬                                                                 ‫اکران فیلمتئاتر بیضایی‬                                      ‫آنﮓ لی تﺠلیﻞ میشود‬                                                                    ‫شیوه بازمیگردد‬

    ‫در مذمت تحلیﻞ آسان‬                                                                   ‫فیلمتئاتر «عروســکها» بــه کارگردانی بهــرام بیضایی در‬      ‫انجمن کارگردانان آمریکا (‪ )DGA‬اعلام کرده است که جایزه‬                              ‫برنامه مناظرهمحور شــبکه ‪ ۴‬بعد از حدود ‪ ۴‬ماه به تلویزیون‬
                                                                                         ‫سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید‪ .‬فیلمتئاتر‬     ‫دستاورد یک عمر این انجمن را در هفتا ‌دوهفتمین دوره جوایز‬                           ‫بازگشــت‪ .‬برنامه تلویزیونی «شیوه» که از اواخر مرداد ماه از‬
       ‫کلیشهبهکشفنم ‌یانجامد‬                                                             ‫«عروسکها»(‪)۱۳۴۵‬ب ‌هکارگردانیبهرامبیضاییچهارشنبه‬             ‫ســالانه خود به انگ لی اعطا خواهد کرد‪ .‬این فیلمساز برنده‬                           ‫جدول پخش شبکه ‪ ۴‬سیما حذف شــده بود از امروز پخش‬
                                                                                         ‫‪ ۲۸‬آذر ‪ ۱۴۰۳‬ساعت ‪ ۱۷‬در سینماتک خانه هنرمندان ایران به‬       ‫جایزه اسکار ســ ‌یوهفتمین کارگردانی است که در طول ‪۸۸‬‬                               ‫خود را از ســر میگیرد‪ .‬پخش این برنامــه از اواخر مرداد ماه‬
    ‫مهرزاد دانش‬                                                                          ‫نمایش درمیآید‪ .‬پس از نمایش این فیلمتئاتر‪ ،‬نشســت نقد و‬      ‫ســال تاریخ این انجمن این افتخار را دریافــت میکند و این‬                           ‫متوقف شــده بود‪ .‬این برنامه در قسمت جدید میزبان شقایق‬
                                                                                         ‫بررسی آن با حضور عباس غفاری میزبان و شهرام خرازیها‬          ‫جایزه به تشخیص رؤســای فعلی و سابق انجمن کارگردانان‬                                ‫حقجوجوانمرد و علیرضا شفاه است تا در باب «حکمرانی علم‬
             ‫منتقد‬
                                                                                                                ‫منتقد تئاتر برگزار میشود‪.‬‬                                      ‫آمریکا اعطا میشود‪.‬‬                                                               ‫و فناوری» مناظره کنند‪.‬‬
‫نقد فیلم الگویی واحد ندارد‪ ،‬همانطور که ساخت‬
‫فیلم هم ندارد‪ .‬برخی منتقدان براساس ذهنیتی یکسان‬
‫به هر فیلمی‪ ،‬وقتی قرار اســت درباره فیلمها اظهارنظر‬
‫کنند‪ ،‬ادبیاتی مشــابه را براساس خطکشی واحد برای‬
‫هــر فیلمی بهکار میگیرند؛ فرقی هــم نمیکند آن فیلم‬
‫کلاســیک اســت یا پســتمدرن‪ ،‬موزیکال اســت یا‬
‫اکشن‪ ،‬سبک نئورئالیستی دارد یا سوررئالیستی است‪،‬‬                                                                                                                                  ‫روایت جسورانه‬
‫زمینههای بومی دارد یا نــدارد؛ در هر حالتی از ادبیاتی‬
    ‫یکسان برای همه این فیلمها استفاده میشود‪.‬‬
‫منتقد در مواجهه با هر فیلمــی‪ ،‬ابتدا باید منطق آن‬
‫فیلم را تشــخیص دهد‪ .‬این منطق گاه از اقتضائات ژانر‬
‫ریشــه میگیرد و گاه متکی به ســبک آن است‪ .‬گاهی‬                                                                                                       ‫ضدقهرمان به چگونگی فعالیت و سرنوشت صادق خلخالی میپردازد‬

‫هــم فیلمی رها از قیــودات متداول مبتنــی بر منطقی‬
‫درونی اســت که منتقد علاوه بر تشــخیص باید آن را‬
‫کشــف کند‪ .‬ایــن منطقهای متفاوت جــدا از آنکه به‬                                         ‫میتوانستند‪ ،‬اطلاعات مهمی در اختیار نیروهای اطلاعاتی قرار‬    ‫محله شهرنو توسط اوباش که با خشــم و نگرانی مردم روب ‌هرو‬
                                                                                         ‫دهند اما به دستور خلخالی اعدام میشوند‪ .‬در اینجا نقبی هم به‬  ‫شــده بود‪ ،‬آغاز م ‌یشود و بعد به سراغ گف ‌توگو با افرادی مانند‬
‫منتقد فیلم کمک میکند جهان اثر را بهتر بازشناســد‬                                         ‫اعدام هویدا زده میشود و از دکتر شیخ نام برده شده که پنجمین‬  ‫عل ‌یاکبر ناطقنوری‪ ،‬محمد عطریانفر‪ ،‬محسن رفی ‌قدوست‪،‬‬                                      ‫گلاویژ نادری‬
‫و بازشناســاند‪ ،‬خطکشهایی متنوع هــم در اختیار او‬                                         ‫ارتوپد برتر دنیا بود که خوشبختانه توانست از چشم خلخالی دور‬
                                                                                         ‫بماند و اعدام نشود‪ ،‬رفی ‌قدوست و عطریانفر از خدمات او به‬                                                                                       ‫گروه سینما‪ ،‬تئاتر و تلویزیون‬
                                                                                         ‫بسیاری از بزرگان نظام و حتی جانبازان دفاع مقدس میگویند‪.‬‬
‫میگــذارد تا با معیارهایی فراتر از یک رویه یکســان و‬                                     ‫در واقع افرادی که در این مســتند درباره خلخالی صحبت‬         ‫محمد غرضی‪ ،‬مصطفی پورمحمدی‪ ،‬فرزند آی ‌تالله طالقانی‪،‬‬                                ‫مســتند «ضدقهرمان» به کارگردانی عارف افشار سرانجام‬
                                                                                         ‫م ‌یکنند‪ ،‬همگی موضعی مشترک دارند به جز هادی غفاری که‬        ‫محســن کنگرلو‪ ،‬فیاض زاهد و‪ .. .‬م ‌یرود‪ .‬با اینکه فیلمساز‬
‫یمکینوشاوخد آتنباساـثـرارنوبک ‌ههرموثًا ًشلــهومد‪.‬ش اهیرنیوکسیــنعاوترنسگواهنباولعز رثا‬  ‫تصاویر آن هم از مســتند دیگری برداشته شده و او حاضر نشده‬    ‫تلاش م ‌یکند‪ ،‬روایت بیطرفان ‌های از آن دوران داشــته باشد اما‬                      ‫امســال توانســت مجوز حضور در جشنواره ســینماحقیقت‬
                                                                                         ‫در این مستند درباره خلخالی صحبت کند‪ .‬البته پس از گذشت‬       ‫نوع چینش و کنار هم قراگرفتن گف ‌توگوها و تصاویر آرشــیوی‬                           ‫هجدهم را دریافت کند‪ .‬این درحالی اســت که این مســتند که‬
‫تحلیل میکنیم‪ ،‬ســراغ قصههای عامهپســند کوئینتن‬                                           ‫‪ 46‬ســال از انقلاب و سرنوشــتی که برای صادق خلخالی رقم‬      ‫سوژه‬  ‫که تکلیف فیلمساز با‬  ‫امصسلــ‌یتاندشازکاهمًمااًلنرآوغاشزنن اشسانتمو‌یادوهبدا‬  ‫قسبــلاازمجاازنهفنرماهینگشیدررساجن ‌هشانویا ارهوجسیانسماتح‪،‬قیسقالتگکهذ اتشتفاهقًًوا‬  ‫محصول‬
‫تارانتینو نرویم و با معیارهای تحلیل فیلمهای ســرگئی‬                                      ‫خورد و البته تصور عمومی که از او برجا مانده‪ ،‬بدیهی است که‬   ‫سراغ‬  ‫موضعی مشخص به‬                                                                                                                                                     ‫در دولت‬
‫پاراجانف‪ ،‬ســری فیلمهای جیمزبانــد را مرور نکنیم‪.‬‬                                        ‫حالا فردی پیدا نشود که در مدح این شخصیت صحبت کند اما‬
‫در این میــان‪ ،‬اطلاعات و دانش فرامتنی نیز در پختگی‬                                       ‫شکل گف ‌توگوها‪ ،‬کات زدن آنها به یکدیگر نشان‬                 ‫ســوژه خود رفته و قرار است از همان ابتدا نتیج ‌هگیری روشنی‬                         ‫محمد حمیدیمقدم هم دبیری آن را بر عهده داشت‪ ،‬پیدا نکرد‪.‬‬
                                                                                         ‫م ‌یدهد که فیلمســاز میخواهد بــه نتیجهگیری‬                                            ‫داشته باشد‪.‬‬                                             ‫در آن دوره به مستندســاز گفتند که اصلاحاتی را در مستندش‬
‫تحلیل بسیار کارساز است‪ .‬منتقدی که دانش موسیقی‬                                            ‫مشــخصی برســد و آن هم تقبیــح تندرو ‌یها و‬                 ‫اینهاهیچیکنافیکاریکمستندسازنیستوهرفیلمسازی‬                                         ‫اعمال کند اما پس از اجرای این ممیزیها به او اعلام شــد که‬
‫دارد‪ ،‬در تحلیل فیلمی همچون آمادئوس میلوش فورمن‬                                           ‫اقدامات و اعدامهایی است که خلخالی در دوران‬
‫چه بســا مجهزتر از منتقدی همسان خود اما بیبهره از‬                                        ‫حضورش در قــوه قضائیه انجام داد‪ .‬در لاب ‌هلای‬               ‫با اعتقاد و دغدغ ‌ههای خود دست به ساخت یک مستند یا فیلم‬                            ‫به هی ‌چوجه نباید این فیلم اکران شود‪ .‬البته افشار در گف ‌توگویی‬
                                                                                         ‫تصاویر آرشیو و بر ‌شهای فیلمساز از گف ‌توگوها‬                                                                                                  ‫تاکید میکند که سازمان سینمایی و مرکز گسترش‬
‫تداانریخشژماپونسآیقشنیاباسشتد‪ ،‬قوامعنتدقتًًادآثایرکآهکبیارافرکهونرؤگساوواترما بدهنتور‬    ‫به این تصاویر چنین القا میشــود که خلخالی در‬                                                                                                   ‫سینمای مستند و تجربی مشکلی با اکران فیلمش‬
                                                                                         ‫برخی از ترورهای شــخصی ‌تهای مهم بیتاثیر‬                                                                                                       ‫در جشــنواره نداشــته و نهادی بالاتر از سازمان‬
                                                                    ‫درک میکند‪.‬‬           ‫نبوده است و مخالفت و مقاومت او در برابر چنین‬                                                                                                   ‫ســینمایی از اکران این فیلــم در آن دوره ممانعت‬
‫شاید نکاتی که گفته شد برای بسیاری از خوانندگان‬                                           ‫افرادی به این اتفاقات منجر شده است‪ .‬چنانچه‬
‫بدیهی به نظر برسد اما نیمنگاهی به مطالب یا گفتههای‬                                       ‫افشــار در گف ‌توگو با ایسنا تاکید میکند‪« :‬فیلم‬                                                                                                ‫کرده است‪.‬‬
                                                                                         ‫مستند ما در مورد یک دوگانه تاریخی است‪ ،‬یک‬                                                                                                      ‫افشــار تا به امروز نشــان داده به موضوعات‬
‫شفاهیبسیاریازسینمایینویساننشانم ‌یدهدکهاین‬                                               ‫دوگانگی بین تفکری که آقــای صادق خلخالی‬                                                                                                        ‫چالشی و حساســیتبرانگیز علاقهمند است و‬
‫نکتههای بدیهی در وادی واقعیت و عمل چقدر نادیده‬                                           ‫از یک ســو و شهید بهشتی از ســوی دیگر آن را‬
‫گرفته میشــوند‪ .‬شــاید یکی از علتهای این ماجرا‪،‬‬                                          ‫نمایندگــی میکنند‪ .‬این دو تفکــر پس از پیروی‬                                                                                                   ‫به قول خودش از آن دســته دهــه هفتادیهایی‬
                                                                                         ‫انقلاب اسلامی در مســائل مختلفی با هم تلاقی‬                                                                                                    ‫اســت که به دنبال پاسخ ســوالات خود از افراد‬
‫رسوبیافتگیذهن منتقددر مواجهه با پدیدههایمتنوع‬                                            ‫پیدا میکنند‪ ،‬ما هم ســعی کردیم این تقابل را به‬                                                                                                 ‫موثــر در دوران پس از انقلاب میگردد‪ .‬در واقع‬
‫و نوین سینمایی باشد‪ .‬منتقدی ک ‌ه ایدهها و یافتههایش‬                                      ‫تصویر بکشــیم‪ .‬در واقع داســتان مــا از ‪ ۲۰‬روز‬
‫در ذهنیتی ماســیده و رســو ‌بزده گرفتار مانده‪ ،‬قدرت‬                                      ‫قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز و با تاسیس‬                                                                                                    ‫فیلمهایمستندیمانند«ضدقهرما ‌ن»محصول‬
                                                                                         ‫شورای عالی قضایی و شــورای عالی انقلاب تا‬                                                                                                      ‫جوانان امروز است که نسبتهایی نزدیک و دور‬
‫درک سیالیت فضای سینما را در گستره وسیع روایت و‬                                           ‫سال ‪ ۵۸‬که اوج تقابل بین شهید بهشتی و شهید‬                                                                                                      ‫با انقلاب دارند و چگونگی شــکلگیری و ادامه‬
‫میزانسن و ریتم و زاویه دید از دست م ‌یدهد و ناگزیر از‬                                    ‫قدوسی با آقای خلخالی است‪ ،‬ادامه پیدا میکند‬
‫تحلیلی واحد برای هر تجربه سینمایی جدید که مشاهده‬                                                                                                                                                                                        ‫نظام جمهوری اسلامی‪ ،‬سوالات بسیاری را در‬
                                                                                                    ‫و تا سال ‪ ۶۰‬را نمایش م ‌یدهد»‪.‬‬                                                                                                      ‫ذهن آنها ایجاد کرده اســت‪ .‬این پرسشها برای‬
    ‫میکند‪ ،‬بهره میگیرد‪.‬‬                                                                  ‫مستند«ضدقهرمان»هرچند تصاویرآرشیوی‬                                                                                                              ‫آنها بیپاســخ مانده و آنهــا درصددند‪ ،‬جواب‬
‫البتــه این ماجرا محدود به نقد فیلم هم نیســت‪ .‬در‬                                        ‫محــدود و گف ‌توگوهای بســیاری دارد که این‬
‫افقی گستردهتر هر تحلیلی در زمینههای مختلف سیاسی‬                                          ‫مستند را از حوصله تماشــاگر عام خارج کرده و‬                                                                                                    ‫سوالاتشان را کشف کرده و تناقضهای موجود‬
                                                                                         ‫نمیتواند یک تماشــاگر معمولی را تا پایان به پای‬                                                                                                ‫در ذهنشان را حل کنند‪ .‬افشار میگوید‪« :‬من‬
‫و اجتماعی نیز پتانسیل غرق شدن در این آفت را دارد‪.‬‬                                        ‫خود نگه دارد اما نگاه جسورانه و متهوران ‌های به‬                                                                                                ‫ب ‌ه عنوان یک جوان دهه هفتادی سوالات زیادی‬
‫به برخی تحلیلهای سیاســی درباره تحولات داخلی و‬                                           ‫یکی از شخصیتهای مهم تاریخ انقلاب دارد و او‬
‫کوانیژهــتدک!راانرگکاررد‌ههانمادنوتحصلریفًًالبهراخییچننامدهدا بههه‬  ‫خارجی توجه‬           ‫را چنان متهم م ‌یکند که یکی دو نفر از مصاحبهشوندگان مستند‬                                                                                      ‫از دوران انــقلاب اسلامی و تاریخ ایران در ذهنم‬
                                                                    ‫قبل را واژه به‬       ‫به طور صر یح اعلام میکنند که با دادگاهی شدن خلخالی‪ ،‬حکم‬                                                                                        ‫وجود دارد که بیپاسخ مانده است و این منحصر‬
                                                                                                                                                                                                                                        ‫به من نیست و بســیاری از جوانان نیز با همین‬
‫اقتضای تغییرات سطحی قضیه عوض شده است‪ .‬انگار‬                                                                          ‫اعدامش صادر میشد‪.‬‬                                                                                                  ‫سوالات بیپاسخ روب ‌هرو بودند و یکجایی باید‬
‫یک برگه کلیشــه را روی هر گزارش جدیدی م ‌یگذارند‬                                         ‫با تمامی این اوصاف به نظر م ‌یرســد با گذشــت نزدیک به‬
‫و متناســب با کلیشــ ‌ههای قبلی‪ ،‬تحلیــل جدید ارائه‬                                      ‫نیم قرن از سالهای پایانی دهه ‪ 50‬دیگر میتوان قضاوت درباره‬                                                                                       ‫به این سوالات پاسخ داده شود‪ .‬در دوران مدرسه‬
                                                                                         ‫شخصیتهای سالهای اولیه انقلاب را به جوانان امروز سپرد‪.‬‬                                                                                          ‫و دانشگاه که کسی پاســخی به ما نداد و با این‬
‫م ‌یدهند‪ :‬عاری از هر نگرش نو و متفاوت به ماجراها‪.‬‬                                        ‫همانهایی که به دنبال کشــف حقیقت هســتند و مستندات و‬                                                                                           ‫دست از مستندها میتوان این دوگانگیهایی که‬
    ‫تحلیلهای هلو برو تو گلو!‬                                                             ‫منتجهای خود را از حقایقی که درمییابند به تصویر کشــیده و‬
‫نقد فیلم کنکاش در جهان اثر اســت‪ .‬با کلیشههای‬                                            ‫منتشــر میکنند‪ .‬پس چه بهتر که از انتشــار مستندهایی مانند‬                                                                                      ‫در تاریــخ انقلاب اسلامی وجود دارد را پاســخ‬
                                                                                         ‫«ضدقهرمان» حمایت شود تا چنین آثاری در داخل مرزهایمان‬                                                                                                                                                                                ‫داد»‪.‬‬
    ‫ذهنی نمیتوان به کنکاش و کاوش و کشف رسید‪.‬‬                                             ‫و در جشنوارههای داخلی به نمایش درآیند‪ ،‬پیش از آنکه در آن‬                                                                                       ‫صادق خلخالی یکی از شخصیتهای مشهور‬
                                                                                         ‫طرف آبها چنین سوژههایی و افراد مرتبط با آن مایه قضاوت و‬
                                                                                                                                                     ‫داستانیم ‌یزندامارویکردفیلمسازازهمانابتداآنقدرمشخص‬                                 ‫و جنجالــی پــس از انقلاب و دهــه ‪ 60‬بود که در بســیاری از‬
                                                                                                           ‫نسخهپیچی برای برخیها قرار بگیرد‪.‬‬          ‫و معین اســت که نشــان م ‌یدهد‪ ،‬او از آغاز دریافت مشخصی‬                            ‫اقداماتی که انجام م ‌یداد تا به امروز مانندی ندارد‪ .‬بروز و ظهور‬
                                                                                                                                                     ‫از صادق خلخالی دارد و بــا گف ‌ت ‌وگو با چهرههای مختلف بر‬                          ‫چنین شــخصیت در دوران پرهیاهو پس از انقلاب‪ ،‬نتیجه فضا‬
                                                                                                                                                     ‫این رویکرد خود صحه میگذارد‪ .‬فیلمساز تلاش م ‌یکند‪ ،‬نحوه‬                             ‫و اتمســفر همان دوره است‪ .‬به محض اینکه فضا رو به آرامی و‬
                                                                                                                                                     ‫ماموریت یافتن صادق خلخالی تا چگونگی انجام ماموریتش را‬                              ‫منطقیتر شدن م ‌یرود‪ ،‬چنین افرای که از آن اوضاع بهه ‌مریخته‬
                                                                                                                                                     ‫روشن کند‪ .‬در جایی عطریانفر تاکید م ‌یکند که هیچ حکمی از‬                            ‫و غبارآلود بهترین استفاده را برای اجرای افکار و منویات خود‬
                                                                                                                                                     ‫سوی امام خمینی برای خلخالی نوشته نشده و او بدون داشتن‬                              ‫میکنند‪ ،‬رفت ‌هرفته کنار گذاشته شده و به مرور حذف میشوند‪.‬‬
                                                                                                                                                     ‫حکم از امام‪ ،‬خود را حاکم شــرع م ‌یدانسته است‪ .‬مستندساز‬                            ‫چراکه با کنار رفتن غبارها و شــفاف شــدن اوضاع‪ ،‬تصمیمها‬
                                                                                                                                                     ‫در ادامه به وقایعی کــه در دوران خلخالی رخ داده و اعدامهای‬                         ‫منطقیتر شده و راه بر تندرویها و اقدامات خل ‌قالساعه افرادی‬
                                                                                                                                                     ‫متعددی که او انجام م ‌یداده‪ ،‬میپردازد و پورمحمدی در همین‬                           ‫مانند خلخالی بسته میشود‪.‬‬
                                                                                                                                                     ‫بخش تاکید م ‌یکند که خلخالی ســری ‌عالحکم بوده و با داشتن‬                          ‫مســتند «ضدقهرمان» تلاش میکنــد‪ ،‬اقدامات خلخالی‬
                                                                                                                                                     ‫چند ســند محدود دست به اعدام بســیاری از متهمین م ‌یزده‬                            ‫را در ماهها و ســالهای اولیه پس از انقلاب به تصویر بکشــد‪.‬‬
                                                                                                                                                     ‫است‪ .‬عطریانفر به تعدادی از افسران ساواک اشاره میکند که‬                             ‫مستند از ابتدا با تصاویری از یکی دو روز بعد از به آتش کشیدن‬
   1   2   3   4   5   6   7   8