Page 4 - 23-10-1403-1883 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                 ‫سال هفتم شماره ‪1883‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                ‫یکشنبه ‪ 23‬دی ‪1403‬‬

                                                                                                                     ‫خاموشی فریدون‬                                                                                                                                         ‫گزارش نشست‬

                                                                                                                     ‫فریدون شهبازیان آهنگساز برجسته معاصر درگذشت‬                                                                                                        ‫نقش جلال‬

‫را در موســیقی پاپ بعد انقلاب کلید بزند‪ ،‬به همین دلیل است که او را‬                                                   ‫از کلاسیکهای موسیقی ایرانی همچون عهدیه و سیما بینا‪ ،‬سیمین‬            ‫او برایم همچون یک استاد و معلم بزرگ است‪ .‬فریدون شهبازیان‬                  ‫بزر ‌گداشت‪ ۹۰‬سالگی جلال شباهنگی‬
‫بســیاری پدر موسیقی پاپ پس از انقلاب نام نهاد‌هاند‪ .‬او معرف برخی‬                                                     ‫غانم و عبدالوهاب شــهیدی تا ایرج و اکبر گلپا‪ .‬در موســیقی مدرن‬       ‫لایق قدردانی بســیار زیاد اســت‪ .‬ما احســاس غــرور م ‪‎‬یکنیم که‬
‫از خوانندگان پاپ به خصوص محمد اصفهانی به جامعۀ موسیقی بود‪.‬‬                                                           ‫هم برای جوانان دهۀ ‪ ۷۰‬و از علیرضا عصار و حســین زمان موسیقی‬                                                                               ‫مراسم بزرگداشت جلال شباهنگی با عنوان «نقش جلال»‬
                                                                                                                                                                                                                 ‫شهبازیان را در کنار خود داریم‪».‬‬               ‫با حضــور خانوادۀ این هنرمند فقید‪ ،‬هنرمندان و علاقهمندان‬
                          ‫ ‪W‬شهبازیان به روایت ابتهاج‬                                                                                    ‫نوشت و آنان با آثار او صاحبنام شدند‪.‬‬                                                                                   ‫بــه هنر‪ ،‬جمعــه‪ ۲۱‬دی در باغ موزۀ هنر ایرانی برگزار شــد و‬
                                                                                                                     ‫همکاری با ســینماگران‪ :‬شــهبازیان تا پیش از انقلاب برای ســه‬                                         ‫ ‪W‬زندگی و زمانۀ فریدون‬
‫هوشــنگ ابتهاج از جمله چهرههای مهم و تأثیرگذاری بود که چند‬                                                           ‫فیلم موســیقی ســاخت و بخش بزرگــی از آثارش بعــد از انقلاب‬                                                                                ‫نمایشگاهی از آثار شاخص او نیز در همین روز افتتاح شد‪.‬‬
‫دهه با فریدون شهبازیان ه ‌مکاری و رفاقت داشت‪ .‬ابتهاج در کتاب «پیر‬                                                    ‫و برای فیلمســازانی چــون داریوش مهرجویی‪ ،‬مســعود کیمیایی‪،‬‬           ‫فریدون شــهبازیان ‪ ۲۱‬خــرداد ‪ ۱۳۲۱‬در خیابان فخر رازی تهران‬           ‫جلال شباهنگی در زمینه طراحی گرافیک و نقاشی معاصر‬
‫پرنیا ‌ناندیــش» که خاطراتش را بازگو کرده دربــارۀ ویژگی آثار فریدون‬                                                 ‫ســیروس الوند‪ ،‬مســعود جعفریجوزانی‪ ،‬فریدون جیرانی‪ ،‬رسول‬              ‫به دنیا آمد‪ .‬به تشــویق و راهنمایی پدرش با موســیقی آشنا شد و در‬     ‫ایران پیشگام بود و شــیو‌های نظاممنــد و خلاقانه در آموزش‬
‫شــهبازیان و جایگاه او در موسیقی ایران میگوید‪« :‬ببینید آدمایی که تو‬                                                  ‫ملاقلیپــور و‪ ...‬بود و موســیقی او به بســیاری از فیلمهای ایرانی‬     ‫هنرستان موسیقی به تحصیل موســیقی و فراگیری ویولن پرداخت‪.‬‬             ‫هنر داشــت‪ .‬او نقش برجست ‌های در تعریف مبانی گرافیک در‬
‫ایران موســیقی ارکســتری کار کردن به راز اینکه چیکار کنند‪ ،‬ارکستر‬                                                    ‫هویت بخشیده اســت‪ .‬موسیقی او که تلفیقی از سنت و مدرنیته بود‬          ‫اولین معلمش عطاالله خادم میثاق بود که پس از چند ســال فریدون‬         ‫ایران ایفا کرده اســت‪ .‬تکنیکهای بدیع و نگاه خاص استاد‪،‬‬
‫خوش صدا بشــه کمتر توجه کــردن؛ یه علتش هم به نظــر من اینه که‬                                                       ‫به بســیاری از فیلمها و سریالهای ایرانی جان بخشیده و آنها را در‬      ‫را به دلیل اســتعداد خاصش به معلم روســی خود ســرژ خوتسیف‬            ‫الهامبخش نسلهای متعددی از هنرمندان بوده است‪ .‬با این‬
‫میخواســتن همۀ سازها رو با هم اســتفاده کنند فکر نم ‌یکردن که چه‬                                                     ‫ذهن مخاطبان ماندگار کرده است‪ .‬اما در میان همۀ این آثار موسیقی‬        ‫معرفی کرد و فریدون تا پایان دورۀ ابتدایی نزد او تعلیم دید‪ .‬در دوران‬  ‫حال‪ ،‬بخشهایی از آثار و تکنیکهای او‪ ،‬ب ‌هویژه در حوزه آثار‬
‫ســازی باید صدای این قطعه رو تولید بکنه و این حالت و شخصیت رو‬                                                        ‫فیلــم «لیلا»ی داریوش مهرجویی چنان با جــان اثر حرکت میکرد‬           ‫دبیرســتان تعلیم ویولن را تا اخذ دیپلم نوازندگی ویولن در کلاسهای‬     ‫حجمی‪ ،‬همچنان مغفول ماند ‌هاند و نیازمند بازشناسی هستند‪.‬‬
‫نشون بده‪ ،‬در نتیجه سازها براشون مثل آجر پاره بود و بعد ترکیب سازها‬                                                   ‫کــه اندوه جانکاه روی چهــرۀ لیلا حاتمی را نقش م ‌یزد‪ .‬اســتفاده‬     ‫شبان ‌ه لوئیجی پاساناری که در آن زمان کنسرت مایستر (دستیار رهبر‬      ‫در این مراسم‪ ،‬فرزانه اسعدی مجسمهساز‪ ،‬محمد طلوعی‬
‫را طــوری انتخاب میکردن که یه خشــونتی توش بــود‪ ...‬هنوز هم این‬                                                      ‫هوشمندانه شــهبازیان از تکنوازی سهتار ایرانی برای نشان‌دادن این‬      ‫ارکســتر) ارکستر ســمفونیک تهران بود‪ ،‬ادامه داد‪ .‬در‪ ۱۷‬سالگی به‬       ‫نویســنده‪ ،‬حمید حلیمی نقاش و دوست قدیمی شباهنگی‪،‬‬
‫طوره متأسفانه‪ .‬شهبازیان به این مسأله توجه داشت‪ .‬کارهای ارکستری‬                                                       ‫اندوه بســیار دقیق بود‪ .‬از جمله مواردی بود که شــهبازیان از ساز و‬    ‫عضویت ارکســتر ســمفونیک تهران به رهبری حشــمت سنجری‬                 ‫ایرج میرزا علیخانــی هنرمند طراح گرافیــک‪ ،‬لادن رضایی‬
‫شهبازیان فو ‌قالعاده لطیفه؛ چه کارهای خودش و چه وقتی کار دیگرانو‬                                                     ‫موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی اســتفاده کرد‪ .‬دلایل متعددی دارد‬          ‫ســپس با طی آزمون رادیو به عضویت ارکستر گلهای رادیو درآمد‪.‬‬           ‫پژوهشگر و اســتاد دانشگاه‪ ،‬فرشید پارسیکیا هنرمند طراح‬
‫اجرا میکنه‪ ...‬به همین علت من یکی از دشمنان خونی آقای شهبازیانم‬                                                       ‫از جمله اینکه لیلا گرفتار یک تفکر ســنتی بود و موســیقی او باید از‬   ‫در آن زمان ارکســتر گلها بــه رهبری رو ‌حالله خالقــی و پس از او‬     ‫گرافیــک و ابراهیم کمالی مدیر باغ موزه هنــر ایرانی به ایراد‬
‫(کلابرخمنیدکمنه‌ی؟ز!نگد‪.‬و) کشه اخییلن آیددمقبیاقایینهامسدـاـرتهعدشاهدباحزییـاـنر‪،‬تحآیوررتچآرواراهیانصقًا ًلد‪.‬ر‪.‬ک‪..‬م‬  ‫دل یک دلتنگی رازآمیز و درآمیخته با ســنت میآمد و شــهبازیان با‬       ‫جواد معروفی فعالیت میکرد‪ .‬در همان ســالها در پی ایجاد ارکستر‬         ‫ســخن پرداختند و دربارۀ شخصیت و آثار جلال شباهنگی از‬
‫آهنگساز فو ‌قالعاده خوبیه‪ ...‬به نظرم شهبازیان شهید شده‪ .‬اگه تنبلی‬                                                    ‫نتها تزیینی این نغمه را چنان ساخت که در فیلم لیلا هم رد و نشان‬       ‫فارابی به رهبری مرتضی حنانه‪ ،‬فریدون ناصری و مصطفی کسروی‪،‬‬
‫نمیکرد الان بهترین آهنگســاز ایران بود‪ ».‬ابتهاج در بخش دیگری از‬                                                      ‫آشکاری نداشــت و هم به جان هر مخاطبی نقشی م ‌یزد‪ .‬شهبازیان‬           ‫شهبازیان به عضویت این ارکستر پذیرفته شد‪ .‬به دلیل علاقۀ خاص‬                               ‫جنبههای مختلف صحبت شد‪.‬‬
‫این کتاب به همکار ‌یاش با شهبازیان در رادیو اشاره میکند و میگوید‪:‬‬                                                    ‫برای «پائیزان» رســول صدرعاملی هم موسیقی تأثیرگذاری ساخت‬             ‫به موســیقی ایرانی و مطالعه بر ردیفهای موســیقی ایران در ارکستر‬      ‫این سخنرانان شباهنگی را هنرمندی پیشگام و تأثیرگذار‬
‫«رادیوچیها ناچار بودن به من احترام کنن چون من احترا ‌مشــون رو نگه‬                                                   ‫و برای سریال «معصومیت از دس ‌ترفته» داود میرباقری‪ ،‬نگاهی به‬          ‫بــزرگ فرهنگ و هنر به رهبری حســین دهلوی عضویت یافت‪ .‬در‬              ‫دانســتند که میراثی ماندگار در حوزههای نقاشــی‪ ،‬گرافیک‬
‫م ‌یداشتم‪...‬رادیوچیهامثلبدیعیوحتیتاحدودیتجویدیدرظاهر‬                                                                 ‫موسیقی عربی و منطقه داشت که با صدای محمد اصفهانی در تیتراژ‬           ‫سال‪ ۱۳۴۵‬ه ‌مزمانباتشکیلکروارکسترسمفونیکرادیوبهرهبری‬                  ‫و مجسمهســازی بهجا گذاشته است‪ .‬در ســخنران ‌یها یاد و‬
‫خوب برخورد میکردند‪ ...‬در ظاهر خوش و بش میکردن با من ولی کار‬                                                          ‫تأثیرگذار بود‪ .‬آهنگسازی فیلمها و سریالهایی چون اسب (مسعود‬            ‫آن برگزیده شد و اولین آثار آهنگسازی خود را در همان ایام ساخت‪.‬‬        ‫خاطره رسول رنگها زنده شد و به برخی از خصوصیات بارز‬
‫نم ‌یدادن به ما‪ .‬یه روز فریدون شهبازیان به من گفت که‪ :‬آقا به ما آهنگ‬                                                 ‫کیمیایــی‪ ،)۱۳۵۶ -‬آقای هیروگلیف (غلامعلــی عرفان ‪،)۱۳۵۹ -‬‬            ‫پس از گذراندن دوران خدمت ســربازی در کنکور دانشکدۀ هنرهای‬            ‫این هنرمند فقید همچون پیشاهنگی در هنر‪ ،‬تأثیر بر نسلهای‬
‫نم ‌یدن‪ .‬گفتم‪ :‬غصه نخور‪ .‬من هــزار تا آهنگ دارم‪ .‬با تعجب منو نگاه‬                                                    ‫دادشاه (حبیب کاووش‪ ،)۱۳۶۲ -‬میرزا کوچک خان (امیر قویدل‪-‬‬               ‫زیبا پذیرفته شد و در دوران دانشکده از تعلیم استادانی چون هوشنگ‬       ‫هنــری (تکنیکهــای بدیع و نــگاه خــاص او‪ ،‬الهامبخش‬
‫کرد و خیال کرد که من خودم آهنگ میســازم‪ .‬گفتم‪ :‬بازسازی کارهای‬                                                        ‫‪ ،)۱۳۶۲‬شیر ســنگی (مســعود جعفریجوزانی‪ ،)۱۳۶۵ -‬سریال‬                 ‫استوار‪ ،‬یوسف یوســ ‌فزاده‪ ،‬محمدتقی مسعودیه‪ ،‬علیرضا مشایخی‪،‬‬           ‫نسلهای متعددی از هنرمندان بوده است)‪ ،‬نگاه خاص او به‬
‫قدیمیها‪ .‬این کارو کردیم و گرفت‪ .‬چند نفرو مأمور کردیم نشســتن از‬                                                      ‫آوای فاخته (بهمــن زری ‌نپور‪ ،)۱۳۷۵ -‬هیوا (رســول ملاقلیپور‪-‬‬         ‫هرمز فرهت‪ ،‬توماس کریســتین داوید و ولفگانگ والیش بهره برد و‬          ‫طبیعت و ویژگیهای شــخصیتی او اشاره شد‪ .‬در بخشی از‬
‫روی صفحهها‪ ،‬شعرها رو نوشتن‪ ،‬یادمه فریدون مشیری هم م ‌یاومد‪...‬‬                                                        ‫‪ ،)۱۳۷۷‬شام آخر (فریدون جیرانی‪ ،)۱۳۸۰ -‬خاموشی دریا (وحید‬              ‫با عضویت در ارکستر مجلســی رادیو و تلویزیون به رهبری توماس‬           ‫این مراسم‪ ،‬از مجسمه دست جلال شباهنگی که توسط فرزانه‬
‫چنــد نفر هم نت میکردن و به هر حال شــروع کردیم به بازســازی آثار‬                                                    ‫موســائیان‪ ،)۱۳۸۲ -‬سریال کلاه پهلوی (ســید ضیاءالدین دری‪-‬‬            ‫کریستین داوید و فرهاد مشــکات تجارب ارزند‌های کسب کرد‪ .‬در‬            ‫اسعدی ساخته شده بود‪ ،‬رونمایی شد‪ .‬این اثر به پسر زندهیاد‬
‫قدیمیها‪ .‬چند نفر مثل جواد معروفی‪ ،‬یادش بهخیر‪ ،‬خیلی آدم نجیب و‬                                                        ‫‪ ،)۱۳۸۹-۱۳۸۳‬اخراج ‌یها (مسعود دهنمکی‪ )۱۳۸۵ -‬و مظفرنامه‬               ‫ســالهای پایانی دانشکده به دعوت هوشــنگ ابتهاج که سرپرست‬
‫شریفی بود وهمایون خرم با ما کار میکردن و تو این باندبازیها نبودن‪».‬‬                                                   ‫(محمدرضا ورزی‪ )۱۳۸۶ -‬از دیگر آثار او در حوزۀ آهنگسازی فیلم‬           ‫برنامۀ گلهای تازه در رادیو بود‪ ،‬مســئولیت موسیقی برنامۀ گلهای‬                                   ‫شباهنگی هدیه شد‪.‬‬
‫یلــدا ابتهاج‪ ،‬دختر هوشــنگ ابتهاج پس از درگذشــت فریدون‬                                                                                                                                  ‫تازه را عهد‌هدار شد‪ .‬شهبازیان از اواسط دهۀ ‪ ۱۳۵۰‬در زمینۀ موسیقی‬      ‫پس از مراسم‪ ،‬نمایشگاهی از آثار منتخب جلال شباهنگی‬
‫شــهبازیان در صفحۀ اینستاگرامش با اشــاره خاطرات روزهای رادیو‬                                                                                          ‫و سریال هستند‪.‬‬                     ‫متن فیلم نیز فعالیت مبســوطی داشته است‪ .‬پس از انقلاب و در دهۀ‬        ‫در گالــری پردیس بــاغ موزه هنر ایرانی بــا حضور جمعی از‬
‫و همکاری شــهبازیان و سایه نوشــت‪« :‬روز با خبر ناگوار درگذشت‬                                                         ‫همکاری بــا اهالی ادب‪ :‬وقتی به پیشــنهاد کانــون پرورش فکری‬          ‫‪ ۶۰‬نیز با توجه به محدودیتهای ِاعمال شــده بر موســیقی باکلام و‬       ‫علاقهمندان افتتاح شــد‪ .‬این نمایشگاه شــامل نقاش ‌یهای‬
‫فریدون شــهبازیان آغاز میشود و چه خبر تلخی‪ .‬ماند‌هایم و میبینیم‬                                                      ‫کودکان و نوجوانان قرار میشود‪ ،‬شهبازیان آثاری تولید کند تا شاعران‬     ‫خوانندگان‪ ،‬شهبازیان بیشــتر تمرکز خود را بر ساخت موسیقی متن‬          ‫برجســت ‌های از مجموعههــای «جنــگل»‪« ،‬گل و مرغ» و‬
‫رفتن یکی یکی دوســتان و عزیــزان را‪ ،‬هر آنکــه از دوران کودکی و‬                                                      ‫ه ‌مروزگارش آثار شــاعران کلاســیک را بخوانند‪ ،‬زندگ ‌یاش با شــعر‬    ‫فیلمها و سریالهای تلویزیونی معطوف کرد؛ جایی که مجال بیشتری‬
‫نوجوانی آشنای تو بود‪ ،‬هر آنکه او گوش ‌های از زندگی تو رنگی داشت‪.‬‬                                                     ‫کلاســیک ایرانی و خداوندگاران ادبیات گره میخورد‪ .‬آهنگســازی‬          ‫به آهنگساز برای فعالیت داده و تا حدی از گزند سانسور در امان بود‪.‬‬                                     ‫«تپهها» بود‪.‬‬
‫با این همه ب ‌یرنگــی چه باید کرد؟ فریدون شــهبازیان را از نوجوانی‬                                                   ‫برای خوانش رباعیات خیام و غزلهای حافظ با صدای احمد شاملو‬             ‫او برای بسیاری از فیلمهای سینمایی ماندگار و موفق موسیقی ساخت‬         ‫نمایشگاه «نقش جلال» تا تاریخ‪ ۳۰‬دی در گالری پردیس‬
‫میشــناختم‪ .‬بارها همراه پدرم در رادیو ایشــان را دیده بودم‪ .‬ویلنسل‬                                                   ‫نقطۀ آغاز این بخش از فعالیتهای شهبازیان بود و همکاری او و شاملو‬      ‫که برخی از این آثار موســیقایی جوایز بســیاری را در جشنوارههای‬       ‫بــاغ موزه هنر ایرانی دایر اســت و علاقهمندان میتوانند همه‬
‫ب ‌هدوش از هنرســتان عالی موســیقی راهی ادارۀ رادیو م ‌یشدم‪ .‬پدرم‬                                                    ‫به خوانش شاملو از آثار خودش هم رسید و «کاشفان فروتن شوکران»‬          ‫داخلی و خارجی برایش به همراه داشــت‪ .‬شهبازیان از مهر ‪ ۱۳۹۵‬تا‬
‫را هرگــز در اتاقش پیدا نم ‌یکردم‪ .‬در آخر در اســتودیوهای رادیو او را‬                                                ‫با قطعات شــهبازیان چنان شنیدنی شد که گاه از شعر و صدای شاعر‬         ‫فروردین‪ ۱۳۹۸‬رهبری ارکســتر ملی ایران را در دســت داشت و پس‬                ‫‌روزه از ساعت ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۸‬از این نمایشگاه بازدید کنند‪.‬‬
‫مییافتم‪ .‬بارها فریدون شــهبازیان را هنگام تمرین یا ضبط و اجرای‬                                                       ‫پیشی میگرفت‪ .‬همکاری شــهبازیان فقط به شاملو محدود نشد و با‬           ‫از اســتعفا از مدیریت هنری و رهبری دائم ارکستر ملی ایران به عنوان‬    ‫این مراســم‪ ،‬علاوه بر بزر ‌گداشت ‪ ۹۰‬ســال زندگی پربار‬
‫قطعات دیده بودم‪ .‬پدرم به ایشان خیلی مهر و احترام داشتند‪ .‬همیشه و‬                                                                                                                          ‫مشاور موسیقی بنیاد رودکی منصوب شد که در‪ ۳۱‬اردیبهشت‪۱۳۹۸‬‬               ‫استاد جلال شــباهنگی‪ ،‬فرصتی بود برای بازشناسی میراث‬
‫همه جا از دقت و وسواس و گوش دقیق و سلیقۀ خوب موسیقاییشان‬                                                               ‫مهدی اخوان ثالث و سعدیخوانی هوشنگ ابتهاج ادامه پیدا کرد‪.‬‬                                                                                ‫ارزشمنــد او در هنر معاصر ایــران و ادای احترام به یکی از‬
‫میگفتند‪ .‬در این ســالها هنوز با ایشــان در تماس بودم و بارها برای‬                                                                                                                                                 ‫از این سمت نیز کنارهگیری کرد‪.‬‬                ‫چهرههای ماندگار هنر این مرز و بوم است‪ .‬باغ موزۀ هنر ایرانی‬
‫گف ‌توگوییزندهقرارگذاشتیمکههرباربهعلتبیمارییاپروژهضبط‬                                                                                                   ‫ ‪ W‬سبک موسیقایی‬                                                                                        ‫با همکاری گالری گویه میزبان مراســم گرام ‌یداشت نودمین‬
‫کاری فرصت دســت نداد‪ .‬افسوس‪...‬در پیامی بعداز درگذشت سایه‬                                                                                                                                                                ‫ ‪W‬ه ‌مکار ‌یبامشاهیرهنر‬                ‫سال تولد استاد جلال شباهنگی‪ ،‬هنرمند برجسته ایرانی بود‪.‬‬
‫برایم نوشتند‪« :‬سلام یلدا جان‪ ،‬خوب باشی عزیزم‪ ،‬تسلیت صمیمانه‬                                                          ‫فر یدون شهبازیان سبکی منحصر به فرد و تلفیقی داشت‪ .‬موسیقی‬                                                                                  ‫جلال شباهنگی‪ ،‬هنرمند برجستۀ نقاشی‪ ،‬عضو پیوستۀ‬
‫مرا به خاطر ســفر بهشــتی پدر پذیرا باش‪ ،‬سلامت و موفق باشی‪».‬‬                                                         ‫او تلفیقی از موســیقی کلاسیک ایرانی و غربی بود که با ملودیهای‬        ‫فریدون شــهبازیان به عنوان یکی از برجســتهترین آهن ‌گسازان‬           ‫فرهنگســتان هنر و استاد دانشــکدۀ هنرهای زیبا دانشگاه‬
‫و امروز دریغ خودشان به ســفری ابدی رفتند‪ .‬درگذشت ایشان را به‬                                                                                                                              ‫ایران‪ ،‬همواره با هنرمندان مختلفی از حوزههای موسیقی‪ ،‬سینما‪ ،‬تئاتر‬     ‫تهران‪ ،‬متولــد ‪ ۲۴‬آذر ‪ ۱۳۱۴‬در تهران بود و ‪ ۲۵‬مرداد ‪۱۴۰۲‬‬
‫خانواده و دوستان و همکاران و دوستداران موسیقی تسلیت میگو یم‪».‬‬                                                                        ‫دلنشین و تنظیمهای دقیق شناخته میشد‪.‬‬                  ‫و ادبیبات همکاری داشته اســت‪ .‬این همکاریها منجر به خلق آثار‬          ‫درگذشت‪ .‬شــباهنگی علاوه بر نقاشی در حوزه گرافیک و‬
                                                                                                                             ‫ویژگیهای بارز سبک موسیقی شهبازیان عبارتند از‪:‬‬                                                                                     ‫مجسمهسازی نیز فعالیت داشت‪ .‬دشتها‪ ،‬کویرها‪ ،‬گل و‬
                                                                                                                     ‫تلفیق موسیقی سنتی و کلاســیک‪ :‬او با مهارت خاصی توانست‬                     ‫ماندگاری شده است که در تاریخ موسیقی ایران ثبت شد‌هاند‪.‬‬          ‫مرغها و حجمهای شیشــ ‌های از مجموعه آثار مشهور این‬
                                                                                                                     ‫عناصر موسیقی سنتی ایرانی مانند دستگاهها و گوشهها را با هارمونی‬       ‫همــکاری با خوانندگان‪ :‬شــهبازیان برای بهتریــن صداهای زن و‬          ‫هنرمند فقید اســت‪ .‬در آثار شباهنگی سه واژۀ باغ و دشت‬
                                                                                                                     ‫و ساختار موسیقی کلاسیک غربی ترکیب کند‪ .‬در آثار شهبازیان هم‬           ‫مرد ایرانی موســیقی نوشت از محمدرضا شــجریان تا گیتی پاشا‪ ،‬از‬        ‫و درخــت به عنوان نشــانههای واحد از ریتم و ســاختار‪،‬‬
                                                                                                                     ‫از سازهای ایرانی مانند تار‪ ،‬سه تار و کمانچه و هم از سازهای غربی‬      ‫علیرضا افتخاری و محمد اصفهانی تا خدیجه دده بالا (مهســتی)‪.‬‬           ‫ترکیب دو ساحت عینی و غیرعینی و روابط عمودی و افقی‬
                                                                                                                                                                                                                                                               ‫و نحــوۀ قرار گرفتن فضای مثبت و منفــی را جلوهگرند‪ .‬او‬
                                                                                                                                 ‫مانند ویولن‪ ،‬ویولنسل و پیانو استفاده شده است‪.‬‬                                                                                 ‫در آثار نقاشــ ‌یاش با اســتفادۀ ویژه از الوارهای رنگی نرم و‬
                                                                                                                     ‫ملودیهــای ماندگار و به یــاد ماندنی‪ :‬بســیاری از ملودیهای‬                                                                                ‫نگاه ویژه و متمایز دید در پرســپکتیو و باور بلوغیافت ‌های که‬
                                                                                                                     ‫ساخته شده توسط شهبازیان به سرعت در دل مردم جای گرفت و به‬                                                                                  ‫از تجربههای متعدد و متنوعش برمیآید‪ ،‬درجســ ‌توجوی‬
                                                                                                                                                                                                                                                               ‫عناصر در عین تجلی به ارزش درونی عناصر توجه میکند‪.‬‬
                                                                                                                                            ‫آهنگهایی ماندگار تبدیل شدند‪.‬‬                                                                                       ‫وفاداری و اصرار ویژه به روش و بیانی خاص‪ ،‬نشــانههای‬
                                                                                                                     ‫توجه به شــعر و ادبیات‪ :‬شهبازیان به شعر و ادبیات علاقه زیادی‬                                                                              ‫متمایز این هنرمند اســت و بیانی دراماتیک و شــاعرانه و‬
                                                                                                                     ‫داشــت و بســیاری از آثارش بر اساس اشعار شــاعران بزرگ ایرانی‬                                                                             ‫موسیقی د ‌لانگیز سرزمین و جهان ویژه ترجمان عاطفی و‬

                                                                                                                                                      ‫ساخته شده است‪.‬‬                                                                                                                ‫تصویری وی از جهان است‪.‬‬
                                                                                                                     ‫سبک موسیقیایی شهبازیان بر نسلهای بعدی آهنگسازان ایرانی‬
                                                                                                                     ‫تأثیر بسزایی گذاشــت‪ .‬او با تلفیق موفق موسیقی سنتی و کلاسیک‪،‬‬
                                                                                                                     ‫راه را برای آهنگســازان جوان هموار کرد تا بتوانند با آزادی بیشــتری‬
                                                                                                                     ‫در عرصه موســیقی فعالیت کنند‪ .‬برخی از کارهای شهبازیان در زمرۀ‬
                                                                                                                     ‫پرشــنوندهترین آثار موسیقی بعد انقلاب به شــمار م ‌یرود که از جمله‬
                                                                                                                     ‫آنها میتوان به آهنگسازی او روی موسیقی بوی گل(شبانگاهان) با‬
                                                                                                                     ‫صدای عبدالحسین مختاباد‪ ،‬تنظیم و آهنگسازی روی آلبومی مشترک‬
                                                                                                                     ‫با عباس خوشــدل و علیرضا افتخاری و برخی دیگر از آثار موسیقایی‬
                                                                                                                     ‫او اشاره کرد‪ .‬تجربۀ او در موسیقی رادیو در سالهای پیش از انقلاب و‬
                                                                                                                     ‫سالهای ابتدایی دهه‪ ۷۰‬او را در جایگاهی نشاند تا بتواند جریانی موثر‬
   1   2   3   4   5   6   7   8