Page 5 - 14-11-1403-1899 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1899‬‬                                                                          ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
    ‫یکشنبه ‪ 14‬بهمن ‪1403‬‬

      ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬                                                                                                                                                                                                                                                  ‫تغییر نگاه‬

      ‫پرترهای کمفروغ!‬                                                                                                                                         ‫دبیر جشنواره با نمایش فیلمهای ویژه‪ ،‬باعث قضاوت درست درباره آثار شد‬

       ‫نگاهی به فیلم سینمایی رگهای آبی‬                                                ‫خاص خود تلاش کرده این فیلمهای ممنوعه را‬                                                                                                                                                                          ‫جشــنواره فیلــم فجــر در دو روز اول خود‬
                            ‫فرهاد خالدینیک‬                                            ‫برای اهالی رسانه به نمایش بگذارد تا هم قفل‬                                                                                                                                                                       ‫نتوانســت نظر منتقدان را جلب کند‪ .‬میانگین‬
                                                                                      ‫اکران این آثار شکسته شود و هم اینکه قضاوت‬                                                                                                                                                                        ‫امتیازاتی که به فیل ‌مهای این دو روز داده شده به‬
                                                      ‫منتقد‬                           ‫رسانهها نســبت به چنین فیلمهایی تغییر کرده‬                                                                                                                                                                       ‫زحمت به دو ستاره م ‌یرسد و این نشان م ‌یدهد‬
                                                                                      ‫و آنها به ارزیابی درســتتری از این آثار دست‬                                                                                                                                                                      ‫که طبق روال معمول جشنواره مملو از فیل ‌مهای‬
‫«رگهــای آبــی» میتوانســت اتفاقــی ویژه در‬                                           ‫پیدا کنند‪ .‬اولین فیلم از این آثار «رگههای آبی»‬                                                                                                                                                                   ‫متوســط و ضعیف و چند فیلم قابل قبول است‬
‫نخستین روز جشنواره چه ‌لوســوم فیلم فجر باشد‪.‬‬                                         ‫ساخته جهانگیر کوثری با بازی فرزندش باران‬                                                                                                                                                                         ‫که ب ‌ه ندرت از تعداد انگشــتان یک دست فراتر‬
‫فیلمی که بالاخره در بخش نمایشهای ویژه جشنواره‬                                         ‫کوثری در نقش فــروغ فرخزاد بود که مردادماه‬                                                                                                                                                                       ‫م ‌یرود‪ .‬مثل هر ســال منتقدان بر این باورند که‬
‫فجر‪ ،‬رنگ پرده را دید تا حالا به غیر از انتخاب باران‬                                   ‫سال گذشــته با انتشــار عکسهایش جنجال‬                                                                                                                                                                            ‫چرا این تعداد فیلم ضعیف که نه در اکران عمومی‬
‫کوثــری برای ایفــای نقش فروغ فرخزاد و شــباهت‬                                        ‫رسان ‌های به پا شد‪ .‬چراکه اهالی رسانه از همان‬                                                                                                                                                                    ‫موفق خواهند بود و نه نظر آنها را جلب میکنند‬
‫یا عدم شــباهت وی با این شــاعره نامــدار معاصر‪،‬‬                                      ‫عکسهــا هم متوجه تفاوت چهــره و فیزیک‬                                                                                                                                                                            ‫به جشنواره راه مییابند و انگار بعد از ‪ 43‬دوره‬
‫مجال دیگری برای پرداختن به این فیلم بحثبرانگیز‬                                        ‫بــاران کوثری با فرخزاد شــده بودنــد و موج‬                                                                                                                                                                      ‫نم ‌یتــوان این معضل را در مهمترین جشــنواره‬
‫فراهم شــود‪ .‬بحثبرانگیز از آ ‌نرو که شخصیت فروغ‬                                       ‫مخالفتها به راه افتاد‪ .‬حالا با نمایش این فیلم‬                                                                                                                                                                    ‫ســینمایی ایران حل کرد‪ .‬گویــا هیات انتخاب‬
‫فرخزاد و فرا ‌زونشیبهای رخ داده در زندگی شخصی‬                                         ‫شکلتاز‌هایازمخالف ‌تها شکلگرفتهوعلاوه‬                                                                                                                                                                            ‫در میان تعارف و رودربایســتی قرار میگیرند و‬
‫وی‪ ،‬آنقدر جذاب و جالب توجه هســت که میتواند‬                                           ‫بر اهالی رســانه خانواده این شاعره هم به این اثر معترض شدند‪.‬‬                        ‫کند‪ .‬این مشکلات آنقدر در تاروپود جشنواره ملی سینمایی ایران‬                                           ‫دبیر جشــنواره هم ناگزیر است که آمار فیلمها را بالا ببرد تا نشان‬
‫کنجــکاوی هر علاقهمنــد به فرهنــگ و ادبیات را‬                                        ‫برادرزاده فروغ فرخزاد درباره این فیلم نوشــته اســت‪« :‬این فیلم‬                      ‫تنیده شده که به نظر م ‌یرسد هیچ چار‌های برای حل آن وجود ندارد‬                                        ‫دهد‪ ،‬در این دوره ســینماگران روی خوش به جشنواره فیلم فجر‬
                                                                                      ‫نهتنها نتوانســت زندگی فروغ فرخزاد را درست روایت کند‪ ،‬بلکه‬                          ‫و هی ‌چ وقت نمیتوان این جشــنواره را با تعداد محدودی فیلم برتر‬                                       ‫نشــان دادند‪ .‬فیلمهای نهادهایی مانند بنیاد ســینمایی فارابی و‬
                                 ‫برانگیزد‪.‬‬                                                                                                                                ‫به لحاظ کیفی و سینمایی برگزار کرد‪ .‬چراکه سایه سیاست‪ ،‬عرف‬                                             ‫جحتشمنًًاواباریهدفججزر‬  ‫هم که انگار سرقفلی‬  ‫سازمانهای ســینمایی دیگر‬
‫جهانگیــر کوثری در مقــام کارگــردان و یکی از‬                                                           ‫بهنوعی خیانت به یاد و خاطره او بود»‪.‬‬                              ‫و اقتضاعات دیگر آنقدر بر ســینمای ایران سنگین است که حتی‬                                                                     ‫وجود ضعفهای بارز‬    ‫را در اختیار دارند و حتی بــا‬
‫نویســندگان فیلمنامه اما در ساخت «رگهای آبی»‬                                          ‫کاش شاهسواری میتوانست در بقیه موارد مانند انتشار آرای‬                                                                                                                                    ‫فیلمهای بخش مســابقه باشند‪ .‬فیلمی که درباره یکی از سرداران‬
‫آنچنان دست به عصا و محافظهکارانه حرکت کرده که‬                                         ‫هیات انتخاب و داوران و ‪ ...‬هم همینقدر شــفاف عمل کند و‬                                            ‫نمیتوان این جشنواره را بدون آنها تصور کرد‪.‬‬                                             ‫تدفکانیعکمقیدحتسمًًا بساـیـادخدترهجمشینشوـاـرهوبداباشود؛جوولدو ایضنعکهفاهزا فییلمساهاختیاردییگرو‬
‫پرتره تصویر ‌یاش از فروغ‪ ،‬چندان نشــانی از فروغی‬                                      ‫علاوه بر اکران آثار ممنوعه‪ ،‬آرایی را که تا به امروز مخفی مانده و‬                    ‫فعًااًلمراانهکیت بههماهکمرادنرنداجرنشندواورهجازمتوسقـیـفالینهاماییا فیشلفمیهلامهیایمیشاــسکت‌لدکاهر‬  ‫ضعیفتر بوده و حتی در مواردی چهره قهرمان ملی را هم مخدوش‬
‫که در اذهان متصور اســت‪ ،‬ندارد‪ .‬فروغی که نهتنها‬                                       ‫با انتشارش بسیاری از حاشیهها را محو خواهد کرد‪ ،‬به قضاوت‬                             ‫به حساب میآیند‪ .‬منوچهر شاهسواری‪ ،‬دبیر جشنواره با سیاست‬
‫نبوغ هنــری و قدرت شــاعرانگ ‌یاش آنچنان که باید‬
‫نمودی در فیلم ندارد بلکه فیلمساز او را تا حد بانویی‬                                                                     ‫عمومی بسپارد‪.‬‬

            ‫سر به هوا و هوسباز تنزل میبخشد‪.‬‬                                                                                                                                                               ‫تجربهگرایی دلنشین‬
‫اینچنین اســت که کوثری ســعی کرده با افزودن‬
‫روایتــی از زندگی فروغی دیگر (ســتاره پســیانی)‪،‬‬                                                                                                                                                          ‫نگاهی به فیلم سونسوز به کارگردانی رضا جمالی‬
‫مشــکلات زندگی زناشویی فروغ را ب ‌هنوعی بازآفرینی‬
‫کند و بــه این بهانــه بین این دو شــخصیت پیوندی‬                                      ‫از اصلیترین اشــکالات وارد بر «سونســوز» داستان لاغرش‬                               ‫نیز از ســمت فیلمســاز هســتیم‪ .‬این فیلم خصوصًًا در نوع و‬                                                                             ‫یاسمن خلیلیفرد‬
‫دراماتیــک برقرار کند‪ .‬اقدامــی نهچندان منطقی که‬                                      ‫باشد که متناسب با ظرف زمانی آن نیست‪ .‬شاید چنین اید‌های‬                              ‫شــکل اجرا‪ ،‬حتی میتواند ادای دین بازیگوشان ‌های به سبک‬
‫نهتنها کمکی به شــناخت بیشــتر شــخصیت فروغ‬                                           ‫برای ساخت یک فیلم کوتاه مناسبتر بود و این متناسب نبودن‬                              ‫فیلمســازی برخی از فیلمســازان همچون عباس کیارستمی‬                                                                                                            ‫گروه سینما‬
‫فرخزاد نمیکند بلکه با افزودن زمان فیلم‪ ،‬نویسنده را‬                                    ‫موضوع با ظرف زمانی فیلم از امتیازات منفی آن اســت‪ ،‬با این‬                           ‫ااتفساقًًتا‬  ‫نقاط قوت آن‬    ‫از‬  ‫باشد‪ .‬ساختار فیلم در فیلم «سونسوز»‬
‫از پرداختن به سایر بخشهای کنجکاوبرانگیز زندگی‬                                         ‫حال به واســط ‌ه فضاسازی دلنشــین‪ ،‬قابهای ناب و بکر و‬                                            ‫تماشــا کند و‬  ‫را‬  ‫کــه کمک میکند مخاطب با فاصله آن‬                                     ‫«سونســوز»‪ ،‬فیلمی اســت آذر ‌یزبان کــه از همان ابتدا‬
‫فــروغ بازم ‌یدارد‪ .‬بخ ‌شهایی نظیر دوران آشــنایی و‬                                   ‫بازیهای باورپذیر و حســاب شده «سونسوز» تمپوی خود را‬                                 ‫میزانســن آن نیز به همین واسطه ساختارمند ساخته میشود و‬                                               ‫تکلیفش را با مخاطب روشــن میکند‪ .‬مخاطب از آغاز فیلم‬
‫ارتباط عمیق فــروغ با ابراهیم گلســتان و چگونگی‬                                       ‫روستاییان‬   ‫طبنازدویربکیهنفیولمسیسنامزاازسنــحاوخ‌هتمهواکاجمًها ًله‬  ‫و‬  ‫میکند‬  ‫حفظ‬  ‫درامی سطح بالا را از دل اید‌های کوچک بیرون میکشد‪ .‬شاید‬                                               ‫متوجه خواهد شد که با اثری بلندپرواز و پرمدعا ر ‌وب ‌هرو نیست‪.‬‬
‫کههم اراتهفاقشًًاــمدینت بواانوسیتومقدصاملنحهاددرانمادتری مکسیفروفی‌قاللمعاسدا‌هازیی‬  ‫بر جان اثر‬
                                                                                      ‫مینشــیند‪ .‬حضور مریم مومن بهعنوان تنها‬                                                                                                                                                               ‫ففیلضماییی گکرمکمو ندابایزی‪-‬گدرراانمیجکهمات‌عفواجقًًاوارزابرســگهتا بیا‬
                  ‫در اختیار فیلمساز قرار دهد‪.‬‬                                         ‫بازیگر شناخته شــد‌ه فیلم توازن قابل قبولی‬                                                                                                                                                           ‫برند‌ه آن هســتند‪ .‬در «سونســوز» خبری از‬
‫اگر بپذیرم که بنا به دلایل فرامتنی‪ ،‬فیلمساز اجازه‬                                     ‫را میــان بازیها و انتقال حسها به مخاطب‬                                                                                                                                                              ‫ویترین بازیگران مشهور و سلبریتیها نیست‬
‫ورود به این بخش مهم از زندگی فروغ را نداشته است‪،‬‬                                      ‫ایجاد م ‌یکند‪ .‬انتخاب زبان آذری نیز انتخاب ‌ی‬                                                                                                                                                        ‫و پروداکشــن آن نیز به همان سادگی فیلمی‬
‫باز هم میشد با تمهیدی هنرمندانه ضمن اشاره به این‬                                      ‫است درســت که شــاید اگر به شکلی دیگر‬                                                                                                                                                                ‫اســت که کاظم (شــخصیت اصلی داستان)‬
‫مقطع مهم و پرفروغ از زندگی شاعر‪ ،‬بیتفاوت از کنار‬                                      ‫صورت میگرفت فیلم هرگــز درنمیآمد‪ .‬در‬                                                                                                                                                                 ‫تفدایررلیحماخسلاسیسنخاتماخنتانو نسامشوسانًًاهسایهادت‌ه‪.‬یفیمیلشجمـالـباسبایه اخنتیسزنتعدرموبوادمرًًرا‌ه‬
‫آن عبور نکرد‪ .‬ولی کوثری و گروهش نهتنها از این مهم‬                                     ‫نهایت باید گفت‪« ،‬سونســوز» همان چیزی‬                                                                                                                                                                 ‫جواب داده است‪ .‬فیلم اید‌ه اولی ‌ه جالبی دارد‬
‫عبور کرد‌هاند بلکه حتی در به تصویر کشــیدن صحنه‬                                       ‫از آب درآمده که باید‪ .‬اثری بازیگوشانه همراه‬                                                                                                                                                          ‫که فیلمســاز آن را برگرفته از واقعیت م ‌یداند‬
‫دلخــراش تصادف و مرگ فروغ نیز خســت به خرج‬                                            ‫با تجربهگرایی‪ .‬در واقع زحمات فیلمســاز تا‬                                                                                                                                                            ‫و البته اینگونه پرداختن به این ایده از ســوی‬
‫داده و از بــه تصویر درآوردن آن خــودداری میکنند‪.‬‬                                     ‫حد قابل اعتنایی به بار نشسته و فیلم در اوج‬                                                                                                                                                           ‫فیلمســاز حرکتی تجرب ‌هگرایانه و جســورانه‬
‫به طوری کــه اگر مخاطب از قبــل اطلاعاتی درباره‬                                       ‫سادگی و بیشــیلهپیلگ ‌یاش میتواند عنوان‬                                                                                                                                                              ‫است‪ .‬در «سونسوز» شاهد بازیگوشیهایی‬
‫موضوع نداشته باشــد از طریق تماشای فیلم‪ ،‬چیزی‬                                         ‫یکی از آثــار موفق جشــنواره را در روزهای‬
‫درباره چگونگی مرگ فروغ دستگیرش نخواهد شد‪.‬‬                                                         ‫ابتدایی یدک بکشد‪.‬‬
‫شاید جالب توجهترین قسمت فیلم‪ ،‬پایانبندی آن‬
‫باشد که تصاویر مستند آرشــیوی‪ ،‬لحظاتی از مراسم‬
‫خاکســپاری فــروغ در گورســتان ظهیرالدوله را به‬
‫نمایش م ‌یگذارند‪ .‬جایی که حضور پررنگ بســیاری‬
‫از روشــنفکران و چهرههای ادبی آن روزها به چشــم‬
‫میآید و ایــن حضور اندوهبار‪ ،‬این ســوال را در ذهن‬
‫ایجــاد م ‌یکند‪ ،‬فــروغ که بوده درحالــی که فقط ‪32‬‬
‫بهار را پشت سر گذاشــته بود‪ ،‬چنین اعتباری کسب‬
‫کرده و قل ‌بها را به تســخیر درآورده است؟ سوالی که‬

      ‫«رگهای آبی»‪ ،‬پاسخ مناسبی برایش ندارد!‬
   1   2   3   4   5   6   7   8