Page 4 - 26-12-1403-1934 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                                                                                                    ‫سال هشتم شماره ‪1934‬‬                                                               ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫یکشنبه ‪ 26‬اسفند ‪1403‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫آشتی با زمانه‬                                                                                          ‫تجسمی‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫نقاشی در زباله‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫کشف اثری از جورج رامنی در سطل آشغال‬

                                                                                                                                                                                                                       ‫انتشار نوروزنامه خیام با ویرایش جعفر مدرسصادقی‬

            ‫نشوریرمارنیکوز‪/‬شر‪۲‬عموم‪۰‬ت‪۱‬رزنن‪:‬خصایافجمعحمفههنر‪/‬یوم‪۵‬شادر‪۸‬برب‪۱‬وارهسعیّز ّیارصااتدوتقماین‬                                                                                                                     ‫ترکیبات و واژههای آن دوران متــداول بود‪ .‬مدرسصادقی ویرایش‬                                                                                                        ‫«نوروزنامه» خیام از آثار مهم ادبیات کلاســیک ایران محسوب‬                               ‫یکــی از علاقهمندان خوششــانس به اشــیای عتیقه در‬
‫عدل و بیداری و قوت رأی پادشاه باشد در آباد کردن مملکت‪»...‬‬                                                                                                                                                              ‫خود را بر اســاس تصحیح مجتبی مینوی در ســال‪ ۱۳۱۲‬انجام داده‬                                                                                                       ‫میشود‪ .‬این کتاب در اصل رسال ‌های در منشاء و تاریخ و آداب جشن‬                           ‫جریان جســ ‌توجو در میان زبالهها با کشــفی حیر ‌تانگیز‬
‫و در نوروزنامه آمده‪« :‬صاحبخبران را در مملکت به هر شهری و‬                                                                                                                                                               ‫و مینویسد‪« :‬تصحیح مجتبی مینوی در نهایت امان ‌تداری به متن‬                                                                                                        ‫نوروز است که اهمیت فرهنگی‪ -‬اجتماعی بسیار ز یادی برای ایرانیان‬                          ‫روب ‌هرو شــد‪ .‬او زمانی که ســال گذشــتۀ میلادی مشــغول‬
‫ولایتی گماشته بودندی تا هر خبری که میان مردم حادث گشتی‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫دارد‪ .‬خیام در «نوروزنامه» دربارۀ سرمنشا نوروز و نحوۀ شکلگیری‬                           ‫جس ‌توجو در سطلهای زباله «هادسون» واقع در نیویورک‬
‫نپبتاچردواونهشینظـاسـتچهحانکاهرًًادرلاخسییچخانسبس َمَیتـربـدنعتکبندمرو‪.‬ادنند‪.‬یزا‪.‬ددیر»ر‪،‬یگ‪.‬ستدـذاـسآتشـنـنــدپاتیتدهمکشالـرـدیاتکهن بطشوهـایهـماووسلکجلدجِ ََِکروبومقتآاانیهز بفمکورودمرادسیبنبوهدیانُمُدعاهمحریالوقی‬                        ‫نسخۀ خطی صورت گرفته است‪».‬‬                                                                                                                  ‫آن بحث کرده است‪ .‬نشر مرکز به تازگی «نوروزنامه و رباعیات» عمر‬                           ‫بود به یک طرح دور انداختهشــده با قلم و جوهر برخورد که‬
‫قرار گرفته و با ســلطان ســنجر روابط تیر‌های داشته است و نوشتن‬                                                                                                                                                         ‫جعفر مدرسصادقی معتقد است «نوروزنامه» در ادامۀ سنت‬                                                                                                                ‫خیامنیشابوریراباویرایشجعفرمدر ‌سصادقیمنتشرکردهاست‪.‬‬                                     ‫بعدها مشــخص شــد‪ ،‬اثری از «جورج رامنی» نقاش پرترۀ‬
‫«نوروزنامه» شــاید یکی از آخرین نشــانههای پیونــد او با کانون‬                                                                                                                                                         ‫اندرزنامهنویســیها و کتابچههای راهنمایی قــرار میگیرد که‬                                                                                                         ‫جعفر مدر ‌سصادقی ابتدا با داســتانهایش به شــهرت رســید‬                                ‫مشهور انگلیسی است‪ .‬این کشف غیرمنتظره زمانی که اوایل‬
‫قدرت بود‪ .‬خیام با «نوروزنامه» ســر آشتی با زمانه داشت اما وقتی‬                                                                                                                                                         ‫بهمنظور آ گاهیبخشــی به زما‌مداران و اولیای امور نوشته میشد‬                                                                                                      ‫و «گاوخونی ‌»اش از همه مشــهورتر اســت و بیشتر خوانده شده‬                                  ‫این هفته به حراج گذاشته شد‪ ،‬توجه بسیاری را جلب کرد‪.‬‬
‫جواب مســاعدی از آن ســو نیامد با رباعی‬                                                                                                                                                                                ‫تا چشــم و گوش آنها را به تاریخ روزگار سپریشده و به آداب و‬                                                                                                       ‫اســت‪ .‬او که نثرنویس قهار ‌ی اســت و اهمیت نثر و کیفیت آن را‬                           ‫یابندۀ ناشناس اهل هادســون در بیانی ‌های گفت‪« :‬وقتی‬
‫راه تــازه و زبان گویاتری پیــدا کرد‪ .‬از این رو‬                                                                                                                                                                        ‫رســوم و فرهنگ و هویتی که لازمۀ مملک ‌تداری بود‪ ،‬باز کند و‬                                                                                                       ‫در آفرینــش اثر ادبی م ‌یدانــد در کنار داستاننویســی به تصحیح‬                         ‫به نظرم جالب‬   ‫انمـخـاستایصنًاب ًلارتآصنورار ندمر مییکارندمزبنالزهدیها پکی بداهک‪۰‬ر‪۰‬د‪۳‬م‬  ‫برای‬
‫مدرسصادقــی پــس از متــن «نوروزنامه»‬                                                                                                                                                                                  ‫مینویســد‪« :‬ما هیچ نم ‌یدانیم که خیام‪ ،‬نوروزنامه را به سفارش‬                                                                                                     ‫متون کهــن هــم رو آورد و تصحیحهایی قابل توجهــی از «تاریخ‬                             ‫ســال قدمت‬                                                                              ‫آمد‪،‬‬
‫رباعیات موثقتر خیــام آورده و دربارۀ معیار‬                                                                                                                                                                             ‫پادشــاه وقت نوشته اســت یا‪ -‬چنانکه خودش در ابتدای رساله‬                                                                                                         ‫بیهقی» و «سیاســتنامه» خواجه نظا‌مالملک‪« ،‬ســفرنامۀ ناصر‬                               ‫داشــته باشد‪ .‬پس از اینکه آن را به خانه بردم و تحقیقی انجام‬
‫انتخــاب رباعیات مینویســد‪« :‬معیاری که‬                                                                                                                                                                                 ‫میگوید‪ -‬به درخواست دوستی که با او «حق صحبت داشت و در‬                                                                                                             ‫خسرو»‪« ،‬تفسیر عتیق نیشــابوری»‪« ،‬مقالات شمس»‪« ،‬تاریخ‬
‫برای گزینش رباعیات در نظر گرفت ‌هایم همان‬                                                                                                                                                                              ‫نیکعهدی یگانه بود‪ ».‬دوستی که لابد قرار بوده است این امانتی‬                                                                                                       ‫سیستان»‪« ،‬ســوانح» و‪ ...‬منتشر کرد که با استقبال خوبی در بین‬
‫معیار ‌ی است که صادق هدایت پیشنهاد کرده‬                                                                                                                                                                                ‫را به دست پادشاه برساند‪ ».‬به اعتقاد او «نوروزنامه» شباهتهای‬                                                                                                      ‫کتابخوانانروب ‌هروشد‪«.‬نوروزنامهورباعیات»سیزدهمینکتابی‬
‫است‪ :‬رباعیاتی که در که ‌نترین منابع موجود‬                                                                                                                                                                              ‫قابل توجهی با «سیاس ‌تنامه» خواجه نظا‌مالملک دارد؛ از جمله‬                                                                                                       ‫اســت که از مجموعۀ «بازخوانی متون» نشر مرکز با ویرایش جعفر‬
‫نقل شد‌هاند‪ ...‬با این تفاوت که صادق هدایت‬                                                                                                                                                                              ‫اینکه خواجه در «سیاســتنامه» میگوید‪« :‬پادشاهان همیشه‬                                                                                                             ‫مدرسصادقی منتشر شده اســت‪ .‬در این مجموعه‪ ،‬برجستهترین‬
‫به دو منبع کهن اســتناد کرده است و در حال‬                                                                                                                                                                              ‫نپانیاـدـکشودانرههااخندوا»ِنِنننهویررکوزچوننهامتهاهمدآاممنتتدرهبک‪:‬له« ُُهمفلمکوــردۀک‌هارنعودزج‪.‬گ‪.‬مات‪.‬رر»‪.‬تی»بو دیخردواافشجصته‌هنالنظ«داان‌دماردلرمخآلیویاِِنکن‬  ‫متون ادبیات کلاســیک فارســی با فصلبنــدی و تدوین مجدد به‬
‫حاضــر منابع کهن و متأخر خیلی بیشــتری‬                                                                                                                                                                                 ‫افخصتلـصـای اصزداکتداهباسش رتا بوـمـهیلگزوویمدب‪:‬ــ«هکصاارحگربفتخـبـرنو ُُ«منصهایحگم‌باخشبتراننا»ز‬                                                                ‫صورتی عرضه میشــوند که تمامیت و «فــرم» اثر محفوظ بماند‪.‬‬
‫در دســترس عموم قــرار گرفت ‌هاند‪ ...‬الگو و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫ویرایشهــای جدید این مجموعه گزیده نیســت و بازنویســی هم‬
‫راهنمای ما در ترتیب رباعیات همان تلاشــی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫نیساسدهتس‪:‬ــعایزِِنیخوو ِِدهیمت‌چگنودنرهباراعبرماخلوانسنلیدقها‌هاسی بتهوهیچحرکتیدرجهت‬  ‫دادم‪ ،‬باورم نمیشد‪ .‬چطور ممکن است یک طراحی مربوط‬
‫بوده است که ادوارد فیتز جرالد به خرج داد‪».‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫به اواسط قرن هجدهم از انگلستان‪ ،‬سر از سطل زبال ‌های در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫منظور تعدیل زبان متن در کار نبوده‌است‪.‬‬                                                        ‫شمال ایالت نیویورک دربیاورد؟»‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫با توجه به اشارات خیام به پیدایش تقویم‬                                  ‫داشبــر رتوویُُمقهاربکاایرگناهطاریانحهین‪،‬رنمونشدـنـیتزۀد«ر پ‪ey‬ش‪n‬ــ‪om‬ت آ‪R‬ن‪.‬به‪»G‬چوشجــومد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫جلالــی و جهشهای پیــش از آن‪ ،‬نگارش‬                                     ‫میخورد‪ .‬متخصصان نیز صحت این انتساب را تأیید کرد‌هاند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫کتاب باید حدود ســال ‪ ۴۹۵‬هجری قمری‬                                      ‫این طراحی در حراجی «نقاشــ ‌یهای استادان قدیم نقاشی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫(‪ ۴۸۰‬خورشــیدی) صــورت گرفته باشــد‪.‬‬                                    ‫بریتانیایی و اروپایی» در ‪ Rosebery’s‬واقع در لندن در تاریخ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫گزارش جشــنهای نوروز و مهرگان و تاریخ‬                                   ‫‪ ۱۲‬مارس به فروش گذاشته شد و در حال ‌ی که قیمت تخمینی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫ایــن دو روز در کتب ادبــی و تاریخی عرب‬                                 ‫آن ‪ ۶۰۰‬تــا ‪ ۸۰۰‬پوند (‪ ۷۵۰‬تا ‪ ۱۰۰۰‬دلار) برآورد شــده بود‪ ،‬در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫مکرر آمده و در ادبیات فارسی قبل از خیام در‬                              ‫نهایت به مبلغ ‪ ۲,۳۶۲‬پوند (‪ ۳,۰۵۵‬دلار) فروخته شد‪ .‬طبق‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫کتب «التفهیم» و «زی ‌نالاخبار» آمده است‪.‬‬                                ‫اعلام مسئولان حراجی‪ ،‬این اثر را یک مجموع ‌هدار خصوصی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫به اعتقاد مدرسصادقی «نوروزنامه» یکی از‬                                                          ‫در مالزی خریداری کرده است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫نمونههای درخشان نثر فارسی و ادام ‌هدهندۀ‬                                ‫«لارا ِِلوو‪-‬باســیروف»(‪ )Lara L’vov-Basirov‬رئیــس‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫سنت سادهنویسی قرن چهارم و پنجم هجری‬                                     ‫بخشنقاش ‌یهایاستادانقدیمنقاشیبریتانیاییواروپاییدر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫است و با همان ویژگیهایی که در بهکار بردن‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫از جورج‬        ‫طراحی‬   ‫رحورمانجیــمایج«ررازبیِِریخزار» د‌قارلبعیااندیه ‌هراا پیشگـفـتت‪:‬س«اـیـرن‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫است؛ از‬        ‫گذاشته‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫نجا ‌ت یافتن از سطل زبال ‌های در شمال ایالت نیویورک تا ارائه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫مرازلبـِِرـیزز لین‪.‬دبانووجدـرـنوهدایاندتایزاهفتکونچراهکخآوند‪،‬بایهــسـنـاثوریروخرییکداارغیذ‬  ‫در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫قیمتی فراتر از تخمینها به دست آورد که نشا ‌ندهنده اهمیت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫هنری و داستان شگف ‌تانگیز آن است‪».‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫جورج رامنی یکی از برجستهترین نقاشان پرتره در محافل‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫اجتماعی بر یتانیا در قرن هجدهم بود و آثار او در مجموعههای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫بی ‌نالمللــی معتبر بســیاری ازجمله مــوزۀ متروپولیتن هنر‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫مؤسسۀ هنر شیکاگو‪ ،‬نگارخانۀ ملی هنر‪ ،‬موزۀ هنر فیلادلفیا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫و موزۀ گتی در ایالات متحده نگهداری میشود‪ .‬متخصصان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫حراج‪ ،‬این طراحی را به یکی از شــاهکارهای موجود در موزۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫«فریک»(‪ )Frick‬مرتبط کرد‌هاند؛ مــوز‌های که کمتر از ‪۳۲۰‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫کیلومتر با محلــی که این اثر در آن به زباله تبدیل شــده بود‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫فاصله دارد‪ .‬بر اساس یادداشــتی که در پشت قاب آن نوشته‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫ُُمکشنقِِـتـدمداسهت‪،‬ـوـاایرینوبیرطاراکیایحسیـکـ«پِِهرتتن‪.‬ررهیتطرانب ِِگقِِرگاوعریلوالغم»ن«(ار‪e‬ز‪l‬ز‪l‬ب‪ِِi‬سر‪v‬ـیـ‪e‬ز‪r‬ا»ل‪G‬ایها‪ta‬ن‪t‬ایث‪ie‬ر‪۷r‬ن‪۸n‬ق‪e‬ا‪۱H۷‬ش)ت‪،‬ای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫‪ ۱۷۸۹‬از همیــن کنتس و دو فرزندش اســت که در مجموعه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫مــوزۀ «فریک» نگهداری میشــود‪ .‬در هر دو اثر‪ ،‬کنتس در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫از‬  ‫گِِروی ‌ل‬  ‫خانواده‬  ‫حالتی نشسته به تصویر کشیده شده است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫حامیان و دوستان همیشگی رامنی بودند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫که امگعرموچًاهًلرباامنقییمبیتشهتار بیهدهخهااطهرزناقرادشلا‌یرهای بیهرنفروگ رشومغ ‌ینرسخنودد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫دشرناحخرتاهجمییهاشــظاوهدراماشـطـرداهحویمهعامیوًااًلوتباا قحلـمـدوودجو‪۰۰‬ه‪۰‬ر‪,‬نی‪۳‬زدالغالر بهب‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫فروش م ‌یرســند‪ .‬در هر صورت‪ ،‬هیچ اطلاعاتی دربارۀ محل‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫نگهداری این اثر قبل از یاف ‌ت شدن آن در سطل زباله در سال‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫گذشته در دست نیست‪ .‬اینکه این طراحی چگونه طی قرنها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫از کارگاه یکی از برجستهتر ین نقاشان انگلیسی به شمال ایالت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫نیویورک منتقل شده‪ ،‬همچنان یک معمای جذاب باقی مانده‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫است‪.‬نکتۀجالباینجاستکهایننخستی ‌نبارنیستکهیک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫اثر هنری ارزشمند از میان زبالهها نجات داده میشود‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8