Page 7 - 27-01-1404-1945 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هشتم شماره ‪1945‬‬                                     ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫چهارشنبه ‪ 27‬فروردین ‪1404‬‬

         ‫دیدگاه‪:‬گزارش شهری‬                                                                                                ‫معلمان خشن!‬

   ‫انتقاد از عملکرد منصوبان‬                                 ‫ضعف نظارت باعث وقوع دو حادثه دردناک در مدارس ری و سنندج شد‬

       ‫گزارش جلسه شورای شهر تهران‬                                      ‫ ‪W‬نقش ضعف نظارتی و ب ‌یتوجهی به آموزش‬              ‫دیدند‪ .‬یکــی از این دانشآموزان به‌دلیل شــدت ضربات به‬    ‫گروه اجتماعی‪ :‬در روزهای اخیر‪ ،‬دو حادثه تلخ در سیســتم‬
                                                                                              ‫روا ‌نشناسیمعلمان‬           ‫بیمارستان منتقل شــد‪ .‬این حادثه باعث ایجاد یک موج از‬     ‫آموزشــی ایــران‪ ،‬نگرانیهای گســترد‌های را درخصوص آزار‬
‫در جلسه دیروز شورای شهر تهران موضوعات مختلفی‬                                                                              ‫نگرانیها در میان والدین و رسانهها شد‪ .‬والدین دانشآموزان‬  ‫جسمی و جنسی دانشآموزان ایجاد کرده است‪ .‬اولین حادثه‬
‫ازجمله حل مشــکل واگ ‌نهای چینــی و انتقاد به عملکرد‬        ‫یکــی از عواملــی که در بــروز چنین حوادثی نقــش دارد‪،‬‬        ‫پس از تماس با رسان ‌هها خواستار پیگیری فوری و برخورد با‬  ‫مربوط به مدرســ ‌های در شهر ری است که در آن معلمی متهم‬
‫منصوبــان زاکانی مطرح شــد‪ .‬در ابتدای جلســه‪ ،‬مهدی‬          ‫ضعف نظارت و کمبود آموزشهای روانشناســی برای معلمان‬                                                                     ‫به آزار جنسی و جسمی چندین دانشآموز شد‪ .‬دومین حادثه‬
‫چمران‪ ،‬رئیس شــورای اسلامی شهر تهران به بررسی طرح‬           ‫است‪ .‬معلمان که به عنوان بزرگترین اثرگذار بر تربیت کودکان‬                                     ‫معلم خاطی شدند‪.‬‬
‫ایجاد شمار‌ه حســاب جدید در شهرداری تهران پرداخت و‬          ‫شناخته میشوند باید از آ گاهیهای لازم در زمینه‬                 ‫رئیــس آموز ‌شوپرورش ناحیه ‪ ۲‬ســنندج ضمن تایید این‬                ‫در دبستانی در روستای کرجو سنندج رخ داد که‬
‫از تصویب این طرح در جلســه خبــر داد‪ .‬این طرح با هدف‬        ‫رفتارهای تربیتی غیرخشونتآمیز برخوردار باشند‪.‬‬                  ‫حادثــه‪ ،‬اعلام کرد که معلم خاطی از تدریس محروم شــده و‬            ‫معلم به دلیل گم شدن شارژر گوشی موبایل خود‬
‫تسهیل در امور مالی شهرداری به منظور شفافسازی بیشتر‬          ‫درحال حاضــر‪ ،‬نبود آموز ‌شهای مســتمر برای‬                    ‫پیگیریهای حقوقی در این زمینه درحال انجام اســت‪ .‬با این‬            ‫‪ ۱۳‬دانشآموز را به شدت ضر ‌بوشتم کرد‪ .‬این دو‬
‫در گردش مالی شــهرداری مطرح شــده اســت‪ .‬همچنین‬             ‫معلمــان در این زمینه باعث میشــود که برخی از‬                 ‫حال این حادثه نشــا ‌ندهنده ضعف نظارتی در مدارس و عدم‬             ‫حادثه نشــا ‌ندهنده یک بحران جدی در سیستم‬
‫بررسی ضوابط کمیســیون ماده ‪ 5‬و گزارشهای حسابرسی‬             ‫آنها از رفتارهای غیرمناســب به‌عنوان رو ‌شهای‬                 ‫رعایت قوانین درخصوص تنبیه بدنی است‪ .‬معلمان باید تحت‬               ‫آموزشــی ایران است که ناشی از کمبود نظارت و‬
                                                            ‫تنبیهــی اســتفاده کننــد‪ .‬در این زمینــه‪ ،‬وزارت‬              ‫آموزشهای تربیتی و روانشناسی قرار گیرند تا از بروز چنین‬
                       ‫در دستور کار قرار گرفت‪.‬‬              ‫آموز ‌شوپــرورش باید در فرآینــد جذب معلمان‬                                                                                          ‫سو ‌ءاستفاده از قدرت برخی معلمان است‪.‬‬
‫یکی از مهمترین موضوعاتی که در این جلسه مورد بحث‬             ‫علاوه بر بررسیهای علمی به بررسی ابعاد روانی‬                                             ‫رفتارهایی جلوگیری شود‪.‬‬                  ‫در مدرس ‌های در منطقه دولتآباد شهر ری‪،‬‬
‫قرار گرفت‪ ،‬پروژه ساخت واگنهای جدید برای مترو تهران‬          ‫و اخلاقی آنها نیز توجه کند‪ .‬همچنین معلمان باید‬                                                                                  ‫معلمی متهم به آزار جسمی و جنسی چندین‬
‫بود‪ .‬چمران با اشاره به کاهش همکاری با طرف چینی و عدم‬        ‫تحت نظارت دقیق و مستمر قرار گیرند تا از هرگونه‬                                                                                  ‫دانشآموز کلاس پنجم شد‪ .‬طبق گزارشهای‬
‫نیاز به اعزام نماینده به چین‪ ،‬گفت که گروهی از چین به تهران‬  ‫سو ‌ءاستفاده و خشونت در مدارس جلوگیری شود‪.‬‬                                                                                      ‫منتشر شده‪ ،‬این معلم به نام «تنبیه سربازی»‪،‬‬
‫خواهند آمد تا مذاکرات نهایی انجام شود‪ .‬او همچنین تاکید‬                                                                                                                                      ‫اقدام به آزار جنســی و جســمی دانشآموزان‬
‫کرد که تولید واگنهای داخلی به خودکفایی خواهد رسید و‬               ‫ ‪W‬اهمیت نظارت و پیگیر ‌یهای قضایی‬                                                                                         ‫کرد‪ .‬یکی از روشهای تنبیه او نشســتن روی‬
‫با توجه به کمبودهای موجود‪ ،‬این موضوع از اهمیت ویژ‌های‬                                                                                                                                       ‫پای دانشآموزان‪ ،‬لمــس اعضای خصوصی‬
‫برخوردار است‪ .‬چمران یادآور شد که طبق مصوبه مجلس در‬          ‫این حوادث تلخ نشــان م ‌یدهند که نظارت بر‬                                                                                       ‫بــدن با پا و تهدید به ســکوت در مورد آزارها‬
‫سال ‪ ۹۲‬قرار بود ‪ ۲‬هزار واگن برای تهران تامین شود که هنوز‬    ‫معلمان و رفتارهای آنها در مدارس ایران باید موثرتر‬                                                                               ‫بود‪ .‬خانوادهها پس از مشاهده تغییرات روانی‬
‫محقق نشده است‪ .‬تولید داخلی واگنها در تهران روزانه یک‬        ‫و جدیتر باشــد‪ .‬به نظر م ‌یرسد که نظام نظارتی‬                                                                                   ‫و رفتاری فرزندانشــان ازجملــه کابوسهای‬
‫واگن است اما برای جبران کمبودها‪ ،‬واردات نیز ضروری به‬        ‫کنونی در مــدارس از توان کافی برای جلوگیری از‬                                                                                   ‫شبانه‪ ،‬اضطراب و افت تحصیلی به مسئولان‬
                                                            ‫بروز چنیــن حوادثی برخوردار نیســت‪ .‬مدیریت‬                                                                                      ‫مدرســه و آموز ‌شوپرورش شــکایت کردند‪.‬‬
                                ‫نظرم ‌یرسد‪.‬‬                 ‫کنونی در مــدارس از توان کافی برای جلوگیری از‬                                                                                   ‫اریا ننیزمعدلامشـکـهتس‪،‬ـنـاهبایقتًهًابازدترفدتاریریسبااخدانراجشآشمودزاامنا‬
‫در ادامه‪ ،‬چمران درخصوص انتصابات در شهرداری تهران‬            ‫بروز چنین حوادثی برخوردار نیســت‪ .‬لازم است‬                                                                                      ‫این حادثــه همچنان نشــا ‌ندهنده بیتوجهی‬
‫گفت که او بهطور مستقیم در این انتصابات دخالتی ندارد مگر‬     ‫که علاوه بر نظار ‌تهــای اداری‪ ،‬نظارت قضایی‬                                                                                     ‫مســئولان بــه سلامــت روانی و جســمی‬
‫در موارد مشــورتی‪ .‬وی همچنین با انتقاد از جابهجاییهای‬       ‫نیــز در این زمینه مورد توجه قــرار گیرد‪ .‬برخی از‬
‫مکرر مدیران‪ ،‬تصریح کرد که در صورت عدم کارایی یک مدیر‬        ‫والدین به دلیل تهدیدات معلمان و مدیران مدارس‬                                                                                                         ‫دانشآموزان است‪.‬‬
‫باید تغییرات لازم انجام شود‪ .‬در غیر این صورت‪ ،‬ادامه فعالیت‬  ‫از پیگیری قضایی منصرف میشوند و به این ترتیب‬                                                                                     ‫خانوادههای دانشآموزان آسی ‌بدیده درحالی‬
                                                            ‫مشــکلات در مراحل ابتدایی به فراموشــی سپرده‬                                                                                    ‫که گزارشهــا حاکی از عدم پاســخگویی مدیر‬
                         ‫مدیران تاثیرگذار است‪.‬‬              ‫میشــوند‪ .‬حوادث اخیر در مدارس ایران‪ ،‬ب ‌هویژه‬                                                                                   ‫مدرســه و آموز ‌شوپرورش بــود همچنان منتظر‬
‫بحث دیگری که در این جلســه مطرح شد‪ ،‬طرح آبرسانی‬             ‫در مدارس شــهر ری و سنندج‪ ،‬باید زنگ خطری‬                                                                                        ‫اقدامــات عملی در این زمینــه بودند‪ .‬گزارشها‬
‫اضطراری به تهران بود‪ .‬احمد صادقی‪ ،‬رئیس کمیته شفافیت‬         ‫جدی برای مســئولان آموز ‌شوپرورش باشــد‪.‬‬                                                                                        ‫نشــان م ‌یدهد که تــا پیش از تعطــیلات نوروز‬
‫و شــهر هوشــمند‪ ،‬از طرح تامین مخازن آب برای شــرایط‬        ‫این حوادث نشــان م ‌یدهند که معلمــان نیازمند‬                                                                                   ‫هیچیک از والدین شــکایت قضایی انجام نداده‬
‫اضطراری در تهران سخن گفت و تاکید کرد که این طرح باید‬        ‫آموزشهای مستمر روانشناسی و تربیتی هستند‬                                                                                         ‫بودند و همگی در انتظار پیگیریهای رســمی از‬
‫به طور جدی پیگیری شود‪ .‬وی همچنین به کسری منابع مالی‬         ‫تا از بروز چنین رفتارهای خشونتآمیز جلوگیری شود‪ .‬همچنین‬
‫در اجرای این طرح اشاره کرد و خواستار شفافسازی در مورد‬       ‫نظارتهای دقیق و کارآمد باید در تمام مراحل جذب و فعالیت‬                                                                                        ‫سوی آموز ‌شوپرورش بودند‪.‬‬
‫هزینهها و منابع مورد استفاده شد‪ .‬صادقی اعلام کرد که طی‬      ‫معلمان اعمال شود‪ .‬از سوی دیگر‪ ،‬پیگیری قضایی دقیق و عدم‬
‫‪ 6‬سال گذشــته تنها ‪ ۲۰۱‬مخزن آبرسانی تامین شده است که‬        ‫چشمپوشی از تخلفات باید جزو اولویتهای اصلی در برخورد‬                                                                                                  ‫ ‪W‬حادثه دبستان سنندج‬
                                                            ‫با معلمان خاطی قرار گیرد‪ .‬تا زمانی که این موارد ب ‌ه طور جدی‬
                  ‫نسبت به نیاز تهران ناکافی است‪.‬‬            ‫و موثر پیگیری نشود‪ ،‬دانشآموزان همچنان در معرض خطرات‬                                                                    ‫حادثه دیگر در دبســتانی در روســتای کرجو سنندج رخ‬
‫در ادامه‪ ،‬مهدی عباســی‪ ،‬رئیس کمیته محیط زیست‬                                                                                                                                       ‫داد که در آن معلم به دلیل گم شــدن شــارژر گوشی خود ‪۱۳‬‬
‫و فضای ســبز از اهمیت مدیریت منابــع آبی برای حفظ‬                       ‫جسمی‪ ،‬روانی و جنسی قرار خواهند داشت‪.‬‬                                                                       ‫دانشآموز را مورد ضر ‌بوشــتم قرار داد‪ .‬دان ‌شآموزان تحت‬
‫فضای سبزدر تهران سخن گفت‪ .‬عباسیهمچنین بر لزوم‬                                                                                                                                      ‫تنبیه بدنی شــدید قرار گرفتند و برخی از آنها به شدت آسیب‬
‫اســتفاده از پیمانکاران بــرای صرفهجویی در مصرف آب‬
‫تاکید کرد‪ .‬او افزود که شهرداری تهران باید اقدامات لازم‬
‫را بــرای انتقال و بازچرخانی آب و ایجاد تصفیهخانهها به‬

                         ‫طور فوری انجام دهد‪.‬‬
‫چمراندرخصوصمعاینهفنیخودروها‪،‬ب ‌هویژهاتوبوسها‬
‫و تاکسیها‪ ،‬بیان کرد که برخی خودروها به مراکز معاینه فنی‬
‫در شــهرهای اطراف مراجعه م ‌یکنند و معاینــه فنی ب ‌ه طور‬
‫کامل در تهران صــورت نمیگیرد‪ .‬او تاکید کرد که با توجه به‬
‫شــرایط آلودگی هوا در تهران‪ ،‬این موضوع باید حل و معاینه‬

                ‫فنی خودروها در پایتخت انجام شود‪.‬‬
‫مهدی اقرار یان‪ ،‬رئیس کمیته نظارت شورای اسلامی شهر‬
‫تهران در تذکری جدی به شــهردار تهران نســبت به عملکرد‬
‫برخی از منصوبان وی انتقاد کرد و خواســتار شفافســازی‬
‫در مورد مجموعه «جن ‌گافزارســازی» و وضعیت مدیریتی‬
‫آن شــد‪ .‬اقراریان همچنین به مشــکلات فضای سبز در این‬
‫مجموعه اشــاره کرد و از شهردار خواست که هر چه سریعتر‬

         ‫گزارشی شفاف از وضعیت این پروژه ارائه دهد‪.‬‬
‫او ادامه داد‌؛ البته مطمئن هســتم که کام برخی از دوستان‬
‫حامی زاکانی که همکاران ما در شــورای شــهر هستند‪ ،‬تلخ‬
‫میشــود‪ .‬امیدوارم آن روز سعهصدر داشــته باشند و تحمل‬
‫کنند‪ .‬توصیــ ‌های هم به تیم و حلقه سیاســی آقای زاکانی در‬
‫شــهرداری تهران دارم که با شعر میگویم «هم مرگ بر جهان‬

        ‫شما نیز بگذرد‪ /‬هم رونق زمان شما نیز بگذرد»‪.‬‬
‫در بخــش پایانــی جلســه‪ ،‬لایحــ ‌های بــرای چگونگی‬
‫ســرمایهگذاری در تمامی حوزههای شهری بررسی شد که با‬
‫حداکثر آراء به تصویب رســید‪ .‬این لایحه با هدف تسهیل در‬
‫فرآیندهای ســرمایهگذاری شهری و رفع موانع موجود تدوین‬
‫شــده بود‪ .‬همچنین پیشنهاد بازگشــایی حساب جدید برای‬
‫شورای اسلامی شهر تهران در بانک قر ‌ضالحسنه مهر ایران‬
‫به تصویب رسید‪ .‬چمران در ای ‌ن باره گفت که حساب قبلی در‬
‫بانک رســالت وجود داشت و این تصمیم ب ‌همنظور تسهیل در‬

                      ‫امور مالی اتخاذ شده است‪.‬‬
   2   3   4   5   6   7   8