Page 4 - 25-03-1404-1992 Sazandegi
P. 4

‫تازههای ادب و هنرکافه‬                                                                                                                                                                                                                                 ‫‌سال هشتم شماره ‪1992‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫یکشنبه ‪ 25‬خرداد ‪1404‬‬

                    ‫ایران میماند و میبالد‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫ویترین‪:‬تازههایکتاب‬

                     ‫واکنش اهالی فرهنگ و ادب به گستاخی رژیم صهیونیستی‬                                                                                                                                                                                                                                                      ‫شعر شاعران برای ایران‬

‫اوهبواایزد‪،‬مرفجتومزسمو‌یسدناگشـرـدت‪،‬مر)فترفمتهم‪.‬ویتزقهر‪.‬یبتًًامنازمدایینکمناجبطهقه‬  ‫افتادم و رفتم جنوب‪ ،‬رفتم‬           ‫در پی حملات ددمنشــانه رژیم صهیونیستی به خاک کشورمان بسیاری از‬                                                                                                                                 ‫شعر جنگ به روایت غیررسمی گردآوری شعرهایی دربارۀ جنگ‬
                                                                                    ‫را (که البته راهم نم ‌یدادند‬                                                                                                                                                                                                                                      ‫از شاعران غیرانقلابی است‬

‫در این مناطق شنیده‬                  ‫بمودیمشودب‪.‬هوقختوبی بیرگصشدتام‪،‬یواشقــعًًلایدلمکتلگنلبوالرههشادوه‬                  ‫اهالی فرهنگ و ادب نسبت به این گستاخی و تجاوز واکنش نشان دادند‪.‬‬
‫کشته شده بود‪ .‬دیدم‬  ‫صدای انفجار‬                                                                                        ‫صفحۀ منســوب بهدکتر محمدرضا شــفیعیکدکنیدر اینســتاگرام با نقل‬
                    ‫بود‪ .‬برادرم هم‬                                                                                     ‫کلامی از زندهیاد محمدعلی اسلامیندوشــن شاعر‪ ،‬منتقد‪ ،‬نویسنده‪ ،‬مترجم‪،‬‬
‫چه مصیبتــی را دارم؛ تحمل میکنم و مردم چه تحملی دارند و چه آرا‌ماند مردم‬                                               ‫میتپد و چون‬   ‫پََاجیسنمت م‌یاف‌یتزند‪،‬د‬  ‫وخپاژکوسهــتشرگرخایودرانبریمنیوشخـیـزد‪.‬ت‪:‬ما«نانیِِـدـ ُُدرلافنیازن‬  ‫حقو ‌قدان‬
‫دیگر شــهرها‪ .‬چون تهران تا موشک نخورد‪ ،‬جنگ را حس نکرد‪ .‬درد من این‬                                                      ‫و پیدا میشود‬                                                                                                ‫ققنوس از‬
‫بیحســی و بیتفاوتی مناطق دور از جنگ بود‪ .‬دلم میخواست لااقل مناطق‬                                                       ‫و نهان میشــود و باز از نو پدیدار‪ .‬هر کجا که گمان کنید که نیســت‪ ،‬درست‬
‫دیگر مملکت ما بفهمند که چه اتفاقی افتاده اســت‪ .‬همین فکر وادارم کرد که‬                                                 ‫همانجا هست‪ ،‬در هر لباس‪ ،‬هر ســیما‪ ،‬چه در زربفت و چه در کرباس‪ ،‬چه‬
‫بنشینم‪ ،‬زمین سوخته را بنویسم‪ ».‬بهروز بهزادی‪ ،‬روزنامهنگار پیشکسوت در‬                                                    ‫آدگینوـیآــوـشاناناوآسمچدته!؛»خواالیمینودیصشوا‪.‬دانهدمزراریاآخیننرابهدهزاوهرامِِیص‌یرددیاونگددرر‪،‬نیخغزراوپبلیهاهچنیاِمِدی‌هیتاآیونسپـیدـچویتمدو‌یکگرهوو‪:‬نِ ِد«ش‪،‬دیردواووازلنپگآاامیرادبنا‪،‬‬
‫بقهلمحممعلاموًتاًلربژایمخصشـهـیووننیتستمیخبالهفنمنداطو ققامعخدتتًًال بایفدکمشوسرائمالنوبهمایشبنکالگافت بت‪:‬ا‬  ‫واکنش‬
                                                                                                             ‫«اهالی‬    ‫پاورچین پاورچین میگذرند و آن روندۀ بزرگ که ایران نام دارد‪ ،‬میماند‪( ».‬متن‬
‫گف ‌توگو و دیپلماســی نه با خشونت و جنایت حل شود‪ .‬جای تأسف است که‬
‫عده ز یادی مردم بیگناه کشته شدند‪ .‬بهترین کار این است که تمام مردم در تمام‬                                              ‫این پست برگرفته از مطلبی است از محمدعلی اسلامیندوشن که در فصلنامۀ‬
‫کشورها برای دنیایی بدون جنگ و دشمنی تلاش کنیم و همه ملتها به آیین و‬                                                                  ‫هستی‪ ،‬تابستاِِن‪۱۳۷۲‬با صفحات‪ ۱۸۳–۱۸۴‬منتشر شده بود‪).‬‬
‫رســوم و حقوق یکدیگر احترام بگذارند‪ ».‬او با تأکید بر اینکه ادبیات میتواند‬
‫در آ گاهیبخشــی به جهانیان برای ســاختن یک دنیای زیبا و آرام موثر باشد‪،‬‬                                                                                        ‫ادبیات علیه جنگ‬

‫افزود‪« :‬ادبیات و شــعر به گونههای مختلف کلاسیک‪ ،‬آزاد‪ ،‬شعر سپید و موج‬                                                   ‫این روزها عکسی منتشر شــده که کتاب «زمین سوخته» احمد محمود را‬
‫نو همواره در تحولات سیاسی و اجتماعی توانسته تأثیرگذار باشد ولی اثرگذاری‬                                                ‫نشان‬  ‫مدر‌یمدیهادن‪.‬تلایینازعککتاسب‪،‬هاخوید نمیمااندآیوااِِرزبآهشتجاینمااپنذدیهرازی احدبمیلاه ات بساــجرانئیلگباهسایرتانو‬
‫آن زمانبر و عمیق است‪ .‬ادبیات به جهانیان میآموزد که هیچ مشکلی با جنایت‬                                                  ‫وقتی‬                                                                                                                                                                                       ‫فرهاد عابدینی‪ ،‬غلامحســین ســالمی‪ ،‬جعفر کو ‌شآبادی‪،‬‬                                                             ‫بنویس! بنویس! بنویس ‪ /‬اسطورۀ پایداری‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫حافــظ موســوی‪ ،‬بتــول عزیزپــور‪ ،‬آریا آریاپــور‪ ،‬محیط‬                                                        ‫تاريخ! ای فصل روشن ‪ /‬زين روزگاران تاری‬
‫و خونریزی و جنگ حل نمیشود و صلح و انسا ‌ندوستی است که به همه دنیا‬                                                      ‫موضوع عکس‪« ،‬زمین ســوخته» اســت که رمانی است ضدجنگ‪ ،‬این وجه‬                                                                                                                                ‫طباطبایی‪ ،‬نادر نادرپور‪ ،‬محمد خلیلی‪ ،‬عظیم خلیلی‪ ،‬یدالله‬                                                        ‫بنویس! پرتاب سنگی ‪ /‬حتی ز طفلی به بازی‬
‫ســود م ‌یرساند‪ .‬متأسفانه آ ‌نقدر جوانان ما در سراسر دنیا غرق فضای مجازی‬                                               ‫نمادین برجستهتر میشــود چون جنگخواهی با ادبیاِِت ضدجنگ سر آشتی‬
‫شد ‌هاند که دیگر کمتر به ادبیات عمیق و ارزشهای نهفته در آن توجه میکنند‪».‬‬                                               ‫ندارد‪ ،‬همچنانکه ادبیات اصیل نیز جنــگ را برنمیتابد و همواره بر بیهودگی‬                                                                                                                     ‫بهزاد کرمانشــاهی و کاوه گوهرین از جمله شاعرانی هستند‬                                                         ‫بنويس! ايثار جان بود ‪ /‬غوغای پير و جوان بود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫که یک یا چند شــعر از آ ‌نها در این مجموعه آمده که در این‬                                         ‫فرزند و زن‪ ،‬خانمان بود ‪ /‬از بيش و كم هر چه داری‬
‫اکاسرــیدانللداهرانمدر!ایابلی‪،‬همیترگفجمتهومادحرمقصفی بحاهوایرنکسرـدـ‪.‬تاگجنرامگ‪،‬ش نجنوشگ ات‪:‬سـ«بـهتم‪.‬رادتمفاعقاًًاددری‬  ‫و ویرانگری آن تأکید کرده اســت‪ .‬ادبیات در پی صلح اســت حتی وقتی که از‬                                                                                                                      ‫بین ســهم حیدر رقابی با ‪ ۲۰‬شــعر از سایرین بیشتر است و‬                                                        ‫بنويس! قندان نوزاد ‪ /‬بر ريسمان تاب می خورد‬
                                                                                                                       ‫جنگ مینویســد‪« .‬زمین سوخته» دربارۀ ســه ماه اول جنگ و بمبارانهای‬
‫همه جای دنیا قربانیان جنگ آدمهای عادی هستند‪ .‬عد‌های ایراد میگیرند که‬                                                   ‫خوزستان اســت‪ .‬محمود در «زمین سوخته» صداهای متنوع مردم در شرایط‬                                                                                                                            ‫پس از او منصور اوجی و سیمین بهبهانی با ‪ ۱۴‬شعر‪ ،‬خسرو‬                                                             ‫با روز‪ ،‬با هفته‪ ،‬با ماه ‪ /‬بر بام بی انتظاری‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫فرشیدورد با ‪ ۱۲‬شعر و احسان طبری با ‪ ۱۰‬شعر قرار دارند‪.‬‬                                                         ‫بنويس! كز تن جدا بود ‪ /‬آن ترد‪ ،‬آن ساقۀ عاج‬
‫عکس دوم مربوط به ایران و حمله دیشب نیست‪ .‬چه فرقی میکند‪ ،‬کجا باشد‪.‬‬                                                      ‫جنگی را ثبت و ضبط کرده و گزارشی مستند‪ -‬داستانی از بمبارانهای شهری‬                                                                                                                          ‫کامیــار عابدی در پیشســخن کتاب دربارۀ ســبک و‬                                                                  ‫با دستبندش طلايی ‪ /‬با ناخنانش نگاری‬
‫کودکانی قربانی میشوند که پناهی ندارند‪ ...‬اسم خیابانهای محلههای ما مثل‬                                                  ‫و آنچه در چنین وضعیتی بر مردم عادی م ‌یرود‪ ،‬ارائه داده و انواع واکنشها از‬
‫دفتر حضور و غیاب کلاس است‪ .‬در جنگ هیچ فضیلتی نیست‪».‬‬                                                                    ‫جانب مردم به جنگ و بمباران را ترســیم کرده است‪ .‬محمود دربارۀ انگیز‌هاش‬                                                                                                                     ‫قالب شــعرها مینویســد‪« :‬به نظر تنی چند از شــاعران‬                                               ‫بنويس! كانجا عروسك ‪ /‬چون صاحبش غرق خون بود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫روایت غیررســمی مانند رضا براهنی‪ ،‬منصور اوجی‪ ،‬محمد‬                                                ‫سیمینبهبهانی‬
‫عل ‌یاصغر ســیدآبادی‪ ،‬نویســنده ادبیات کودک و نوجوان نیز در مطلبی‬                                                      ‫ازنوشــتناینرماندرکتاب«حکایتحال»ودرگف ‌توگوبالیلیگلســتان‪،‬‬                                                                                                                                 ‫مختاری‪ ،‬کاظم ســادات اشــکوری‪ ،‬شــمس لنگرودی‪،‬‬                                                     ‫شعر شاعران همواره آیینه و ترجمان احوال مردمان بوده‪،‬‬
‫آورده است‪« :‬ساعاتی پیش برخی مناطق مسکونی و برخی تأسیسات نظامی‬                                                          ‫میگوید‪« :‬در همان سه ماه اول بود که برادرم کشته شد‪ .‬این بود که از تهران راه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫محمدعلی ســپانلو‪ ،‬فرشته ساری‪ ،‬احمدرضا احمدی‪ ...‬و‬                                                  ‫چــه در بزم و چه در رزم‪ .‬پس از آغــاز جنگ عراق و ایران‪،‬‬
                                                                                                                                                               ‫گزارش‬                                                                                                                                              ‫جند تن دیگر از مسیر تجربههای ذهنی شده گاه در وزنهای‬                                               ‫ایدئولوژی‌‬  ‫مشذمهابریی‪-‬ازسیشااسعریا منسجتوقارنشورمویاع بنهساـنـتاِِشلارمآتثمااریخل بوده‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫در موضوع‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫نمایی و اغلب در زبان شــعر منثور به جنگ نگریســت ‌هاند‪.‬‬                                           ‫جنگ کردند‪ .‬این گرای ‌ش را میتوان «شــعر جنگ به روایت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫با این همه در مجموع‪ ،‬از ســنتیترین قالبها تا جدیدترین‬
  ‫تعطیلی موقت کمدیها‬                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫شکلها در میان نمونههای شعر جنگ به روایت غیررسمی‬                                                   ‫رسمی» دانست‪ .‬آثار این شــاعران‪ ،‬که در آنها مفهوم دفاع‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫دیده میشود‪ .‬البته‪ ،‬اغلب شــاعران سنتگرا بهسبب آنکه‬                                                ‫از وطن‪ ،‬اگر نه همیشــه‪ ،‬دســتکم اغلب‪ ،‬جزئی از مفهوم‬
‫تصمیمهای تازه در سازمان سینمایی و معاونت هنری وزارت ارشاد‬                                                                                                                                                                                                                                                         ‫باید محتوایی معاصر را در قید شعر درآورند‪ ،‬ناگزیر بود‌هاند‬                                         ‫وسیعتر دین اسلام و مذهب تشیع با گرایش انقلابی محسوب‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫کم یــا زیاد‪ ،‬انعطافهایــی از لحاظ زبانــی و تصویری در‬                                            ‫م ‌یشــود‪ ،‬از دهۀ ‪ ۶۰‬تاکنون در آثار متعددی بازتاب داشته و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫چهارچوب ســنت شعری در نظر آورند‪ .‬اما بدیهی است که‬                                                 ‫مــورد تحلیل قرار گرفت ‌هاند‪ .‬در مقابل‪ ،‬شــاعران دیگری هم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫در گذر زمان‪ ،‬شــماری از شعرها فقط به لحاظ ارزشهای‬                                                 ‫بودند که بر اســاس ایدئولوژی ملــی و چپ یا ب ‌هطور کلی بر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫تاریخی درخور اشاره خواهند بود‪ .‬در مقابل شماری از دیگر‬                                             ‫اساس نگاه عرفی‪ ،‬آثار متعدد و پراکند‌های با محتوای جنگ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫از‬  ‫نشظـرـعهرمهااه‪،‬نکگهیسشرایکندلگا‪ُُ /‬ف‌نرشمابان امرحزتواشهراعایی زتیبکایردی‌هانشندا‪،‬خعتلایورها‬  ‫پدید آوردند‪ .‬آثار این گروه را میتوان کمابیش «شــعر جنگ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫بر‬                                                                                                ‫به روایت غیررســمی» نام داد که در روایتها و تحلیلهای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫ارزش تاریخی به حیطۀ ادبیات به معنای دقیق و خاص کلمه‬                                               ‫مرســوم چندان نشانی از آنها دیده نم ‌یشود‪ .‬کامیار عابدی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫نزدیک شده است‪».‬‬                                                                  ‫پژوهشگر و منتقد ادبی نامآشــنا در کتاب «شــعر جنگ به‬
             ‫شهیدش در دانشگاه شهید بهشتی را گرامی داشت‪.‬‬                                                                ‫نهادها و تشکلهای هنری نســبت به حمله «‪ 23‬خرداد» اسرائیل‬                                                                                                                                                     ‫ز پوچ جهان هيچ اگر دوست دارم‬                                                     ‫روای ‌ت غیررســمی» برای نخستین بار بیش از ‪ ۲۰۰‬سروده در‬
                                                                                                                       ‫به ایران‪ ،‬واکنش نشــان داده و آن را محکوم کردند؛ در این راستا‪ ،‬جلسه‬                                                                                                                                         ‫تو را‪ ،‬ای كهن بوم و بر دوست دارم‬                                                 ‫قالبهای سنتی و نو از حدود‪ ۹۰‬سراینده به مثابۀ «برگهایی‬
                         ‫تعطیلیفعالیتهای فرهنگی وهنری‬                                                                  ‫فو ‌قالعاد‌های میان مدیران سازمان ســینمایی و مدیرعامل خانه سینما‬                                                                                                                                           ‫تو را‪ ،‬ای كهن پير جاويد برنا‬                                                     ‫فراموش شده از تاریخ ادبیات ایران» در دسترس دوس ‌تداران‬
                                                                                                                       ‫برای برنام ‌هریزی پس از حادثه در ســینما برگزار شد‪ .‬همچنین معاونت‬                                                                                                                                           ‫تو را دوست دارم‪ ،‬اگر دوست دارم‬                                                   ‫شعر فارســی قرار داده و در مقدمۀ کتاب نوشته‪« :‬شعرهایی‬
‫معاونــت امور هنــری وزارت فرهنگ و ارشــاد اسلامــی ب ‌هدنبال‬                                                          ‫هنری وزارت ارشاد تا اطلاع ثانوی‪ ،‬تمامی فعالیتهای فرهنگی هنری‬                                                                                                                                                ‫تو را‪ ،‬ای گرانمايه‪ ،‬ديرينه ايران‬                                                 ‫کــه گردآوردنده در ضمن جســ ‌توجوی خــود در موضوع‬
‫شهادت مظلومانه تعدادی از مردم شریف‪ ،‬فرماندهان برجسته نظامی و‬                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫تو را‪ ،‬اي گرامي گهر دوست دارم‬                                                    ‫جنگ به روایت غیررســمی یافته است‪ ،‬بیهیچگونه حذف‬
‫دانشمندانهست ‌هایکشوراعلامکرد‪«:‬باتوجهبهه ‌مدلیتولیدکنندگانو‬                                                                                                   ‫را متوقف کرد‪.‬‬                                                                                                                                                        ‫تو را‪ ،‬ای بزرگ‪ ،‬ای حریم بزرگان‬                                                   ‫یا ترجیحی‪ ،‬از نظر ادبی‪ ،‬فکری‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬سیاســی و غیره‬
‫عرضهکنندگان آثار فرهنگی و هنری با ملت شریف ایران و خانوادههای‬                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫بزرگ آفرين نامور دوست دارم‬                                                       ‫در مجموعه حاضر گرد آورده شده است‪ ...‬هدف اصلی این‬
‫شــهیدان و مصدومان‪ ،‬تمام آثار نمایشــی به صحنــه نخواهند رفت و‬                                                                                              ‫خانه سینما محکوم کرد‬                                                                                                                                                   ‫هنروار انديش ‌هات رخشد و من‬                                                      ‫کتاب نه بررسی شعرهای جنگ به روایت غیررسمی که گرد‬
‫اجراهای صحن ‌های موســیقی و فعالیت گالریها نیز از امروز (جمعه‪،‬‬
                                                                                                                       ‫خانه ســینما‪ ،‬جامعه اصناف ســینمای ایران در بیانی ‌های نوشــت‪:‬‬
                                                                                                                       ‫«هرگونــه تعرض به ایران عزیز برای تمامــی ایرانیان پاکنهاد‪ ،‬ناگوار و‬                                                                                                                                        ‫هم انديش ‌هات‪ ،‬هم هنر دوست دارم‬                                                  ‫آوردن بخشــی از ادبیات ایران اســت که بیشتر آ ‌نها در گذر‬
                                                                                                                       ‫غیرقابل پذیرش است‪ .‬ما سینماگران با دیگر ایرانیان وط ‌ندوست همراه‬                                                                                                                                            ‫اهگمرهقهورل اچفه نسقانهل‪ ،‬يسََايرمتدنوتساريتخدارم‬                                ‫زمان به فراموشی سپرده شده است‪ .‬بدیهی است که بررسی‬
                                                                                                                       ‫بوده و معتقد هســتیم که از این ورطه و لحظه تاریخی نیز ســربلند گذر‬                                                                                                                                                                                                                           ‫و تحلیل کلی و جزء بهجزء بیش از دویست شعر با محتوای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫مهدی اخوان ثالث‬                                                                                   ‫مشترک در یک دوره‪ ،‬نیازمند تعریف چندین و چند مقاله و‬
                                                                                                                                                              ‫خواهیم کرد»‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫حتی کتاب مستقل اســت‪ ...‬مجموعۀ کنونی نه همه که به‬
                                                                                                                                               ‫جلسه فو ‌قالعاده در سازمان سینمایی‬                                                                                                                                                                                                                                   ‫طبع فقط دربرگیرنده شــماری از شعرهای جنگ به روایت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫شعر جنگ به‬                                                                       ‫غیررســمی اســت که گردآورند‌ه از آنها اگاهــی و به آنها‬
                                                                                                                       ‫رئیس و مدیران ســازمان امور سینمایی و مدیرعامل خانه سینما در‬                                                                                                                                                ‫روای ‌تغیررسمی‬                                                                                           ‫دسترسی داشته است‪».‬‬
                                                                                                                       ‫واکنش به حمله اســرائیل‪ ،‬جلسه فو ‌قالعاد‌های را تشکیل دادند‪ .‬در این‬                                                                                                                                                                                                                          ‫عمران صلاحی‪ ،‬احسان طبری‪ ،‬سیمین بهبهانی‪ ،‬خسرو‬
                                                                                                                       ‫جلسه که عصر جمعه «‪ ۲۳‬خردادماه» در سازمان سینمایی برگزار شد‪،‬‬                                                                                                                                                 ‫برگهایی فراموش شده‬                                                               ‫فرشیدورد‪ ،‬سیاوش کسرایی‪ ،‬محمد مختاری‪ ،‬رضا براهنی‪،‬‬
                                                                                                                       ‫درباره اقدامهای حوزه ســینما در واکنش به جنایات اسرائیل و تجاوز‬                                                                                                                                             ‫از تاریخ ادبیات ایران‪:‬‬                                                           ‫منصور اوجی‪ ،‬کاظم سادات اشکوری‪ ،‬جلال سرفراز‪ ،‬فرامرز‬
                                                                                                                       ‫بــه خاک ایران که منجر به شــهادت جمعی از ه ‌موطنــان‪ ،‬فرماندهان‬                                                                                                                                            ‫‪ ۱۳۵۹‬تا ‪۱۳۷۹‬‬                                                                     ‫ســلیمانی‪ ،‬ژاله اصفهانی‪ ،‬مهدی اخــوان ثالث‪ ،‬محمدعلی‬
                                                                                                                       ‫نظامی و اســاتید شاخص شــد‪ ،‬بحث و تبادل نظر شد‪ .‬در این جلسه‬                                                                                                                                                 ‫کامیار عابدی‬                                                                     ‫سپانلو‪ ،‬شمس لنگرودی‪ ،‬حیدر رقابی‪ ،‬محمدعلی اسلامی‬
                                                                                                                       ‫اکران فیلمهای کمدی بهتعویق افتاد و مقرر شد‪ ،‬نحوه فعالیت سینماها‬                                                                                                                                             ‫انتشارات جهان کتاب‬                                                               ‫ندوشن‪ ،‬منوچهر نیستانی‪ ،‬فرشــته ساری‪ ،‬علی باباچاهی‪،‬‬
                                                                                                                       ‫در روزهای آینده نیز متعاقبا اعلام شــود‪ .‬رائد فریدزاده‪ ،‬رئیس سازمان‬                                                                                                                                         ‫‪ ۳۸۴‬صفحه‬                                                                         ‫ادیب برومند‪ ،‬شــفیعی کدکنی‪ ،‬هوشــنگ ابتهــاج‪ ،‬بهزاد‬
                                                                                                                       ‫ســینمایی و علی دهکردی‪ ،‬مدیرعامل خانه سینما در سخنانی ضمن‬                                                                                                                                                   ‫‪ ۱۴۰‬هزار تومان‬                                                                   ‫زرینپور‪ ،‬ســیروس شمیسا‪ ،‬نیر ســعیدی‪ ،‬حسین منزوی‪،‬‬
                                                                                                                       ‫محکوم کردن این حادثه بر ه ‌مدلی و وفاق ملی بین مردم و ســینماگران‬
                                                                                                                       ‫تاکید کردند‪ .‬رئیس سازمان ســینمایی همچنین یاد و خاطره همکاران‬
   1   2   3   4   5   6   7   8