رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > فرهنگ : نقاشی می‌کشم، پس هستم

نقاشی می‌کشم، پس هستم

رونمایی از کتاب “آیدین آغداشلو”

رونمایی از کتاب آیدین آغداشلو به همراه افتتاح نمایشگاه این هنرمند با حضور بیش از هزار نفر از دوست‌داران هنر وبا اجرای وحید‌حسین‌پور برگزار شد که یکی از بهترین نمونه‌های برپایی رویدادهای تجسمی در کشور بود و توانست استانداردهای برگزاری نمایشگاهی را ارتقا بخشد. در این مراسم ابراهیم حقیقی، گرافیست با سابقه به بررسی بخشی از شخصیت هنری آغداشلو به ویژه تلاش‌های این هنرمند در عرصة گرافیک پرداخت و علی دهباشی نیز با نگاهی به بن اندیشه‌های آیدین آغداشلو که در آثارش نمایان است، بازنمایی ادبیات و فرهنگ ایرانی را در آثار این هنرمند بررسی کرد. کیانوش معتقدی کارشناس و منتقد هنری هم در ادامه به بررسی کارنامة هنری و جریان فکری نقاشی‌های آغداشلو پرداخت و تکین آغداشلو کیوریتور این نمایشگاه نیز در سخنانی از نحوة گردآوری آثار نمایشگاه، مجسمه‌های متاخر این هنرمند و مونوگراف بین‌المللی این هنرمند گفت. سپس مارکو منگوتزو توضیحاتی دربارة کتاب آغداشلو که به تازگی توسط انتشارات اسکیرا در میلان منتشر شده ارائه داد.
آیدین آغداشلو نیز در این مراسم با ذکر خاطراتی از حضور خود در عرصة هنر، با اشاره به چگونگی رویکرد به هنر نقاشی پرداخت و گفت: «به این باور رسیده‌ام و آن را هم نوشته‌ام که شهرت و محبوبیت، تاج کاغذی است که مردم بر سر هنرمند می‌گذارند و بعد هم آن‌را بر می‌دارند. من در طول سال‌ها فعالیت هنری‌ام نه گذاشتن این تاج را حس کردم و نه جای خالی برداشتن آن‌را حس کردم؛ چون من هنوز دارم نقاشی می‌کنم.» او با اشاره به مراسم رونمایی از کتاب مونوگراف‌اش در گالری بی، اظهار داشت: «این مراسم برای من بسیار مهم است و از حضور در آن لذت می‌برم و معتقدم آن تاج کاغذی مهم نیست، چون قبل از حضور در این مراسم داشتم نقاشی می‌کردم و پس از این مراسم هم که خانه بروم باز نقاشی خواهم کرد. من حالا این موضوع را می‌دانم و فکر می‌کنم هنوز دیر نیست چون از نهادن و برداشتن این تاج کاغذی باکی نیست.»
پس از آن مستند «سایه‌روشن‌های پدر» ساختة تارا آغداشلو که به بررسی زندگی این هنرمند می‌پردازد به نمایش درآمد. رونمایی از نخستین مونوگراف بین‌المللی آغداشلو، بخش بعدی این مراسم بود. این کتاب مروری جامع بر شش دهه فعالیت هنری مستمر آغداشلو است که به زبان انگلیسی و ‌سردبیری مارکو منگوتزو و تکین آغداشلو در ۳۰۴ صفحه گردآوری شده است. این اثر شامل مقالاتی از دیوید آنفام، میشل دویلد، مارکو منگوتزو و زهرا فریدنی‌اخوان است، ضمن آن‌که مجموعه‌ای از ۱۲ مقالة پیشین درباره‌ این هنرمند که توسط چهره‌های برجسته‌ای همچون عباس کیارستمی، داریوش شایگان و بهرام بیضایی نوشته شده‌اند، را نیز در بر دارد. سپس بخش نمایشگاهی آثار آیدین آغداشلو با نمایش ۱۷ اثر که نمونه‌هایى شاخص از مهم‌ترین دوره‌هاى کارى این هنرمند را در برمى‌گیرد در مقابل دیدگان هنردوستان قرار گرفت. آثاری که از گفتمان اندیشه‌پردازى مى‌گوید که او در بیش از نیم قرن گذشته بر آن تأکید داشته است. آثاری از مجموعه خاطرات انهدام، مینیاتورهاى مچاله، چهره‌هاى دفرمه، عشاق دست‌نیافتنى و… که تنوع نگاه آغداشلو را یادآوری می‌کنند. در این نمایشگاه با کیوریتوری تکین آغداشلو؛ ۷ تابلو نقاشی و ۷ اثر چاپی به نمایش درآمد؛ اما بخش ویژه این نمایشگاه نمایش ۳ مجسمه از این نقاش شهیر است که برای اولین بار در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. مجموعه مجسمه‌های این نمایشگاه شامل سه اثر برنزی برف، آخرالزمان و هویت، است که هر یک برگرفته از دنیای تصویری شناخته‌شده‌ این هنرمند است و آغداشلو در این مجموعه، موتیف‌های آشنای نقاشی‌هایش را بازآفرینی کرده است.

 

برچسب ها :

sazandegi

«پست قبلی

پست بعدی»

پست های مرتبط

درفش ایران

تخت جمشید؛ بنایی به بهانه نوروز جمشیدشاه، پادشاه اساطیری ایران‌زمین روزی که…

۲۵ اسفند ۱۴۰۳

تشکیل نهاد حکمیت

دادرسی در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نهاد داوری و حکمیت در انجمن…

۲۴ اسفند ۱۴۰۳

‌معاویه در عصر هوش مصنوعی

بررسی اهداف ساخت سریال جنجالی معاویه با استناد به دو کتاب تازه…

دیدگاهتان را بنویسید