رنگ‌زمینه

صفحه اصلی > دسته‌بندی نشده : پیروزی بزرگ برای ترامپ

پیروزی بزرگ برای ترامپ

دادگاه عالی آمریکا اعلام کرد، دونالد ترامپ می‌تواند در تمامی ایالات آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و ایالت‌ها حق ندارند جلوی نامزدی او در انتخابات را بگیرند. دادگاه عالی ایالات‌متحده ممنوعیتی که دادگاه عالی ایالت کلرادو بر شرکت ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری وضع کرده بود را لغو کرد و به ترامپ اجازه داد در این ایالت در انتخابات شرکت کند. روزنامه گاردین در این‌ باره نوشت: رای متفق‌القول دادگاه عالی آمریکا که در آن تصمیم دادگاه ارشد کلرادو برای ممنوعیت حضور نام ترامپ در برگه‌های رای این ایالت لغو شد، مساله امکان نامزدی ترامپ در انتخابات در سرتاسر آمریکا را حل خواهد کرد.
دونالد ترامپ چندین پرونده جنایی در دادگاه دارد که ممکن است برای هر یک از آنها به حبس محکوم شود اما هر محکومیتی نمی‌تواند مانع نامزدی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ شود. طبق نظر دادگاه کلرادو، ترامپ در تحریک و حمله ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا توسط حامیانش نقش داشته است. این قضات به اتفاق آرا تصمیم دادگاه عالی کلرادو در ۱۹ دسامبر مبنی بر اخراج رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از روند رای‌گیری مقدماتی جمهوری‌خواهان در این ایالت را لغو کردند. طبق متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا، ترامپ از تصدی دوباره مناصب دولتی سلب صلاحیت شده بود. در بیش از ۳۰ ایالت طرح ردصلاحیت ترامپ برای انتخابات مطرح شده است. این رای دادگاه عالی بر تصمیم ایالت‌های دیگر تاثیر خواهد گذاشت. بند سوم متمم ۱۴ قانون اساسی آمریکا هر «مقام آمریکایی» را که سوگند «حمایت از قانون اساسی آمریکا» یاد کرده سپس «درگیر شورش شده یا به دشمنان در شورش کمک کرده باشد» از روند حضور در انتخابات منع می‌کند. طبق نظر دادگاه کلرادو، ترامپ در تحریک و حمله ۶ ژانویه سال ۲۰۲۱ به کنگره آمریکا توسط حامیانش نقش داشته است.

پیشتاز نظرسنجی‌ها
ترامپ پیشتاز نامزدی جمهوری‌خواهان برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات در انتخابات پنجم نوامبر آمریکاست. تنها رقیب باقی‌مانده او برای نامزدی حزبش نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی است. این حکم در آستانه انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا صادر شده است. در این حکم آمده است که «ما نتیجه گرفته‌ایم که ایالت‌ها ممکن است افرادی که دارای مناصب دولتی هستند یا سعی در تصدی پست‌های دولتی دارند را سلب صلاحیت کنند. اما ایالت‌ها براساس قانون اساسی، قدرتی برای اجرای بند ۳ در رابطه با پست‌های فدرال به ‌ویژه ریاست‌جمهوری ندارند». طبق نظر قضات دیوان عالی فقط کنگره می‌تواند این ماده را علیه صاحبان مقامات فدرال و نامزدهای انتخابات اجرا کند. ترامپ بلافاصله پس از صدور این حکم واکنش نشان داد و در صفحه شبکه اجتماعی خود نوشت: «پیروزی بزرگ برای آمریکا».

نمی‌توانید کسی را از مسابقه خارج کنید
دونالد ترامپ پس از اعلام این حکم گفت: می‌خواهم (حرف‌هایم را) با تشکر از دادگاه عالی به خاطر تصمیمی که به اتفاق آرا امروز گرفته شد، آغاز کنم. این تصمیم بسیار مهمی بود؛ بسیار خوب طراحی شده بود و فکر می‌کنم که این تصمیم تا حد بسیاری به سوی گرد هم آوردن کشور ما، که کشور ماست، کمک خواهد کرد و آنها مدت زیادی کار کردند. آنها سخت و صادقانه کار کردند، آنها خیلی زود روی چیزی کار کردند که درباره آن در ۱۰۰ سال آینده و ۲۰۰ سال آینده صحبت خواهد شد. این بسیار مهم است. اساساً، شما نمی‌توانید کسی را از یک مسابقه خارج کنید زیرا رقیب دوست دارد اینطور باشد و ربطی به این ندارد که نامزد پیشتاز باشد، چه نامزدی که پیشرو باشد و چه نامزدی که پیشتاز نباشد، شما نمی‌توانید کسی را از رقابت خارج کنید. رای‌دهندگان می‌توانند خیلی زود شخص را از رقابت خارج کنند اما دادگاه نباید این کار را انجام دهد و دیوان عالی این را به خوبی دید.
رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: مطلب دیگری که به زودی مطرح می‌شود، مصونیت برای یک رئیس‌جمهور و نه مصونیت برای من بلکه برای هر رئیس‌جمهور است. اگر رئیس‌جمهور مصونیت کامل نداشته باشد، شما واقعاً رئیس‌جمهور ندارید زیرا کسی که مصونیت ندارد، نمی‌تواند تصمیم‌های لازم را هنگام خدمت در آن دفتر (کاخ سفید) با شجاعت بگیرد و ممکن است که در بسیاری از موارد تصمیم اشتباهی بگیرد. در برخی موارد ممکن است تصمیم اشتباه باشد. اما آنها باید تصمیم بگیرند و باید آن را بگیرند. عاری از هرگونه وحشت و وحشتی که می‌تواند بر آنها حاکم شود، در زمان ترک پست یا حتی پیش از ترک پست و برخی از تصمیم‌ها بسیار سخت هستند.

می‌خواهم جنگ‌ها را متوقف کنم
دونالد ترامپ افزود: من به رئیس‌جمهور بایدن می‌گویم از دادستان‌ها و قضات برای پیگرد رقیب خود استفاده نکنید تا به حریف خود آسیب بزنید تا بتوانید در انتخابات پیروز شوید. کشور ما بسیار بزرگ‌تر از این است. نکته دیگری که من به رئیس‌جمهور بایدن می‌گویم: اکنون مرز‌ها را ببندید؛ این برای کشور ما خوب نیست، برای شهر‌های ما خوب نیست. کشور ما در محاصره مهاجران است. آنها (اشاره به مهاجرانی که از مرز عبور می‌کنند) به طرز وحشتناکی به کشور ما آسیب می‌رسانند و ما در سراسر جهان به مایه خنده تبدیل شده‌ایم؛ بنابراین من با احترام به رئیس‌جمهور بایدن می‌گویم: شما درحال حاضر مجوز دارید. من در زمان خود این کار را انجام دادم. به کنگره بروید و بگویید، «آیا من حق تعطیلی دولت را دارم»؟ من بر سر آن با کنگره جنگیدم. مرز‌ها را ببندید. همین الان می‌توانید این کار را انجام دهید. همه چیز دارید. از سیاست‌های من استفاده کنید. سیاست‌های من عالی بود. همه این را گفتند. از خط‌مشی‌های من استفاده کنید. می‌خواهم جنگ‌ها را متوقف کنم. می‌خواهم جنگ در اوکراین را متوقف کنم. می‌خواهم جلوی آنچه را در اسرائیل اتفاق می‌افتد را بگیرم. اگر من رئیس‌جمهور بودم، اسرائیل هرگز هدف حمله قرار نمی‌گرفت. شما تورم نداشتید. تورم ناشی از قیمت بالای انرژی بود. احتمالاً این باعث جنگ با اوکراین شد زیرا پوتین ناگهان ثروتمند شد. بهای نفت خیلی بالا رفت زیرا با ۱۰۰ دلار در هر بشکه، پول زیادی برای جنگیدن دارد. با ۴۰ دلار در هر بشکه، او پول لازم برای جنگیدن را ندارد. اما او (پوتین) به هر حال این کار را نمی‌کرد زیرا من به او گفتم که این کار را نکند.

سه‌شنبه فوق‌العاده
از دیگر سو، ترامپ که درصدد است دوباره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود، وضعیتش در «سه‌شنبه بزرگ» کم‌وبیش تعیین خواهد شد که آیا رقیب خود، نیکی هیلی را شکست خواهد داد و نامزد حزب جمهوری خواهد شد یا نه. برنده این رقابت در انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۴ در برابر جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی از حزب دموکرات در معرض داوری رای‌دهندگان آمریکایی قرار خواهد گرفت.
به گزارش بی‌بی‌سی سه‌شنبه بزرگ یا سه‌شنبه فوق‌العاده، یعنی ۵ مارس، بزرگ‌ترین روز برای آرا و گزینش نامزد جمهوری‌خواهان است. در این روز انتخابات گزینش نامزد حزب جمهوری‌خواه در ۱۵ ایالت ازجمله پرجمعیت‌ترین ایالت‌ها- کالیفرنیا و تگزاس- همچنین قلمرو ایالات‌متحده در ساموآی آمریکا برگزار می‌شود. در این روز ۸۷۴ رای از مجموع ۲۴۲۹ رای در کنگره نهایی مشخص خواهد شد و معمولاً نتیجه انتخابات سوپر سه‌شنبه تعیین‌کننده برنده احتمالی رقابت است. درحال حاضر دونالد ترامپ با ۱۲۲ رای در کنگره در مقابل ۲۴ رای برای نیکی هیلی پیشتاز است. هیلی فقط از لحاظ تئوریک ممکن است، مانع از نامزدی ترامپ شود. با این وجود، اگر خانم هیلی مایل باشد، می‌تواند از رقابت خارج نشود و به مبارزه تا رای‌گیری نهایی در ژوئن ۲۰۲۴ ادامه دهد. پس از پیروزی در هر ۶ انتخابات مقدماتی که تاکنون برگزار شده، دونالد ترامپ همچنان برنده احتمالی است. البته پیش‌بینی برتری ۲۰ امتیازی او در نیوهمپشایر که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند، تحقق نیافت. اما هر پیروزی ترامپ، آمریکا را یک قدم به مبارزه مجدد بین رئیس‌جمهور سابق و جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی نزدیک‌تر می‌کند. آقای ترامپ چند ماه پر کار را برای راهیابی مجدد به کاخ سفید در پیش خواهد داشت، درحالی که با تعدادی اتهام کیفری ازجمله تلاش برای لغو نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ روبه‌رو خواهد بود. او هر گونه تخلفی را رد می‌کند و می‌گوید، با انگیزه‌های سیاسی علیه او پرونده تشکیل داده‌اند. البته حتی اگر او محکوم یا زندانی شود، باز هم می‌تواند به رقابت برای رسیدن به کاخ سفید ادامه دهد.

رقبای ترامپ چه شدند؟
نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، تنها رقیب باقی‌مانده ترامپ برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه است. ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا از رقابت خارج شده و از رئیس‌جمهور سابق حمایت کرده است. سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری ازجمله تاجر هندی- آمریکایی، ویوک راماسوامی و فرماندار سابق نیوجرسی، کریس کریستی نیز از رقابت‌ها کناره‌گیری کرده‌اند. خانم هیلی که در همه انتخابات مقدماتی ازجمله در ایالت خود کارولینای جنوبی از ترامپ شکست خورده و تنها شب گذشته – یک‌شنبه سوم مارس- در پایتخت (واشنگتن دی‌‌‌سی) موفق به شکست ترامپ شد، می‌گوید که در رقابت باقی می‌ماند زیرا رای‌دهندگان «باید حق انتخاب واقعی داشته، نه انتخاباتی به سبک شوروی که فقط یک نامزد داشت».

sazandegi

پست های مرتبط

کابینه تکنوکرات‌ها

باید فن‌سالاری در کشور حاکم شود به قلم؛ کیارش اخوان؛ عضو شورای…

25 جولای 2024

عقب افتاده‌ایم

سیدحسین مرعشی در سفر به کردستان: ایران‌ امروز را نمی‌توان براساس الگوی…

21 جولای 2024

اخلاق‌مند و مردم‌دار

چند سطری در حمایت از «مسعود پزشکیان» که نجات ایران در رای…

2 جولای 2024

دیدگاهتان را بنویسید