Page 1 - 09-04-1403-1729 Sazandegi
P. 1
رویاروییدرآتلانتا شنبه 9تیر 22 1403ذیالحجه 29 1445جولای2024 روزنامه کارگزاران سازندگیایران سال 7شماره 8 1729صفحه 10هزارتومان
اولینمناظرهانتخاباتریاستجمهوریآمریکا 7محلههای سیاسی 8شکست اصولگرایی 6بازگشت امید 4پوتینیسم
با نمایش ضعیف بایدن و به سود ترامپ برگزار شد کتاب درباره اسطورهزدایی از پوتین توسعه ماموریت رئیسجمهور آینده چیست؟ کوچه تبارشناسی مناطق رای در تهران سیاست بررسی عدم اجماع نامزدهای جبهه انقلاب
3 2
افق انتخابات
یادداشت روز انتخابات ریاستجمهوری برگزار شد
با اتمام شمارش آرا ،مشخص میشود
دولت مقتدر انتخابات در مرحله اول پایان مییابد
یا به مرحله دوم خواهد رفت
انتخابات چگونه کارآمدی حکومت را
افزایشم یدهد؟
صالح نقرهکار
وکیلپایهیکدادگستری
دولت اگر مقتدر و مدبر باشد ،میتواند بسیاری از 1
رنجهــای مــردم را بکاهــد .دیــدگاه نامزدها در
مناظرهها نشــان از ایــن دارد که قدرت دولــت را ادراک
میکنند .ســخنان نامزدها در مناظره گواه این اســت که
قلمرو کارآمدی و اثربخشی رئیسجمهور وسیع است .به
شرطهها و شروط هها!
انتخابــات فرصتــی بــرای تحلیل اثربخشــی و
کارآمدی نظام حکمرانی است .فرصتهای ملی را 2
باید غنیمت شمرد و تباه نکرد .درجا زدن و پیشرفت نکردن
سزاوار یک ملت امیدوار در آرزوی ایران قوی نیست .مردم
از خود میپرسند اگر رای دادن و ندادن عل یالسویه باشد و
در بر همان پاشــنه قبلی بچرخد و مشارکت تزئینی باشد
پس ثمره حضور در این عرصه چیســت؟ اگر قرار باشــد
رئیس دولت آخر کار بگوید ،نشــد و نگذاشــتند و جزو
اقتــدار و اختیار من نبــود و یکپارچگــی در حکمروایی
نداشــتیم و ...آب پاکــی به دســت و رای مردم ریخته و
دلسردی و ب یاثری در افواه سایه میگستراند.
برای پیدا کردن راهح لهای خیر عمومیساز ،نگاه
ملی و مسئولانه لازم اســت .بیتفاوتی و قهر با 3
منافع عمومی و خیر همگانی طریق ســزاواری نیســت.
حقیقت این اســت که صدای زنگ اصلاحات ساختاری
خیلی وقت اســت بلند شــده و باید برای آن فکری کرد.
رئیسجمهور در حد اختیار خود در قانون اساسی موجود
و با نگاه خاص شــورای نگهبان به این حوزه اقتدار ،توان
محدودی برای اصلاحات دارد اما به این معنا نیســت که
زمینهساز اصلاحات توازن بخش و کارآمدساز نتواند باشد.
او تنها مقامی اســت که مســتقیم با رای همه مردم کشور
تعیین میشود .رئیسجمهور میتواند و باید بتواند.
شاخصهای بهبود وضعیت موجود از راه گذار به
حکمرانی شایسته و تقید به اصول مردمسالاری و 4
اثربخشــی نهاد حکومت میگذرد .به تعبیر امام خمینی
«جمهوریت همان معنایی اســت کــه همه جا جمهوری
اســت» و این تبادر و دلالت ارزشهایی همــراه دارد که
غفلت از آنها زیربنای جمهوریــت را به چالش هویتی و
اثربخشی میکشــاند .ناکارآمدیهای ساختاری در وهله
اول به نظام سیاســی ضربه م یزند و اعتماد ملی را سلب
میکند .پس اصرار بر تصلب ساختاری ،زمینه تخریب و
گسست رابطه دولت و شهروند را فراهم میسازد و ریزش
بنای جمهوریت را با غیبت اراده هر نسل رقم م یزند.
حال رئیسجمهوری میخواهد وارد کارزاری شود
که برای اصلاحات اگرچــه به اندازه کافی اختیار 5
ندارد ولی همین اختیاراتی هم که دارد ،کم نیست .از فیلتر
و گشت ارشاد و مذاکره و رفع تحریم گرفته تا نظام برنامه
بودجه و بانک مرکزی و کنترل تورم .اینها دست کابینه 18
نفری است .مواردی هم که زورش نم یرسد ،مستلزم تغییر
در نظام هنجاری و قانون اساسی است .لاجرم باید تلاش
بــرای اصلاح و بازنگری قانون اساســی کند .راهحلی که
اصــل 177قانــون اساســی پیشبینی کــرده و موضوع
همهپرســی اصل 59قانون اساسی نیز بدان دلالت نموده
اســت .رئیسجمهور م یتواند این گفتمان را تقویت کند.
اینکه مســاله اصلاح و بازنگری ســاختاری یک مطالبه
جدی نخبگانی و شــهروندی شــود خود یک مساله مهم
اســت و دوران انتخابــات میتواند زمینه این دگردیســی
اصلاحگرانــه حقوقــی را فراهم کند و از ســطح محافل
محدود علمی و پژوهشی به عرصه عمومی کشانیده شده و
تبدیل به یک مطالبه فراگیر شود.
ادامه در صفحه 2
عکس :ابوالفضل نسایی