Page 2 - 14-04-1403-1734 Sazandegi
P. 2

‫بررسی رویدادهای سیاسی ایرانمیهن‬                                                                                                ‫سال هفتم شماره ‪1734‬‬                                  ‫‪02‬‬
                                                                                                                                                                                                                                             ‫پنجشنبه ‪ 14‬تیر ‪1403‬‬

       ‫پیام کارگزاران سازندگی ایران به شهروندانی که در مرحله اول رای ندادند‪:‬‬                                                                                                                                                                                ‫رهنمود‬

‫آیندهایراندرگرو رایشماست‬                                                                                                                                                                                                                    ‫رهبر انقلاب در دیدار تولیت جدید‪ ،‬مدیران و جمعی از‬
                                                                                                                                                                                                                                                    ‫اساتید مدرسه عالی شهید مطهری‪:‬‬

                                                                                                                                                                                                                                             ‫مردم بهترین فرد را انتخاب کنند‬

‫با حداقل رقابت و مشــارکت حداکثر مطلوبیت برای حاکمیت‬                                                         ‫رای دهید‪ .‬آنان که خواهان رای شما هستند باید حق نامزد شدن‬                                        ‫ه ‌ممیهنانگرامی؛‬               ‫رهبر انقلاب در دیدار تولیت جدیــد‪ ،‬مدیران و جمعی از‬
‫فراهم آید تا جایی که رئیس مجلس با ‪ 400‬هزار رای در انتخابات‬                                                              ‫نمایندگان واقعی شما را هم به رسمیت بشناسند‪.‬‬                                         ‫جوانان‪ ،‬زنان‪ ،‬مردان‬             ‫اســاتید مدرســه عالی شــهید مطهری‪ ،‬میزان مشارکت در‬
‫پارلمانی مدعی ریاســتجمهوری شد و البته با سه میلیون رای‬                                                                                                                       ‫وهم ‌هشهروندانیکهبههردلیلوعلتدرهشتمتیرماه‪1403‬‬                 ‫مرحله اول انتخابات را کمتر از حد توقع و خلاف پیشبینیها‬
‫و چهار بار شکســت در انتخابات ریاستجمهوری همچنان بر‬                                                          ‫ما نیز بهعنــوان اصلاحطلبان وظیفه داریــم با رعایت تداول‬                                  ‫در خانه ماندید و رای ندادید؛‬         ‫خواندند و گفتند‪ :‬این مســاله عللی دارد که اهل سیاســت و‬
‫کرسی ریاست مجلس نشســته است و بر همه و شما حکومت‬                                                             ‫نسلها نماینده جامعه باشیم و با پوســ ‌تاندازی به مقام وکالت‬              ‫صدای رسا شما بیصدایان در گوش زمان پیچید!‬              ‫جامعهشناســان آنها را بررسی میکنند‌‪.‬ایشان تصور برخیها‬
‫میکند و قانون م ‌ینویسد‪ ،‬درحالی که در یک دموکراسی چنین‬                                                                                                                        ‫گرچه در هیچ انتخاباتی حتی در پیشــروترین دموکراســیها‬         ‫را مبنی بر اینکه هر کســی در مرحلــه اول رای نداده مخالف‬
                                                                                                                         ‫شما چه در دولت و چه در مجلس نائل بیابیم‪.‬‬             ‫صددرصــد واجدین حق رای در انتخابات شــرکت نمیکنند اما‬         ‫نظام اســت‪ ،‬صددرصد اشتباه خواندند و گفتند‪ :‬ممکن است‬
                 ‫افرادی باید مستعفی و بازنشسته شوند‪.‬‬                                                         ‫اما در کشاکشــی ســخت میان حاکمیت و اصلاحات میان‬                 ‫عدد نمادین ‪ 60‬درصد غایبین انتخابات هشتم تیرماه نشان داد که‬    ‫عد‌های از برخی مســئولان یا حتی نظام اسلامی خو ‌ششان‬
‫دوم توجهنظامبی ‌نالمللونهادهایحقوقبی ‌نالملل‬                                                                 ‫مدافعــان نظریه خلافــت و نظریه جمهوریــت از همان لحظه‬           ‫بخش بزرگی از ملت ایران منتقد نظام سیاسی و انتخاباتی و حتی‬     ‫نیایدهمانگونهکهآزادانهاینحرفهارام ‌یزنندامااینذهنیت‬
‫به ایــن وضعیت و دخالــت در حاکمیت ملی‬                                                                                                                                        ‫حزبی موجود هســتند و در واکنش به ناکارآمدیها‪ ،‬نابرابریها‬
                                                                                                                     ‫نگارش قانون اساسی این راه به آسانی طی نمیشود‪:‬‬            ‫و حذفهای گســترده در ســپهر اجتماعی و سیاسی و از همه‬
                                        ‫ایران‪...‬‬                                                             ‫پــس از ‪ 6‬دوره که رئی ‌سجمهــوری ایران با اجماع نســبی‬           ‫مهمتر زوال زندگی فردی و نابودی طبقه متوســط از هر دو منظر‬
‫کــه نه پای ‌های در حقــوق بی ‌نالملل دارد و نه اگر پای ‌های داشــت‬                                          ‫برگزیده میشد در سال ‪ 1376‬آرای شما نشان داد که با مشارکت‬          ‫شاخصهای معیشتی و کرامتی معترض و مخالف وضع موجود‬
‫حقانیت داشــت؛ چه در دموکراسیها نیز ســطح مشارکت در‬                                                          ‫ملت میتوان با بخشهای رادیکال حاکمیت رقابت کرد و فردی‬             ‫هستند و حتی وعدههای اصلاحطلبانه یا عدالتخواهانه از سوی‬
‫ادناترنخداباکهتاسشاــسـکـنًًان ندههاادساـنتـختاباو دیت نکتدااترنورد ‌ویهنایظـیـنایمزبیدر‌نالجمهلالن وحجقوود‬  ‫را رئیسجمهــور کرد تا حاکمیت را تســلیم اراده ملت کند‪ .‬این‬                       ‫نامزدهای موجود آنان را راضی نمیسازد‪.‬‬
‫تــوان دخالت در امور آنان را ندارد که اگر داشــت مفهومی به نام‬                                               ‫اتفاق در سال ‪ 92‬هم رخ داد و تجربه تلخ سال ‪ 88‬روشن شد که‬          ‫مخاطب اصلی این ‪ 60‬درصد معترض حاکمیت اســت که با‬
                                                                                                             ‫اراده ملت و بر اراده حاکمیت پیروز است‪ .‬با وجود این رقابتهای‬      ‫وجود یکدستی در حداقل سه سال گذشته نهتنها بر کارآمدی آن‬
                         ‫حاکمیت ملی برجا نمیماند‪.‬‬                                                            ‫درون حاکمیــت‪ ،‬دولتهای منتخب ملت را زمی ‌نگیر کرد اما از‬         ‫افزوده نشد بلکه با فروپاشی بیش از نیمی آرای اصولگرایان حاکم‬
‫سوم قطعارتباطوهمکاریدموکراس ‌یهایجهانبا‬                                                                      ‫نفــس نیانداخت‪ .‬رشــد جامعه مدنی‪ ،‬تقویت طبقه متوســط‪،‬‬            ‫روشن شد که حکومت یکپارچه جناح اصولگرا نهتنها چارهساز‬
‫دولت ایران کــه بازتولید مفهــوم تحریم ایران‬                                                                 ‫حمایــت از شــبکههای اجتماعی و شــکلگیری یــک نیروی‬              ‫نبوده اســت بلکه به سبب دامن زدن به تعارضات اجتماعی‪ -‬که‬
                                                                                                             ‫اجتماعی مقاوم در برابر بنیادگرایی محصول همین دوران است و‬         ‫مهمترین آن اعتراضات ســال ‪ 1401‬بوده اســت‪ -‬بحرانساز هم‬
                                       ‫است‪...‬‬
‫امیــدی واهی که نافی عزت و شــرافت ملی اســت‪ ،‬چراکه‬                                                                      ‫اکنون بار دیگر فرصتی مشابه پیش آمده است‪.‬‬                                                     ‫هست‪.‬‬
‫یادآور مطامع‪ ،‬استعماری دولتها در ایران است‪ .‬دولتهایی که‬                                                                                                                       ‫رشــد تورم‪ ،‬تعلیق توافق هست ‌های‪ ،‬فســاد دولتی‪ ،‬تعرض به‬
‫معلوم نیســت با ملتهای خود چگونه رفتار و کردار میکنند اما‬                                                                                        ‫جوانان عزیز‬                  ‫حریم خصوصی شــهروندان‪ ،‬رکود اقتصادی و توقف برنامههای‬          ‫اکسهــهرتککساـمًـا ًلیغرالیطنوداادشهت‪،‬بامهتاصسلتب‪.‬هآایین‌تاالفلـهـراخادمنو ‌اهیانی اطفرززودفنکدر‪:‬‬
‫در بهترین حالت باید مدافع مصالح و منافع ملی خود باشــند؛‬                                                     ‫ما م ‌یدانیم که صبر و تحمل شما برای دستیابی به یک زندگی‬          ‫توسعه در سه سال گذشته سبب شده است که نهتنها اصلاحطلبان‬        ‫خیلیها مشــکل و کار و گرفتاری دارند یــا به علل دیگر در‬
                                                                                                             ‫معمولی به سر آمده است‪ .‬م ‌یدانیم که شغل‪ ،‬درآمد‪ ،‬رفاه‪ ،‬تفریح‬                                                                    ‫رایگیری شــرکت نکردند که انشاالله در مرحله دوم اجتماع‬
         ‫همچنان که دولت ایران باید مدافع ملت ایران باشد‪.‬‬                                                     ‫بــدون مزاحم و از بین رفتن تبعیض در ترقی حق شماســت‪ .‬ما‬             ‫که بخشی از بدنه اصولگرایان از صندوق را ‌ی گریزان شوند‪.‬‬     ‫مــردم پای صندوقهای رای‪ ،‬شــو ‌قانگیز و مای ‌ه آبروی نظام‬
‫چهارم هجوم و تجاوز و جنگ علیــه ایران که به نام‬                                                              ‫م ‌یدانیم که اجبار در تحمیل سبک زندگی و مهار حوزه خصوصی‬          ‫در این میان‪ ،‬البته اصلاحطلبان قصور دارند‪ .‬بحران استراتژی‪،‬‬     ‫باشد‪ .‬رهبر انقلاب مشارکت مردم را پشتوانه و مای ‌ه سربلندی‬
‫تفکیــک حکومــت از ملت ایــران صورت‬                                                                          ‫شما را رنجیده خاطر ساخته اســت‪ .‬روشن است که نسل شما‬              ‫قهر و آشــتی با صندوق رای (با وجود عملکرد نادرست اعضای‬        ‫نظام خواندند و تاکید کردند‪ :‬هر قدر مشارکت بهتر‪ ،‬صریحتر‬
                                                                                                             ‫نگاهی نوســتالژیک به انقلاب‪ ،‬جنگ‪ ،‬اصلاحات و انتخابات‬             ‫شــورای نگهبان)‪ ،‬عدم نوســازی جریان اصلاحــات و فقدان‬         ‫و روشــنتر باشــد‪ ،‬نظام برای تحقق اهداف خود در داخل و‬
                                     ‫میگیرد‪...‬‬                                                               ‫ندارد و شــاید حتی از دوم خرداد خاطر‌های نداشته باشید‪ .‬برای‬      ‫آسیبشناســی گذشــته آن و لغزش در مرزهــای اصلاحطلبی‬           ‫پیگیری اهداف در مجموعه امتداد راهبردی کشــور از توانایی‬
‫که تاریخ نشــان داده اســت در همه ادوار تجاوز به ایران چه‬                                                    ‫شــما تاریخ به پاییز ‪ 1401‬بازمیگردد! اما باور کنید که وجود یک‬    ‫دستکم در ســطح گفتمانی سبب شده اســت بدنه اصلاحات‬             ‫بیشــتری برخوردار خواهد شــد که این مساله فرصت بسیار‬
‫در دوره یونانیان‪ ،‬چــه در دوره تازیان‪ ،‬چه در دوره مغولان و نیز‬                                               ‫دولت اصلاحطلب یا حتی جنبشــی اصلاحطلب که اجازه ندهد‬                                                                            ‫بزرگی اســت‪ .‬ایشــان ابراز امیدواری کردند‪ :‬خداوند توفیق‬
‫روسهــا و انگلیســیها و آمریکاییها (در شــهریور ‪ )1320‬به‬                                                     ‫دولتهای اصولگرا یکهتازی کنند ســبب زنده ماندن این جامعه‬                                          ‫معلق و مردد شود‪.‬‬              ‫بهترین انتخاب را به مردم عنایت فرماید تا فرد منتخب بتواند‬
‫شــکلگیری نهضتهای مقاومت ملی علیه اشــغال و جنگ و‬                                                                                                                             ‫ما اصلاحطلبــان با وجــود کارنامه قابل قبــول دول ‌تهای‬       ‫اهداف نظام و ملت را محقق ســازد‪ .‬رهبر انقلاب در ابتدای‬
‫تجاوز منجر میشــود تا از تجزیه ایران جلوگیری کند و برخلاف‬                                                                                         ‫شده است‪.‬‬                    ‫میرحسین موسوی‪ ،‬اکبر هاشم ‌یرفسنجانی‪ ،‬سیدمحمد خاتمی‬            ‫این دیدار‌‪ ،‬برنامههای تحولی مدرســه عالی شهید مطهری را‬
‫ادعای متجاوزین نه فقط حکومت که تمامیت ملی ایران را تهدید‬                                                     ‫رشد طبقه متوسط بدون دولت هاشمی‪ ،‬تکوین نهاد انتخابات‬              ‫و حســن روحانی در قیاس با دولتهای محمود احمدینژاد و‬           ‫حرکتی ضــروری و صحیح خواندند و گفتند‪ :‬برنامهها باید با‬
                                                                                                             ‫بدون دولت خاتمی و دوری از جنگ بدون دولت روحانی ممکن‬              ‫سیدابراهیم رئیسی در توضیح علت ناکامیهای برنامه اصلاحات‬        ‫زمان‪ ،‬نوبهنو متحول‬  ‫شحـفـوظداچصرواکلهوحمبوانزهیهـوـباریحعلسمیبهنیواازقعهًًاا بیه‬
                                        ‫میکند‪.‬‬                                                               ‫نبود‪ .‬همین طبقه متوســط بود که پایه جامعه مدنی را گذاشت و‬        ‫با مردم و جامعه دچار سانســور و خودسانســوری هســتیم و با‬     ‫حــرکات جدید نیاز‬
        ‫پنجم اعتراض و شورش و جنبش در ایران‬                                                                   ‫همین جامعه مدنی بود که از صورت احزاب و مطبوعات در دوره‬           ‫وجود نقشــی که ایــن دولتها در تداوم حیــات جامعه و حفظ‬       ‫دارند‪ .‬ایشــان با تاکید بر مساله انضباط و اشراف مدیریتی بر‬
‫که با توجه به تجربه ســالهای ‪ 1378‬و ‪ 1388‬و‬                                                                   ‫خاتمی به شکل شبکههای اجتماعی در دوره روحانی پدیدار شد‬            ‫طبقه متوسط در شــرایط جنگ تحمیلی‪ ،‬تحریمهای اقتصادی‬            ‫فعالی ‪‎‬تها گفتند‪ :‬مدرسه عالی شهید مطهری میتواند مظهر‬
‫‪ 1396‬و ‪ 1398‬و ‪ 1401‬جز زمین ‌هســازی بــرای جنگ داخلی و‬                                                       ‫و امروز مهمترین ســنگرهای مقاومــت مدنی در برابر حاکمیت‬          ‫و نزاعهای سیاسی داشــت ‌هاند‪ ،‬نتوانست ‌هایم برای نسلهای جوان‬  ‫حوزه تهران شــود؛ ضمن اینکه بهعنــوان محیطی حوزوی و‬
‫افزایــش قدرت امنیتی حاکمیت و از دســت رفتن فرزندان ایران‬                                                                                                                     ‫روشن سازیم که چگونه اصلاحات بهعنوان یک راهبرد ملی‪ ،‬ایران‬      ‫دانشگاهی باید افرادی را پرورش دهد که علاوه بر علم‌دارای‬
‫در هر دو سو و رشــد یأس و سرخوردگی نتیج ‌های ندارد و حتی‬                                                                                              ‫است‪.‬‬                    ‫را در نیمقرن گذشته از در غلطیدن به ورطه بنیادگرایی نجات داده‬                      ‫تقوا و تزکیه نفس باشند‪.‬‬
‫در صورت موفقیت باید پذیرفت که آثار تاریخی انقلابها (که ما‬                                                    ‫بهصراحت بگوییم؛ اگر امروز صــدای اعتراض ‪ 60‬درصدی‬
‫در مرحله آن قرار نداریم) هرگز سازنده نبوده است و عوارض آن‬                                                    ‫شما شنیده میشود محصول مســتقیم جنبش اصلاحطلبان ‌های‬                                                       ‫است‪.‬‬                                  ‫خبر‬
‫بیش از مواهبش است‪ .‬اعتراض و نافرمانی مدنی هم فقط وقتی‬                                                        ‫اســت که ربطی بــه اصلاحطلبان نــدارد و از بطن جامعه ســر‬        ‫در عیــن حال ضعفهــای درونی جبهــه اصلاحطلبان اعم‬
‫موثر است که قواعدی برای اثرگذاری آن در نظام انتخاباتی کشور‬                                                   ‫برم ‌یآورد و حاکمیت که تجربه تلخ سال ‪ 88‬را در پشت سر دارد‬        ‫از ظهور فرصتطلبان و بهرهجویــان از بحران و عقب ماندن از‬            ‫نقش سوابق مختلف‬
‫وجود داشته باشد و تا زمانی که افرادی با ‪ 5‬درصد رای میتوانند‬                                                                                                                   ‫تحولات نســل جوان و انتقاد نکردن از اشتباهات اصلاحات چه‬         ‫در عدم تایید شورای نگهبان‬
                                                                                                                                   ‫نمیتواند وجود شما را انکار کند‪.‬‬            ‫در تنــدروی و چه در کندروی و خطاهــای راهبردی را هم نباید‬
                         ‫حکومت کنند معنایی ندارد‪.‬‬                                                            ‫اگر امروز با وجود بســیج همه امکانــات و اعتبارات رئیس‬           ‫فراموش کرد‪ .‬جبهه اصلاحات جنبشی درحال شدن است و باید‬           ‫هادی طحاننظیف عضو حقوقدان و ســخنگوی شورای‬
                                                                                                             ‫مجلس نمیتواند رئیسجمهور شود (چنان که در سال ‪ 1376‬هم‬              ‫این تحول و تکامل را فقط در تناسب با جامعه و مردم طی کرد‪.‬‬      ‫نگهبان در گفتگو با شــبکه تلویزیونی العالم اظهار داشت‪:‬‬
                                ‫شهروندان گرامی‬                                                               ‫نتوانس ‌ت) و شایعه تعیین شدن رئیسجمهور نقش بر آب میشود‬           ‫اما ب ‌یانصافی است که با فراموش کردن مقاومت ملت و دولت‬        ‫شورای نگهبان در نظام حقوقی و سیاسی جمهوری اسلامی‬
‫تجربه حاکمیت یکدست در دولتهای نهم و دهم و سیزدهم‬                                                             ‫و در پایینترین ســطح مشارکت هم بالاترین رای به نامزد جبهه‬        ‫ایران در دوران جنگ تحمیلی دوره (مهندس میرحسین موسوی)‪،‬‬         ‫ایران‪ ،‬جایگاه خطیری دارد‪ .‬این شورا وظایف مهمی دارد که‬
‫نشــان م ‌یدهد برخلاف نظر برخی روشنفکران نهتنها حاکمیت‬                                                       ‫اصلاحــات تعلق میگیرد‪ ،‬نتیجه مقاومــت جامعه ایران در برابر‬       ‫عصر توسعه و سازندگی دولت (اکبر هاشم ‌یرفسنجانی)‪ ،‬روزگار‬       ‫در قانون اساسی آمده است‪ .‬آنگونه که ایسنا روایت کرده‪ ،‬وی‬
‫سقوط نمیکند یا تغییر نمیکند‪ ،‬بلکه با بحرا ‌نهایی مانند ارجاع‬                                                 ‫اعمال اراده حاکمیت اســت که حتی بدنه اصولگرایی خود را از‬         ‫رشــد و دموکراسی (دولت ســیدمحمدخاتمی) و نیز دوره بسط‬         ‫مهمترین وظایف شــورای نگهبان را تطبیق مصوبات مجلس‬
‫پرونده ایران به شــورای امنیت سازمان ملل متحد چند نسل در‬                                                                                                                      ‫دیپلماسی ایران (دولت حسن روحانی)‪ ،‬نقاط مثبت آن دولتها‬         ‫شورای اسلامی اعم از طرح و لایحه با شرع و قانون اساسی‪،‬‬
‫سایه تحریم و تهدید فنا میشوند و توسعه ایران به محاق م ‌یرود‬                                                                                   ‫دست داده است‪.‬‬                   ‫را فرامــوش کنیم و بــا وجود قصور این سیاســتمداران مصلح‪،‬‬     ‫تفســیر اصول قانون اساسی (طبق اصل‪ ۹۸‬قانون اساسی) و‬
                                                                                                                                                                              ‫نقش آنان در حفظ جمهوریت را نادیده بگیریم و نقش شــورای‬        ‫نظارت بر انتخاباتهای ریاســتجمهوری‪ ،‬مجلس شورای‬
           ‫و فقر تحکیم میشود و ایران رو به زوال م ‌یرود‪.‬‬                                                            ‫هموطنانی که مث ‌ل ما عمل نکردید و رای ندادید!‬             ‫نگهبان و دیگر نهادهای حاکمیت در حذف سیاستمداران مصلح‬          ‫اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و همهپرسی اعلام کرد‪ .‬این‬
                                                                                                             ‫آنان که به مســعود پزشکیان در هشتم تیرماه ‪ 1403‬رای دادند‬         ‫از صندوق رای را فراموش کنیم و ردصلاحیتهای گســترده در‬         ‫عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال مجری این‬
                                 ‫هموطنان گرامی‬                                                               ‫در مقابل شما نیستند‪ ،‬در کنار شما هستند‪ .‬تنها روش ما با شما‬       ‫سطح رجالی مانند مرحوم هاشم ‌یرفسنجانی را در سلب اعتماد‬        ‫شبکه تلویزیونی درباره اینکه چرا افرادی در یک یا چند دوره‬
‫تجربه ســوریه و لیبی و مصر و یمن و ‪ ...‬پی ‌ش روی ماست‪.‬‬                                                       ‫تفاوت دارد‪ .‬ما تغییر را با رای میخواهیم و شــما رای را به تغییر‬                                                                ‫احراز صلاحیت نمیشوند اما در دورههای بعد تایید میشوند‪،‬‬
‫امروز یمن اســیر جنگی خانمانسوز است‪ ،‬در مصر پس از یک‬                                                         ‫موکــول میکنید؛ ما اعتراض را با مشــارکت نشــان م ‌یدهیم و‬                          ‫ملت به صندوق رای‪ ،‬نادیده بگیریم‪.‬‬           ‫اظهار داشت‪ :‬در هر دور ‌های و در هر انتخاباتی‪ ،‬صلاحیتهای‬
‫دوره انقلاب‪ ،‬بار دیگر حکومتی نظامی بر ســر کار آمده است که‬                                                   ‫شما تحریم را نشــانه اعتراض م ‌یدانید؛ ما از حداقل به حداکثر‬     ‫امروز ملت ایران به درستی نامزدهای اصلی و واقعی خود را در‬      ‫افراد را بررسی میکنیم‪ .‬ممکن است در دور‌های ابهامی نسبت‬
‫آمریکا و روسیه و ترکیه آن را به رسمیت شناخت ‌هاند‪ ،‬در لیبی یک‬                                                ‫م ‌یرسیم و شما از حداکثر میخواهید به حداقل برسید؛ ما حرف‬         ‫صحنههای مختلف انتخابات پیدا نمیکنند و درحالی که جامعه‪،‬‬        ‫به شخصی وجود داشــته باشد و در ادوار بعد آن ابهام یا مانع‬
‫دولت واحد وجود ندارد و در سوریه با گذار از جنگ خانمانسوز‬                                                     ‫اول را مقدمه حرف آخر م ‌یدانیم شما حرف آخر را اول م ‌یزنید!‬      ‫جوان شده اســت همچنان با افراد تکراری مواج ‌هاند و لاجرم با‬   ‫برطرف شــده باشــد‪ .‬برعکس آن نیز امکانپذیر است؛ یعنی‬
‫داخلی حاکمیت این کشــور هیچ آسیبی ندیده است اما سرزمین‬                                                                                                                        ‫پدیدههایی مانند نامزدهای پوششــی‪ ،‬نیابتی و وکالتی مواج ‌هاند‬  ‫ممکن اســت اتفاقاتی افتاده باشد که کســی صلاحیتش را‬
‫سوریه به قرون‌وسطی بازگشته است و ملت آن داغدار برادرکشی‬                                                      ‫دوستان عزیز‬                                                      ‫و گاه از این راه‪ ،‬رای مخالف خــود را به صندوق رای م ‌یریزند‪.‬‬  ‫از دســت داده باشــد‪ .‬بنابراین هر دو مورد در سوابق شورای‬
‫اســت‪ .‬فاجعه بزرگتر در افغانســتان رخ داده اســت که پس از‬                                                                                                                     ‫گرچه ظهور اصلاحطلبان اصیلی چون مسعود پزشکیان این بازی‬
‫‪ 20‬ســال ادعای مبارزه نظام بی ‌نالملل با طالبان اکنون این فرقه‬                                               ‫هممیهنان گرامی‬                                                                                                                                   ‫نگهبان و در ادوار مختلف داریم‪.‬‬
‫بنیادگرا با موافقت غرب و شرق حکومت را پس گرفته و خلافت‬                                                                                                                                               ‫طراحی شده را بر هم زده است‪.‬‬
                                                                                                             ‫تحریم انتخابات پنج نتیجه عملی دارد‪:‬‬
   ‫و امارت اسلامی را جایگزین جمهوریت اسلام کرده است‪.‬‬                                                                                                                                                           ‫هممیهنان عز یز‬
‫مــا م ‌یدانیم که با گذشــت ‪ 26‬ســال از آغــاز عصر جدید‬                                                      ‫تنبه حاکمیت و بیــداری آن از خواب غفلت و‬    ‫یکم‬                  ‫شما حق دارید‪ ،‬رای بدهید و حق دارید به نامزد آرمانی خود‬
‫اصلاحطلبی در ایران و ظهور تعارضهای ذاتی آن شــما از رای‬                                                      ‫تغییر در رونــد اداره کشــور و پذیرش رقابت‬
‫دادن و نظاره کردن خســته شــد‌هاید و ترجیح م ‌یدهید به جای‬
‫اصلاحطلبی تدر یجی و حداقلی اگر نمیتوانید به تغییرات اساسی‬                                                    ‫حداکثری در جامعه و بالا کشیدن خود از سطح منازعات‪...‬‬

                                                                                                             ‫ما م ‌یدانیم که تجربه ســال ‪ 1400‬مانــع از ردصلاحیتهای‬
                                                                                                             ‫گسترده در ســال ‪ 1402‬و ‪ 1403‬نشــد و این تنبه حاصل نشد و‬
                                                                                                             ‫نظریه حکومت اقلیت نهتنها رد نشــد که به کرســی نشست که‬
   1   2   3   4   5   6   7