Page 7 - 14-04-1403-1734 Sazandegi
P. 7

‫‪07‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1734‬‬                                              ‫بررسی رویدادهای اجتماعیکوچه‬
    ‫پنجشنبه ‪ 14‬تیر ‪1403‬‬

               ‫ایرانشهر‬                                                 ‫محدودیتهای ترافیکی‬                                                                           ‫حذف میشود‬                                                            ‫واریز ‪ 3‬میلیونی‬

     ‫دلواپس تخت جمشید‬                                                ‫ســرهنگ احمد شــیرانی‌‪ ،‬رئیس مرکز کنترل ترافیک فراجا‬                                     ‫بــا اجرایی شــدن قانون «الزام به ثبت رســمی معــاملات اموال‬          ‫میرهاشم موسوی‌‪ ،‬مدیرعامل سازمان تأمی ‌ناجتماعی از پرداخت‬
                                                                     ‫درباره اجرای محدودیتهای ترافیکی در جادههای کشور در‬                                       ‫غیرمنقول» از ســوم تیر ســال جاری‪ ،‬هر درخواســ ‌ت جدیدی‬               ‫مبلغ ســه میلیون تومان بابت عل ‌یالحســاب متناسبســازی و‬
‫کنسرت علیرضا قربانی برای ‪ 3‬شب دیگر تمدید شد‬                          ‫تعطیلات پایان هفته جاری گفت‌‪ :‬بر اســاس تمهیدات اتخاذ‬                                    ‫که در ســامانه جامع املاک ثبت شــود‪ ،‬خروجی آنصدور سند‬                 ‫معیشت بازنشستگان برای ماههای فروردین تا خرداد ماه خبر داد‪.‬‬
                                                                     ‫شــده از ساعت ‪ ۱۲‬ظهر امروز تا ســاعت ‪ 6‬صبح روز شنبه‬                                      ‫الکترونیک اســت‪ ،‬حالا ســند دفترچ ‌های(منگول ‌هدار) یا ســند‬          ‫با همکاری ســازمان برنامه و نظام پولی و بانکی کشور این منابع‬
‫با وجود افزایش انتقاد از برگزاری کنسرت در تخت جمشید‪،‬‬                 ‫‪ ۱۶‬تیرماه تردد موتورســیکلت از محورهای کرج‪ -‬چالوس‪،‬‬                                       ‫تکبرگ باشد؛ به این ترتیب الزام تبدیل اسناد دفترچ ‌های به سند‬          ‫تأمین شده و این واریز برای همه بازنشستگان و مستمریبگیران‬
‫کنســرت علیرضا قربانی ســه شب دیگر تمدید شــده است‪ .‬در‬               ‫هراز‪ ،‬فیروزکوه‪ ،‬محور تهران‪ -‬ســمنان‪ -‬مشهد و بالعکس‬                                       ‫تکبرگ در این چرخه حذف میشــود‪ .‬مردم میتوانند از طریق‬                  ‫خواهد بود و با هماهنگی فنی با بانک‪ ،‬دیروز چهارشنبه ‪ 13‬تیرماه‬
‫روزهای اخیر و پس از انتشار خبر برگزاری این کنسرت‪ ،‬گروهی‬                                                                                                       ‫اپلیکیشن جامع موبایل کاتب‪ ،‬خدمت مورد نیاز را دریافت کنند‪.‬‬
‫از کارشناســان میراث فرهنگی و کاربران شبکههای اجتماعی با‬                                             ‫ممنوع است‪.‬‬                                                                                                                              ‫به صورت کامل به حساب همه واریز شده است‪.‬‬
‫ابراز نگرانی از امکان آســیب وارد شــدن به این مکان تاریخی به‬
‫آنانتقاد کردند‪.‬قربانی یکشــنبه(‪ ۱۰‬تیر)حین کنسرت خوددر‬                                                                                                         ‫آموزش رایگان‬
‫تخت جمشــید در پاسخ به منتقدان گفت که برگزارکنند‌ههای این‬
‫کنســرت از «خبرهترین کارشناســان میراث فرهنگی» مشورت‬                                                                                                          ‫پزشکیان چه قولهایی برای اصلاح سیستم آموزش و پرورش داده است؟‬
‫گرفت ‌ه و تلاش کرد‌هاند «حتی اندازه ســر ســوزنی اثر منفی روی‬
‫بنایی که از نیاکان ما به ما رســیده» نگذارد‪ .‬او با اشــاره به اینکه‬  ‫از ظرفیت بازنشســتگان است‪ .‬همچنین دانشــجویان ترم آخر دانشگاه‬                            ‫ســه درصدی به ‪ ‌۲۷۹‬هزا‌ر و ‪ ۱۹‬نفر رسیده است‪ .‬بر طبق آمارهای مرکز‬      ‫گــروه اجتماعی‪ :‬آموز ‌شوپرورش پرمخاطبترین و البته خبرســازترین‬
‫ما «محکوم به این هســتیم که با پوســت و گوشــت و استخوان‬             ‫فرهنگیان نیز در صورت تمایل میتوانند در کلاسهای درس به کار گرفته‬                          ‫پژوه ‌شهایمجلسازحدودچهارمیلیونو‪ ۸۹‬هزاربازماندهازتحصیل‬                 ‫وزارتخانه کشــور اســت و با توجه به انتخابات زودهنگام پی ‌شرو‪ ،‬یکی‬
‫خودمان» این اثــر را حفظ کنیم‪ ،‬ادامه داد‪« :‬ســعی کردیم هیچ‬           ‫شــوند‪ .‬بدون تردید به کارگیری نیروهای فرسوده و ناکارآمد و نیروهای‬                        ‫طی دوره چهار ساله (سالهای تحصیلی ‪ ۹۵-۹۴‬تا ‪ )۹۹-۹۸‬تعداد ‪۱۷۸‬‬            ‫از مســائل اساســی که در اظهارات کاندیداها مطرح میشود‌‪،‬آموزش و‬
‫مشکلی برایش ایجاد نکنیم و همانطور که میبینید تمام تلاشمان‬            ‫بسیار جوان و فاقد تجربه‪ ،‬راهکار قطعی رفع مشکل نیست و حتما باید‬                           ‫هزار‪ ۲۳۸‬نفر‪،‬یعنیتنها‪ ۳/۴‬درصدازآنهادوبارهجذبآموزشعمومی‬                 ‫پروروش است؛ از زخم کهنه کسری معلم و طبقاتی شدن آموزش که میان‬
‫بر این بوده نزدیکی با خود سایت و بنا نداشته باشیم و تمام سیستم‬       ‫برنامههای بهتری در دستور کار قرار بگیرد‪ .‬یکی از انتقادات به شیوه فعلی‬                    ‫شد ‌هاند‪( ».‬برگرفته از گزارش منعکس شده در مرکز پژوهشهای مجلس)‬         ‫آدمها خط کشــیده و آنها را با یک بیعدالتی عیان دستهبندی کرده است‬
‫صوتی ما پشت به این ابنیه تاریخی هستند‪ ».‬برگزارکنندههای این‬           ‫استخدام معلمان‪ ،‬ورود آنها به کلاسهای درس بدون گذراندن دورههای‬                            ‫از ســوی دیگر‪ ،‬در گزارش «مرکز آمار ایران» نیز آمده اســت که در سال‬    ‫تــا نابرابری و بازماندگی از تحصیل کودکان طبقات فرودســت که دولت‬
‫کنسرتهمپیشازبرگزارینخستیناجراباانتشاربیانی ‌هایتلاش‬                  ‫آموزشی لازم پیش از ورود به کلاس درس است که میتواند با آسیبهای‬                            ‫تحصیلــی‪«،۱۴۰۲-۱۴۰۱‬درمقطعابتداییبیشاز‪ ۱۷۵‬هزاردانشآموز‪،‬‬                ‫چهاردهــم‪،‬بایدبتواندبــابرنام ‌هریزیوآیندهنگری‪،‬نقشــهنجاتنظام‬
‫کردند به نگرانیها پاســخ دهند‪« :‬تلاش شده است که با در نظر‬            ‫بســیاری برای دانشآموزان مدارس دولتی عادی ب ‌هویژه به لحاظ کیفیت‬                         ‫درمقطعمتوسط ‌هاولحدود‪۱۹۸‬هزاردانشآموز‪،‬ودرمقطعمتوسط ‌هدوم‬               ‫آموزشــی از وضعیت فعلی را ترسیم و شــرایط مطلوبتری در این حوزه‬
‫گرفتن تمامی ملاحظات لازم برای پیشــگیری از هر گونه آسیب‬              ‫آموزش همراه باشــد‪ .‬از این رو مشــکلات آموزش و پرورش‪ ،‬واضح و‬                             ‫نیز حدود‪ ۵۵۷‬هزار دانشآموز ترک تحصیل کرد‌هاند‪ ».‬این آمار حاکی از‬
‫یا اثر منفــی از هر نوع و به هر طریق به بناهــا و محوطه این آثار‬     ‫آشــکاراستامادر تماماین سالهاهیچدولتی موفق به کاستناز باراین‬                             ‫آن اســت که شمار دانشآموزانی که در یک سال گذشته «ترک تحصیل»‬                                                  ‫رقم بزند‪.‬‬
‫باستانی‪ ،‬محل اجرا به فضایی با فاصله مطلوب و اصولی از بناها‬           ‫مشکلات نشده و امروز مخاطبان وسیع این وزارتخانه از معلم تا خانواده‬                        ‫کرد‌هاندبهدستکم‪ ۹۳۰‬هزارتندرسراسرکشورافزایشیافتهاستواین‬                ‫اگرچهطبقاصل‪ ۳۰‬قانوناساســی«دولتموظفاســتوســایل‬
                                                                                                                                                              ‫دانشآموزان نیز به جمعیت افراد «بازمانده از تحصیل» افزوده شد‌هاند و‬    ‫آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوســطه فراهم‬
                     ‫و پشت به سازهها منتقل شود‪».‬‬                                         ‫دانشآموزان احساس رضایت نمیکنند‪.‬‬                                                                                                            ‫کند‪ ».‬با این حال هزینههایی که از لحظه ثبتنام تا پایان ســال تحصیلی‬
‫بســیاری از منتقــدان برگزاری این کنســرت که بــه عنوان‬                                                                                                       ‫مبتنی بر گزارش کارشناسی مرکز پژوهشهای مجلس‪ ،‬خانوارهایی که در‬
‫«نخستین اجرای زنده موسیقی صحن ‌های در تخت جمشید» قرار‬                                         ‫ ‪W‬وعد ‌ههایپزشکیان‬                                              ‫دهکهای پایین درآمدی قرار دارند و «فاقد بیمه و درآمد ثابت هســتند‬               ‫بر خانوادهها تحمیل میشــود از نقض گسترده این قانون‬
‫اســت در مجموع میزبان حدود ‪ ۲۴‬هزار نفر باشد به جز احتمال‬                                                                                                      ‫بیشــتر در معرض بازماندگی از تحصیل قرار دارند» بنابراین بازماندگی از‬           ‫حکایت دارد‪ .‬خانوادهها در طول سال باید مبالغی را تحت‬
‫«آسی ‌بزا بودن صدای بلند اجرای زنده بر مصالح ساختمانهای‬              ‫مسعود پزشــکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری‬                                              ‫تحصیل با وضعیت رفاه خانوار ارتباط مستقیم و تنگاتنگی دارد‪ .‬در چنین‬              ‫عنوان کمک به مدرسه پرداخت کنند؛ هرچند سالهاست‬
‫تاریخی» به آثــار مخرب احتمالی «رفت و آمــد» و «بالا رفتن‬            ‫در ‪ ۲۹‬خــرداد گذشــته در همایــش «فرهنگیــان حامی‬                                        ‫وضعیتی بارها زمزمه «توســعه مدارس هیا ‌تامنایی ب ‌ه میزان حداقل ‪۲۵‬‬             ‫که مدیران آموز ‌شوپرورش بر ممنوعیت دریافت شهریه از‬
‫احتمالوندالیسم»اشارهم ‌یکنند‪.‬زهرااحمدیپور‪،‬رئیسپیشین‬                  ‫پزشکیان»‪ ،‬اصلاح مملکت را «بدون مدرس ‌های که در آن‬                                        ‫درصد مدارس شهری‪ ،‬روســتایی و عشایری» به گوش رسیده و پیوسته‬                     ‫والدین در مــدارس دولتی تاکید میکنند اما آنچه در عمل‬
‫ســازمان میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دســتی و گردشگری‪ ،‬یکی از‬                ‫خلاقیت‪ ،‬نقادی‪ ،‬کارهای تیمی و مشارکت وجود نداشته‬                                          ‫تمامی دولتها‪ ،‬مسیر را‌هاندازی مدارس خصوصی را با عناوین مختلف و‬                 ‫اتفاق م ‌یافتد‪ ،‬این اســت که از والدین هنگام ثبتنام پول‬
‫منتقدان این اتفاق است‪ .‬او سوم تیرماه به تابناک گفت نباید اجازه‬                                                                                                ‫حتی به نام «مدرسه غیردولتی» هموار و ادعا کرد ‌هاند که هدف از واگذاری‬           ‫طلــب کرده و میگویند برای تامین هزینههای مدرســه با‬
‫برگزاری این رویداد در تخ ‌تجمشید داده شود چراکه «هنرمندان‬                                 ‫باشد» ممکن ندانست‪.‬‬                                                  ‫مدارس به بخش خصوصی و تبدیل آنها به «مدارس هیا ‌تامنایی»‪ ،‬این‬                   ‫کســری بودجه مواج ‌هانــد و گاه مبالــغ دریافتی به همراه‬
‫و طرفــداران آنها به صورت اصولی از بناهای تاریخی اســتفاده‬           ‫او در ایــن همایــش قول داد اگــر روزی روزگاری به‬                                        ‫است که «نقشآفرینی خانوادهها و معلمان» را در مدارس افزایش دهند!‬                 ‫هزین ‌ه خرید کفش و لباس و دیگر موارد پیشبینینشــده‬
‫نمیکننــد و پس از برگزاری هر رویداد صدمات ز یادی به بناهای‬           ‫قدرت رســید‪ ،‬اولیــن و مهمترین اولویتش رســیدگی به‬                                       ‫به رغم وعدههای مسئولین در زمینه آموزش و پرورش نه تنها برنامه مدون‬              ‫از مجموع حقــوق یک کارگر حداقلبگیــر فراتر م ‌یرود‬
‫تاریخی وارد میشــود‪« ».‬صرف گرفتن تضمین و تعهد از برگزار‬              ‫بماداشـرـدس بواگوفتضهعبیودت‪:‬ناقمنطاعًًاسـاـجابزهوناخصولااهحممداعدیدشرــمدترمسعـلـمهابهن‬  ‫و کارشناســان ‌های وجود ندارد بلکه هر ســال وضعیت بدتر هم میشود‪.‬‬               ‫بنابراین تحصیل تا پایان دوره متوسطه رایگان نیست و نکته‬
‫کنندگان کنسرت کافی نیســت چراکه گاهی خسارتهای وارده‬                  ‫هیچ معلمی ب ‌یاحترامی شــود‪ .‬همچنین اعمال یک نظام‬                                        ‫کافی اســت نگاهی به کــودکان مناطق محروم و مــدارس دولتی عادی‬                  ‫تاملبرانگیز اینجاست که به رغم صرف هزینههای گزاف‪،‬‬
                                                                     ‫استخدامی و مشــارکت دادن معلمان در مدیریت مدارس‬                                          ‫بینداز ید با بررسی جزئیات آماری‪ ،‬وخامت نظام آموزشی عیانتر میشود‪.‬‬               ‫تحصیل در مدارس دولتی رهاوردی ندارد و بیشترین آمار‬
                  ‫ممکن است غیرقابل جبران باشد‪».‬‬                                                                                                                                                                                     ‫پذیرفتهشدگان کنکور سراسری متعلق به دانشآموزان مدارس غیردولتی‬
‫مسئولان وزارت میراث فرهنگی اطمنیان داد‌هاند که برگزاری‬                                              ‫را قطعا انجام م ‌یدهیم‪.‬‬                                                               ‫ ‪ W‬معضل همیشگی کمبود معلم‬                 ‫و خاص هســتند؛ یعنی آنهایی که پول بیشــتری خرج میکنند و به این‬
‫این برنامه در تخت جمشید از زوایای مختلف بررسی شده است‪.‬‬               ‫این نامزد انتخابات ر یاست جمهوری ضمن بیان اینکه «من نمیفهمم‬                                                                                                    ‫ترتیب رشتههای مطرح دانشــگاههای معتبر به طبقات فرادست جامعه‬
‫علیرضا عسگریچاوردی‪ ،‬مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‬                      ‫نسل زد‪ ،‬ایکس و ایگرگ چیست؛ مشکل این نسلها ما هستیم؛ او تغییر‬                             ‫این وخامت در زمینه کســری معلم نیز قابل ملاحظه اســت که البته‬
‫جمشــید به «هنر آنلاین» گفت‪« :‬در حال حاضر مســاله تاثیر‬              ‫و نــوآوری میخواهد اما ما تغییری نکردیم» گفته بود که اگر مدرســه و‬                       ‫در این مسیر‪ ،‬کوچ بخشــی از معلمان به مدارس غیردولتی موجب شده‬                                               ‫تعلق میگیرد‪.‬‬
‫صوت بر بناهای تخت جمشــید مطرح اســت و به همین دلیل‬                  ‫معلمان باور و اندیشه تغییر در خود ایجاد کنند‪ ،‬میتوانند مشکلات خود را‬                     ‫اســت که در برخی نقاط کشــور بهخصوص در نقاط محروم و دورافتاده‬         ‫یکی از وجوه مشــترک تمامــی دولتها‪ ،‬خصوصیســازی آموزش‬
‫مکان برگزاری کنسرت موسیقی بیرون از تختگاه تخت جمشید‬                  ‫با نسل جدید برطرف کنند‪ .‬او با این ادعا که «من میتوانم مدارس دولتی‬                        ‫کمبود نیروی انسانی یا کمبود معلمان باتجربه و کارآزموده به عنوان یکی‬   ‫بوده اســت‪ .‬نتیجه این روند کالایی شدن آموزش‪ ،‬نهادینه کردن نابرابری‬
‫و در فاصلــه‪ ۵۰‬متری در زیر ســطح ارتفــاع‪ ۱۷‬متری تختگاه‬              ‫را ارتقــا دهم تا تنه به تنه مدارس خصوصی و آنچنانی بزنند» همچنین در‬                      ‫از مصادیق بارز نابرابری آموزشــی رخ نشان دهد‪ .‬مهمترین نهاد آموزشی‬     ‫و بازماندگــی از تحصیل در میان کودکان طبقات محروم اســت‪ .‬اگرچه‬
‫انجام میشود‪« ».‬ارزیابی کیفی منظر صوتی در مجموعه میراث‬                ‫ششــمین برنامه «میزگرد فرهنگی» یکی از اصــول کاری خود را اجرای‬                           ‫کشــور در مواجهه با بزرگترین بحران آموزشی در سالهای اخیر منفعل‬        ‫گزارشهای رســمی هم تاییــد میکنند که از ســالهای ابتدایی دهه ‪90‬‬
‫جهانی تخت جمشــید برای تمام بناهای این مجموعه طی یک‬                  ‫«عدالت» عنوان و اظهار کرده بود‪ :‬قطعا برای کسانی که امکانات ندارند‬                        ‫و بدون برنامه عمل کرده است و همچنان مشکل کلاسهایی که ب ‌ه جای‬         ‫برونســپاری مدارس دولتی به بخش خصوصی شکل جدیتری به خود‬
‫طرح پژوهشی با دانشگاه هنر تهران به صورت میدانی انجام شده‬             ‫تلاش میکنم تا بتوانند‪ ،‬رقابت کنند‪ .‬آنهایی که نه پول دارند و نه صدای‬                      ‫معلمبامعاونادارهمیشودوکلاسهایدوشیفتهیابالای‪ ۴۰‬نفریبرای‬                ‫گرفته اما واقعیت این است که آنچه امروز در نظام آموزشی کشور مشهود‬
‫است‪ ».‬محمدثاب ‌تاقلیدی‪،‬مدیرکلمیراثفرهنگی‪،‬گردشگری‬                     ‫آنها شــنیده نمیشود؛ مورد توجه قرار م ‌یدهم؛ در روستاها مردم بدبخت‬                                                                                             ‫اســت‪ ،‬مولود عملکرد یک دولت یا یک دهه نیست بلکه حاصل چندین‬
‫و صنای ‌عدســتی فارس هم درباره این کنســرت گفت‪« :‬برگزاری‬                                                                                                                ‫حل موقت معضل کمبود معلم به قوت خود باقی است‪.‬‬                ‫دهه عملکرد دولتهای مختلف اســت‪ .‬همچنین تغییرات نسبت بودجه‬
‫برنامههــای فرهنگی و هنری ضمن آنکه نشــاط اجتماعی را به‬                                   ‫معلم ندارند اما کسی چیزی نمیگوید‪.‬‬                                   ‫هرچند در موضوع کمبود معلم دســتکم در مــورد آمارهایش اتفاق‬            ‫نشان م ‌یدهد که سهم بودجه آموز ‌شوپرورش از بودجه عمومی دولت در‬
‫همراه دارد موجب رونق و توسعه گردشگری هم میشود‪ ».‬او با‬                ‫پزشــکیان همچنین ‪ ۳۱‬خرداد مــاه در دومین مناظــره ‪ ۶‬کاندیدای‬                             ‫نظر وجود ندارد چراکه مراجع مختلف اعداد گوناگونی را ذکر میکنند اما‬     ‫طول بیش از ســه دهه اخیر تقریبا به نصف و در برخی سالها به کمتر از‬
‫اشاره به اینکه نیمی از خریداران بلیتهای این کنسرت خارج از‬            ‫انتخابات‪ ،‬اشــار‌های به سیاســتهای خود در حــوزه آموزش و پرورش‬                           ‫مطابق برخی از اطلاعات و آمار موجود‪ ،‬درحا ‌ل حاضر آموز ‌شوپرورش‬
‫اســتان فارس زندگی میکنند به «روجا نیوز» گفت‪« :‬ما الان در‬            ‫داشت و با گلایه از عدم اجرای عدالت آموزشی در سراسر ایران از مدارس‬                        ‫بــا کمبود ‪ ۴۰۰‬هزارتایی معلم مواجه اســت‪ .‬از طرفی نحوه تامین نیروی‬                                  ‫نصف تقلیل یافته است‪.‬‬
‫زمان کمسفر قرار داریم و این کنسرت باعث شده که یک تحرکی‬               ‫اســتانهای محرومی همچون سیستان بلوچستان و خوزستان نام برد که‬                             ‫انسانی هم اشــکالاتی دارد‪ .‬یکی از راههای جبران کسری معلم استفاده‬
‫در اســتان ایجاد شود و ســبب رونق گردشگری میشود و رونق‬               ‫امکانات حداقلی دارد و حتی این مدارس را با مدارس غیرانتفاعی مقایسه‬                                                                                                                          ‫ ‪ W‬دان ‌شآموزان غایب از مدرسه‬
‫اقامتگاهها را در پی دارد» موافقان همچنین به ســابقه برگزاری‬          ‫و گفته بود‪ :‬امــروز بیش از ‪ ۸۰‬درصد ورودی کنکور از ‪ ۲۰‬درصد مدارس‬
‫کنسرتهای اینچنینی در بناهای تاریخی مانند «آ کروپلیس» در‬              ‫غیرانتفاعی اســت که ما ایجاد کرد‌هایم؛ چراکه ما در حق مدارس دولتی‬                                                                                              ‫مرکزپژوه ‌شهایمجلسشورایاسلامیدراسفند‪۱۴۰۱‬درگزارشی‬
‫آتن‪« ،‬میدان سرخ» در مسکو و «کولوسئوم» در رم اشاره میکنند‬                                                                                                                                                                            ‫اعلام کــرد که دســ ‌تکم «‪ ۹۱۱‬هزار و ‪ ۲۷۲‬کودک لاز‌مالتعلیم در ســال‬
‫و میگویند برنامههای اینچنینی در صورت رعایت استانداردها و‬                ‫ب ‌یانصافی میکنیم و به دانشآموزان آنها سرویس درستی نم ‌یدهیم‪.‬‬                                                                                               ‫تحصیلی ‪ ۱۴۰۱-۱۴۰۰‬از تحصیــل بازماند‌هاند» و «تعداد ‪ ۲۷۹‬هزار و ‪۱۹‬‬
‫جلوگیری از آسیب به مکان تاریخی میتواند موجب رونق گرفتن‬               ‫او همچنین با تاکید بر لزوم توجه به معیشــت معلمان‪ ،‬عدم رسیدگی‬
‫«گردشگری فرهنگی» شود‪ .‬کارشناسان این مقایسه را «غلط»‬                  ‫به این امر را عاملی در چند شــغله شدن معلمان و در نتیجه عدم فرصت‬                                                                                                   ‫دانشآموز» نیز در همین سال تحصیلی «ترک تحصیل» کرد‌هاند‪.‬‬
‫م ‌یدانندچون«ارزشبناها»و«میزانخطرپذیری»آنهامتفاوت‬                    ‫کافی برای توجه به دانشآموزان دانســت‪ .‬عدم ثبات مدیریت در آموزش‬                                                                                                 ‫بر اســاس گــزارش مرکــز پژوهشهــای مجلس‪« ،‬اگرچــه تعداد‬
‫است‪ .‬به اعتقاد آنها قوانین سختگیران ‌های در زمینه برگزاری‬            ‫و پرورش نکته دیگری بود که پزشکیان ضمن یادآوری آن عنوان کرده بود‬                                                                                                ‫دانشآموزان ترک تحصیل کرده در ســال تحصیلی‪ ۱۴۰۱-۱۴۰۰‬به نسبت‬
‫کنسرت در اماکن تاریخی وجود دارد که «یکپارچگی ساختاری‬                  ‫که وزیر آموزش و پرورش باید قویترین و دلسوزترین آدم(وزرا) باشد‪.‬‬                                                                                                ‫سال ‪ ۱۳۹۳-۱۳۹۴‬کاهشی ‪ ۶/۱۹‬درصدی را نشان م ‌یدهد اما در همین‬
‫مکان تاریخی به خطر نیفتد‪ ».‬به گفته آنها از جمله این قوانین‬           ‫او همچنین در مناظره دوشــنبه شب هفته جاری هم گفت که؛ در‬                                                                                                        ‫بازه زمانــی‪ ،‬آمار دانشآموزان ترک تحصیل کرده در دوره متوســطه اول‬
‫میتــوان به «جلوگیری از آســیب به محیط زیســت‪ ،‬ظرفیت‬                 ‫سلامت و آموزش معتقد به بازار آزاد نیســتیم‪ .‬قرار نیســت در حوزه‬                                                                                                ‫افزایش داشته است به طوری که تعداد ترک تحصیل کرد‌هها در این مقطع‬
‫محدود شــرکتکنندگان‪ ،‬اقدامات کنترل جمعیت‪ ،‬کنترل نور‬                  ‫درمان به مادری که پول ندارد‪ ،‬بگوییم مریضش را از دست بدهد‪ .‬یا‬                                                                                                   ‫از‪ ۶۰‬هزار نفر در ‪ ۱۳۹۴-۱۳۹۳‬به بیش از ‪ ۱۵۴‬هزار نفر در ســال گذشته‬
‫و صدا با اســتفاده از ب ‌هروزترین تکنولوژیها و رعایت کدهای‬           ‫خانواد‌های که پول ندارد را با خانواده دانشآموزی که مشکلی ندارد در‬                                                                                              ‫رســیده اســت‪ .‬همچنین تعداد دانشآموزان ترک تحصیل کرده در دوره‬
‫حقوق و فرهنگی» اســت‪ .‬منتقدان بر این باورند که‌؛ مدافعان‬                                                                                                                                                                            ‫ابتدایی از ‪ ۷۸‬هزار نفر در ‪ ۱۳۹۳-۱۳۹۴‬به ‪ ۹۹‬هزار نفر در ‪۱۳۹۸-۱۳۹۹‬‬
‫این ایده «شــاید اطلاعی از این بنا و ایــن مجموعه ندارند» و‬                                      ‫رقابت مشترک قرار دهیم‪.‬‬                                                                                                             ‫رسیده اســت‪ .‬آمار کل ترک تحصیلکنندگان در ‪ ۱۴۰۱-۱۴۰۰‬نیز با رشد‬
‫«هزاران مشکل دیگر بر سر گردشگری فرهنگی وجود دارد از‬
‫جمله مشکلات زیرساختی‪ ،‬هتل‪ ،‬فرودگاه‪ ،‬حم ‌لونقل‪ ،‬امنیت‬
‫و‪ ...‬که اولویتهای اصلی گردشــگری هستند که باید به فکر‬

                                  ‫آنها بود‪».‬‬
   2   3   4   5   6   7   8