Page 4 - 14-04-1403-1734 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                              ‫سال هفتم‌شماره ‪1734‬‬                                        ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫پنج‌شنبه‌ ‪ 14‬تیر ‪1403‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫درمحاصرهفی ‌کنیوزها‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫آسی ‌بهای ناشی از اطلاعات نادرست‬

    ‫تﺠلیﻞ انوری از حداد‬                                                                                                                    ‫بیستمین حراج تهران‬                                                                               ‫علومی از سرآمدان ادبیات داستانی‬                                                                                         ‫حسن محرابی‬

‫حســن انوری‪ :‬آقای حداد عادل فرهنــگ اسلامی را خوب‬                                                                                      ‫بیســتمین دور‌ۀ حراج تهران بــا عنوان حراج «هنــر مدرن و‬                                              ‫عل ‌یاصغر شــیرزادی‪ :‬محمدعلی علومی یکــی از چهار نفر‬                                                                         ‫پژوهش‌گر‬
‫میشناسند و غرب را هم خوب میشناسند و دلیلش این است‬                                                                                      ‫معاصر ایران» جمعه ‪ ۱۵‬تیر ‪ ۱۴۰۳‬ساعت ‪ ۱۷‬در هتل پارسیان‬                                                  ‫ســرآمد کل تاریخ ادبیات داستانی ماست‪ .‬علومی در نوع کار‬
‫که پایاننامه دکتری خود را دربارۀ کانت‪ ،‬یکی از فلاسفه بزرگ‬                                                                              ‫آزادی تهران برگزار خواهد شــد‪ .‬نام ابوالقاسم سعیدی‪ ،‬قاسم‬                                              ‫و ژانــر کارش به رغــم ناروایی و ناملایتمی روزگار‪ ،‬ســرآمد‬                ‫حتمًًا با این موضوع مواجه شــد‌هاید که در خیابان یک نفر‬
‫غرب نوشته است‪ .‬نام حداد با زبان فارسی گره خورده و زبان‬                                                                                 ‫حاج ‌یزاده‪ ،‬محمدعلی ترقیجاه‪ ،‬فریده لاشایی‪ ،‬صادق ادهم‪،‬‬                                                 ‫اندوه بود‪ .‬اندوه افسردگی نیست‪ ،‬پایه خلاقیت است‪ .‬او این‬                    ‫جلوی شما را میگیرد و آدرس محلی را از شما میپرسد‪،‬‬
‫فارســی را از دو جهت رهبری میکند‪ ،‬هم فرهنگستان زبان‬                                                                                    ‫نصرالله افج ‌های‪ ،‬خسرو حس ‌نزاده‪ ،‬محمود زند‌هرودی‪ ،‬فرهاد‬                                              ‫پایه خلاقیت و حقیقتطلبی و خلق زیبایی را داشــت‪ .‬بهرام‬                     ‫آودمرثًسا ًلیمکیهگمویییپردسمدس‪،‬تنقیدامریدود‬  ‫شما با اینکه اطلاع درستی از‬
‫فارسی و هم بنیاد ســعدی که هر دو مسئول پا ‌سداشت زبان‬                                                                                  ‫مشــیری‪ ،‬سیراک ملکونیان‪ ،‬کوروش شیشهگران و‪ ...‬در میان‬                                                  ‫مقدادی منتقد ادبی و کافکاشناس آدم جد ‌ی و کمحرف بود‪،‬‬                                                                   ‫اما یک جواب الکی! م ‌یدهید‬
                                                                                                                                                                                                                                               ‫درباره علومی گفت‪ :‬در چشمان این جوان بارقه نبوغ است‪.‬‬                     ‫خیابان آن طرفتــر‪ .‬در عالم واقع این موضوع چندان هم‬
                              ‫فارسی هستند‪.‬‬                                                                                                           ‫هنرمنداِِن این دوره از حراج دیده میشود‪.‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫الکی نیست‪ .‬ارائۀ ایدۀ اشتباه یا راهنمایی اشتباه و یا ارائۀ‬
                                                                                                                                                                ‫پایه دموکراسی‬                                                                                                                                          ‫اطلاعات غلط بسیار مضر است و فقط به سرگردانی افراد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫منجر نمیشود‪ .‬برای دههها‪ ،‬اطلاعات نادرست مبتنی بر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫عدم دسترســی مردم به حقایق و کمبود اطلاعات بوده اما‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫در دنیای امروز هجوم اطلاعات نادرســت‪ ،‬جای کمبود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اطلاعات را گرفته اســت‪.‬این امر مشکلات مهمتری را به‌‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫وجود میآورد‪ .‬یکی از مهمترین مخاطرات ارائۀ اطلاعات‬
                                                                                                                                                                ‫بررسی دو مفهوم آزادی از نگاه آیزایا برلین‬                                                                                                              ‫اشــتباه یا اختلال اطلاعات‪ ،‬این است که یافتن حقیقت‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫را ســخت میکند همچنین میتوانــد یکی از منابع اصلی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫گسترش ب ‌یاعتمادی در جامعه باشد اما درک تفاوتهای‬
‫ســرانۀ دیگران آزادی واقعــی و در کلام برلین‬                                                                                                                                                                                                ‫آیزایا برلین (‪ ۶‬ژوئن ‪ ۵ – ۱۹۰۹‬نوامبر ‪،)۱۹۹۷‬‬                                ‫ظر یف اخبار جعلی میتواند به ما کمک کند آن را بشناسیم‬
‫آزادی منفی است که جوهر و اساس لیبرالیسم‬                                                                                                                                                                                                     ‫فیلسوفسیاسیانگلیسی‪،‬یکیازبرجست ‌هترین‬
‫را تشــکیل م ‌یدهد؛ که م ‌یتواند به دموکراســی‬                                                                                                                                                                                              ‫متفکران قرن بیستم است و اقبال به او در جهان‪،‬‬                                         ‫و اثرات مضرش را کاهش دهیم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫اطلاعات اشتباه چیست؟ به طور کلی‪ ،‬ایده و اطلاعات‬
        ‫ختم شود‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                            ‫چه در میان متخصصان و روش ‌نفکران و چه از‬                                   ‫غلط یک روایت نادرســت اســت که به گون ‌های منتشر و‬
‫به هر ترتیــب آیزایا برلین انســان را محور و‬                                                                                                                                                                                                ‫ســوی خوانندگان عمومی در ده ‌ههای متمادی‬
‫هستۀ اصلی عقاید خود قرار م ‌یدهد‪ .‬او اعتقاد‬                                                                                                                                                                                                 ‫پیوسته رو به تزاید بوده و نوشت ‌ههایش را‌هگشای‬                             ‫تبلیغ میشــود که گویی واقعیت دارد‪ .‬ارائۀ اطلاعات در‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫سه بخش قابل توجه اســت‪ :‬برخی اطلاعات نادرست را‬
‫دارد‪ ،‬آدمــی م ‌یتواند در مقابل تاریخ بایســتد‪.‬‬                                                                                                                                                                                             ‫مادرفهمودس ‌توپنجهنر‌مکردنبامشکلاتیدر‬                                      ‫بدون قصد انتشار آسیب بیان میکنند‪ .‬در چنین وضعیتی‬
‫انسان آ ‌نقدر آزاد و صاحب اختیار است که هیچ‬                                                                                                                                                                                                 ‫عالم سیاست و جامعه و فرهنگ است که بدون‬
‫قدرتی یارای مقابله با او نیســت‪ .‬در واقع بشر‪،‬‬                                                                                                                                                                                               ‫حل یا دس ‌تکم درک عمی ‌قتر آ ‌نها‪ ،‬تلا ‌ش برای‬                             ‫افرادی که اطلاعات نادرســت را منتشر میکنند‪ ،‬قبل از‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫به اشتراک گذاشــتن آن با دیگران‪ ،‬آن را درست م ‌یدانند‪.‬‬
‫راع بمهلزی ِخرودیسـشـتکارندهخاوسد کت‪.‬شاانزدهجوملتبه ندیکلا بهت‬  ‫تاریخ‬                                                                                                                                                                       ‫رسیدن به آیند‌های روش ‌نتر بیهوده خواهد بود‪.‬‬                               ‫در بخش دوم افراد ممکن اســت اطلاعاتی را برای آسیب‬
                                                                ‫حوزۀ‬                                                                                                                                                                        ‫محور اصلی تفکرات برلیــن واژۀ « آزادی»‬
‫مشترک در عقاید کارل پوپر و آیزایا برلین تأکید‬                                                                                                                                                                                               ‫اســت وآن را بــه دو مفهــوم مثبــت و منفــی‬                               ‫رســاندن یا دستکاری بیان کنند‪ .‬آنها اطلاعات نادرست‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫را عامدانــه اطلاعــات واقعی توصیــف میکنند‪ .‬بخش‬
‫بر همین مسأله است که تاریخ حوزۀ عمل انسان‬                                                                                                                                                                                                   ‫تقســی ‌مبندی کرده است‪ .‬در حقیقت پیش از او‬                                 ‫سوم هدفشــان از ارائۀ اطلاعات نادرست‪ ،‬کسب پول یا‬
‫اســت‪ .‬برلین در حالی که به مبحث اصلی خود‬                                                                                                                                                                                                    ‫چنین تقسی ‌مبند ‌یای توسط افرادی چون هگل‪،‬‬
‫یعنیتفکیکآزادیمثبتومنفیم ‌یپردازدسعی‬                                                                                                                                                                                                        ‫باردلمیونن ادی ِبنرمکفاوهیـجـامنردایدویگریگاوننجاومتعشاـریـدهف‬  ‫کانــت‪،‬‬    ‫تأثیرگذاری و ایجاد آشــفتگی فکری است‪ .‬تکرار و تعدد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫بــود اما‬  ‫ارائۀ اطلاعات نادرســت میتواننــد مضر‪ ،‬مخرب و حتی‬
‫م ‌یکند بهطریقی پاسخ مارکسیس ‌تهارانیزداده‬                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫خطرناک باشــند‪ .‬به همین جهت دقت در اطلاعاتی که‬
‫که معتقدند برای رســیدن به آزادی باید جنگید‬                                                                                                                                                                                                 ‫جدیدی از دو بعد آزادی مثبت و منفی ارائه داد‪.‬‬
‫و مبارزه کرد‪ .‬برلین‪ ،‬آزادی را راهی نم ‌یداند که‬                                                                                                                                                                                             ‫ستایندگان و منتقدان ه ‌مداستانند که تمایز برلین‬                                                                         ‫ارائه میشود‪ ،‬ضرورت دارد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫برای درک غلط بودن اطلاعــات روشهایی وجود دارد‬
‫برایش باید تلاش کرد تا به آن رسید چراکه در آن‬                                                                                                                                                                                               ‫میــان آزادی مثبت و آزادی منفی ه ‌مچنان نقطۀ‬                               ‫که به خلاصه آن اشــاره م ‌یشــود‪ :‬اول اینکه منبع اطلاعات‬
‫صورت حین مبارزه‪ ،‬افراد اختیار خود را به یک‬                                                                                                                                                                                                  ‫آغازی اساســی برای بح ‌ثهــای نظری دربارۀ‬
‫حکومتویایکحزبانحصارطلبم ‌یسپارند‬                                                                                                                                                                                                            ‫معنا و ارزش آزادی سیاسی است‪.‬‬                                               ‫کجاست و آیا آن منبع و منابع آن معتبر هستند؟ اهداف آنها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫چیست؟ مراجعه به منابع متعدد نیز ضرورت دارد‪ ،‬یعنی فقط‬
‫تا آنان را به آزادی برساند پس این نم ‌یتواند آزادی‬                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫نباید به یک منبع بسنده کرد‪ .‬هر چه بیشتر به منابع اطلاعات‬
‫واقعی باشــد‪ .‬آزادی فرآیندی نیســت که برای‬                                                                                                                                                                                                                                         ‫ ‪ W‬آزادی مثبت‬
‫رســیدن به آن باید طی مراحلی نمود پس نتیجه‬                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫مختلف مراجعه شــود‪ ،‬احتمال بیشــتری برای نتیج ‌هگیری‬
                                                                                                                                                                                                                                                      ‫بنــا بــه درک برلین «خواســت ارباب خود‬                          ‫دقیق وجود خواهد داشــت‪ .‬نکتۀ مهم بعدی بررسی سوابق‬
‫و عملکرد طیفی که در این نبرد وارد نم ‌یشــود‬                                                                                                                                                                                                          ‫بودن» اســاس آزادی ایجابی کــه از دیدگاه او‬                      ‫نویســنده یــا بیانکنندۀ مطالــب و اطلاعات اســت‪ .‬باید‬
‫چیســت؟ آیا آزادی صورت خود را از آنان پنهان خواهد کرد؟‬                                                                                 ‫به آســانی مشــخص کرد‪ .‬در ظاهر چنین م ‌ینماید که آزادی‬                                               ‫آزادی خطرناک و فاســدی است‪ ،‬تشــکیل م ‌یدهد‪ .‬آزادی‬
‫برلین با چنین تحلی ‌لهایی به کمونیســ ‌تها پاسخ م ‌یدهد که‬                                                                             ‫منفی به طور ســاده همــان مختار بودن انســان در گزینش و‬                                              ‫ایجابی به مفهوم این اســت که انسان زمانی به آزادی م ‌یرسد‬                  ‫جس ‌توجو کرد که نویسنده کیست؟ آیا یک نویسنده معتبر‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫که شــرایط خاصی را تأمین کرده باشد‪ .‬آزادی چیزی است که‬                      ‫فکری‬      ‫اوسذهتنـ؟ـشیــخهارتصیشدداررد یجاامعصهرف‪ًً،‬ا نچظگراونهتاشســتخ؟ آیصا بیرناخموۀد‬
‫معتقدند برای رســیدن به سوسیالیســم و آزادی باید جنگید‪.‬‬                                                                                ‫انتخابی است که در سر هر دو راهی صورت م ‌یدهد لیکن هر‬                                                 ‫برای نیل به آن باید تلاش کرد چیزی که انسان باید صلاحیت‬                     ‫را ارائه‬
‫آیزایا برلین با تفکرات خود سعی کرد به طریقی آزادی را به دو‬                                                                             ‫انتخابی از روی اختیار نیست یا دس ‌تکم درجات اختیار از یک‬                                             ‫داشــتن آن را به دست آورد بنابراین آزادی امکانی نیست که به‬
‫شق متفاوت تقسیم کند‪ .‬از سویی آزادی مثبت وجود دارد که‬                                                                                   ‫انتخاب تا انتخاب دیگر فرق م ‌یکند‪ .‬اگر در حکومت مطلقه‬                                                ‫همه صر ‌فنظر از ماهی ‌تشان اعطا شود‪ .‬بنا به باور برلین این‬                 ‫میکند‪ .‬آیا در حوزۀ تخصصی خود اطلاعات تولید میکند؟‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫برداشــت از آزادی که انسان نخست زمانی م ‌یتواند آزاد باشد‬                  ‫در مجموع اطلاعات نادرســت نه تنها میتواند منجر‬
‫به توتالیتاریســم و استبداد ختم م ‌یشود و از طرف دیگر آزادی‬                                                                            ‫کار باعث شود‪ ،‬من‬   ‫دادن‬  ‫فدوشاسرــتشمکنرا لجوهبیادهحمتانی تصراف ًاسماز‌یتـدـسوانت‬                    ‫که از پس آزمایش برآمده باشــد‪ ،‬نامعقول اســت‪ .‬از دیدگاه‬                    ‫به قضــاوت و تصمیمگیری ضعیف شــود بلکــه پس از‬
‫منفی که به لیبرالیســم و آزادی واقعی منجر م ‌یشــود‪ .‬آزادی‬                                                                             ‫از روی اختیار عمل‬  ‫گفت‬                                                                               ‫برلین هی ‌چکس نم ‌یتواند آزادی ایجابی را جزو مقولات آزادی‬
‫مثبت به پیروی از عقل که به تبعیت از دیگران ختم م ‌یشــود و‬                                                                             ‫نکرد‌هام‪ ،‬م ‌عذلک شکی نیســت که من دس ‌تکم در عالم نظر‬                                               ‫بگنجاند بنابراین به جای آن باید بدیلش یعنی آزادی ســلبی را‬                 ‫تصحیح اســتدلال افراد نیز تأثیری طولانی بر طرز تفکر‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫جایگزین کرد‪ .‬آزادی ســلبی عرص ‌های را مشخص م ‌یکند که‬                      ‫آنها میگذارد؛ اثری که به عنوان اثر تأثیر مستمر شناخته‬
‫خود پای ‌هگذار حکوم ‌تهای فاشیستی است و آزادی منفی که‬                                                                                  ‫مرا ب‌یتــوارن آسنـتـتر‌هاجیم ایحند اهنتم؛خپابسرا نصرکفنًامبرو مسـرـرگدووشراــهکینقجراهروگزنرفدتانن‬  ‫در آن افراد و گرو‌هها اجازه دارند بدون دخالت دیگران هر طور‬                 ‫واکنشی برای کاهش اثرات‬                       ‫امطیلاشعـاـوتد ن‪.‬اادزرایسـ‌نـروتمهدامخچلنایِِنت‬
‫به دور از مداخلۀ خودسرانۀ دیگران یا هر فشاری تبیین م ‌یشود‬                                                                                                                                                                                      ‫م ‌یخواهند باشند یا هر کار که م ‌یخواهند‪ ،‬انجام دهند‪.‬‬                  ‫جلوگیــری از پیامدهای آن‬
        ‫و آزادی واقعی در آن نهفته است‪.‬‬                                                                                                 ‫به معنی وجود آزادی نیســت‪ ،‬گرچه ممکن اســت کاری که‬                                                   ‫آیزایا برلیــن‪ ،‬آزادی مثبت را مبتنی بر خودمختاری عقلانی‬
‫اصل آزادی منفی چیزی نیســت که همیشه در طول تاریخ‬                                                                                       ‫کرد‌هام به خواســت خود (در معنی معمول) کلمه انجام نداده‬                                              ‫م ‌یداند‪ ،‬یعنی آزادی اراد‌های که بر اساس واقعی ‌تهای موجود‬                 ‫برای مصر ‌فکنندگان اطلاعات و شــاغلان در زمینههای‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫فرد و با اتکا بر قدرت عقلانی وابسته به دیگران رقم میخورد‪.‬‬                  ‫مختلف از جمله فعالیتهای عموی و اداری‪ ،‬بهداشــت‬
‫پاس داشــته شده باشد و همواره از سوی گرایشهای مختلف‬                                                                                    ‫باشم‪ .‬بنابراین حدود آزادی هر کس منوط است به عوامل زیر‪:‬‬                                               ‫پس آزادی مثبت در عمل به معنای پیروی از عموم اســت که‬                       ‫عمومــی‪ ،‬سیاســتگذاری و آمــوزش ضــرورت دارد‪.‬‬
‫تمامی ‌تخواهانــه مورد حمله بوده‌اســت‪ .‬برلین اولین ردپای‬                                                                              ‫الف) تعداد امکاناتی که در برابر او قرار دارد‪ .‬ب) ســهولت یا‬                                          ‫به فرد گفته میشــود‪ ،‬چگونه بــاش! در حقیقت آزادی به فرد‬
‫ظهور آن را در یونان باســتان در قرن سوم قبل‌از میلاد یافته و‬                                                                           ‫اشــکال دسترسی به هر یک از آن امکانات‪ .‬ج) درجۀ اهمیت‬                                                 ‫تحمیل میشود‪ .‬بر مبنای آزادی مثبت همۀ افراد در نقطۀ شروع‬                    ‫نکتۀ مهم این اســت که اطلاعات نادرســت چنان رواج‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫از امکانات برخوردار هســتند و آزادی به واســطۀ چهار عامل‬                   ‫مییابند که حتی اجمــاع علمی نیز نمیتواند با آن مقابله‬
‫حاضر‬    ‫قدررابررامبر‌یدرهوــحیدۀ‪ .‬اسویادسرــدِِویرۀجممد‌عرگنرانییزیبک‌ههوپییژه دش‌ارزآثآارن‬  ‫آن را‬                                     ‫اینامکاناتدرمقایسهبایکدیگربهلحاظنقش ‌هایکهشخص‬                                                        ‫صورت گرفته اســت‪ .‬نخســت آنکه همۀ انسا ‌نها یک هدف‬                         ‫کنــد‪ .‬در چنین وضعیتی اطلاعات نادرســتی که حتی با‬
‫بنژامن‬                                                                                       ‫بود‪،‬‬                                      ‫مفروض برای زندگانی خــود دارد‪ .‬د) تاثیر اعمال دیگران در‬                                              ‫دارند‪ .‬دوم غایت همۀ موجــودات عقلانی و باید در چارچوب‬
‫کنستان این مفهوم را در تقابل با مفهوم «آزادی مثبت» م ‌یبیند‬                                                                            ‫میزان دسترســی او به امکانات مذکور‪ .‬هـ) ارزشی که نه تنها‬                                             ‫عموم و واحدی هماهنگ صورت گیرد‪ .‬ســوم نزاع اصلی بین‬                         ‫حقایق ســاده و عینی واقعی در تضاد اســت نیز پذیرفته‬
                                                                                                                                                                                                                                            ‫اصول عقلانی و غیرعقلانی و چهارم آنکه وقتی همۀ انسانها‬                      ‫میشــوند! به عنوان مثال‪ ،‬برخی افراد وجود تغییرات آب‬
‫کــه ب ‌همعنای آزادی عمل فرد در شــک ‌لدهی فعالانۀ زندگی و‬                                                                             ‫خود شــخص بلکه به طور کلی جامع ‌های که او در آن زندگی‬                                                ‫خردگرا باشند از قواعد عقلانی پیروی کرده و این قاعده در همۀ‬                 ‫و هوایی را انکار میکنند یا واکسیناســیون را رد میکنند‪،‬‬
‫شخصیت اخلاقی خود است‪ .‬برلین در خطابۀ آغازین معروف‬                                                                                      ‫م ‌یکند برای آن امکانات قائل اســت‪ .‬همۀ این عوامل و ابعاد‬                                                     ‫مردم یکسان است و همه تابع عقل و آزاد هستند‪.‬‬
‫خود در دانشــگاه با نام «دو مفهوم از آزادی» بیان م ‌یکند که‬                                                                            ‫مختلف باید با هم ملحوظ شود لذا نتیجۀ ب ‌هدست‌آمده هی ‌چگاه‬                                                                                                                      ‫انتزیاججۀمنااآعگاعلهمیی بصررخفلنایِِسفـآـن آت بگلاهکههتسوــستـنـدط‪.‬‬  ‫ب ‌هرغم اینکه‬
‫در جهان امــروز ما‪ ،‬نوعی دغلکاری نظری که در جم ‌عگرایی‬                                                                                 ‫نم ‌یتواند مقرون به وقت و قطعیت باشــد‪ .‬و نیز چه بسا جمع‬                                                                                                                                                                                             ‫این طرد علم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫عواملی ناشی از ترویج اطلاعات نادرست مانند‪ :‬ذهنیت‬
‫رومانتی ‌کها ریشه دارد به درک نادرستی از آزادی مثبت منجر‬                                                                               ‫بین انواع و درجات مختلفی از آزادی ممکن نباشــد به همین‬                                                                                                                          ‫توطئهآمیز‪،‬ترسها‪ ،‬ضعف در تحلیــل و مانند آن هدایت‬
‫اوزشدسخهـاوـ ِِپدسـرـوسزایتم‪.‬رنهدمرخفوچردنویوانقضعرگوییربفکاترهمدفشهیـ‪،‬وـنمدوهیعوجیجما«عیـخگـوزدیی ونهاآقمعنچِِمیو»ن‌یودشاـوللـاتوتدر‬  ‫جهت نتوان ملاک واحدی را در سنجش به کار برد باید اضافه‬
                                                                                                                                       ‫کرد که در مورد جوامع مســائلی نیز مطرح است که به لحاظ‬                                                                                                                           ‫میشــود‪ .‬در حقیقت بدون منابع اطلاعاتی قابل اعتماد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫و دقیــق نمیتوانیم امیدوار باشــیم که بتوانیــم اقدامات‬
                                                                                                                                       ‫منطقی ب ‌یمعنی م ‌ینماید‪( ».‬چهار مقالــۀ دربارۀ آزادی‪ ،‬آزایا‬                                                                                                                    ‫اجتماعی مانند توقف تغییــرات آب و هوایی‪ ،‬تصمیمات‬
‫در مقام حامل و حافظ حقیقی آزادی سیاســی یکی پنداشته‬                                                                                                             ‫برلین‪.)۲۴۸ :‬‬
‫م ‌یشود‪ .‬بر این سیاق‪ ،‬احکام آزادی مثبت نه از جانب افراد که‬                                                                             ‫آزادی منفــی نزد برلین یعنــی آزادی عمل و انتخاب بدون‬                                                                                       ‫ ‪ W‬آزادی منفی‬                       ‫دموکراتیک یا کنترل یک بیماری همهگیر جهانی را درست‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫و کامل انجام دهیم‪.‬‬
‫از سوی متخصصان و مسوولانی صادر م ‌یشوند که مدع ‌یاند‬                                                                                   ‫مداخلۀ عوامل بیرونی‪ .‬این آزادی به چهار شرط بستگی دارد‬                                                ‫در نگاه برلین‪ ،‬آزادی منفی اساس و پایۀ دموکراسی است‪:‬‬
        ‫خواست ‌ههای «واقعی» ما را بهتر از خود ما م ‌یدانند‪.‬‬                                                                            ‫که در بالا به آنها اشــاره شد در حقیقت رهایی از دخالت خود‬                                            ‫«آزادی منفی چیزی است که حدود آن را در هر مورد نم ‌یتوان‬
   1   2   3   4   5   6   7   8