Page 4 - 23-04-1403-1741 Sazandegi
P. 4
آگهی سال هفتمشماره 1741 04
شنبه 23تیر 1403
05 سال ﻫﻔﺘﻢ ﺷﻤاره 1741 پیشنهادهایی برای دیدنتماشا
ﺷﻨﺒﻪ 23ﺗﯿﺮ 1403
دیدگاه :یادداشت سینمایی قصهی دوران بلوغ
بازآفرینی اعتبار
بیروندرون ۲پرفروشترین انیمیشن جهان شد
بزرگترین چالش متولیان فرهنگی و سینمایی آینده
مهرزاد دانش است ».قسمت دوم انیمیشن«بیرون درون »۲هنوز در ژاپن اکران هیل ،لایزا لاپیرا ،مایا هاک ،ایو ادبری ،ادل اگزارکوپولوس و پال قادر دولتزاده
منتقد نشده است ،جایی که پیشبینی فروش خوبی دارد و در کره جنوبی والتر هاوزر صداپیشگان این اثر هستند. خبرنگار
۴۹میلیون دلار درآمد کســب کرده است .مبلغ خیرهکنندهای که
این روزها بازار گمانهزنی درباره اینکه چه کســی وزیر دیزنی معتقد است ،نویدبخش خوبی برای اکران ژاپن خواهد بود . در واقع داستان این قسمت از انیمیشن حول ماجراهایی است همانطور کــه انتظار میرفت ،انیمیشــن «بیــرون درون »۲پر
فرهنگ و ارشاد اســلامی دولت چهاردهم خواهد شد، در خارج از آمریکای شــمالی نیز مکزیک با رکورد فوقالعاده که در دوران بلوغ برای رایلی رخ میدهد و قصه آن از یک انیمیشن فروشترین فیلم ســال ۲۰۲۴در گیشــه آمریکا و گیشــه جهانی
داغ اســت و برای سینمادوســتها ،این ماجــرا درباره ۹۱.5میلیون دلار در همه بازارها پیشتاز است و پس از آن برزیل وی توضیح داده« :انیمیشــن سینمایی «بیرون درون »۲داستانی است .این انیمیشن با تبدیل شدن به پرفروشترین محصول تاریخ
کیستی رئیس سازمان سینمایی هم تعمیم مییابد .اما در با 5۸.۹میلیون دلار قرار دارد .بازارهای اروپایی بازدهی بیش از درباره میل به متناســب بودن و تأیید شدن توسط فرهنگ است و استودیو پیکسار احتمالا به زودی رکورد فروش انیمیشنها را در
هر حالتی ،هر کســی که وزیر فرهنگ میشود و هر کس حد انتظار داشته است ،با 5۲.۴میلیون دلار در بریتانیا /ایرلند و مهر جمعی ما از تأیید و موفقیت اســت .با اینکه این اثر سینمایی تاریخ سینما کسب میکند .در حال حاضر این انیمیشن ،فروش
که معاون سینمایی او ،بزرگترین دغدغه سینماییشان، پس از آن ۴۱میلیون دلار در ایتالیا .این انیمیشــن حتی در گیشه حال و هوای دلنشین و دلربایی دارد ،در عین حال داستانی تلخ و خــود را از ۱.۲۴۲میلیارد دلار عبــور داد و به پردرآمدترین عنوان
تأملبرانگیز از دوران نوجوانی را به نمایش درمیآورد .منتقدان بر استودیو پیکسار در تمام دوران در گیشه جهانی تبدیل شد و بدون
اعتبارزایی مجدد برای سینمای ایران خواهد بود. آلمان هم تاکنون ۳۳میلیون دلار فروخته است. این باور هســتند که انیمیشن سینمایی «بیرون درون »۲با کمک احتســاب تورم در رتبه چهارم پرفروشترین فیلمهای انیمیشــن
ســینمای ایران با همه دشــواریها و کمداشتها در قســمت دوم انیمیشــن « »Inside Outرا «کلســی مــان» گرفتن از اضطرابهای دوران نوجوانی توانسته همه چیز را مهیجتر تاریخ ســینما قرار گرفت و امیدوار اســت بــه زودی به قدر این
بین همه جلوههای مختلف هنری و فرهنگی ،موفقترین کارگردانــی کــرده و تهیهکنندگــی آن را نیز «مارک نیلســن» با و جذابتر کند و این در حالی اســت که این اثر سینمایی با وفادار فهرست برسد« .بیرون درون »۲تاکنون 5۴۳.5میلیون دلار در
ســهم را در جلب مخاطــب داخلی ،تحســین منتقدان فیلمنامه ای از«مگ لفاوه» بر عهده دارد« .امی پولر»« ،فیلیس باقی ماندن به جذابیت عاطفی فیلم اصلی ،توانسته اثری دلنشین آمریکای شمالی و ۷۰۸میلیون دلار در سطح بینالمللی فروخته
و کارشناســان همچنیــن درخشــشهای بینالمللی در اســمیت»« ،لوئیس بلک»« ،تونی هیل»« ،لیزا لاپیرا» و «مایا اســت .این انیمیشن چند روز پس از ســبقت گرفتن از انیمیشن
جشنوارهها و محافل مختلف جهانی سینمایی داشت .اما هاوک» از صداپیشــگان انیمیشن جدید استودیو پیکسار کمپانی و گرم باقی بماند. «منجمــد» ( ۱.۲۷۴میلیــارد دلار) به احتمال فــراوان به زودی
این ســهم در چندین سال اخیر به رکود گرایید و اکنون نه دیزنی هستند.قســمت نخست این انیمیشن در ســال ۲۰۱5به یکی از منتقدان ســینمای امریکا در مجلــه امپایر درباره این از فروش جهانی «برادران ســوپرماریو» هم پیشــی میگیرد؛ اما
مخاطب مثل سابق از سینما استقبال میکند و نه ارزش کارگردانی «پیت داکتر» منتشــر شــد و علاوه بر فروش جهانی انیمیشــن نوشــته اســت« :در طول این دهه ،فیلمهای پیکسار علامت ســوال اینجاست که آیا میتواند از فروش ۱.۴5۱میلیارد
کیفی و سینمایی قابل تأملی در معدل تولیدات سینمایی ۸5۸میلیون دلاری ،موفق به کسب جایزه اسکار بهتر ین انیمیشن ایدههای بزرگی داشتند که نتوانستند به پتانسیل کامل خود دست دلاری «منجمد »۲هم عبور کند و پرفروشترین انیمیشن تاریخ
ایران جاری اســت و نه فســتیوالها و رویدادهای مهم پیدا کنند .این اثر احتمالا بهترین فیلم از زمان انیمیشن «کوکو»
سینمایی دنیا به ســینمای ایران وقعی میگذارند .فروش بلند ۲۰۱۶شد. اســت و بهترین دنباله از زمان انیمیشــن «بازی اسباببازی»۳ سینما در تمام ادوار شود؟
فراوان چند فیلم نازل لوده نیز که بارزترین استدلال بانیان «بیرون درون »۲محصول اســتودیو پیکسار دیزنی تا به امروز
وضــع موجود در پررونق بودن ســینمای ایران به شــمار پتقرفریربوًا یشترکیسنافلیلپیم سشـاـاسلت۴ک۲ه ۰ب۲هوکالولویپنمفییللیمابردعـدـلدارازی«مباریپبییون»دددر.
میرفت ،سستتر از آن اســت که قابل اعتنا باشد؛ چه در میان فیلمهای انیمیشن هم این یازدهمین فیلمی است که به این
آنکه خود همیــن واقعیت ،نشــان از انحطاط فرهنگی موفقیت دست یافته است .این انیمیشن نقدهای درخشانی نیز به
دســت آورده و در حال حاضر با امتیــاز ۹۳درصد از منتقدان در
سینمایی دارد تا اینکه به مثابه یک دستاورد تلقی شود. میان پنج فیلم برتر پیکسار در وبسایت راتن تومیتوز قرار دارد .این
فیلم همچنین امتیاز ســینمایی Aرا از « »CinemaScoreکسب
ســینمای ایران اعتبارش را از دســت داده است .این
بدان معنا نیســت که در بین ســینماگران ،دیگر صاحبان کرده است.
ســبک و توان و اســتعداد و خلاقیت حضــور ندارند. داســتان انیمیشن یک ســال پس از وقایع قسمت قبل اتفاق
این بدان معناســت که عمده توانگران ســینمایی کشور افتــاده و ماجراهای رایلی را دنبال میکنــد که همزمان با ورود به
فاقد انگیزه ،اعتماد و باور شــدهاند که همچنان فعالیت ســن ۱۳ســالگی و دوران بلوغ؛ دچار تغییرات روحی و عاطفی
سینماییشــان را ادامه دهند .چالش بزرگ و بس دشوار میشــود و این موضوع احساســات درون او را دچار چالشهای
متولیــان آینده فرهنگ و هنر و ســینمای ایــران ،ترمیم عجیب میکند .ایمی پولر ،فیلیس اســمیت ،لوئیس بلک ،تونی
گسستهای متعددی اســت که این ماجرا را شکل داده
است؛ گسستهایی که بسیاریشان هم از قضا خارج از
مناسبات فرهنگی است و ریشه در کانونها و دالانهای
سیاسی ،حقوقی ،قضایی ،امنیتی و سپهرهای بالادستی
دارد و ایــن تــازه جدا از سایهســالارهایی اســت که در
حفرههــای مختلف اجتماعی لانه کردهاند و به هر بهانه،
دســت به غوغا و جوسازی و مانعتراشی و حتی تهدید و
تحدید میزنند.
از وادرجاندتانخابشارایتچطهاشرردکهتم نریکارسدندت وجمظاههوررًایچ،نبیینشواازقنعییتمیی
همچنان بین جبهه پیروز و جبهه مغلوب سیاست به مثابه
زنگ هشــدار جا نیفتاده اســت .اینکه نیمی از جمعیت
کشــور رأی ندادند ،یعنــی اعتماد و بــاور به صلاحیت
سیســتم ندارند و در چنین فضایــی ،بزرگترین چالش
متولیان جدید ،بازســازی سرمایههای اعتباری جامعه از
جمله سینما ،برای این قشر سرخورده و خشمگین است.
تنگناهای روزافزون معیشــتی ،دیپلماسی زیانبار مبتنی
بر هیجان و ماجراجویی ،رانتخواریهای وحشــتناک
بااربواربناکنرقدندـرـیتدور اخدوایرهشامونسـداـانئولنومچختهلهافیکشاشـنـ،وبریتودنبیهاریت ًیا
فشــارهای بیمعنــای اجتماعی و تحمیل نشــانههای
وفاداری سیاســی بر عرف زندگی معمولی مردمان ،جای
چندانی برای امید باقی نگذاشــته است و فضای سینما
هم بیش از آنکه از حوزه اختصاصیاش تأثیرپذیر باشد از
همین جنبهها لطمههای فراوان خورده است.
برای وزیر آینده فرهنگ و رئیس آتی سازمان سینمایی،
آرزوی شــکیبایی ،پایمــردی ،درایت و شــجاعت دارم.
احیای اعتبار از دسترفته در روزگار هیجانی و پرشتاب
و آشــفته کنونی ،کاری بس دشوار اســت؛ بیش از حد
دشوار. ...
@saazandeginews
saazandeginews
www.saazandegi.ir