Page 4 - 02-05-1403-1746 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکتاب‬                                                                                                                                                                                                            ‫سال هفتم‌شماره ‪1746‬‬                                              ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫س ‌هشنب ‌ه ‪ 2‬مرداد ‪1403‬‬

                                                                                                       ‫جدال اسکندر و داریوش‬                                                                                                                                                                                                                       ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫دسترسی به فرصت برابر‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫چرا رعایت عدالت اجتماعی ضروری است؟‬

                                                                                                           ‫موری دام در رویارویی فالانژ مقدونی با جنگجوی پارسی‬                                                                                                                                                                                                                          ‫حسن محرابی‬
                                                                                                       ‫به شرح جن ‌گهای اسکندر مقدونی با داریوش سوم م ‌یپردازد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫پژوهش‌گر‬

                                                                                                       ‫جوان و ناکامی داد که نتوانست از کشورگشاییها و قدرتی که‬                                ‫شاهنشاهی هخامنشی (‪ ۵۵۰‬تا ‪ ۳۳۰‬ق‪.‬م) نیرومندترین و‬                                                                                                ‫برخــی از مفاهیــم اجتماعی و فرهنگــی در جهان رواج‬
                                                                                                                    ‫با خون دل به دست آورده بود‪ ،‬کامی بگیرد‪.‬‬                                  ‫پهناورترین امپراتوری جهان باســتان بوده است‪ .‬حکومتی که‬                                                                                         ‫داشت که اکنون کمتر مورد توجه قرار دارد‪ .‬یکی از این موارد‪،‬‬
                                                                                                                                                                                             ‫بیش از دو قرن دوام آورد و سرانجام به دست سپاهیان مقدونی‬                                                                                        ‫موضوع «عدالت اجتماعی» است‪.‬‬
        ‫انتشارماوررتویقبیدقااانومر‪/‬جونتسیر‪/‬گج‪۲‬م‪۱‬یج‪۱‬ۀفواعصللفاییحانپه‪/‬اصژغ‪۰‬ررم‪۸‬قس‪۱‬سلدهحزیاورنشوترویمان‬  ‫هیچکــس باور نمیکرد مقدونیان که از ســرزمین بســیار‬                                   ‫به فرماندهی اسکندر از هم فرو پاشید‪ .‬کتاب «رو یارو یی فالانژ‬                                                                                    ‫عدالت اجتماعی به نظری ‌های سیاســی و فلســفی اشاره‬
‫کلیتوس‪ ،‬پادشاه مقدونی را نجات داد و دست اسپیتراتس را از‬                                                ‫کوچکی سر برآورده بودند‪ ،‬شاهنشاهی هخامنشی را سرنگون‬                                    ‫مقدونی با جنگجوی پارســی» نوشــتۀ موری دام که بهتازگی‬                                                                                          ‫دارد کــه بر مفهــوم انصاف در روابــط بین افــراد جامعه و‬
                                                                                                       ‫کرده باشند‪ .‬شاهنشاهی هخامنشی در نظر آنها بسیار نیرومند‬                                ‫توسطانتشاراتققنوسوباترجمۀعل ‌یاصغرسلحشورمنتشر‬                                                                                                  ‫دسترســی برابر به ثروت‪ ،‬فرصتها و امتیازات اجتماعی در‬
                                 ‫شانه قطع کرد‪».‬‬                                                        ‫و پرهیبت جلوه میکرد اما سپاه مقدونی نیز مجرب و کارآزموده‬                              ‫شــده دربارۀ جنگهای اســکندر مقدونی با داریوش سوم‪،‬‬                                                                                             ‫جامعه تمرکز دارد‪ .‬باید اشــاره کرد‪ ،‬به شکل امروزی‪ ،‬مفهوم‬
‫موری دام میگوید از زمان شکســت پارســیان در حمله به‬                                                    ‫بود و فیلیپ دوم‪ ،‬پدر اســکندر آن را ســازماندهی کرده و در‬                             ‫م‪۹‬واپو‪۱‬ر‪۰‬س‪۲‬یختمنوپسساتدقطشالانهتاهسشاــخراتامرانتل ُُیاشایسْْپییِِاراسیصاملتنتت‪ًً.‬اننشیسروزخلشنهداده بصیولاد‪.‬یسامیوتنرککهیتباداهمب‪،‬عنیسوااکلن‬  ‫عدالت اجتماعی برای اولین بار در قرن نوزدهم ظهورکرد زیرا‬
‫یونان در جنگهای ایران و یونان حد فاصل ســا ‌لهای ‪ ۴۹۰‬تا‬                                                ‫جنگهای متعددی به ویژه در برابر یونانیان پیروز شــده بود و‬                             ‫مورخ نظامی باســتان شــروع به مطالعه سنت ادبیات نظامی‬                                                                                          ‫تفاوتهای گســترد‌های در ثــروت و جایگاه اجتماعی وجود‬
‫‪ ۴۷۹‬ق‪ .‬م ایران همواره در سیاست یونان حضور داشت و نقش‬                                                   ‫اسکندر با اتکا به این ارتش به ویژه پیادهنظام قدرتمندش یعنی‬                            ‫آموزشی یونان و روم کرد اما تحقیقاتش زمانها و فرهنگهای‬                                                                                          ‫داشت که از طریق ساختار اجتماعی آن دوران تداوم مییافت‪.‬‬
‫اساسی در شکســت آتن ‌یها در جنگ پلوپونزی در سال ‪۴۰۴‬‬                                                    ‫فالانکس توانست سرزمینهای غربی شاهنشاهی هخامنشی‬                                        ‫دیگر را نیز در بر میگیرد‪ .‬او همچنین در زمینۀ تاریخ نظامی‪ ،‬نه‬                                                                                   ‫قرنبرهاجسادهمس‪،‬امسرندامد تعااریدخی(یتبقراریبًیًا‪۹‬ح‪۹‬ددوردص‪۵‬دهزجامرعیساتل)ودتراآاوساتاخنرۀ‬
‫ق‪.‬م جنگهای بعدی و بهطور کلی سیاستهای یونان در دورۀ‬                                                     ‫را یکی پس از دیگری تصرف کند و دســت آخر نیز با هماورد‬                                 ‫تنها در دنیای باستان بلکه در جنگ وایکینگها‪ ،‬جنگهای‬                                                                                             ‫قحطی‪ ،‬یعنی فقط کمی بالاتر از ســطح معیشتی بدون هیچ‬
‫«صلح پادشــاه» پس از ســال ‪ ۳۸۷‬ق‪.‬م داشت‪« .‬رویارویی‬                                                     ‫پارس ‌یاش داریوش سوم روب ‌هرو شد و به گفتۀ منابع کلاسیک‬                               ‫صلیبی و جنگهای قرون وسطی فعالیت داشته و بیش از ‪۵۰‬‬                                                                                              ‫حقوق و عدالتی زندگی کرد ‌هاند‪ .‬در دنیای باستان از آغاز تمدن‬
‫فالانژ مقدونی با جنگجوی پارسی» دربارۀ سه جنگ معروف‬                                                     ‫دشراهسنــشاههجنی پِ ِهگناگوررانیهکخوامنس‪،‬ش ایی رساـبـهوچنس وگگآووگرمد‪.‬ل پیروز شــد و‬                                                                                                                                                 ‫بثرروجتهاکنساحنکیوممیتشمدیککهردقنبًدا ًل‪.‬‬  ‫‪ 18‬و ‪ 19‬میلادی اشراف‬  ‫تا قرن‬
‫گرانیکوس‪ ،‬ایســوس و گوگمل اســت که اسکندر مقدونی در‬                                                    ‫موری دام در شرح نبرد گرانیکوس آورده است‪« :‬سوارهنظام‬                                                    ‫مقاله برای مجلات معتبر نوشته است‪.‬‬                                                                                                                                        ‫اقتصادی باعث افزایش‬   ‫رشــد‬
‫آنها موفق شد‪ ،‬نیروهای داریوش سوم را شکست دهد‪ .‬موری‬                                                     ‫اسکندر به دنبال گذر از رودخانه بود اما سوارهنظام پارسی تلاش‬                                                                                                                                                                          ‫ثروتمند یا قدرتمند بودند‪ .‬امتیــاز وراثت بر جامعه حکومت‬
‫دام در کتابش با جزئیات دربارۀ واحدها و ســاختار ارتشها‪،‬‬                                                ‫کرد تا مقدونیان را به عقب براند و در آب نگه دارد‪ .‬طلای ‌هداران‬                                                                                                                                                                       ‫میکرد و تودهها چیزی بیشتر از بردهها‪ ،‬رعیتها‪ ،‬دهقانان یا‬
‫آرایشهای جنگی‪ ،‬سربازان و تجهیزات آنها‪ ،‬راهبردها و تدابیر‬                                               ‫مقدونی در درگیری اولیه به نتیجه دلخواه نرســیدند و هنگامی‬                                                         ‫ ‪ W‬کامیابی و ناکامی اسکندر‬                                                                                         ‫خانهنشــینان نبودند‪ .‬آنها تا زمان مرگ یا از کارافتادگی کار‬
‫جنگی‪ ،‬پیادهنظام و سوارهنظام‬                                                                            ‫که اسکندر به پیشروی ادامه داد‪ ،‬جا ماندند‪ .‬بنابراین اسکندر‬                             ‫بیگمان در میان شــخصیتهای تأثیرگذار تاریخ‪ ،‬اسکندر‬
‫مقدونــی و پارســی و کارایــی‬                                                                          ‫جناح راست مقدونی را (با بقایای نیروهای حملهکننده پیشتاز)‬                              ‫مقدونی در کنار افرادی مانند کوروش بزرگ‪ ،‬ژولیوس ســزار‪،‬‬                                                                                         ‫م ‌یکردند وامید به زندگیشــان‪ ۳۰‬تا‪ ۳۵‬ســال بود‪ .‬صاحبان‬
‫آنها ســخن م ‌یرانــد و منابع‬                                                                          ‫فرماندهی کرد و به فرماندهان پارسی یورش برد‪ .‬مردان جنگی‬                                                                                                                                                                               ‫قدرت و ثروت بــه دنبال حفظ موقعیت خــود بودند و افراد‬
‫نوشتاری و تاریخی و نیز شواهد‬                                                                           ‫اسکندر سرانجام با بهکارگیری نیزههای ساخته شده از چوب‬                                                              ‫چنگیزخان‪ ،‬ناپلئــون بناپارت‬                                                                                        ‫ایکادرهگکرهوانزیساردنسهتاانح بقوودنقددا‪.‬رنجدهیانکقمرفنههوامبنه اسیبتنًًاشجکدیلدباوسد وتایکنه‬
‫باستانشــناختی مرتبط با آنها‬                                                                           ‫زغا ‌لاخته در برابر زوبی ‌نهای کوتاه توانستند بهترین نتیجه را از‬                                                  ‫و دیگرانــی از این دســت قرار‬
‫را بررسی و واکاوی کرده است‬                                                                             ‫این رویارویی و درگیری بگیرند و پارسیان را از کرانۀ رودخانه به‬                                                     ‫میگیرد‪ .‬اســکندر سال ‪۳۵۶‬‬
‫برای نمونه دربــارۀ واحدهای‬                                                                            ‫عقب راندند‪ .‬آر یان داستانهایی را از نبردهای تن به تن اسکندر‬                                                       ‫ق‪.‬م در مقدونیــه بــه دنیا آمد‪.‬‬                                                                                    ‫بیش از ‪ ۳۵۰‬ســال قدمت ندارد‪ .‬به همین جهت دانشمندان‬
‫پیــادۀ زبــده و برگزیده ســپاه‬                                                                        ‫بازگو میکند‪ .‬اینکه نیزه او شکست اما با همان نیزه شکسته‬                                                                                                                                                                               ‫علوم اجتماعی‪ ،‬عدالت اجتماعی را به منظور تعیین باز بودن‬
‫جاویدان هخامنشی و فالانکس‬                                                                              ‫جنگید‪ .‬اســکندر نیزه یکی از همراهانش را گرفت و مهرداد‪،‬‬                                                            ‫مقدونیه در شمال یونان باستان‬                                                                                       ‫یا ســیال بودن نسبی یک ساختار اجتماعی مطالعه م ‌یکنند‪.‬‬
‫مقدونی‪ ،‬ســاز و برگ جنگی و‬                                                                             ‫داماد داریوش را با ضرب ‌های به صورتش از پا درآورد‪ .‬پس از آن‬                                                       ‫قرار داشــت‪ .‬پدرش‪ ،‬پادشــاه‬
‫فداکاری و وفاداری آنها به شاه‬                                                                          ‫یک فرماندهی پارسی به نام روئزاسیس روی اسکندر پرید و با‬                                                            ‫فیلیــپ دوم‪ ،‬هفت زن داشــت‬                                                                                         ‫آنها علاقهمند به تحقیق در خصوص مشــکلاتی هستند که‬
‫و نظامهای پادشــاهی پارسی و‬                                                                            ‫شمشیرش به کلاهخود او ضربتی وارد کرد‪ .‬این ضربه بخشی‬                                                                                                                                                                                   ‫افراد یا گروههای مختلف در دستیابی به کالاها و خدماتی که‬
‫مقدونی آ گاهیهای ارزند‌های را‬                                                                          ‫از تاج کلاهخود او را شــکافت امــا کلاهخودش این ضربه را‬                                                           ‫اما المپیاس همسر مورد علاقه‬                                                                                        ‫در فرهنگ ارزش دارند و ممکن است از طریق مشارکتهای‬
‫در اختیار خواننده قرار م ‌یدهد‪.‬‬                                                                        ‫مهار کرد‪ .‬اسکندر‪ ،‬روئزاسیس را به زمین انداخت و نیز‌هاش را‬                                                         ‫فیلیپ بود‪ .‬او اسکندر را به دنیا‬
‫بــا این حال باید به تذکر مترجم‬                                                                        ‫در ســینه او فرو کرد‪ .‬در حین این کار یکی دیگر از فرماندهان‬                                                        ‫آورد‪ .‬روزی‪ ،‬اســکندر پادشاه‬                                                                                        ‫نابرابر به دســت میآیند را تجربه میکننــد‪ .‬در جوامع دور از‬
‫کتاب هم اشاره کرد چراکه این‬                                                                            ‫پارسی به نام اسپیتریداتس با شمشیر به اسکندر حمله کرد اما‬                                                                                                                                                                             ‫عدالت اجتماعی‪ ،‬سیستم قشربندی برای تحرک فردی بسته‬
‫کتــاب هم اتکا به منابع کلاســیک دارد‪ .‬این منابع دربارۀ آمار‬                                                                                                                                                             ‫بعدی خواهد شــد‪ .‬اســکندر‬                                                                                          ‫اســت زیرا اعتبار(یا موقعیت) دربدو تولد تعیین م ‌یشــود‪.‬‬
‫کشتهشدگان و زخمیهای پارسیان بزرگنمایی کرد ‌هاند و موری‬                                                                                                                                                                   ‫حتی در کودکی هم مشهور بود‪.‬‬
‫دام به عنوان نویسنده کتاب به آن اذعان کرده است‪ .‬شوربختانه‬                                                                                                                                                                ‫داستانهای شگف ‌تانگیزی در‬                                                                                          ‫میزان تحصیلات‪ ،‬وضعیت شغلی‪ ،‬درآمد و کل سبک زندگی‬
‫هیچ منبع نوشــتاری دســت اول پارســی دربارۀ جنگهای‬                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫فرد قابل تغییر نیســت اما در یک جامعه با تحرک اجتماعی‬
‫داریوش ســوم با مقدونیان وجود ندارد و به ناچار باید به منابع‬                                                                                                                                                             ‫مــورد تولدش وجــود دارد‪ .‬او‬                                                                                       ‫و ســیال‪ ،‬اگرچه افراد با مزیتهای متفاوتی شــروع م ‌یکنند‬
‫تاریخی یونانی و رومی اتکا کرد‪« .‬رویارویی فالانژ مقدونی با‬                                                                                                                                                                ‫طبق روایتی از تبــار قهرمانان‬
‫جنگجوی پارسی» ‪ ۵‬فصل اصلی دارد که به ترتیب عبار ‌تاند‬                                                                                                                                                                        ‫مشهور یونان‪ ،‬آشیل و هراکلس‬                                                                                      ‫ولــی فرص ‌تهایی برای تغییر موقعیت اولیــۀ خود برای آنها‬
‫از‪« :‬نیروهــای متخاصم و درگیر نبــرد»‪« ،‬گرانیکوس (‪۳۳۴‬‬                                                                                                                                             ‫واقعًًا‬                ‫بوده اســت‪ .‬مردم حتــی میگفتند‪،‬‬                                                                                    ‫فراهم است‪ .‬شانس زندگی پسر یک دریافتکننده خدمات و‬
‫ق‪.‬م)»‪« ،‬ایســوس (‪ ۳۳۳‬ق‪.‬م)»‪« ،‬گوگمــل (‪ ۳۳۱‬ق‪.‬م)»‬                                                                                                                                              ‫پدر‬           ‫زئــوس‬  ‫خدای‬                                                                                                                     ‫کمکهای رفاهی که در محلههای فقیرنشین به دنیا میآید به‬
‫و «واکاوی»‪ .‬فصل اول کتاب دربرگیرنده این عناوین اســت‪:‬‬                                                                                                                                             ‫اوست‪ ،‬نه پادشاه فیلیپ؛ زئوس مهمترین خدایان بود‪.‬‬
‫«ترکیب ارتش»‪« ،‬تدابیر و راهبردهای جنگی»‪« ،‬سربازگیری‬                                                                                                                                          ‫اسکندر از این لحاظ که با شاهنشاهی نیرومند هخامنشی‬                                                                                              ‫طور قابل توجهی با پسر یک ثروتمند متولد شده در بالای شهر‬
‫و انگیــزه»‪« ،‬ســازماندهی و فرماندهــی» و «تجهیــزات و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫متفاوت است‪ .‬اگرچه زمین بازی در برابر کودک متولد شده در‬
‫آمــوزش» و فصل پایانــی هم دربرگیرنــدۀ دو بخش «کارایی‬                                                                                                                                       ‫پیــکار کرده بــرای ما ایرانیــان در کانون توجه قــرار دارد‪ .‬او‬                                                                                ‫خانوادۀ فقیر هم قرار داده شــده است اما فقط در یک جامعۀ‬
                                                                                                                                                                                             ‫کشورگشــاییهای بســیاری انجام داد و مصــر‪ ،‬یونان و تمام‬
                   ‫مقدونی» و «کارایی پارسی» است‪.‬‬                                                                                                                                             ‫مناطقی که زمانی زیر سلطۀ هخامنشیان قرار داشتند را تصرف‬                                                                                         ‫موفقیت محور‪ ،‬اولی هم میتواند به همان اندازه یا بیشــتر از‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫دومی بهدستآورد‪ .‬بنابراین‪ 5‬اصل بنیادین عدالتاجتماعی‬
                                                                                                                                                                                             ‫کرد‪ .‬اما کشورگشاییهای او دیری نپایید و با مرگ زودهنگام‬                                                                                         ‫شامل دسترســی به منابع‪ ،‬برابری‪ ،‬مشارکت‪ ،‬تنوع و حقوق‬
                                                                                                                                                                                             ‫بااوعدرث‪۱۰‬شژدوئکِِهنه‪۳‬م‪۲‬ۀ‪۳‬قلقم‪.‬رمودهراحیاالمپیراکتهورفقی پطهن‪۲‬ا‪۳‬ورساـوـاکله بداا تشـداـبیتر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫بشــر مطرح شده است‪ .‬عدالت اجتماعی ابتدا بر موضوعاتی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫مانند توزیع ســرمایه‪ ،‬دارایی و ثروت به دلیل ســطوح شدید‬
                                                                                                                                                                                             ‫جنگی خود و دلاوریهای نظامیانش‪ ،‬به و یژه پیادگان قدرتمند‬                                                                                        ‫نابرابری و پریشــانی اقتصادی متمرکز بود اما امروزه عدالت‬
                                                                                                                                                                                             ‫او تکه تکه شود و هر یک از آنها به سرداران او رسید که گویا‬
                                                                                                                                                                                             ‫منتظر مرگ او بودند تا به جان یکدیگر بیفتند‪ .‬قتل اسکندر به‬                                                                                      ‫اجتماعی به سمت تأکید بیشتر بر حقوق بشر و بهبود زندگی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫گروههای محروم و به حاشــیه رانده شده که در طول تاریخ با‬
                                                                                                                                                                                             ‫دست فرماندهانش یکی از فرضیات مرتبط با مرگ زودهنگام‬                                                                                             ‫تبعیض در جامعه مواجه بود‌هاند‪ ،‬تغییر کرده اســت‪ .‬بسیاری‬
                                                                                                                                                                                             ‫او عنوان شــده است‪ .‬به هر روی باید به اسکندر لقب فرماندۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫از این گروهها بر اساس عواملی مانند جنسیت‪ ،‬سن‪ ،‬ثروت‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫قومیــت‪ ،‬میراث‪ ،‬موقعیــت اجتماعی‪ ،‬مذهــب و‪ ...‬مورد‬
                                                                                                                                                                                                                                                ‫؟‬                                                                                           ‫تبعیض قرار گرفت ‌هاند‪ .‬عدالت اجتماعی اغلب به تلاشهایی‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫برای توزیع مجدد ثروت به برخی از گروههای محروم از طریق‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫فراهم کردن درآمد‪ ،‬شغل و حمایت آموزشی و فرصتها منجر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫میشــود؛ البته اجرای واقعی سیاستهای عدالت اجتماعی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫اغلــب برعهدۀ مدیــران دولتی یا ســازمانهای غیرانتفاعی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫است‪ .‬چنین سازمانهایی مسئول شکل دادن به سیاستهای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫عمومی برای رسیدگی به عدالت اجتماعی هستند و در نتیجه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫عوامل متعددی بر میزان نقش عدالت اجتماعی در برنامههای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫طراحی شده توسط دولت و مدیران وقت؛ تأثیر میگذارد‪ .‬به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫همین جهت در دنیای مدرن‪ ،‬طرحهای عدالت اجتماعی به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫شیوههای مختلف و در قالب برنامههای دولتی از طریق توزیع‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫مجدد ثــروت و درآمد‪ ،‬یارانههای دولتــی‪ ،‬وضعیت قانونی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫تثبیت شــده در حوزۀ اشــتغال و حتی قانونی کردن مبارزه با‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫تبعیض از طریــق جریمهها و مالیاتها دنبال میشــود‪ .‬بر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫وهامقیعًًانانمبکناارنساپذتیرکاهسضتر‪.‬ورت رعایت عدالت اجتماعی امروزه‬
   1   2   3   4   5   6   7   8