Page 5 - 08-05-1403-1750 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬              ‫سال هفتم‌شماره ‪1750‬‬                                              ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
                ‫دوشنبه‌ ‪ 8‬مرداد ‪1403‬‬

      ‫دیدگاه‪ :‬یادداشت سینمایی‬                                                                                                                  ‫شفاف‌سازی در آخرین روز‬

    ‫صدای فیک‪ ،‬صدای شیک‬                                                                                                                         ‫بنیاد سینمایی فارابی پس از سه سال گزارش مالی خود را منتشر کرد‬

         ‫به بهانه درگذشت سعید راد‬
    ‫و نسبت دوبله با صدای بازیگران قدیمی‬

                                                                                 ‫ســرمایهگذار اصلی فیلم گفته بود‌‪ :‬ابتدا وزارت نفت پای کار‬     ‫(گهوار‌های بر دوش)‪ ،‬محمدرضا ورزی (عطار نیشــابوری)‪،‬‬              ‫آمار و ارقام حمایتی ســازمان سینمایی از فیل ‌مهای تولیدی‬
                                                                                 ‫آمــد و پس از آن نیز بنیاد ســینمایی فارابی به عنوان یک نهاد‬  ‫لیلی عاج (نهنگ یونس)‪ ،‬علی شاهحاتمی (تار و نار)‪ ،‬مهرداد‬           ‫سه سال اخیر ســرانجام در آخرین روز فعالیت رسمی دولت‬
                                                                                                                                               ‫غفارزاده (بــه رنگ آتش)‪ ،‬نقی نعمتی (دو روز و دو شــب)‪,‬‬           ‫سیزدهم منتشر شــد تا گمان ‌هزن ‌یها درباره دخ ‌لوخرج برخی‬
                                                                                               ‫سینمایی در ساخت این اثر مشارکت کرد‪.‬‬             ‫محمدرضا عرب (فاصله میان دو شــلیک)‪ ،‬نــادره ترکمانی‬                                      ‫فیل ‌مهای این سا ‌لها شفاف شود‪.‬‬
                                                                                 ‫«قلب رقه» (‪ ۵۰‬درصد مشــارکت) با ‪ ۲۳‬میلیارد تومان‪،‬‬             ‫(یادگاری)‪ ،‬علی قائممقامی (ســیاهچاله)‪ ،‬هاتف علیمردانی‬            ‫پس از آنکه از ســال ‪ ۱۳۹۹‬انتشــار گزارشهایی با عنوان‬
                                                                                 ‫«بهشت تبهکاران» (‪ ۵۰‬درصد مشارکت) با ‪ ۲۱‬میلیارد تومان‬          ‫(تلخ گندم)‪ ،‬بهروز شــعیبی (شب آخر)‪ ،‬احمدرضا معتمدی‬               ‫متوقف شد و برخلاف چند‬   ‫سینمایی‬  ‫شسـفـاالف پسیازشیازدرآنستاقزرمیابًًان‬
                                                                                 ‫و شور عاشقی (‪ ۴۰‬درصد مشارکت) با ‪ ۱۳‬میلیارد تومان دیگر‬                                                                          ‫گــزارش مالی و عملکردی‬  ‫هیچ نوع‬
                                                                                 ‫فیل ‌مهای حمایت شده بنیاد سینمایی فارابی با رق ‌مهای بیش از‬      ‫(هویت) و دانش اقباشاوی (آرژانتین) میتوان اشاره کرد‪.‬‬           ‫از زیرمجموعههای ســازمان ســینمایی منتشــر نشد‪ ،‬بنیاد‬
                                                                                                                                               ‫نگرا ‌نکنندهاینکهبخشعمدهتولیداتموردحمایتفارابی‬                   ‫ســینمایی فارابی در انتشــار عمومی این گزار ‌شها پیشــگام‬
                                                                                                            ‫‪ ۱۰‬میلیارد تومان هستند‪.‬‬            ‫انگار از طراحی اقتصادی لازم برای بازگشت سرمایه برخوردار‬          ‫شــده و این انتظار هســت که گزارشهای شفافسازی دیگر‬
                                                                                 ‫بجز اینها بــه فیلمهای دیگری نیز میتوان اشــاره کرد که‬        ‫نبود‌هاند به جز موارد معدود‪ ،‬اغلب یا اکران نشد‌هاند یا در اکران‬  ‫زیرمجموعههای این ســازمان و نیز جشــنوارههای سینمایی‬
                                                    ‫مهرزاد دانش‬                  ‫نام آشناتر هســتند یا در جشنواره فجر به دلیل کسب جایزه و‬      ‫شکست خورد‌هاند یا اینکه پیش از اکران به تلویزیون فروخته‬          ‫برگزار شــده در سه سال قبل هم منتشر شوند‪ .‬البته همه اینها‬
                                                                                 ‫بازخوردها نامشان بیشتر شنیده شد مثل «کت چرمی» با ‪۵۰‬‬                                                                            ‫به شرطی اتفاق م ‌یافتد که مدیران سازمان‬
                                                             ‫منتقد‬               ‫درصد مشارکت ‪ ۹‬میلیارد و ‪ ۱۰۰‬میلیون تومان‪« ،‬دست ناپیدا»‬                            ‫شده و روی آنتن رسانه ملی رفتند!‬
                                                                                 ‫با ‪ ۲۵‬درصد مشــارکت ‪ ۹‬میلیارد تومان‪،‬‬                          ‫طبق آمار و ارقــام گزارش فارابی‪ ،‬از اســفند ‪ ۱۳۹۹‬برای‬
‫درگذشــت ســعید راد‪ ،‬بازتا ‌بهــای مختلفــی در‬                                   ‫«دو روز دیرتر» با ‪ ۳۵‬درصد مشارکت ‪۳‬‬                            ‫پیشخرید مالکیت و حقوق‪ ،‬خرید حقوق و یا متمم افزایش‬                ‫ســینمایی خود را ملزم به انتشــار چنین‬
                                                                                 ‫میلیارد و ‪ ۹۰۰‬میلیون تومان‪« ،‬شهسوار»‬                          ‫ســهام و پیشخرید مالکیت و حقوق فیلمها برای حدود ‪۵۰‬‬               ‫آمارهایــی بدانند و با عملکــردی که از‬
‫رسان ‌ههای فرهنگی داشــت و از ماجرای ممنوعیت از‬                                  ‫با ‪ ۶۰‬درصد مشــارکت ‪ ۱۱‬میلیارد و ‪۱۰۰‬‬                          ‫فیلم‪ ،‬رقمی بیشــتر از ‪ ۳۰۰‬میلیارد تومان پول پرداخت شــده‬         ‫خود در زمینه شفافســازی نشان دادند‪،‬‬
‫کار گرفته تا شمایل ظاهر ‌یاش و نیز فیل ‌مهایی که بازی‬                            ‫میلیــون تومــان‪« ،‬صبح اعــدام» با ‪۳۵‬‬                         ‫کــه بنیاد فارابی در این فیلمها به تناســب بین ‪ ۱۰‬درصد تا ‪۱۰۰‬‬
                ‫کرده بود‪ ،‬مطالب گوناگونی منتشر شد‪.‬‬                               ‫درصد مشارکت ‪ ۲‬میلیارد و ‪ ۶۵۰‬میلیون‬                            ‫درصد مشارکت داشته است‪ .‬بیشترین رقمی که طبق جدول‬                  ‫نمیتوان انتشــار داشت که آنان تمایلی به‬
                                                                                 ‫تومــان‪« ،‬معجزه پروین» بــا ‪ ۲۸‬درصد‬                           ‫منتشر شــده توسط بنیاد سینمایی فارابی پرداخت شده حدود‬                                             ‫این کار داشته باشند‪.‬‬
‫در این مجال کوتاه‪ ،‬به بهانه این مناســبت‪ ،‬اشــاره‬                                ‫مشارکت ‪ ۳‬میلیارد و ‪ ۶۰۰‬میلیون تومان و‬                         ‫‪ ۲۹‬میلیارد تومان اســت که برای پی ‌شخرید مالکیت و حقوق‬           ‫گزارشیکهبنیادسینماییفارابیمنتشر‬
‫به یکی از چالشهای جاری در ســینمای ایران خواهد‬                                   ‫«میرو» با‪ ۱۰‬درصد مشارکت یک میلیارد‬                            ‫فیلم «آســمان غرب» (با ‪ ۵۰‬درصد مشارکت) است‪ .‬پس از‬
‫شــد که البته ربط اختصاصی به آن زندهیــاد ندارد اما‬                                                                                            ‫آن فیل ‌م«پالایشگاه» از جمله بالاترین دریافتکنندههای مالی‬        ‫کرده شــامل ســه بخش «قراردادهای‬
                                                                                              ‫و پانصد میلیون تومان‪.‬‬                            ‫با رقم ‪ ۲۶‬میلیارد تومان بوده اســت‪ .‬البته مهرداد خوشبخت‬          ‫پیشخرید فیلمهای ســینمایی در بخش‬
‫میتوانــد یکی از مصداقهای آن باشــد‪ .‬این نکته را با‬                              ‫در میــان فیلمهــا‪ ،‬آثاری هــم دیده‬                           ‫‪-‬کارگردان فیلم‪ -‬در مقطعــی با معرفی وزارت نفت به عنوان‬           ‫تحقیق و نگارش فیلمنامه یا خرید حقوق‬
‫ذکر خاطر‌های از فیلم دوئل (احمدرضا درویش ‪)1382‬‬                                   ‫میشــوند که جــزو فیلمهــای پرانتقاد‬
‫شــروع میکنم که اولین بار در بیس ‌تودومین جشنواره‬                                ‫سالهای اخیر در بخش نمایش و اکران‬                                                                                               ‫و رایــت فیلــم»‪« ،‬قراردادهــای تالیف‬
                                                                                 ‫بودند ب ‌ه ویژه آنکه بنیاد ســینمایی فارابی‬                                                                                    ‫ترجمه و پژوهشهای کاربردی در بخش‬
‫فیلم فجــر نمایش داده شــد و ســعید راد از بازیگران‬                              ‫در تولید آنها مشــارکت کامل داشــت و‬                                                                                           ‫انتشــارات» و «معرفی اسامی تایید شده‬
‫اصل ‌یاش بود و بسیاری هم مشــتاق بودند‪ ،‬چگونگی‬                                   ‫در واقع مالک فیلم است؛ مانند «شماره‬
‫حضور شــمایل این ســتاره قدیمی را در این اثر جدید‬                                ‫‪« ،»۱۰‬کاپیتــان»‪« ،‬هوک» و «هایپاور»‬                                                                                            ‫در شورای بررســی صلاحیت کارگردانی‬
                                                                                 ‫که از بین آنها «شماره‪ »۱۰‬با کسب جایزه بهترین بازیگر نقش‬                                                                        ‫فیلم اول» میشــود‪ .‬آنچه در این گزارش‬
‫تماشا کنند‪ .‬بسیاری از ما پیشین ‌های که از سعید راد در‬                            ‫اول مرد (مجید صالحی) بازخوردهای مثبتی گرفت اما پس از‬                                                                           ‫مالی نیامده‪ ،‬صورت مالی جشنوارههای‬
‫از انقلاب‬  ‫قبل‬  ‫ذو نههنایتدًاًا بشتریزمخ‪ ،‬میعهاطووعفقباهبههماابنودفیلو بمههاهری‬  ‫یک نمایش تلویزیونی زودهنگام در اکران ناموفق بود و بقیه هم‬
‫خود او را‬  ‫حال‬                                                                   ‫با وضعیتی مشــابه درحالی که بیش از ‪ ۳۹‬میلیارد تومان خرج‬                                                                        ‫کودک‪ ،‬هزینه سفرهای خارجی به بهانه‬
                                                                                 ‫برای فارابی داشــتند از شکستخوردههای سینما بدون اکران‬                                                                          ‫برگزاری چتر ســینمایی و البته میزان هزینه جاری و پشتیبانی‬
‫از نزدیک ندیده بودیم‪ .‬فیلم شروع شد و نوبت سکانسی‬                                                                                                                                                                ‫فارابی در این سه سال اســت‪ .‬در عین حال مشخص نیست‬
‫رسید که او بعد از سالها دوری از سینما‪ ،‬باز روی پرده‬                                           ‫عمومی یا با فروشی کم محسوب میشوند‪.‬‬
‫نمایش ظاهر میشــد‪ .‬چشمها خیره بر پرده و گوشها‬                                    ‫اما یکی از فیلمهای شــاخص حمایت شــده توسط بنیاد‬                                                                               ‫چرا برخــی پروژهها که حمایت هنگفت در تولید داشــت ‌هاند‪،‬‬
                                                                                 ‫ســینمایی فارابی «ســینما متروپل» اســت که این مجموعه‬                                                                          ‫باز رقمی قابل توجه بابــت فیلمنامه گرفت ‌هاند؛ درحالی که در‬
‫میخکوب سیســتم صوتی بود که به یکبــاره با اولین‬                                  ‫ســینمایی با پرداخت ‪ ۲۳‬میلیارد و ‪ ۴۴۰‬میلیون تومان به طور‬                                                                       ‫اغلب آنها فیلمنامهنویس همان کارگردان بوده و حتی نکرد‌هاند‬
‫جمل ‌های که راد ادا کرد‪ ،‬آن پیشینه ذهنی فروریخت‪ :‬چرا‬                             ‫کامل در ساخت آن مشارکت داشته اما با وجود جوایز متعددی‬
‫است؟ عادت ذهنی ما تماشاگران‬            ‫عطموردتًًای‬  ‫صدای راد این‬                 ‫که از جشنواره فیلم فجر دو سال قبل دریافت کرد‪ ،‬تاکنون در‬                                                                        ‫فیلمنامهنویس جداگانه استخدام کنند برای بهبود متن‪.‬‬
‫معطوف به شنیدن صدای مرحوم‬                           ‫سینمای ایران‬                                                                                                                                                ‫طبق گزارش بنیاد فارابی‪ ،‬در این ســه ســال برای نگارش‬
                                                                                                   ‫توقیف سازمان سینمایی مانده است‪.‬‬                                                                              ‫فیلمنامــه در ژانرهای مختلف اجتماعی‪ ،‬مقاومت‪ ،‬پلیســی‪،‬‬
‫ایرج ناظریان‪ ،‬از صداپیشــگان معــروف صنعت دوبله‬                                                                                                                                                                 ‫کــودک و نوجوان‪ ،‬کمدی‪ ،‬انــقلاب اسلامی‪ ،‬دفاع مقدس و‬
‫ایران روی چهره سعید راد بود و حالا که برای اولین بار‬
‫او در فیلمی با صدابرداری سر صحنه حرف م ‌یزد‪ ،‬یک‬                                                                                                                                                                 ‫تاریخــی حمایتهایی صورت گرفته که در میان فیلمنامههایی‬
                                                                                                                                                                                                                ‫که هنوز به طور کامل به تولید نرســیده به برخی نویسندههای‬
‫دفعه جا خوردیم‪ .‬آن موقع عد‌های این جاخوردگی را به‬                                                                                                                                                               ‫آنها همچون حســین قناعت (دختر برقی)‪ ،‬پوران درخشنده‬
‫صدای بد ســعید راد تعبیر کردند که غلط بود‪ .‬صدای‬
‫ســعید راد‪ ،‬طبیعیترین‪ ،‬بهترین و جذابترین صدایی‬
‫بود که روی شــمایل این بازیگر میشد تصور کرد‪ .‬اما‬
‫برداشت بسیار غلطی که صنعت دوبله ایران بین بسیاری‬
‫از افراد جا انداخت و متاســفانه هنوز هم این طرز تفکر‬
‫غلط در بین بســیاری وجــود دارد‪« ،‬شیکســازی»‬
                                       ‫صداهای بازیگران است‪.‬‬
‫صــدای هر بازیگــری‪ ،‬جزیی از اجــزای بازیگری‬
‫اوســت؛ مثل چهر‌هاش‪ ،‬اندامش‪ ،‬نوع نگاهش و زبان‬
‫ازصبادازیییگ فریسـکـلرابکهمیصکرنفًًدا‬  ‫بدنش‪ .‬دوبله‪ ،‬این جزء مهم را‬
                                       ‫و با جعل واقعیت وجودی آن‪،‬‬
‫ظاهری شــیک دارد‪ ،‬تحویل مخاطــب م ‌یدهد‪ .‬البته‬
‫میتوان درباره چند و چون مفهوم شیک بودن صدا هم‬
‫بحث کرد اما نتیج ‌هاش همین میشــود که مخاطبی که‬
‫سالها عادت داشــت‪ ،‬صدایی را که روی چهره آنتونی‬
‫کویین‪ ،‬برت لنکســتر‪ ،‬لی وان کلیف و بسیاری دیگری‬
‫از ســتارگان خارجی میشنید با شــمایل سعید راد هم‬
‫که بخشی‬     ‫بکاشمـًـا ًلنوددر‪،‬سیــکتدافزعهطبیصعداتیواجصولدیی اخوودسبازتی‪ ،‬اگور‬
‫را به تصور‬      ‫غلط بد بودن صدای آن بازیگر بیندازد‪.‬‬

‫متاســفانه صنعت دوبله باعث شــده حتی تحلیل‬
‫کاملی از شــیوه بازیگری بســیاری از عمــوم بازیگران‬
‫توانا و مطرح ســینمای ایران در ســالهای قبل از دهه‬
‫‪ ۷۰‬نداشته باشیم؛ چه آنکه شیوه لحن و بیان بازیگر در‬
‫ادای دیالوگها بخش بســیار مهمی از تراز بازیگری او‬
‫را تشــکیل م ‌یدهد اما حیف که دوبله عمده فیلمهای‬
‫بازیگران توانای آن دوران از بهروز وثوقی گرفته تا سعید‬
‫صداهایی غیرطبیعی و‬   ‫پعشمًا ًلت‬        ‫راد‪ ،‬این ویژگی اساسی را‬
‫امکان بررسی و تحلیل‬                    ‫ناوابسته به بازیگر پنهان و‬
    ‫لحن‪ ،‬بیان و صدای بازیگر را در نطفه خفه کرد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8