Page 6 - 08-05-1403-1750 Sazandegi
P. 6
تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه سال هفتمشماره 1750 06
دوشنبه 8مرداد 1403
گزارش فقر دیدگاه :تحلیل اقتصادی
آیا رفاه مردم افزایش پیدا کرده است؟ ضامن صلح
درصد (ســالانه) در ســال 1402به 31درصد (سالانه) در سال1403 در ســالهای اخیر ،روندهــای اقتصاد کلان ایران و ســطح فقر آزاده بجنوردی قراردادهای تجاری چگونه صلح و امنیت را
رسیده است .این روند با سیاستهای پولی اخیر و تثبیت نرخ ارز پس ارتباط نزدیک داشــت هاند .همانطور که در گزارشها نشــان داده شده تضمینم یکند؟
از برخی پیشــرفتهای نســبی در مذاکرات با ایالات متحده و اخبار است ،بین نرخ رشــد واقعی تولید ناخالص داخلی (شامل بخشهای مترجم
درباره آزادسازی منابع مالی در خارج از کشور حمایت شده است .تورم نفتی و غیرنفتی) و نرخ فقر ،با اســتفاده از معیــار فقر 6.85دلار به غلامرضا دشتیمنش
اصلی و هســت های در سال گذشته و امسال ب هترتیب به 40.7درصد و ازای هر روز بر اســاس 2017 PPPهمبســتگی وجــود دارد .ب ه ویژه در برخی گزارشهــای داخلی تخمین زده م یشــود که حدود 60
40.8درصد رسیده اســت .تورم بالا عمدتا بهدلیل تورم مواد غذایی کاهش چشــمگیری در فقر در سال 2021-2022مشــاهده شد که با درصــد ایرانیان در محدوده خط فقر یا زیر آن زندگی میکنند و بیش از تحلیلگر اقتصاد
اســت که تقریبا یکســوم از نرخ تورم کلی را تشکیل م یدهد و پس از افزایــش 4.4درصدی تولیــد ناخالص داخلی واقعی ســرانه همراه 80درصد هزینههای مصرفکنندگان ایرانی به تامین مایحتاج ضروری
آن هزینههای مســکن قرار دارد .به گزارش بانک جهانی ،تورم بالاتر بود .این روند کاهش فقر در ســال 2022-2023ادامه یافت که در این اختصاص مییابد .شمار زیادی از جمعیت جوان کشور بیکار است و تجربهپیشآمدهدرکشوردرمواجههباعلومانسانی،نسبت
به طور نامتناسبی بر خانوارهای با درآمد پایین تاثیر میگذارد زیرا غذا دوره نیز تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه 4درصد و تولید ناخالص در چنین شرایطی ،فقر در حال تشدید مداوم است .با این حال گزارش به آنچه در کشورهای توسعهیافته گذشته است ،متفاوت بوده
و مســکن حدود 80درصد از ســبد مصرفی آنها را تشکیل م یدهد. داخلی غیرنفتی 3.2درصد رشد داشــت که این امر تاثیر مثبت رشد اســت .در فضای کنونی دانشگاهها و نهادهای سیاستگذار،
پیشرفتهای نسبی در مذاکرات هست های و تلاشها برای محدودکردن اقتصادی بر کاهش فقر در ایران را بیشــتر تایید میکند .افزایش درآمد بانک جهانی تصویر امیدوارکنندهتری از فقر ارائه میکند. شاخههای علوم انسانی از یکدیگر جدا پنداشته میشوند ،در
سیاســتهای پولی به این روند کمک کرده است .به طور مشابه ،تورم از دستمزدها ،خوداشتغالی و افزایش پرداختهای اجتماعی یکباره ،از گزارش پیشــین بانک جهانی از فقر در ایــران ،دوره زمانی 2011تا حالیکه در واقعیت نمیتوان امور حقوقی ،اقتصادی ،سیاسی
قیمت تولیدکننده نیز به 32.6درصد در سال 2023-2024کاهش یافته عوامل کاهش اخیر در سطح فقر هستند .همانطور که در تحلیل اخیر 2020را بررســی کرده است .این گزارش نشا ندهنده افزایش چشمگیر و ...را از یکدیگــر جدا دانســت .سیاســتگذاران همچون
فقردر ایران تایید شــده است ،نوساناتدرآمدی عامل اصلی نوسانات فقر در این دوره بود .نوســانات درآمــدی عامل اصلی تاثیرگذار بر فقر بسیاری از دانشــگاهیان ،با علوم انسانی ب ه صورت تفکیک
است که پایینترین نرخ در بیش از پنج سال گذشته است. فقر هســتند .کاهش فقر از ســال 2020تا 2021عمدتا ب هدلیل افزایش بودند و برنامههای حمایت اجتماعی نقش مهمی در دوران بحرانهای شده روب هرو میشــوند و از این علوم برای تدوین سیاستها
برای مهار تورم و تثبیت اقتصــاد ،بانک مرکزی اقدامات مختلفی درآمد از دستمزدها ،خوداشــتغالی و مستمریها بود .در دوره بعدی، اقتصادی ایفا کردند .با ای ن حال ،کاهش ارزش واقعی یارانهها ،ب هویژه بهره میبرنــد درحالیکه حتی در حوزه علوم طبیعی نیز دیگر
را اجرا کرد .این اقدامات شــامل محدود کردن رشد ترازنامه بانکها یعنی ،2022-2021افزایش پرداخ تهای نقدی تکمیلی بهعنوان عامل برای گروههای ک مدرآمد ،وابستگی بیشتر به دستمزدها و خوداشتغالی نمیتوان از علوم به صورت مســتقل از هم سخن گفت و پای
به محــدوده 1.5تا 2.5درصــد ،افزایش نرخ ذخیــره قانونی برای اصلی کاهش فقر عمل کرد .این پرداختهای اضافی منجر به کاهش را ایجاد کرد .اکنون با دسترسی به دادههای جدیدتر از نظرسنجیهای علوم بی نرشــت های به میان آمده است .در موضوعات مختلف
بانکهای پرریسکتر و افزایش نرخ سود سپردهها و بین بانکی است. 3.6درصدینرخفقرشد.بدونآنها،نرخفقرب هسختیتغییرمیکرد. خانوار ،تحلیل ســری زمانی برای ایران به دوره 2020-2022گسترش اجتماعی ،سیاســتها ب ه نحوی تدوین میشوند که گویی از
در نتیجه ،رشد نقدینگی در سال 2023-2024به 24.3درصد کاهش این افزایش مشاهده شده در دادهها احتمالا منعکسکننده پرداختهای یافته است؛ دورهای که در آن اقتصاد ایران شاهد رشد مجدد و کاهش حیث علمی در چند حوزه متفاوت قرار دارند .بنابراین بهنظر
یافته که از 31.1درصددر ســال 2022-2023کمتر اســت.همچنین نقدی اضافی است که دولت به خانوارهای فقیر ایرانی ارائه کرده است. م یرسد که ضرورت دارد تا سیاستگذاران ،نگاه خود را درباره
رشد پایه پولی در ســال 2023-2024به 28.1درصد کاهش یافته که این اقدام بهمنظور کاهش اثرات ناشــی از حذف نرخ ارز «ترجیحی» فقر بوده است. ارتباط بین اقتصاد ،سیاست و موضوعات حقوقی تغییر دهند.
از 42.3درصــد در ســال 2022-2023کمتر اســت .بااینحال ،این 42000ریال به ازای هر دلار آمریکا انجام شــد ،نرخی که پیشتر برای دادههــای جدید نظرســنجیهای خانــوار نشــا ندهنده کاهش یکی از مبناییترین موضوعات اجتماعی که از تبعات بســیار
محدودیتها بر بانکها ،همراه با تامین مالی کســری بودجه دولت و تثبیت هزینههای واردات کالاهای اساســی مانند مواد غذایی ،دارو و قابلتوجه در ســطوح فقر برای ســالهای 2020تا 2022است .بهبود زدیرادکشسیوار اسسی وت.اقتعمصوامدًًا نی بظارمخقوررادرادراداسی رتا،یمبکحموث نضوظاعمحققراورقدایدبیه
ابتکارات وا مدهی دستوری ،منجر به افزایش استقراض از بانک مرکزی اقتصادی در این دوره منجر به کاهش چشــمگیر فقر شــده است .در حســاب میآورند ،در حالیکه دوام و قوام سیاسی ،اقتصادی و
ایران شده است .محدودیتهای شدید بر بانکها نیز منجر به کاهش تجهیزات پزشکی استفاده میشد. سال 2022-2023نرخ فقر به 21.9درصد رسید که نزدیک به سطوح حتی امنیتی یک کشــور به تعداد و ثبات قراردادهای منعقد شده
مشاهدهشده در ســال 2018-2019است .آمارها نشا ندهنده تغییرات در آن کشور بستگی دارد .تعریف قرارداد تجاری به عنوان یکی از
نسبت اعتبار تخصیص داده شده به بخشهای مختلف شده است. Wنابرابریمنطق های چشــمگیر در نرخهای فقر و نابرابری درآمد در این دوره هســتند .تا مفاهیماساسیدرحقوقتجارت بهتوافق نوشتاریبیندو یا چند
سیســتم بانکی همچنان با چالشها و عدم تعادلهای ساختاری پایان سال ،2022درصد افرادی که زیر خط فقر با درآمد متوسط بالاتر نفر یا شرکت برای انجام یک معامله تجاری یا انجام یک خدمات
روبرو است .بخش بانکی با سطوح بالای وامهای غیرجاری و کمبود با وجود کاهش فقر ،تفاوتهــای قابلتوجهی در مناطق مختلف ( 6.85دلار در روز) زندگــی میکردند ،به میزان تجمعی 7.4درصد تجاری اطلاق میشود .این توافق میتواند شامل خرید و فروش
ســرمایه مواجه اســت ،بیش از 70درصد بانکها نمیتوانند نســبت کشــور همچنان وجود دارد .مناطق روســتایی و جنوب شرق ایران با کاهش یافت و حدود 6.1میلیون ایرانی از خط فقر بالاتر رفتند .برای کالا یا خدمات ،اجاره ،انتقال حقوق مالکیت ،همکاری در تولید
کفایت ســرمایه مورد نیاز را رعایت کنند و تقریبــا نیمی از آنها دارای نرخ فقر بالاتری نسبت به سایر مناطق مواجه هستند .بیشتر جمعیت خط فقر کشــورهای با درآمد پایینتــر ( 3.65دلار در روز) ،کاهش یا هر نوع تبادل تجاری دیگر باشــد .در همین راستا توجه به چند
نسبت کفایت ســرمایه منفی هستند .این مســاله خطر ورشکستگی فقیر ایران در مناطق روستایی زندگی میکنند که در آنجا نرخ فقر بطور ملایمی ب ه میزان 2.25درصد در طی دو ســال مشاهده شد که معادل نکته درباره اهمیت قراردادهای تجاری برای سیاستگذاران کشور
را ایجاد میکند که با افزایش تامین اعتبار هدایت شــده دولت تشدید چشــمگیری بالاتر از مراکز شهری اســت .همانطور که در گزار ش حدود 0.8میلیون ایرانی است که از فقر رهایی یافتند .نابرابری درآمد
میشود .تجمع وامهای غیرجاری و کمبود سرمایه ،خطر ورشکستگی نشــان داده شده است ،در سال 2022-2023بیش از یکسوم جمعیت نیز ،بر اساس شاخص جینی از 35.8به 34.8کاهش یافته است. در همه حوزهها ضرورت دارد که برخی از آنها عبارتند از:
بانکها را افزایش م یدهد و ثبــات مالی را تهدید میکند .درحالیکه روســتایی فقیر محسوب م یشــوند ،اگر چه این مناطق شاهد کاهش این کاهش اندکی نسبت به دهه گذشته که شاهد افزایش جزئی نابرابری الــف) دوام و قــوام یک جامعه به میزان همبســتگی مردم با
بانک مرکزی اقداماتــی را برای کاهش این خطــرات انجام م یدهد، قابلتوجهی در فقر بودهاند ،به طوریکه بین ســالهای 2020تا 2022 درآمد بود ،به حساب میآید؛ به طوری که شاخص جینی از 35.5در یکدیگر مرتبط است ،اینکه مردم ،خود را به دیگران وابسته بدانند
مشکلنقدینگیهمچنانباقیاست.در 9ماههاولسال2023-2024 نرخ فقر در این مناطق 11درصد کاهش یافته و در همین دوره 6درصد بنابرایــن صلح و امنیت خــود را در گرو صلــح و امنیت دیگری
حجم صادرات کاهش یافت و قیمت محصولات نفتی نیز کاهش یافت کاهش داشته است .از نظر نابرابری درآمد ،مناطق شهری شاهد روند سال 2011به 36.7در سال 2020افزایش یافته بود. بدانند .یکی از مهمترین راهکارهای خلق همبستگی اجتماعی،
که موجب کاهش 0.4درصدی صادرات نســبت به سال گذشته شد، نزولی بودهاند که نشــا ندهنده بهبود جزیی اســت .در مقابل ،مناطق تحولاتاخیرفقرعمدتاب هدلیلرشدمصرففراگیربودهاست.بین تعدد و ثبات قراردادهای تجاری بین ایشــان میباشــند .در یک
درحالی کــه واردات به میزان 10.9درصد افزایش یافت .این وضعیت ســالهای 2020و ،2022کاهش فقر در ایران بهطور قابلتوجهی ناشی ساختار هزینه -فایده ،هر فردی منافع خویش را مرتبط با منافع
منجر به کاهش بیش از نصف مازاد حســاب جاری به 1.6درصد از روستایی با افزایش اندکی در نابرابری مواجه شدهاند. از افزایــش مصرف بود .توزیع مجدد درآمد از ثروتمندان به فقیران تنها دیگری تعریــف خواهد کرد به این نحو کــه م یداند ،نفع فرد در
تولید ناخالص داخلی (معادل 6.3میلیارد دلار) شــد .به رغم اینکه در مورد اســتفاده از برنام ههای اجتماعــی ،خانوارهای ثروتمندتر بهطور جزئی به کاهش فقر کمک کرد .منحنیهای رشــد مصرف ،که صورتی محقق میشود که فرد طرف قرارداد وی در امنیت و صلح
صادرات نفتی تنها 0.1درصد افزایش یافت ،سهم صادرات نفتی در کل بیشتر به مســتمریها متکی هســتند ،در حالیکه خانوارهای فقیرتر در گزارش ها نمایش داده شدهاند ،نرخهای رشد واقعی مصرف سرانه باشــد تا بتواند به مفاد قرارداد جامه عمل بپوشاند بنابراین بستر
صادرات به 57.1درصد رسید که بالاترین سهم از زمان اعمال مجدد بــه پرداختهای نقدی وابســت هاند .دو پنجک بالای مصرف بیشــتر را برای دو دوره کلیدی 2011-2020و 2020-2022نشــان م یدهند .در
تحریمهای ایالات متحده در سال 2018است .تجارت خدمات که به به مســتمریها وابســت هاند که با توجه به تورم تنظیم م یشوند و قدرت دوره 2011تا ،2020فقیرترین اقشــار جمعیت در دوران رکود اقتصادی برای برقراری صلح و امنیت فراهم میشود.
سمت واردات منحرف شــده نیز بیش از 19.6درصد (نسبت به سال خرید آنهــا را حفظ میکنند .در مقابل ،دو پنجک پایینتر بیشــتر به بیشترین آسیب را دیدند و در دورههای رشد اقتصادی کمترین بهره را ب) صلح و امنیت یک کشور به تعدد و ثبات قراردادهای
گذشــته) افزایش یافت .مقدار ارزی که از طریق مازاد حساب جاری پرداختهای نقدی وابست هاند .گفتنی اســت که در سال ،2022تعداد بردند .اما ایــن الگو در دوره 2020تا 2022تغییر کرد .در این دوره ،کل تجاری بین دولت و فعالان اقتصادی آن کشور با سایر دولتها
به کشــور وارد شده بود به دلیل خروج سرمایه خالص از کشور (20.2 بیشــتری از خانوارهای فقیر به پرداختهای نقدی موقت متکی بودند جمعیت شاهد رشد مثبت مصرف بود ،اما افزایش مصرف در 40درصد و فعالان اقتصادی سایر کشورها بستگی دارد .تنها در صورتی
میلیارد دلار) بهطور کامل یا بیشــتر از آن خارج شــده که نشا ندهنده پایینتر از رشد مصرف در 60درصد بالاتر پیشی گرفت .این امر ب هدلیل ســایر کشــورها به صورت پویا ،پیگیر تحقق صلح و امنیت
افزایش 24.8درصدی خروج سرمایه خالص مطابق با کسری 8سال که این امر به طور قابلتوجهی به کاهش فقر در آن سال کمک کرد. افزایش نسبتا بزرگتر مصرف در میان دهکهای پایین درآمدی بود .این یک کشور هســتند و از هر عامل تهدیدکنندهای ،سایرین را
با وجود روند کاهشی تورم ،قیمتهای مصر فکننده برای پنجمین تغییرات در مصرف سرانه در توزیع جمعیت با روند کاهش نابرابری در محافظت خواهند کرد که دریافته باشــند که امنیت سایرین
گذشته است. ســال متوالی بالای 40درصد باقی مانده اســت .از زمان تغییرات در باعث تحقق منافع اقتصادی و مالی برای ایشان میشود .در
یارانههای نــرخ ارز ،تورم تا حدودی کاهش یافته اســت و از 55.5 کشوره مراستاست. واقع اگر ایران از قراردادهای تجاری متعدد و باثباتی با سایر ین
برخوردار باشد ،در صورت بروز یک بحران ،سایر کشورها در
عرصهبی نالمللیبهطورفعالظاهرشدهومانعبروزمشکلات
جدی و گسترده برای کشور خواهند شد چراکه نفع خود را در
گرو امنیت ایران م یدانند ولی اگر ســطح و ثبات قراردادهای
تجاری با سایر کشورها کاهش یابد قطعا عامل نگهدارندهای
برای صلح و امنیت ایران نخواهد بود.
ج) حفاظــت از حــق مالکیت افــراد و صیانــت از صحت
قراردادها در کشــور باعث میشود که ســرمای هگذاران داخلی و
خارجی ،احساس امنیت کرده و در کشور سرمایهگذاری کرده و از
این طریق ،موضوع صلح و امنیت کشور برای ایشان و شبکههای
مرتبط ،موضوعی مهم شود.
مختصر آنکه سیاســتگذاران محترم در همه حوزهها باید
بدانند که قراردادهای تجاری لزومــا یک موضوع اقتصادی
یا حقوقی محدود و جزیی نیســت بلکه دوام و قوام جامعه،
نظام سیاســی ،امنیت و صلح کشــور به تعدد و ثبات همین
قراردادهای تجاری وابســته اســت بنابراین در هر تصمیمی،
این مســاله را مد نظر قرار دهند که بایــد زمینه را برای انعقاد
قراردادهــای تجاری باثبات و متعدد فراهــم و تلاش کنند تا
موضوع تعدد و ثبات قراردادهای تجاری ،بخشــی از گفتمان
حکمرانی کشور شــود به نحوی که در همه بخشها معطوف
به این موضوع ،تصمیمگیری و سیاستگذاری صورت گیرد.