Page 6 - 08-05-1403-1750 Sazandegi
P. 6

‫تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه‬                                                                                                                    ‫سال هفتم‌شماره ‪1750‬‬   ‫‪06‬‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫دوشنبه‌ ‪ 8‬مرداد ‪1403‬‬

                                                                                                                                            ‫گزارش فقر‬                                                                      ‫دیدگاه‪ :‬تحلیل اقتصادی‬

                                                                      ‫آیا رفاه مردم افزایش پیدا کرده است؟‬                                                                                                                  ‫ضامن صلح‬

‫درصد (ســالانه) در ســال‪ 1402‬به‪ 31‬درصد (سالانه) در سال‪1403‬‬            ‫در ســالهای اخیر‪ ،‬روندهــای اقتصاد کلان ایران و ســطح فقر‬                                                ‫آزاده بجنوردی‬                           ‫قراردادهای تجاری چگونه صلح و امنیت را‬
‫رسیده است‪ .‬این روند با سیاستهای پولی اخیر و تثبیت نرخ ارز پس‬          ‫ارتباط نزدیک داشــت ‌هاند‪ .‬همانطور که در گزارشها نشــان داده شده‬                                                                                             ‫تضمینم ‌یکند؟‬
‫از برخی پیشــرفتهای نســبی در مذاکرات با ایالات متحده و اخبار‬         ‫است‪ ،‬بین نرخ رشــد واقعی تولید ناخالص داخلی (شامل بخشهای‬                                                                           ‫مترجم‬
‫درباره آزادسازی منابع مالی در خارج از کشور حمایت شده است‪ .‬تورم‬        ‫نفتی و غیرنفتی) و نرخ فقر‪ ،‬با اســتفاده از معیــار فقر ‪ 6.85‬دلار به‬                                                                                                    ‫غلامرضا دشتیمنش‬
‫اصلی و هســت ‌های در سال گذشته و امسال ب ‌هترتیب به ‪ 40.7‬درصد و‬       ‫ازای هر روز بر اســاس ‪ 2017 PPP‬همبســتگی وجــود دارد‪ .‬ب ‌ه ویژه‬       ‫در برخی گزارشهــای داخلی تخمین زده م ‌یشــود که حدود ‪60‬‬
‫‪ 40.8‬درصد رسیده اســت‪ .‬تورم بالا عمدتا به‌دلیل تورم مواد غذایی‬        ‫کاهش چشــمگیری در فقر در سال ‪ 2021-2022‬مشــاهده شد که با‬              ‫درصــد ایرانیان در محدوده خط فقر یا زیر آن زندگی میکنند و بیش از‬                                                      ‫تحلیلگر اقتصاد‬
‫اســت که تقریبا یکســوم از نرخ تورم کلی را تشکیل م ‌یدهد و پس از‬      ‫افزایــش ‪ 4.4‬درصدی تولیــد ناخالص داخلی واقعی ســرانه همراه‬           ‫‪ 80‬درصد هزینههای مصرفکنندگان ایرانی به تامین مایحتاج ضروری‬
‫آن هزینههای مســکن قرار دارد‪ .‬به گزارش بانک جهانی‪ ،‬تورم بالاتر‬        ‫بود‪ .‬این روند کاهش فقر در ســال ‪ 2022-2023‬ادامه یافت که در این‬        ‫اختصاص مییابد‪ .‬شمار زیادی از جمعیت جوان کشور بیکار است و‬               ‫تجربهپیشآمدهدرکشوردرمواجههباعلومانسانی‪،‬نسبت‬
‫به طور نامتناسبی بر خانوارهای با درآمد پایین تاثیر میگذارد زیرا غذا‬   ‫دوره نیز تولید ناخالص داخلی واقعی سرانه ‪ 4‬درصد و تولید ناخالص‬         ‫در چنین شرایطی‪ ،‬فقر در حال تشدید مداوم است‪ .‬با این حال گزارش‬           ‫به آنچه در کشورهای توسعهیافته گذشته است‪ ،‬متفاوت بوده‬
‫و مســکن حدود ‪ 80‬درصد از ســبد مصرفی آنها را تشکیل م ‌یدهد‪.‬‬           ‫داخلی غیرنفتی ‪ 3.2‬درصد رشد داشــت که این امر تاثیر مثبت رشد‬                                                                                  ‫اســت‪ .‬در فضای کنونی دانشگاهها و نهادهای سیاستگذار‪،‬‬
‫پیشرفتهای نسبی در مذاکرات هست ‌های و تلاشها برای محدودکردن‬            ‫اقتصادی بر کاهش فقر در ایران را بیشــتر تایید میکند‪ .‬افزایش درآمد‬             ‫بانک جهانی تصویر امیدوارکنندهتری از فقر ارائه میکند‪.‬‬           ‫شاخههای علوم انسانی از یکدیگر جدا پنداشته میشوند‪ ،‬در‬
‫سیاســتهای پولی به این روند کمک کرده است‪ .‬به طور مشابه‪ ،‬تورم‬          ‫از دستمزدها‪ ،‬خوداشتغالی و افزایش پرداختهای اجتماعی یکباره‪ ،‬از‬         ‫گزارش پیشــین بانک جهانی از فقر در ایــران‪ ،‬دوره زمانی‪ 2011‬تا‬          ‫حالیکه در واقعیت نمیتوان امور حقوقی‪ ،‬اقتصادی‪ ،‬سیاسی‬
‫قیمت تولیدکننده نیز به ‪ 32.6‬درصد در سال ‪ 2023-2024‬کاهش یافته‬          ‫عوامل کاهش اخیر در سطح فقر هستند‪ .‬همانطور که در تحلیل اخیر‬            ‫‪ 2020‬را بررســی کرده است‪ .‬این گزارش نشا ‌ندهنده افزایش چشمگیر‬          ‫و ‪ ...‬را از یکدیگــر جدا دانســت‪ .‬سیاســتگذاران همچون‬
                                                                      ‫فقردر ایران تایید شــده است‪ ،‬نوساناتدرآمدی عامل اصلی نوسانات‬          ‫فقر در این دوره بود‪ .‬نوســانات درآمــدی عامل اصلی تاثیرگذار بر فقر‬     ‫بسیاری از دانشــگاهیان‪ ،‬با علوم انسانی ب ‌ه صورت تفکیک‬
        ‫است که پایینترین نرخ در بیش از پنج سال گذشته است‪.‬‬             ‫فقر هســتند‪ .‬کاهش فقر از ســال‪ 2020‬تا‪ 2021‬عمدتا ب ‌هدلیل افزایش‬       ‫بودند و برنامههای حمایت اجتماعی نقش مهمی در دوران بحرانهای‬             ‫شده روب ‌هرو میشــوند و از این علوم برای تدوین سیاستها‬
‫برای مهار تورم و تثبیت اقتصــاد‪ ،‬بانک مرکزی اقدامات مختلفی‬            ‫درآمد از دستمزدها‪ ،‬خوداشــتغالی و مستمریها بود‪ .‬در دوره بعدی‪،‬‬         ‫اقتصادی ایفا کردند‪ .‬با ای ‌ن حال‪ ،‬کاهش ارزش واقعی یارانهها‪ ،‬ب ‌هویژه‬   ‫بهره میبرنــد درحالیکه حتی در حوزه علوم طبیعی نیز دیگر‬
‫را اجرا کرد‪ .‬این اقدامات شــامل محدود کردن رشد ترازنامه بانکها‬        ‫یعنی ‪ ،2022-2021‬افزایش پرداخ ‌تهای نقدی تکمیلی بهعنوان عامل‬           ‫برای گروههای ک ‌مدرآمد‪ ،‬وابستگی بیشتر به دستمزدها و خوداشتغالی‬         ‫نمیتوان از علوم به صورت مســتقل از هم سخن گفت و پای‬
‫به محــدوده ‪ 1.5‬تا ‪ 2.5‬درصــد‪ ،‬افزایش نرخ ذخیــره قانونی برای‬         ‫اصلی کاهش فقر عمل کرد‪ .‬این پرداختهای اضافی منجر به کاهش‬               ‫را ایجاد کرد‪ .‬اکنون با دسترسی به دادههای جدیدتر از نظرسنجیهای‬          ‫علوم بی ‌نرشــت ‌های به میان آمده است‪ .‬در موضوعات مختلف‬
‫بانکهای پرریسکتر و افزایش نرخ سود سپردهها و بین بانکی است‪.‬‬            ‫‪3.6‬درصدینرخفقرشد‪.‬بدونآنها‪،‬نرخفقرب ‌هسختیتغییرمیکرد‪.‬‬                   ‫خانوار‪ ،‬تحلیل ســری زمانی برای ایران به دوره ‪ 2020-2022‬گسترش‬           ‫اجتماعی‪ ،‬سیاســتها ب ‌ه نحوی تدوین میشوند که گویی از‬
‫در نتیجه‪ ،‬رشد نقدینگی در سال ‪ 2023-2024‬به ‪ 24.3‬درصد کاهش‬              ‫این افزایش مشاهده شده در دادهها احتمالا منعکسکننده پرداختهای‬          ‫یافته است؛ دور‌های که در آن اقتصاد ایران شاهد رشد مجدد و کاهش‬          ‫حیث علمی در چند حوزه متفاوت قرار دارند‪ .‬بنابراین بهنظر‬
‫یافته که از‪ 31.1‬درصددر ســال‪ 2022-2023‬کمتر اســت‪.‬همچنین‬               ‫نقدی اضافی است که دولت به خانوارهای فقیر ایرانی ارائه کرده است‪.‬‬                                                                              ‫م ‌یرسد که ضرورت دارد تا سیاستگذاران‪ ،‬نگاه خود را درباره‬
‫رشد پایه پولی در ســال ‪ 2023-2024‬به ‪ 28.1‬درصد کاهش یافته که‬           ‫این اقدام بهمنظور کاهش اثرات ناشــی از حذف نرخ ارز «ترجیحی»‬                                               ‫فقر بوده است‪.‬‬                      ‫ارتباط بین اقتصاد‪ ،‬سیاست و موضوعات حقوقی تغییر دهند‪.‬‬
‫از ‪ 42.3‬درصــد در ســال ‪ 2022-2023‬کمتر اســت ‪.‬بااینحال‪ ،‬این‬           ‫‪ 42000‬ریال به ازای هر دلار آمریکا انجام شــد‪ ،‬نرخی که پیشتر برای‬      ‫دادههــای جدید نظرســنجیهای خانــوار نشــا ‌ندهنده کاهش‬                ‫یکی از مبناییترین موضوعات اجتماعی که از تبعات بســیار‬
‫محدودیتها بر بانکها‪ ،‬همراه با تامین مالی کســری بودجه دولت و‬          ‫تثبیت هزینههای واردات کالاهای اساســی مانند مواد غذایی‪ ،‬دارو و‬        ‫قابلتوجه در ســطوح فقر برای ســالهای ‪ 2020‬تا ‪ 2022‬است‪ .‬بهبود‬           ‫زدیرادکشسیوار اسسی وت‪.‬اقتعمصوامدًًا نی بظارمخقوررادرادراداسی رتا‪،‬یمبکحموث نضوظاعمحققراورقدایدبیه‬
‫ابتکارات وا ‌مدهی دستوری‪ ،‬منجر به افزایش استقراض از بانک مرکزی‬                                                                              ‫اقتصادی در این دوره منجر به کاهش چشــمگیر فقر شــده است‪ .‬در‬            ‫حســاب میآورند‪ ،‬در حالیکه دوام و قوام سیاسی‪ ،‬اقتصادی و‬
‫ایران شده است‪ .‬محدودیتهای شدید بر بانکها نیز منجر به کاهش‬                                    ‫تجهیزات پزشکی استفاده میشد‪.‬‬                    ‫سال ‪ 2022-2023‬نرخ فقر به ‪ 21.9‬درصد رسید که نزدیک به سطوح‬               ‫حتی امنیتی یک کشــور به تعداد و ثبات قراردادهای منعقد شده‬
                                                                                                                                            ‫مشاهدهشده در ســال ‪ 2018-2019‬است‪ .‬آمارها نشا ‌ندهنده تغییرات‬           ‫در آن کشور بستگی دارد‪ .‬تعریف قرارداد تجاری به عنوان یکی از‬
  ‫نسبت اعتبار تخصیص داد‌ه شده به بخشهای مختلف شده است‪.‬‬                                                  ‫ ‪W‬نابرابریمنطق ‌های‬                 ‫چشــمگیر در نرخهای فقر و نابرابری درآمد در این دوره هســتند‪ .‬تا‬        ‫مفاهیماساسیدرحقوقتجارت بهتوافق نوشتاریبیندو یا چند‬
‫سیســتم بانکی همچنان با چالشها و عدم تعادلهای ساختاری‬                                                                                       ‫پایان سال ‪ ،2022‬درصد افرادی که زیر خط فقر با درآمد متوسط بالاتر‬        ‫نفر یا شرکت برای انجام یک معامله تجاری یا انجام یک خدمات‬
‫روبرو است‪ .‬بخش بانکی با سطوح بالای وامهای غیرجاری و کمبود‬             ‫با وجود کاهش فقر‪ ،‬تفاوتهــای قابلتوجهی در مناطق مختلف‬                 ‫(‪ 6.85‬دلار در روز) زندگــی میکردند‪ ،‬به میزان تجمعی ‪ 7.4‬درصد‬            ‫تجاری اطلاق میشود‪ .‬این توافق میتواند شامل خرید و فروش‬
‫ســرمایه مواجه اســت‪ ،‬بیش از‪ 70‬درصد بانکها نمیتوانند نســبت‬           ‫کشــور همچنان وجود دارد‪ .‬مناطق روســتایی و جنوب شرق ایران با‬          ‫کاهش یافت و حدود‪ 6.1‬میلیون ایرانی از خط فقر بالاتر رفتند‪ .‬برای‬         ‫کالا یا خدمات‪ ،‬اجاره‪ ،‬انتقال حقوق مالکیت‪ ،‬همکاری در تولید‬
‫کفایت ســرمایه مورد نیاز را رعایت کنند و تقریبــا نیمی از آنها دارای‬  ‫نرخ فقر بالاتری نسبت به سایر مناطق مواجه هستند‪ .‬بیشتر جمعیت‬           ‫خط فقر کشــورهای با درآمد پایینتــر (‪ 3.65‬دلار در روز)‪ ،‬کاهش‬           ‫یا هر نوع تبادل تجاری دیگر باشــد‪ .‬در همین راستا توجه به چند‬
‫نسبت کفایت ســرمایه منفی هستند‪ .‬این مســاله خطر ورشکستگی‬              ‫فقیر ایران در مناطق روستایی زندگی میکنند که در آنجا نرخ فقر بطور‬      ‫ملایمی ب ‌ه میزان ‪ 2.25‬درصد در طی دو ســال مشاهده شد که معادل‬          ‫نکته درباره اهمیت قراردادهای تجاری برای سیاستگذاران کشور‬
‫را ایجاد میکند که با افزایش تامین اعتبار هدایت شــده دولت تشدید‬       ‫چشــمگیری بالاتر از مراکز شهری اســت‪ .‬همانطور که در گزار ‌ش‬           ‫حدود ‪ 0.8‬میلیون ایرانی است که از فقر رهایی یافتند‪ .‬نابرابری درآمد‬
‫میشود‪ .‬تجمع وامهای غیرجاری و کمبود سرمایه‪ ،‬خطر ورشکستگی‬               ‫نشــان داده شده است‪ ،‬در سال ‪ 2022-2023‬بیش از یکسوم جمعیت‬              ‫نیز‪ ،‬بر اساس شاخص جینی از ‪ 35.8‬به ‪ 34.8‬کاهش یافته است‪.‬‬                     ‫در همه حوزهها ضرورت دارد که برخی از آنها عبارتند از‪:‬‬
‫بانکها را افزایش م ‌یدهد و ثبــات مالی را تهدید میکند‪ .‬درحالیکه‬       ‫روســتایی فقیر محسوب م ‌یشــوند‪ ،‬اگر چه این مناطق شاهد کاهش‬           ‫این کاهش اندکی نسبت به دهه گذشته که شاهد افزایش جزئی نابرابری‬          ‫الــف) دوام و قــوام یک جامعه به میزان همبســتگی مردم با‬
‫بانک مرکزی اقداماتــی را برای کاهش این خطــرات انجام م ‌یدهد‪،‬‬         ‫قابلتوجهی در فقر بود‌هاند‪ ،‬به طوری‌که بین ســالهای ‪ 2020‬تا ‪2022‬‬       ‫درآمد بود‪ ،‬به حساب میآید؛ به طوری که شاخص جینی از ‪ 35.5‬در‬              ‫یکدیگر مرتبط است‪ ،‬اینکه مردم‪ ،‬خود را به دیگران وابسته بدانند‬
‫مشکلنقدینگیهمچنانباقیاست‪.‬در‪ 9‬ماههاولسال‪2023-2024‬‬                      ‫نرخ فقر در این مناطق ‪ 11‬درصد کاهش یافته و در همین دوره ‪ 6‬درصد‬                                                                                ‫بنابرایــن صلح و امنیت خــود را در گرو صلــح و امنیت دیگری‬
‫حجم صادرات کاهش یافت و قیمت محصولات نفتی نیز کاهش یافت‬                ‫کاهش داشته است‪ .‬از نظر نابرابری درآمد‪ ،‬مناطق شهری شاهد روند‬                      ‫سال ‪ 2011‬به ‪ 36.7‬در سال ‪ 2020‬افزایش یافته بود‪.‬‬              ‫بدانند‪ .‬یکی از مهمترین راهکارهای خلق همبستگی اجتماعی‪،‬‬
‫که موجب کاهش ‪ 0.4‬درصدی صادرات نســبت به سال گذشته شد‪،‬‬                 ‫نزولی بود‌هاند که نشــا ‌ندهنده بهبود جزیی اســت‪ .‬در مقابل‪ ،‬مناطق‬     ‫تحولاتاخیرفقرعمدتاب ‌هدلیلرشدمصرففراگیربودهاست‪.‬بین‬                     ‫تعدد و ثبات قراردادهای تجاری بین ایشــان میباشــند‪ .‬در یک‬
‫درحالی کــه واردات به میزان ‪ 10.9‬درصد افزایش یافت‪ .‬این وضعیت‬                                                                                ‫ســالهای‪ 2020‬و‪ ،2022‬کاهش فقر در ایران بهطور قابلتوجهی ناشی‬             ‫ساختار هزینه‪ -‬فایده‪ ،‬هر فردی منافع خویش را مرتبط با منافع‬
‫منجر به کاهش بیش از نصف مازاد حســاب جاری به ‪ 1.6‬درصد از‬                         ‫روستایی با افزایش اندکی در نابرابری مواجه شد‌هاند‪.‬‬         ‫از افزایــش مصرف بود‪ .‬توزیع مجدد درآمد از ثروتمندان به فقیران تنها‬     ‫دیگری تعریــف خواهد کرد به این نحو کــه م ‌یداند‪ ،‬نفع فرد در‬
‫تولید ناخالص داخلی (معادل ‪ 6.3‬میلیارد دلار) شــد‪ .‬به رغم اینکه‬        ‫در مورد اســتفاده از برنام ‌ههای اجتماعــی‪ ،‬خانوارهای ثروتمندتر‬       ‫بهطور جزئی به کاهش فقر کمک کرد‪ .‬منحنیهای رشــد مصرف‪ ،‬که‬                ‫صورتی محقق میشود که فرد طرف قرارداد وی در امنیت و صلح‬
‫صادرات نفتی تنها ‪ 0.1‬درصد افزایش یافت‪ ،‬سهم صادرات نفتی در کل‬          ‫بیشتر به مســتمریها متکی هســتند‪ ،‬در حالیکه خانوارهای فقیرتر‬          ‫در گزارش ها نمایش داده شد‌هاند‪ ،‬نرخهای رشد واقعی مصرف سرانه‬            ‫باشــد تا بتواند به مفاد قرارداد جامه عمل بپوشاند بنابراین بستر‬
‫صادرات به ‪ 57.1‬درصد رسید که بالاترین سهم از زمان اعمال مجدد‬           ‫بــه پرداختهای نقدی وابســت ‌هاند‪ .‬دو پنجک بالای مصرف بیشــتر‬         ‫را برای دو دوره کلیدی‪ 2011-2020‬و‪ 2020-2022‬نشــان م ‌یدهند‪ .‬در‬
‫تحریمهای ایالات متحده در سال ‪ 2018‬است‪ .‬تجارت خدمات که به‬              ‫به مســتمریها وابســت ‌هاند که با توجه به تورم تنظیم م ‌یشوند و قدرت‬  ‫دوره‪ 2011‬تا‪ ،2020‬فقیرترین اقشــار جمعیت در دوران رکود اقتصادی‬                       ‫برای برقراری صلح و امنیت فراهم میشود‪.‬‬
‫سمت واردات منحرف شــده نیز بیش از ‪ 19.6‬درصد (نسبت به سال‬              ‫خرید آنهــا را حفظ میکنند‪ .‬در مقابل‪ ،‬دو پنجک پایینتر بیشــتر به‬       ‫بیشترین آسیب را دیدند و در دورههای رشد اقتصادی کمترین بهره را‬          ‫ب) صلح و امنیت یک کشور به تعدد و ثبات قراردادهای‬
‫گذشــته) افزایش یافت‪ .‬مقدار ارزی که از طریق مازاد حساب جاری‬           ‫پرداختهای نقدی وابست ‌هاند‪ .‬گفتنی اســت که در سال ‪ ،2022‬تعداد‬         ‫بردند‪ .‬اما ایــن الگو در دوره ‪ 2020‬تا ‪ 2022‬تغییر کرد‪ .‬در این دوره‪ ،‬کل‬  ‫تجاری بین دولت و فعالان اقتصادی آن کشور با سایر دولتها‬
‫به کشــور وارد شده بود به دلیل خروج سرمایه خالص از کشور (‪20.2‬‬         ‫بیشــتری از خانوارهای فقیر به پرداختهای نقدی موقت متکی بودند‬          ‫جمعیت شاهد رشد مثبت مصرف بود‪ ،‬اما افزایش مصرف در‪ 40‬درصد‬                ‫و فعالان اقتصادی سایر کشورها بستگی دارد‪ .‬تنها در صورتی‬
‫میلیارد دلار) بهطور کامل یا بیشــتر از آن خارج شــده که نشا ‌ندهنده‬                                                                         ‫پایینتر از رشد مصرف در ‪ 60‬درصد بالاتر پیشی گرفت‪ .‬این امر ب ‌هدلیل‬      ‫ســایر کشــورها به صورت پویا‪ ،‬پیگیر تحقق صلح و امنیت‬
‫افزایش‪ 24.8‬درصدی خروج سرمایه خالص مطابق با کسری‪ 8‬سال‬                   ‫که این امر به طور قابلتوجهی به کاهش فقر در آن سال کمک کرد‪.‬‬           ‫افزایش نسبتا بزرگتر مصرف در میان دهکهای پایین درآمدی بود‪ .‬این‬          ‫یک کشور هســتند و از هر عامل تهدیدکنند‌های‪ ،‬سایرین را‬
                                                                      ‫با وجود روند کاهشی تورم‪ ،‬قیمتهای مصر ‌فکننده برای پنجمین‬              ‫تغییرات در مصرف سرانه در توزیع جمعیت با روند کاهش نابرابری در‬          ‫محافظت خواهند کرد که دریافته باشــند که امنیت سایرین‬
                                    ‫گذشته است‪.‬‬                        ‫ســال متوالی بالای ‪ 40‬درصد باقی مانده اســت‪ .‬از زمان تغییرات در‬                                                                              ‫باعث تحقق منافع اقتصادی و مالی برای ایشان میشود‪ .‬در‬
                                                                      ‫یارانههای نــرخ ارز‪ ،‬تورم تا حدودی کاهش یافته اســت و از ‪55.5‬‬                                         ‫کشوره ‌مراستاست‪.‬‬                       ‫واقع اگر ایران از قراردادهای تجاری متعدد و باثباتی با سایر ین‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫برخوردار باشد‪ ،‬در صورت بروز یک بحران‪ ،‬سایر کشورها در‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫عرصهبی ‌نالمللیبهطورفعالظاهرشدهومانعبروزمشکلات‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫جدی و گسترده برای کشور خواهند شد چراکه نفع خود را در‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫گرو امنیت ایران م ‌یدانند ولی اگر ســطح و ثبات قراردادهای‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫تجاری با سایر کشورها کاهش یابد قطعا عامل نگهدارند‌های‬

                                                                                                                                                                                                                                  ‫برای صلح و امنیت ایران نخواهد بود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫ج) حفاظــت از حــق مالکیت افــراد و صیانــت از صحت‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫قراردادها در کشــور باعث میشود که ســرمای ‌هگذاران داخلی و‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫خارجی‪ ،‬احساس امنیت کرده و در کشور سرمایهگذاری کرده و از‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫این طریق‪ ،‬موضوع صلح و امنیت کشور برای ایشان و شبکههای‬

                                                                                                                                                                                                                                          ‫مرتبط‪ ،‬موضوعی مهم شود‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫مختصر آنکه سیاســتگذاران محترم در همه حوزهها باید‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫بدانند که قراردادهای تجاری لزومــا یک موضوع اقتصادی‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫یا حقوقی محدود و جزیی نیســت بلکه دوام و قوام جامعه‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫نظام سیاســی‪ ،‬امنیت و صلح کشــور به تعدد و ثبات همین‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫قراردادهای تجاری وابســته اســت بنابراین در هر تصمیمی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫این مســاله را مد نظر قرار دهند که بایــد زمینه را برای انعقاد‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫قراردادهــای تجاری باثبات و متعدد فراهــم و تلاش کنند تا‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫موضوع تعدد و ثبات قراردادهای تجاری‪ ،‬بخشــی از گفتمان‬
                                                                                                                                                                                                                   ‫حکمرانی کشور شــود به نحوی که در همه بخشها معطوف‬

                                                                                                                                                                                                                    ‫به این موضوع‪ ،‬تصمیمگیری و سیاستگذاری صورت گیرد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8