Page 8 - 09-05-1403-1751 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رویدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                              ‫سال هفتم شماره ‪1751‬‬                                               ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                          ‫سهشنبه ‪ 9‬مرداد ‪1403‬‬

‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                                                                  ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬سیدافضلموسوی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                    ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬         ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                                                                    ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬

                                                                                 ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

‫یاد‬                                                                                                                                           ‫گمشده در تاریخ‬                                                                                              ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

‫مشروطهخواه یا مشروعهخواه‬                                                         ‫بازخوانی اندیشههای مصطفی رحیمی‪،‬سوسیالیست آزادیخواه در سالروز درگذشت او‬
‫نقدی بر شیخ فضلالله نوری‬
 ‫مخالف سرسخت مدرنیته‬                                                             ‫به افکار ژان پل ســارتر علاقهمند شد‪ ،‬در مه بهعنــوان راهحلی که نفع جامعــه را تضمین‬

‫شــیخ فض ‌لاللــه نــوری در‬                                                      ‫میکند‪،‬لازم و ضروری م ‌یدانســت؛ نگاهی‬                        ‫‪ 1968‬در پاریس بود به حزب توده نزدیک شد‬                                        ‫نیره خادمی‬
‫ســالهای پایانی عمــر خود‬                                                        ‫که قطعا متاثر از تجربه قضاوت بود‪ .‬همزمان‬                     ‫اما هرگز به آن نپیوست‪ .‬او در جایی مینو یسد‪:‬‬
‫بــه عنــوان سرشــناسترین‬                                                                                                                                                                                                      ‫گروه تاریخ‬

‫مخالف مشــروطه‪ ،‬تلاش کرد‬                                                         ‫«من هرگــز عضو حزب توده نشــدم ولی به نگاه دقیقی به جامعهشناسی داشت و یکی از‬                                                                                             ‫افراطدراختلاف ‪052‬‬
                                                                                 ‫پــس از شــهریور ســال ‪ 1320‬روزهای صورت یک جســ ‌توجوگر عدالت و آزادی نقاطضعفعلمحقوقدرایرانازنظرشنبود‬
‫تــا با مظاهر مدرنیتــه در ایران‬                                                 ‫مصطفی رحیمی‪ ،‬غرق در خواندن و مطالعه باقی ماندم»‪ .‬مســلک خود را سوسیالیســم توجه به مباحث جامعهشناســی حقوق بود؛‬
‫مبــارزه کند‪ ،‬اگرچــه درحال‬                                                                                                                                                                                                                                               ‫ادامه چهارشنبه ‪ 2‬خرداد‬
‫حاضر‪ ،‬نگاهها به او متفاوت اســت؛ برخی معتقدند باید‬                               ‫کتابها میگذشــت‪ .‬دوره سکوت و زیستن انســانی مینامید؛ سوسیالیسمی که معتقد مقالات و ترجمههای زیادی هم در این زمینه‬                                                                     ‫تمدید تحریمهای آمریکا‬
                                                                                                             ‫بدون واژهها گذشته بود و در آن روزها بیشتر بود با آزاد ‌یخواهی و دموکراســی همســاز و به دست گرفت‪.‬‬                                            ‫اخوی محمد‪[ ،‬رئیس شورای مرکزی حزب‬
‫به ســالهایی کههواخواه مشــروطه بودهم توجه کرداما‬                                                                                             ‫از همه کتابهای احمد کســروی‪ ،‬عطاالله همخوان است‪ .‬از کمونیسم بیزار بود و دلایل‬                               ‫کارگزاران ســازندگی] آمد‪ .‬گفــت‪ ،‬کارگزاران‬
‫برخــی دیگر همچنــان معتقدند که مشــهورترین چهره‬                                                                                                                                                                                                          ‫انستــخاابزنادگت [یرکیاه بسنا نتدجامشتهنورد‪،‬یه]زیدان ‌هشاتهیبادرشتنبدلیاغخایرًات‬
‫مخالف مشــروطه در سالهای گســترش این جنبش در‬                                                                 ‫شهابپور و مطالعه درباره انطباق دادن اسلام بیزاری خود از کمونیســم و حزب توده را در  ‪W‬میراث و آثار‬                                            ‫تصمیمگرفت ‌هاندکه‪20‬میلیونتومانهزینهکنندو‬
                                                                                 ‫در شعر و داستان با وجود نوشتن چند اثر‬                        ‫با علوم قرن بیستم‪ ،‬نظر او را جلب کرد تا چند «کجرویهای حزب تــوده»‪« ،‬افتادن حزب‬                              ‫گفت‪ ،‬آقای [غلامحسین] کرباسچی‪[ ،‬دبیرکل‬
‫جامعه ایران اســت‪ .‬او روحان ‌یای بود که به علت فتوای‬                             ‫سال بعد که ورود به دانشگاه‪ ،‬دریچه دیگری توده در دامان شــوروی»‪« ،‬موافقت با تجزیه نتوانستبهطورجدیبهدنیایادبیاتراهیابد‬                                                     ‫حزب کارگزاران سازندگی] هم انتقاداتی به آقای‬
‫ارتداد مشروطهخواهان محاکمه شد و در نهایت نهم مرداد‬                                                                                                                                                                                                        ‫[ســیدمحمد] خاتمی داشــته و آشیخ حسین‬
‫‪ 1288‬درمیدانتوپخانهتهراناعدامشد‪.‬یکیازاتهامات‬                                     ‫را به روی او باز کرد‪ .‬حالا اما ‪ 22‬سال پس از ایران» و «دشمنی با مصدق» م ‌یدانست و در و با وجود تمام تلاشی که در زمینه روشنگری‬                                             ‫هاشمیانهمدر مورد کمکهای بودج ‌هایدولت‬
                                                                                 ‫مرگ مشکوک او در نهم مرداد سال ‪ 1381‬آن مخالفت با حزب توده گفت بود‪« :‬چرا ما باید و تبییــن حقــو ‌ق عامه و جامعه سیاســی و‬                                                      ‫به حوزه علمیه قم اعتراض داشته است‪.‬‬
‫دیگر او‪ ،‬همکاری و حمایت از محمدعلیشــاه در دوران‬                                 ‫معلطمرحسیاشسدنتنددااششــت وتا‪،‬حهتیمچاًگاًلاهبهدغهمدیغنه‬                                                                  ‫تصویر اتو کشیده در عکسها‪ ،‬بهعنوان‬               ‫عصر‪ ،‬جمعــی از اعضای حــزب اعتدال و‬
‫استبداد صغیر بود همچنین مسئولیت قتلهای این دوره را‬                                                                                                                                                        ‫جس ‌توجوگر و روشنفکر ایرانی‪ ،‬کمتر‬               ‫توسعه آمدند‪ .‬گفتند‪ ،‬نتیجه بحثهای حزبیشان‬
                                                          ‫نیز به او نسبت دادند‪.‬‬                                                                                                                                                                           ‫این شــده که از آقای خاتمــی و دیگران حمایت‬
‫تاثیر شــیخ فض ‌لاللــه نــوری در دوران مخالفتش با‬                               ‫دلیل کمتر در رســان ‌هها مورد توجه قرار‬                                                                                  ‫شناخته شــده اســت‪ ،‬مگر به واسطه‬                ‫نکنند؛ فقــط در مورد آقای [علی] شــمخانی‪،‬‬
                                                                                 ‫گرفت‪ .‬همیشه درحال تحقیق و نوشتن‬                                                                                          ‫نامه انتقاد ‌یاش بــه آی ‌تالله خمینی در‬        ‫[نامزد انتخابات ریاس ‌تجمهوری] تردید دارند؛‬
‫تاســیس مجلس و نمود مدرنیته و مشروطه تاثیر بسیاری‬                                ‫بود و حتــی در آن ‪ 100‬روزی که پس از‬                                                                                                        ‫روزهای پس از انقلاب‪.‬‬          ‫نظر صریحی ندادم و گفتم‪ ،‬بهتر اســت به شیوه‬
‫درفضایسیاسیایرانگذاشتهبود‪.‬او مشروطهرامتضاد‬                                                                                                                                                                                                                ‫دمکراتیک در حزب عمل کنیــد و نظر اکثریت‬
‫اسلام م ‌یدانســت و نگران بود که به واسطه آن‪ ،‬مذهب و‬                             ‫انــقلاب به زندان رفت هــم از پژوهش‬                                                                                      ‫آنچه بیش از همه برای این روشنفکر‪،‬‬               ‫پذیرفته شود‪ .‬بحث تمدید تحر یمهای آمر یکا علیه‬
‫جایگاه فقها و شرع مقدس از بین برود و بر همین اساس‬                                ‫وشتجراجعمـتـهسیداسســیوت بصرنراداحشـتـکلتا‪.‬مبت ‌هقرریغبًًما‬                                                              ‫شاعر‪ ،‬مترجم‪ ،‬حقوقدان و پژوهشگر‬                   ‫ایران و لیبی در کنگره آمریکا شروع شده است‪.‬‬
‫نظریه مشروطه مشروعه آن را پررنگ کرد‪.‬‬                                                                                                                                                                      ‫در ابتدای جوانی‪ ،‬جالب بود کتابهای‬
‫صادق زیباکلام در این باره به ایسنا گفته بود‪« :‬یکی از‬                             ‫هیچگاه در ویترین روشــنفکری ایران‬                                                                                        ‫تئوریــک در آن فضای ناشــناخته بود؛‬
‫ایرادات او به مشــروطه آن بود که مشروطه با وضع قانون‬                             ‫گذاشته نشــد و چهر‌های که مریدساز‬                                                                                        ‫مانند کســی که وارد دریا شــده باشد‪،‬‬
‫اساسی و وضع نهادی به نام پارلمان یا مجلس‌در حقیقت‬                                ‫باشــد از او به دســت نیامد‪ .‬مصطفی‬                                                                                       ‫انگار پا به محیطی گذاشته بود که بیرون‬
‫اختیار ســلطان اسلام را محدود میکند و شیخ فض ‌لالله‬                              ‫رحیمــی در پیشگفتار کتاب «مارکس‬                                                                                          ‫رفتن از آن برایش مشکل بود‪ .‬میگفت‪:‬‬
‫نفریــن میکند به مجلس و مشــروطهخواهان که شــما‬                                  ‫و سایههایش» اینچنین ادامه م ‌یدهد‪:‬‬                                                                                       ‫«این فضا در من تاثیر گذاشــت و وقتی‬
‫قدرت سلطان اسلام را دارید محدود میکنید‪ .‬او این کار‬                               ‫«نســل ما افسون شده بود به دو علت؛‬                                                                                       ‫به آن فکر میکنم‪ ،‬تاســف میخورم‪ .‬به‬
‫را حرام م ‌یدانست‪ .‬علت محبوبیت و علت جایگاهی که‬                                  ‫ما از خلأ دوران رضاشاهی بیرون آمده‬                                                                                       ‫خودم م ‌یگویم نباید دنبال آن م ‌یرفتی اما‬                                 ‫پنجشنبه ‪ 3‬خرداد‬

‫ایدرندعوزرایزنا اننقالساابسًًاا بسالاغمریبپیدرداتکضرادده‬  ‫مرحوم شیخ فض ‌لالله‬    ‫بودیم‪ .‬در دوران رضاشــاه کتابی نبود و‬                                                                                    ‫آن جریان در آن زمان جاذب ‌های داشــت‬            ‫تشدید درگیریهای مسلحانه در ترکیه‬
                                                          ‫به واسطه آن است که‬                                                                                                                                                                              ‫در منزل و دفتر کوشک بودم‪ .‬وقتم با مطالعه‬
                                                                                 ‫اگر بود ســطحی بود‪ .‬ما م ‌یخواســتیم‬                                                                                     ‫که نمیتوانستم از تاثیر آن در امان بمانم‪.‬‬        ‫و اســتراحت گذشت‪ .‬بیشتر وقت سیما‪ ،‬صرف‬
‫هســتند و مخالف؛ بنابراین هر کسی که علیه غرب باشد‬                                ‫بدون اینکه هیچ وقت عضو حزب توده شــده نوکر روسها بشــویم؟ مساله رهایی از ارباب دنیایخودرابشناسیموکتابیپاسخگویاین‬
‫برایآنهااحترامقائ ‌لاند‪،‬حالاشیخفض ‌لاللهمحترماست‬                                                                                                                                                                                                          ‫اوظمهعامراــتوًناًالموزعدهدهاهـیـرایایسـشـــعتارجگمونه ‌هوارییمم ‌ییدهشنودد‬
‫چونمشــروطهراکهغربیبودهدرمقابلآنم ‌یایســتد‪،‬‬                                     ‫نیاز وجود نداشــت‪ .‬علت دوم افسو ‌نشدگی‬                       ‫باشمیابایکیازنویسندگانآنتماسمستقیم است‪ ،‬نه عوض کردن ارباب»‪.‬‬
                                                                                 ‫نسل ما این بود که در مقابل کتابهای متعدد‬                                                                                 ‫داشته باشم‪ ،‬دچار شیفتگی خواندن آثار آنها‬
‫مرحومجلالآ ‌لاحمدمحترمشمردهمیشودچوندربرابر‬                                       ‫حزب توده‪ ،‬کتابی نبود که با آن افکار منحرف‬                    ‫ ‪W‬حقوقدانی کمتر شناخته شده‬                                                    ‫شده بودم»‪.‬‬                    ‫و راهکار مشــخص نمیکننــد و در عی ‌ن حال‬
                                                                                                                                                                                                                                                          ‫میگویند نبایــد شــعارهای غیرقاب ‌لاجرا داد‪.‬‬
‫غربم ‌یایستد‪‌.‬درحالحاضربرایبرخینیزهرچهرهو‬                                        ‫در نایین به دنیا آمد و برای دبیرستان به یزد بهدرستیوبااستدلالمقابلهکند‪.‬راهافسون‬                                                                                          ‫آقایان [احمد] توکلی و [محمود] کاشانی‪ ،‬منفی‬
‫شخصیتیکهرن ‌گوبویغربستیزیداشتهباشد‪،‬محترم‬
‫شمرده میشود و در رابطه با مرحوم شیخ فض ‌لالله که یک‬                              ‫رفت‪ .‬یک تا دو سال در اصفهان درس خواند باز بود‪ ،‬خیلی باز»‪ .‬نخستین کتابی که سال‬                                            ‫ ‪W‬مترجمی در قامت چپ و در رد چپ‬                                            ‫حرف م ‌یزنند‪.‬‬
                                                                                 ‫مصطفی رحیمــی در نخســتین نگاه به و بــرای گذراندن دوران دانشــگاه در رشــته ‪ ۱۳۴۵‬با عنوان «یأس فلسفی» در انتشارات‬
‫روحانیغربستیزاست‪،‬م ‌یتوانیدحدسبزنیدکهچقدر‬                                        ‫واســطه ترجمههای زیادی که در زمینه آثار حقوق به تهران سپس به فرانسه رفت‪ .‬بعد از نیل منتشــر کــرد را به محمــود اعتمادزاده‬                                               ‫با پیگیــری آمریکا‪ ،‬اســرائیل و [حکومت]‬
                                                                                                                                                                                                                                                          ‫خودگردان فلسطین با شــرطهایی توصیههای‬
                                                          ‫اعتبار پیدا میکند»‪.‬‬    ‫ســارتر و کامو انجام داده اســت‪ ،‬شــناخته دوران کارشناســی در ایران سابق ‌های ‪ 10‬ساله (به آذیــن) تقدیم کــرد‪ .‬در دهــه ‪ 40‬کتاب‬                                          ‫[جــورج] میچل‪[ ،‬رئیس گــروه حقیقتیاب]‬
‫به هر ترتیب جنبش مشــروطه در ایران از خاستگا‌ه‬
‫عصر روشــنگری و انقلاب فرانســه بود کــه مذهب و‬                                  ‫میشــود و علاوه بر آن به علت تسلط بسیار در دادگستری داشــت‪ .‬وقتی هم که به تهران «اگزیستانسیالیســم و اصالت بشر» نوشته‬                                                    ‫را پذیرفت ‌هاند و اســرائیل گفته به ارتش دســتور‬
                                                                                 ‫بالا بر اندیشــههای چپ هم در قامت متفکر برگشــت دوباره در دادگســتری مشغول شد ســارتر را ترجمه کرد و آن را به ابوالحســن‬
‫سلطنت را زیر ســوال میبرد و بر عقلانیت مدرن تکیه‬                                 ‫علاقهمند به این اندیشــ ‌ه یا مارکسیست از او بنابراین در مرحله اول حقوقدان بود اما باز هم نجفی تقدیم کرد اما نقد او بر کتاب رســتم و‬                                     ‫داده اســت که به داخل منطقه دولت خودگردان‬
‫میکرد‪ .‬عبدالعلی حائری از محققان تاریخ مشروطه در‬                                                                                                                                                                                                           ‫حملــه نکند و فقــط از خود دفــاع کنند‪ .‬یک‬
‫علــت جدایی فض ‌لالله نوری از مجلس و مشــروطیت‬                                   ‫یاد کرد‌هانــد‪ ،‬اگرچه چاپ کتاب «مارکس و از این منظر کمتر به او پرداخته شــده است‪ .‬اسفندیار شاهرخ مسکوب برای او شهرت به‬                                                   ‫هواپیمای آموزشــی سســنا از بخش خصوصی‬
                                                                                 ‫سایههایش» شــایعه مارکسیست بودن او را سالها در سیستم قضایی ایران قضاوت کرد ارمغان آورد‪ .‬در این دوره‪ ،‬مصطفی رحیمی با‬
‫مینویســد‪« :‬پس از تصویب قانون اساســی‪ ،‬شــیخ‬                                     ‫برای همیشه رد کرد‪ .‬رحیمی در این کتاب با و قانــون و تاریــخ آن را خوب م ‌یدانســت‪ .‬مجله انتقاد کتاب که توسط نشر نیل منتشر‬                                                ‫لبنان وارد خاک اســرائیل شده و بر فراز حیفا‪،‬‬
‫فض ‌لاللهکهمتوجهشدمشروطهبااسلامسازگاریندارد‬                                                                                                                                                                                                               ‫هلیکوپترهای اسرائیل آن را ساقط کرد‌هاند‪.‬‬
‫ازدیگر رهبران روحانی انقلاب جدا شــده و به مخالفت‬                                ‫نقدمنصفانهمارکس‪،‬تکلیفخودوجامع ‌هاش کتابی در تفسیر قانون اساسی مشروطه نوشته میشد‪ ،‬همکاری میکرد و مجموعه مقالات‬                                                            ‫در ترکیه‪ ،‬درگیریهای مسلحانه زیاد شده و‬
                                                                                 ‫او نیز در سال‪ 1345‬با عنوان «یأس فلسفی»‬                       ‫دحرکدوانمشـتـجگامههتودرریی»سکمه تیقشریدبًً‪.‬ا‬  ‫بود که سالها‬  ‫را با مارکــس‪ ،‬چپ‪ ،‬تود‌های‪ ،‬کمونیســم و‬
‫با تصویب قوانین برگرفته از قوانین غربی پرداخت‪ .‬این‬                               ‫توسط نشــر امیرکبیر منتشر شــد‪ .‬از او ‪7‬‬                                                                    ‫کتاب «اصول‬    ‫سوسیالیســم معلوم کرده بود‪ .‬هرچند كمتر‬          ‫بو احرخاینرًًااقدتو نصفارددیی‪،‬گبرااعز زنثدانشیـاـنداتعتبصحاربانی‬  ‫در کنار‬
‫مخالفت ریشه در مسائل ایدئولوژیکی و نظری داشت‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫اســت‬
‫شیخ فض ‌لالله اعلام کرد که برای مطابقت این قوانین با‬                             ‫ب ‌ه عنوان یك نویســنده صاحبنظر و بیشتر همان مقدمه کتاب «قانون اساســی و اصول مجموعه مقالات‪ 22 ،‬ترجمه‪ ،‬سه داستان و‬                                                       ‫مرد‌هانــد‪ .‬هندوســتان در کشــمیر‪ ،‬آتشبــس‬
‫قوانین اسلامی باید از پنج نفر از مجتهدین تراز اول تهران‬                          ‫ب ‌ه عنوان «مترجم آثار ســارتر» شناخته شده دموکراسی» بود را منتشر كرد‪ .‬در آن روزهای یک مجموعه شعر و ‪ 9‬مجموعه پژوهشی به‬
‫به انتخاب علما‪ ،‬امور مجلس را تحت نظارت خود قرار‬                                  ‫اما علاوه بر تاثیر چشــمگیری كه در معرفی انقلابی به واسطه این کتاب‪ ،‬نکات مهمی را جا مانده است‪ .‬در مقال ‌ههای متعددی که در‬                                                ‫کمهسپـاـیپح[ژیاهُنُاپلی‬  ‫را لغو کــرده اســت‪ .‬جمعی از‬
‫دهند تا از تصویب قوانین مخالف شــرع مقدس اسلام‬                                   ‫متفكر بزرگ غرب‪« ،‬ژان پل سارتر» و مكتب در زمینه تشــکیل حکومت جمهوری تبیین مطبوعات دهه ‪ ۴۰‬تا ‪ ۷۰‬نوشــت‪ ،‬تصویری‬                                                                                     ‫ارتدوکس عرب اعلام کرد‌هانــد‬
                                                                                                                                                                                                                                                          ‫ُُاادزرتوُُامدر‪،‬توکردهوبکـسـهارسهکیـاتـاعولریی یبکونههاامنبیایعدجذرهعاخذنورا]هخـهوـاماهینیک یطرادوهارب‪،‬رکااززه‬
                                                          ‫جلوگیریکنند»‪.‬‬          ‫معروف او‪«،‬اگزیستانسیالیسم» داشته‪ ،‬خود کــرد‪ .‬بعد هم در نام ‌های خطــاب به آی ‌تالله از یک روشــنفکر ایرانی به جا گذاشــت‬
‫او در ســال ‪ ۱۲۲۲‬در روســتای لاشک منطقه کجور‬                                     ‫نیز صاحب عقاید و اندیشــههای ارزشمندی خمینی به صــورت واضح و روشــن درباره که ذهنی نقاد و جســ ‌توجوگر داشــت و‬
‫مازنــدران به دنیا آمده بــود و از دوران کودکی به تحصیل‬                          ‫اســت‪ .‬در مقال ‌های کــه در پنجمین همایش نوع حکومت اظهارنظر کــرد‪ .‬معتقد بود که در عیــن حال از موهبــت صراحت کلام و‬
‫علوم دینی مشــغول شــد و بعد به تهران آمد و برای ادامه‬                           ‫پژوهشهای زبان و ادب فارسی به بررسی و ســاختار حکومت باید به‌نوعی تنظیم شــود شجاعت سیاسی برخوردار بود‪ .‬مبارزه او‬                                                                                   ‫تأسف کند‪.‬‬

‫تحصیــل به نجف رفت‪ .‬بعد از نجف به ســامرا رفت و با‬                               ‫تحلیل افكار و آثار مصطفی رحیمی پرداخته که ضامن قوانین متعالی و بقای حسننیتها با ناآ گاهی بود و برای این کار مقالهنویسی‬                                                                           ‫جمعه ‪ 4‬خرداد‬
‫میرزای شیرازی آشنا شد و این آشنایی‪ ،‬باب فعالیتهای‬                                ‫در این باره آمده اســت‪« :‬ازجمله دیدگاههای باشــد‪ .‬توجه به مباحث حقــوق عمومی را را انتخاب کرده بود‪ .‬هنگام مرگ ‪ 76‬ســال‬                                                     ‫‪ 25‬نفر کشته در یک مراسم ازدواج‬
‫سیاســی را باز کرد تا به جنبش مشــروطه و مخالف با آن‬                             ‫داشــت و چند کار منتشر‬                                                                                                                     ‫عمــده او «تمــدن غرب و‬       ‫در منزل بودم‪ .‬برای رفع اشــکالات احتمالی‬
‫رسید‪ .‬شیخ فض ‌لالله نوری به حکم ابراهیم زنجانی در ‪۹‬‬                              ‫نشــده نیز از او باقیمانده‬                                                                                                                 ‫فرهنگ بازرگانی» است كه‬        ‫به بررسی [کتاب] فرهنگ قرآن پرداختم؛ جلد‬
‫مرداد ‪ ۱۲۸۸‬حدود یک ســاع ‌تونیم مانده به غروب در‬                                                                                                                                                                                                          ‫اول آن را منتشر کرد‌هایم‪ .‬دیشب در بی ‌تالمقدس‬
‫میدان توپخانه به دار آویخته شد‪ .‬مهدی بامداد در کتاب‬                              ‫بود که بدونشک مهمترین‬                                                                                                                      ‫در واقــع‪ ،‬بنیــان و زیربنای‬  ‫غربی در یک مراســم ازدواج‪ ،‬ساختمان بزرگی‬
                                                                                 ‫آن کتــاب «مارکــس و‬                                                                                                                       ‫اندیشــههای سیاســی او را‬     ‫فروریختــه و در لحظات اول ‪ 25‬نفر کشــته و‬
‫نقش روشــنفکران در تاریخ معاصر ایــران تاکید کرده که‬                             ‫سایههایش» بود؛ کتابی که‬                                                                                                                    ‫تشــكیل م ‌یدهد‪ .‬نگاه ویژه‬    ‫‪ 300‬نفــر زخمی شــد‌هاند و هنــوز جمعی زیر‬
‫شــیخ فض ‌لالله نوری به دستور هیا ‌تمدیر‌های که پس از‬                                                                                                                                                                                                     ‫آوارند‪ .‬در شمال اســرائیل هم در یک عملیات‬
‫انحلال مجلس عالی تشکیل شد به دار آویخته شد‪ .‬گفته‬                                 ‫سالها در بار‌هاش پژوهش‬                                                                                                                     ‫این نویسنده متفكر به مقوله‬    ‫شهادتطلبانه [ســازمان] جهاد اسلامی‪ ،‬یک‬
                                                                                 ‫کرده بود و امید داشــت به‬                                                                                                                  ‫«روشــنفكر و روشنفكری»‬        ‫نفر کشــته و ‪ 50‬نفر زخمی داده و اســرائیل هم‬
‫میشــود‪ ،‬مهدی نوری‪ ،‬فرزند شیخ فض ‌لالله نوری و پدر‬                               ‫کمــک آن بتواند بــه قول‬                                                                                                                   ‫و حل مشــكلات ناشــی از‬        ‫ب ‌هرغم اعلام آتشبس به غزه حمله کرده است‪.‬‬
‫نورالدین کیانوری که از حامیان سرسخت مشروطه بوده‪،‬‬
‫هنگام به دار کشــیدن پدر دســت م ‌یزده است اما برخی‬                              ‫خودش «گمگشتگان وادی‬                                                                                                                        ‫فهــم نادرســت آن از دیگر‬
                                                                                 ‫توهم» را بــا «آزادی و مهر‬                                   ‫مباحث قابل تامل اســت»‪ .‬از مهمترین آثار رحیمی که با نوشتن نقدی بر این‬
     ‫منابع هم آن را رد کرد‌هاند‪.‬‬                                                                             ‫رحیمی در این کتاب‬

                                                                                 ‫وطن» آشتی بدهد‪.‬‬             ‫اندیشههای سارتر را به‬            ‫سوسیالیســتی جدی بود که سالها برای نوشتن آن کار کتاب شهرت زیادی برای‬

                                                                                                             ‫جامعه ایران معرفی کرد‬            ‫رحیمی رقم خورد‬                                              ‫تحقیقی انجام داد‬
   3   4   5   6   7   8