Page 4 - 08-06-1403-1775 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                    ‫سال هفتم شماره ‪1775‬‬  ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                          ‫پنجشنبه ‪ 8‬شهریور‪1403‬‬

                                                                              ‫کانون رااحیاکنید‬                                                                                                                                                            ‫گزارش‬

                                                                              ‫نامۀ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به وزیر آموز ‌شوپرورش‬                                                                                                      ‫از نسﻞ دانشمندان مشروطیت‬

‫جهانی‪ ،‬شک ‌لدهندۀ خاطرههای جمعی چند نسل از ایرانیان‬                           ‫گرایش و ســلیق ‌های‪ ،‬همواره کــودکان بود‌هاند و بس‪ .‬کانون‬  ‫انجمن نویســندگان کودک و نوجوان در نام ‌های خطاب به‬                                                         ‫بزرگداشت حسین کریمیان‬
‫اســت و نقش کتابها و مربیان و مراکــزش هرگز از خاطر‬                           ‫پرورش فکــری متعلق به کودکان و نوجوانان ایران اســت و‬      ‫وزیر آموز ‌شوپرورش با ابراز نگرانی از وضعیت کانون پرورش‬
‫مردم رنگ نمیبازد‪ .‬نگرانیم برای نهادی که خان ‌ه مخاطبانش‬                       ‫شــاید با همین نگاه و رویکرد‪ ،‬هرگز سیاسی نبوده؛ هرچند‬      ‫فکری از او درخواست کرد‌ه اســت‪« :‬برای مدیریت این نهاد‬                                            ‫بزرگداشت حسین کریمان‪ ،‬مورخ و لغتشناسی بزرگ ایرانی‪،‬‬
‫محسوب میشود و سرمای ‌هاصل ‌یاش‪ ،‬مربیان هنرمند‪ ،‬با ذوق‬                         ‫حفظ ارزشها و آیینها و سنتهای فرهنگی و دینی‪ ،‬همیشه‬          ‫و برگزیدن افرادی توانمند‪ ،‬با تجربه و مســلط در این حوزه به‬                                       ‫سهشــنبه‪ ۶،‬شــهریوردرانجمنآثارومفاخرفرهنگیباحضور‬
‫و دلســوزند که با حداقل دستمزد‪ ،‬کارهایی بزرگ و شگرف‬                           ‫در آن مورد توجه بوده است‪ .‬این ســا ‌لها با انتصاب مدیران‬   ‫عضویت هیأتمدیر‌ه‪ ،‬احیای کانون پرورش فکری کودکان و‬                                                ‫محمود شالویی‪ ،‬ریاســت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی‪ ،‬نصراله‬
‫میآفریننــد‪ .‬نگرانیم برای نهادی که روزگاری نهچندان دور‪،‬‬                       ‫ناآشــنا با فرهنگ‪ ،‬هنر و ادبیات کــودک و نوجوان‪ ،‬هدف‪،‬‬      ‫نوجوانان و بازگرداندن آن به جایگاه تأثیرگذار و خاطرهسازش‬                                         ‫حدادی‪ ،‬پژوهشگر و تهرانشناس‪ ،‬دار یوش شهبازی‪ ،‬تاریخپژوه‪،‬‬
‫بــا آثار و تولیــدات ادبی‪ -‬هنری باکیفیــت و دریافت جوایز‬                     ‫وظایف اصلی و جایگاه و پیشــین ‌ه کانــون پرورش فکری و‬                                                ‫را کلید بزنند»‪.‬‬                                        ‫احمد خاتمی‪ ،‬رئیس سابق دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه‬
‫متعدد بی ‌نالمللی‪ ،‬نام ایران را در جهان بلندآوازه کرده بود‪ .‬در‬                ‫غلبۀ گرایشهای حزبی و سیاســی یا سلیق ‌ههای شخصی‪،‬‬           ‫در نامۀ انجمن نویســندگان کــودک و نوجوان خطاب به‬                                                ‫شــهید بهشــتی و ســیداحمد محیط طباطبایی‪ ،‬تهرا ‌نشناس و‬
‫دکرشروورزبگراارهیمیکهتککواِِدرککایرازشنمافساهییمو‬  ‫مسئولان عالی‬   ‫دور‌های که‬  ‫نفسهای این نهاد ارزشــمند و پرتوان به شماره افتاده است‪.‬‬    ‫علیرضا کاظمی‪ ،‬وزیر آموز ‌شوپرورش دربارۀ توجه به کانون‬
                                                   ‫تأکید میکنند؛‬  ‫خردمندانه‬   ‫حالت تعطیل یا نیمهتعطیلی بســیاری از کتابخانهها (مراکز)‬    ‫پرورش فکری نوشت ‌هاست‪« :‬اهل قلم را با کلام عهد و پیمانی‬                                                                      ‫تاریخپژوه برگزار شد‪.‬‬
‫پرچالش دنیاست و شکاف نسلی همه را نگران کرده است؛ در‬                           ‫کانــون و فعالیتهای پژوهشــی آن؛ انتقال‪ ،‬بازنشســتگی‬       ‫است که اگرچه چنان قسم بقراط بر زبان نمیآید‪ ،‬اما بر همان‬                                          ‫محمود شالویی در ابتدا گفت‪« :‬دکتر حسین کریمان در تاریخ‪،‬‬
‫جامع ‌های که نوجوانان حرفهای تاز‌های دارند و میخواهند‬                         ‫زودهنگام و تعدیل بســیاری از کارشناسان و مربیان مجرب‬       ‫سیاق‪ ،‬استوار و پابرجاست‪ .‬اینکه با قلم جز راست نگویند؛‬                                            ‫جغرافیا‪ ،‬لغت‪ ،‬ادب و علوم دینــی و علوم رایج زمانش تحصیل‪،‬‬
‫شــنیده شــوند؛ همه ناگزیریم تمام توان‬                                        ‫و کارآمد‪ ،‬ناکارآمدی انتشارات و نیمهجان شدن جشنوارهها‪،‬‬      ‫جز حق ننویسند؛ جز عدل نجویند و جز‬                                                                ‫تتبــع و تحقیق کرد و لحظــ ‌های از عمر ارجمنــدش را به بطالت‬
‫خود را صرف تقویــت این نهاد پی ‌شرو و‬                                         ‫جذب افــراد بدون ســنخیت با کانــون و کار بــا کودکان‪،‬‬     ‫بر مهر و درستی نروند‪ .‬این قول‪ ،‬آنجا که‬                                                           ‫نگذراند»‪ .‬سپس نصراله حدادی گفت‪« :‬افتخار آشنایی با حسین‬
‫بازگرداندن آن به مســیری کنیم که هدف‬                                          ‫تعطیلی بسیاری از برنامههای پرمخاطب‪ ،‬رواج فعالیتهای‬         ‫اکنسارنتاموکرنودجکاینم َمَش ََّیرنشفی‪.‬ناند‪،‬جعمهندنوییمسنضادعگانف‬                                 ‫کریمانبرایمنازطریقدکترعل ‌یاصغرفقیهیفراهمشد‪.‬استاد‬
‫و وظایــف اصل ‌یاش بر هــر چیز دیگری‬                                          ‫غیرمرتبط با ماهیت این نهــاد‪ ،‬عدم پویایی و قطع ارتباط با‬                                                                                                    ‫فقیهــی علاقۀ من به تهران را که دید از مــن دعوت کرد تا با دکتر‬
‫اولویت بیابد تا بهعنوان نهادی مســتقل‪،‬‬                                        ‫خالقان آثــار ادبی و هنری‪ ،‬ب ‌یانگیزگــی و دلمردگی مربیان‬  ‫کودک و نوجوان بنا بر این عهد‪ ،‬همیشــه‬                                                            ‫کریمان دیدار کنم و این اتفاق افتاد‪ .‬نوع تحقیق اســتاد دربارۀ ری‬
‫بــاز هم بتوانــد در آموزش غیررســمی و‬                                        ‫و…‪ ،‬زنــگ خطر اضمحلال و ب ‌یاثر شــدن این نهاد بزرگ‪،‬‬       ‫دغدغــ ‌ه کودکان و نوجوانــان را دارد و از‬                                                       ‫باســتان‪ ،‬بینظیر است»‪ .‬داریوش شــهبازی هم در ادامه گفت‪:‬‬
‫پرورش فکر و ذوق کــودکان و نوجوانان‬                                           ‫پراهمیت و دیرین را به صدا درآورده اســت‪ .‬ما نگرانیم‪ ،‬برای‬  ‫ای ‌نرو به سرنوشــت کانون پرورش فکری‬                                                             ‫«اســتاد کریمان در جمع ما نیست اما با آثار بسیار ارزشمندی که‬
‫نقشآفرینی کند و خان ‌ه دوس ‌تداشــتنی‬                                         ‫نهادی که با بیش از هزار کتابخانــه‪ ،‬بالاترین رقم کتابخانۀ‬  ‫کودکان و نوجوانان نیز اهمیت م ‌یدهد که‬                                                           ‫به جاگذاشته حضورشزندهاست‪.‬حسین کریماندربخشهای‬
‫کــودکان ایــران بماند‪ .‬از ایــ ‌نرو انجمن‬                                    ‫تخصصــی کودک و نوجــوان در دنیــا را دارد و در چند دهه‬     ‫علاوه بر قدمت‪ ،‬مهمترین و گستردهترین‬                                                              ‫مختلفتاریخ‪،‬پژوهشهایمفصلیکرد‪،‬ب ‌هویژهدرتاریختهران»‪.‬‬
‫نویسندگان کودک و نوجوان‪ ،‬انتظار دارد‬                                          ‫بیشــتر چهرههای ادبی و هنری کشور را درون خود پرورش‬         ‫نهاد فرهنگی این حوزه است‪ .‬نهادی که‬                                                               ‫در پایان این نشست سیداحمد محیططباطبایی‪ ،‬به بیان نکات خود‬
‫وزیــر آموز ‌شوپــرورش و دیگر اعضای‬                                           ‫داده اســت‪ .‬نگرانیم برای کانونی کــه مرغکش‪ ،‬با اعتباری‬     ‫به صراحــت در اساســنام ‌هاش‪« ،‬ایجاد‬                                                             ‫پرداخت و گفت‪« :‬مرحوم کریمان از نطر شــکل پژوهش‪ ،‬گویی‬
‫هیأ ‌تامنای کانون پرورش فکری کودکان‬                                                                                                      ‫امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری‬                                                                ‫متعلق به نســل قدیمیتر مانند مرحوم قزوینی یا بهار اســت‪ .‬او‬
‫و نوجوانان‪ ،‬همچون رئیسجمهور محترم‬                                                                                                        ‫و ذوقی کــودکان و نوجوانان و کمک به‬                                                              ‫دانشــمندیجام ‌عالاطرافبود‪.‬ماننددانشمندانقدیم‪،‬اگرچهدر‬
‫از همفکری و مشــورت تشــکلهای مرتبط و کارشناسان و‬                                                                                        ‫شکوفایی استعدادهایشــان براساس ارزشها و نظام تعلیم و‬                                             ‫یک حوزه مشهور بودند اما بقیۀ علوم را نیز میشناختند‪ .‬نکته این‬
‫متخصصان خوشــنام و با تجربه اســتفاده کنند و با انتخاب‬                                                                                   ‫تربیــت اسلامی» را هدف خود اعلام و وظایفش را در حیطۀ‬                                             ‫است که او از نسل دانشمندان عصر مشروطیت است و از آن دوره‬
‫فــردی کاردان و باتجربه در حوزۀ فرهنگ و ادبیات کودک و‬                                                                                    ‫تأســیس مراکز‪ ،‬ترویج کتاب و کتابخوانی‪ ،‬تولید و عرضۀ‬                                              ‫مهم تاثیر گرفته است‪ .‬کیفیت کار مرحوم کریمان به کمیت کارش‬
‫نوجوان‪ ،‬آ گاه از وضعیت آموزشی‪ ،‬فرهنگی و اجتماعی این‬                                                                                      ‫محصولات و آموزشهای فرهنگی‪ -‬هنری‪ ،‬کمک به توسعه‬                                                    ‫چربش دارد‪ .‬اســتادان بزرگ به دو سبک شاگرد دارند؛ یا مستقیم‬
‫نسل‪ ،‬آشنا با دنیای کودکی و زبان‪ ،‬سلیق ‌هها و خواستههای‬                                                                                   ‫و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان و همکاری با مؤسسات‬                                              ‫یا غیرمستقیم‪ .‬برخی اساتید شاگردان غیرمستقیم زیادی دارند و‬
‫نســل امروز و مورد پذیرش از ســوی طیف وســیع خانواده‌‬                                                                                    ‫با اهداف مشــابه تعریف کرده است‪ .‬دور‬      ‫ایشرادننیتودرغییجراییراانیِِین‬                         ‫استاد کریمان نیز چنین است‪ .‬او در همۀ حوزههای تهرانشناسی‬
‫ادبیات و هنر کــودکان و نوجوان بــرای مدیریت این نهاد و‬                                                                                  ‫نهاد از اهداف و وظایف ذاتی خود‪ ،‬ب ‌هویژه‬                                                         ‫تحقیق کرده و مجلدات بسیاری از خود به جا گذاشتند‪ .‬کریمان از‬
‫برگزیدن افرادی توانمند‪ ،‬با تجربه و مســلط در این حوزه به‬                                                                                 ‫در چند سال گذشــته‪ ،‬نویسندگان کودک و نوجوان را نگران‬                                             ‫نظر فرم پژوهشی تغییری در تهرانشناسی ایجاد کرد و همۀ کسانی‬
‫عضویت هیأتمدیر‌ه‪ ،‬احیای کانون پرورش فکری کودکان و‬                                                                                        ‫زکیرادده ایسداتش‪.‬تهکاانموا َنَگارگدرهچیهچدرمشچنکلد دی‪،‬ه ‌ۀچگهذرۀشتزهی‪،‬بافرایزآونفرراودمهکاّّدیر‬
‫نوجوانان و بازگرداندن آن به جایگاه تأثیرگذار و خاطرهسازش‬                                                                                                                                                                                           ‫که درباره تهران پژوهش میکنند وا ‌مدار او هستند»‪.‬‬
                                                   ‫را کلید بزنند»‪.‬‬                                                                       ‫نکــرده بود؛ چراکه اولویت متولیان کانون در آن دههها‪ ،‬با هر‬
   1   2   3   4   5   6   7   8