Page 4 - 08-06-1403-1775 Sazandegi
P. 4
تازههای ادبیات و هنرکافه سال هفتم شماره 1775 04
پنجشنبه 8شهریور1403
کانون رااحیاکنید گزارش
نامۀ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به وزیر آموز شوپرورش از نسﻞ دانشمندان مشروطیت
جهانی ،شک لدهندۀ خاطرههای جمعی چند نسل از ایرانیان گرایش و ســلیق های ،همواره کــودکان بودهاند و بس .کانون انجمن نویســندگان کودک و نوجوان در نام های خطاب به بزرگداشت حسین کریمیان
اســت و نقش کتابها و مربیان و مراکــزش هرگز از خاطر پرورش فکــری متعلق به کودکان و نوجوانان ایران اســت و وزیر آموز شوپرورش با ابراز نگرانی از وضعیت کانون پرورش
مردم رنگ نمیبازد .نگرانیم برای نهادی که خان ه مخاطبانش شــاید با همین نگاه و رویکرد ،هرگز سیاسی نبوده؛ هرچند فکری از او درخواست کرده اســت« :برای مدیریت این نهاد بزرگداشت حسین کریمان ،مورخ و لغتشناسی بزرگ ایرانی،
محسوب میشود و سرمای هاصل یاش ،مربیان هنرمند ،با ذوق حفظ ارزشها و آیینها و سنتهای فرهنگی و دینی ،همیشه و برگزیدن افرادی توانمند ،با تجربه و مســلط در این حوزه به سهشــنبه ۶،شــهریوردرانجمنآثارومفاخرفرهنگیباحضور
و دلســوزند که با حداقل دستمزد ،کارهایی بزرگ و شگرف در آن مورد توجه بوده است .این ســا لها با انتصاب مدیران عضویت هیأتمدیره ،احیای کانون پرورش فکری کودکان و محمود شالویی ،ریاســت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ،نصراله
میآفریننــد .نگرانیم برای نهادی که روزگاری نهچندان دور، ناآشــنا با فرهنگ ،هنر و ادبیات کــودک و نوجوان ،هدف، نوجوانان و بازگرداندن آن به جایگاه تأثیرگذار و خاطرهسازش حدادی ،پژوهشگر و تهرانشناس ،دار یوش شهبازی ،تاریخپژوه،
بــا آثار و تولیــدات ادبی -هنری باکیفیــت و دریافت جوایز وظایف اصلی و جایگاه و پیشــین ه کانــون پرورش فکری و را کلید بزنند». احمد خاتمی ،رئیس سابق دانشکدۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه
متعدد بی نالمللی ،نام ایران را در جهان بلندآوازه کرده بود .در غلبۀ گرایشهای حزبی و سیاســی یا سلیق ههای شخصی، در نامۀ انجمن نویســندگان کــودک و نوجوان خطاب به شــهید بهشــتی و ســیداحمد محیط طباطبایی ،تهرا نشناس و
دکرشروورزبگراارهیمیکهتککواِِدرککایرازشنمافساهییمو مسئولان عالی دورهای که نفسهای این نهاد ارزشــمند و پرتوان به شماره افتاده است. علیرضا کاظمی ،وزیر آموز شوپرورش دربارۀ توجه به کانون
تأکید میکنند؛ خردمندانه حالت تعطیل یا نیمهتعطیلی بســیاری از کتابخانهها (مراکز) پرورش فکری نوشت هاست« :اهل قلم را با کلام عهد و پیمانی تاریخپژوه برگزار شد.
پرچالش دنیاست و شکاف نسلی همه را نگران کرده است؛ در کانــون و فعالیتهای پژوهشــی آن؛ انتقال ،بازنشســتگی است که اگرچه چنان قسم بقراط بر زبان نمیآید ،اما بر همان محمود شالویی در ابتدا گفت« :دکتر حسین کریمان در تاریخ،
جامع های که نوجوانان حرفهای تازهای دارند و میخواهند زودهنگام و تعدیل بســیاری از کارشناسان و مربیان مجرب سیاق ،استوار و پابرجاست .اینکه با قلم جز راست نگویند؛ جغرافیا ،لغت ،ادب و علوم دینــی و علوم رایج زمانش تحصیل،
شــنیده شــوند؛ همه ناگزیریم تمام توان و کارآمد ،ناکارآمدی انتشارات و نیمهجان شدن جشنوارهها، جز حق ننویسند؛ جز عدل نجویند و جز تتبــع و تحقیق کرد و لحظــ های از عمر ارجمنــدش را به بطالت
خود را صرف تقویــت این نهاد پی شرو و جذب افــراد بدون ســنخیت با کانــون و کار بــا کودکان، بر مهر و درستی نروند .این قول ،آنجا که نگذراند» .سپس نصراله حدادی گفت« :افتخار آشنایی با حسین
بازگرداندن آن به مســیری کنیم که هدف تعطیلی بسیاری از برنامههای پرمخاطب ،رواج فعالیتهای اکنسارنتاموکرنودجکاینم َمَش ََّیرنشفی.ناند،جعمهندنوییمسنضادعگانف کریمانبرایمنازطریقدکترعل یاصغرفقیهیفراهمشد.استاد
و وظایــف اصل یاش بر هــر چیز دیگری غیرمرتبط با ماهیت این نهــاد ،عدم پویایی و قطع ارتباط با فقیهــی علاقۀ من به تهران را که دید از مــن دعوت کرد تا با دکتر
اولویت بیابد تا بهعنوان نهادی مســتقل، خالقان آثــار ادبی و هنری ،ب یانگیزگــی و دلمردگی مربیان کودک و نوجوان بنا بر این عهد ،همیشــه کریمان دیدار کنم و این اتفاق افتاد .نوع تحقیق اســتاد دربارۀ ری
بــاز هم بتوانــد در آموزش غیررســمی و و… ،زنــگ خطر اضمحلال و ب یاثر شــدن این نهاد بزرگ، دغدغــ ه کودکان و نوجوانــان را دارد و از باســتان ،بینظیر است» .داریوش شــهبازی هم در ادامه گفت:
پرورش فکر و ذوق کــودکان و نوجوانان پراهمیت و دیرین را به صدا درآورده اســت .ما نگرانیم ،برای ای نرو به سرنوشــت کانون پرورش فکری «اســتاد کریمان در جمع ما نیست اما با آثار بسیار ارزشمندی که
نقشآفرینی کند و خان ه دوس تداشــتنی نهادی که با بیش از هزار کتابخانــه ،بالاترین رقم کتابخانۀ کودکان و نوجوانان نیز اهمیت م یدهد که به جاگذاشته حضورشزندهاست.حسین کریماندربخشهای
کــودکان ایــران بماند .از ایــ نرو انجمن تخصصــی کودک و نوجــوان در دنیــا را دارد و در چند دهه علاوه بر قدمت ،مهمترین و گستردهترین مختلفتاریخ،پژوهشهایمفصلیکرد،ب هویژهدرتاریختهران».
نویسندگان کودک و نوجوان ،انتظار دارد بیشــتر چهرههای ادبی و هنری کشور را درون خود پرورش نهاد فرهنگی این حوزه است .نهادی که در پایان این نشست سیداحمد محیططباطبایی ،به بیان نکات خود
وزیــر آموز شوپــرورش و دیگر اعضای داده اســت .نگرانیم برای کانونی کــه مرغکش ،با اعتباری به صراحــت در اساســنام هاش« ،ایجاد پرداخت و گفت« :مرحوم کریمان از نطر شــکل پژوهش ،گویی
هیأ تامنای کانون پرورش فکری کودکان امکانات لازم جهت رشد و پرورش فکری متعلق به نســل قدیمیتر مانند مرحوم قزوینی یا بهار اســت .او
و نوجوانان ،همچون رئیسجمهور محترم و ذوقی کــودکان و نوجوانان و کمک به دانشــمندیجام عالاطرافبود.ماننددانشمندانقدیم،اگرچهدر
از همفکری و مشــورت تشــکلهای مرتبط و کارشناسان و شکوفایی استعدادهایشــان براساس ارزشها و نظام تعلیم و یک حوزه مشهور بودند اما بقیۀ علوم را نیز میشناختند .نکته این
متخصصان خوشــنام و با تجربه اســتفاده کنند و با انتخاب تربیــت اسلامی» را هدف خود اعلام و وظایفش را در حیطۀ است که او از نسل دانشمندان عصر مشروطیت است و از آن دوره
فــردی کاردان و باتجربه در حوزۀ فرهنگ و ادبیات کودک و تأســیس مراکز ،ترویج کتاب و کتابخوانی ،تولید و عرضۀ مهم تاثیر گرفته است .کیفیت کار مرحوم کریمان به کمیت کارش
نوجوان ،آ گاه از وضعیت آموزشی ،فرهنگی و اجتماعی این محصولات و آموزشهای فرهنگی -هنری ،کمک به توسعه چربش دارد .اســتادان بزرگ به دو سبک شاگرد دارند؛ یا مستقیم
نسل ،آشنا با دنیای کودکی و زبان ،سلیق هها و خواستههای و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان و همکاری با مؤسسات یا غیرمستقیم .برخی اساتید شاگردان غیرمستقیم زیادی دارند و
نســل امروز و مورد پذیرش از ســوی طیف وســیع خانواده با اهداف مشــابه تعریف کرده است .دور ایشرادننیتودرغییجراییراانیِِین استاد کریمان نیز چنین است .او در همۀ حوزههای تهرانشناسی
ادبیات و هنر کــودکان و نوجوان بــرای مدیریت این نهاد و نهاد از اهداف و وظایف ذاتی خود ،ب هویژه تحقیق کرده و مجلدات بسیاری از خود به جا گذاشتند .کریمان از
برگزیدن افرادی توانمند ،با تجربه و مســلط در این حوزه به در چند سال گذشــته ،نویسندگان کودک و نوجوان را نگران نظر فرم پژوهشی تغییری در تهرانشناسی ایجاد کرد و همۀ کسانی
عضویت هیأتمدیره ،احیای کانون پرورش فکری کودکان و زکیرادده ایسداتش.تهکاانموا َنَگارگدرهچیهچدرمشچنکلد دی،ه ۀچگهذرۀشتزهی،بافرایزآونفرراودمهکاّّدیر
نوجوانان و بازگرداندن آن به جایگاه تأثیرگذار و خاطرهسازش که درباره تهران پژوهش میکنند وا مدار او هستند».
را کلید بزنند». نکــرده بود؛ چراکه اولویت متولیان کانون در آن دههها ،با هر