Page 8 - 11-06-1403-1777 Sazandegi
P. 8
بررسی رویدادهای تاریخیحافظه سال هفتم شماره 1777 08
یکشنبه 11شهریور 1403
توزیع :نشر گستر امروز61933000 : سازندگی :روزنام هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز:حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول:سیدافضلموسوی سردبیر:اکبرمنتجبی عکس :رضا معطریان مدیرهنری :رضا دول تزاده
زیرنظرشورایسیاستگذاری:سیدحسینمرعشی(رئیس) ،محمدعطریانفر،محمدقوچانی،علیهاشمی،سیدعلیرضاسیاس یراد،امیراقتناعی
ویراستار :سعیده آرینفر حروفچین :مجتبی دیدگر نشانی :تهران ،پاسداران ،نگارستان پنجم ،پلاک ، 8تلفن 22841262 :چاپ :امید نشر ایرانیان88537168 -9 :
تقویم جای خالی استاد کارنامه :خاطرات هاشمی 1380
شیری در دره پنجشیر 10سال از درگذشت مهمترین حقوقدان ایرانی گذشت افراطدراختلاف 077
به مناسبت سالروز تولد احمدشاه مسعود بســیاری بود که تاکنون مه مترین منابع درسی راهی به وزراتخانه ندارد تغییر رشته داد و خیلی نیره خادمی ادامه سهشنبه 5تیر
دانشــگاهی این رشته است تا جایی که بع دها ســریع صاحب رتبه اول دانشکده حقوق شد طرح مسأله آی تالله منتظرى
احمدشاه مسعود ،سوگند یاد در بهمن ســال 83نشان درجه یک فرهنگ امــا زمان دریافت مــدال در اعتراض به رفتار گروه تاریخ مطرحشــدن مسایل مربوط به [تحقیق و تفحص
کرده بود که حتی اگر به اندازه و هنــر و دانــش را از ســیدمحمد خاتمــی شاه با مصدق در جلســه اهدای مدال حاضر از ســازمان] صداوســیما و اصلاح قانــون اداره
کلاه جای ماندندر ســرزمین نشد ،بنابراین بورس تحصیل یاش حذف و از نخســتین ایرانی بود که در رشته حقوق به صداوســیما وکمکــردن بودجــه آن و بزر گکردن
خــود ،افغانســتان را داشــته رئی سجمهوری وقت ایران دریافت کرد. تحصیل در خارج از کشــور محروم شد«.در مرتبه دکترا رســید ،استادی که در پیشنویس محکومیت آقای [حســین] لقمانیــان ،نماینده
باشــد ،میمانــد و مقاومت او یکی از تاثیرگذارترین اســتادان رشــته دوره لیسانس ،کشش فو قالعادهای به فرهنگ قانون اساســی ایــران پس از انــقلاب نقش همدان و طرح مجدد قتلهاى زنجیرهاى ،بخشى
میکند .در افغانســتان به شیر حقوق خصوصــی در ایران بود و با نوشــتن اسلامی پیدا کردم ،به طوری که ورقه امتحانی داشــت ،اگرچه متنی که با همــکاری برخی از آنها است ،ولى از منظر ایشان ،مه مترین مسأله
پنجشیر مشهور بود ،فرمانده و مجاهد افغانستانی که در صدهــا مقاله و بیش از ۷۰کتاب نقش مهمی اصول مرا که مرحوم اســتاد محمود شــهابی دیگر از حقوقدانان کشــور نوشته بود با وجود منفى آنها ،طرح مســأله آی تالله [حســینعلی]
۱۱شهریور ۱۳۳۲در روستای جنگلک استان پنجشیر به در توسعه علمی و ادبیات حقوق ایران داشت و ملاحظه کرد ،از اینکه دانشجویی از تمام کتب تایید و امضای امام خمینی ،در جریان برخی منتظرى اســت و معتقدند ،قصد آنها این اســت
دنیا آمده بود .از همان کودکی به واسطه حضور پدرش در کتاب مقدمه حقوق او نیز بیش از ۵۰بار چاپ فقها و اصولین شــاهد و مثال میآورد و ادله و اختلافنظرهای سیاســی کنار گذاشته شد. که با رفع حصر از آقــاى منتظرى ،مرکز علنی و
ارتش افغانستان با مبارزه آشنا بود ،تحصیلات دانشگاهی شـــده است .همچنین از جمله تهیهکنندگان براهین برای اثبات موضوع ذکر میکند ،بسیار امیرناصر کاتوزیان 11 ،شــهریور سال 1393 آعقاملىیمبنتراظىرمىبا،رازهخیبارًًارمتهبمرمىخایاطجارادتشــخوودد.رگافآتمنادد،ه
داشت و از سال 52با پیوستن به حزب «جمعیت اسلامی اصلی پیشنویس اولیه قانون اساســی ایران متعجب شــد .پس از آن ،ورقه مرا مهروموم به علــت بیماری ریــوی در 83ســالگی در
افغانســتا ن» فعالیت سیاســی خود را آغاز کرد .سابقه پــس از انقلاب بود .کاتوزیــان در خاطراتش کردنــد و گفتند که آن را به قم می فرســتیم تا تهران درگذشــت و به همین مناسبت به برخی نشرکردهاند و خیلى بد است.
شکســت دربرابر رژیم داودخان او را ناامید نکرد و برای در اینباره م ینویســد :روزی که ما رفتیم این آقایان مراجع و طلاب ببینند که ما در دانشکده فعالیتها و نقاط کمتر شناخته شده زندگی این چها رشنبه 6تیر
تجدید قوا به پاکســتان رفت ،اگرچه دولت پاکستان علیه پیشنویس را تقدیم رهبــر انقلاب کنیم ،من حقوق چهجور دانشجویانی داریم» .کاتوزیان
اســتقلال فکری او جبهه گرفت .خیلی زود به پنجشــیر سراسر غرور بودم که انقلابمان به ثمر نشسته شرح شیفتگی را مدیون مربیان و استادان خود استاد رشته حقوق ،پرداخته میشود. جلسه با هیأ ترییسه مجلس خبرگان
بازگشت و آنجا را از سلطه حکومت کمونیستی کابل آزاد اســت و مفتخر از اینکه من هم سهمی در این ازجمله مرحــوم میرافضلی ،معلــم معارف و آقایــان صادق خرازى[ ،معاون پژوهشــی وزیر
کرد و بعد هم مقاومت در برابر دولتهای کمونیستی تحت راه داشت هام و با خود فکر میکردهام که خداوند برخی اســتادان حقوق دانشگاه تهران ازجمله Wارتباط با همایون خرم و ناصر مل کمطیعی امورخارجه] و دکتر [حســین] صادقی ،جراح
حمایت شوروی را در پیش گرفت« .شورای نظار» را برای مقــدر فرموده اســت که پیشنویــس قانون محمد ســنگلجی ،مرحوم سیدحسن امامی و ایرانــى قلب در آمریکا ،آمدنــد .دکتر صادقى،
هماهنگی بین فرماندهان مجاهدین در ۹ایالت شــمالی اساســی به قلم من ناچیز نوشــته شود .برای در دبیرســتان علمیــه دومیــن مرکز مهم شرحى از اعتقاد بسیارى از ایرانیان تحصیلکرده
افغانســتان ایجاد کرد و رهبر مجاهدان سراســر مناطق تدوین این پیشنویس ما از چندین مرحوم شهابی م یدانست که بهنوعی هم ذوق آموزشــی ایران پس از دارالفنون دبیرستان را خارج ،به خدمات مهم در اداره و ختم جنگ و
شمالی افغانستان شــد .لشکرکشیهای مداوم نیروهای قانــون اساســی ازجملــه قانون فقهی و عرفانی را در او بیدار کرده بودند. سازندگى و تشــن جزدایى داد و خواست که آماده
نظامی شــوروی در برابر تحرکات او ،هربار بینتیجه ماند اساسی مشــروطه استفاده کردیم، تمام کرده بــود و علاق هاش به آن باشم ،براى نجات کشور ،بهکار مدیریت کشور
و به دلیل مقاوم تهایش به «شــیر دره پنجشیر» معروف همچنین تلاش کردیم این قانون را Wفعالی تها و میراث کاتوزیان در علم حقوق مدرســه به اندازهای بود که حتی برگــردم .گفتم ،بنا ندارم برگــردم و از همین جا
شد .به دنبال با ســقوط حکومت کمونیستی افغانستان، با شرع و اصول دین تطبیق دهیم تا بعد از نقلمــکان به خیابان «آب
کابل را تصرف کرد ،اما چند ســال بعــد با حمله طالبان تضادی در این زمینه وجود نداشته به هر ترتیب پس از اخذ کارشناسی حقوق، منگل» در خیابان ری هم آنجا را کمک مىکنم.
روب هروشد،بنابراینازکابلبهسمتپنجشیرعقبنشینی باشد .زمانی که این پیشنویس در ب هعنوان قاضی در وزارت دادگستری استخدام رها نکرد .بعدها رویارویی ناصر ادامه یادداشت روز
کرد .سختترین دوران حیات سیاسی او فرا رسیده بود. شــورای انقلاب مطرح میشود، شد .سپس رئیس دادگاه بخش اراک شد و در کاتوزیــان با محمد ســنگلجی،
با این حال ،چند ماه بعد به پنجشیر بازگشت و با مقاومت متوجه شــدم کــه متن مــا کنار پایان دهه 30ب هعنوان نخستین فار غالتحصیل استاد دانشــکده حقوق دانشگاه چتری برای همه
پنجســاله علیه طالبان و گروه القاعده مانع سیطره آنها به گذاشــته خواهد شــد و از همان دکتری حقوق در ایران شناختهشد .فروردین تهــران ،او را به دنیــای عرفان و
شمال افغانستان شــد .حکومت برها نالدین ربانی را در روز ناامید شــدم» .بــا این حال، 1343استادیار حقوق مدنی دانشگاه و 8سال فلسفه آورد اما در دوره دبیرستان اینچنین بود که پیامبر هم در قرآن و هم به شهادت
کابل پذیرفت اما در ایجاد امنیت در سراســر افغانســتان آنطور که محمدصالح نیکبخت در یادداشتی بعد به درجه اســتاد ی تماموقت گروه حقوق در کنار علاقه بــه مثنوی و درس تاریــخ ،رحمتی برای همگان شــناخته شــد .تعبیر
ناکام ماند .در نهایت در شــهریور سال 80توسط دو فرد نوشته است :طرح کاتوزیان با تغییراتی جزئی خصوصی و اســامی رســید .ناصر کاتوزیان عربــی ،همزمان رئیــس انجمن «رحمۀللعالمین» در متن دینی به این معنی است که
عرب مراکشــی با شناســنامههای بلژیکی که از اعضای مبنای طرح نهایی قانون اساسی کنونی ایران ن هتنها در ســا لهای پیش از انقلاب مغضوب ورزشــی و انجمن موســیقی بود و با افرادی پیامبر نهفقط برای گروندگان بــه آئینش؛ بلکه برای
گروه القاعده بودند در عملیاتی انتحاری به شهادت رسید اســت .از دیگر فعالیتهای پدر علم حقوق بود که پــس از انقــاب و به دنبــال انقلاب چون همایون خرم ،ایرج و ناصر ملکمطیعی همه انسانها نشــان رحمت بود و همه از این ویژگی
و چند روز بعد در تپه بلندی میان رخه و بازارک که حالا ایران میتوان از شــرکت در انتخابات مجلس فرهنگــی ،درحالی که تازه رئیس دانشــکده ه مکلاسی بود .هیچ وقت به صورت حرف های او بهرهمند بودند .این مســیر که همراه با عطوفت و
تپه سالار شــهیدان نام گرفته است ،به خاک سپرده شد. خبرگان قانون اساســی در ســال 58یاد کرد حقوق دانشگاه تهران بود ،برکنار شد .حاصل نواختن ســاز را دنبال نکرد امــا به ردیفهای مهربانی نسبت به مردم بود به آنجا انجامید که مردمان
احمد رشید ،نویسنده مشهور پاکستانی در کتاب «سقوط که در فهرست نامزدهای مورد حمایت جبهه 11سالخان هنشینیتاتالیفکتا بهایحقوقی موسیقی ایرانی تسلط داشت .در همان دوران از پرتــگاه آتش تفرقه و دشــمنی به ســوی الفت و
در هر جومرج» نوشته است« :مسعود به قتل رسیده بود، ملی ایران و نهضت آزادی قرار داشت .عدالت دبیرستان در رشته ادبی شاگرد اول شد و مدال دوستی با یکدیگر حرکت کردند .دشمنی را برکندن و
اما شــایعاتی که وی همچنان زنده است ،چندین روز بر قضایی گامی به سوی عدالت ،فلسفه حقوق دوستیها را جایگزین کردن کاری است کارستان که
سر زبانها بود که دلیلش حفظ روحیه جنگجویان اتحاد و مقدمه علم حقوق ،شیوه تجربی تحقیق در درجه دوم علمی را دریافت کرد. نیازمند از خودگذشتگی فراوان است .طبیعی است ما
شمال ،که از حمله مشترک طالبان و القاعده هراسان شده حقوق ،قانون مدنی در نظــم حقوق کنونی، مردم به سمت منافع خودمان و تقابل با دیگران حرکت
بودند ،بود .عبداللهعبدالله بعد از یازدهم سپتامبر هنگامی توجیــه و نقد رویه قضایی ،فلســفه حقوق، Wشرح شیفتگی و روزهای محرومیت کنیــم و گذشــتن از این ویژگی ،به تلاشــی جدی و
کــه روی صندلی مســعود نشســته بــود و در تمام طول درسهایــی از عقود معیــن ،نظریه عمومی قدرتی درونی نیاز دارد تا فرد از منافع زودگذر (فردی،
مصاحب هاشاشکم یریخت،بهمنگفتکهدرروزهای تعهــدات ،کلیــات حقوق ،قواعــد عمومی پدرش اصــرار داشــت که در دانشــکده قومی ،حزبــی و )...فاصله بگیرد و اهداف بزرگتر
پس از مرگ مســعود ما به پایان خط و شکســت کامل قراردادها ،اثبات و دلیــل اثبات برخی از آثار حقوق ،رشته علوم سیاسی درس بخواند و در اجتماعــی را مدنظر قــرار دهد .هیچ مســیری جز
رســیده بودیم؛ زیرا روحیه افراد از بین رفته بود و ما فاقد این استاد حقوق ایرانی است و همچنان مورد وزارت خارجه مشــغول به کار شود ،بنابراین اصلاحامر جامعه با یاریآحادمردم(باهمه تفاوتها
فرمانده بودیم .همه م یدانستند که مسعود زنده نیست». او کــه از موفقیتهای علمی خــود در دوران و اختلافهایشان) وجود ندارد و اصلاح در صورتی
توجه محافل دانشگاهی است. دبیرستان ،انگیزه لازم را هم برای ادامه تحصیل با موفقیت همراه میشود که اعضای جامعه ،خود را
گرفته بود ،دل به خواســته پدر دارد .عمر پدر در خوشیها و ناخوشیها ،پیروزیها و شکستها،
کاتوزیان به دنیا نبود و وقتی هنوز درسش تمام با یکدیگر شریک بدانند و در کنار هم قرار گیرند .به
نشــده بود از دنیا رفت .او هــم که دید دیگر، همین دلیل است که پیامب ر(ص) همه اعضای جامعه
را در قبال شرایط جامعه ،مســئول م یدانند و با این
حال ،تفرقه در صفــوف جامعه را مذمت کردهاند .به
بیان ایشــان ،یکی از اموری که مسلمان واقعی از آن
فاصله نمیگیرد و همواره با آن قرین اســت همراهی
با مردم و جامعه اســت .جامع های در مسیر آن پیامبر
رحمــت قرار دارد که دوســتی و محبت در آن قاعده
باشد و اختلاف و دشــمنی ،استثنا .جامع های که در
درون خود به کوچکترین بهان های افراد را با بدترین
برچسبها م یراند هر چه باشد ،پیرو آن پیامبر نیست
و در مســیر او حرکت نم یکنــد .کینهها مانعی برای
انسانیت اســت و کســی را میتوان مسلمان واقعی
شمرد که در مراتب عالی انسانیت قرار داشته باشد.