Page 8 - 26-06-1403-1785 Sazandegi
P. 8

‫بررسی رویدادهای تاریخیحافظه‬                                                                                                                                         ‫سال هفتم شماره ‪1785‬‬                           ‫‪08‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                 ‫دوشنبه ‪ 26‬شهریور ‪1403‬‬

‫توزیع‪ :‬نشر گستر امروز‪61933000 :‬‬                                                               ‫سازندگی‪ :‬روزنام ‌هسیاسیواجتماعی صاحبامتیاز‪:‬حزبکارگزارانسازندگیایران مدیرمسئول‪:‬سیدافضلموسوی سردبیر‪:‬اکبرمنتجبی‬                    ‫عکس‪ :‬رضا معطریان‬   ‫مدیرهنری‪ :‬رضا دول ‌تزاده‬
                                                                                                 ‫زیرنظرشورایسیاستگذاری‪:‬سیدحسینمرعشی(رئیس)‪ ،‬محمدعطریانفر‪،‬محمدقوچانی‪،‬علیهاشمی‪،‬سیدعلیرضاسیاس ‌یراد‪،‬امیراقتناعی‬

                                                                              ‫ویراستار‪ :‬سعیده آرینفر حروفچین‪ :‬مجتبی دیدگر نشانی‪ :‬تهران‪ ،‬پاسداران‪ ،‬نگارستان پنجم‪ ،‬پلاک ‪ ، 8‬تلفن‪ 22841262 :‬چاپ‪ :‬امید نشر ایرانیان‪88537168 -9 :‬‬

‫تقویم‬                                                                           ‫چهارمین شاه قاجار‬                                                                                                                                                ‫کارنامه‪ :‬خاطرات هاشمی ‪1380‬‬

     ‫دلبسته به تاریخ‬                                                          ‫به مناسبت سالروز آغاز سلطنت ناصرالدینشاه قاجار‬

‫به مناسبت بیستوپنجمین ساگرد درگذشت‬
         ‫عبدالحسین زرینکوب‬

‫آثارعبدالحسینزرینکوب‪،‬‬
‫مورخ‪ ،‬ادیب ایرانی همواره‬
‫به دلیل بیان ادبی‪ ،‬حماسی‬                                                                                                                                                                                                                                     ‫افراطدراختلاف ‪085‬‬
‫و تاریخی جزو آثار پرفروش‬
‫در میان ایرانیان بوده است‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                 ‫ادامه شنبه ‪ 16‬تیر‬

‫عظیــم زرینکــوب درباره‬                                                                                                                                                                                                                          ‫شکایت رئیس کمیته امداد امامخمینی‬
                                                                                                                                                                                                                                                 ‫عصرآقایان [سیدرضا] نیرى‪[ ،‬رئیس کمیته‬
‫علاقه او به تاریخ و ایران میگوید‪« :‬عبدالحسین از‬                                                                                                                                                                                                  ‫امداد اما ‌م خمینی] و حسینى‪[ ،‬معاون پارلمانی]‬
‫بچگی عاشق ایران بود‪ ،‬خودش میگفت‪ ،‬از طریق‬
‫«شــاهنامه» حکیم بزرگ فردوسی به عشق تاریخ‬                                                                                                                                                                                                        ‫از کمیته امداد آمدند‪ .‬شــکایت کردند‪ ،‬از طرح‬
‫یازنکطوریبق توااقریعًًاخععااششققایایراراننووایرسانرزیمیونعاایشرانق‬  ‫رسیدم و‬                                                                                                                                                                      ‫دولت و مجلس‪ ،‬براى ادغام کمیته امداد و سایر‬
                                                                    ‫شدم‪ .‬زر‬                                                                                                                                                                      ‫نهادهاى امــدادى و ندادن اعتبــارات کمیته از‬
‫جامعه و مردم بود‪ .‬او به تاریخ و فرهنگ علاقهمند‬                                                                                                                                                                                                   ‫ســوى وزارت بازرگانى که قرار بوده ‪12‬درصد از‬
‫بود»‪ .‬این پژوهشگر برجســته ادبیات و تاریخ ‪24‬‬                                                                                                                                                                                                     ‫شود‪،‬‬  ‫داده‬  ‫محرومان‬  ‫به‬   ‫ُُت[ن=آیرادرا‪.‬نهها]‬  ‫سوبسیدها‬
‫شهریور سال ‪ 1378‬در ‪ 76‬سالگی درگذشت و به‬                                                                                                                                                                                                                                                         ‫با ‪ 100‬هزار‬
‫همین مناسبت به برخی زوایای زندگی او پرداختیم‪.‬‬                                 ‫قــدرت زیــادی پیدا کــرد‪ .‬همیــن قدرت و‬        ‫عرصه سیاست و ســاخت نخستین آپارتمان‬                                                                                ‫شــب‪ ،‬میهمــان آقــاى [ســیدمحمود]‬
‫زر ینکوب در دوران تحصلات دانشگاهی به صورت‬                                     ‫اختیارات در نهایت قتل این شخصیت مهم و‬           ‫در ایران شــد‪ .‬در جریان ســاخت نخســتین‬                                                                            ‫هجالشسمهىسشرااهنروسدــیه‪،‬ق[ورهئیبودس‪.‬قدورهباقره ُُضتانئیدهر]و بىوهدیام‪.‬ى‬
‫مــداوم به مطالعه در تاریخ و فرهنگ اسلامی و نقد‬                               ‫تاثیرگذار تاریخی ایران را رقم زد و حتی شــاه‬    ‫آپارتمان در ایران‪ ،‬معیرالممالک از مهندســان‬                                              ‫نیره خادمی‬
‫ادبی میپرداخــت و از همان زمان هم بهعنوان دبیر‬                                ‫هم نتوانست کین ‌های که از اصلاحات امیرکبیر‬      ‫و معماران اتریشــی و فرانسوی نقشه دریافت‬                                                                           ‫آی ‌تاللــه منتظرى و اطرافیــان و نیز درباره عفو‬
‫در دبیرســتانهای تهــران به تدریــس پرداخت و‬                                  ‫ایجاد شده بود را فرو نشاند و در نهایت حکم‬       ‫کرد و ســاخت بنایی را آغاز کرد که دو ســال‬                                                             ‫گروه تاریخ‬  ‫آقــاى عبدالله نورى‪[ ،‬وزیر ســابق کشــور و‬
‫بعدها ســردبیری مجله هفتگی مهرگان را بر عهده‬                                  ‫قتل امضا شد‪ .‬امیرکبیر با انتخاب شایستهتر ین‬     ‫زمــان برد و به شــم ‌سالعماره معروف شــد‪.‬‬                                                                         ‫مدیرمسئول روزنامه خرداد] و تهیه آئیننام ‌هاى‬
‫گرفت و با رتبه دانشــیاری‪ ،‬کار خود را در دانشگاه‬                              ‫افراد برای بر عهده گرفتن مشــاغل‪ ،‬شروع به‬       ‫اگرچه پیــش از ایــن دوره‪ ،‬اقداماتــی برای‬                       ‫ناصرالدینشــاه قاجار‪ ،‬پس از مرگ پدرش‬              ‫براى همانگى ســه قوه و نیز تسریع در تشکیل‬
‫تهــران آغاز کرد و تا بیــش از چهار دهه به تدریس‬                              ‫پاکسازی دســتگاه دولتی کرده بود‪ ،‬در صدد‬         ‫تغییر بافت تهران انجام شــده بود اما نخستین‬                      ‫محمدشــاه‪ ،‬در تاریخ ‪ 26‬شــهریور سال ‪1227‬‬          ‫دادگاه‪ ،‬براى شکایت از آمریکا بهعنوان مقابله به‬
‫تاریخ اسلام‪ ،‬تاریخ ادیــان‪ ،‬تاریخ کلام و مجادلات‬                              ‫اصلاح امــور مالیه و اصلاح قشــون کشــور‬        ‫تغییرات در بافت کالبدی شهر در همین دوره‬                          ‫بهعنوان چهارمین پادشــاه سلســله قاجاریه بر‬                                 ‫مثل صحبت شد‪.‬‬
‫فرق‪ ،‬تاریــخ تصوف اسلامی و تاریخ علوم پرداخت‬                                  ‫برآمده بود و هیچ کدام از این اقدامات به مذاق‬    ‫و بیشتر البته به واسطه صدارت امیرکبیر شکل‬                        ‫جایگاه او نشست و یکی از مهمترین دورههای‬           ‫آی ‌تالله خامنــ ‌هاى‪ ،‬امروز جواب نامه من در‬
‫و بعد از انــقلاب هم با مرکــز دایر‌هالمعارف بزرگ‬                             ‫درباریان خوش نیامــد‪ .‬امیرکبیر را از صدارت‬      ‫ایجاد شد و او کار نوسازی پایتخت به واسطه‬                         ‫تاریخ ایران را رقم زد‪ .‬او در طول ســلطنت ‪5‌ 0‬‬     ‫مــورد تجدیدنظر در تحقیــق و تفحص را دادند‬
‫اسلامی همکاری کرد‪ .‬ایرج افشــار‪ ،‬پژوهشــگر‬                                    ‫عزل کردند و در پوشــش حکومت بر کاشان‪،‬‬           ‫افزایش جمعیت و گســترش روزافزون سطح‬                              ‫سال ‌هاش بر ایران‪ ،‬سه بار به کشورهای اروپایی‬      ‫و با طــرح تجدیدنظــر در مجمع [تشــخیص‬
‫فرهنگ و تاریخ ایــران در توصیف زرینکوب گفته‬                                   ‫او را به این شــهر تبعید کردند و روز جمعه ‪18‬‬    ‫شــهر را در پیش گرفت‪ .‬در بیســ ‌تویکمین‬                          ‫سفرکردواینسفرهابانگاهاصلاحطلبان ‌هایکه‬            ‫مصلحتنظام] براساس مطالبه آقاى [مهدی]‬
‫است‪« :‬زری ‌نکوب دارای شــوقی وافر به آموختن‬                                   ‫دی ‪ 1230‬در حمام فین کاشان به قتل رسید‪.‬‬          ‫سال ســلطنت ناصرالدی ‌نشــاه طرح عمرانی‬                          ‫داشت‪ ،‬دریچ ‌ه دیگری از دنیای مدرن را بر روی‬       ‫کروبى‪[ ،‬رئیس مجلس] درخصوص نهادهاى‬
‫و دریافتن‪ ،‬همتــی ب ‌یوقفه به پژوهش و نمایاندن‪،‬‬                               ‫ناصرالدینشــاه پس از قتل امیرکبیر هم همان‬       ‫وسیعی برای تهران در نظر گرفته شد و اجرای‬                         ‫سیاست ایران باز کرد اما همزمان بخش زیادی‬                       ‫زیر نظر رهبرى‪ ،‬موافقت کردند‪.‬‬
‫قلمی توانا و نکتهپرداز در نوشتن و بازنمودن‪ ،‬طبعی‬                              ‫روحیه اصلاحطلبانه را در خود حفظ کرد‪ .‬او‬         ‫آن را مســتوف ‌یالممالک‪ ،‬وزیــر مالیه و میرزا‬
‫شــیوا و گزید‌هگو در سخ ‌نسرایی (شعر)‪ ،‬بصیرتی‬                                 ‫بعدها خود نیز مورد ســو ‌ءقصد قرار گرفت و‬       ‫عیسیخان‪ ،‬وزیر شهر تهران بر عهده گرفتند‬                                       ‫از خاک ایران را از دست داد‪.‬‬                                     ‫یکشنبه ‪ 17‬تیر‬
                                                                              ‫اگرچه از آن جان سالم به در برد اما آثار روحی‬    ‫و در واقع حصار ناصری از همان زمان شکل‬
‫گسترده در دستیابی به منابع و ماخذ و بالاخره زبانی‬                             ‫آن تا دهههای بعد بر او باقی ماند‪ .‬جدا شــدن‬     ‫گرفت‪ .‬تغییرات و آن نگاه مدرن اما بیشــتر در‬                      ‫ ‪W‬تاثیرات ناصرالدی ‌نشاه از سفر به فرنگ‬                        ‫گزارش امور دانشگاه آزاد‬
                                                                              ‫بخش زیادی از خاک ایــران در معاهدههایی‬          ‫ظواهر زندگی فرنگی خلاصه شــد و به لحاظ‬                                                                             ‫[آقای محم ‌دالرفاعه طنطاوی‪ ،‬سرپرســت‬
‫مسلط و قدرتی کممانند در تلفیق و آمیختن منطقی‬                                  ‫چون ترکمانچای و گلســتان و پاریس در کنار‬        ‫زیرساختها چندان تغییری ایجاد نشد‪ ،‬حتی‬                            ‫سفراولناص ‌رالدینشاهباوجودمخاطراتی‬                ‫‌دفتر حفاظت منافع مصر در ایران]‪ ،‬حافظ منافع‬
‫مطالب و عرضه کردن آنها به طور وســیع به قصد‬                                   ‫قتــل امیرکبیر از مهمترین نقــاط تاریک‪ ،‬این‬     ‫زمانی هم که براساس علاقه به تاریخ و جغرافیا‬                      ‫که ترک کشور داشت به مقصد اروپا انجام شد‬
‫بهر‌هبری عموم بود‪ .‬او به فرهنــگ ایرانی بهعنوان‬                                                                               ‫ســفارش ترجمه چندیــن کتــاب تاریخی و‬                            ‫و در این سفر سوگلی و سه ندیمه او‪ ،‬خدمهها‪،‬‬         ‫مصر‪ ،‬براى خداحافظى آمــد‪ .‬بعد از تجلیل از‬
‫عنصری زنده‪ ،‬پویا و سرشــار از کارآمدی‪ ،‬آ گاهی‬                                      ‫دوره تاریخی در خاطرهها مانده است‪.‬‬          ‫جغرافیایی را داد‪ ،‬آنها را برای مصارف شخصی‬                        ‫یک عکاس و قهوهچی‪ ،‬یک ژنرال اتریشــی‪،‬‬              ‫انقلاب ایران و یادآورى نقــش من در پیروزى‪،‬‬
‫و انســانیت مینگرد؛ فرهنگی که در دوره باستان‪،‬‬                                                                                 ‫استفاده کرد‪ .‬فریدون آدمیت یکی از مورخان‬                          ‫طبیب مخصوص شــاه‪ ،‬معلم و مترجم شاه‪،‬‬               ‫دفاع‪ ،‬ســازندگى و اصلاح روابط با عربســتان‬
‫پس از ورود اسلام و عصر حاضر یکی از مهمترین‬                                                     ‫ ‪W‬و سرانجام مرگ شاه‬            ‫ایرانی که از بیحاصلی سفر اول ناصرالدینشاه‬                        ‫پزشــک ســفارت انگلیس و یکــی از دبیران‬           ‫سعودى‪ ،‬درخواســت کرد که براى حل مشکل‬
‫عوامل هویتبخش و استمراردهنده ایرانیت قلمداد‬                                                                                   ‫سخن میگوید‪« :‬ســفر فرنگستان هی ‌چ کدام‬                           ‫ســفارت همراه او بودنــد‪ .‬کاروان آنها ابتدا به‬                 ‫روابط ایران و مصر دخال ‌ت کنم‪.‬‬
‫میشود که اشــاعه آن در میان اقوام و ملل دیگر به‬                               ‫در نهایت نیز این پادشاه ایران کشته شد و به‬      ‫از انتظارات میرزاحســی ‌نخان را برنیاورد‪ .‬نه‬                     ‫روســیه و سپس به سمت کشــورهای آلمان‪،‬‬             ‫امــگوفرــخاتر‪ ،‬آجقهـ]ـباــىه[آکقـمــاـاىل][ ُُحخـســرـانزیى]‪،‬م[باورزیــکر‪،‬‬
‫فرهنگ جهانی کمک کرد‪ .‬این چهره نامآشــنای‬                                      ‫او لقب شــاه شهید را هم دادند‪ .‬ناصرالدینشاه‬     ‫در افــق فکــری آن کاروانیان تحولــی پدیدار‬                      ‫بلژیک‪ ،‬انگلستان‪ ،‬فرانسه‪ ،‬سوئیس‪ ،‬ایتالیا‪،‬‬
‫فرهنــگ ایران انســانیت‪ ،‬عدالــت و محبت را از‬                                 ‫قاجار ‪ ۱۲‬اردیبهشت ‪ ۱۲۷۵‬درحالی که خود را‬         ‫گشــت‪ ،‬نه آنان را بــه ترقــی ممکلت مومن‬                         ‫اتریش و عثمانی راهی شــدند‪ .‬ماحصل این‬             ‫[رئیسجمهــور مصر] گفت‪ ،‬مصــر بگوید که‬
‫مولفههایفرهنگایرانیم ‌یداندکهباعنصرهویت‬                                       ‫برای جشــ ‌ن پنجاهمین سالگرد سلطنت آماده‬        ‫گردانید‪ ،‬نه در اخلاق سیاســی ایشــان اثری‬                        ‫سفر‪ ،‬دیدار با ملکه و یکتوریا‪ ،‬در یافت بالاتر ین‬   ‫و اسرائیل]‪،‬‬  ‫ُُم[تروداهفاقنساـمـه]ت‪،‬کتام م ‌پوادنیعویتدح[سمییاننرموابصرط‬
‫ملی در هم آمیخته هستند»‪.‬‬                                                      ‫میکرد قبل از برگزاری مراســم توســط میرزا‬       ‫نهاد‪ .‬حاصــل آنی آن برانداختن صدارت خود‬                          ‫نشان افتخار انگلستان‪ ،‬ملاقاتهای سیاسی و‬           ‫برطرف شود‬
‫زرینکوب تبحر زیادی در زبان فارســی داشت‬                                       ‫رضا کرمانی به قتل رســید و دوران ‪ ‌50‬ســاله‬     ‫او بود و ایجــاد بحران اصلاحــات»‪ .‬یرواند‬                        ‫بازدید از مکانهای مختلف بود و بعد به ایران‬        ‫و آقــاى مبارک جــواب داده‪ ،‬اگر ایــن جمله را‬
‫زکبناارنتارسولپایط بیروزبماشنخو اصدًًبایاانگتلیعسریبووفآرانشناسیوییب‪،‬ا‬  ‫و در‬  ‫حکومتش پایان یافت‪ .‬میرزا رضا از ســاکنان‬        ‫آبراهامیان‪ ،‬تاریخنــگار دوره قاجار و پهلوی‪،‬‬                      ‫بازگشت و در سالهای بعد هم دو سفر دیگر به‬          ‫بگویم‪ ،‬نتیج ‌هاش تجدید جنگ با اسرائیل است؛‬
                                                                        ‫چند‬   ‫کرمان بود کــه از طرف حاکم کرمان مورد ظلم‬       ‫هم در اینباره م ‌ینویســد‪« :‬ناصرالدینشــاه‬                       ‫روسیه و کشورهای اروپایی داشت‪ .‬ماحصل‬               ‫آیا ایران‪ ،‬آماده شرکت در جنگ‪ ،‬بهنفع ما هست‪،‬‬
‫آثار پرارزشــی از خود به یادگار گذاشــت‪ .‬بهعنوان‬                              ‫قرار گرفته بود؛ از همی ‌نرو برای عرض شکایت‬      ‫هنگامی که بر تخت سلطنت نشست‪ ،‬مشوق‬                                ‫حضور چهارمین پادشاه قاجار در کشورهای‬              ‫یا مثل بقیه کشــورهاى اسلامى‪ ،‬در حد حرف و‬
‫ادیب و مورخ در حوزههای مختلف تاریخ‪ ،‬فرهنگ‬                                     ‫به تهران آمد و مورد آزار نای ‌بالســلطنه وقت‪،‬‬   ‫ارتباط با اروپا بود اما در پایان سلطنتش آنقدر‬                    ‫اروپایی‪ ،‬ورود مقدمات زندگی مدرن ازجمله‬            ‫شعاردرکنار ما خواهد بود؟گفتم‪،‬این جمله باعث‬
‫و اندیشــه تالیفــات زیادی داشــت و ازجمله آنها‬                               ‫کامران میرزا قرار گرفت و مدتی زندانی شــد‪.‬‬      ‫نسبت به ایدههای خارجی نگران بود که شایع‬                          ‫ماشــین دودی‪ ،‬کالسک ‌ههایی به سب ‌کوسیاق‬          ‫جنگ نخواهد شد و اسرائیل‪ ،‬اگر جنگ را به نفع‬
‫میتوان به با کاروان حله مجموع ‌های از نقد ادبی‪ ،‬از‬                            ‫ابتدا قصد کشتن کامران میزرا را داشت و حتی‬       ‫شد‪ ،‬ترجیح م ‌یدهد‪ ،‬وزرایش ندانند بروکسل‬                          ‫اروپاییهاکهجایگزینحم ‌لونقلباچهارپایان‬            ‫ببیند‪ ،‬بدون این جمله هم اقدام خواهد کرد‪.‬‬
‫کوچه رندان‪ ،‬پیر گنجه‪ ،‬در جس ‌توجوی ناکجاآباد‪،‬‬                                 ‫یک پنجلول روســی هم به این بهانه خریداری‬        ‫نام یک شهر است یا نوعی کلم»‪ .‬این سفرها‬                           ‫بــود‪ .‬خیابانها را برای ســهولت حم ‌لونقل‬         ‫آقــاى [علــی] لاریجانى‪[ ،‬رئیس ســازمان‬
‫نامورنامه درباره فردوســی و شاهنامه تاریخ ایران‪،‬‬                              ‫کرد اما قصدش تغییر یافت و شــاه را نشــانه‬      ‫یک آورده دیگری هم برای شــاه قاجار ایران‬                         ‫سنگفرش شد‪ ،‬اســتفاده از قاشق برای غذا‬             ‫صداوسیما] آمد‪ .‬از عقبنشینى رهبرى گله کرد و‬
‫دو قرن ســکوت‪ ،‬تاریخ ایران بعــد از اسلام‪ ،‬تاریخ‬                              ‫گرفت‪ .‬میرزا رضا کرمانی در پاسخ این پرسش‬         ‫داشــت؛ رویایی با زنان بلندپایه کشــورهایی‬                       ‫خوردن به روش مرسومتری تبدیل شد و بعدها‬            ‫پیشنهاد داشت که تجدیدنظر در تحقیق و تفحص‬
‫مردم ایران‪ ،‬روزگاران‪ ،‬تاریخ ایران از آغاز تا ســقوط‬                           ‫که چرا نای ‌بالســلطنه کامران میرزا را نکشــته‬  ‫چون روسیه‪ ،‬آلمان‪ ،‬هلند‪ ،‬بلژیک و فرانسه و‬                         ‫هم با مشاوره و تدبیر امیرکبیر در سیستم نظام‬       ‫[از صداوسیما] را عقب بیندازیم؛ نپذیرفتم‪.‬‬
‫ســلطنت پهلــوی‪ ،‬بامــداد اسلام‪ ،‬کارنامه اسلام‬                                ‫گفتــه بود‪« :‬خیــال کردم که اگر او را بکشــم‪،‬‬                                                                    ‫آموزشی و فرهنگی کشور تغییراتی ایجاد شد؛‬           ‫دکتر [عبدالله] جاسبى‪[ ،‬رئیس دانشگاه آزاد‬
‫اندیشــه‪ ،‬تاریــخ در ترازو و ‪ ...‬اشــاره کرد‪ .‬در دو‬                           ‫ناصرالدینشاه با این قدرت هزاران نفر را خواهد‬           ‫توصیف دیدار با آنها در خاطراتش‪.‬‬                           ‫ازجمله تدریس دو زبان روسی و فرانسوی در‬            ‫اسلامی] آمد؛ با گزارشــى از امور دانشــگاه آزاد‬
‫قرن ســکوت در مورد اتفاقات و شرایط تاریخی دو‬                                  ‫کشت‪ .‬پس قطع اصل شجر ظلم را باید کرد‪ ،‬نه‬                                                                          ‫مدارس و دانشگا‌هها تدریس میشد‪ ،‬تاسیس‬              ‫و همکارى بــا آقاى [عبدالمجیــد] معادیخواه‪،‬‬
‫قرن از کشور ایران پس از سلطه عربها تا تشکیل‬                                   ‫شاخ و برگ را‪ .‬همچنین میرزا قبل از مرگش در‬                                                                        ‫دارالفنون و جذب دانشمندان ایرانی و اروپایی‪،‬‬       ‫[رئیس بنیاد تاریخ انــقلاب] درخصوص تدوین‬
‫سلســله طاهریان پرداخت‪ .‬او همچنین در پلهپله‬                                   ‫بازجوییها که از وی پرســیده شد‪ ،‬به چه دلیل‬                                                                       ‫یکپارچگی پوشــش دانشآمــوزان و معلمان‬             ‫تاریخ انقلاب‪ .‬براى جواب نامه آقاى [محمدعلی]‬
                                                                              ‫شاه را به قتل رساند و شاه چه گناهی کرده بود‪،‬‬    ‫ ‪ W‬نزدیکی به امیرکبیر و قتل میرزا‬                                ‫و چاپ روزنامه‪ .‬از ســوی دیگر‪ ،‬با تشــکیل‬          ‫کىنــژاد‪ ،‬دبیر شــوراى عالی انــقلاب فرهنگى‪،‬‬
                                                                              ‫گفت‪ :‬وقتی در کشــورم این همه ظلم و جور و‬        ‫ناصرالدینمیرزا از کودکی به میرزا تقیخان‬                          ‫شــورای دولت و تشــکیل ‪ ۶‬وزارتخانه که تا‬
‫تا ملاقات خدا به زندگی‪ ،‬اندیشــه و سلوک مولانا‬                                ‫فساد م ‌یدیدم و حقخوری و حقکشی با تمام‬          ‫فراهانــی نزدیک بود و این نزدیکی توانســت‬                        ‫اواخردورانسلطنتشبه‪ ۱۳‬وزارتخانهافزایش‬              ‫درخصوص تعطیلی هیات سه نفره مشورت کرد؛‬
‫جلا ‌لالدیــن محمد بلخی پرداخــت و در کارنامه‬                                 ‫این حرفها وقتی م ‌یدیدم‪ ،‬قدرت اول مملکت‬                                                                          ‫یافت‪ ،‬تغییر مهم دیگری در ساختار حاکمیتی‬
‫اسلام‪ ،‬موضوعــات اجتماعی‪ ،‬علمی و فرهنگی را‬                                    ‫شاه است؛ پس با خودم گفتم اگر شاه خبر ندارد‬      ‫نقش زیادی در به قدرت رساندن او و تحکیم‬                           ‫کشور به وجود آمد‪ .‬اما تغییرات فقط اینها نبود‬                  ‫در فکر تاسیس حزب سراسرى است‪.‬‬
‫در طــول تاریخ اسلام روایت کــرد‪ .‬بامداد اسلام از‬                             ‫از وضعیت کشــورش که وای به حال مملکتی‬           ‫آن همچنین آشنایی با تفکرات اصلاحطلبانه‪،‬‬                          ‫و ناص ‌رالدین در هر ســفر‪ ،‬شــناخت بیشتری‬         ‫عصر خانواده شــهید [حســین] اکبرى‪ ،‬از‬
‫دیگر آثار تاریخی زرینکوب اســت؛ اثری کمحجم‬                                    ‫که شاه آن ایشان باشد و اگر شاه خبر داشت از‬      ‫میــرزا تقیخان‬   ‫نکندادشوــچ ‌ته‪،‬ب اسوـاـاصاًاگ ًلــبره‬  ‫بــازی‬  ‫نسبت به جهان اطراف خود و شیوههای بهبود‬            ‫شهداى هفتم‪‎‬تیر آمدند‪ .‬براى مشکلات مسکن‬
‫اما پرمحتوا که به بررســی شرایط مکه و شبهجزیره‬                                ‫وضعیت کشور پس حق او بود‪ ،‬قتل و کشتنش‬            ‫تهران نم ‌یرسید‬                                          ‫ذکاوتی‬  ‫اوضاع کشــور پیدا میکرد‪ .‬این شــناخت هر‬           ‫و زندگى استمداد کردند؛ دو دخترشان دانشجو‬
‫عربســتان قبــل از تولــد و در خلال تولد حضرت‬                                                                                 ‫که تا ‌جوتخت را در بر گیــرد و همان تغییرات‬                      ‫چند سطحی بود اما منجر به تاسیس نخستین‬             ‫هســتند و دو دختر دیگــر‪ ،‬آموز ‌شوپرورش و‬
‫محمد(ص) میپردازد‪.‬‬                                                                    ‫و من از این اقدامم خرسند هستم»‪.‬‬          ‫اندک ظاهــری را هم در اوضــاع ایران ایجاد‬                        ‫داروخانه مدرن به جای عطاریها‪ ،‬نخســتین‬                         ‫همسر روحانى و پسرشان طلبه‪.‬‬
                                                                                                                              ‫کند‪ .‬امیرکبیر بهعنوان وزیر ناصرالدینشــاه‪،‬‬                       ‫با ‌غوحش در تهران‪ ،‬نخســتین حضور زنان در‬
   3   4   5   6   7   8