Page 4 - 01-07-1403-1789 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                    ‫سال هفتم شماره ‪1789‬‬                                          ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                   ‫یکشنبه اول مهر ‪1403‬‬

‫آمده که از آن جمله اســت‪ :‬گف ‌توگو با سعید فاطمی (خواهرزاده و یاور‬    ‫ستارهی دهه شصتیها‬                                                                                                                                             ‫دریچه‪ :‬تحلیل عادات‬
‫دکتر فاطمی)‪ ،‬یادداشتهای فاطمی در دوران پنهان شدن از دست رژیم‬
                                                                      ‫محمود حکیمی نویسنده ادبیات دینی درگذشت‬                                                                                                                         ‫کودک و توسعه‬
         ‫پهلوی؛ بخشی از مقالۀ مسعود بهنود دربارۀ فاطمی و‪. ...‬‬
‫زندگینامه‪ ،‬اندیشــهها و مبارزات دکتر محمد مصدق‪ :‬محمود‬                                                                                                                                                                              ‫نقش کودکان در مسیر توسعه‬
‫حکیمی در آغــاز کتاب «زندگینامه‪ ،‬اندیشــهها و مبارزات دکتر محمد‬
‫مصدق» خاطرنشان میکند‪ ،‬تاریخ معاصر ایران بهخصوص تاریخ نهضت‬                                                                                    ‫محمود حکیمی‪ ،‬پژوهشگر و نویســنده پیشکسوت ادبیات دینی و‬                                                                ‫حسن محرابی‬
‫ملی ایران به رهبری دکتر مصدق سرشــار از عبرت است‪ .‬او معتقد است‬                                                                               ‫کودک و نوجوان که از نویســندگان محبوب کوکان دهۀ پنجاه و شصت‬
‫صحنۀ تاریخ این نهضت‪ ،‬نشــا ‌ندهندۀ دو صف بارز و آشــکار است‪ .‬در‬                                                                              ‫بود و این دو نسل با کتا ‌بهای او خاطرات بسیاری دارند‪ ،‬پس از تحمل‬                                                            ‫پژوهش‌گر‬
‫یک طرف اســتعمارگران نف ‌تخوارند که نمیخواهند از منافع خوددست‬                                                                                ‫یک دوره بیماری‪ ،‬جمعه ‪ ۳۰‬شــهریور در ‪ ۸۰‬ســالگی در بیمارســتان‬
‫بکشند و رجال خودفروش و دربار فاسد در داخل این جناحند و در طرف‬                                                                                ‫شــریعتی تهران درگذشت‪ .‬حکیمی ‪ ۹‬شــهریور ‪ ۱۳۲۳‬در تهران چشم‬            ‫علاقه به آینده در ذات هر انســان و جامع ‌های اســت‪.‬‬
‫دیگر مردان و زنان شریف و میه ‌ندوستی که لباس پیکار بر تن کرد‌هاند تا‬                                                                         ‫به جهان گشــود‪ .‬پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوســطه برای‬        ‫دســتیابی به توســعه و رفاه نیز از همین امید و علاقه به‬
‫میهن خویش را از چنگال استعمارگران نجات دهند و مصدق رهبری این‬                                                                                 ‫تحصیل در رشــتۀ زبان انگلیســی وارد دانشگاه تربیت معلم شد و پس‬       ‫آینده ریشــه میگیرد امــا بهترین راه برای توســعه از چه‬
                                                                                                                                             ‫از مدتی تدریس در مدارس تهران‪ ،‬برای ادامه تحصیل در رشتۀ تعلیم و‬                                                        ‫مسیری است؟‬
                     ‫نهضت تاریخی را بر عهده گرفته است‪.‬‬                                                                                       ‫تربیت به انگلســتان رفت و پس از دریافت درجۀ فوق لیسانس به ایران‬      ‫میدخاگوالهایدسبنداونریدث‪،‬ک بشرنوـرـدیۀتنووبسعلهامقتییصابــدایدا نمه‪،‬ی اگوصیًادًل‪:‬س«اراگغر‬
‫تاریــخ تمدن ایران و جهان‪ :‬اثری دیگــر از زندهیاد محمود حکیمی‬                                                                                ‫بازگشــت و به تدریس در مراکز تربیت معلم پرداخت‪ .‬او نویســندگی‬        ‫فناوری کارخانه و ابزاری که استفاده میکند‪ ،‬نروید؛ اینها‬
‫اســت‪ .‬این مجموعه ‪ 7‬جلدی با هدف گردآوری تاریخ تمدنهای‬                 ‫ادامه شــیوه حکوم ‌تداری و مدیریت ایشــان را بیان کرده و در پایان‬      ‫را از ســال ‪ ۱۳۳۹‬در مجلۀ «کیهان بچ ‌هها» شــروع کرد که چهار سال‬      ‫را به راحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد‪ .‬برای دیدن‬
‫بزرگ و شــرح تحولات تاریخی‪ ،‬علمی‪ ،‬دینــی‪ ،‬ادبی و هنری از‬                             ‫شهادت حضرت علی (ع) را شرح داده است‪.‬‬                     ‫ادامه داشــت‪ .‬نخستین کتاب مذهبی حکیمی در ســال ‪ ۱۳۴۷‬دربارۀ‬           ‫توســعه بروید به دبستا ‌نها و پی ‌شدبستانیها! ببینید آنجا‬
‫ابتداییترین دوران تا سال ‪ ۲۰۰۰‬میلادی و در ‪ 140‬فصل تدوین شده‬                                                                                  ‫زندگانی مصعببن عمیر‪ ،‬صحابی قهرمان پیامبر اسلام بود که با عنوان‬       ‫چگونه بچهها را آموزش م ‌یدهند‪ ،‬مهم نیســت چه چیزی‬
‫است‪ .‬وقایع جنگ جهانی اول‪ ،‬انقلاب روسیه‪ ،‬علل وقوع جنگ‬                  ‫امام حســین (ع) و نهضت جاوید کــربلا‪ :‬زندهیاد حکیمی در این‬             ‫«اشرا ‌فزاده قهرمان» به چاپ رسید و مورد استقبال نوجوانان و جوانان‬    ‫آموزش م ‌یدهند بلکه ببینید چگونه آموزش م ‌یدهند! اگر‬
‫جهانــی دوم‪ ،‬بحرانهای سیاســی ایران در ایــن دوران‪ ،‬حکومت‬             ‫کتاب به علل و عوامل پدیدآورندۀ انقلاب حسینی پرداخته است‪ .‬در بخش‬        ‫قرار گرفت و بارها تجدیدچاپ شــد‪ .‬حکیمی ادامۀ راه داستاننویسی‬         ‫کودکان شــما را پرســشگر‪ ،‬خلاق‪ ،‬صبور‪ ،‬دارای روحیۀ‬
‫رضاهشاه و تحولات جهان در آستانۀ جنگ جهانی دوم و پس از آن‬              ‫نخســت کتاب‪ ،‬اشعاری از چند شاعر ایرانی (ســنایی‪ ،‬مولوی‪ ،‬سعدی‪،‬‬          ‫خود را چنی ‌ن بیان میکند‪« :‬از ســال ‪ ۱۳۴۷‬به جمع نویسندگان مجلۀ‬       ‫گف ‌توگــو‪ ،‬تعامل و دارای روحیۀ مشــارکت و کار تیمی‬
                                                                      ‫لاهوری‪ ،‬محتشم کاشانی و سیف فرغانی) دربارۀ انقلاب حسینی آمده و‬          ‫«در ‌سهاییازمکتباسلام»پیوستموازسال‪۱۳۵۰‬داستانهایدینیرا‬                ‫بار آورند‪ ،‬اینها انسانها و شخصیتهایی خواهند شد که‬
                      ‫در این ‪ ۷‬مجلد تحلیل شده است‪.‬‬                    ‫بهدنبالآنمقال ‌هایباعنوان«آشنایغریب»بهقلماستادمهدیچهلتنی‬               ‫در این مجله وزین حوزۀ علمیه آغاز کردم‪ .‬هر داستان گاه بسیار طولانی‬                     ‫میتوانند توسعه ایجاد کنند‪».‬‬
‫امیرکبیــر و دیدگاهها‪ :‬در این کتاب حکیمی به شــرح زندگی و تبیین‬       ‫در وصف شخصیت و اهداف امام حسین (ع) از قیام ارائه میشود‪ .‬آنگاه‬          ‫بود‪ ».‬محمود حکیمی پس از بازنشستگی روی کار مورد علاقه خود که‬          ‫با توجه به این جملات روشن است که در دنیای امروز‬
‫اندیشههای میرزا محمدتقی خان فراهانی معروف به «امیرکبیر» پرداخته‬       ‫با نگاهی تأملبرانگیز بر «زیارت» و «ارث» به صورت آشــکار نشان داده‬      ‫همان تحقیق و تألیف در زمینۀ ادبیات و تاریخ ایران بود‪ ،‬متمرکزتر شد و‬  ‫آموزش ابتدایی بستر توسعه را تشکیل م ‌یدهد‪ .‬در مدرسۀ‬
‫میشود‪ .‬امیرکبیر‪ ،‬صدراعظم ایران در زمان ناصرالدین شاه قاجار بود‪.‬‬       ‫میشود که امام حسین (ع) ادام ‌هدهندۀ راه انبیاست‪ .‬در ادامه با نگاهی بر‬  ‫در زمینه ادبیات‪ ،‬تاریخ تمدن و تاریخ اسلام قلم زد و کتابهای بسیاری‬    ‫ابتدایی کودکان مهارتهای اساســ ‌یای را میآموزند که‬
‫اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رســیدن به صدارت آغاز شد و تا پایان‬      ‫حکومت یزید و یزیدیان به ترسیم آغاز نهضت تا پایان آن پرداخته میشود و‬    ‫را نیز ترجمه کرد‪ .‬او که حــدود ‪ ۱۲۰‬عنوان کتاب دارد بعد از انقلاب به‬  ‫برشادینزندبدگسـیـت‪،‬اکناترقوریبشًًاهیرکونیدازیدفعساتالوآرمدادهها می بیزکنردگ‪.‬‬  ‫آنها را‬
‫صــدارت او که ‪ ۳۹‬ماه بود‪ ،‬ادامه یافت‪ .‬وی بنیانگذار «دارالفنون» بود‬                                                                           ‫پیشنهاد شهید باهنر و شهید رجایی‪ ،‬کتابهای تاریخ مدارس راهنمایی‬                                                                                      ‫جهانی‬
‫که در تهران پایهگذاری شــد‪ .‬همچنین انتشار روزنامه «وقایع اتفاقیه»‬                       ‫با شرح حوادث پس از عاشورا ادامه مییابد‪.‬‬                                                                                   ‫جهانی در دهههای گذشــته اســت‪ .‬در اوایل دهۀ ‪۱۹۵۰‬‬
‫از فعالیتهای اوســت‪ .‬امیرکبیر پس از اینکه با دسیســه اطرافیان شاه‬     ‫مســابقۀ غارتگری‪ :‬اثری دیگر از زندهیاد محمود حکیمی است که به‬                   ‫را نوشت که به مدت چند سال در مدارس تدریس میشد‪.‬‬               ‫حــدود ‪ ۵۰‬درصد از کودکان آمادۀ حضور در دبســتان در‬
‫از جایگاه خود برکنار و به کاشــان تبعید شد در «حمام فین» به دستور‬     ‫تاریخ پهلوی اختصاص دارد و در قالب مجموعۀ «تاریخ پهلوی» که برای‬                                                                              ‫سراسر جهان از راهیابی به مدرسه محروم بودند؛ امروز این‬
                                                                      ‫جوانان منتشــر میشــود‪ ،‬کارنامه برخی چهرهها و بخشی از جریانها و‬                                                ‫ ‪ W‬آثار حکیمی‬                ‫رقم به‪ ۱۱‬درصد رسیده است‪ .‬با این حال بیشترین کودکان‬
                           ‫ناصرالدین شاه به قتل رسید‪.‬‬                 ‫رویدادهای دوره پهلوی معرفی شده است‪ .‬مطالبی که در این کتاب فراهم‬                                                                             ‫به حاشی ‌هرانده شده از تحصیلات ابتدایی محروم هستند‪.‬‬
‫با پیشــگامان آزادی (کوشــ ‌شهای فرهنگی و سیاســی حاج میرزا‬           ‫آمده‪ ،‬توصیفی اســت از غارت و حیف و میل خاندان پهلوی که نگارنده‬         ‫امیرمومنان عدالت جاوید‪ :‬موضوع این کتاب حاضر‪ ،‬شــرح زندگی‬             ‫تخمین زده میشــود که ‪ ۷۰‬درصد از کودکان ‪ ۱۰‬ساله در‬
‫حســنرشدیه)‪ :‬در شرح و تفسیر اندیشهها و کوش ‌شهای فرهنگی و‬             ‫کوشیده‪ ،‬اسناد و مدارک آن را از خاطرات کسانی گردآوری کند که سالها‬       ‫مولای متقیان علی (ع) و بیان سیاستهای ایشان در دوران خلافت‬            ‫کشورهای با درآمد کم و متوسط اکنون قادر به درک یک‬
‫سیاسی حاج میرزا حسن رشدیه تبریزی است‪ .‬حسن رشدیه تبریزی‬                ‫با آن رژیم همکاری میکردند‪ .‬در پایان کتاب تصاویری از خاندان پهلوی‬       ‫است‪ .‬این نوشتار‪ ،‬تلاشی اســت در راستای بیان رخدادهای زندگی‬           ‫متن نوشتهشــدۀ ساده نیســتند‪ .‬در اینگونه کشورها تنها‬
‫به دلیل تحولاتی که در شــیوۀ تعلیم و تربیت ایرانیان پدید آورد‪ ،‬او را‬                                                                         ‫حضــرت علی بــه خصوص وقایــع پیشآمده پس از وفات رســول‬               ‫دو ســوم از کودکان مدرسۀ ابتدایی میتوانند تحصیلشان‬
‫«پیر معارف» و «پدر مدرســۀ جدید در ایــران» مینامیدند‪ .‬به دلیل‬                                        ‫به چاپ رسیده است‪.‬‬                      ‫اکــرم (ص)‪ .‬کتاب با ذکر تولد حضرت علی آغاز شــده و با شــرح‬          ‫را به پایان برســانند‪ .‬کودکانی که در شــرایط اضطراری و‬
‫اهمیت نقش سیاســی و فرهنگی حاجمیرزا حســن رشدیه در تاریخ‬              ‫رودخانۀ خروشان عشق‪ :‬این کتاب زندهیاد حکیمی نگاهی به زندگانی‬            ‫شهامتهای ایشــان در دوران تبلیغ اسلام ادامه یافته است‪ .‬نگارنده‬       ‫شکننده زندگی میکنند‪ ،‬از جمله کودکان پناهنده‪ ،‬شانس‬
‫ایران‪ ،‬حکیمی در این کتاب به بیان زندگینامۀ او و بررســی اندیشهها‬      ‫دکتر سیدحســین فاطمی است‪ .‬حســین فاطمی از مبارزان سیاسی و از‬           ‫سپس به شــرح واقعۀ غدیرخم‪ ،‬وفات رسول اکرم‪ ،‬ماجرای سقیفه و‬            ‫کمتری برای تکمیل مدرســۀ ابتدایی دارند‪ .‬جنسیت نیز‬
‫و مبارزاتش پرداخته اســت‪ .‬داســتانهایی از عصر ناصرالدینشاه‪،‬‬           ‫یــاران دکتر مصدق بوده که در این کتاب زندگی‪ ،‬افکار و مبارزات او در دو‬  ‫سیاســت حضرت علی در دوران خلفای راشدین پرداخته است‪ .‬در‬               ‫نقــش دارد زیرا دخترانی کــه در خانوادههای فقیر بزرگ‬
‫مجموعه چهارجلدی «هزار و یک حکایت تاریخی»‪ ،‬رمان پرفروش‬                 ‫فصل تنظیم شده است‪ .‬فصل اول زندگینامۀ از دوران کودکی تا‪ ۲۸‬مرداد‬
‫«نقابداران جوان»‪ ،‬مجموعه ‪ ۲۲‬جلدی «تاریخ تمدن» و دهها اثر دیگر‬         ‫‪ ۱۳۳۲‬اســت و در فصل دوم مطالب مختلفی دربارۀ دکتر فاطمی فراهم‬

                 ‫از نوشتههای این نویسنده پیشکسوت بود‪.‬‬

                                                                                                                                                                                                                  ‫میشــوند‪ ،‬بیشتر از ه ‌مسالان پسر خود در مدرسۀ ابتدایی‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫شرکت نکرد‌هاند یا تحصیل را رها کرد‌هاند حتی بسیاری از‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫دانشآموزانی که به مدرسه م ‌یروند‪ ،‬مهارتهای اساسی‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫(سواد و حساب بلکه مهارتهای دیجیتال و قابل انتقال)‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫را که برای پیشــرفت به آن نیاز دارند‪ ،‬یــاد نمیگیرند‪ .‬در‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مجموع آمــوزش با کیفیت به کــودکان و جوانان موجب‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫توانمند شــدن آنها میشــود‪ ،‬از سلامت و رفــاه آ ‌نها‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫محافظت میکند و چرخههای فقر را میشکند‪ .‬همچنین‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫به کشــورها قدرت میبخشــد و این قدرت‪ ،‬باعث رونق‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫اقتصادی و انســجام اجتماعی میشود‪ .‬این مزایا نه تنها‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫از ورود کودکان به مدرسه بلکه از آموزش کامل‪ ،‬درست و‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مناسب آنها به دست میآید‪ .‬در نتیجه‪ ،‬اکثر کشورهای در‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫حال توسعه و توسعهیافته‪ ،‬تحصیل در دبستان را یک حق‬
                                                                                                                                                                                                                                   ‫اساسی برای همۀ شهروندان اعلام کرد‌هاند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫در جهان امــروز نقش اصلی آمــوزش ابتدایی القای‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫توانایی تفکر انتقادی‪ ،‬دستیابی به سطوح بالای زندگی‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مقابلــه با مشــکلات نــوآوری تکنولوژیکــی و افزایش‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مهارت شهروندی و ارزشهای بنیادی در کودکان است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫ارائ ‌هدهندگان آموزش ابتدایی باید محی ‌طهای امن و مثبتی‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫را فراهــم کنند که در آن یادگیری مؤثــر و مفید برای آینده‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫رخ دهد‪ .‬در نهایت روشــن است که نقش مدارس ابتدایی‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫در توسعۀ اقتصادی‪ ،‬بیشــتر از آن چیزی است که به طور‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫معمول و پیش از این تصور میشد‪ .‬تحقیقات جدید نشان‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫م ‌یدهدف تحصیلات ابتدایی بهر‌هوری نیروی کار را در هر‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫امفعزامیوًا ًلش‬  ‫و روستایی به میزان بسیار زیادی‬  ‫شهری‬     ‫دو بخش‬
                                                                                                                                                                                                                                   ‫اقتصادی چنین ســرمایهگذاری‬      ‫و بازدۀ‬  ‫م ‌یدهــد‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫بالاست‪ .‬علاوه بر این‪ ،‬سلامت و تغذیه را بهبود م ‌یبخشد‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫و سایر تغییرات رفتاری و نگرشی مؤثر در توسعه را ترویج‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫م ‌یدهد‪ .‬باید بدانیم که استراتژیهای سرمایهگذاری که به‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مدرسۀ ابتدایی جایگاه مهمی م ‌یدهند‪ ،‬نسبت به بسیاری‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫از گزینههای جایگزین برای رشدو توسعه با برابری بیشتر‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫مفید هســتند‪ .‬اولویتها بــرای سیاســتهای دولت و‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫کمککننــدگان همچنین اولویتهای مربوط به تحقیقات‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫آتی نشان داده که مدارس ابتدایی از نقاط کلیدی توسعه و‬
                                                                                                                                                                                                                  ‫پیشرفتجامع ‌هاندونبایددرموردآنهامرتکباشتباهشد‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8