Page 7 - 01-07-1403-1789 Sazandegi
P. 7

‫سال ‪ 7‬شماره ‪ 8 1787‬صفحه ‪10‬هزارتومان‬
                                                                                                                   ‫ددررببایرهراونفت‪:‬جاحراپیلجسرفهیاردرخلوبنابانست‪ 7 7 2‬از لبنان چه خبر؟‬
                                                                                                                                                          ‫‪ 28‬شهریور ‪ 14 1403‬ربیعالاول ‪1446‬‬        ‫روزنامه کارگزاران سازندگیایران چهارشنبه‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫ناعراحصتبیا انیصولتگ ارازیاپنزازشرئکییاسنجمهور‬  ‫سیاست‬
                                                                                                                                                           ‫شهر ردشپیورشانهمادقنابرجﻞسشوسلریامانی‬             ‫رئمیقیسمدانیشباگالهاتهخرارهن‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫گزارش تحقیقی سازندگی‬
                                                                                                                                          ‫‪18‬سپتامبر ‪2024‬‬                                           ‫رفت‬                                     ‫کوچه‬
                                                                                                                                                          ‫در دوبی به فروش رسیدند‬                  ‫برکنار شد‬
                                                                                                                         ‫یادداشتروزاختلاس هنری‬
                                                                                                                         ‫گزارشی‬                                                                   ‫‪ 30‬تابلوی فاخر موزه امام علی که پنهانی‬         ‫درباره‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫کوچه‬
                                                                                                                           ‫چگوسنیهاباسیدتاهجارایومعهاملجیارتتییرکاردوقت تغییر سیاست‬‫سفارت ایران‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫این دعوا سیاسی است‬
                                                                                                                                                      ‫حصقاولقحداننقرهکار‬
                                                                                                                   ‫افق‪3‬‬
                                                                                                                         ‫باادمششماوعلنرمداهتمبـقداقثهـیهع‪.‬تبفاانا‪۲‬جدقهنفتر‪۰‬وراصاجاحغیکتدس‪۴‬هخاوربرنااننادی‪۱‬رماشمداشززرسساکبنیکفمبرسطسوراتـفنیدثبرمتبیاوتغرـهعتغغاسدـروداخبتزدنانیتیدرـیتهارناددادریاالیرویزنویرسدسدوهدقاقحتکگتدنسرر‪.‬امـادایامهنفایآکبـنزریبششصبدبومهیطسطتناستدرنوـالیرهبییاهاتفـآبرردرموتنگیرهًامیادلامضرعقدرخنرداریاکاه‪۰‬پمحآحانیاطب‪۲‬نیر‪.‬وناازمارها‪۷۰‬دهجبلطباطادمآتفضایبنجااجسهر‪۴‬ررقهکیمااهزواداآدتراج‪۱‬اناهاهیهرهامدمنلورابرهیاشااناهتیبییداادهیاهراااییافعنجهرسفاشزاطفرتکنررجنغانمیرییقغرسشینوع‪۲‬مداعاانتچتهنداسردمیعحماارم‪.‬انـزتکنوریمیفریاکشهگـتیعکنلهـازغد‪3‬لترطیلنا‪۷‬بشمـتازیبسدراینـ‪۲‬ااد‪۹‬دآـیدفمـوامدیشرـکنهمقمرکفسغدوریینمگااتدهاکسغرشلتیتگونفرهاصشنااهیننخاننیفرفااغدبوتتددصیتووتوـاهدراینرهسناسـرهبیداسعانربمتازآآ‪۸‬تردعینانسمدکونساهیمنکبوراتتت‪۸‬کاداهااهان‪.‬رنوره‪۰‬ناارشدیاشزا‪۷‬اتتآتلنجن‪۰‬ـبـ‪۰‬هش‪.‬ممآسیـجاـریها‪۰‬ننمحداج‪۷‬ااستررهراللوز‪.‬براـهه‪۴‬دامهانیبهرجتاهـااولتسر‪۱‬بعانتانزماووینجش‪،‬هاندایوجگنتعطسفاررنشمدمتدریکرفهبااهسسنرآتع‪،‬مرقهر‪،‬غهیفماتنهادنمقبماتاررنمدتاکهررمهیسلآتااامناهاکسهنسدزتاههرجلجامگااددنرانراویرجلیدنر‪.‬ایتن‬
‫‪07‬‬  ‫سال هفتم شماره ‪1789‬‬                                                                                                           ‫ممبشیامادکجآنفاوناشتمندروضرد‪،‬کسزردعکاولیایتربوکینراسادهـنگدهیمبسرـواکیددسارایاـاارنتمتنـریرحوـزورـناکعاسواـاهتدرمـزتداقسبادهسدااآضدنیواتشضـبنیالضدیببثنتـاسامابـوجوسدرااتـعدفااتدحـهلترطیتمصورارلهیماااتـاکزو‪،‬وانهماتانرانرآدافاانکررییاهدیرنمبدهمسثمقوهرشیرمیتـسپجهنددنزای‪،‬کراهدفشدینرـیباچاومدیاررب‪.‬یراتییهـفراااارایاافترقزسهطنترااـ‪۲‬لوهکدتهوخضـ‪.‬جنبناغتفنربسنانا‪.‬ندهیتلنهقـیادبااهنرووهبببررکنارطاامبقبـک‪،‬ا‪۵‬ضیربدرااونیاشرشدهسدـبتبراتدوهگابزس‪۲‬ارسچیسـیریبیهنبمردهسارهسبگنتداهـادوترانعماداضبااددحیهعرونمناتوداامتهنلفرکیبااریوسدتانشییرین‪.‬ردشادکبدـنمرردپااافباـزکه‪.‬ماصسسصـبحنرضهسادیترموبـددفینیـوذانررانشتبروبدریعمامـسردممیتردکگهراعندوراهمقیانرییخوددرهسرکریزذکوبجکدستدشاخددسرلامببدیتسیایههرضـهدنجطرزااونراآارمشندناستـیتیبمیمهزاانونیامدسغـیانندهپشیهاهومقاههیاـی‪.‬یـیعمنعندنرتـناریوتربـددانینراتهرـینزخهودیجمامداامیرقحکاههشصنایلمریسص‪.‬فبعاارمکـهطتنتیبنابکهنمویجالغرهدباـجتانضعسیدـ‪،‬ناابیردواهاارریگانـدقیـنقاشرزومو«یگرزواجکبـبفـهرجناههیریاعجهیحنیرتاویحـیرساپهیرتام‪،‬ربززداشمنبمـبمننتدشفتتنکنعموـارتـضباانکرمعهااهلویی‪،‬داـتسسیاگحیاانکرشاهورنزهندرویانای‪۵‬یلراوشانـازلباننلدباسحیترفـم‪۰‬جتی‪۲‬مناییس‪۹‬هتمدداویاادمهکنبجکغرزسـترث‪۴.‬گآمماابر‪.‬حدلـاـاـینهشارس«امشندهضارویتـببومـش‪3‬ـبودبردالز‪۹‬بررنددفـمـیهبر‪۴‬شگرا‪۲‬فسلجکجکوااتـ‪،‬یدیاهلرـتاغهابف‪۶‬ذمهدنک‪،‬وسومندرزتواصکـااارهننقیارنغیدنهتعررمآحلهرهاسمدبایدانشژیابسویانوادبنن‪.‬هدنـدهساوصشاس‪،‬ازحاعـرتیسجرددجدسـیوسیتلااداکبرس‪.‬تشنـمهشیاومینهالاـیاک»نـزتنمدامطعزـازیـیحیایاترمی‪.‬تبتجاالهطتیرمایکسدکغنمیرملردیاتکممعاشدر»اییاسقتلمجروبی‪.‬قیهنهراممترانامعطویردبجتشرراقین‬‫دخمرشآاماخثدیهولارچحربسدسخباخشاندخا‪0‬هارجازنلازهیدنادوا‪3‬رآورنهیبهبحااداصحثیجانثدرگ‪،‬دک‪.،‬یزیرارد‪،‬آرمسااشینامطنیورز‪،‬هضلودمآنزاصانااززمععغطهشدللیعدهلاا‪،‬دح‪6‬ماددقامییعنماا‪1‬ارتتیشحادکدمبلکثششتبمراسویترهیتعدار‪،‬شدا‪:‬رنیلوزادروپمریوزرصرینکمیتاگیحا‪،‬ینی‪،i‬ضدرجلما‪،‬مخا‪a‬قوداانوااثحرحریخ‪b‬اعدبیر‪،‬بمنن‪،u‬جمیاارتعدجزید‪D‬لصوشورتبیاوا‪t‬اعخنتالنیددل‪r‬ندثاشایوهیل‪a‬ییرذقلهایوهحازپسکاا‪d‬رکزی‪l‬تیوهادرسف‪r‬دریلدتاهه‪،‬لرور‪o‬ازیوبنوایهد‪،‬بی‪،‬م‪،‬حزینا‪W‬یببوطادظازسخفوک‪4‬هریلرهبکاسو‪1‬رنیمریاناخثووتمررهاعیزلی‬
    ‫یکشنبه اول مهر ‪1403‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫تانواعملاصارنم ابکموارنددههیا‪،‬بوسعد‪:‬تضاورزشوشریاکییشازهاری تنهآثراارنفقچنطد‪0‬رو‪3‬زمپییلیاشرد‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    ‫کنمرکهدیشنهچ‪.‬دمفد‪i‬ششهاهههآـک‪a‬نننشنـداکد‪b‬ـخرـهتهشـافدش‪u‬رـسامناـکسصتههیـاوـادیوفههـ‪D‬نهدرزگایوـنوزجنت‪.‬دـ‪t‬ددهـفرا‪،‬راون‪r‬شـاههفاسااربما)ا‪a‬رمنسییـسیمنراممواـشـاـواازد‪d‬ودــدخـنهز‪l‬ام‪.‬گکخبـا‪۶r‬خآشتتارررننوگتی‪o۱‬تعتجآداوخوزنهلااهی؟ااوجابدنثزاکبب‪W‬ارهنآنرربالیارادهوهاننتهبهن‪.‬برتد‪۰‬ش(حبودسخیآیادششهآنتهسثتورها‪3:‬وامـانآنگمبندکتتیـرمنادرادسااتنطارابلباسشاونمـ؟مًلازـواهرساـهو‪۶‬هدنـرمآاوزفاورخینیته‪۱‬یاموبزیتنودانشکاههیزدـادثآـمبوههیانهـبارهیاـفورزرپفاراهردثرمنریبمجداربردزسبنایداوهدـیای‪۴‬وشساشددـیفترگس‪۱‬خیتـهاخ‪.‬ییترایـررامتتارثفهمنومتهدتبخترانتبکقهکرندرهشهابلیهزدر‬
        ‫گزارش‪:‬گزارش اجتماعی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫ادامه در صفحه ‪5‬‬

     ‫چالشهای اول مهر‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫تابلویی گرانقیمت و نفیس از استاد محمود جوادیپور که در دوبی به فروش رسیده است‬

   ‫محرومیت ‪ 790‬هزار دانشآموز از تحصیل‬                                                                                    ‫ادامه در صفحه ‪8‬‬
            ‫و کمبود معلم در ‪ 5‬نقطه‬
                                                                                                            ‫واکنش سازمان فرهنگی‪-‬هنری شهرداری تهران به گزارش سازندگی درباره فروش ‪ 30‬اثر فاخر در دوبی‬
‫اول مهر و سال تحصیلی جدید در ایران درحالی فرا رسید که‬
‫پی ‌شبینی میشــود از ‪ 17‬میلیون نفر دانشآمو‌ز حدود ‪ 790‬هزار‬                                            ‫مرتفع شــد‪ .‬ایجاد فضای اکران مناســب و شایســته نام موزه و خرید‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫در خیل هنرمندان والامقام این شــهر‪ ،‬چه بســیار مفاخر که عشق و‬                        ‫در پی انتشار مطلبی در روزنامه سازندگی با عنوان «اختلاس هنری»‬
‫نفر به علت فقر از نشستن پشت میز مدرسه محروم بمانند‪ .‬تعداد‬                                             ‫تجهیزات فنی گام دیگری بود که در این دوره انجام و زمینه برای نمایش‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫ارادت خود به مولای جوانمردان و آزادگان‪ ،‬حضرت امیرالمومنین(ع)‬                         ‫و طرح مطالبی در صحن شــورای شهر در رابطه با گم شدن چند تابلو‪،‬‬
‫دانشآموزان دوره ابتدایی حــدود ‪ 9‬میلیون و ‪ 200‬هزار نفر‪ ،‬دوره‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫آثار فراهم شد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫را با زبان هنر به زیباترین شکل نقش داد‌هاند‪ .‬آیا در سالهای گذشته‬                     ‫سازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران با انتشار بیانی ‌های نسبت به آن‬
‫متوســطه اول حدود ‪ 3‬میلیون و ‪ 800‬هزار و متوسطه دوم حدود‬                                               ‫پس از فراهم آمدن امکانات و زیرســاختها‪ ،‬برنام ‌ه اکران آثار‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫ایــن میزان آثار هنری مرتبط با هنرهای دینی ب ‌هویژه در حوزه مرتبط با‬
‫‪ 2‬میلیون و ‪ 900‬هزار نفر است‪ .‬امسال ی ‌کونیم میلیون دانشآموز‬                                           ‫هنری در دســتور کار ســازمان قرار گرفت‪ .‬پس از سا ‌لها آثار‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫‪5‬‬           ‫شــخصیت جام ‌عالاطراف امام علی(ع) محل توجه قرار گرفته است؟‬                                         ‫پاسخ داد‪ .‬متن کامل این بیانیه به شرح زیر است‪:‬‬
‫نیز به پایه اول دبستان وارد شد‌هاند‪ 2.5.‬میلیون دانشآموز کشور‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫پیرو جملات بیان شده توسط یک عضو شورای اسلامی شهر تهران‬
‫نیز در ‪ 18‬هزار مدرســه غیردولتی تحصیل میکنند‪ 154 .‬میلیون‬                                              ‫ارزشــمند هنرمندان از گنجینه خارج و در کنار آثار افزوده شده از دیگر‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫چه میــزان از آثار هنرمندان و چه تعــداد از هنرمندان این حوزه محل‬                    ‫و مطالب مندرج در روزنامه «سازندگی» در موضوع تعدادی از آثار هنری‬
‫جلد کتاب درسی برای دانشآموزان چاپ شده است و افرادی که‬                                                 ‫مجموع ‌ههای خصوصی و نهادهای عمومی‪ ،‬رویدادهای هنری متعدد با‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫توجه واقع شدند؟ آثار فعلی گنجینه براساس نگاه کارشناسی هنرمندان‬                       ‫متعلق به یکی از موزههای وابســته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری‬
‫کتاب درسی خود را در سامانه سفارش کتاب ثبت کردند ‌‪ ،‬اول مهر‬                                            ‫موضوعات قرآن‪ ،‬امام علی علی ‌هالسلام‪ ،‬امام حسین علی ‌هالسلام‪ ،‬نقاشی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫و براســاس قاعد‌هعدالت میان هنرمندان گردآوری شــد‌هاند؟ اهداف‬                        ‫تهران که مدعی خروج ‪ ۳۰‬اثر از گنجینه مذکور و عدم بازگشت و تعیین‬
‫کتابخودراازمدرسهدریافتمیکنند‪ .‬بااینوجودطبقآخرین‬                                                       ‫قهوهخان ‌های‪ ،‬مقاومت و ‪ ...‬اجرا شد‪ .‬اخبار این رویدادها در رسان ‌ههای‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫صحیح برای تشــکیل یک گنجینه مرتبط با مــوزه هنرهای دینی امام‬                         ‫وضعیت آثار شــد ‌هاند و با توجه به حواشــی ایجاد شــده توسط برخی‬
‫آمار اعلام شده از سوی محمد علویتبار‪ ،‬معاون سازمان پژوهش‬                                                                                                                                           ‫مختلف قابل رصد و مشاهده است‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫علی علی ‌هالــسلام را رعایت کرد ‌هاند؟ منابع و اعتبارات این حوزه را در‬               ‫رســان ‌هها پیرامون این موضوع‪ ،‬ســوالات و دغدغههایی برای بخشی از‬
‫وبرنام ‌هریزیآموزشی‪890‬هزاردانشآموزهنوزکتا ‌بهایدرسی‬                                                   ‫قرار‬  ‫اکران‬  ‫مدار‬  ‫در‬  ‫مجددًًا‬                      ‫ســالها‬                                 ‫موزه امام علی علی ‌هالسلام پس از‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫طول سالهای گذشته‪،‬به درست و به حق و عدالت مصروف کرد‌هاند؟‬                             ‫مردم و اهالی هنر ایجاد شده که لازم است‪ ،‬نکاتی چند پیرامون این مساله‬
‫خود را ســفارش نداد‌هاند که از این تعداد ‪ 100‬هزار نفر در مدارس‬                                        ‫گرفت همچنین ســبب شکلگیری رویدادهای دیگر اکران آثار هنری در‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫قواعد علمی و اســتانداردهای فنی در حفظ‪ ،‬نگهداری و مرمت آثار‬
‫ثب ‌تنام اما کتاب درســی خود را ســفارش نداد‌هانــد و‪ 790‬هزار‬                                         ‫نگارخان ‌ههایشهرتهرانازجملهنگارخان ‌ههایلاله‪،‬ارسباران‪،‬باغموزه‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫رعایت میشــد؟ از گردآوری آثار نــااهلان و نابلدان فاصله گرفت ‌هاند؟‬                                      ‫جهت تنویر افکار عمومی تشریح شود؛‬
‫نفر در مدارس ثبتنام نکرد‌هاند‪ .‬براســاس دادههای مرکز آمار در‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫هنرهای ایرانی و ‪ ...‬شد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫اهداف سیاسی در میدان اجرا ظهور و بروز نیافت؟ و در یک کلام پس‬                         ‫یک‪ .‬ســازمان فرهنگی هنری شــهرداری تهران نهاد متولی فرهنگ‬
‫سا ‌لهای تحصیلی‪ ۱۴۰۱-۱۴۰۰‬و‪ ۱۴۰۲-۱۴۰۱‬به ترتیب‪ ۹۱۱‬هزار‬                                                  ‫درگامبعدطراحیمشترکوه ‌مافزاییمیانسازمانفرهنگی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫هنری چگونه است؟‬    ‫آثار‬  ‫سااحلتهمااًاوًل پضاعیســتخگبنهجبیرنهخهیا ازی‬  ‫از‬  ‫و هنر در شــهرداری تهران اســت و از بدو تاسیس‪ ،‬ماموریت توسعه‌‬
‫و ‪ ۹۳۰‬هزار کودک ‪ ۶‬تا ‪ ۱۷‬ســاله از تحصیــل بازماند‌هاند‪ .‬مرکز‬                                          ‫هنری شــهرداری تهران و حوزه هنــری انقلاب اسلامی که‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫‪6‬‬           ‫رنجش‬  ‫پرســشها میتواند موجب‬  ‫این‬                                                     ‫فرهنگ و هنر را بر عهده داشته است‪ .‬عرصههای مختلف هنر و بالتبع‬
‫پژوهشهای مجلس‪ ،‬علت اصلی را فقر اعلام کرده و گفته سهم‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫آثار هنری همواره در دورههای مختلف‪ ،‬هوی ‌تدهنده به شهر بود‌هاند و‬
‫ناچیزی از علل بازماندن از تحصیل به والدین مربوط میشــود‪.‬‬                                              ‫دارای گنجین ‌های بزرگ و ارزشمند از آثار هنرمندان به نام کشور است‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫خاطر و ایجاد دغدغه در میان اهالی هنر و هنردوســتان شود؛ لیکن که‬                      ‫در نتیجه مدیریت شهری در پیوستگی با هنرمند و آثار هنری توانست‬
‫این مرکــز راه چاره را «نظارت مجلس بر دولت برای فراهم کردن‬                                            ‫انجام شد‪ .‬براســاس این طراحی و با تصویب هیاتمدیره تفاهمنامه‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫رقابت سخیف سیاســی عرص ‌ه فاخر هنر را دستخوش مجادل ‌ه رسان ‌های‬                      ‫از ظرفیت هنر برای نیل به اهداف فرهنگی شــهر و جامعه بهره ببرد‪.‬‬
‫آموزش رایگان» دانسته و گفته جریمه یا پیگرد قضایی اولیا موثر‬                                           ‫همکاری مشترک جهت توسعه فعالیتهای فرهنگی هنری به مدت‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫کرده اســت‪ ،‬باید حقایق را به اهل هنر گفت و البته حر ‌فهای حق آنان‬                    ‫قوت وضعف نگاه فرهنگیمدیران شهری واعتقاد و باورآنها به عمق‬
‫نیست‪ .‬طبق اصل ‪ ۳۰‬قانون اساسی‪« ،‬دولت موظف است آموزش‬                                                    ‫یک ســال منعقد شد‪ .‬کارشناســان و نمایندگان قانونی هر دو نهاد‪،‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫را شنید‪ .‬امید آن است که مجادله اهل سیاست پای از عرص ‌ه هنر بیرون‬                     ‫اثرگذاری هنر در شــهر‪ ،‬تعیینکننده ضریب اهمیت این عرصه در نظر‬
‫رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوســطه فراهم ســازد»‪.‬‬                                          ‫ماموریت تهیه برنامه اقدامات عملی و طراحی ســازوکارهای اجرایی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫برد و زحمت رقابت سیاســی بر رنج اهل هنر نیفزاید‪ .‬واضح اســت که‬                       ‫و عمل مدیران شــهری بوده اســت‪ .‬آثار هنری‪ ،‬گنج و محصول رنج‬
‫مســئولان وزارت آموز ‌شوپرورش هم بارهــا بر غیرقانونی بودن‬                                            ‫در جهت تحقق این هدف را پیگیری کرده و پس از ارائه و بررســی در‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫کالبدشــکافی عملکرد گذشته سبب نمایان شــدن بسیاری از خطاها و‬                         ‫هنرمند اســت که برای دوره او و بعــد از او به یادگار میماند‪ .‬اگر هنر‬
‫گرفتن شــهریه ثبتنام در مدارس دولتی اصرار کرد‌هاند‪ .‬ازجمله‬                                                                                                                                                   ‫هیا ‌تمدیرهبهتصویبرساند ‌هاند‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫جفاها خواهد شد؛ واهمه و هراس از تجلی این اشکالات و خطاهاست‬                           ‫اصل باشد آنگاه هنرمند در جایگاه والای اثرگذاری قرار خواهد گرفت‬
‫آانخهیا‪،‬رًًابعرلایینفمروهاضدویع‪،‬تاسکیخدنکگرود‪.‬یهومزاچرنیتنآبمهوزگفت‌شهوپسروخنرگوش ایسوزاترکهت‬         ‫بر این اســاس در دورههای زمانی مختلف و بنا به رویدادهای هنری‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫که تریبونهای اهل سیاست را ب ‌ه غرض فرافکنی روشن میکند‪ .‬باید در‬                       ‫و اثر هنری‪ ،‬موثر بر روح شهر خواهد شد و شهروندان منتفع خواهند‬
‫آموز ‌شوپروروش ‪ 50‬هزار نفــر از دانشآموزان اتباع در مدارس‬                                             ‫که در ایران و ســایر کشــورها برگزار میشــود و به تناسب موضوع‪ ،‬آثار‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫پــیحرکتهایایجابیوروب ‌هجلوبودوجبرانکمکاریواشــتباهات‬                                ‫شد؛ ولی اگر هنر فرع شود و آ ‌ن را پیوست و زین ‌تآرای دیگر عرصهها‬
                                                                                                      ‫گنجینههای ســازمان فرهنگی هنری و حوزه هنری جهت اکران ارسال‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫خطاپوشی کارنامه گذشتگان را نیز سرلوحه عمل قرار‬  ‫دگاذد‪.‬شـقـتطهعـرـاًًاکبنراد وی‬       ‫کنند آنگاه اثر هنری مبدل به کالا خواهد شد و هنرمند را بازیچ ‌هدست‬
                      ‫تهران درحال تحصیل هستند‪.‬‬                                                        ‫و نمایش داده خواهد شــد‪ .‬تیم اجرایی به صورت مشترک میان مدیران‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫دور‌ه مدیریتی حاضر افشــای کــمکاری و خطاهای‬                                         ‫اهل سیاست خواهند کرد‪ .‬ارزیابی کارنامه دورههای مختلف مدیریت‬
                                                                                                      ‫و کارشناســان دو نهاد تشــکیل شــد و در بالاترین سطوح تخصصی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫گذشــتگان نبوده و نیست‪ .‬اشــتباهات کارشناســی‪ ،‬خطاهای مالی‪،‬‬                          ‫شهری تهران‪ ،‬گواه وجود ضعف و قوتهای جدی در میان دورههای‬
                         ‫ ‪W‬کمبود معلم در ‪ 5‬نقطه‬                                                       ‫نســبت به طراحی همه اســتانداردهای هنری‪ ،‬حقوقی‪ ،‬مالی و بیم ‌های‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫کاستیهای فنی و علمی و هرچه در دوره مدیریتهای قبل بوده‪ ،‬گذشته‬                         ‫مختلف مدیریتی و گاه در طول یک دوره مدیریت شهری بوده است‪.‬‬
                                                                                                      ‫برای پیشبری این برنامههای جدید‪ ،‬اقدامات لازم انجام شــد‪ .‬طراحی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫اســت و امروز باید فقط به آینده اندیشید و برای دست یافتن به آن آینده‬                 ‫قوتهایی از قبیل هنرشناســی و قدرشناســی از هنرمندان متعهد و‬
‫کمبود معلم در مدارس به یکی از چالشهای اساســی تبدیل‬                                                   ‫و اجرای هر رویداد هنری نیز توســط بخشهــای قانونی دو نهاد مورد‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫درخشــان تلاش کرد‪ .‬ما تکلیف داریم بر صراط حق حرکت کنیم لیکن‬                          ‫ضعفهایی از قبیل رفتار شــعاری و تظاهر بــه جایگاه خطیر هنر و‬
‫شــده است‪ .‬این مشکل ناشی از عوامل متعددی ازجمله افزایش‬                                                                                                                                            ‫نظارت و ارزیابی مستمر قرار میگیرد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫مدیران سابق و اســبق که وضعیت امروز نتیج ‌ه دیروز آنهاست‪ ،‬انصاف‬                      ‫هنرمند‪ .‬البته دورههایی از سکوت و رفتار خنثی نسبت به هنر و هنرمند‬
‫جمعیت دانشآموزان‪ ،‬بازنشستگی گسترده معلمان و ناکافی بودن‬                                               ‫‌تاکنون دو اکران مشــترک در ایران و یک اکــران بی ‌نالمللی در‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫داشته باشند و اگر اینچنین نیست در ب ‌یانصافی‪ ،‬اندازه نگه دارند‪.‬‬
‫جذب معلمان جدید اســت‪ .‬پیامدهای این کمبود شامل افزایش‬                                                 ‫کشــور امارات انجام شده است‪ .‬سومین اکران داخلی در فصل‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫‪7‬‬           ‫چهار‪ .‬آنچه مطرح شــد ثمره مدیریت اســبق شــهری است؛ کارنامه‬                           ‫بر این شهر گذشته است که شایسته است آن را هنر ب ‌یعملی نامید‪.‬‬
‫تعداد دانشآموزان در کلاسهای درس‪ ،‬افزایش فشــار کاری بر‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫دو‪ .‬نهاد مدیریت شــهری در این عرصه تنها بازیگر میدان نیست و در‬
‫معلمان شــاغل‪ ،‬کاهش کیفیت آموزش و ایجــاد نابرابریهای‬                                                 ‫پاییز با همکاری مشترک یک نهاد دولتی دیگر و دومین اکران بی ‌نالمللی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫سابقین که خود ماجرای دیگر است‪ .‬برای نمایش تمایز میان عملکردها‪،‬‬                       ‫کنار افراد هنردوست و مجموعههای پرتعداد بخش خصوصی‪ ،‬نهادهای‬
‫آموزشی است‪ .‬این وضعیت ب ‌هویژه بر عدالت آموزشی تاثیر منفی‬                                             ‫در انتهای ســال جاری با حضور آثار بیشــتری از هنرمندان کشور ایران‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫آنچه که در طول دو ســال گذشته دوره جدید مدیریت آغاز شده است را‬                       ‫دولتی و عمومی نیز وجود دارند که طی ســالهای گذشــته نســبت به‬
‫میگذارد‪ .‬افزایش تعداد دانشآموزان در کلاسها و کاهش زمان‬                                                ‫برنام ‌هریزی شده اســت‪ .‬در خصوص رویداد معتبر هنری که در کشور‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫به اختصار مرور کنیم؛‬                              ‫گــردآوری آثار فاخــر هنری تلاش کرد‌هانــد‪ .‬موزههــا و نگارخانهها و‬
‫و توجه معلمان به هر دانشآموز به طور مستقیم بر کیفیت آموزش‬                                             ‫امارات برگزار شده است لازم به ذکر است که این رویداد با حضور ‪ ۶۰‬اثر‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫‌با هدف توســعه فعالیتهای هنری در ســال ‪ ۱۴۰۱‬شــورایی‬                                ‫رویدادهای هنری‪ ،‬عرص ‌ه زیبایینمایی دســترنج هنرمندان این شــهر و‬
‫اثر میگذارد‪ .‬متاسفانه این مشکل بیشتر در مدارس دولتی عادی‬                                              ‫هنری از کشور ایران (به صورت مشترک از آثار سازمان فرهنگی هنری و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫متشکل از اساتید و بزرگان صاحبنام عرصه هنرهای تجسمی‬           ‫‪1‬‬                       ‫کشــور اســت و آنگاه که آثار مجموعهها رو به فزونی نهد‪ ،‬گنجینههایی‬
‫دیده میشــود زیرا مدارس خاص نظیر مدارس شاهد‪ ،‬سمپاد و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫از آثار تشکیل میشود که مصداق گنج داراییهای ملت هنردوست ایران‬
‫نمون ‌هدولتــیدراولویــتتوجهمســئولانآموز ‌شوپرورشقرار‬                                                ‫حوزههنری)درسال‪ ۱۴۰۳‬برگزارشد‪.‬کلیهفرآیندهایحقوقیومالیو‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫کشور تحت عنوان «شورای ساماندهی آثار هنری سازمان فرهنگی هنری‬
‫دارند‪ .‬مسئولان وزارت آموز ‌شوپرورش اعلام کرد‌هاند که در سال‬                                           ‫بیم ‌هایلازمجهتشــرکتدراینرویدادانجامشدودربالاترینسطح‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      ‫شــهرداری تهران» با ماموریــت تعیین سیاســتها و چارچوب کلان‬                                                                  ‫هستند‪.‬‬
‫تحصیلی جدید با کمبود ‪ ۱۷۶‬هزار معلــم مواج ‌هایم‪ .‬تاکنون ‪۹۳‬‬                                            ‫اســتانداردهای تخصصی این حوزه رعایت شــد و در نهایت نیز حضور‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               ‫ساماندهی آثار هنری تشکیل شد‪ .‬ضمن بیان نظرات تخصصی پیرامون‬                            ‫اثهربساـخـکتثنشـــدـرکنیههمامثدب‌عهاالتابیسرمتفجولاعـمـمعهیدتًًاددردچارعررحضصسعهنهفناـهسـایـرـتیدافرهاادسهیتنوگنبد‪.‬هجارییهنبهنرنهدااهرایدیاهیاانزچعآثنماینردتًًویا‬
‫هزار نفر از طریق آزمون اســتخدامی‪ ،‬فار ‌غالتحصیلان دانشگاه‬                                                                                                ‫نمایندگان ایرانی با موفقیت همراه بوده است‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫ظرفیتهای شــهرداریتهــراندرجهتتوســعهفعالیتهایهنریو‬                                  ‫در نگهداشــت و ترمیــم یا در ظرفیتهــای اکران و تبلیــغ و ‪ ...‬دچار‬
‫فرهنگیان و معلمان خرید خدمات تامین شــد‌هاند و مابقی نیز با‬                                           ‫پنج‪ .‬با عنایت پروردگار و در نتیجه تلاش کارشناســان و مدیران هنری‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫اثربخشــی هنر بر کالبد شهر‪ ،‬آخرین وضعیت گنجین ‌ههای شهری مورد‬                        ‫کاســتیهایی بود‌هاند ولی خوشبختانه در چند سا ‌ل اخیر موجی از توجه‬
‫اضافه تدریس معلمان شاغل و تدریس معلمان بازنشسته جبران‬                                                 ‫سازمان فرهنگی هنری‪ ،‬برنامه ساماندهی آثار هنری موجود در گنجینهها‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫بازبینی و بررســی قــرار گرفت‪ .‬شــورای مذکور وضعیــت نامطلوب‬                         ‫در میان دســ ‌تاندرکاران جدید مجموعههای مذکور در توجه و التفات‬
‫میشــود‪ .‬به همین دلیل کلاسهای بدون معلم در مدارس دولتی‬                                                ‫و رویدادهــای بزرگ اکــران آثار در داخل و خارج از کشــور با تکیه بر‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫گنجین ‌هها‪ ،‬ضعف جدی اکران و تبلیغ آثــار موجود و نیز تعطیلی فرآیند‬                   ‫به ظرفیت گنجینههای هنری ایجاد شــده که مبشــر آینده روشنتر این‬
‫اومجسوـدـانلختواماهمدکداشـشـوتر‪ .‬بوهضگعیفتهت نمسسـئـوبلتًًاا آنراومزایرداترآدماومزا د‌شروپ‪۵‬راوسرتانش‬  ‫ظرفیت و داراییهای هنری کشور عزیزمان ایران‪ ،‬استمرار خواهد داشت‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫گردآوری آثار فاخر را مورد تاکید جدی قرار داده و از شــورای شــهر و‬                   ‫عرصه اســت‪ .‬بارقههای ایــن تلاشها را میتوان در اشــکالی همچون‬
‫خراســا ‌نرضوی‪ ،‬شهرســتانهای تهران‪ ،‬اصفهان‪ ،‬کرمان و یزد‬                                               ‫و انشــاالله با شــک ‌لگیری جریان گردآوری دیگر آثــار فاخر هنرمندان‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫شهرداری تهران توجه به این عرصه و بهبود وضعیت را مطالبه کردند‪.‬‬                        ‫ایجاد موسســات تخصصی جدید و نیز خلق فرآیندهای سیستمی برای‬
‫شــرایطخاصتریبرقراراســتکهب ‌هدقترصدمیشــودتااز‬                                                       ‫صاح ‌بنام ایران و جهان‪ ،‬گنجین ‌ههای شهری بیش از پیش غنی و پربار‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫در ســال ‪ ۱۴۰۲‬هیات امنای ســازمان فرهنگی هنری‪ ،‬پس از‬                                 ‫اکران و تبلیغ آثار‪ ،‬انجام سفارشهای جدید برای تولید اثر و نیز همت و‬
‫وجود کلاسهای بدون معلم جلوگیری شــود‪ .‬امســال ‪ ۷۴‬هزار‬                                                 ‫خواهد شــد و آثار هنرمندان اصیل حوزه هنرهای تجســمی از انحصار‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫اســتماع گزارش مذکور مصوب ‌های درخصوص طرح توســعه‬            ‫‪2‬‬                       ‫تلاش برای قوت بخشیدن به حضور موثر هنرمندان ایرانی در رویدادهای‬
‫معلم تازهنفــس از طریق آزمون اســتخدامی و فار ‌غالتحصیلان‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫داخلی و خارجی اشاره کرد‪ .‬در نتیج ‌ه این توسع ‌ه نگاه‪ ،‬اتفاقاتی از قبیل‬
‫دانشــگاههای فرهنگیان و شــهید رجایی وارد مدارس کشــور‬                                                ‫مافیای آثار تجســمی رهایی خواهند یافت‪ .‬همچنین توجه به هنرمندان‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫ظرفیت آثار هنری به ســازمان تکلیف مینماید‪ .‬در گام نخست نسبت به‬                       ‫توسع ‌هبازار تولید‪ ،‬تنوع اکران و نیز حضور موثر در رویدادهای بی ‌نالمللی‬
‫میشــوند‪.‬امســال‪ ۷۴‬هزارمعلمبازنشستهشــدندکه‪ ۲۶‬هزار‬                                                    ‫اصیلی کــه تلخی ناجوانمردی ادوار گذشــته‪ ،‬آثار آنان را به فراموشــی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        ‫احصاء آثار موجود اقدام شــد چراکه از گذشــته آثار در گوشــه و کنار‬                   ‫در طول این ســالیان اخیر قابل مشــاهده و ارزیابی است‪ .‬این روند به‬
‫نفر از آنها درخواســت ادامه خدمت دادند و از مهرماه به تدریس‬                                           ‫سپرده بود در اولویت قرار خواهد گرفت‪ .‬در این مسیر رنجهای بسیاری‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫بخشهای سازمانی و اداری پراکنده بود‪ .‬بر مبنای مستندات موجود‪ ،‬آثار‬                     ‫صورت جد ‌ی در دور‌ه جدید مدیریت شــهری تهران و از سوی سازمان‬
‫مشــغول میشــوند‪ .‬همچنین مجوز اســتفاده از معلمان خرید‬                                                ‫پی ‌شروی همکاران هنرمندمان در سازمان فرهنگی هنری خواهد بود که‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫هنری متعدد در سالهای گذشته توسط شهرداران اسبق خریداری شده‬
‫خدمات در مدارس تمدید شــده و آنها نیــز همچنان به تدریس‬                                                                  ‫با امید به آینده روشن ایران‪ ،‬آن را بر جان خواهند خرید‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  ‫و در گنجینه موزه امام علی(ع) انبار شــده بود؛ لیکــن کدام اثر از کدام‬                                            ‫فرهنگی و هنری آغاز شد‪.‬‬
‫ادامهخواهندداد‪.‬بهگفتهمسئولانوزارتآموز ‌شوپرورشبااین‬                                                   ‫شش‪ .‬امــا در پایان میتوان اینگونه جمعبنــدی کرد که رقابت سیاسی‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫هنرمندان و با چه وضعیت و قیمتی‪ ،‬نیازمند ساماندهی و تعیین تکلیف‬                       ‫سه‪ .‬در طول سالیان عمر مدیریت شــهری‪ ،‬آثــار متعددی از هنرمندان‬
‫برنام ‌هریزیها بیش از ‪ ۹۰‬هزار نیروی جدید در مهر امسال نسبت‬                                            ‫میتواند آنقدر سخیف شود که ن ‌هتنها نسبت به بهان ‌هدهی به دشمنان ملت‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫است‪ .‬اینها پرسشهایی بود که باید پاسخ کارشناسی مییافت‪.‬‬                          ‫شــهیر شــهر به پاس جایگاه والای هنر و هنرمند در شــهر‪ ،‬گردآوری‬
‫بهسالگذشتهجذبشد‌هاند‪.‬سخنگویوزارتآموز ‌شوپرورش‬                                                         ‫ایران و رسان ‌ههایشــان و ایجاد تردید و ناامیدی در جامعه بیتفاوت شود‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫پــس از بازگردانــدن تعــدادی از آثــار خــارج از گنجینــه‪،‬‬                          ‫شــده است‪ .‬هرچند متاسفانه در ســالهای قبل‪ ،‬این امر مهم تبدیل به‬
‫اعلام کرده که مشــکل کمبود معلم مربوط به سالهای ‪ ۹۲‬تا ‪۹۶‬‬                                              ‫بلکه دل و ذهن اهل هنر و هنردوســتان را نیز دســتاویزی برای مطامع‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫فهرس ‌تبرداریومستندسازیآثارموجودآغازوبهصورتیک‬                ‫‪3‬‬                       ‫یک ســامان ‌ه فرآیندمحور و قابل اتکا و مستند نشده است و امروز حتی‬
‫اســت‪ .‬در این ســالها تنها راه ورود به شــغل معلمی از طریق‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            ‫نمیتوان به تعداد آثار تهیه شــده در طول این سالها و منابع هزینه شده‬
‫دانشــگاههای فرهنگیان و شهید رجایی بود اما جمعیت دانشجو‬                                               ‫حزبی و گروهی قرار دهد‪ .‬اگر پرسشــی وجود دارد‪ ،‬پاسخی داده شده و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫پروژه مستمر در دستور کار قرار گرفت‪.‬‬                                            ‫برای آنها در طول این سالیان اشاره کرد‪ .‬کدام نهادها‪ ،‬آثار کدام هنرمندان‬
‫معلمان از ‪ ۲۵‬هزار نفر به ‪ ۳‬هزار نفر کاهش یافت‪ .‬همزمان با این‬                                          ‫اگر دغدغ ‌های وجود دارد‪ ،‬در میدان عمل مشــاهده شده است؛ ولی چه‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫علاوه بــر آثاری که در بخشهای اداری پراکنده بود‪ ،‬آثاری متعلق به‬                      ‫را در کدامین سالها تهیه کرد‌هاند و در کدام بخشها نگهداری میکنند؟‬
‫کاهش‪ ،‬جمعیت دانشآموزی از ‪ ۱۲‬میلیون و ‪ ۷۰۰‬هزار نفر به ‪۱۷‬‬                                               ‫میشود که نه پاسخ و نه مشاهده عینی هیچ یک شنیده و دیده نمیشود؟‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫گنجینه شهرداری تهران در نگارخان ‌ههای بخش خصوصی ردیابی شد و‬                          ‫مــوزه هنرهای دینی امام علــی(ع) یکی از موزههای وابســته به‬
‫میلیون نفر رســید و تعداد معلمان بازنشسته نیز افزایش یافت که‬                                          ‫هرچند بر همگان مشخص است که دعوای سیاسی‪ ،‬بهانه نمیخواهد و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫هیچگونه مستندات قانونی برای این جابهجاییها در دسترس نبود‪ .‬همه‬                        ‫شهرداری تهران است‪ .‬در شک ‌لگیری این مجموعه ‪ 3‬مولفه «موزه»‪،‬‬
                                                                                                                                          ‫بدون دستاویز و بهانه هم میتوان طرح دعوا کرد‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫این آثار شناســایی و به گنجینه بازگردانــده و با عناصر متخلف برخورد‬                  ‫«هنرهای دینی» و «امام عل ‌ی(ع)» بهعنوان چش ‌مانداز در نظر گرفته‬
               ‫همه این عوامل منجر به کمبود معلم شد‪.‬‬                                                   ‫در این عالم سیاســ ‌تزده در هر موقعیت زمانی و مکانی میتوان‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫قانونی انجام شد‪ .‬همچنین آثار فاخر هنرمندان بزرگ در کنار آثار فراوانی‬                 ‫شــده است‪ .‬موزه تعریف مشخص و تخصصی دارد و باید بدان پایبند‬
                                                                                                      ‫گچنویدا اروصزًا ًلهمخآبرن میونبضودوهعاوسموتق‪.‬عآنیچتهآنخچرناابن‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       ‫ظــرف‬                                                      ‫کرد و‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫طرح دعوی‬    ‫که توســط هنرجویان تولید شده بود‪ ،‬نگهداری میشد‪ .‬این قبیل آثار در‬                     ‫بود‪ ،‬هنر دینی تعریف مشــخص دارد و معنای پایبنــدی به آن را باید‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫شود که‬                                                     ‫سپرده‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫به فراموشی‬  ‫کارگاههای آموزشی متعدد تهیه و جهت مستندسازی فعالی ‌تهای موزه‬                         ‫بهصراحت بیان کرد و در نهایت شــخصیت «امام علی علی ‌هالسلام»‪،‬‬
                                                                                                      ‫میشود روح جامعه است و آنچه از دست م ‌یرود اعتماد جامعه است‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫نگهداری م ‌یشــده اســت‪ .‬در این مرحله آثار واجد ارزش هنری بالا از‬                    ‫عنوان موضوعی خاص برای هنرهای دینی این موزه در نظر گرفته شد‪.‬‬
                                                                                                      ‫و آنچه هرگز بازنخواهد گشــت‪ ،‬فرصت برای کار و پیشرفت است؛‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫دیگر آثار از حیث اداری و فیزیکی تفکیک شد‪.‬‬
                                                                                                      ‫لیکن این معیارها در میان این اهالی سیاســت‪ ،‬ارزشی ندارد و ارزش‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫تامین نیازمند ‌یهای اولیه و رفع عیوب فیزیکی ساختمان موزه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫تنها در «با ما بودن است»‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫انجــام و وضعیت بحرانی گنجینه محل نگهداری تا حد امکان‬        ‫‪4‬‬
   2   3   4   5   6   7   8