Page 6 - 29-08-1403-1839 Sazandegi
P. 6
تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه سال هفتم شماره 1839 06
سهشنبه 29آبان 1403
250 150 43 دیدگاه :تحلیل اقتصادی
تومان هزار تومان هزار واحد
تیره وتار
کاهش قیمت دلار افزایش قیمت سکه رشد شاخص بورس
تغییرات اقلیمی چه بر سر ما میآورند؟
پس از اتمام روزهای هیجانی بازار ،دامنه نوسان شاخصهای دیروز ســکه طلای طرح جدید در بازار دیروز با نوسان اندک بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته ،روز دوشنبه ،رشد
بازار ارز غیررســمی کوچک شــده و در بازههای کمتر از500 150هزارتومانی در رقم 50میلیون و 150هزار تومان رســید. بالا وقابلتوجهیرابهثبترســاند.شاخصکلبورسیک مهتا معرفت
تومان درحال نوســا ناند .کاهش سطح ریس کهای سیاسی نیمسکه 220هزار تومان رشد کرد و در رقم 25میلیون و 820 رشــد خیرهکننده 43هزار واحدی ،یعنی 1.97درصد نسبت
مهمترین عامل تداوم سریال آرامش بازارهاست.دیروز قیمت هزار تومان معامله شد .ربعسکه نیز بدون تغییر نسبت به نرخ به روز گذشته به ثبت رساند .همچنین شاخص ه موزن1.63 مترجم
دلار آزاد با افت ارزش 250تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه روز یکشــنبه در رقم 15میلیون و 950هزار تومان به فعالیت درصد نسبت به روز گذشته و بیش از 11هزار واحد رشد کرد.
در رقم 68هزار و 300تومان معامله شد .یورو نیز با 100تومان خود ادامه داد .کاهش ســطح ریسکهای سیاسی مه مترین در فرابورس نیز ،شاخص کل با رشد بیش از 340واحد ،نسبت باشادگترعجحبوزیهنگداررمدای،چشراکجههاعنمًیا ًلتچیغیزیرجادیتادقلییبمراییزیاعدرنیضهسنتنداد.شـقـرتاره
نیست هر سال مثل امسال گرمتر از سال قبل باشد یا رکورد دمایی
کاهش قیمت به رقم 72هزار و 250تومان رسید. عامل تداوم سریال آرامش بازارهاست. به روز گذشته 1.57درصد افزایش سطح را تجربه کرد. جدیدی ثبت کند .اما روند کلی اجتنا بناپذیر است.
در هر کدام از این ســالها فجایع مشابهی اتفاق م یافتند که
برای افراد آسی بدیده وحشتناک ،برای دیگران ترسناک و برای
برخی ناظران جذاب هستند .امسال برز یل ،نپال و اسپانیا شاهد
سیاهچالههای بودجه وقوع سیل بودند و مو جگرما ابتدا آسیا و ساحل و سپس آمریکا
و مکزیک را درنوردیــد .فصل پاییز زمان برگــزاری دورههای
سالانه فعالیتهای دیپلماسی در مجمع عمومی سازمان ملل و
اجلاس اقلیمی کاپ ( )Copاســت که امسال در باکو پایتخت
آذربایجان برگزار شــد .واقعیت آن اســت کــه چیزهای جدید
هم اتفــاق م یافتند .این نهاد اقلیمی بــه انتخاب مجدد دونالد
شرکتهاییکه معادل 20درصد بودجه سالانه زیان روی دست دولت میگذارند تاراسـمـپتاوحبترمااًایًلابیران کیاآرمهریمکدالیییلهادیارید.کهد اورز ترامپ چشــم دوخت ه
دوم ریاستجمهوری
ایران نیز م یتواند از چنین اقداماتی بهرهمند شــود .ابتدا، این نهادها از ترازنامه آنها حذف شده و به دولت منتقل شود. فجایع مرتبط با اقلیم آســیب دیدهاند و دانشمندانی که به دنبال
دولــت باید یک چارچــوب قانونی ایجاد کنــد که ب هوضوح اگر این کار انجام نشــود ،هیچ نهاد خصوصــ یای تمایلی به امیرعلی امیری جذب منابع مالیهستند خوشایند نخواهد بود .تصاعد گازهای
مشخص کند کدام شــرکتهای دولتی برای خصوصیسازی پذیرش این بدهیها نخواهد داشت .این بدهیها نباید وجود گلخان های در آمریکا افزایش و مشــارکت دیپلماتیک این کشور
واجد شــرایط هستند و برای واگذاری آنها یک جدول زمانی م یداشــت .اگر این بدهیها به دلیل ملاحظات سیاســی به اقتصاددان و کارآفرین
تعیین کند .این اقدام باید با ایجاد یک نهاد نظارتی مســتقل وجود آمدهاند ،این وظیفه دولت اســت کــه آنها را بپذیرد ،نه
دنبال شــود که بتوانــد این فرآینــد را به صــورت ب یطرفانه کاهــش مییابد .اما نمودارهای جهانــی گرمایش و تصاعد به
نظــارت کند .لازم اســت این نهاد اطمینــان حاصل کند که خریداران سهام. حرکت جدی ایران به ســمت خصوصیسازی که از اوایل تغییر دولت در یک کشــور واکنش نشان نم یدهند و همه چیز
خصوصیســازیها بــه شــیوهای منصفانه و شــفاف انجام پسازبازسازیهدفمندترازنامههایاینشرک تها،یکیاز دهــه 70و با هدف کاهش مداخله دولت در اقتصاد و تقویت به همان شکلی که هست باقی میماند .اما یک جای امیدواری
میشــوند ،منافع ملی را حفظ کــرده و خریداران خصوصی رو یکردها این است که سهام دولتی این شرکتها در بلوکهای رشــد بخش خصوصی آغاز شــد .با این حال ،این فرآیند در وجوددارد.انرژیهایتجدیدپذیر،ب هویژهصفحاتخورشیدی،
کوچــک و مدیریتشــده به حراج گذاشــته شــود تا برای بسیاری از موارد نتوانســته به نتایج مطلوب دست یابد و این هر سال ارزانتر میشوند و ســطح نصب آنها افزایش مییابد.
توانایی و قصد لازم برای مدیریت این بنگاهها را دارند. مشارکتکنندگان واقعی بخش خصوصی در دسترس باشد. ناکامیها ب ه طور جمعی مانعی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده چین در ســال گذشــته ظرفیت برق خورشــیدی خود را از کل
درحالی که بسیاری از کشورها شرکتهای دولتی خود را با این استراتژی در کشــورهای دیگر که شرک تهای دولتی آنها است .به جای توانمندسازی یک بخش خصوصی پویا ،تعداد ظرفیت جهان در سال 2015و زمان انعقاد معاهده پاریس بالاتر
موفقیت خصوصیسازی کردهاند ،نمونههای قابل توجهی از خصوصیسازی شــدهاند ،با موفقیت پیادهسازی شده است. قابل توجهی از شــرک تهای خصوصیشــده ایران همچنان بود .هرچه این پیشــرفت بزرگتر شود قیمتها پایی نتر میآیند
شکستها نیز وجود دارد که ایران م یتواند و باید از آنها درس برای مثال ،در بریتانیا ،خصوصیسازی شرکتهای بریتیش تحت کنترل نهادهای دولتی و شــب هدولتی باقــی ماندهاند و و بهرهبردار یهای بیشــتر امکانپذیرتر میشــود .این تغییری
بگیرد .یکی از این نمونهها ،فرآیند خصوصیسازی در تل هکام و بریتیش گاز در دهه 1980با هدف گسترش مالکیت این مســاله منجر به ناکارآمدیهای گســترده و بارهای مالی اســت که میتوان به آن امیدوار بود و به مــا میگوید که جهان
روسیه در دهه 1990است .تلاش سریع برای انتقال سهام میان ســرمایهگذاران فردی و صندوقهای بازنشستگی سنگینی شده است. آنگونه که به نظر م یرســد در مخمصه گرفتار نیســت .تصاعد
به اقتصاد بازار ،باعث شد روسیه داراییهای باارزش به طور عمدی طراحی شــد .این اقدام نهتنها تعداد زیادی از ابعاد و عمق این مشــکل به وضوح در زیانهای گازهایگلخان هایرامیتوانکاهشدادواینامراتفاقم یافتد.
دولتــی را به گروه کوچکــی از الیگارشها به قیمتی ســهامداران را به خود جذب کرد ،بلکه فرهنگ پاسخگویی مالی و بدهیهای انباشــته شــده توسط 10شرکت فناوری همیشه بخشــی حیاتی از نبرد برای کسب کنترل اقلیم
بسیار پایینتر از ارزش واقعی بفروشد که این مساله و کارآمــدی را تقویت کرد ،زیرا این بنگاهها اکنون براســاس برتر زیا نده کشــور مشــهود اســت .این شرک تها بوده اســت .فناوری درحال حاضر داستان اصلی را مینویسد.
باعث نابرابری شدید ثروت و ناراحتی عمومی شد. عملکردشــان در بازار مورد قضاوت قرار میگرفتند .در مورد ب ه طور مشــترک زیان ســالان های در حدود 1.55 سرعتارزانیصفحاتخورشیدی،باتر یهاوتوربینهایبادی
ایــران باید از چنین اشــتباهاتی اجتنــاب کند و ایران ،با انتقال بیشتر سهام به مالکان خصوصی ،ساختارهای تــا 2.2میلیــارد دلار تولید میکنند کــه بازتابی از هیچگاه به درستی در مدلسازیهای اقتصادی برآورد نشدهاند.
اطمینان حاصل کند که خصوصیسازیها از طریق حکمرانی درون این شــرکتها به طور طبیعی تکامل خواهند ناکارآمدیهای سیســتمی اســت که با وجود ادامه بههمیندلیلاستکهبرآوردهایهزینهکرب نزداییسامانههای
مزایدههــای بــاز و رقابتــی انجام میشــوند و همه یافــت .هیاتمدیره مســتقل ،متشــکل از کارشناســان در برنامههای خصوصیســازی همچنــان باقی مانده انرژی اغلب بسیار بالا هستند .اگر قرار است جاب هجایی کامل
شرکتکنندگان شانس عادلان های برای ارائه پیشنهاد بخشهای مربوطه ،میتواند به ســودآوری و کارایی عملیاتی اســت .مشکل جدیتر بدهی مشــترک انباشته این اتفاق بیفتد لازم است اینبار جهان تمهیدات جدیدی بیندیشد
دارند .علاوه بر این ،ارزیابیهای مستقل از داراییها کمک کند .این هیاتمدیره باید اهــداف عملکردی را برای میلیارد دلار بشرآروکردتهشاداهساــستت.کایه بنی منبل8غ ت.ق2ر1یتبًاًا م4ع.اد18ل تا اســتفاده از انرژ یهای تجدیدپذیر منطق قویتری پیدا کند.
باید انجام شــود تا اطمینان حاصل شــود که آنها به تیمهای مدیریتی براســاس شــاخصهای کلیدی عملکرد 20درصد از شبکههای برق را میتوان به مناطقی کشاند که در آن به بهترین
قیمتی فروخته میشــوند که بازتا بدهنده ارزش واقعی آنها ( )KPIsتعیین کند کــه بر ایجاد ارزش تاکیــد دارند .علاوه سالانه فعلی دولت است .در واقع ،این بدهی بعومددجتًًاه شکل میتوان از این انرژیها بهره برد .این شبکهها باید از طریق
بر این ،شــیوههای اســتخدام باید به سمت معیارهای بخش که به وامهای دولتی یا بانکهای دولتی وابســته است مدیریت ذخیره و تقاضا بازمهندســی شــوند تا مشکل مقطعی
باشد. خصوصی مبتنی بر شایستگی تغییر یابد و نوآوری و عملکرد فشار عظیمی بر سیستم بانکی ایران وارد م یکند و توانایی آن بودن انرژیهای تجدیدپذیر حل شود .همچنین باید منابع جدید
ایــران بایــد اطمینــان حاصل کند کــه در طــی فرآیند برای عملکرد موثر را محدود میکند .اثرات جانبی آن ،ازجمله عرضه برق دائمی نیز در دسترس باشند .طرحهای بلندپروازانه
خصوصیســازی ،حقــوق کارگران محافظت م یشــود .در را تشویق کند. محدود شــدن دسترسی بخش خصوصی به امکانات بانکی، از قبیل طرح اقلیمی اد میلیبند ،نخســ توزیر بریتانیا ما را در
بسیاری از کشورها ،خصوصیسازی سریع منجر به بیکاری برای هموار کــردن راه برای تلاشهای خصوص یســازی به راحتی قابل تصور اســت .اندازه این مشکل نیاز فوری به رسیدن به این اهداف یاری میکنند اما کافی نیستند.بخش بسیار
گســترده و ناآرامی اجتماعی شد ،زیرا صاحبان خصوصی به آینده ،ایران باید یک چارچوب قانونی شــفاف و معتبر ایجاد اصلاحات جامع در مورد خصوصیسازیهای تاریخی و آینده بزرگی از فناوریهــای لازم از چین میآید .بازار داخلی بزرگ،
دنبال کاهــش هزینهها بودند .ایران باید اطمینان حاصل کند کند که اعتماد ســرمایهگذاران را جلب کند .نمون ههای موفق اقتصاد ما را نشان م یدهد. فقدان منابع نفت و گاز ،وجود شبکههای تولید صنعتی پیشرفته
که انتقال به مالکیت خصوصی با برنامههای آموزش مجدد و از کشــورهایی مانند آلمان و شــیلی درسهای ارزشــمندی این مســائل مالی نتیجه مستقیم ساختار کنونی تلاشهای و یارانههای ســخاوتمندانه باعث شــد این کشور در حوزههای
مزایای اجتماعی مناسب برای کارگران همراه است .این اقدام ارائــه م یدهند .هنگامی که آلمان در اوایل دهه 1990میلادی نا«کخامصخوصصویص»یشسداهازندی،درصایرفرًًاانماالسکیت.تبخسیوادررایااززدوشلرکت مترهکایزیی بکهه صفحات خورشــیدی ،باتری ،خودروهای برقی و ...به برتری
میتواند به کاهش هزین ههای اجتماعی بازسازی کمک کرده دوباره متحد شــد ،کشور با وظیفه بزرگی در خصوصیسازی دســت یابد .اگر قرار اســت گذار به جهــان دارای انرژی پاک
شــرکتهای ناکارآمد دولتی در آلمانشرقی مواجه بود .یکی سایر نهادهای دولتی یا صندوقهای تحت کنترل دولت منتقل کمهزینه باشد لازم است که این کالاها به تمام بازارها راه یابند.
و فرآیند را از نظر سیاسی قابل قبولتر کند. از عوامل کلیدی موفقیت این فرآینــد ،ایجاد یک چارچوب کردهاند .در نتیجه ،این شرکتها همچنان با یک ذهنیت بخش وقوع جنگ تجاری از این بابت بسیار خسارتبار خواهد بود.
تلاشهای خصوصیســازی در ایــران باید تکامل یافته تا قانونی شفاف و یک نهاد مستقل به نام «»Treuhandanstalt دولتی و تحت تاثیر نفوذ سیاســی متغیر بــر اهداف کلی خود کشورهای فقیری که هزینه سرمایه در آنها بالاست به کمک
اصول یک اقتصاد بازار واقعــی را منعکس کند .با یادگیری بــود که وظیفه مدیریــت فرآیند خصوصیســازی را برعهده فعالیت میکنند ،به جای اینکه بر ســودآوری پایدار و رقابت نمیارتزبًًادبااریندد.سانورژخیتهباخیرنتدجهدیزیدنپهذیسرردمرایمهاقایی بسیــشهت براوفنهازویرنهیعهامیلییاتکیه
از نمونههای موفق جهانی و اجتناب از مشکلات رایج ،ایران داشــت .این فرآیند به تصمیمات سخت و فرآیندی حساس در بازار متمرکز شوند .برای رفع این ناکارآمدیهای سیستمی،
میتواند استراتژی خصوصیســازی خود را بازسازی کند تا سیاسی نیاز داشــت که همه حول محور پاکسازی داراییها ایران باید دو حوزه کلیدی را در اولویت قرار دهد :بازســازی کمتری دارند و تامین مالی اولیه آنها برای کسانی که به اعتبارات
یک بخش خصوصی پویا و رقابتی را تقویت کند .بازســازی و توانایی دولت در قبول داراییهای بد و ســپس حراج آنها با شــرکتهای خصوصیشــده و ایجاد چارچوب شــفافتر و دسترسی ندارند دشــوارتر خواهد بود .کشورهای ثروتمند هم از
شرکتهای تاکنون خصوصیشده باید در اولویت قرار گیرد تا قویتر برای خصوصیســازیهای آینده در چارچوب رعایت نظر اخلاقی و هم به دلایل عملی باید از نظر مالی به کشــورهای
اطمینان حاصل شود که این شرکتها براساس اصول بخش ضرر متمرکز بود. اصول حسابرسی ،شفافیت ،نظارت و فرصت برابر. جنوب کمک کنند .بهعنوان مثال ،آنها میتوانند وامهایی با هزینه
خصوصی اداره میشوند و به سوی سودآوری هدایت میشوند. شــرکتهای خصوصیشــده ایران باید بازسازی اساسی کمتر ارائه دهند .همچنین آنها میتوانند برنامههایی برای کمک به
در عین حال ،خصوصیسازیهایآینده بایدبهصورت شفاف یدر آکناقتسهصاامدعمبمتدنتًًایببهرنبهاازادرهارا بیردآوولرتدهی انتظارات شوند تا بتوانند کشــورها در حذف زغالسنگ -کثیفترین منبع سوخت -تهیه
و تحت نظارت دقیق انجام شــوند تا ســرمایهگذاران واقعی فعلی ،که کنند .وضعیت کنند .متاســفانه برنامه «مشارکت عادلانه در گذار انرژی» که با
بخش خصوصی جذب شــوند .در نهایت ،خصوصیسازی فروخته شــده اســت ،ناکارآمدیها و انگیزههای نادرست را چنین هدفی تدوین شده بود به وعدههایش عمل نکرد .یک دلیل
میتوانــد مزایای قابل توجهی برای اقتصــاد ایران به ارمغان تقویت میکند .کلید موفقیت خصوصیســازی در همسویی بیتحرکی آن است که کنار گذاشتن زغالسنگ به جوامع محلی و
بیاورد .کاهش نقش دولت در بخشهای رقابتی نهتنها کارایی مجدد ساختارهای حکمرانی داخلی این شرکتها و اطمینان منافع خاص آسیب زیادی م یرساند و کمکهای اندک خیرین
و بهــرهوری را افزایش م یدهد ،بلکه بــه دولت این امکان را از پاسخگویی تیمهای مدیریتی به سهامداران خصوصی و نه نمیتواند مفید باشــد .اکنون که جایگزینهایی برای زغالسنگ
م یدهد تــا منابع خود را بر خدمــات عمومی ضروری مانند وزارتخانههای دولتی ،نهفته است .تنها راه کاهش سهام دولتی پیدا شــده اســت قیمتگذار یتصاعدها میتواند ابزاری کمکی
آموزش ،بهداشت و زیرساختها متمرکز کند .با دنبال کردن در این شرکتها جایگزینی آنها با سهامداران بخش خصوصی باشد اما ضرورت دارد که به دنبال اقدامات دیگری نیز باشیم.
خصوصیسازی به صورت استراتژ یک و شفاف ،ایران میتواند کارآمد اســت .با این حال ،این فرآیند باید همراه با یک ضربه منبع:اکونومیست
پتانسیل بخش خصوصی خود را آزاد کرده و زمینه را برای رشد
مالی یکباره به خزانه دولت باشــد که در آن بدهیهای مالی
بلندمدت اقتصادی فراهم کند.