Page 6 - 29-08-1403-1839 Sazandegi
P. 6

‫تحلیل تحولات اقتصادیتوسعه‬                                                                                                                                ‫سال هفتم شماره ‪1839‬‬                                                ‫‪06‬‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫سهشنبه ‪ 29‬آبان ‪1403‬‬

  ‫‪250‬‬                                                           ‫‪150‬‬                                                              ‫‪43‬‬                                                                                      ‫دیدگاه‪ :‬تحلیل اقتصادی‬
                 ‫تومان‬                                                       ‫هزار تومان‬                                                       ‫هزار واحد‬
                                                                                                                                                                                                                             ‫تیره وتار‬
     ‫کاهش قیمت دلار‬                                                ‫افزایش قیمت سکه‬                                                  ‫رشد شاخص بورس‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫تغییرات اقلیمی چه بر سر ما میآورند؟‬
‫پس از اتمام روزهای هیجانی بازار‪ ،‬دامنه نوسان شاخصهای‬          ‫دیروز ســکه طلای طرح جدید در بازار دیروز با نوسان اندک‬           ‫بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته‪ ،‬روز دوشنبه‪ ،‬رشد‬
‫بازار ارز غیررســمی کوچک شــده و در بازههای کمتر از‪500‬‬        ‫‪ 150‬هزارتومانی در رقم ‪ 50‬میلیون و ‪ 150‬هزار تومان رســید‪.‬‬         ‫بالا وقابلتوجهیرابهثبترســاند‪.‬شاخصکلبورسیک‬                                                                                                                  ‫مهتا معرفت‬
‫تومان درحال نوســا ‌ناند‪ .‬کاهش سطح ریس ‌کهای سیاسی‬            ‫نیمسکه ‪ 220‬هزار تومان رشد کرد و در رقم ‪ 25‬میلیون و ‪820‬‬           ‫رشــد خیرهکننده‪ 43‬هزار واحدی‪ ،‬یعنی‪ 1.97‬درصد نسبت‬
‫مهمترین عامل تداوم سریال آرامش بازارهاست‪.‬دیروز قیمت‬           ‫هزار تومان معامله شد‪ .‬ربعسکه نیز بدون تغییر نسبت به نرخ‬          ‫به روز گذشته به ثبت رساند‪ .‬همچنین شاخص ه ‌موزن‪1.63‬‬                                                                                                                  ‫مترجم‬
‫دلار آزاد با افت ارزش ‪ 250‬تومانی نسبت به نرخ روز یکشنبه‬       ‫روز یکشــنبه در رقم ‪ 15‬میلیون و ‪ 950‬هزار تومان به فعالیت‬         ‫درصد نسبت به روز گذشته و بیش از ‪ 11‬هزار واحد رشد کرد‪.‬‬
‫در رقم‪ 68‬هزار و‪ 300‬تومان معامله شد‪ .‬یورو نیز با‪ 100‬تومان‬      ‫خود ادامه داد‪ .‬کاهش ســطح ریسکهای سیاسی مه ‌مترین‬                ‫در فرابورس نیز‪ ،‬شاخص کل با رشد بیش از ‪ 340‬واحد‪ ،‬نسبت‬                                    ‫باشادگترعجحبوزیهنگداررمدای‪،‬چشراکجههاعنمًیا ًلتچیغیزیرجادیتادقلییبمراییزیاعدرنیضهسنتنداد‪.‬شـقـرتاره‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫نیست هر سال مثل امسال گرمتر از سال قبل باشد یا رکورد دمایی‬
        ‫کاهش قیمت به رقم‪ 72‬هزار و‪ 250‬تومان رسید‪.‬‬                            ‫عامل تداوم سریال آرامش بازارهاست‪.‬‬                      ‫به روز گذشته‪ 1.57‬درصد افزایش سطح را تجربه کرد‪.‬‬                                      ‫جدیدی ثبت کند‪ .‬اما روند کلی اجتنا ‌بناپذیر است‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫در هر کدام از این ســالها فجایع مشابهی اتفاق م ‌یافتند که‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫برای افراد آسی ‌بدیده وحشتناک‪ ،‬برای دیگران ترسناک و برای‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫برخی ناظران جذاب هستند‪ .‬امسال برز یل‪ ،‬نپال و اسپانیا شاهد‬
                                                              ‫سیاهچالههای بودجه‬                                                                                                                                        ‫وقوع سیل بودند و مو ‌جگرما ابتدا آسیا و ساحل و سپس آمریکا‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫و مکزیک را درنوردیــد‪ .‬فصل پاییز زمان برگــزاری دور‌ههای‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫سالانه فعالیتهای دیپلماسی در مجمع عمومی سازمان ملل و‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫اجلاس اقلیمی کاپ (‪ )Cop‬اســت که امسال در باکو پایتخت‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫آذربایجان برگزار شــد‪ .‬واقعیت آن اســت کــه چیزهای جدید‬
                                                                                                                                                                                                                       ‫هم اتفــاق م ‌یافتند‪ .‬این نهاد اقلیمی بــه انتخاب مجدد دونالد‬
‫شرکتهاییکه معادل ‪ 20‬درصد بودجه سالانه زیان روی دست دولت میگذارند‬                                                                                                                                                       ‫تاراسـمـپتاوحبترمااًایًلابیران کیاآرمهریمکدالیییلهادیارید‪.‬کهد اورز‬  ‫ترامپ چشــم دوخت ‌ه‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                           ‫دوم ریاستجمهوری‬
‫ایران نیز م ‌یتواند از چنین اقداماتی بهرهمند شــود‪ .‬ابتدا‪،‬‬    ‫این نهادها از ترازنامه آنها حذف شده و به دولت منتقل شود‪.‬‬                                                                                                 ‫فجایع مرتبط با اقلیم آســیب دید‌هاند و دانشمندانی که به دنبال‬
‫دولــت باید یک چارچــوب قانونی ایجاد کنــد که ب ‌هوضوح‬        ‫اگر این کار انجام نشــود‪ ،‬هیچ نهاد خصوصــ ‌یای تمایلی به‬                                                                   ‫امیرعلی امیری‬                 ‫جذب منابع مالیهستند خوشایند نخواهد بود‪ .‬تصاعد گازهای‬
‫مشخص کند کدام شــرکتهای دولتی برای خصوصیسازی‬                  ‫پذیرش این بدهیها نخواهد داشت‪ .‬این بدهیها نباید وجود‬                                                                                                      ‫گلخان ‌های در آمریکا افزایش و مشــارکت دیپلماتیک این کشور‬
‫واجد شــرایط هستند و برای واگذاری آنها یک جدول زمانی‬          ‫م ‌یداشــت‪ .‬اگر این بدهیها به دلیل ملاحظات سیاســی به‬                                                                      ‫اقتصاددان و کارآفرین‬
‫تعیین کند‪ .‬این اقدام باید با ایجاد یک نهاد نظارتی مســتقل‬     ‫وجود آمد‌هاند‪ ،‬این وظیفه دولت اســت کــه آنها را بپذیرد‪ ،‬نه‬
‫دنبال شــود که بتوانــد این فرآینــد را به صــورت ب ‌یطرفانه‬                                                                                                                                                           ‫کاهــش مییابد‪ .‬اما نمودارهای جهانــی گرمایش و تصاعد به‬
‫نظــارت کند‪ .‬لازم اســت این نهاد اطمینــان حاصل کند که‬                                         ‫خریداران سهام‪.‬‬              ‫حرکت جدی ایران به ســمت خصوصیسازی که از اوایل‬                                               ‫تغییر دولت در یک کشــور واکنش نشان نم ‌یدهند و همه چیز‬
‫خصوصیســازیها بــه شــیو‌های منصفانه و شــفاف انجام‬           ‫پسازبازسازیهدفمندترازنامههایاینشرک ‌تها‪،‬یکیاز‬                ‫دهــه ‪ 70‬و با هدف کاهش مداخله دولت در اقتصاد و تقویت‬                                        ‫به همان شکلی که هست باقی میماند‪ .‬اما یک جای امیدواری‬
‫میشــوند‪ ،‬منافع ملی را حفظ کــرده و خریداران خصوصی‬            ‫رو یکردها این است که سهام دولتی این شرکتها در بلوکهای‬        ‫رشــد بخش خصوصی آغاز شــد‪ .‬با این حال‪ ،‬این فرآیند در‬                                        ‫وجوددارد‪.‬انرژیهایتجدیدپذیر‪،‬ب ‌هویژهصفحاتخورشیدی‪،‬‬
                                                              ‫کوچــک و مدیریتشــده به حراج گذاشــته شــود تا برای‬          ‫بسیاری از موارد نتوانســته به نتایج مطلوب دست یابد و این‬                                    ‫هر سال ارزانتر میشوند و ســطح نصب آنها افزایش مییابد‪.‬‬
     ‫توانایی و قصد لازم برای مدیریت این بنگاهها را دارند‪.‬‬     ‫مشارکتکنندگان واقعی بخش خصوصی در دسترس باشد‪.‬‬                 ‫ناکامیها ب ‌ه طور جمعی مانعی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده‬                                    ‫چین در ســال گذشــته ظرفیت برق خورشــیدی خود را از کل‬
‫درحالی که بسیاری از کشورها شرکتهای دولتی خود را با‬            ‫این استراتژی در کشــورهای دیگر که شرک ‌تهای دولتی آنها‬       ‫است‪ .‬به جای توانمندسازی یک بخش خصوصی پویا‪ ،‬تعداد‬                                            ‫ظرفیت جهان در سال ‪ 2015‬و زمان انعقاد معاهده پاریس بالاتر‬
‫موفقیت خصوصیسازی کرد‌هاند‪ ،‬نمونههای قابل توجهی از‬             ‫خصوصیسازی شــد‌هاند‪ ،‬با موفقیت پیادهسازی شده است‪.‬‬            ‫قابل توجهی از شــرک ‌تهای خصوصیشــده ایران همچنان‬                                           ‫بود‪ .‬هرچه این پیشــرفت بزرگتر شود قیمتها پایی ‌نتر میآیند‬
‫شکستها نیز وجود دارد که ایران م ‌یتواند و باید از آنها درس‬    ‫برای مثال‪ ،‬در بریتانیا‪ ،‬خصوصیسازی شرکتهای بریتیش‬             ‫تحت کنترل نهادهای دولتی و شــب ‌هدولتی باقــی ماند‌هاند و‬                                   ‫و بهرهبردار ‌یهای بیشــتر امکانپذیرتر میشــود‪ .‬این تغییری‬
‫بگیرد‪ .‬یکی از این نمونهها‪ ،‬فرآیند خصوصیسازی در‬                ‫تل ‌هکام و بریتیش گاز در دهه ‪ 1980‬با هدف گسترش مالکیت‬        ‫این مســاله منجر به ناکارآمدیهای گســترده و بارهای مالی‬                                     ‫اســت که میتوان به آن امیدوار بود و به مــا میگوید که جهان‬
‫روسیه در دهه ‪ 1990‬است‪ .‬تلاش سریع برای انتقال‬                  ‫سهام میان ســرمایهگذاران فردی و صندوقهای بازنشستگی‬                                                                         ‫سنگینی شده است‪.‬‬               ‫آنگونه که به نظر م ‌یرســد در مخمصه گرفتار نیســت‪ .‬تصاعد‬
‫به اقتصاد بازار‪ ،‬باعث شد روسیه داراییهای باارزش‬               ‫به طور عمدی طراحی شــد‪ .‬این اقدام نهتنها تعداد زیادی از‬          ‫ابعاد و عمق این مشــکل به وضوح در زیانهای‬                                               ‫گازهایگلخان ‌هایرامیتوانکاهشدادواینامراتفاقم ‌یافتد‪.‬‬
‫دولتــی را به گروه کوچکــی از الیگارشها به قیمتی‬              ‫ســهامداران را به خود جذب کرد‪ ،‬بلکه فرهنگ پاسخگویی‬               ‫مالی و بدهیهای انباشــته شــده توسط ‪ 10‬شرکت‬                                             ‫فناوری همیشه بخشــی حیاتی از نبرد برای کسب کنترل اقلیم‬
‫بسیار پایینتر از ارزش واقعی بفروشد که این مساله‬               ‫و کارآمــدی را تقویت کرد‪ ،‬زیرا این بنگاهها اکنون براســاس‬        ‫برتر زیا ‌نده کشــور مشــهود اســت‪ .‬این شرک ‌تها‬                                        ‫بوده اســت‪ .‬فناوری درحال حاضر داستان اصلی را مینویسد‪.‬‬
 ‫باعث نابرابری شدید ثروت و ناراحتی عمومی شد‪.‬‬                  ‫عملکردشــان در بازار مورد قضاوت قرار میگرفتند‪ .‬در مورد‬           ‫ب ‌ه طور مشــترک زیان ســالان ‌های در حدود ‪1.55‬‬                                         ‫سرعتارزانیصفحاتخورشیدی‪،‬باتر ‌یهاوتوربینهایبادی‬
‫ایــران باید از چنین اشــتباهاتی اجتنــاب کند و‬               ‫ایران‪ ،‬با انتقال بیشتر سهام به مالکان خصوصی‪ ،‬ساختارهای‬           ‫تــا ‪ 2.2‬میلیــارد دلار تولید میکنند کــه بازتابی از‬                                    ‫هیچگاه به درستی در مدلسازیهای اقتصادی برآورد نشد‌هاند‪.‬‬
‫اطمینان حاصل کند که خصوصیسازیها از طریق‬                       ‫حکمرانی درون این شــرکتها به طور طبیعی تکامل خواهند‬              ‫ناکارآمدیهای سیســتمی اســت که با وجود ادامه‬                                            ‫بههمیندلیلاستکهبرآوردهایهزینهکرب ‌نزداییسامانههای‬
‫مزایدههــای بــاز و رقابتــی انجام میشــوند و همه‬             ‫یافــت‪ .‬هیاتمدیره مســتقل‪ ،‬متشــکل از کارشناســان در‬             ‫برنامههای خصوصیســازی همچنــان باقی مانده‬                                               ‫انرژی اغلب بسیار بالا هستند‪ .‬اگر قرار است جاب ‌هجایی کامل‬
‫شرکتکنندگان شانس عادلان ‌های برای ارائه پیشنهاد‬               ‫بخشهای مربوطه‪ ،‬میتواند به ســودآوری و کارایی عملیاتی‬             ‫اســت‪ .‬مشکل جدیتر بدهی مشــترک انباشته این‬                                              ‫اتفاق بیفتد لازم است اینبار جهان تمهیدات جدیدی بیندیشد‬
‫دارند‪ .‬علاوه بر این‪ ،‬ارزیابیهای مستقل از داراییها‬             ‫کمک کند‪ .‬این هیاتمدیره باید اهــداف عملکردی را برای‬              ‫میلیارد دلار‬  ‫بشرآروکردتهشاداهساــستت‪.‬کایه بنی منبل‪8‬غ ت‪.‬ق‪2‬ر‪1‬یتبًاًا م‪4‬ع‪.‬اد‪18‬ل‬           ‫تا اســتفاده از انرژ ‌یهای تجدیدپذیر منطق قویتری پیدا کند‪.‬‬
‫باید انجام شــود تا اطمینان حاصل شــود که آنها به‬             ‫تیمهای مدیریتی براســاس شــاخصهای کلیدی عملکرد‬                   ‫‪ 20‬درصد از‬                                                                              ‫شبکههای برق را میتوان به مناطقی کشاند که در آن به بهترین‬
‫قیمتی فروخته میشــوند که بازتا ‌بدهنده ارزش واقعی آنها‬        ‫(‪ )KPIs‬تعیین کند کــه بر ایجاد ارزش تاکیــد دارند‪ .‬علاوه‬             ‫سالانه فعلی دولت است‪ .‬در واقع‪ ،‬این بدهی‬                         ‫بعومددجتًًاه‬        ‫شکل میتوان از این انرژیها بهره برد‪ .‬این شبکهها باید از طریق‬
                                                              ‫بر این‪ ،‬شــیوههای اســتخدام باید به سمت معیارهای بخش‬         ‫که‬  ‫به وامهای دولتی یا بانکهای دولتی وابســته است‬                                           ‫مدیریت ذخیره و تقاضا بازمهندســی شــوند تا مشکل مقطعی‬
                                         ‫باشد‪.‬‬                ‫خصوصی مبتنی بر شایستگی تغییر یابد و نوآوری و عملکرد‬          ‫فشار عظیمی بر سیستم بانکی ایران وارد م ‌یکند و توانایی آن‬                                   ‫بودن انرژیهای تجدیدپذیر حل شود‪ .‬همچنین باید منابع جدید‬
‫ایــران بایــد اطمینــان حاصل کند کــه در طــی فرآیند‬                                                                      ‫برای عملکرد موثر را محدود میکند‪ .‬اثرات جانبی آن‪ ،‬ازجمله‬                                     ‫عرضه برق دائمی نیز در دسترس باشند‪ .‬طرحهای بلندپروازانه‌‬
‫خصوصیســازی‪ ،‬حقــوق کارگران محافظت م ‌یشــود‪ .‬در‬                                                ‫را تشویق کند‪.‬‬              ‫محدود شــدن دسترسی بخش خصوصی به امکانات بانکی‪،‬‬                                              ‫از قبیل طرح اقلیمی اد میلیبند‪ ،‬نخســ ‌توزیر بریتانیا ما را در‬
‫بسیاری از کشورها‪ ،‬خصوصیسازی سریع منجر به بیکاری‬               ‫برای هموار کــردن راه برای تلاشهای خصوص ‌یســازی‬             ‫به راحتی قابل تصور اســت‪ .‬اندازه این مشکل نیاز فوری به‬                                      ‫رسیدن به این اهداف یاری میکنند اما کافی نیستند‪.‬بخش بسیار‬
‫گســترده و ناآرامی اجتماعی شد‪ ،‬زیرا صاحبان خصوصی به‬           ‫آینده‪ ،‬ایران باید یک چارچوب قانونی شــفاف و معتبر ایجاد‬      ‫اصلاحات جامع در مورد خصوصیسازیهای تاریخی و آینده‬                                            ‫بزرگی از فناوریهــای لازم از چین میآید‪ .‬بازار داخلی بزرگ‪،‬‬
‫دنبال کاهــش هزینهها بودند‪ .‬ایران باید اطمینان حاصل کند‬       ‫کند که اعتماد ســرمایهگذاران را جلب کند‪ .‬نمون ‌ههای موفق‬                       ‫اقتصاد ما را نشان م ‌یدهد‪.‬‬                                                ‫فقدان منابع نفت و گاز‪ ،‬وجود شبکههای تولید صنعتی پیشرفته‬
‫که انتقال به مالکیت خصوصی با برنامههای آموزش مجدد و‬           ‫از کشــورهایی مانند آلمان و شــیلی درسهای ارزشــمندی‬         ‫این مســائل مالی نتیجه مستقیم ساختار کنونی تلاشهای‬                                          ‫و یارانههای ســخاوتمندانه باعث شــد این کشور در حوزههای‬
‫مزایای اجتماعی مناسب برای کارگران همراه است‪ .‬این اقدام‬        ‫ارائــه م ‌یدهند‪ .‬هنگامی که آلمان در اوایل دهه ‪ 1990‬میلادی‬   ‫نا«کخامصخوصصویص»یشسدا‌هازندی‪،‬درصایرفرًًاانماالسکیت‪.‬تبخسیوادررایااززدوشلرکت مترهکایزیی بکهه‬  ‫صفحات خورشــیدی‪ ،‬باتری‪ ،‬خودروهای برقی و‪ ...‬به برتری‬
‫میتواند به کاهش هزین ‌ههای اجتماعی بازسازی کمک کرده‬           ‫دوباره متحد شــد‪ ،‬کشور با وظیفه بزرگی در خصوصیسازی‬                                                                                                       ‫دســت یابد‪ .‬اگر قرار اســت گذار به جهــان دارای انرژی پاک‬
                                                              ‫شــرکتهای ناکارآمد دولتی در آلمانشرقی مواجه بود‪ .‬یکی‬         ‫سایر نهادهای دولتی یا صندوقهای تحت کنترل دولت منتقل‬                                         ‫کمهزینه باشد لازم است که این کالاها به تمام بازارها راه یابند‪.‬‬
             ‫و فرآیند را از نظر سیاسی قابل قبولتر کند‪.‬‬        ‫از عوامل کلیدی موفقیت این فرآینــد‪ ،‬ایجاد یک چارچوب‬          ‫کرد‌هاند‪ .‬در نتیجه‪ ،‬این شرکتها همچنان با یک ذهنیت بخش‬                                       ‫وقوع جنگ تجاری از این بابت بسیار خسارتبار خواهد بود‪.‬‬
‫تلاشهای خصوصیســازی در ایــران باید تکامل یافته تا‬            ‫قانونی شفاف و یک نهاد مستقل به نام «‪»Treuhandanstalt‬‬         ‫دولتی و تحت تاثیر نفوذ سیاســی متغیر بــر اهداف کلی خود‬                                     ‫کشورهای فقیری که هزینه سرمایه در آنها بالاست به کمک‬
‫اصول یک اقتصاد بازار واقعــی را منعکس کند‪ .‬با یادگیری‬         ‫بــود که وظیفه مدیریــت فرآیند خصوصیســازی را برعهده‬         ‫فعالیت میکنند‪ ،‬به جای اینکه بر ســودآوری پایدار و رقابت‬                                     ‫نمیارتزبًًادبااریندد‪.‬سانورژخیتهباخیرنتدجهدیزیدنپهذیسرردمرایم‌هاقایی بسیــشهت براوفنهازویرنهیعهامیلییاتکیه‬
‫از نمونههای موفق جهانی و اجتناب از مشکلات رایج‪ ،‬ایران‬         ‫داشــت‪ .‬این فرآیند به تصمیمات سخت و فرآیندی حساس‬             ‫در بازار متمرکز شوند‪ .‬برای رفع این ناکارآمدیهای سیستمی‪،‬‬
‫میتواند استراتژی خصوصیســازی خود را بازسازی کند تا‬            ‫سیاسی نیاز داشــت که همه حول محور پاکسازی داراییها‬           ‫ایران باید دو حوزه کلیدی را در اولویت قرار دهد‪ :‬بازســازی‬                                   ‫کمتری دارند و تامین مالی اولیه آنها برای کسانی که به اعتبارات‬
‫یک بخش خصوصی پویا و رقابتی را تقویت کند‪ .‬بازســازی‬            ‫و توانایی دولت در قبول داراییهای بد و ســپس حراج آنها با‬     ‫شــرکتهای خصوصیشــده و ایجاد چارچوب شــفافتر و‬                                              ‫دسترسی ندارند دشــوارتر خواهد بود‪ .‬کشورهای ثروتمند هم از‬
‫شرکتهای تاکنون خصوصیشده باید در اولویت قرار گیرد تا‬                                                                        ‫قویتر برای خصوصیســازیهای آینده در چارچوب رعایت‬                                             ‫نظر اخلاقی و هم به دلایل عملی باید از نظر مالی به کشــورهای‬
‫اطمینان حاصل شود که این شرکتها براساس اصول بخش‬                                                 ‫ضرر متمرکز بود‪.‬‬                 ‫اصول حسابرسی‪ ،‬شفافیت‪ ،‬نظارت و فرصت برابر‪.‬‬                                               ‫جنوب کمک کنند‪ .‬بهعنوان مثال‪ ،‬آنها میتوانند وا‌مهایی با هزینه‬
‫خصوصی اداره میشوند و به سوی سودآوری هدایت میشوند‪.‬‬                                                                          ‫شــرکتهای خصوصیشــده ایران باید بازسازی اساسی‬                                               ‫کمتر ارائه دهند‪ .‬همچنین آنها میتوانند برنامههایی برای کمک به‬
‫در عین حال‪ ،‬خصوصیسازیهایآینده بایدبهصورت شفاف‬                                                                              ‫یدر آکناقتسهصاامدعمبمتدنتًًایببهرنبهاازادرهارا بیردآوولرتدهی‬  ‫انتظارات‬  ‫شوند تا بتوانند‬     ‫کشــورها در حذف زغالسنگ ‪-‬کثیفترین منبع سوخت‪ -‬تهیه‬
‫و تحت نظارت دقیق انجام شــوند تا ســرمایهگذاران واقعی‬                                                                                                                                    ‫فعلی‪ ،‬که‬  ‫کنند‪ .‬وضعیت‬         ‫کنند‪ .‬متاســفانه برنامه «مشارکت عادلانه در گذار انرژی» که با‬
‫بخش خصوصی جذب شــوند‪ .‬در نهایت‪ ،‬خصوصیسازی‬                                                                                  ‫فروخته شــده اســت‪ ،‬ناکارآمدیها و انگیزههای نادرست را‬                                       ‫چنین هدفی تدوین شده بود به وعدههایش عمل نکرد‪ .‬یک دلیل‬
‫میتوانــد مزایای قابل توجهی برای اقتصــاد ایران به ارمغان‬                                                                  ‫تقویت میکند‪ .‬کلید موفقیت خصوصیســازی در همسویی‬                                              ‫بیتحرکی آن است که کنار گذاشتن زغالسنگ به جوامع محلی و‬
‫بیاورد‪ .‬کاهش نقش دولت در بخشهای رقابتی نهتنها کارایی‬                                                                       ‫مجدد ساختارهای حکمرانی داخلی این شرکتها و اطمینان‬                                           ‫منافع خاص آسیب زیادی م ‌یرساند و کمکهای اندک خیرین‬
‫و بهــر‌هوری را افزایش م ‌یدهد‪ ،‬بلکه بــه دولت این امکان را‬                                                                ‫از پاسخگویی تیمهای مدیریتی به سهامداران خصوصی و نه‬                                          ‫نمیتواند مفید باشــد‪ .‬اکنون که جایگزینهایی برای زغالسنگ‬
‫م ‌یدهد تــا منابع خود را بر خدمــات عمومی ضروری مانند‬                                                                     ‫وزارتخانههای دولتی‪ ،‬نهفته است‪ .‬تنها راه کاهش سهام دولتی‬                                     ‫پیدا شــده اســت قیمتگذار ‌یتصاعدها میتواند ابزاری کمکی‬
‫آموزش‪ ،‬بهداشت و زیرساختها متمرکز کند‪ .‬با دنبال کردن‬                                                                        ‫در این شرکتها جایگزینی آنها با سهامداران بخش خصوصی‬                                          ‫باشد اما ضرورت دارد که به دنبال اقدامات دیگری نیز باشیم‪.‬‬
‫خصوصیسازی به صورت استراتژ یک و شفاف‪ ،‬ایران میتواند‬                                                                         ‫کارآمد اســت‪ .‬با این حال‪ ،‬این فرآیند باید همراه با یک ضربه‬                                  ‫منبع‪:‬اکونومیست‬
‫پتانسیل بخش خصوصی خود را آزاد کرده و زمینه را برای رشد‬
                                                                                                                           ‫مالی یکباره به خزانه دولت باشــد که در آن بدهیهای مالی‬
                      ‫بلندمدت اقتصادی فراهم کند‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8