Page 5 - 10-09-1403-1848 Sazandegi
P. 5

‫‪05‬‬         ‫سال هفتم شماره ‪1848‬‬                                                                                ‫پیشنهادهایی برای دیدنتماشا‬
           ‫شنبه ‪ 10‬آذر ‪1403‬‬

       ‫گزارش سینمای ایران‬                                                                                                                                                                         ‫خود ویرانگری‬

   ‫داستان ظهور یک ستاره‬                                                                                                                                                                               ‫نگاهی به فیلم بحثبرانگیز ماده‬

‫نگاهی به کتاب بیتا‪ :‬درختها ایستاده م ‌یمیرند‬

                                                               ‫فرحناز وحدانی‬

                                                                        ‫گزارشگر‬

‫بیتا فرهی چهارم آذرماه ســال گذشــته دیده از جهان فروبست و‬
‫امســال مصادف با سالگرد درگذشتش‪ ،‬داســتان زندگی او به قلم‬
‫یاســمن خلیلیفرد و به همت دخترش مهسا قریشی از نشر نظر‬
‫متفاوتی‬  ‫بمندتلشمریشکند‪.‬د‪،‬آنرچویهدکررند آگانهااوسلت«‪.‬بعیتماو»مًًرااببیهاشثتررزنزنددگگیینناامم‌هاههیا‬
‫شکل و‬
‫شیو‌ه مشــابهی دارند‪ .‬کتا ‌بهایی که بیشتر به تقدیر از فرد مدنظر‬
‫میپردازند و بعد هم چندین نفر از نزدیکان‪ ،‬دوســتان یا همکاران‬
‫دربار‌ه او یادنامههای پرتعارفی مینویســند‪ .‬خلیلیفرد اما در این‬
‫اثر‪ ،‬زندگی بدون سانســور بیتا فرهی را از دوران جوانی پدربزرگ‬
‫و مادربزرگش روایت میکنــد‪ ،‬در فصل بعد به زندگی والدین این‬
‫هنرمند میپردازد و پس از فصل تولد بیتا‪ ،‬مخاطب برای اولین بار‬
‫بــا جزئیاتی خاص و غیرتکراری از زندگی او روب ‌هرو میشــود که‬
‫شاید کمتر کسی از آنها باخبر باشد و تشریح ماهران ‌هاین رویدادها‬
‫از سمت نویســند‌ه جوان کتاب خار ‌قالعاده اســت‪ ،‬گویی که او‬
‫آن لحظات را در کنار خود بیتا فرهی ز یســته و از تکتکشــان با‬                                          ‫که بارها ما در دســتورالعمل دارو این را میبینیــم که تاکید میکند‪،‬‬                           ‫در فیلم پیش از شــروع معرفی شخصیتها‪ ،‬یک زرده تخممرغ را‬
                                                                                                      ‫شــما دو تا یکی هســتید‪ .‬اما الیزابت که تبدیل به یک عجوزه شده‪،‬‬                              ‫نشان م ‌یدهد که با نمایش یک تزریق‪ ،‬تبدیل به دو زرده میشود و در‬                                                                                  ‫فرزانه متین‬
‫خبر است‪ .‬نویســنده از راوی اول شــخص برای روایت کتابش‬                                                 ‫تــاب نمیآورد و میخواهد این روند به پایان برســد و از شــدت این‬                             ‫اینجاست که فیلم اعلام وجود م ‌یکند‪ .‬الیزابت که در سن ‪ ‌۵۰‬سالگی‬
‫بهره گرفته‪ .‬این هم یک ســاختار روایی جالب و جدید است‪ .‬در‬                                                                                                                                          ‫به ســر میبرد و زیبایی و نشا ‌طاش زبانزد عا‌موخاص بود حالا رو به‬                                                                                                   ‫گروه سینما‬
‫مواردی که زندگینامه به قلم خود فرد نوشــته میشود چندان دور‬                                            ‫حســادت‪ ،‬تصمیم به انتقام میگیرد‪ .‬ایــن کار را با تزریق دوباره ماده‬                          ‫افول اســت و به راحتی از سوی مدیر کانال کنار گذاشته میشود تا با‬
                                                                                                      ‫انجام م ‌یدهــد و در اینجا ما با زایش یک هیــولای اگزجره روب ‌هرو‬                           ‫دختری جوانتر عوض شــود و این باعث عصیان الیزابت‪ ،‬سلبریتی‬                                                   ‫همه انسانها با به پا ســن‌گذاشتن به‌نوعی با ترس از تغییر در‬
‫از ذهن نیســت که راوی‪ ،‬اول شــخص مفرد باشد اما درحال ‌یکه‬                                             ‫هستیم‪ .‬این هیولا عجی ‌بوغریب و مشمئزکننده‪ ،‬وجه دیگر عصیان‬                                   ‫هالیوود میشــود‪ .‬خشــم همه وجودش را در بر میگیرد که تمثیلی‬                                                 ‫بدن خود و بروز بیماریهای مختلف زندگی میکنند‪ .‬وحشت از پیر‬
‫بیتا فرهی درگذشته و نویسنده خود داستان را به نگارش درآورده‪،‬‬                                                                                                                                       ‫از عصیان زنان از میانسالیشــان اســت‪ .‬این قضیــه چنان او را کور‬                                            ‫شدن به این معناست که فرد حس میکند که بدنش درحال خیانت‬
‫بهرهگیــری از این شــیو‌ه روایت انتخابی ریســکپذیر و در عین‬                                           ‫زنان نسبت به بدنشان اســت‪ .‬این صحنههای چندشآور و پاشیدن‬                                     ‫میکند که متمرکز بر بدنش میشــود‪ .‬او میخواهد انتقام پیر شدنش‬                                                ‫کردن به اوســت و برخی هم به شکل وسواسگونه ترس از بیماری‬
                                                                                                      ‫خون روی س ‌روصورت تماشاگران از سوی هیولا آنچنان چندشآور‬                                     ‫را از روند طبیعی بدنش بگیرد و تصمیــم میگیرد با تزریق یک ماده‬                                              ‫دارند‪ .‬به نمایش گذاشــتن اثــری از این دســت از موضوعات در‬
‫حال درخشان اســت چراکه امکان برقراری ارتباط میان خواننده‬                                              ‫است که با مشاهده این اتفاقات عجیب و غیرمنطقی‪ ،‬فیلم را فراتر از‬                              ‫جوانتر شــود‪ .‬اما او نم ‌یداند این کار بهایی گزاف برایش دارد‪ .‬او با‬                                        ‫سینما‪ ،‬هراس اجتماعی نام دارد‪ .‬هراس اجتماعی یا ‪Body Harror‬‬
‫با شخصیت اصلی داستان بسیار بیشــتر میشود‪ .‬طبق اظهارات‬                                                                                                                                             ‫درد فیزیکی بیش از اندازه‪ ،‬دختری جوان را از ستون فقرا ‌تاش متولد‬                                            ‫زیرگون ‌های از ژانر وحشت است که با تغییرات خواسته یا ناخواسته‬
‫خلیلیفرد و مهســا قریشــی‪ ،‬بیتا فرهی در زمان حیات وسوسه‬                                               ‫اثر علمی‪ -‬تخیلی میبینیم و در اینجاست که مرز بین واقعیت و تخیل‬                               ‫میکند که این دختر به نام سو برای بقا باید از بدن الیزابت تغذیه کند‪،‬‬                                        ‫در بــدن آدمی ســرکار دارد و این تغییرات به شــکلی اغراقآمیز و‬
                                                                                                      ‫گم میشود‪ .‬ما بیش از اندازه از سوی فیلمساز افراطگرایی را مشاهده‬                              ‫این مســاله به کاهش عمر الیزابت تبدیل میشود‪ .‬جسم الیزابت هر‬                                                ‫وحشتناک به نمایش درمیآید‪ .‬تغییرات جسم به تغییرات ذهن در‬
‫شده بوده که زندگ ‌یاش را در قالب یک داستان بلند به رشت ‌هتحریر‬                                        ‫میکنیم‪ .‬این کارگردان فرانســوی‪ ،‬میخواهد که مخاطب اســترس‬                                    ‫روز پیرتر‪ ،‬چروکیدهتر و صورتش ن‌ازیباتر میشود‪ .‬سو حالا تبدیل به‬                                             ‫نهایت تغییر در محیط اطراف م ‌یرســد و فیلمسازان علاقهمند به‬
‫درآورد و بــه دلایلی این کار را انجــام نم ‌یدهد و همین‪ ،‬جرق ‌های‬                                                                                                                                 ‫هویتی شــده که مورد توجه صنعت هالیوود قــرار گرفته و دائم بدون‬                                             ‫این حوزه‪ ،‬ترسهایی را به شکل هراس اجتماعی در مخاطب پدید‬
‫میشــود در ذهن فرزند او که رویای مــادر را پس از فوت‪ ،‬عملی‬                                            ‫روانی را تجربه کند اما با تزر یق این حجم از خشونت‪ ،‬تحمل تماشاگر‬                             ‫توجه به دســتو‌رالعمل ماده به مقدار زیادی از منشأ اصلی (الیزابت)‬                                           ‫میآورند تا او احســاس وحشــت کند‪ .‬فیلم «ماده» که این روزها‬
                                                                                                      ‫تمام میشــود‪ .‬این پایانبندی شایســته این فیلم نبود چراکه علاوه بر‬                           ‫تغذیه میکند‪ .‬این اثر تکا ‌ندهنده به ما نشان م ‌یدهد که نگاه صنعت‬                                           ‫از بحثبرانگیزترین فیلمهای پاییزی ب ‌ه شــمار م ‌یرود‪ ،‬نخســتین‬
           ‫سازد و برای دستیابی به این هدف از یاسمن‬                                                    ‫آزار تماشاگر‪ ،‬هیچ هارمونی با ابتدای داستان ندارد و نیازی نبود زوال‬                          ‫رســانه تنها معطوف به زیبایی و جوانی زنان اســت و طرد شدن زنان‬                                             ‫بار در جشــنواره کن ‪ ۲۰۲۴‬محصول فرانسه‪ ،‬آمریکا و انگلستان به‬
           ‫خلیلیفــرد منتقد و نویســند‌هجوانی کمک‬                                                                                                                                                 ‫میانسال از سوی جامعه مردســالار‪ ،‬امری طبیعی است‪ .‬از آنجا که‬                                                ‫نمایش درآمد‪ .‬نویسنده و کارگردان این فیلم تکا ‌ندهنده‪ ،‬کارگردان‬
           ‫میگیردکهتجرب ‌هنگارشچندرمانپرفروش‬                                                          ‫زیبایی را اینچنین به تصویر بکشاند‪ ،‬با پایان ظریفتر میشد‪ ،‬اثری‬                               ‫نام فیلم ماده است‪ ،‬مخاطبان فکر میکنند باید سر از کشف این ماده‬                                              ‫زن فرانســوی کورتلی فارژای است‪« .‬ماده» در جشنواره کن مورد‬
                                                                                                      ‫به یادماندنی به جا گذاشت‪ .‬با این حال‪« ،‬ماده» فیلمی است خاص‬                                  ‫ناشــناخته و شــرکت توزیعکننده آن دربیاورند اما این در حالی است‬                                            ‫پسند مخاطبان و منتقدان قرار گرفت و در سالن نمایش ‪ ۱۳‬دقیقه‬
           ‫رادرکارنامــ ‌هادب ‌یاشداردودرعینحالاز‬                                                     ‫اما این هیولا نماد نفرت انســان از خود و همان الیزابت است‪ ،‬نمود‬                             ‫که فیلم درباره خشــونت و عصیانگری یــک زن که نماینده اکثریت‬                                                ‫مورد تشــویق قرار گرفت‪« .‬ماده» که در ژانر ترســناک و علمی و‬
           ‫نزدیکتر ین دوستان بیتا فرهی نیز بوده است‪.‬‬                                                                                                                                              ‫زنان جامعه نسبت به نادیده گرفته شدنشان است‪ ،‬از ای ‌نرو «ماده»‪،‬‬                                             ‫تخیلی ساخته شده با بازی دمی مور‪ ،‬مارگارت کوالی و دنیس کوئید‬
           ‫گــردآوری اطلاعات منســجم و طبقهبندی‬                                                       ‫ناتوانی الیزابت برای ساخت یک هویت شخصی و مستقل‪ .‬از نقاط‬                                     ‫چالش روانی و انسانی پیچید‌های را به نمایش میگذارد‪ .‬عنصر تعلیق‬                                              ‫از مجذوبترین آثاری اســت که خارج از قلمرو واقعیت‪ ،‬دنیایش‬
                                                                                                      ‫قوت فیلم‪ ،‬انتخاب هوشــمندانه دمی مور در نقش الیزابت اسپارکل‬                                 ‫از ویژگیهای مهم این اثر است‪ .‬فیلم نشان م ‌یدهد که جامعه چطور‬                                               ‫را میســازد‪ .‬داستان درباره یک مجری ســتاره برنامه تلویزیونی‪،‬‬
           ‫شد ‌های که خلیلیفرد آنها را به شکل ملموسی‬                                                  ‫اســت‪ .‬مور‪،‬زنی زیبا‪ ،‬جذاب و کاریزماتیک است که کلی فیلمهای‬                                   ‫ما را به سم ‌توسویی میکشاند که خودمان را دوست نداشته باشیم و‬                                               ‫الیزابت اســپارکل و از ســتارگان هالیوود اســت که در پیاد‌هروی‬
           ‫در داستان به کار میگیرد بیتردید کار آسانی‬                                                                                                                                              ‫برای دوست داشته شدن باید تبدیل به شخص دیگری شویم‪ .‬جامعه‬                                                    ‫مشــاهیر‪ ،‬ســتار‌های از آن خود کرده و حالا با بالا رفتن س ‌ناش‪،‬‬
           ‫نیســت‪ ،‬آ ‌نهم در مدت‌زمان محدود پس از‬                                                     ‫عاشقانه و جذاب دراماتیک را بازی کرده و حالا دست به یک تصمیم‬                                 ‫برای ما ایدهآلی میســازد که باید در آن چارچوب قرار بگیریم تا بقیه‬                                          ‫مدیر برنامه به دنبال جایگزین کردن یک دختر جوان است و الیزابت‬
                                                                                                      ‫به‬  ‫را‬  ‫اوو بیا بشاازدیید‪،‬راایسـنـتفیرلمس‪ ،،‬تخرــوسِِدوواقحعسا‌یادتش‬  ‫جســورانه زده اســت‪.‬‬  ‫به ما توجه کنند و دوستمان داشته باشند و اگر خارج از آن چارچوب‬                                              ‫تصمیم میگیرد با تزریق یک ماده‪ ،‬ورژن جدیدی از خود بســازد و‬
           ‫درگذشت بیتا فرهی و ســپری شدن مراحل‬                                                        ‫به‬  ‫را‬                                                                ‫چالش کشــانده است‪.‬‬    ‫باشیم‪ ،‬نادیده گرفته میشویم‪ .‬اجتماع یا همان سینما و اهالی رسانه‬                                             ‫سرنوشــتش را تغییر دهد‪ .‬در خلاصه داســتان آمده است‪ :‬آیا تا به‬
           ‫قانونی و اداری ثبت و در یافت مجوز و انتشار‬                                                                                                                                             ‫هیچاهمیتیبهستارههایشنم ‌یدهدفقطآنهارامصرفم ‌یکند‪.‬حالا‬                                                      ‫حال رویای نسخه بهتری از خودتان را دید‌هاید؟ خود شما در نسخه‬
‫اثرودراینباز‌هزمانیاندکنویسندهبادقتووسواسیمثا ‌لزدنی‬                                                  ‫خوبی به مخاطب در این اثر منتقل کرده و بازی چندلای ‌های به تصویر‬                             ‫این زایش رخ داده و سو‪ ،‬زنی جوان و زیبا جای الیزابت را گرفته اما نه‬                                         ‫بهتــر از هر نظر‪ .‬باید این محصــول جدید را امتحان کنید که به آن‬
                                                                                                      ‫میکشاند‪ .‬توسعه این شخصیت قوی از مهمترین دلایل موفقیت فیلم‬                                                                                                                                              ‫«ماده »میگویند‪ ،‬زندگی من را تغییر داد‪ .‬با «ماده» میتوانید یک‬
‫از عهد‌هاین کار برآمده اســت‪ .‬کتاب‪ ،‬زندگی بیتا را روایت میکند‬                                         ‫است‪ .‬اما نباید منکر این شــویم که این کارگردان فرانسوی‪ ،‬یک اثر‬                                             ‫الیزابت تحمل سو را دارد و نه سو تحمل او را‪.‬‬                                                 ‫نســخه دیگر از خودتان را بسازید‪ .‬جوانتر ‪،‬زیباتر و کاملتر‪ .‬فقط‬
‫و بدیه ‌ی اســت که ســینمای این بازیگر بزرگ جدا از زندگ ‌یاش‬                                                                                                                                      ‫حالالایتبزابدیتلابزهاینستکاهر‌هماییبینشـدـددرههکمههخجوادپوشسقـبـًتا ًلرآهان ریا تسـجـربوهقکرارردهداروددرو‬  ‫باید زمان به اشتراک بگذارید‪.‬یک هفته برای یکی‪ .‬یک هفته برای‬
‫نیســت‪ .‬بنابراین مخاطب خود را با جزئیات و دادههای جالبی از‬                                            ‫فمینیستی را در جامعه مردسالارانه هالیوود ارائه کرده است‪« .‬ماده»‬                             ‫صدر اخبار است‪ ،‬حسادتش برانگیخته میشود اما این درحالی است‬                                                   ‫دیگری‪ .‬تعادل کامل هفت روزه‪ ،‬ساده است‪ ،‬نه؟ اگر تعادل برقرار‬
                                                                                                      ‫فیلمی اســت که سینمادوستان یا عاشــق این فیلم م ‌یشوند‪ ،‬یا از آن‬
‫زندگی هنری فرهی ر ‌وب ‌هرو میبیند که شاید برای نخستی ‌ن بار آنها‬                                      ‫بدشــان میآیند چراکه با فیلمی جنونآمیز و یونیکی ر ‌وب ‌هرو میشوند‬                                                                                                                                                  ‫باشد چه چیزی ممکن است‪ ،‬اشتباه پیش برود‪.‬‬
‫را میشــنود‪ .‬اینکه خانم فرهی در جریان حضور حرف ‌ها ‌یاش در‬
‫سینما چه آسیبهایی دیده است و چگونه کوشیده همچون درختی‬                                                 ‫که هراس جســمانی به بدترین شــکل در آن به نمایش درمیآید‪ .‬از‬
                                                                                                      ‫جذابیتهای ماده این اســت که انســان را به تامل وا م ‌یدارد‪ ،‬ستاره‬
‫چهار دهه‬   ‫بوکناشهـنـجداوریسهرافرراودطنییانوزردید‪ .‬مکثًبا ًله‬  ‫این ناملایمات‬  ‫استوار‪،‬‬                 ‫منقش در پیاد‌هروی مشاهیر به نام الیزابت اسپارکل که ابتدا کمی ترک‬
‫از مواردی‬                                                      ‫هنری به دوش‬    ‫فعالیت‬                  ‫میخورد‌ومردیرویشسسقرمزم ‌یریزددرانتهاباآغشتهشدنبه‬
‫که خواننده را حیــن خواندن کتاب اندوهگین میســازد‪ ،‬نادیده‬
‫گرفته شدن فرهی در جشنوارههاســت‪ .‬اینکه بازیگری که در آثار‬                                             ‫خون خودش از بین م ‌یرود‪ ،‬گویا در این مدت هیچ اتفاقی رخ نداده‪،‬‬
                                                                                                      ‫تنها یکی از ستارگان هنر از میان رفته است‪ .‬در واقع خالق با ساخت‬
‫کارگردانانبزرگیچونمهرجویی‪،‬کیمیایی‪،‬بن ‌یاعتماد‪،‬فرمانآرا‪،‬‬                                                       ‫این اثر منحصربهفرد به ما م ‌یگوید‪ :‬این خو ِِد سینماست‪.‬‬
‫مهدی فخی ‌مزاده‪ ،‬داریوش فرهنگ و ‪ ...‬خوش درخشیده‪ ،‬بارها‬
‫نامزد سیمرغ بلورین جشــنوار‌ه فیلم فجر میشود اما هی ‌چگاه این‬
‫جایزه بــه او تعلق نمیگیرد از بیعدالتیهای بزرگی اســت که به‬
‫نظرم ‌یرســدفرهــیدرکمالتلخ ‌یاش‪،‬خــودآنراپذیرفتهوبا‬
‫آن کنار آمــده بود‪ .‬از خلاقیتهای دیگر ایــن کتاب که به لحاظ‬
‫ز یباییشناسی نیز اثری متفاوت در ادبیات ایران محسوب میشود و‬
‫گرافیک جذابی دارد‪ ،‬میتوان به استفاده از دستخط و اشعار این‬
‫بازیگر لابهلای صفحات کتاب اشــاره کرد‪ .‬این اشعار نه براساس‬
‫تاریخ بلکه براســاس ارتباط محتواییشــان با فصلهای مختلف‬
‫کتاب در آن قــرار گرفت ‌هاند و در مخاطب حــس همذاتپنداری‬
‫ایجاد میکنند‪ .‬قلم یاســمن خلیلیفرد روان اســت‪ .‬او میکوشد‬
‫با نثر روند‌ه خود و نوشــتن دیالوگهایی ملموس برای کاراکترها‪،‬‬
‫اثر را بــرای کلیــ ‌ه مخاطبان وسوســهکننده کند‪ .‬بــا تمامی این‬
‫توضیحات «بیتا‪ :‬درختها ایستاده میمیرند» فراتر از یک کتاب‬
‫زندگینام ‌های مرســوم است‪ .‬کتابی که جذابیتهای سینمایی آن با‬
‫فرا ‌زونشیبهای زندگی یک بازیگر محبوب درهمآمیخته میشود و‬
‫ن ‌ه تنهااثر مهمیدر کارنام ‌هخلیلیفرد بلکه اثری مهم برای ادبیات‬
           ‫و سینمای ایران محسوب م ‌یشود‪.‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8