Page 4 - 25-12-1403-1933 Sazandegi
P. 4

‫تاز‌ههای ادبیات و هنرکافه‬                                                                                                                                                                                                                                                                                              ‫سال هشتم شماره ‪1933‬‬                                       ‫‪04‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                ‫شنبه ‪ 25‬اسفند ‪1403‬‬

                                                                                                                                      ‫مداخله در اثر هنری‬                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫تحلیل تجسمی‬

                                                                                                       ‫نظر علیرضا سمیعآذر دربارۀ مرمت آثار هنری در ایران‬                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫ناموزنیِبیبدیﻞ‬

                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫چند روز پیش در راســتای برگزاری نمایشــگاه «پیکاسو در‬                                                                                                        ‫چه کسی نمایشگاهگردان را نقد میکند؟‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          ‫امین شاهد‬

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ‫پژوهشگر و منتقد تجسمی‬

                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫تهران» در موزۀ هنرهای معاصر تهران‪ ،‬اعلام شد یکی از این آثار‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫پیکاسو حین مرمت دچار آسیب شده است که البته مشاور موزهها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫اوودمعیصاررارفاــثرًًادهدنکرررحدما‪.‬علاربونضهابتودبدیهنسرـرـیانیزژاودیزاآگثرفاـرتـبفورتد‌ه‪،‬هاننادصًکگا ًلهوبماـرـرمهشتاگیدفتادۀرسالکوااممررنایباحیودنهل‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫بهبودسازی شامل از بین بردن آلودگی و گردوخاک‪ ،‬رفع چروک‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫کاغذ یا پارچه اثر میشــود‪ .‬ایســنا به همین مناسبت با علیرضا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫سمیع آذر که در اواخر سالهای دهۀ‪ ۷۰‬و اویل دهۀ‪ ۸۰‬مدیر موزۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫هنرهای معاصر تهران بود‪ ،‬دربارۀ آثار پیکاسو‪ ،‬نحوۀ نگهداری آثار‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫هنری در موزهها‪ ،‬نحوۀ مرمت آثار و بهبودسازی آنها برای نمایش‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫عمومی گف ‌توگویی انجام داده است‪.‬‬                                                                                                ‫«عینــک یک چشــم» اثــر هنرمنــد و عکاس سوررئالیســت‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     ‫سوئیسی مرت اوپنهایم‪.1936 ،‬‬

                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫سمیعآذر دربارۀ شرایط فیزیکی مناسب برای نگهداری از آثار‬                                                                                                  ‫اســفند هر ســال مصادف اســت با شــتاب در برپایی‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫هنری میگوید‪« :‬درجه و دمای حــرارت و رطوبت متعادل مهم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                 ‫است؛ بهگون ‌های که دمای حرارت ‪ ۱۹‬تا ‪ ۲۴‬درجه سانتیگراد برای‬                                                                                              ‫نمایشــگاههای گروهی آثار هنری به هر بهانــ ‌های‪ .‬نم ‌یدانم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫چرا تب کیوریتوری در این ماه از سال بیشتر از ماههای دیگر‬
‫بهشــمار م ‌یرود‪ .‬بنابراین برای آنها باعث افتخار است که یکی‬                                            ‫دارند آثار هنرمند را مرمت کنند و حین کار گزارشی تهیه میکنند‬                                                                                               ‫این آثار مناســب است‪ .‬نکتۀ مهم این است که شرایط آ ‌بوهوایی‬                                                                                              ‫اهالی تجسمی را میسوزاند؟ این شتاب گویا مثل دیگر موارد‬
 ‫از آثار مهم پیکاسو را به صورت صحیح و اصولی مرمت کنند»‪.‬‬                                                ‫که مشخص میکند اثر در چه قسمتها و تا چه حد مورد مرمت‬                                                                                                       ‫نباید خیلی متغیر باشــد که باتوجه به شــرایط آ ‌بوهوای تهران‪،‬‬
                                                                                                       ‫قرار گرفته اســت؛ تحت این شــرایط تغییــری در ارزش مادی و‬                                                                                                 ‫ب ‌هویــژه در زیرزمین موزه‪ ،‬این تعادل تا حــد زیادی وجود دارد و‬                                                                                         ‫زندگی‪ ،‬آغشته به روح و روان ایرانی است! انگار با تمام شدن‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫یک ســال و تعویض یک عدد‪ ،‬قرار است اتفاقهای دیگری‬
‫ ‪ W‬اهمیت و ارزش آثار پیکاسو در موزۀ هنرهای معاصر‬                                                                                 ‫معنوی اثر صورت نم ‌یگیرد‪.‬‬                                                                                                       ‫جای نگرانی نیســت‪ .‬مسأله اینجاســت که اثر هنری مشابه هر‬                                                                                                 ‫بیفتد و عد ‌های حس میکنند که از قافله جا ماند ‌هاند!؟ دغدغۀ‬
‫ســمیعآذر دربارۀ ارزش آثار پیکاســو در موزۀ هنرهای معاصر‬                                                                                                                                                                                                         ‫موجود زنده به مرور فرســوده میشود و بعد از مدتی اگر در درجه‬
‫میگوید‪« :‬بیشتر ین تعداد آثار یک هنرمند در موزۀ هنرهای معاصر‬                                                                           ‫ ‪ W‬تفاوت مرمت با بهبودسازی‬                                                                                                 ‫دمای خوبی هم نگهداری شود‪ ،‬به طور طبیعی به مرمت نیاز پیدا‬                                                                                                ‫معاش‪،‬فروشومحدودیتفضاینگهداریازآثاررام ‌یدانم‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫و میفهمــم اما هنرمندی که برای معرفی و فروش کارهایش‬
‫تهران‪ ،‬اول از اندی وارهول و بعد از پیکاسو است که البته در مورد‬                                         ‫ســمیعآذر میگوید‪ ،‬در ایران رشــتۀ مرمت آثار هنری نداریم‪،‬‬                                                                                                  ‫میکند‪ .‬درحقیقت رن ‌گدانهها و پارچههای آثار هنری از ضریب‬                                                                                                 ‫در طول یک ســال‪ ،‬تلاش‪ ،‬انتخاب و تحقیقی مناسب انجام‬
‫پبیسکیاارسموآهثامِِروبهجمودراتداربدمکههمتجرزیوابسهترتی‪.‬ندآرثبایرنمآوثزاهراپیسکاتس‪ .‬یو‪،‬کدیوانزقآانشهیا‬  ‫بلکه رشــتۀ مرمت آثــار و بناهــای تاریخی را داریــم و در ادامه‬                                                                                           ‫دوام متفاوتی در برابر دما و رطوبت برخوردارند و طبیعی است که‬
                                                                                                       ‫میگوید‪« :‬در ایران کســی را نمیشناسم که در این حد تخصص‬                                                                                                     ‫در بلندمدت پارچه که تحت فشار چارچوب و رنگی که سفت شده‬                                                                                                   ‫نداده‪ ،‬آیا در بازۀ زمانی کوتاه در آخر سال منتظر معجزه است؟‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫همیشه احســاس میکنم کارهای آخر سال بهقول قدیمیها‬
‫تابلوی بزرگ و ارزشمند «نقاش و مدلش» از شیوۀ کوبیسم خطی‬                                                 ‫مزمرامنیتکداه پشاتهیبیاشکدا‪.‬ثرحمتعتیبارگرجهچاننییندکرسمیاینهامسـوـجوتد‪،‬داصشرتفًًاه بدااششتدن‪،‬‬                                                             ‫شدن و‬    ‫رکنـشـــیگ‪،‬د ََهت ََیرا ‌کشهالیشیوردو‪ .‬دیرآ ننتیبهجوه بجاوودجمودیآیسدفکهت‬  ‫است‪ ،‬کمی‬                                                                                                                            ‫عاقبت بهخیری ندارد‪.‬‬
‫پیکاسو اســت که کل آن با یک خط ممتد و به سرعت خلق شده‬                                                                                                                                                                                                            ‫نیازمند‬                                                                             ‫ثابت ماندن‬
‫است؛ درحقیقت نقاش روی زمینۀ خاکستری یک ضرب خط را‬                                                       ‫تخصص و تجربۀ فردی که خودمان او را قبول داریم کافی نیست‬                                                                                                                            ‫مرمت خواهد بود»‪.‬‬                                                                                                                ‫همین آشوب آخر ســال (بهقول ما گیلکها؛ گاب دکفته‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫بازار)‪ ،‬محیط را مساعد میکند برای کسانی که به هر بهان ‌های‬
‫ادامه داده و فیگورها را با هم ادغام کرده است‪ .‬دومین نقاشی مهم‬                                          ‫مدوربیایخگـوـصیدود‪:‬مو«صربآدثهتابأریویپدیدسکااجزسهـاینـویصبورافًًاایشـمـنکیدتهو»آانی‪.‬اادودصدرررفبًًاحابردۀهبباحوددواگسرشافـزتـنییبرپیوودهییشتآاامنبلهدو‪،‬ه‬                                                                                                                                                          ‫برچســب کیوریتوری را نیز به دیگر عناوین پرطمطراق نوشته‬
‫پیکاســو در موزۀ هنرهای معاصر تهران‪« ،‬پنجر‌های باز به خیابان‬                                                                                                                                                                                                                             ‫ ‪ W‬امان ‌تسپاری برای مرمت‬
‫پنتی یور» اســت که یک منظرۀ شهری را به تصویر کشیده است‪.‬‬                                                                                                                                                                                                          ‫او در مــورد اینکه مرمــت این آثار بایــد در کجا و تحت چه‬                                                                                               ‫شــده در رزومۀ خود بیفزایند و ایگوی خود را سنگینتر کنند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫این روزها در ایران هر کســی که چند اثر هنری را در یک فضا‬
‫کارهای مهم دیگری هم از پیکاســو در موزه وجود دارد؛ ازجمله‬                                              ‫برای از بین بردن گر‌دوخاک باشد و تابلو به هیچ عنوان نباید لمس‬                                                                                             ‫شرایطی انجام شود میگوید‪« :‬تأکید میکنم اثر هنری هنرمندان‬                                                                                                 ‫به نمایش بگذارد‪ ،‬خود را «کیوریتور» مینامد‪ .‬آنچنان که هر‬
‫مجموعۀ «زنان گریان» که نشــا ‌ندهندۀ تجربۀ نافرجام پیکاسو با‬                                           ‫شــود‪ .‬چی ‌نوچروک پارچه تابلو هم همانطور که پیشتر اشــاره‬                                                                                                 ‫جهانــی تحت هیچ شــرایطی نباید در ایران مرمت شــود؛ چون‬
‫زنان مختلف اســت‪ .‬این آثار چاپ روی کاغذ هســتند‪ .‬همچنین‬                                                ‫کــردم‪ ،‬یک امر طبیعی اســت‪ .‬به خاطر دارم زمانــی که در موزۀ‬                                                                                               ‫مرمت نوعی مداخله در اثر هنری اســت و تمــام لحظات انجام‬                                                                                                 ‫دولتققریکبًًاولهورد‌هکاسیــدریخکهوادنردسکانیههداسبـرـتچیسدربگ«تردوالنیددنکنرنسدـۀـامن ‌هحتهاوا»ی‬
‫مجســمه «بابون» یا «میمون» اثری اســت که پیکاســو آن را با‬                                             ‫هنرهای معاصر تهران بودم‪ ،‬از طرف کارشناسان بی ‌نالمللی به من‬                                                                                               ‫آن باید به صورت تصویری ثبت و مســتندنگاری شــود‪ .‬مرمت‬
‫ترکیب ســه اسبابباز ‌ی فرزندش ســاخته است‪ ،‬با قالبگیری از‬                                              ‫توصیه شد برای از بین بردن چروک پارچه و خطوطی که در اثر آن‬                                                                                                 ‫باید توســط فردی مجرب و مجاز انجام گیرد و ثبت مراحل انجام‬                                                                                                    ‫اجتماعی داشته باشد‪ ،‬خود را «استراتژیست» مینامد‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫اما بیایید برگردیم به همان نمایشگاههای گروهی‪ .‬برپایی‬
‫اث‪۶‬رایازنپیاثکرادسرــکلوکدارسید‪،‬وانحمتومزـهـااًاسًل فتق‪.‬طکم‪۵‬ت یرام‪۶‬وزم‌هاوزهی‬  ‫برنز‪ .‬ادیشن ‪ ۲‬از‬        ‫ایجاد شــده‪ ،‬اثر را به یک موزه تراز اول دنیا بفرستم‪ .‬این موزهها‪،‬‬                                                                                          ‫آن برای این اســت که مشخص شــود مرمتگر تا چه حد در اثر‬                                                                                                  ‫یک نمایشــگاه گروهی در حوزۀ هنرهای تجســمی نیازمند‬
                                                                               ‫در دنیا این تعداد‬       ‫کمال میل انجام م ‌یدهند؛ زیرا‬  ‫آمثاررمهنت آرثمانردرایبهمانصنودرپیتکارایسگوانصورفبًًاا‬                                                                     ‫هنری مداخله کرده اســت‪ .‬اگر مرمت ســرخود و توسط فردی‬
‫در دنیا این تعداد اثر از پیکاســو داشــته باشد‪ .‬این جایگاه حتی با‬                                      ‫به لحاظ مادی به ما تعلق دارد‬                                                                                                                              ‫غیرمسئول انجام شود‪ ،‬قیمت اثر بهشدت افت میکند‪ .‬زمانی که‬                                                                                                  ‫رعایت مجموع ‌های از استانداردها و اصول حرف ‌های است تا‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫تجرب ‌های مطلوب برای هنرمندان‪ ،‬مخاطبان و منتقدان ایجاد‬
‫مهمترین موزههای غرب امکان رقابت دارد؛ چراکه تنها سه موزۀ‬                                               ‫و مالکیت معنوی آن متعلق به کل جهان اســت و میراث بشری‬                                                                                                     ‫در موزۀ هنرهای معاصر بودم اگر قصد مرمت یک اثر را داشــتیم‪،‬‬                                                                                              ‫شود‪ .‬این استانداردها شامل برنام ‌هریزی‪ ،‬نحوۀ انتخاب آثار‪،‬‬
‫پیکاسو در پاریس‪ ،‬بارســلون و مالاگا تعداد زیادی اثر از پیکاسو‬                                                                                                                                                                                                    ‫از فرصت «امانتسپاری» استفاده میکردیم؛ بهگون ‌های که آن اثر‬
‫دارند و موزههای معدودی مثل مومــا‪ ،‬متروپلیتن و گوگنهایم در‬                                                                                                                                                                                                       ‫را به موزههای بســیار معتبر دنیا میفرستادیم تا مرمت شود‪ .‬این‬                                                                                            ‫چیدمان‪ ،‬نورپردازی‪ ،‬اطلا ‌عرسانی و مدیریت مالی هستند‪.‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫در یک نمایشگاه گروهی‪ ،‬ترکیب هنرمندان جوان و باتجربه‬
‫نیویــورک و موزۀ لودویک کلــن و تیت لندن‪ .‬ســایر موزهها اثر‬                                                                                                                                                                                                      ‫موزهها نهتنها متخصصان بســیار خوبی برای مرمت اثر هنری یا‬                                                                                                ‫میتواند به غنای نمایشگاه کمک کند‪ .‬اما در نمایشگاههای‬
‫کمتری از پیکاسو دارند»‪ .‬سمیعآذر نمایش آثار پیکاسوی گنجینۀ‬                                                                                                                                                                                                        ‫کنترل نگهداری آن دارند‪ ،‬بلکه ثبت و گزارش مرمت اثر توســط‬
‫مــوزۀ هنرهای معاصر را به صورت انفرادی اتفاق خوبی م ‌یداند و‬                                                                                                                                                                                                     ‫آنهــا مورد تأیید بنیادهای هنرمندان اســت‪ .‬اگر روزی به فرض‬                                                                                              ‫اخیر ناموزونی ویژ‌های میان اســامی هنرمنــدان‪ ،‬تکنیک‪،‬‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫فضای نمایش آثار‪ ،‬چیدمان و محتوا میبینی که عدم پایبندی‬
‫میگوید‪« :‬تنها از پیکاســو و اندی وارهول تعداد قابل توجهی اثر‬                                                                                                                                                                                                     ‫محال قصد فروش تابلوی مرمتشده را داشته باشیم‪ ،‬خریدارها‬                                                                                                   ‫تکتکعواملازهنرمندگرفتهتانمایشگاهگردانوگالر ‌یدار‬
‫داریــم که میتوانند یکی دو گالری موزه را پر کنند‪ .‬البته از ویکتور‬                                                                                                                                                                                                ‫از موزه گزارش تصویری مرمت اثر را مطالبه میکنند تا شرایط اثر‬
‫وازارلی هم یکسری اثر در موزه داریم که اهمیت به مراتب کمتری‬                                                                                                                                                                                                       ‫را بررسی کنند‪ .‬حال اگر مشخص شود که آن اثر در تهران توسط‬                                                                                                 ‫و مخاطب ناآشنا در آن بهچشم میخورد‪ .‬در میان نوشتههای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫منتشرشدۀ این سالها ندید‌هام کســی نمایشگاهگردانی را به‬
‫نســبت به پیکاسو و وارهول دارد‪ .‬به هر جهت این نخستین باری‬                                                                                                                                                                                                        ‫مشرومد اثترشمثدًها ً‪،‬ل‬  ‫متخصصانی که مورد شناسایی و تأیید جهانی نیستند‬                                                                                   ‫چــوب نقد و تحلیل خود براند! از طرفــی‪ ،‬به بازی نگرفتن‬
‫است که آثار یک هنرمند مهم به صورت انفرادی به نمایش گذاشته‬                                                                                                                                                                                                                                ‫اثر افت قیمت پیدا خواهد کرد‪ .‬ولی اگر مشــخص‬
‫میشوند‪ .‬امیدوارم این اقدام در آینده با قرض گرفتن آثار هنرمندان‬                                                                                                                                                                                                   ‫توسط متخصصان موزۀ پیکاسوی پاریس مرمت شده است‪ ،‬چون‬                                                                                                       ‫هنرمندان جــوان و کمتجربه توســط گالریهایــی که دایرۀ‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫بســت ‌های تعریف و هنرمندان خود را گلچین کرد‌هاند‪ ،‬باعث‬
‫مهم دیگر از موزههای مختلف جهان ادامه داشــته باشد تا بتوانیم‬                                                                                                                                                                                                     ‫آن موزه متخصصان مرمت مــورد تأیید جهانی دارد‪ ،‬افت قیمت‬                                                                                                  ‫شــده گالر ‌یهای ک ‌متجربه با بضاعت اندک هر پیشنهادی را‬
‫نمایشگاههای انفرادی بیشتری از هنرمندان مختلف برگزار کنیم؛‬                                                                                                                                                                                                        ‫اتفاق نم ‌یافتد‪ .‬گاهی مرمت اثر هنری تحت نظر بنیاد آن هنرمند‬
‫کاری که همۀ موزههای مهم دنیا انجام م ‌یدهند»‪.‬‬                                                                                                                                                                                                                    ‫صورت میگیرد که درستتر ین حالت است‪ .‬این بنیادها مسئولیت‬                                                                                                  ‫برای رونق گرفتن بپذیرند‪ .‬از طرف دیگر‪ ،‬انجمنهایی مانند‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫انجمن نقاشان با برگزاری نمایشگاههای فل ‌های و یادوارههای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫بیمایه‪ ،‬با اسامی تکراری و نخنما انرژی عوامل اجرایی خود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫دخر ایصون رصایســستـاـبوینق مصی‌یــدهنب ند تماانانزد‪.‬رانایِِتن‬  ‫را به ســمت نهادهای‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫روابــط و ضوابط خود‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫بوهسبـنـگاطهبهااریشندمباییسشـآـثاابرقۀ(بزیخروازنمییدنگهاالـوـارنبایر) ویهعایمًیا ًلکپهاتتبودقی یال‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫محفلی برای گ ‌پوگفتهای دم دســتی‪ ،‬نوشــیدن قهوه و به‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫نمایش گذاشتن اندام و پوشش شد‌هاند‪ ،‬همچنان فقدان دیدن‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫یک مجموعۀ درخشان احساس میشود‪ .‬اگرچه نم ‌یتوان از‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫فعالیتهای جدی چند بنیاد و موسسۀ خصوصی یا به ظاهر‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫خصوصی چشمپوشی کرد‪ ،‬که البته ورود به آنها نیز آداب و‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫شرایط ویژ ‌های میطلبد‪.‬فضا آشفته و ناموزون است‪ .‬آنچنان‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫که بسیاری از مدرسین هنر در دانشگاهها ناچارند برای گذران‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫این روزها نان خود را در موسساتی بیابند که پیشتر برای آنها‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫تایردههآه ‌لمهاخبورراد نی تمأمییکرندنمـعـاد‪.‬شا‪،‬زایناددینشمهیبرارََتیََرم ککهمفا‌یانصلداهزدگ‪.‬رفتچیننایز‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         ‫روح‬  ‫پوستۀ‬  ‫از‬  ‫ب ‌یرحم‬  ‫روزگاِِر‬  ‫بخیۀ‬  ‫میشوی که‬               ‫بند خورد‌های‬
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   ‫نمیشود‪.‬‬               ‫و روانت محو‬
   1   2   3   4   5   6   7   8